Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

OK. Mistä ne "eri säännöt" tulevat? Pitääkö minun jollain puoluekortilla todistaa jollekin politrukille,
että olen oikea ihminen vastaamaan poliittisiin viesteihin?

OK. Mistä ne "eri säännöt" tulevat? Pitääkö minun jollain puoluekortilla todistaa jollekin politrukille,
Siellä politiikka-alueen ylimmäisenä on tällainen viestiketju -->

Tuon aloitusviesti kannattaa lukaista kokonaan, mutta tähän sieltä liittyy erityisesti tämä kohta:
Tälle alueelle pääsee keskustelemaan, kun käyttäjätunnus on 30 päivää vanha ja tunnuksella on kirjoitettu 20 viestiä. Näin pyrimme karsimaan ainoastaan tälle alueelle häiriköimään pyrkivät tunnukset.
Ja koska kyseessä ei näytä olevan mikään uusi tunnus, niin kirjoittamalla vaikka tähän yhden vastauksen, täytyy tuo ehto ja pääset kirjoittamaan sinne.

Kirjoita vielä 1 viesti, niin pääset politikoimaan.
Alueen tarkoitus

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Tämä ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt. Tekstiä voidaan muokata tarpeen mukaan.

Tälle alueelle pääsee keskustelemaan, kun käyttäjätunnus on 30 päivää vanha ja tunnuksella on kirjoitettu 20 viestiä. Näin pyrimme karsimaan ainoastaan tälle alueelle häiriköimään pyrkivät tunnukset.

Ei nyt varmaan hirveästi eronnut mm. näistä.

Vaikkakin alkuperäinen kysymys olisi osunut noihin.

Ei nyt varmaan hirveästi eronnut mm. näistä.

Vaikkakin alkuperäinen kysymys olisi osunut noihin.
Erosi se aika olennaisesti siinä, että ainakin tuossa ekassa ketjussa esitetään pääosin järkeviä vastauksia ja kerrotaan selvästi, jos ohje perustuu mutuun (itse asiassa tämän mainitseminen on siellä suorastaan vaatimuksena, kuten aloituspostauksessa todetaan).

Tuossa poistetussa ketjussa oli lisäksi kyse sellaisesta sähkötyöstä, jota ei saa tavan kansalainen laillisesti tehdä. Sitten kun sitä hommaa alkaa parin hassun kuvan perusteella opastamaan sekalainen väki, joka ei tiedä mistä puhuu, niin siinä voi oikeasti käydä jollekin huonosti. Jos ei nyt, niin viimeistään sitten kun joku eksyy google-haun kautta tulkitsemaan niitä epämääräisiä ohjeita.

Kaveri joka sähköalalla sanoi kerran että jos uskaltaa netissä tuiki tuntemattomilta kysellä sähkötöistä, joihin kuitenkin usein liittyy vakuutus- ja turvallisuusjuttuja niin fiksumpaa oisi hommata siinä kohtaa se sähkömies suoraan kotiin. Mutta toki oma vastuuhan kaikilla näissä hommissa on, mutta mielestäni tuo oli ihan järkevä neuvo. Ainakin lamppukytkentöjä monimutkaisimmissa jutuissa.

Edit. Olihan tuolla säännöissä kehotus teettää työt ammattilaisilla, mikä hyvä juttu. Keskustelut on keskusteluja ja työt töitä, toki siinä se ero.

Sanoisin että jos on sokeripalasta kyse sen varmaankin lähes kaikki uskaltavat vielä tehdä itse mutta en välttämättä suosittelisi jokaiselle vaikkapa sen vanhan kiukaan poistamista ja uuden asentamista jos ei mitään koulutusta tai kokemusta ole. Uudemmissa asunnoissa se sokeripalakin voi olla uusi ja uhkaava asia kun sitä ei koskaan ole nähnyt ja vastaan tulee eikä selviä "plug & play" tyyppisellä asennuksella.

Sanoisin että jos on sokeripalasta kyse sen varmaankin lähes kaikki uskaltavat vielä tehdä itse mutta en välttämättä suosittelisi jokaiselle vaikkapa sen vanhan kiukaan poistamista ja uuden asentamista jos ei mitään koulutusta tai kokemusta ole. Uudemmissa asunnoissa se sokeripalakin voi olla uusi ja uhkaava asia kun sitä ei koskaan ole nähnyt ja vastaan tulee eikä selviä "plug & play" tyyppisellä asennuksella.
Siinä poistetussa ketjussa oli kyse käytetystä uunista, jossa oli kolmivaihekytkentä/johto ja kysyjällä oli seinässä vain nollattu yksivaihesyöttö. Siihen sitten porukka tuputti ties millaista kytkentäohjetta parin hassun kuvan perusteella.

Kaveri joka sähköalalla sanoi kerran että jos uskaltaa netissä tuiki tuntemattomilta kysellä sähkötöistä, joihin kuitenkin usein liittyy vakuutus- ja turvallisuusjuttuja niin fiksumpaa oisi hommata siinä kohtaa se sähkömies suoraan kotiin. Mutta toki oma vastuuhan kaikilla näissä hommissa on, mutta mielestäni tuo oli ihan järkevä neuvo. Ainakin lamppukytkentöjä monimutkaisimmissa jutuissa.

