Keskustelua työttömyydestä

Liittynyt
25.05.2017
Viestejä
21
Eikö tosiaan sabotaasia ilmene näissä hikipajoissa? Onko se tosiaan suuret lupaukset paremmasta, millä tämä onnistuu? Omalla kohdalla esimerkiksi palkattomissa harjoitteluissa aikoinaan olin tekevinäni jotain, vaikka siis olisi kiinnostanut muuten asia.
Olin 8kk palkattomana konsulttifirmassa sillä lupauksella, että jatkuu vakituisena. Luonnollisesti olin vain tekevinäni enkä rehkinyt ja sairastelin melko paljon. Ei nyt mitään sabotaasia olisi tullut mieleenikään alkaa järjestellä.

Sain vakituisen paikan toukokuussa 2007 ja pitkällä sopimuksella asiakkaalle eli loppuvuoden tapahtumat eivät enää päässeet vaikuttamaan.

Onhan sitä usein miettinyt kuinka helvetin tiukalle tuo meni. Siinä oltaisiinkin oltu, kun sitten ei olisi pariin vuoteen ollut mitään. Ihan järkyttävää kusettamista tuollaiset palkattomat, kun tokihan vielä joutui koeajallekin sitten, kun palkattiin vakituiseksi.

Aivan varmasti kaikki kollegat eivät edes tienneet minun olevan palkattomana. Vaikka joku homma olisi miten mielenkiintoinen, niin palkkaa pitää saada.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
260
Puhun kokemuksesta, olin rekrytoijana parisen vuotta. Joillakin kun on vaan niin saatanan vaikeeta tulla ajoissa töihin, tulla selvänä töihin, ilmoittaa olevansa saikulla, olla räpeltämättä sitä puhelinta parin minuutin välein yms. Ei yhtään ihmetyttänyt miksi olivat olleet vuosikausia "harjoittelussa".
Yleensä näihin kuntouttaviin töihin laitetaan henkilöitä, jotka eivät muutenkaan kelpaa palkalliseen työhön, eli alkoholistit, huumeiden käyttäjät, kroonisesti sairaat tai muuten vain ongelmatapaukset. Ei yksikään yritys näitä enää koskaan palkkaa, mutta kyllä heidän on silti tehtävä jotain työtä tukiensa eteen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 457
Yleensä näihin kuntouttaviin töihin laitetaan henkilöitä, jotka eivät muutenkaan kelpaa palkalliseen työhön, eli alkoholistit, huumeiden käyttäjät, kroonisesti sairaat tai muuten vain ongelmatapaukset. Ei yksikään yritys näitä enää koskaan palkkaa, mutta kyllä heidän on silti tehtävä jotain työtä tukiensa eteen.
Eikö työleirit ois parempi vaihtoehto?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
823
Yleensä näihin kuntouttaviin töihin laitetaan henkilöitä, jotka eivät muutenkaan kelpaa palkalliseen työhön, eli alkoholistit, huumeiden käyttäjät, kroonisesti sairaat tai muuten vain ongelmatapaukset. Ei yksikään yritys näitä enää koskaan palkkaa, mutta kyllä heidän on silti tehtävä jotain työtä tukiensa eteen.
Yritä edes. Työttömänä ollessa yritin päästä kouluun ja sanoin sitä myös työkkärissä. Sieltä vaan tyrkytettiin 9e/päivä ekotorin hommia. Kun kysyivät, että mitä mä haluan tehdä ja vastasin "jos menen koulunpenkille hakemaan yhdistelmäkortin", niin työkkärin läski otti puhelimen käteen ja soitti kyseiseen kouluun. "Ettehän te huoli tällaista, jolla on kaksi ylinopeussakkoa". Touhu meni sitten siihen, että joka kerta työkkäriin mentäessä äänitys päälle. Aika vitun hyvää palvelua, kun ihminen haluaa uudelleenkoulutukseen ja sille tarjotaan ekotorin paskahommia, josta saa 9e/päivä. Ihminen pitäisi lähtökohtaisesti saada ja ohjata uudelleenkoulutukseen, eikä orjatyöhön, josta ei etene yhtään.

Ja miten kävi. Taistelin tuota paskaa vastaan, menin uudelleenkoulutukseen ja nyt olen työpaikassa, jossa todellakin haluan olla. Että terveiset vaan työkkärin läskille ja ihmisille jotka puolustaa tuota touhua: imekää sykkivää.

Edit: Niin ja kun sain tiedon, että pääsen kouluun niin työkkäri päätti laittaa minut ennen koulun alkamista joka perjantai neljäksi tunniksi johonkin Raina-säätiöön vammaisten kanssa pyörittämään peukaloita. Koska "odottaminen ei ole vaihtoehto". Nykyinen systeemi on paskaa ja olen sen todistanut hyvin läheltä.
 
Viimeksi muokattu:

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
588
Yritä edes. Työttömänä ollessa yritin päästä kouluun ja sanoin sitä myös työkkärissä. Sieltä vaan tyrkytettiin 9e/päivä ekotorin hommia. Kun kysyivät, että mitä mä haluan tehdä ja vastasin "jos menen koulunpenkille hakemaan yhdistelmäkortin", niin työkkärin läski otti puhelimen käteen ja soitti kyseiseen kouluun. "Ettehän te huoli tällaista, jolla on kaksi ylinopeussakkoa". Touhu meni sitten siihen, että joka kerta työkkäriin mentäessä äänitys päälle. Aika vitun hyvää palvelua, kun ihminen haluaa uudelleenkoulutukseen ja sille tarjotaan ekotorin paskahommia, josta saa 9e/päivä. Ihminen pitäisi lähtökohtaisesti saada ja ohjata uudelleenkoulutukseen, eikä orjatyöhön, josta ei etene yhtään.

