Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Eli yhtä avaamatonta iPhonea ei saa myydä edes -10% markkinahinnan alapuopella? Eihän tuo ole trokaamista, eikä massamyyntiä.
Kokeile hopeisessa omenassa. Saat kyl helposti kaupaksi, mut siellä ollaan vieläki tarkempia ilmoituksen kans. mm. kuitista pitää olla kuva uuden tuotteen kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Eli yhtä avaamatonta iPhonea ei saa myydä edes -10% markkinahinnan alapuopella? Eihän tuo ole trokaamista, eikä massamyyntiä.
Luin säännöt, siellä ei suoraan kieleltä myymästä uusia, mutta " ja lähtökohtaisesti myyjälle tarpeettomaksi jääneen käytetyn tavaran myyntiin. ", joten uuden käyttämättömän myynti ei tuohon uppoa. mutta sen verran pelivaraa että ei tuosta nyt isoja haukkuja ansaitse, ja ilmeisesti ihan asiallisesti toimittu, kun poistettu ja tunnus säilynyt.

Tuo rajaus on ihan tyypillinen linjaus kirpputori mailmassa, ja poikkeukset kannttaa tarkistaa.

Eli yhtä avaamatonta iPhonea ei saa myydä edes -10% markkinahinnan alapuopella?
Hinta on sääntöjen mukainen jos alle uuden.

Vieraan yksityisen kanssa jos tehdään kauppaa, niin todennäköisesti se paketti avataan ja tarkistetaan ennen kaupan kättelyä.

Jos 10% alle käytettyjen markkinahinnan (yksityismarkkinat) niin saat sen varmaan menemään jos ei muita miinoja. esim Torissa.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 223
Joo o, kyllä nyt on aika helposti tuntunu lähtevän poistoon. Aika monellakin osastolla näkyy vähän väliä uusia ja käyttämättömiä myytävänä. Tosta nyt noin neljän sekunnin pikahaulla pari osumaa:

1702837521469.png

1702837546063.png

1702837595980.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 444
Joo o, kyllä nyt on aika helposti tuntunu lähtevän poistoon. Aika monellakin osastolla näkyy vähän väliä uusia ja käyttämättömiä myytävänä. Tosta nyt noin neljän sekunnin pikahaulla pari osumaa:
Tukisin itse melko tiukkaa trokauslinjaa, s.e. uusia tuotteita saisi myydä, mutta ei pyytää enempää kuin (matalampi näistä) mitä itse on maksanut, eikä uuden hintaa enempää (vaikka saatavuus olisi olematon).

Toki noiden kaupanpäällisten kanssa vähän hämärtyy, mutta sallisin selvän kaupanpäällisen myynnin alle uuden hinnan, kun noi kaupanpäälliset nyt yleensä on turhempia.

Tämä ei toki alkuperäisen merkityksen mukaista trokausta muutenkaan, mutta ehkä osta halvalla, myy kalliimmalla tuottaa vähän turhaa mielipahaa foorumin tarpeisiin, joten kielto ymmärrettävä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Joo o, kyllä nyt on aika helposti tuntunu lähtevän poistoon. Aika monellakin osastolla näkyy vähän väliä uusia ja käyttämättömiä myytävänä. Tosta nyt noin neljän sekunnin pikahaulla pari osumaa:



Kylkiäinen voisi sopia "pääsääntöisesti" luomaan pelivaraan, mutta Gigantista ostettu uusi avaamaton telkkka, firma missä katumusaika jos virheostos, avatunkin voisi palauttaa. nenässä alkaa kyllä tuntua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Kuten itsekin mainitsin jo; jos tuote on niin uus, että sen voi palauttaa, nii vähä hämärää sitä on myydä. Muussa tapauksessa ja yksittäistapauksena ei riko sääntöjen henkeä. Laatikkoon pölyttymään jäänyt tai kylkiäistuote on oma juttunsa, vaikka sinänsä onkin "uusi ja avaamaton". Ihan näin maalaisjärjellä.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 223
Toki noiden kaupanpäällisten kanssa vähän hämärtyy, mutta sallisin selvän kaupanpäällisen myynnin alle uuden hinnan, kun noi kaupanpäälliset nyt yleensä on turhempia.
Kuten itsekin mainitsin jo; jos tuote on niin uus, että sen voi palauttaa, nii vähä hämärää sitä on myydä.
Näissä on kyllä pointtia, etenkin tuo, että jos tuotteella on palautusoikeus niin eipä myynnin syynä taida olla mikään muu kuin operaattorilta ostetun korottoman osamaksun muuttaminen käteiseksi ja korottomaksi lainaksi.
Kaupanpäällisiä tuskin voinee palauttaa ilman, että sitä varsinaista ostosta palauttaa, joten ilman muuta kylkiäisten myynti pitäisi olla sallittua.

Ja oikeastaan koko tuon viestini pointti oli se, että tosi usein näkee uutta tavaraa myytävänä. Jos siihen halutaan puuttua niin mun mielestäni ylläpito saa sitten kahlata myynti-ilmoituksia ja poistella enemmänkin noita.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Näissä on kyllä pointtia, etenkin tuo, että jos tuotteella on palautusoikeus niin eipä myynnin syynä taida olla mikään muu kuin operaattorilta ostetun korottoman osamaksun muuttaminen käteiseksi ja korottomaksi lainaksi.
Kaupanpäällisiä tuskin voinee palauttaa ilman, että sitä varsinaista ostosta palauttaa, joten ilman muuta kylkiäisten myynti pitäisi olla sallittua.

Ja oikeastaan koko tuon viestini pointti oli se, että tosi usein näkee uutta tavaraa myytävänä. Jos siihen halutaan puuttua niin mun mielestäni ylläpito saa sitten kahlata myynti-ilmoituksia ja poistella enemmänkin noita.
Kai nämäkin menee pitkälti raportoinnin perusteella. Ostajat tuskin raportoi hyvistä diileistä, jos ei ole niin sika että löytää hyvän tarjouksen, laittaa sen jälkeen raportin ja sitten yksityisvistellä tinkaamaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Kai nämäkin menee pitkälti raportoinnin perusteella. Ostajat tuskin raportoi hyvistä diileistä, jos ei ole niin sika että löytää hyvän tarjouksen, laittaa sen jälkeen raportin ja sitten yksityisvistellä tinkaamaan.
Noissa uusien myynneissä voi olla vaa kyseessä iha mitä vaa lähtien luottokorttien varastamisesta, nii mielestäni iha ok ne lähtökohtaisesti seuloa pois. Edelleen se maalaisjärki on hyvä kaveri. Jos myy jotain alle 2-4 viikon ikäistä tuotetta, nii on se vaa hämärää, jos kyse ei oo jostain kylkiäisestä. Jos kuittiakaa ei ole (ku pölli), nii helppoha se on sanoa, että joo mummolta sain lahjaksi enkä kehtaa kuittia pyytää.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 409
"Luomasi viestiketju Myydään Apple iPhone 15 Pro 5G, 128 Gt, uusi avaamaton poistettiin. Syy: Foorumi ei ole tarkoitettu uusien käyttämättömien tuotteiden trokaamiseen/massamyyntiin"

Poistettiin ilman hyvää syytä, koksa myynnissä oli yksi uusi puhelin ja uuden hinnan alapuolella. Joten ei ole trokaamista eikä massamyyntiä
Seikka, joka tästä tapauksesta jäi nyt kertomatta oli, että ilmoituksessa sanottiin "Voit Valita DNA kaupassa olevista väreistä minkä tahansa".
 

Jaba

Tukijäsen
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
407
Saisikohan osto-/myyntipalautteen jättämisen tehtyä pakolliseksi? Olisi kaikkien etu, jos jokaisesta onnistuneesta/epäonnistuneesta kaupasta löytyisi merkintä kauppiaspalautteessa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 706
Mitäs täällä ollaan mieltä tällaisesta:

Sovittiin myyjän kanssa kaupat tuotteesta x ja sille hinta toimituksen kanssa. Alkuperäisessä ilmoituksessa toimitustapa oli "nouto", mutta laitoin viestiä, että kiinnostaisi ostaa postitettuna, johon myyjä vastasi myöntävästi. Laitoin kulujen vuoksi hieman pyyntihintaa korkeamman tarjouksen privana ja myyjä hyväksyi sen, joskin hieman häilyvällä sanamuodolla "kyllähän tuo hinta alkaa olemaan ok". Perään sitten vielä pari viestiä pakkaamisesta ja postitustavasta jne. Kaksi päivää myöhemmin myyjä ilmoitti myyneensä tuotteen jollekin toiselle. Perusteluna oli, että hänen mielestään mitään kauppoja ei oltu vielä sovittu ja toinen ostaja sattui olemaan paikallinen, niin oli helpompi myydä minun ohi.

Myyjä saa toki päättää kenelle myy, mutta ei tuo mennyt mielestäni oikein ainakaan moraalisessa mielessä ja samaa siellä ketjussa sanoi joku muukin nähtyään käydyn keskustelun (jota siellä ei enää ole nähtävänä). En kokenut, että tapahtunut olisi negatiivisen palautteen arvoinen, joten mainitsin tästä pelkästään myyntiketjussa siltä varalta, että on edes jotain historiaa myyjän osalta jatkossa, jotta muut tietävät varmistua pariin kertaan, että osapuolet varmasti ymmärtävät toisiaan mahdollisista alueellisista ja/tai murre-eroista huolimatta. Tänään sinne keskusteluun ilmaantui moderaattori (Asmola) poistelemaan osia ja kertomaan että minun pitää lopettaa myyjän häirintä(?) ja että kaikki on mennyt hänen mielestään ihan oikein, varsinkin kun alkuperäisessä ilmoituksessa oli ollut toimitustapana nouto.

Ketjussa tätä ei kuulemma saa enää jatkaa, eikä se ole tarpeenkaan, mutta samaan aikaan kiinnostaa mm. nuo Asmolan tulkinnat siinä mielessä, että ihanko tosissaan on ihan sama mitä myöhemmin tapahtuu tai on sovittu, jos alkuperäisessä ilmoituksessa on ollut mainittuna jotain muuta? Ja toisekseen, halutaanko foorumilla tukea tori.fi-tyyppistä kaupustelua, jossa kummallakaan osapuolella ei ole mitään vastuuta mistään, kunhan vaan on osannut käydä keskustelua sopivalla tavalla epämääräisesti, jotta voi sitten myöhemmin sanoa että "en minä ole mitään luvannut"?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Mitäs täällä ollaan mieltä tällaisesta:

Sovittiin myyjän kanssa kaupat tuotteesta x ja sille hinta toimituksen kanssa. Alkuperäisessä ilmoituksessa toimitustapa oli "nouto", mutta laitoin viestiä, että kiinnostaisi ostaa postitettuna, johon myyjä vastasi myöntävästi. Laitoin kulujen vuoksi hieman pyyntihintaa korkeamman tarjouksen privana ja myyjä hyväksyi sen, joskin hieman häilyvällä sanamuodolla "kyllähän tuo hinta alkaa olemaan ok". Perään sitten vielä pari viestiä pakkaamisesta ja postitustavasta jne. Kaksi päivää myöhemmin myyjä ilmoitti myyneensä tuotteen jollekin toiselle. Perusteluna oli, että hänen mielestään mitään kauppoja ei oltu vielä sovittu ja toinen ostaja sattui olemaan paikallinen, niin oli helpompi myydä minun ohi.

Myyjä saa toki päättää kenelle myy, mutta ei tuo mennyt mielestäni oikein ainakaan moraalisessa mielessä ja samaa siellä ketjussa sanoi joku muukin nähtyään käydyn keskustelun (jota siellä ei enää ole nähtävänä). En kokenut, että tapahtunut olisi negatiivisen palautteen arvoinen, joten mainitsin tästä pelkästään myyntiketjussa siltä varalta, että on edes jotain historiaa myyjän osalta jatkossa, jotta muut tietävät varmistua pariin kertaan, että osapuolet varmasti ymmärtävät toisiaan mahdollisista alueellisista ja/tai murre-eroista huolimatta. Tänään sinne keskusteluun ilmaantui moderaattori (Asmola) poistelemaan osia ja kertomaan että minun pitää lopettaa myyjän häirintä(?) ja että kaikki on mennyt hänen mielestään ihan oikein, varsinkin kun alkuperäisessä ilmoituksessa oli ollut toimitustapana nouto.

Ketjussa tätä ei kuulemma saa enää jatkaa, eikä se ole tarpeenkaan, mutta samaan aikaan kiinnostaa mm. nuo Asmolan tulkinnat siinä mielessä, että ihanko tosissaan on ihan sama mitä myöhemmin tapahtuu tai on sovittu, jos alkuperäisessä ilmoituksessa on ollut mainittuna jotain muuta? Ja toisekseen, halutaanko foorumilla tukea tori.fi-tyyppistä kaupustelua, jossa kummallakaan osapuolella ei ole mitään vastuuta mistään, kunhan vaan on osannut käydä keskustelua sopivalla tavalla epämääräisesti, jotta voi sitten myöhemmin sanoa että "en minä ole mitään luvannut"?
Kyl mun mielestä tämän sinun tarinasi mukaan kaupat on sovittu ja silloin siinä pitäisi pysyä. Varsinki, jos yhteystietoja on vaihdettu kauppojen sopimisen jälkeen(?). e: Asmola on tulkinnut tota "vain noutoa" erikoisesti kyllä. Jos myyjä siitä huolimatta rupeekin postikauppoja hyväksyyn, nii ei siinä vaiheessa enää mikään muu mene ohi. Mut jos joku tarjoo hp+postit ekana, nii sitä ei tarvi hyväksyä, jos on "vain nouto".
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 706
Kauppoja ei sovittu, myyjä ei tehnyt mitään väärää
Niin, sepä siinä on, kun minun mielestäni kaupat oli sovittu. Samaa mieltä oli keskusteluun vastannut toinenkin henkilö. Asmola oli sitä mieltä, että myyjä vasta pohdiskeli asiaa, mitä se nyt sitten tuollaisessa tilanteessa tarkoittaakaan.

En tiedä oliko tuossa sitten tosiaan joku alueellinen ero, että viestit voi lukea ja ymmärtää niin eri tavalla? Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö myyjä ilmaissut asiaansa hieman epämääräisesti, mutta laitoin tuon sen piikkiin, kuin nykyään netissä keskustelijoiden ulosanti tuppaa olemaan ikävän alhaista. Jälkikäteen ajateltuna tuo taisikin olla tahallista myyjän puolelta ja joku tällainen kikkailu saattoi olla koko ajan mielessä?

Kyl mun mielestä tämän sinun tarinasi mukaan kaupat on sovittu ja silloin siinä pitäisi pysyä. Varsinki, jos yhteystietoja on vaihdettu(?).
Yhteystietoja ei vielä vaihdettu. Myyjä jäi selvittämään pakkaustapaa ja materiaaleja jne ja kahden päivän päästä tuli ilmoitus että myyty muualle.