Edit. Olihan tuolla säännöissä kehotus teettää työt ammattilaisilla, mikä hyvä juttu. Keskustelut on keskusteluja ja työt töitä, toki siinä se ero.
No jokatapauksessa (e: no ei ihan joka tapauksessa, mut) ammattilaisen pitää käydä ne läpi ja laittaa nimi paperiin. Säästäähä siinä työtunneissa kuite, jos osaa itse tehdä.

@Sampsa & @Juha Kokkonen Mikä juttu tää on, että raportin kohde saa käydä jossain muussa ketjussa selventämään mitä on tarkoittanut ja mitä ei? Oletan, että sellainen mahdollisuus annetaan myös kaikille muillekin ennekuin aletaan jakelemaan huomautuksia/varoituksia/banneja, ettei väärinymmäksiä pääse tapahtumaan.

Luin kyllä teidän vastaukset, mutta ei käynyt selväksi tuo teidän linjaus.

Asia kunnossa. Romaneja saanee siis solvata miten lystättää, kunhan myöhemmissä viesteissä joskus ”selventää” mitä tarkoitti.

Kunnon sekoilua taas, mutta ei yllätä.

Tsempatkaa vähän siellä ylläpidossa. Vähintään voisi vaatia muuttamaan viestiä sellaiseksi että se ei enää solvaa kokonaista etnistä ryhmää varkaiksi. Oli viestin sisältöä myöhemmin toisessa viestissä ”selvennetty” miten hyvänsä.

Vähintään olisi kiva tietää että millä viiveellä pitää solvaukset ”selventää”, jotta ei tule aiheesta seuraamuksia? Vai pitääkö tämäkin nyt sitten ilmeisesti käytännössä selvittää jossain persuketjussa?

IMG_4549.jpeg

@Sampsa & @Juha Kokkonen Mikä juttu tää on, että raportin kohde saa käydä jossain muussa ketjussa selventämään mitä on tarkoittanut ja mitä ei? Oletan, että sellainen mahdollisuus annetaan myös kaikille muillekin ennekuin aletaan jakelemaan huomautuksia/varoituksia/banneja, ettei väärinymmäksiä pääse tapahtumaan.

Ei hän missään toisessa ketjussa selventänyt, vaan ihan samassa ketujussa, siinä alkuperäisessä viestissä.

Ei tuossa mistään "toisesta ketjusta" ollut kyse missään vaiheessa. Koko ajan on pysytty tässä samassa ketjussa.

Alkuperäinen viesti on tässä. Kirjoitin sen tähän samaan ketjuun, eikä siinä ole edelleenkään mielestäni mitään sellaista mistä olisi pitänyt minua alkaa sanktioimaan. Pomk kuitenkin käsitti sen joko tahattomasti tai tahallaan väärin, jonka jälkeen tarkensin mitä tarkoitin ja miksi. Välissä ketjuun olivat muutkin laittaneet perusteluita samaan liittyen. Pomk oli kuitenkin jo raportoinut siitä ekasta viestistä modeille, jonka lopputulos on tuossa kuvakaappauksessa. Pomk jatkoi siitä huolimatta edelleen vänkäystä, johon moderaattori vastasi näin. Tuossa oli mukana oli suositus, että voisin muokata alkuperäistä kirjoitusta niin, ettei varmasti jää väärinymmärryksen mahdollisuutta ja näin tein. Alkuperäisessä viestissä näkyy sekä alkuperäinen sisältö, että muokkaus, jotta ei tule sanomista siitä että olen yrittänyt peitellä jotain.

Pomkin jankkaus jatkui edelleen, joten näköjään hän on saanut siitä varoituksen. Mainittakoon vielä, että minä en ole tuosta raportoinut.

Viimeksi muokattu:
@Kautium kirjoitti viestin joka varsin selvästi yhdisti etnisen ryhmän kansalliasut varastamiseen. Modet ei nähny siinä ongelmaa, mutta kuitenkin pyysivät häntä muuttamaan kirjoitusasua. Eipä tuossa mitään sen kummempaa. Yleensä moisesta tulee varoitus, mutta tässä tapauksessa ei tullut.

Toinen näkemys tapahtumista tossa tätä edeltävässä viestissä. Turha alkaa vääntämään asiasta.

Ei tuossa mistään "toisesta ketjusta" ollut kyse missään vaiheessa. Koko ajan on pysytty tässä samassa ketjussa.