Ja miten kävi. Taistelin tuota paskaa vastaan, menin uudelleenkoulutukseen ja nyt olen työpaikassa, jossa todellakin haluan olla. Että terveiset vaan työkkärin läskille ja ihmisille jotka puolustaa tuota touhua: imekää sykkivää.
Nämä TE-toimiston virkailijat on kyllä välillä ihan helvetin ylimielisiä. Saisivat saada potkut suojatyöpaikastaan, jotta joutuisivat hakeman "oikeisiin töihin".
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Minulle suositeltiin aikoinaan työkkäristä, että tekisin yhden kuukauden mittaisen palkattoman työkokeilujakson. Kolme kiinnostavinta alan firmaa, joihin otin yhteyttä sanoivat, ettei ole heidän firmassaan semmoisia töitä, joita voisi työkokeilija tehdä (työtä tekemällä opetella) tai ei ole resursseja kouluttaa työkokeilijaa hommiin. Kolmannnen paikan jälkeen en enää kysellyt lisää, kun pääsin muualle palkkatöihin, mutta tosiaan sellainen mielikuva jäi, että koulutetuille ihmisille tuo ilmasiksi töihin meneminen ei onnistu ihan firmaan kuin firmaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
En kyllä pidä tuota ongelmana. Jos olet töissä ja haet toista paikkaa, ei sille nykyiselle työnantajalle soiteta ainakaan ilman lupaa. Tai jos noin tehdään, on toimintapa niin törkeä, ettei tuollaiseen firmaan kannatakaan hakea töihin.
Tyhmä kysymys mutta kaipaisin perusteluja että miksi ei ilman lupaa voisi soittaa ja miksi olisi törkeää tiedustella edelliseltä työnantajalta millainen työntekijä on ollut?

Vaikka joku homma olisi miten mielenkiintoinen, niin palkkaa pitää saada.
Siis eihän palkkaa saada vaan se täytyy myös ansaita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Tyhmä kysymys mutta kaipaisin perusteluja että miksi ei ilman lupaa voisi soittaa ja miksi olisi törkeää tiedustella edelliseltä työnantajalta millainen työntekijä on ollut?
Kyseessä ei ollut edellinen työnantaja vaan nykyinen. Siinä on vissi ero.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Tyhmä kysymys mutta kaipaisin perusteluja että miksi ei ilman lupaa voisi soittaa ja miksi olisi törkeää tiedustella edelliseltä työnantajalta millainen työntekijä on ollut?
jos työntekijä ei ole vielä kertonut nykyiselle työnantajalleen että on lähdössä? tiedän kyllä sen verran mulkeroita tapauksia, että ei olisi vaikea kuvitella heidän tuollaisen toisen työnantajan soiton tullen 1. mustamaalaavan (ei tietenkään liian ilmiselvästi) lähtöä suunnittelevaa Marttia, 2. alkamaan hankkimaan Martille korvaajaa koska tätä ei selvästi kiinnosta enää tarpeeksi yrityksessä työskentely, duunareista eroonpääsy ei oikeasti ole kovinkaan kummoinen homma vaikka muuta jotkut tahot yrittävät väittää ideologisista syistä tietysti.. :psmoke:

näinollen: Martti ei saa uutta duunia, ja on pian työtön nykyisestä..
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Nyt kun epäilen kaikkea, niin yksi mitä olen aina epäillyt, että onko ihminen (esimies) oikeasti objektiivinen arvioimaan alaista varsinkin, jos kaki on lentänyt tuulettimeen ennen potkuja/irtisanomista? 99 hyvää tuppaa unohtumaan kun yksi huono tulee eteen. Tai sitten kysymykset pitäisi keskittyä pelkästään ammattilisiin juttuihin, tekikö työt loppuun, tuliko sovittuun aikaan, tekeekö sontakoodia jne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Kyseessä ei ollut edellinen työnantaja vaan nykyinen. Siinä on vissi ero.
Mikset voisi kysyä nykyiseltä millainen on ollut? Tuskin kukaan nyt ihan muuten vaan vaihtaa työpaikkaa. Ainahan taustalla on jokin juttu.

jos työntekijä ei ole vielä kertonut nykyiselle työnantajalleen että on lähdössä? tiedän kyllä sen verran mulkeroita tapauksia, että ei olisi vaikea kuvitella heidän tuollaisen toisen työnantajan soiton tullen 1. mustamaalaavan (ei tietenkään liian ilmiselvästi) lähtöä suunnittelevaa Marttia, 2. alkamaan hankkimaan Martille korvaajaa koska tätä ei selvästi kiinnosta enää tarpeeksi yrityksessä työskentely, duunareista eroonpääsy ei oikeasti ole kovinkaan kummoinen homma vaikka muuta jotkut tahot yrittävät väittää ideologisista syistä tietysti.. :psmoke:

näinollen: Martti ei saa uutta duunia, ja on pian työtön nykyisestä..
Eli on parempi että firma ottaa ns. kakkoseen kuin itse? Eikös tämäkin ole vähän itsekästä ajattelua? Miksi firma haluaisi pitää henkilön jolla ei ole kyseiseen puljuun mitään motivaatiota?

99 hyvää tuppaa unohtumaan kun yksi huono tulee eteen.
Näinhän se menee aina oli kyseessä firma, työntekijä tai ihmissuhteet. Jos mokaat kerran niin saat tehdä 100 hyvää tekoa että se yksi erhe korjaantuisi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Mikset voisi kysyä nykyiseltä millainen on ollut? Tuskin kukaan nyt ihan muuten vaan vaihtaa työpaikkaa. Ainahan taustalla on jokin juttu.
On ihan normaalia urasuunnittelua kilpailuttaa työnantajia ja oman osaamisensa arvoa silloin tällöin, vaikkei olisi varsinaisesti tyytymätön omaan työnkuvaansa, eikä työn jäljessäkään ole mitään moitittavaa. Tämä pitäisi olla ihan normaali ajatusmalli kaikille, mutta valitettavasti on aina olemassa merkittävä riski, ettei työnantaja ajattele asiaa samalla tavalla. Ajattele vaikka tilannetta, jossa on alkamassa iso projekti, ja kilpailevan yrityksen edustaja soittelee ja kyselee suosituksia yhdestä firman avaintekijästä. Työantajalla tuskin on motiivia kertoa omasta tekijästään positiiviseen sävyyn (koska henkilö on mahdollisesti siirtymässä kilpailevaan firmaan), ja toisaalta työnantaja saattaa ottaa asian henkilökohtaisesti, ja tulevaisuudessa tämä saattaa vaikuttaa hyvin negatiivisesti työntekijän etenemismahdollisuuksiin yrityksessä, tuleviin vastuisiin yms.

Edellisen kerran kun vaihdoin työpaikkaa lennosta, olin muutamassa eri prosessissa mukana, ja näissä oli rekrykonsultteja mukana myös. Ainakin noissa tilanteissa konsultit toivat esiin oma-aloitteisesti sen, että saan itse määrittää omat suosittelijani. Toki tuokin on tilanteena vähän hölmö, koska harvoin kukaan antaa suosittelijoiksi henkilöä, joka antaa negatiivisen arvion. Olenkin ymmärtänyt, että ammattilaiselle suosittelijan rooli on lähinnä se, että he yrittävät ymmärtää suosittelijan kuvauksen perusteella, onko näkemykset henkilön vahvuuksista ja työtavoista yhteneviä konsultin arvion kanssa.. Tuossa vaiheessa siis ei oikeastaan enää kysellä sitä, onko henkilö toivoton tapaus vai ei.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Eli on parempi että firma ottaa ns. kakkoseen kuin itse? Eikös tämäkin ole vähän itsekästä ajattelua? Miksi firma haluaisi pitää henkilön jolla ei ole kyseiseen puljuun mitään motivaatiota?
rakas Niamu. väännän nyt sulle ratakiskosta.

Martilla on ihan oikeasti motia jatkaa nykyisessäkin työssään, MUTTA:

-hän nyt vain sattui näkemään syistä X, Y ja/tai Z vieläkin paremman paikan jota hän (epäonnekseen) päätti hakea.

-tämä uusi potentiaalinen työnantaja sitten soittaa Martin nykyiselle työnantajalle, joka toimii aiemman viestini mukaisesti ja "mustamaalaa" Marttia sen verran, että tämä ei saa sitä uutta työpaikkaa, sekä alkaa epäilemään Martin pitkäaikaista motivaatiota huolimatta siitä että Martti on edelleen tehokas työssään, ja

-alkaa hankkimaan Martille korvaajaa, onnistuu siinä ja heivaa Martin h..vettiin

-Martti joutuu siis työttömäksi nykyisestä duunistaan eikä siis saanut sitä uuttakaan työpaikkaa. oltuaan 6 vuotta pitkäaikaistyöttömänä (joka on sisältänyt muutamat 9e/päivä "kuntouttavaa työtoimintaa" kunnan puudildopajalla sekä parit palkattomat työkokeilut lähi-Salessa) päätyy Martti riistämään itseltään hengen kun ei jaksa enää olla pelkkä nolla tälle yhteiskunnalle..

-..ja tämä kaikki VAIN sen takia, että tuo potentiaalinen työnantaja päätti soittaa Martin nykyiselle työnantajalle.. itseasiassa Martti ei edes missään kohtaa saanut tietää, että tuollaista puhelua oli tehty, ja elämänsä loppuun saakka hän eli siinä uskossa että oli vain suuri epäonnistuminen ihmisenä ja työntekijänä, lempipalstallaan io-techilläkin hän sai kokea olevansa ulkopuolinen epäihminen, loispummityötön joka kuuluisi korkeintaan työleirille.. :(

summa summarum:

kyse ei ole niinkään siitä, että onko Martilla oikeasti motivaatiota jatkaa nykyisessäkin duunissaan niinkuin ennenkin, vaan nimenomaan siitä, että tuon potentiaalisen uuden työnantajan soitto triggeröi Martin työnantajan toimimaan epäluuloissaan niinkuin toimi.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
On ihan normaalia urasuunnittelua kilpailuttaa työnantajia ja oman osaamisensa arvoa silloin tällöin, vaikkei olisi varsinaisesti tyytymätön omaan työnkuvaansa, eikä työn jäljessäkään ole mitään moitittavaa. Tämä pitäisi olla ihan normaali ajatusmalli kaikille, mutta valitettavasti on aina olemassa merkittävä riski, ettei työnantaja ajattele asiaa samalla tavalla. Ajattele vaikka tilannetta, jossa on alkamassa iso projekti, ja kilpailevan yrityksen edustaja soittelee ja kyselee suosituksia yhdestä firman avaintekijästä. Työantajalla tuskin on motiivia kertoa omasta tekijästään positiiviseen sävyyn (koska henkilö on mahdollisesti siirtymässä kilpailevaan firmaan), ja toisaalta työnantaja saattaa ottaa asian henkilökohtaisesti, ja tulevaisuudessa tämä saattaa vaikuttaa hyvin negatiivisesti työntekijän etenemismahdollisuuksiin yrityksessä, tuleviin vastuisiin yms.

Edellisen kerran kun vaihdoin työpaikkaa lennosta, olin muutamassa eri prosessissa mukana, ja näissä oli rekrykonsultteja mukana myös. Ainakin noissa tilanteissa konsultit toivat esiin oma-aloitteisesti sen, että saan itse määrittää omat suosittelijani. Toki tuokin on tilanteena vähän hölmö, koska harvoin kukaan antaa suosittelijoiksi henkilöä, joka antaa negatiivisen arvion. Olenkin ymmärtänyt, että ammattilaiselle suosittelijan rooli on lähinnä se, että he yrittävät ymmärtää suosittelijan kuvauksen perusteella, onko näkemykset henkilön vahvuuksista ja työtavoista yhteneviä konsultin arvion kanssa.. Tuossa vaiheessa siis ei oikeastaan enää kysellä sitä, onko henkilö toivoton tapaus vai ei.
Yhtälailla firmallakin on oikeus kilpailuttaa työntekijänsä osaamisen arvo silloin tällöin. Ja kun porukka saa fudut niin kauhea itkeminen kun firma muuttikin ulkomaille kun työntekijät eivät olleet tarpeeksi hyviä.

Mutta itse vastaukseen. Jos itse kaivelisin tietoja niin ainakin oletuksena olisi että hyvää työntekijää haukuttaisiin ja paskaa kehuttaisiin. Juurikin siitä syystä että siitä paskasta päästäisiin eroon niin sitä tarvitsee kehua toiselle firmalle.

rakas Niamu. väännän nyt sulle ratakiskosta.

Martilla on ihan oikeasti motia jatkaa nykyisessäkin työssään, MUTTA:

-hän nyt vain sattui näkemään syistä X, Y ja/tai Z vieläkin paremman paikan jota hän (epäonnekseen) päätti hakea.

-tämä uusi potentiaalinen työnantaja sitten soittaa Martin nykyiselle työnantajalle, joka toimii aiemman viestini mukaisesti ja "mustamaalaa" Marttia sen verran, että tämä ei saa sitä uutta työpaikkaa, sekä alkaa epäilemään Martin pitkäaikaista motivaatiota huolimatta siitä että Martti on edelleen tehokas työssään, ja

-alkaa hankkimaan Martille korvaajaa, onnistuu siinä ja heivaa Martin h..vettiin

-Martti joutuu siis työttömäksi nykyisestä duunistaan eikä siis saanut sitä uuttakaan työpaikkaa. oltuaan 6 vuotta pitkäaikaistyöttömänä (joka on sisältänyt muutamat 9e/päivä "kuntouttavaa työtoimintaa" kunnan puudildopajalla sekä parit palkattomat työkokeilut lähi-Salessa) päätyy Martti riistämään itseltään hengen kun ei jaksa enää olla pelkkä nolla tälle yhteiskunnalle..

-..ja tämä kaikki VAIN sen takia, että tuo potentiaalinen työnantaja päätti soittaa Martin nykyiselle työnantajalle.. itseasiassa Martti ei edes missään kohtaa saanut tietää, että tuollaista puhelua oli tehty, ja elämänsä loppuun saakka hän eli siinä uskossa että oli vain suuri epäonnistuminen ihmisenä ja työntekijänä, lempipalstallaan io-techilläkin hän sai kokea olevansa ulkopuolinen epäihminen, loispummityötön joka kuuluisi korkeintaan työleirille.. :(

summa summarum:

kyse ei ole niinkään siitä, että onko Martilla oikeasti motivaatiota jatkaa nykyisessäkin duunissaan niinkuin ennenkin, vaan nimenomaan siitä, että tuon potentiaalisen uuden työnantajan soitto triggeröi Martin työnantajan toimimaan epäluuloissaan niinkuin toimi.

Mustamaalaaminen onkin juuri se hyvä merkki jolloin se työntekijä kannattaakin palkata. Kehuisitko hyvää työntekijää kilpailijalle jos tietäisit että se rekryää sinulta sellaisen joka tuottaa itsellesi rahaa?

Jos martti on oikeasti hyvä työntekijä (martin työpanoksen johdosta viivan alle jää euroja reippaasti) niin hän saa olla rauhassa. Kumman sijoituksen itse pitäisit:

1. Sen joka tuottaa itsellesi 2000€/kk verrattuna muihin

2. Sen joka tuottaa itsellesi 100€/kk tai jopa miinusta? verrattuna muihin
 
Viimeksi muokattu:

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Mutta itse vastaukseen. Jos itse kaivelisin tietoja niin ainakin oletuksena olisi että hyvää työntekijää haukuttaisiin ja paskaa kehuttaisiin. Juurikin siitä syystä että siitä paskasta päästäisiin eroon niin sitä tarvitsee kehua toiselle firmalle.
..eli myönnät itsekin, ettei nykyiselle työnantajalle soittamisessa ole oikein mitään järkeä, koska kaikki perustuu vain olettamuksiin.. kyllähän se nykyinen työnantaja voi kehua maasta taivaisiin ihan rehellisestikin ja toivoa samalla että hyvä tyyppi saisi uuden vieläkin paremman jobin.. et sä voi tietää kun et ole mikään ajatustenlukija, että mikä on toisen ihmisen perimmäinen syy puhua toisesta asiaa X.

eli kyllä mä lähtisin rekrytoijana ihan kaikesta muusta kuin nykyisen työnantajan haastattelemisesta. korkeintaan selkeästi jotain edellisiä työnantajia saattaisin vaivata puhelulla, riippuen tilanteesta. mutta en missään nimessä nykyistä. se olisi ihan puhdasta spekulaatiota, JA johtaisi potentiaalisesti epämukaviin tilanteisiin hakijaa kohtaan jos hän ei tulisikaan palkatuksi uuteen paikkaan ja joutuisi kestämään nykyisessä duunissaan "lähtijä-leima" otsassaan..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
..eli myönnät itsekin, ettei nykyiselle työnantajalle soittamisessa ole oikein mitään järkeä, koska kaikki perustuu vain olettamuksiin.. kyllähän se nykyinen työnantaja voi kehua maasta taivaisiin ihan rehellisestikin ja toivoa samalla että hyvä tyyppi saisi uuden vieläkin paremman jobin.. et sä voi tietää kun et ole mikään ajatustenlukija, että mikä on toisen ihmisen perimmäinen syy puhua toisesta asiaa X.

eli kyllä mä lähtisin rekrytoijana ihan kaikesta muusta kuin nykyisen työnantajan haastattelemisesta. korkeintaan selkeästi jotain edellisiä työnantajia saattaisin vaivata puhelulla, riippuen tilanteesta. mutta en missään nimessä nykyistä. se olisi ihan puhdasta spekulaatiota, JA johtaisi potentiaalisesti epämukaviin tilanteisiin hakijaa kohtaan jos hän ei tulisikaan palkatuksi uuteen paikkaan ja joutuisi kestämään nykyisessä duunissaan "lähtijä-leima" otsassaan..
Aina kun etsit henkilöstä X tietoja niin ne perustuu pelkkiin olettamuksiin. Myös sen edellisen työnantajan suositukset perustuvat olettamuksiin.
 

zZzz

lasciate ogni speranza, voi ch'entrate
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
525
Aina kun etsit henkilöstä X tietoja niin ne perustuu pelkkiin olettamuksiin.
ja tää on sun puolustus sille, että soittaisit rekrytoijana työnhakijan nykyiselle työnantajalle? eiköhän tää keskustelu ollut sun kanssas sitten tässä, mukavaa illanjatkoa, ja toivottavasti et oikeasti ole/päädy rekrytoijaksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
ja tää on sun puolustus sille, että soittaisit rekrytoijana työnhakijan nykyiselle työnantajalle? eiköhän tää keskustelu ollut sun kanssas sitten tässä, mukavaa illanjatkoa, ja toivottavasti et oikeasti ole/päädy rekrytoijaksi.
Jos itse pidät kaikkea kuulemaasi mitä tuntematon kertoo sinulle faktanan niin täytyy kyllä sanoa että jos näin todellakin on niin olet harvinaisen tyhmä.

Itseasiassa olen monet onnistuneet rekryt tehnyt.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Ei kai kukaan ole oikeasti niin urvelo, että menee tuossa tilanteessa ottamaan yhteyttä hakijan nykyiseen työnantajaan ja vielä hakijan tietämättä :facepalm: Eihän tuosta tilanteesta voi saada järkevää tulosta aikaan, asioiden sössimisen mahdollisuus on noin 99 prosenttia. Hyödyllisempi on ehkä nykyistä edellinen paikka tai vaikka randomisti joku sieltä historian havinasta. Varmaan tullut vuosien saatossa henkilöllä objektiivisuuttakin mukaan asiaan. Toki sitten riskinä on se, että ei muista koko kaveria.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Minulla oli vakituinen työ vuosia ja sitten minä erehdyin ottamaan työnantajan tarjoaman työpaikan ja olin siinä jumissa 4 kk ilman palkkaa. Pakko oli kysellä vanhemmilta ja sukulaisilta rahaa. He ihmettelivät tilannettani ja kehottivat lopettamaan välittömästi, jos rahaa ei tule tililleni.

Menin TE-toimistolle kysymään palkkaturvasta ja tämä paska työnantaja raivostui, kun sai tietoa, että menin kysymään siitä. TE-toimistolle annoin kopioita siitä työnantajasta ja heitä hirvitti antamani kopioiden sisällöstä. He antoivat lausunnon, että minua ei missään tapauksessa rangaista ja olin siis vapaa.

Vaikeaa oli saada paskalta työnantajalta työtodistus ja siihen vaadittiin ulkopuolinen silminnäkijä, että työnantaja ei suostunut työsuhteeni päättämistä palkkakuittien takia. Voitin palkkasaatavien oikeudenkäynnin ja hän joutui maksamaan minulle enemmän.

Sen jälkeen minulla ei ole onnistunut työelämä kuin pätkätöinä. Taitoa on, mutta ei vakituista työtä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 613
Minulla oli vakituinen työ vuosia ja sitten minä erehdyin ottamaan työnantajan tarjoaman työpaikan ja olin siinä jumissa 4 kk ilman palkkaa. Pakko oli kysellä vanhemmilta ja sukulaisilta rahaa. He ihmettelivät tilannettani ja kehottivat lopettamaan välittömästi, jos rahaa ei tule tililleni.

Menin TE-toimistolle kysymään palkkaturvasta ja tämä paska työnantaja raivostui, kun sai tietoa, että menin kysymään siitä. TE-toimistolle annoin kopioita siitä työnantajasta ja heitä hirvitti antamani kopioiden sisällöstä. He antoivat lausunnon, että minua ei missään tapauksessa rangaista ja olin siis vapaa.

Vaikeaa oli saada paskalta työnantajalta työtodistus ja siihen vaadittiin ulkopuolinen silminnäkijä, että työnantaja ei suostunut työsuhteeni päättämistä palkkakuittien takia. Voitin palkkasaatavien oikeudenkäynnin ja hän joutui maksamaan minulle enemmän.

Sen jälkeen minulla ei ole onnistunut työelämä kuin pätkätöinä. Taitoa on, mutta ei vakituista työtä.
Anteeks nyt mutta on vähän sekavaa tekstiä..
Minulla oli vakituinen työ vuosia ja sitten minä erehdyin ottamaan työnantajan tarjoaman työpaikan ja olin siinä jumissa 4 kk ilman palkkaa.
En tajuu. Mitä tää tarkottaa?

TE-toimistolle annoin kopioita siitä työnantajasta ja heitä hirvitti antamani kopioiden sisällöstä. He antoivat lausunnon, että minua ei missään tapauksessa rangaista ja olin siis vapaa.
Siis mistä annoit kopioita ja mitä niissä oli ja mistä ei rangaista ja mistä olit vapaa?

Vaikeaa oli saada paskalta työnantajalta työtodistus ja siihen vaadittiin ulkopuolinen silminnäkijä, että työnantaja ei suostunut työsuhteeni päättämistä palkkakuittien takia.
Siis mitä tai mihin työnataja ei suostunu?
 
Liittynyt
25.05.2017
Viestejä
21
Siis eihän palkkaa saada vaan se täytyy myös ansaita.
Niin pitää ja nimenomaan ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Sitä varten on neljän kuukauden koeaika missä voidaan katsoa onko se ansaittu.

Ei voi olla sellaista tilannetta missä ensin tehdään 8kk palkatta ja sitten alkaa palkka juosta, mutta on vielä 4kk koeaika. En tunne työlakeja, mutta olen melko varma, että koeaika ei ole pakollinen vaan työnantaja saa kyllä lain puolesta jättää sen käyttämättä.

Työtehtävät, tiimi, läppäri, istumapaikka tai mikään ei muuttunut. Vain se, että palkka alkoi yhtäkkiä mystisesti juosta. Muistan vielä senkin kuinka päivä oli keskiviikko ja keskellä kuukautta. Ei esimerkiksi edes maanantai tai kuun ensimmäinen päivä.

Helvetti pitäkää vaikka vuoden koeaika (8kk+4kk), mutta maksakaa ensimmäisestä päivästä lähtien.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Minähän yritin työnantajalta kysyä rahaa, kun ei asumismenot kata rahatta ja sosiaalitoimistolta oli turha kysellä, kun piti työnantajalta kysellä. Palkkaturva taas oli mahdollista vasta silloin, kun 4 kuukautta on mennyt rahatta.

Kyllä tekemisestä täytyy maksaa palkkaa. Sitä paitsi siinä aktiivimalliin on lisätty työehtosopimus, joka ei ole pikkujuttu vaan vaikeuttaa työn hakemista, kun pitäisi maksaa sen minimituntirahan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
mutta maksakaa ensimmäisestä päivästä lähtien.
Itse olen työnantajana aivan samaa mieltä. Taitaa mennä että pienissä firmoissa (työllistää 70% kansasta) maksetaan palkkaa ja isoissa firmoissa jotka työllistää vähiten ihmisiä niin perseilee.
 
  • Tykkää
Reactions: drs
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
35
Minähän yritin työnantajalta kysyä rahaa, kun ei asumismenot kata rahatta ja sosiaalitoimistolta oli turha kysellä, kun piti työnantajalta kysellä. Palkkaturva taas oli mahdollista vasta silloin, kun 4 kuukautta on mennyt rahatta.
Taas on epäselvää. Yritit kysyä rahaa työnantajalta, mutta ei antanut? Mitä sitten teit? Mikä työpaikka sellainen on, jossa ei palkkaa makseta, vaikka on työsopimuksessa niin sovittu? Sellaista työtä ei tehdä, juuri kuten sukulaisesi neuvoivat.

Näistä sun jutuista ei kyllä saa selvää vähääkään.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
802
Ettei vaan djtob olisi ollut puhtaalla provikkapalkalla töissä? Semmoisissa hommissa voi tehdä vaikka ympäripyöreää päivää, mutta palkkaa ei saa, jos myyntiä ei tule.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 737
Mikähän lienee tarpeeksi pitkä "viivästyminen" palkanmaksussa, että voi lopettaa työnteon ilman karenssia. Hyvin tuosta saa selvää. Surkea työnantaja on jättänyt palkat maksamatta neljän kuukauden ajalta.

Lainaus TE-toimiston sivuilta:

"
Jos työnantajasi on tehnyt konkurssin tai on muutoin maksukyvytön, voit hakea palkkasaataviasi palkkaturvasta. Siitä on säädetty laissa.

Hae palkkaturvaa kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun saatavasi ovat erääntyneet. Määräajan jälkeen niitä ei voi maksaa palkkaturvana.

  • Lataa ja tulosta palkkaturva-hakemus linkistä oikealla.
  • Jätä hakemus mihin tahansa TE-toimistoon tai ELY-keskukseen.
Hakemus ratkaistaan ELY-keskuksessa. Käsittelyaika vaihtelee tapauksittain, mutta se on noin kahdeksan kuukautta."



Ensimmäinen tuota kautta haettava palkka saattaa tulla vasta vuoden päästä. Eipä käy kateeksi tuohon paskaan joutuvia. :/
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Kyllä palkkaturvaan voi jättää hakemuksen sisään välittömästi kun palkat on erääntyneet. Toki työtekijän kannattaa ensin pyytää selvitystä työnantajalta tilanteesta, jolloin inhimillisen erehdyksen mahdollisuus jää pois. Jos työnantaja ei pyynnöstä huolimatta anna selvitystä tilanteesta tai maksa palkkoja, voidaan olettaa kyseessä olevan maksukyvyttömyyden.

Kuten tuossa yllä lukeekin, 3 kuukauden sisään ensimmäisestä erääntyvästä palkasta on pakko tuota hakea. Tämä sääntö on juuri siksi, ettei kukaan ressukka tee vuosikausia töitä palkatta.

Mitä tulee tuohon karenssin välttämiseen, niin se vaati työsuhteen purkamista maksamattomien palkkojen vuoksi (ei siis irtisanoutumista). Tuohon ei taida olla mitään määritettyä aikaa, jonka jälkeen purkuedellytykset täyttyvät. Ennen kuin ilmoittaa työsuhteen purusta ilman irtisanomisaikaa, kannattaa olla yhteydessä omaan liittoon ja myös työttömyyskassan ja selvitellä, täyttyykö ne ehdot. En usko että käytännössä tuossa vaaditaan montaa viikkoa palkatonta aikaa. Palkanmaksu on kuitenkin yksi niistä harvoista työnantajan velvoitteista. Asiaa voi pohtia myös toisin päin, kuin monta viikkoa työntekijä voi olla "omalla lomalla" ilmoittamatta, ennen kuin tulee kenkää...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Työnantaja kieltäytyi irtisanomasta minut vaikka minä pyysin maksamattomien palkkojen vuoksi ja minä en kuulunut mihinkään liittoon. Jouduin menemään työasianajajan pakeille, kun minulla ei ollut varaa maksaa. Siellä keskusteltiin, että eroamiseen tarvitaan silminnäkijä näkemään, että annan työnantajalleni eroilmoituksen palkanmaksujen puutteen takia. Kyllä minulle piti maksaa 1500 kuukaudessa, se mikään ollut provisioperusteinen.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
En tiennytkään tuosta, että armollinen ylämainen ratkaisee asian JOPA kahdeksassa kuukaudessa :nb: Miettikää, jos joku yksityinen yritys toimisi näin. Ja kyseessä taas kerran on ihmiset, joilla muutenkin on tiukkaa ja kaiken lisäksi vielä omaa syytään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
968
Ettei vaan djtob olisi ollut puhtaalla provikkapalkalla töissä? Semmoisissa hommissa voi tehdä vaikka ympäripyöreää päivää, mutta palkkaa ei saa, jos myyntiä ei tule.
Eihän tuottamattomasta työpanoksesta kuuluisikaan maksaa palkkaa
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Eli työnantajan vika jos tuntipalkkalainen päättää yksi kaunis päivä olla tekemättä työtä?
Et näe tuossa mitään väärää?
Työnantaja on riistäjä ja orjuuttaja kuten @djtob :in tapauksesta näkee.

Ja kyllähän työntekijä saa siirtyä toisen työnantajan leipiin. Näinollen työntekijähän päättää yks kaunis päivä lopettaa sen työnteon...:D
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 137
Eikös "tuottamaton työpanos" ole kuitenkin hieman eri asia kuin työtänsä tekemätön työntekijä.
Jos työsopimuksessa lukee että palkka maksetaan saavutetun myynnin perusteella, mutta työntekijä ei suorita omaa osuuttaan eli sovittua työtä, niin ei ole työnantajan vastuulla.
Työnantaja on riistäjä ja orjuuttaja kuten @djtob :in tapauksesta näkee.

Ja kyllähän työntekijä saa siirtyä toisen työnantajan leipiin. Näinollen työntekijähän päättää yks kaunis päivä lopettaa sen työnteon...:D
Miten sulla onkin aikaa kirjoitella tänne, kun viestihistoriasi perusteella olet jatkuvasti lähdössä kadulle tuhoamaan muiden omaisuutta?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 987
[offtopic]
Tämä aktiivimalli on nyt saanut sen verran paljon ansaitsemaansa julkisuutta, joten varasin eilen aktiivimalli.fi domainin, ja perustan sinne piakkoin puolueettoman (UKK) sivuston aiheesta, ja mahdollisesti myös oman alueen keskustelua varten.

WordPress osaajat ja aiheesta kiinnostuneet, YV-viestiä tänne jotta saataisiin kerralla kunnolliset sivut eetteriin.
[/offtopic]
Avasin sivut tänään betatestiin osoitteessa: Aktiivimalli | Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Ketju keskustelua varten: Omat nettisivuprojektit (keskeneräiset sekä valmiit)
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Miten sulla onkin aikaa kirjoitella tänne, kun viestihistoriasi perusteella olet jatkuvasti lähdössä kadulle tuhoamaan muiden omaisuutta?
Nykyään pystyy aiheuttamaan pysyvää vahinkoa ilman että nostaa persettään tuolista. Memeettinen ja kybersodankäynti näes...:happy:
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
35
jos työntekijä ei ole vielä kertonut nykyiselle työnantajalleen että on lähdössä? tiedän kyllä sen verran mulkeroita tapauksia, että ei olisi vaikea kuvitella heidän tuollaisen toisen työnantajan soiton tullen 1. mustamaalaavan (ei tietenkään liian ilmiselvästi) lähtöä suunnittelevaa Marttia, 2. alkamaan hankkimaan Martille korvaajaa koska tätä ei selvästi kiinnosta enää tarpeeksi yrityksessä työskentely, duunareista eroonpääsy ei oikeasti ole kovinkaan kummoinen homma vaikka muuta jotkut tahot yrittävät väittää ideologisista syistä tietysti.. :psmoke:

näinollen: Martti ei saa uutta duunia, ja on pian työtön nykyisestä..
Olen loukkaantunut Marttina, vaikka muuten olenkin järkyttynyt tästä työkkärimallista.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
98
Kun Googlesta ei millään löytynyt vastausta, niin jospa täällä joku tietäisi.. Onnistuin vahingossa saamaan työkkäriltä työssäolovelvoitteen, joka taitaa olla työkkärin maksimirangaistus. Onko oikeastaan mitään syytä edes hoitaa muita työkkärin kanssa sovittuja asioita, kun ei ne varmaan tuon enempää voi rankaista? Vai kertyykö karenssit johonkin tulevaisuuden varastoon?-) Tarkoitus olisi löytää töitä, eikä tosiaan käydä kolmea kuukautta missään diibadaabassa, että saisi vihreää valoa kassan suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
606
Työnantaja kieltäytyi irtisanomasta minut vaikka minä pyysin maksamattomien palkkojen vuoksi ja minä en kuulunut mihinkään liittoon. Jouduin menemään työasianajajan pakeille, kun minulla ei ollut varaa maksaa. Siellä keskusteltiin, että eroamiseen tarvitaan silminnäkijä näkemään, että annan työnantajalleni eroilmoituksen palkanmaksujen puutteen takia. Kyllä minulle piti maksaa 1500 kuukaudessa, se mikään ollut provisioperusteinen.
Ihan ny vaan mielenkiinnosta niin mitä se pomo tuumas ku ensimäisen palkkapäivän jälkeen menit kyselemään missä mun palkka on? entä toisen? ja kolmannen? oliko firmassa muita työntekijöitä? saivatko he palkkansa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Nyt työttömät hieromaan suunnitelmaa aktivointimallin täytäntöönpanoon...

Työtön voi työllistää toisen työttömän - Jouni Parviainen kehitteli ikioman aktiivimallin
Ei ole esteitä, etteivät yksityishenkilöt voisi työllistää toisiaan, vahvistaa Kelan juristi Antti Ristimäki.

Ylitorniolainen Jouni Parviainen esittää lähettämässään ehdotuksessa, että kaksi työtöntä työllistää toisensa.

Hän on laskenut, että kaksi peruspäivärahaa saavaa työtöntä voivat tehdä keskenään vaihtotyötä ja joutuvat käytännössä maksamaan vain lain vaatimat sivukulut. Niistä veroton kuukausikustannus on hänen laskujensa mukaan noin 32 euroa. Niistäkin saa aikanaan eläkemaksut takaisin.
Työtön voi työllistää toisen työttömän – Jouni Parviainen kehitteli ikioman aktiivimallin - Aamulehti
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Taitaa kaikki tuet mennä poikki, koska kumpainenkin ovat nyt yrittäjiä...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 913
Toi palkkaaminen ei nyt oikein toimi, koska hyöty valuu sivukuluihin. Mites jos työttömät järjestäisivät kuntouttavaa toimintaa toisilleen? :think: Lisäbonuksena siitä saisi vielä sen 8 euron bonuksen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 613
Toi palkkaaminen ei nyt oikein toimi, koska hyöty valuu sivukuluihin. Mites jos työttömät järjestäisivät kuntouttavaa toimintaa toisilleen? :think: Lisäbonuksena siitä saisi vielä sen 8 euron bonuksen
Hän on laskenut, että kaksi peruspäivärahaa saavaa työtöntä voivat tehdä keskenään vaihtotyötä ja joutuvat käytännössä maksamaan vain lain vaatimat sivukulut. Niistä veroton kuukausikustannus on hänen laskujensa mukaan noin 32 euroa. Niistäkin saa aikanaan eläkemaksut takaisin.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Teollisuusliiton lakko 2.2 työttömien puolesta :facepalm:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 004
Viestejä
4 296 322
Jäsenet
71 765
Uusin jäsen
Panttero

Hinta.fi

Ylös Bottom