Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Tähän tarttuisin sen verran että olisi kuitenkin hyvä jos aloituspostaukseen liittyvästä aiheesta kuitenkin puhuttaisiin.

Tästä ihan samaa mieltä, ja en kai muuta kirjoittanutkaan. Eli digitalisaatioketjussa pitäisi puhua pääasiassa vain digitalisaatiosta. Oli sen kannattaja tai vastustaja. Ei mua sinänsä haittaa, jos joku kaipaa paperista kuittisirkusta veroilmoitusta tehdessään, ja kyllä sen saa tuoda esille ja perustellen. Digitalisaatioketjussa keskustelu vaan rönsyili täysin aiheen ulkopuolelle lähinnä yhden kirjoittajan ATK-ongelmien ratkomiseen.

Aloituspostaushan on heti negatiivissävytteinen digitaalisen kehityksen ympärillä esimerkeillä. Eikös rinnalle kannata tehdä ketju, missä kaikki toimii? Tämähän on ilmiselvästi ollut ketjun aloittajan halu, että puhutaan digilisaation huonoista puolista. Voi sitten "helpommin" valita ketjun sitä mukaan, jos haluaa hakea hyviä- tai huonoja esimerkkejä.

Esimerkki:
Digitalisaatio - kun kaikki toimii.
Musta yksi ketju piisaa ja on järkevämpi. Joka tapauksessa kesksutelussa mielipiteet risteävät pahasti, joten ei tuon perusteella voi ketjua katkoa. en kannata. Tuo johtaa vain siihen, että samat positiiviset ja negatiiviset mielipiteet tulevat kahteen ketjuun. Emme tarvitse "Trump on hyvä" ja "Trump on paha" -ketjuja tai "Starfield on loistava" ja "Starfield on paska" -ketjuja.

Kaikenkaikkiaan ei pitäisi olla ketjuja, joissa on aloituspostauksessa päätetty, mitä mieltä pitää olla.
Ei tässä ole varsinaisesti yhtä oikeaa tapaa toimia.

En näe sinällään mitään ongelmaa siinä, että jostain asiasta keskustellaan tietyllä kulmalla - esimerkiksi juuri digitalisaation ongelmat ja haasteet - jos sille on tarvetta. Eri asia kuitenkin on, että onko aihetta "digitalisaatio" yleisestikään tarvetta pilkkoa erillisiin ketjuihin, vai riittääkö ihan yksi ketju aiheesta keskustelemiseen. Tässä tapauksessa esimerkiksi en lähtökohtaisesti näe tarvetta kahdelle erilliselle ketjulle, kyllä samassa ketjussa voi aivan hyvin keskustella aiheesta kokonaisuudessaan hyvine ja huonoine puolineen. Toki jos jossain tapauksissa selvää tarvetta ilmenee, näin voidaan tehdä.

Edit: Ketjun otsikkoa ja aloitusviestiä muokattu selkeämmiksi.

Viimeksi muokattu:
Musta yksi ketju piisaa ja on järkevämpi. Joka tapauksessa kesksutelussa mielipiteet risteävät pahasti, joten ei tuon perusteella voi ketjua katkoa. en kannata. Tuo johtaa vain siihen, että samat positiiviset ja negatiiviset mielipiteet tulevat kahteen ketjuun. Emme tarvitse "Trump on hyvä" ja "Trump on paha" -ketjuja tai "Starfield on loistava" ja "Starfield on paska" -ketjuja.

Kaikenkaikkiaan ei pitäisi olla ketjuja, joissa on aloituspostauksessa päätetty, mitä mieltä pitää olla.
Joo, minulle on aivan se ja sama, että onko ketjuja yksi tai kaksi tai ei yhtään. Se oli vain ehdotus, kun ilmeisesti otsikko itsessään aiheutti tämän keskustelun, että se ei ole sellaisen ns. yleisketjun mukainen. Mutta jos tuollaista yleisketjua haluaa pitää, niin otsikko voisi olla juurikin, että digitaalisaation hyödyt ja haitat tjsp.

Ymmärrän kuitenkin aloittajan ketjun otsikoinnin, jos tietyissä digitaalisaation osa-alueissa on ollut haasteita, että ollaan sitä kautta haluttu lähteä purkamaan aihetta.

Joo, minulle on aivan se ja sama, että onko ketjuja yksi tai kaksi tai ei yhtään. Se oli vain ehdotus, kun ilmeisesti otsikko itsessään aiheutti tämän keskustelun, että se ei ole sellaisen ns. yleisketjun mukainen. Mutta jos tuollaista yleisketjua haluaa pitää, niin otsikko voisi olla juurikin, että digitaalisaation hyödyt ja haitat tjsp.