Alkuperäinen viesti on tässä. Kirjoitin sen tähän samaan ketjuun, eikä siinä ole edelleenkään mielestäni mitään sellaista mistä olisi pitänyt minua alkaa sanktioimaan. Pomk kuitenkin käsitti sen joko tahattomasti tai tahallaan väärin, jonka jälkeen tarkensin mitä tarkoitin ja miksi. Välissä ketjuun olivat muutkin laittaneet perusteluita samaan liittyen. Pomk oli kuitenkin jo raportoinut siitä ekasta viestistä modeille, jonka lopputulos on tuossa kuvakaappauksessa. Pomk jatkoi siitä huolimatta edelleen vänkäystä, johon moderaattori vastasi näin. Tuossa oli mukana oli suositus, että voisin muokata alkuperäistä kirjoitusta niin, ettei varmasti jää väärinymmärryksen mahdollisuutta ja näin tein. Alkuperäisessä viestissä näkyy sekä alkuperäinen sisältö, että muokkaus, jotta ei tule sanomista siitä että olen yrittänyt peitellä jotain.

Pomkin jankkaus jatkui edelleen, joten näköjään hän on saanut siitä varoituksen. Mainittakoon vielä, että minä en ole tuosta raportoinut.
Luin tuon sun viestin nyt useamman kerran uudestaan ja se on omaan silmään siinä ja siinä rajoilla, että olisinko itse antanu sulle varoituksen/huomautuksen, jos sellaisia oikeuksia olisi. Ja myönnän, että en lukenut koko loppu saagaa kun toi pomk:in kuvankaappaus alko veetuttamaan :) , että meneekö se tuplastandardien mukaan, mut nyt tajusin, että olitkin ehtinyt korjata kantaasi varmaan ennen moden reagointia, joten sisänsä asia ok.

Luin tuon sun viestin nyt useamman kerran uudestaan ja se on omaan silmään siinä ja siinä rajoilla, että olisinko itse antanu sulle varoituksen/huomautuksen, jos sellaisia oikeuksia olisi. Ja myönnän, että en lukenut koko loppu saagaa kun toi pomk:in kuvankaappaus alko veetuttamaan :) , että meneekö se tuplastandardien mukaan, mut nyt tajusin, että olitkin ehtinyt korjata kantaasi varmaan ennen moden reagointia, joten sisänsä asia ok.
viestin muunto tapahtui moden reagoimisen jälkeen. Se kommentti vaan oli tekstimuotoisena tässä ketjussa normaalin varoituksen sijaan.

Luin tuon sun viestin nyt useamman kerran uudestaan ja se on omaan silmään siinä ja siinä rajoilla, että olisinko itse antanu sulle varoituksen/huomautuksen, jos sellaisia oikeuksia olisi.
Tämä asia oli jo käsitelty, mutta nyt on kyllä silti ihan pakko kysyä, että mistä se varoitus/huomautus siis sinun mielestäsi tulisi?

Alkuperäinen lause:
Termi "rahtihame" juontaa juurensa romaninaisten vaatetuksesta, joissa on usein salataskuja ja erilaisia koukkuja helpottamaan tavaroiden varastamista."
vs. muokattu
"Termi "rahtihame" juontaa juurensa romaninaisten vaatetuksesta, joissa on silloin tällöin salataskuja ja erilaisia koukkuja helpottamaan tavaroiden varastamista."

Tuon viestin alapuolella oli lisäksi jonkun toisen laittamana saman tien perään uutinen, jossa todetaan että "Hameet ovat varsin tuttuja käytännön kenttätyötä tekeville poliiseille". Ymmärtäisin ongelman, jos olisin väittänyt, että "kaikilla romaneilla on salataskut varastamista varten", mutta enhän minä väittänyt mitään sellaista.

Tää ketju varmaan pitäisi laittaa politiikka-alueelle.
Samaa mieltä. Ylläpidolle siis pohdittavaksi, että sopiiko tämä ketju paremmin politiikan puolelle.

@Kautium kirjoitti viestin joka varsin selvästi yhdisti etnisen ryhmän kansalliasut varastamiseen. Modet ei nähny siinä ongelmaa, mutta kuitenkin pyysivät häntä muuttamaan kirjoitusasua. Eipä tuossa mitään sen kummempaa. Yleensä moisesta tulee varoitus, mutta tässä tapauksessa ei tullut.

Toinen näkemys tapahtumista tossa tätä edeltävässä viestissä. Turha alkaa vääntämään asiasta.
Korjataan sen verran, että ei tule automaattisesti mitään varoitusta, vaan käyttäjää huomautetaan sanallisesti tai kirjallisesti ja jos on erityisen törkeä tai toistuva rike niin sitten varoitetaan.

Älä viitsi. Yrität taas sotkea keskustelua ja antaa ymmärtää, niin kuin olisin viitannut kaikkiin, mutta kun se ei pidä paikkaansa. Modekin tätä samaa sinulle erikseen selvensi, vaikka päätyikin saman viestin loppuun laittamaan pyynnön muuttaa kirjoitusasua, jotta ei varmuudella tulisi tuollaisia väärinkäsityksiä. Vähän on vaikea tosin uskoa, että niitä väärinkäsityksiä sinun lisäksi tuosta muille tuli muutenkaan, mutta korjasin silti.

Jos tuollaisesta tulisi oikeasti suoraan varoitus, niin se olisi samalla lopun alkua koko foorumille.

Jokohan tämä vähitellen riittäisi tästä aiheesta...

Statistiikka

Viestiketjuista
265 967
Jäsenet
75 718
Uusin jäsen
mitato

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom