Vastataan tähän vielä.
Pseudonymisointi ja anonymisointi on kaksi eri asiaa. Käyttäjätunnus olisi anonymisoitu jos rekisteröitymisen jälkeen tietokannasta poistettaisiin sähköpostiosoite eikä forumi keräisi esimerkiksi IP tietoa sisäänkirjautumisista. Minulla voi taas olla verkkokauppa jossa vaaditaan myös puhelinnumero, osoite ja sähköpostiosoite. Sieltä sitten löytyy tunnistettava tieto. Pseudonymisoinnissa käytettävän henkilön tunnistettavan aineiston ei tarvitse olla samassa palvelussa. Riittää että se on jossain.
Sen jätin tarkoituksella välistä, koska henkilödataamme ei ole anonymisoitu vaan pseudonymisoitu.
Sekä toistan myös vielä aiemman eli pseodynymisoidussa tiedossa ei ole julkisesti saatavilla henkilön tunnistavaa tietoa, mutta riittää että se on olemassa jossakin eli tämän järjestelmän tietokannassa tai jossain muussa sijainnissa (vaikkapa edes ylläpidon kassakaapissa paperille tulostettuna) tai kokonaan muussa rekisterissä.
Io tech bbs:n tietokannassa on takuuvarmalla yhdistettävässä muodossa käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite.
edit.
Ja työssäni tosiaan tämän kaltaisen määrittelemisen kanssa olen toistuvasti tekemisissä. Tästäkin asiasta olen useita kertoja keskustellut muun muassa tietosuojaan perehtyneen juristin kanssa.
Ei muut käyttäjät näe noita muita tietoja, ainoastaan ylläpito pääsee näkemään sinun sähköpostin tms tiedot. Ne myös tietää ketkä on bannattu tms ilman mitään erillistä sitä varten luotua sivuakin. Muut käyttäjät voivat tunnistaa jonkun nimimerkin bannatuksi myös siitä, että se nimimerkki muuttuu väriltään punaiseksi. Ei tuossa mitään käyttäjän yksilöintiä tapahtuisi, jos luotaisiin lista, josta selviäisi sillä hetkellä bannatut käyttäjät, jos siihen ei yhdistettäisi muita tietoja (ja miksi yhdistettäisiin?). Foorumilla (tai millä tahansa muulla sivustolla, jolle voi luoda käyttäjätunnuksen) nyt on lähes pakko olla tieto käyttäjän sähköpostiosoitteesta jo ihan käytännön syistä. Unohtunut salasana yms yms olisi mahdoton muuttaa/selvittää ilman mitään yhteystietoa.