Jees. Tässä tapauksessa tuo muutettiin yleisemmäksi otsikoksi, jotta saman sateenvarjon alle mahtuu nyt sitten laajemmin keskustelua puolesta ja vastaan.

Vähän naurattaa näin pakkiksen modena nää ulinat tiukista säännöistä, kun pakkiksella saa lyödä jengiä turpaan edestä ja takaa urakalla! Täällä nämä tiukat säännöt on ihan hyvä.

Vaikka moderointi saattaa täällä välillä ärsyttää niin aika usein pakkikselta palattuani, itse ainakin osaan arvostaa tämän sivuston moderointia.

Täällä kun voi luottaa siihen että ketjujen aiheissa pääosin pysytään sekä epäasiattomuuksiin puututaan.

Minun muistaakseni taas käyttäjistä keskusteleminen on edelleenkin politiikka-alueella kiellettyä. Siitä pidättäytymisen luulisi myös onnistuvan aika helpostikin.
Lainaan tämän tänne, niin ei sotketa enempää tuota politiikka ketjua. En muutakaan paikkaa keksinyt.

Uhriutuminen ei oikein toimi tässä kohtaa. Jatkuvastihan otetaan esiin lainatussa muodossa ja muuten, mitä toinen on sanonut. Ei se ole toisesta käyttäjästä keskustelua, niin ei kannata piiloutua sen taakse, jos joutuu epämukavuusalueelle omista sanomisesta. Annoin edelleen vain vinkin miten voi toimia, jos raha polttelee tilillä ja halua on maksaa valtiolle enemmän riihikuivaa rahaa.

Käytän ketjua päiväkirjana koska tuskin voin enää lisää nolata itseäni. Olen tietenkin huonoin arvioimaan mutta olen hieman pettynyt moderoinnin linjaan. Sain - ansaitun - varoituksen epäselvästä onelinerista, joka vaati että olisi lukenut kahta viestiä aiemman postauksen. Pystyn kommunikoimaan tätä paremmin, totta. Peruste oli toistuvuus ja ehkä muistini pettää mutta edellinen kerta oli noin 50 viestiä ja 30 vuorokautta sitten. Toistuvaa toki, skaalasta riippuen. Tässäkin tapauksessa selitin viestini ennen moderointitapahtumaa.

Samaan aikaan samoissa ketjuissa on rivitolkulla - mielestäni - suurempia asiattomuuksia. Olen esim itse ollut narkkari, vassari ja valehtelija ja kun olen kysynyt näihin perusteita aika vähän on tullut.

Lisäksi noissa ketjuissa on esim jatkuvaa paasausta moden huomioiden jälkeenkin ja useita viestejä täysin ketjun aiheen ulkopuolelta.

En tiedä helpottiko oloni, mutta ehkä palaan tähän viestiin aikuistuttuani ja opin jotain. Toki voin ajatella keskiarvon perusteella että huomautus täytyy kiinnittää yksittäiseen viestiin mutta kokonaisuus voi olla (myös) paskaa

Olen esim itse ollut narkkari, vassari ja valehtelija ja kun olen kysynyt näihin perusteita aika vähän on tullut.

Lisäksi noissa ketjuissa on esim jatkuvaa paasausta moden huomioiden jälkeenkin ja useita viestejä täysin ketjun aiheen ulkopuolelta.

Oletko raportoinut nuo muut sääntöjenvastaiset viestit? Eipä ne lopu jos niitä ei kukaan raportoi.

Oletko raportoinut nuo muut sääntöjenvastaiset viestit? Eipä ne lopu jos niitä ei kukaan raportoi.
En koska pyrin argumentoimaan sanoillani. Mutta ehkä vaihtoehdot ovat nuo: paksumpi nahka, (omavalintainen) tauko, raportti, tai kone kiinni ja ulkoilmaan

Tässäpä se oleellinen tuli. Foorumilla on tuhansia ketjuja, joita ei esimoderoida. Ainoa varma tapa saada sääntörikkeet ylläpidon tietoon on raportoida niistä. Ylläpito arvioi sitten moderoinnin tarpeen.

Lisäyksenä mainittuun tapaukseen ainakin yhdestä henkilökohtaisuuksien puolelle menemisestä samassa kontekstissa huomautettiin toista käyttäjää.

Noi suojavärillä varusteut naapurit on kyllä pahoja vastuksia.. vaikka kuinka ilmoitat isännöisijälle tai vaikka poliisille niin kukaan ei uskalla sanoa mitään koska kulttuuri ja se iso R.
Mikähän tässä oli nyt varoituksen arvoista?

Modet voi antaa mulle esimerkin miten ja millä sanoilla minun olisi pitänyt asiani sanoa? En itse kyllä löydä mitään varoituksen arvoista tuosta viestistä.
Vai onko se niin että tuosta ongelmasta ei saa puhua joka jos itsessään korostaa asiaani.

Ihme pelleilyä.

Modet voi antaa mulle esimerkin miten ja millä sanoilla minun olisi pitänyt asiani sanoa? En itse kyllä löydä mitään varoituksen arvoista tuosta viestistä.
Vai onko se niin että tuosta ongelmasta ei saa puhua joka jos itsessään korostaa asiaani.

Ihme pelleilyä.
”Suojavärillä varustettu naapuri” on ihan täysin rasismia, ei ihmisillä ole suojaväriä. Sano vaan reippaasti että tummaihoiset naapurit, niin pysyt vielä asiassa.

Tiesit sen kyllä itsekin jo ennen kuin tänne avauduit.

”Suojavärillä varustettu naapuri” on ihan täysin rasismia, ei ihmisillä ole suojaväriä. Sano vaan reippaasti että tummaihoiset naapurit, niin pysyt vielä asiassa.

Niin ja kun sanoo että naapuriin tai yläkertaan muuttaneet tummaihoiset on perseestä. niin eikö se sitten ole rasismia? Vittu mitä nillitystä jostain tyylistä puhua.

Suojaväri voi tarkoittaa muutakin kuin tummaihoista.

Niin ja kun sanoo että naapuriin tai yläkertaan muuttaneet tummaihoiset on perseestä. niin eikö se sitten ole rasismia? Vittu mitä nillitystä jostain tyylistä puhua.
On tietenkin rasismia. Mutta jos yrität peittää rasismin niin kuin Mikkos, menee reisille ”suojavärillä”.

On tietenkin rasismia. Mutta jos yrität peittää rasismin niin kuin Mikkos, menee reisille ”suojavärillä”.
No sepä se kun ei saa puhua asioista siten miten asiat on.
Se ei olisi muka rasismia jos sanois että sinne yläkertaan muutti valkosia joilla ei ole käsitystä meidän kulttuurista. mutta heti kun sanoo suojavärin niin johan on jengiä suojelemassa ja huutamassa rasismia.
Suoraan sanoen ihan vitun naurettavaa paskaa.

Se ei olisi muka rasismia jos sanois että sinne yläkertaan muutti valkosia joilla ei ole käsitystä meidän kulttuurista. mutta heti kun sanoo suojavärin niin johan on jengiä suojelemassa ja huutamassa rasismia.
Iso ihminen (oletettavasti) ja jaksat vääntää ilmiselvästä asiasta :D

Sanoo vaan että ”yläkertaan muutti tummaihoisia joilla ei ole käsitystä jne”, puhutaan ihan asiasta. ”Suojavärin” ymppääminen sinne on ihan pelkkää vittuilua ja rasismia.

Eipä mulla lisättävää, todistit vaan juuri asian. Ylläpito saa jatkaa.

No kerro mitä ilmaisua olisi pitänyt käyttää?
Niin kuin asia on. Jos tarkoitit tummaihoista, sano tummaihoinen. Jos tarkoitit valkoihoista, sano valkoihoinen.

Kuten sanottua, tiesit ja tiedät varsin hyvin, eli en mä jatka tätä enää muulla kuin ”juuh elikkäs” :D

Ylläpito saa jatkaa.

Luulen että tämä johtuu siitä että suomenkielisellä foorumilla vaalea ihonväri on oletus. Jos siis olet itse esim tosiaan korealainen ja korealaisessa kulttuurissa (tosin ihonvärihän on suht vaalea heilläkin) olisi tosiaan rasistista sanoa että talooni muutti huonotapaisia eurooppalaisia jotka eivät osaa paikallista kulttuuria.

Niin kuin asia on. Jos tarkoitit tummaihoista, sano tummaihoinen. Jos tarkoitit valkoihoista, sano valkoihoinen.

Kuten sanottua, tiesit ja tiedät varsin hyvin, eli en mä jatka tätä enää muulla kuin ”juuh elikkäs” :D

Ylläpito saa jatkaa.
Muttakun mä en tarkoittanut pelkästään tummaihoisia, ymmärrätkö?

Luulen että tämä johtuu siitä että suomenkielisellä foorumilla vaalea ihonväri on oletus. Jos siis olet itse esim tosiaan korealainen ja korealaisessa kulttuurissa (tosin ihonvärihän on suht vaalea heilläkin) olisi tosiaan rasistista sanoa että talooni muutti huonotapaisia eurooppalaisia jotka eivät osaa paikallista kulttuuria.
Mikä tosta tekee rasistista? Jos ne eurooppalaiset käyttäytyy sen korealaisen silmiin täysin kyrpänä, niin kai siinä on oikeus saada sanoa että noi nyt käyttäytyy kuin kyrvät? Ei siinä ole mitään rasistista.

Mikä tosta tekee rasistista? Jos ne eurooppalaiset käyttäytyy sen korealaisen silmiin täysin kyrpänä, niin kai siinä on oikeus saada sanoa että noi nyt käyttäytyy kuin kyrvät? Ei siinä ole mitään rasistista.
Takuulla eurooppalaiset yksilöt ovat käyttäytyneet Koreassa kuin kyrvät. Ja sen saa sanoa. Pointtini oli että myös vaaleaihoisista voi puhua rasistisesti mutta se osaltani

Saapa. Maahanmuuton ongelmista saa ja voi keskustella ilman tuollaisia rasistisia heittoja. Hyvä vain jos niistä varoitetaan.
Oliko tossa nyt kyse maahanmuuton ongelmasta vai vaan henkilöön kohdistuvasta paskasta?
Menee melko herkäks, jos ei todellakaan saa rajottaa jotain ihmisryhmää värin perusteella. Se ei nykyään ole todellakaan mitenkään kulttuuriin tai muuhun perustuvaa settiä.

Oliko tossa nyt kyse maahanmuuton ongelmasta vai vaan henkilöön kohdistuvasta paskasta?
Menee melko herkäks, jos ei todellakaan saa rajottaa jotain ihmisryhmää värin perusteella. Se ei nykyään ole todellakaan mitenkään kulttuuriin tai muuhun perustuvaa settiä.
Saa rajoittaa keskustelua värin perusteella. Edelleenkin, se väri ei kuitenkaan ole suojaväri. Mainitse se väri niin pysytään asiassa.

Saatana.

Joo, muuten kyllä, mutta se tarkoittaisi myös esim. ruotsalaisia tai saksalaisia, ja sitä suuremmalla syyllä tuo Mikkos:n ”suojaväri” on tosiaan vain ja ainoastaan rasismia.
Niinhän se tarkoittaisi aikalailla kaikkia sitten. Yritin tässä vaan hakea sellaista neutraalia sanontaa mitä voi käyttää vaikka aina jos ei tiedä onko jokin tietty sana rasistinen vai ei.

Niinhän se tarkoittaisi aikalailla kaikkia sitten. Yritin tässä vaan hakea sellaista neutraalia sanontaa mitä voi käyttää vaikka aina jos ei tiedä onko jokin tietty sana rasistinen vai ei.
Joo, ymmärrän, ja oon ihan samaa mieltäkin. Parasta silti olisi puhua ihan niinkuin asia on. Toki sen viestin sisältö sitten taas on rasistinen jos on ollakseen, mutta Mikkos nyt ei näytä ymmärtävän (tai siis ymmärtää mut ei halua ymmärtää), että vaikka viestin sisältö ei olisikaan rasistinen, tietyt ilmaukset ovat..

Tää käy oikeasti hauskaks.. Eli nyt on ok, että ihmisryhmiä vedetään lokeroihin värin takia.
Mutta se ei saa olla suojaväri?
=D
Kun ihmisellä ei ole suojaväriä.

”Juuh elikkäs” :D

Ihmisryhmistä KESKUSTELUN voi lokeroida värin perusteella. Ihmisiä ei.

Mut tää on tätä, kun et edes halua ymmärtää niin eipä se ole mun ongelmani.

Kun ihmisellä ei ole suojaväriä.

”Juuh elikkäs” :D
Nää viestit on menny jo aikoja sitten niin vitun kauaksi tän ketjun aiheesta....

Oletko kuullut sellaisesta asiasta kun jollekkin ihmisryhmille laitetaan leima ihonvärin takia?
Pystytkö ymmärtämään sen että joillekkin ihmisryhmille annetaan etuoikeuksia sen ihonvärin takia?

Huomautus - asiaton käytös
Nää viestit on menny jo aikoja sitten niin vitun kauaksi tän ketjun aiheesta....