En minä tässä ole mitään vaatimassa, mutta hieman tökkii tuo Asmolan tapa sotkeutua väliin, alkaa puolustelemaan myyjää ja myös vähätellä tilannetta kaikenlaisialla "anna olla, et sinä tässä suurta vääryyttä ole kokenut" -kommenteilla. Nyt keskustelussa on myyjältä lisäksi uusi viesti, jossa yritetään mustamaalata minua kauppakumppanina. Minulla on foorumihistoriaa ja palautteita monta kertaa enemmän, eikä kenelläkään ole koskaan ollut mitään moittimista mistään kaupankäynnistä.

Ei voi olla foorumin tai varsinkaan foorumin käyttäjien intresseissä tukea minkäänlaista selkärangatonta ketkuilua kaupankäynnissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Yhteystietoja ei vielä vaihdettu. Myyjä jäi selvittämään pakkaustapaa ja materiaaleja jne ja kahden päivän päästä tuli ilmoitus että myyty muualle.

En minä tässä ole mitään vaatimassa, mutta hieman tökkii tuo Asmolan tapa sotkeutua väliin, alkaa puolustelemaan myyjää ja myös vähätellä tilannetta kaikenlaisialla "anna olla, et sinä tässä suurta vääryyttä ole kokenut" -kommenteilla. Nyt keskustelussa on myyjältä lisäksi uusi viesti, jossa yritetään mustamaalata minua kauppakumppanina. Minulla on foorumihistoriaa ja palautteita monta kertaa enemmän, eikä kenelläkään ole koskaan ollut mitään moittimista mistään kaupankäynnistä.

Ei voi olla foorumin tai varsinkaan foorumin käyttäjien intresseissä tukea minkäänlaista selkärangatonta ketkuilua kaupankäynnissä.
Nojoo, sanoisin sit että kauppoja ei oltu sovittu ihan maaliin vaa jääny roikkuun. Huonoa kommunikointia enimmäkseen. Mut kyl tosta saa avautua, joskaa itsekkään en negaa antais.

e: Mut sit taas tällaiset viestit kertoo, että suostui tekeen kaupat kanssasi.
Jos olet halukas ostamaan, niin voin alkaa tarkemmin mittaamaan/suunnittelemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 706
Nojoo, sanoisin sit että kauppoja ei oltu sovittu ihan maaliin vaa jääny roikkuun. Huonoa kommunikointia enimmäkseen. Mut kyl tosta saa avautua, joskaa itsekkään en negaa antais.

e: Mut sit taas tällaiset viestit kertoo, että suostui tekeen kaupat kanssasi.
Niinpä. Epämääräinen kommunikointi myyjän puolelta oli selviö, mutta noista kaikista yhdessä jäi minulle ihan selvästi sellainen kuva, että asia on sovittu ja että pohdinta koskee lähinnä sitä millä tavalla paketin saa toimitettua helpoiten/edullisimmin. Tuotteen pyyntihinta oli 269€ ja tarjosin 275€ kuluineen. Vinkkasin myös huutopaketin käyttämistä, jonka avulla toimituksen olisi todennäköisesti saanut hoidettua edullisesti (pikaisella vilkaisulla 12€).
Itse en ainakaan olettaisi että "kyllähän tuo hinta alkaa olemaan ok" olisi vielä tarjouksen hyväksymistä.
Kuten sanoin, ihmiset kommunikoivat nykyään ikävän epäselvästi. Ei tuosta tullut minulle yhdessä muiden viestien kanssa sellaista käsitystä missään vaiheessa, että pitäisi tarjota vielä jotain lisää, jotta saisi paremman vahvistuksen kauppojen solmimisesta. Tori.fi:ssä olen oppinut olemaan tarkempi, mutta ehkä sitä on tullut oltua jonkinlaisessa kuplassa kuvittelemalla, että täällä asiat hoituisivat paremmin. Oppia ikä kaikki.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
193
Itse en ainakaan olettaisi että "kyllähän tuo hinta alkaa olemaan ok" olisi vielä tarjouksen hyväksymistä.
Mitä se sitten sun mielestä tarkoittaa? Tarjoukset joko hyväksytään tai hylätään ja en tiedä miten tuon saisi tulkittua hylkäykseksi. Mut joo, selvästi ideana on ollut jättää tilanne epämääräisesti roikkumaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Kuten sanoin, ihmiset kommunikoivat nykyään ikävän epäselvästi. Ei tuosta tullut minulle yhdessä muiden viestien kanssa sellaista käsitystä missään vaiheessa, että pitäisi tarjota vielä jotain lisää, jotta saisi paremman vahvistuksen kauppojen solmimisesta. Tori.fi:ssä olen oppinut olemaan tarkempi, mutta ehkä sitä on tullut oltua jonkinlaisessa kuplassa kuvittelemalla, että täällä asiat hoituisivat paremmin. Oppia ikä kaikki.
Ostaja ilmeisesti tehnyt sitovan tarjouksen, jota ei ole hyväksytty, mutta neuvottelua jatkettu.
Myyjä saanut ilmeisesti paremman tarjouksen ja tiedottannut kätelleen kaupat toisen ostajan kanssa. Kuullostaa ihan normaalilta jos useampia ostotarjouksia. Myyjä olisi toki voinut huudattaa kilpailijoiden välillä, mutta siinä sitten se vaara että tulee negaa/varoitusta/ym jos jatkettu sen jälkeen kun tarjottu pyynti.


Edit:
Tarinasta jäi mielikuva että myyjä ei olut missään vaiheessa hyväksynyt tarjousta, vaan ostaja oli siinä toivotta kun oli alettu tarkempaa vääntöä tomituksesta.
 
Liittynyt
24.10.2019
Viestejä
342
Mitä se sitten sun mielestä tarkoittaa? Tarjoukset joko hyväksytään tai hylätään ja en tiedä miten tuon saisi tulkittua hylkäykseksi. Mut joo, selvästi ideana on ollut jättää tilanne epämääräisesti roikkumaan.
Mun mielestä tarjousta ei ole suoraan hyväksytty vaan heitetty juurikin tuo epämääräinen alkaa olemaan ok. Itse ainakin tuollaisen vastauksen jos saisin niin varmistaisin että tulikohan niitä kauppoja vai ei.
 
Liittynyt
12.08.2020
Viestejä
892
Mun mielestä tarjousta ei ole suoraan hyväksytty vaan heitetty juurikin tuo epämääräinen alkaa olemaan ok. Itse ainakin tuollaisen vastauksen jos saisin niin varmistaisin että tulikohan niitä kauppoja vai ei.
Tätä sananmuotoa käyttääkin juuri tälläiset, jotka antavat ymmärtää kauppojen olevan kondiksessa, mutta samalla oottaen josko joku tarjoaisi enemmän/paremman tarjouksen, kuitenkaan siitä suoraan sanomatta. :thumbsdown:

Kuten @sggbwbs mainitsikin, niin kannattaa pistää kaupat lukkoon vaatimalla selkeä vastaus suoraan kysymykseen.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
488
Tein virheen myynti-ilmoituksessa. Unohdin mainita, että muualla myynnissä ja odotan ostajan vastaavan, joka tarjosi hintapyyntöä minuutti sen jälkeen, kun sain tori.fi:n kautta torissa sovittua.
Sääntöä noudattaen tietenkin myyn hp:n tarjonneelle, mutta onko tuohon aika rajaa? Eli siis jos ostaja ei vastaa X-aikaan tms? Kysyn varmuuden vuoksi.

Tori ostaja olisi tullut kello 15.30 hakemaan, techbbs hintapyynnin tarjoajasta ei tiedä, enkä halua negatiivista palautetta.
 
Liittynyt
12.08.2020
Viestejä
892
Tein virheen myynti-ilmoituksessa. Unohdin mainita, että muualla myynnissä ja odotan ostajan vastaavan, joka tarjosi hintapyyntöä minuutti sen jälkeen, kun sain tori.fi:n kautta torissa sovittua.
Sääntöä noudattaen tietenkin myyn hp:n tarjonneelle, mutta onko tuohon aika rajaa? Eli siis jos ostaja ei vastaa X-aikaan tms? Kysyn varmuuden vuoksi.

Tori ostaja olisi tullut kello 15.30 hakemaan, techbbs hintapyynnin tarjoajasta ei tiedä, enkä halua negatiivista palautetta.
Itselle tämä sivusto on ensisijainen kauppapaikka, sillä säännöt tekevät tästä reilun kauppapaikan.

Tori on villi länsi, ja ilmoituksessa, kun et ole maininnut tuotteiden olevan muualla myynnissä, niin itse möisin iotech jäsenelle. Huomioiden myös HP :n tarjonneen kaverin palautteet, niin ei varmasti jää kaupat tekemättä.

Tälläinen tilanne on periaatteessa hieman kaksipiippuinen, koska joku harmistuu todennäköisesti lopputuloksesta. Jos torissa ette ole yhteystietoja ja/tai osotteita jaellut, niin tämänkin perusteella valitsisin iotech jäsenen kanssa kaupat. " Oikean " tavan toimia saat vastaamalla itsellesi kysymykseen
" Miten sinä haluaisit myyjän tekevän tällä sivustolla vastaavassa tilanteessa? ".
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Tein virheen myynti-ilmoituksessa. Unohdin mainita, että muualla myynnissä ja odotan ostajan vastaavan, joka tarjosi hintapyyntöä minuutti sen jälkeen, kun sain tori.fi:n kautta torissa sovittua.
Sääntöä noudattaen tietenkin myyn hp:n tarjonneelle, mutta onko tuohon aika rajaa? Eli siis jos ostaja ei vastaa X-aikaan tms? Kysyn varmuuden vuoksi.

Tori ostaja olisi tullut kello 15.30 hakemaan, techbbs hintapyynnin tarjoajasta ei tiedä, enkä halua negatiivista palautetta.
Maalaisjärjen mukaan voisit tori-ostajalle myydä kun mainitsit asiasta ketjussa nopeasti, sääntöjen mukaan myyt toki tänne. Toki tänne kantsii muutenkin mielummin myydä, nii saa palautettakin. Ostajallasi on hyvät palautteet, että eiköhän hoida kohtuullisen ripeästi kaupat loppuun.

e: Itse kysymykseen, vähän veteen piirretty viiva toi odotusaika. 24h/fiiliksen mukaan.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
488
Juu, kerroin siis heti tori myyjälle, että Techbbs pitää myydä sääntöjen mukaa "ensimmäiselle tarjoajalle hintapyynnillä" techbbs:llä ja hän suhtautui asiaan hyvin, koska hänkin käyttää Techbbs säännöllisesti juurikin tuon luotettavuuden vuoksi. Kuten minäkin. Hän ehdotti myydä techbbs:lle tarjonneelle.

Myyty techbbs:n kautta. (Tulin vain päivittämään tilanteen vielä).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Kyseessä on ostoilmoitus. Onko ostohinnan määrittely mainittu pakolliseksi jossakin?
"Tuotteelle on annettava hinta eli hintapyyntö eli HP (alle uuden tuotteen hinta). Huutokauppaaminen kielletty."

Tämä sääntö löytyy myynti-ilmoitusten osalta ja myynti- ja osto-osiot on myöhemmin yhdistetty. Olet oikeassa, ihan suoraan sitä ei säännöissä sanota. Laitan viestiä eteenpäin Juhalle ja Sampsalle.

Yleisesti kuitenkin sanoisin, että ostaminen olisi varmaan helpompaa, mikäli jokin hinta olisi laitettu. "Sopiva" on melko ympäripyöreä.
Tämä siis tuoreena keskusteluna tuolla viihde-elektroniikka alueella, kun on Apple TV 4k osto ilmoitus heikkimm:llä.

Omana kommenttina sanoisin olevani tässä eri mieltä Villen kanssa ja pitäisin korrektina, että osto-ilmoituksiin ei tarvitsisi ostajan mitään "hintapyyntöä" laittaa, kun kaupankäynnissä yleensä myyjä sanoo hinnan ja ostaja sitten ostaa/ei osta tuotetta (tai yrittää tinkiä).
Vähän asiaa sivuten oli yhdessä Huutokauppa Keisari jaksossakin, kun yksi myyjä sanoi Palsanmäelle "en osaa sanoa hintaa, mitä sinä maksat näistä?" Ja Aki vastaisi jotain "se on vähän niin että yleensä myyjä sanoo hinnan mitä pyytää tavaroistaan ja siitä lähdetään liikkeelle".
 
Liittynyt
13.04.2021
Viestejä
312
Yleiset ohjeet ja säännöt:

- Kauppa-aluetta voi käyttää uusilla tunniksilla 30 vuorokauden karenssin jälkeen
- Ostamalla 8€ Verified-vahvistuksen käyttöoikeuden saa kauppa-alueelle uudelle tunnukselle välittömästi + yksityisviestit käyttöön
- Myynti-ilmoituksen valmispohjan käyttö on pakollista
- Kauppa-alue on tarkoitettu ainoastaan yksityishenkilöiden väliseen kaupankäyntiin (pl. io-techin/techBBS:n yhteistyökumppanit) ja lähtökohtaisesti myyjälle tarpeettomaksi jääneen käytetyn tavaran myyntiin.
- Tuotteiden "ammattimainen" kauppaaminen suuria määriä on kielletty
- Kauppa-alue ei ole tarkoitettu trokaamiseen tai järjestelmälliseen voitontekemiseen. Bannaamme kaikki selvästi kauppa-aluetta väärinkäyttävät jäsenet.
- Jatkuvien väärinkäytösten johdosta volyymi- ja OEM-lisenssien myyminen esim. Windows- ja Office-lisenssit on kielletty (Huom! Fyysisellä medialla ja siihen kuuluvalla lisenssillä myytävät poikkeus)
- Pelitilien esim. Steam ja Origin sekä kaiken pelisisällön myyminen on kielletty, jos pelikehittäjä/palvelun ylläpitäjä on kieltänyt myynnin käyttöehdoissaan
- Hintapyyntö tulee olla alle uuden tuotteen hinnan, koska kauppa-alue on tarkoitettu ensisijaisesti käytetyn tavaran myymiseen (tarkista uuden nykyhinta esim. hinta.fi)

- Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle. Kiistatilanteissa ensimmäinen tarjous on pystyttävä tarvittaessa todentamaan ylläpidon jäsenelle.
- Jos teet tuotteesta tarjouksen, sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla
- Jos hyväksyt tarjouksen alle hintapyynnön, sitoudut myymään tuotteen kyseisellä hinnalla
- Myyjä saa vapaasti päättää kenelle myy, millä hintaa ja miten, jos hintapyyntöä ei ole tarjottu
- Oman ilmoituksen uppaaminen (ylimmäiseksi nostaminen) on sallittua aikaisintaan 3 vuorokauden eli 72 tunnin välein edellisestä viestistä.
- Hinnasta valittaminen ja muu tarpeeton kritisointi on kielletty (raportoi sääntöjen vastaisesta hinnoittelusta ylläpidolle)
- Kerjääminen on kielletty
- Jos tuote on myynnissä muualla, on suositeltavaa ja hyvän kauppatavan mukaista kertoa siitä myynti-ilmoituksessa


Myynti-ilmoituksen luominen & päivittäminen:

Katso esimerkki:


- Kirjoita kuvaava otsikko ja lisää Myydään-etuliite, jos tuote on noudettavissa paikkakunnan lisääminen otsikkoon on suotavaa.
- Tuotteelle on annettava hinta eli hintapyyntö eli HP (alle uuden tuotteen hinta). Huutokauppaaminen kielletty.
- Kerro selkeästi toimitustapa nouto tai postitus tai molemmat. Jos nouto on etusijalla, on selkeyden vuoksi suositeltavaa luoda ilmoitus pelkkä "nouto" -toimitustavalla ja päivittää tarvittaessa myöhemmin postitus mukaan.
- Jos käyttäjällä on myynnissä useampi kappale samaa tuotetta, kappalemäärä on merkittävä ilmoitukseen ja sitä on päivitettävä sen mukaan, montako tuotetta on vielä jäljellä.
- Kun olet myynyt tuotteet, kerro siitä viiveettä ilmoituksessa, muokkaa otsikon etuliitteeksi Myyty, säilytä alkuperäinen myynti-ilmoitus ja ilmoita vielä, millä hinnalla tuote myytiin

- Jos sinulla on useampi tuote myynnissä yhdessä ilmoituksessa niin voit tehdä kyseiseen ilmoitukseen linkittävän ilmoituksen sopivalle alueelle, kunhan myös päivität tuotteen myytyä sen otsikon etuliitteen myydyksi.

Huom! Säännöt ovat tämän foorumin sisäiset ja ohjeelliset, eivät Suomen lain voimaiset

Päivittyy tarvittaessa...
kauppa ilmoituksissa monesti tulee vastaan että myyjä on jo saanut yv tarjouksia ja tuntuu että yv tarjoukset menee avoimen ilmoituksen alla jätettyjen edelle. tästä olisi hyvä olla sääntö miten tää menee. Ei itsellä nyt viimeaikoina kokemusta tästä mutta kun seurailee ilmoja niin näitä aika paljon lopulta siellä. Varmasti harmittaa useampaa kun näkee etsimänsä myynnissä ja ei ole vielä mennyt kaupaksi ja kun jättää tarjouksen niin saa vastauksena että on jo yv neuvottelut tms menossa...tuli vaan mieleen tälläinen
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
kauppa ilmoituksissa monesti tulee vastaan että myyjä on jo saanut yv tarjouksia ja tuntuu että yv tarjoukset menee avoimen ilmoituksen alla jätettyjen edelle. tästä olisi hyvä olla sääntö miten tää menee. Ei itsellä nyt viimeaikoina kokemusta tästä mutta kun seurailee ilmoja niin näitä aika paljon lopulta siellä. Varmasti harmittaa useampaa kun näkee etsimänsä myynnissä ja ei ole vielä mennyt kaupaksi ja kun jättää tarjouksen niin saa vastauksena että on jo yv neuvottelut tms menossa...tuli vaan mieleen tälläinen
Samat säännöt pätee, ekalle HP:lle myytävä ja sovitut kaupat sitoo. Jos tulee kinaa ja tosissaan alkaa kiukuttaan, nii ylläpito voipi asian tarkastaa. Siis sen, kuka on tehny ekana hp:n tai kenen kans on ekana muuten sovittu kaupat. Myyjän toki pitäis aina mahd. nopeasti ilmoitus päivittää, että ei tule turhia epäselvyyksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
YV hp on hp. Sillä myydään, jos tuli ensin. Näin on käynyt pari kertaa minulle. Sitten, jos se YV-kaveri peruuttaa, niin siitä seuraisi kaaos, jossa varmaan minua syytetään vaikka mistä, niin en mielelläni niitä ota YV:nä. Tietenkin jokainen hp:n huutanut ja peruuttanut saa negatiivisen kauppiaspalautteen ja ylläpito voi tämänkin selvittää, mutta niillä taitaa olla parempaakin tekemistä.

YV:llä jos taas hyväksyy tarjouksen, on kaupoista myös sovittu. Sitten ei mene ketjuun tulleelle paremmalle tarjoukselle.

Tämän takia tarjouksiin kannattaa vastata "jos ei ketjuun tule parempaa tarjousta xx mennessä, saat tähän hintaan". Tai vastatarjous "130€?". Näin ei jää löysään hirteen kun ryhtyy keskustelemaan kaupoista YV:llä ja ketjuun tulee se parempi tarjous.

Sovitut kaupat pitäisi toteuttaa, mutta vähän on epäselvää, missä vaiheessa se sopimus syntyy.

--

Lisäksi jatkuvien ohareiden ja renkaanpotkimisten seurauksena en aina merkkaa myydyksi, ennenkuin kaupat ovat oikeasti toteutuneet. Minulla oli ostaja tuolle sigun 2.1-kaiutinsetillekin jo, mutta ostikin niillä rahoilla jotain aivan muuta. Osti kuitenkin, niin me ollaan sujut, mutta näin taas YV-tarjouksilla tavara ei liikkunut.
 

siilipilkku

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
175
Tulevaisuudessa voisi laittaa nämä säännöt ensiksi luettaviksi ja käyttäjä hyväksyy ne, sitten voisi antaa oikeuden kirjoittaa kauppa-alueella, rupee tympii kun todella moni uusi käyttäjä kommentoi sellaista joka rikkoo sääntöjä jatkuvalla syötöllä ja myös näin töhrii sen oleellisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 359
Tulevaisuudessa voisi laittaa nämä säännöt ensiksi luettaviksi ja käyttäjä hyväksyy ne, sitten voisi antaa oikeuden kirjoittaa kauppa-alueella, rupee tympii kun todella moni uusi käyttäjä kommentoi sellaista joka rikkoo sääntöjä jatkuvalla syötöllä ja myös näin töhrii sen oleellisen.
Tuskin niitä silti kukaan sen enempää lukisi kun kaikessa totuttu hakkaamaan "accept terms" nappeja
 

siilipilkku

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
175
Jotain silti asialle tulisi tehdä.. Itsellä jatkuvasti noita perseily kommentteja ilmaantuu ja joutuu reporttiin laittaa, mutta tunnetusti menee päiviä ennenkuin niitä edes poistetaan ja olen huomannut etteivät ole saaneet edes varoitusta..
 
Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
43
Jos tuotteesta tarjotaan ensimmäisenä HP+postit jonka jälkeen HP+nouto, saako myyjä päättää kummalle myy, eli priorisoida noudon?
Myynti-ilmoituksessa ei lue "noudot etusijalla" tms.
 

siilipilkku

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
175
Jos tuotteesta tarjotaan ensimmäisenä HP+postit jonka jälkeen HP+nouto, saako myyjä päättää kummalle myy, eli priorisoida noudon?
Myynti-ilmoituksessa ei lue "noudot etusijalla" tms.
Jos ei lue ensi sijaisesti nouto niin myyjän tulee myydä ensimmäiselle HP tarjoavalle.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 148
Jos ei lue ensi sijaisesti nouto niin myyjän tulee myydä ensimmäiselle HP tarjoavalle.
Säännöt ei tunne mitään ensisijaisuuksia. HP on HP ja ekalle hintapyynnön tarjoajalle pitää myydä.

Jos haluaa pitää itsellään oikeuden olla myymättä postilla, niin laittaa ilmoitukseen toimitustavaksi pelkän noudon ja lisää että jos ei noudolla mene, harkitaan postitusta.
 
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
101
Kysymys: huomasin että olin hinnoitellut myynnissä olevani koneeni ihan liian korkealle ja haluan laskea sen hintaa. Uppasin ilmoitusta kuitenkin eilen. Pitääkö minun siis odottaa 72h täyttymistä, ennen kuin voin laskea hintaa?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Kysymys: huomasin että olin hinnoitellut myynnissä olevani koneeni ihan liian korkealle ja haluan laskea sen hintaa. Uppasin ilmoitusta kuitenkin eilen. Pitääkö minun siis odottaa 72h täyttymistä, ennen kuin voin laskea hintaa?
Ei, senkus muokkaat aloitusviestiin oikean hinnan.
 
Liittynyt
06.07.2019
Viestejä
129
Nyt pakko kysyä...

Eli ei siis riitä että YV:llä sopii kaupat ja ilmoittaa thredissä YV:n laittaneensa, jotta olisi ostaja sääntöjen mukaan?

Nyt tulee ikävä oppitunti :itku:
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 148
Nyt pakko kysyä...

Eli ei siis riitä että YV:llä sopii kaupat ja ilmoittaa thredissä YV:n laittaneensa, jotta olisi ostaja sääntöjen mukaan?

Nyt tulee ikävä oppitunti :itku:
Ei ketjussa tarvii mitään ilmoìtella, vaikka se onkin suotavaa. Ja jos yv:llä tarjoot hp:n (olettaen että olit eka) niin kaupat on syntyneet ja teidän tulee viedä kaupat maaliin, ellette yhdessä päätä peruuttaa kauppoja.
 

siilipilkku

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
175
Jatkossa voisit listata myydyt tuotteet ja millä hintaa tuote myytiin. Kiitos.

Kovin moni ei tee tuolla mistä ilmoitatte tässä viestissä. Vaan myy, siistii listan ja sama ilmon olemassa olo jatkuu.
 

siilipilkku

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2023
Viestejä
175
Kyllä, mutta pyrimme silti ohjaamaan sääntöjen mukaiseen toimintaan.
Kuten siellä sääntöjen foorumi alueella ehdotin, sitä "hyväksy nämä säännöt täbiä" kaikille mutta ei vaan kuunnella ku ehdotan. Ei nämä säännöt mene kenelläkään käyttöön varsinaisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 571
Viestejä
4 204 486
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Velpsu1221

Hinta.fi

Ylös Bottom