Oletko kuullut sellaisesta asiasta kun jollekkin ihmisryhmille laitetaan leima ihonvärin takia?
Pystytkö ymmärtämään sen että joillekkin ihmisryhmille annetaan etuoikeuksia sen ihonvärin takia?
Joo pystyn. Valkoihoinen ihminen on valitettavan monessa asiassa etuoikeutettu, muilla ihonväreillä ei (suomessa) saa etuoikeuksia.

Öyhöttäisit muualla. Tai no ihan sama, en vastaa sulle tähän liittyen enää kun et tosiaan edes yritä tajuta.

Asiaton käytös
Joo pystyn. Valkoihoinen ihminen on valitettavan monessa asiassa etuoikeutettu, muilla ihonväreillä ei (suomessa) saa etuoikeuksia.

Öyhöttäisit muualla. Tai no ihan sama, en vastaa sulle tähän liittyen enää kun et tosiaan edes yritä tajuta.
Öyhöyh.
Siis mitä vittua. Missä kuplassa sä elät?
Näin asunnottomuuttakin kokeneena olen nähnyt kuinka tummemmat tai eri kulttuureista olevat ovat etusijalla meihin kantasuomalaisiin verrattuna.
Sulla on oikeasti ihan vitun vääristynyt näkökulma että Suomessa valkoihoinen olisi jotenkin etuoikeutettu.
Jos kokeilisit elämistä täällä pohjalla, niin näkisit ehkä tämän maailman eritavalla.
Otan tästä varoituksen tai bannit mutta suoraan sanoen voisit vaikka haistaa vitun.

En tiedä mitään siitä, mistä oli kyse. Mutta jos käyttää termiä "suojaväri" eikä puhu esim. ihon maalaamisesta, niin taitaa olla kyse vain rasismista.

EDIT: Ja tuo käyttäjä @Mikkos kirjoitti:

Noi suojavärillä varusteut naapurit on kyllä pahoja vastuksia.. vaikka kuinka ilmoitat isännöisijälle tai vaikka poliisille niin kukaan ei uskalla sanoa mitään koska kulttuuri ja se iso R.

Eli ihan puhtaasta rasismista oli kyse tälläkin kertaa. Toivottavasti rankkua tulee kaikista tällaisista.

Foorumilla on myös toisaalla käytetty joskus sanaa "suojaväri" ja muita vastaavia ilman varoitusta/huomautusta. Joskus näistä sanoista saa varoituksen ja joskus ei. Riippunee moderaattorista, en tiedä.

Foorumilla on myös toisaalla käytetty joskus sanaa "suojaväri" ja muita vastaavia ilman varoitusta/huomautusta. Joskus näistä sanoista saa varoituksen ja joskus ei. Riippunee moderaattorista, en tiedä.
Ja siitä, onko ne raportoitu. Tietenkään ne, jotka ovat asioista samaa mieltä, eivät raportoi rasistisia ilmaisuja.

Ei varmaan pitäisi lähteä tähän vääntöön mukaan, mutta siis “suojavärillähän” yleensä tarkoitetaan ilmiötä missä valtaväestöstä poikkeavalla ihonvärillä/etnisyydellä/kulttuurilla/yms. katsotaan enemmän asioita läpi sormien. Ja “suojavärillisellä” sitten noita ilmiön kohderyhmään kuuluvia piirteitä, miten sitten ne kukakin haluaa määritellä.

Siitä sitten voi väitellä kuinka todellinen tuo ilmiö on, mutta vaikka mauton ilmaisu onkin enkä itse käyttäisi, niin vaikea nähdä rasistisena millään tavallisella määritelmällä. Ongelma siinä että aletaan ylivarovasti tulkitsemaan kaikkia tällaisia ilmaisuja rasismiksi on että termin kokema inflaatio vaan pahenee ja ajaa porukkaa vaan entistä enemmän leireihin

Täällä on varmaan tuhansia viestejä, jotka eivät ole sääntöjen mukaisia. Mutta koska niitä ei ole raportoitu, ne jäävät voimaan. Samoin säännöt elävät ajassa. Se, mikä oli 10v sitten ok ei välttämättä ole sitä tänään.

Tämähän onkin hupaisa keskustelu. Olen aina mieltänyt termin suojavärillinen alle juuri valkoihoiset ihmiset, sillä hehän nimenomaan pääsevät tietynlaisista tilanteista helpomalla kuuluessaan valtaväestöön ja täten kulttuurillisesti että ymmärryksellisesti parempaan asemaan kuin muunväriset, kuten meillä esimerkiksi romanit, tai ämerikan yhdysvalloissa mustaihoiset.

Mutta en sen enempää tähän asiaan ota kantaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 693
Jäsenet
78 861
Uusin jäsen
Kurkixd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom