- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 2 519
Joo näitä Suomi tarvitsee. Nämä tyypit pitäisi karkoittaa välittömästi.
Kymmenen vuotta Suomessa asunut maahanmuuttaja kertoo IS:lle, ettei ole tehnyt Suomessa päivääkään töitä.
- Systeemin vika! Ja rasismin!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Joo näitä Suomi tarvitsee. Nämä tyypit pitäisi karkoittaa välittömästi.
Kymmenen vuotta Suomessa asunut maahanmuuttaja kertoo IS:lle, ettei ole tehnyt Suomessa päivääkään töitä.
Yksikin uhri on liikaa, erityisesti kun puhutaan rutiköyhien maiden kansalaisista. Heille nämä summat ovat tähtitieteellisiä ja vaatinut usein kovan työn sekä investoinnin vanhemmilta. Meidän systeemi taas mahdollisti tämän, että nämä kolmannen osapuolen moraalittomat p... käyttää muiden hyväuskoisuutta ja toivoa paremmasta hyväkseen. Oppilaitokset ja kunnat hierovat käsiään, lisää tätä...Ja toki kaikissa systeemeissä voi olla huijareita. Kuinka yleistä tällainen huijaaminen mielestäsi on ja mihin perustat näkemyksesi? Tuosta jutusta ei käy ilmi määriä.
– He olivat kuin eläimiä
"Nuorisojoukko" hyökkäsi 16-vuotiaan kimppuun Hervannassa, pahoinpiteli ja yritti heittää järveen. Samalla alueella on pyörinyt mamujen katujengejä myös aiemmin.
Karkoitukset pitää aloittaa välittömästi.
![]()
16-vuotias poika lähti treffeille – joutui nuorisojoukon mukiloimaksi Hervannassa, silminnäkijä puuttui tilanteeseen
Uhrin äiti uskoo, että 16-vuotias poika houkuteltiin tarkoituksellisesti paikalle. Poliisin mukaan nuorisojoukon toimissa ei ole kyseessä laajempi ilmiö.yle.fi
- Systeemin vika! Ja rasismin!
Ei sanonut. Sanoi, että hänen mielestään työperäistä maahanmuuttoa ei tarvita. Mainitsi myös pitävänsä ukrainalaisia veljinä ja sisarina.
Suomen pitäisi keskittyä ensin niiden matalan palkkatason työpaikkojen luomiseen. Sen jälkeen aletaan pakottamaan omat työttömät niihin töihin ja vasta sitten jos käsiparit loppuvat kesken haetaan muualta.
Niin? Ikääntymisen kulut (liittyvät ne sitten palveluihin tai päivärahoihin) ovat se osio, joka viimeisen 20 vuoden, ja etenkin viimeisen kymmenen vuoden aikana on ajanut julkisen sektorin (ja tietysti myös työntekijöiden ja työantajien) kulujen kasvua.
Näissä kuluissa liikutaan aivan eri sfääreissä, kuin mitä maahanmuuton kulut ovat.
Ja, ennenkuin joku taas hyökkää huutamaan, että eikö saa sitten maahanmuuton kuluista puhua. Toki saa ja pitää.
Mutta jos esittää, että valtion velkaantumisen takana olisi jotenkin ajavana tekijänä nimenomaan maahanmuuton kasvu, niin silloin ei kyllä olla rehellisiä sen suhteen, että missä se julkisen sektorin kulujen kasvu on oikeasti tapahtunut.
Linkkaamasi THL:n prujun mukaan valtion ja kuntien rahoitusosuus sosiaaliturvakustannuksista oli n. 44 Mrd € vuonna 2023, jakaantuen näin:
(1) ei sisällä ARA:n investointiavustusten tai korkotukilainojen kustannuksia
- sairaus ja terveys = 14,9 Mrd €
- toimintarajoitteisuus = 4,9 Mrd €
- ikääntyminen = 8,1 Mrd €
- leski ja muut omaiset = 0,1 Mrd €
- perhe ja lapset = 7,4 Mrd €
- työttömyys = 2,9 Mrd €
- asuminen = 2,7 Mrd € (1)
- muu sosiaaliturva = 2,8 Mrd € (2)
- hallinto = 0,5 Mrd €
(2) sisältää mm. 0,7 Mrd € kotouttamisen kustannuksia
44 Mrd € on paljon. Ja 8 Mrd € on paljon ikääntymiseen.
Ikääntymisen kohoavat kustannukset on ilmeinen yksi selitys, mutta on kuitenkin laiskaa ja epätarkkaa kuitata velkaantuminen väestön ikääntymisellä.
Ikääntymisellä ja maahanmuutolla on molemmilla suoria ja epäsuoria vaikutuksia julkisen talouteen sekä meno- että tulopuolella useissa eri kustannus- ja tulolajeissa.
Paljonko maahanmuuton kulut ovat? Jos sinulla on jo kaikki tiedossa ja eriteltynä, niin laitahan postaten.
Jos ei, niin aloitetaan vaikkapa tapetilla olevista sosiaaliturvakustannuksista. Mikä on näkemyksesi maahanmuuton osuudesta niihin (ml. ikääntyminen)?
Ja jatketaan vaikkapa poliisilla, rajavartiolaitoksella, tuomioistuimilla, oikeusavustajilla, syyttäjillä, rangaistusten täytäntöönpanolla jne.
Näissä valtion kulut on n. 3 Mrd € per vuosi. Mikä on näkemyksesi maahanmuuton osuudesta niihin?
Näin ei ole esitetty.
Itse olen esittänyt varteenotettavan epäilyn siitä, että julkista taloutta ei saada pelastettua tuomalla maahan puoli miljoonaa uutta tulokasta perustuen siihen, että tällä vuosituhannella on jo tuotu puoli miljoonaa tulokasta ja samaan aikaan julkinen talous on heikentynyt heikentymistään (monista eri syistä).
Ikääntymisen taloudelliset seuraukset ovat aivan eri kertaluokassa kuin maahanmuuton, kuten näet ihan omista laskelmistasi
ikääntyminen sekä sairaus ja terveys ovat enemmän kuin muut sosiaaliturvan osat yhteensä.
Ja ne ovat kuluerä paitsi julkiselle sektorille, myös työnantajille ja työntekijöille.
Ja kuten näet raportissa, ikääntymisen menot ovar vastuussa kokonaan sosiaaliturvamenojen kasvusta 2013-2023 välisenä aikana.
Jätät myöskin huomioimatta sairaus ja terveys osion (vuonna 2000 7 637 miljoonaa, vuonna 2023 19 665 miljoonaa) joka on kasvanut nimenomaan ikääntymisen myötä. Vai ajattelitko kasvun johtuvan pääasiassa jostakin muusta?
Nythän oli kyse valtion menojen kasvusta. Sinä esitit korrelaation, jossa maahanmuutto on kasvanut samaan aikaan kun valtion velkaantuminen on kasvanut ja esitit vihjauksen, että nämä liittyvät oleellisesri toisiinsa.
Et esittänyt mitään taloudellista pohjaa tälle, mutta nyt vaadit minua esittämään sellaisen puolestasi.
Minä olen esittänyt faktaraporttiin pohjautuen miten väestön ikääntyminen vaikuttaa taloudessa ja mistä sosiaaliturvamenojen kasvu johtuu.
Julkinen talous ei myöskään pelastu sillä, että työtätekevä väestö vähenee nopeasti ja vanhusväestön määrä sekä hoitoisuus lisääntyy. Joten hankalassa tilanteessa ollaan.
En näe. Viestissäni ei ole muita maahanmuuton kustannuksia kuin suorat valtion maahanmuutto-himmelin kustannukset eli 1+ Mrd € vuodessa.
En näe niitä myöskään sinun viestissäsi.
Kyllä, mutta nyt oli puhe julkisen sektorin kustannuksista.
Puhe oli nimenomaan ikääntymisen kustannuksista. En tiedä miten THL luokittelee ikääntyneiden julkisen puolen sairaanhoitomenot; eli luokkitelevatko he ne kumpaan luokkaan tilastoissaan.
Jos et ole sattunut huomaamaan, niin lIhavien ja ylipainoisten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ko. aikajaksolla...
En esittänyt mitään vertailua mihinkään, niin miksi olisin taloudellista pohjaa esittänyt olemassa olemattomalle vertailulle.
Sinä taasen vertasit sosiaaliturvakustannuksia maahanmuuton kustannuksiin.
Jotta maahanmuuton kustannuksista voidaan puhua ja verrata niitä mihinkään, olisi hedelmällistä ensin yksilöidä kyseiset kustannukset, eikö vain?
Edelleen, laita kustannukset postaten, niin keskustellaan asiasta.
Kukaan ei edelleenkään kiistä väestön ikääntymisen vaikuttavan negatiivisesti julkiseen talouteen. Se on yksi tekijä. Maahanmuutto on yksi tekijä. Ja sitten on miljoona muuta tekijää. Tässä keskusteluketjussa käsitellään maahanmuuttoa.
Ei niin, mutta tilannetta vaikeuttaa entisestään nettona julkiselle taloudelle negatiivinen maahanmuutto tai taloudellisesti negatiivinen osa kokonaismaahanmuutosta.
Oma tulevaisuuden ratkaisuni olisi rajata kansainvälinen suojelu pelkkiin kiintiöpakolaisiin ja jättää optio lähialueen kriisitilanteiden varalle tilapäiseen suojeluun. Ja sijoittaa kaikki muu Euroopan ulkopuolelta tuleva maahanmuutto pisteytyksen ja tarveharkinnan piiriin.
Aivan. Olet kirjoittanut maahanmuuton kustannuksista, mutta et ole kyllä koskaan maininnut, että kuinka suurina niitä pidät. Sitten vaadit minua kertomaan ne sinulle.
Kyllä.
Suomessa eläkemenot lasketaan julkisen sektorin kustannuksiin mukaan.
Erikseen on vielä olemassa terveydenhuollon menot ja rahoitus raportti, mutta se on pahasti jäljessä. Viimeisen raportti on vuodelta 2020 ja sen jälkeisistä on saatavissa vain ennakkotietoja ilman varsinaista raportointia (tehtävien siirtyminen kunnilta hyvinvointialueille sekoitti raportoinnin)
Jos Kansainvälistä tutkimusta katsoo, niin Suomessa voisi arvioida, että kun puolet terveydenhuollon menoista johtuu menee ikääntyneiden (yli 65 -vuotiaiden) hoitoon.
Eli vertailusi siitä, miten velkaantuminen on lisääntynyt samaan aikaan kun maahanmuuttajien määrä on kasvanut, ei ollutkaan sitten mikään väite asiasta.
Ei taida olla minun asiani etsiä todisteita sinun esittämillesi vertailuille., eikä minulle tarkkoja lukuja olisikaan. Eikä taida olla sinullakaan.
Eikä ole mikään tolkullinen esitys se, että joku väittäisi maahanmuuton kokonaiskulujen olevan lähelläkään ikääntymisestä aiheutuvista kuluja. Kuten todettua 2013 - 2023 ikääntymisen kulujen kasvu vastasi kaikesta sosiaalimenojen kasvusta.
Toki. Mutta jos tiedät sen, mikä on maahanmuuton vaikutus on, niin varmaan sen kerrot. Tähän asti on tullut vain vihjailuja.
No tässähän se hankaluus on. Jos maahanmuuttajat eivät tee töitä, niin se ei hyödytä.
Tämä pätee vain, jos tulija ei heikennä Suomessa jo olevan työvoiman työllistymismahdollisuuksia.Jos he tekevät töitä, niin suhteellisen pienikin palkka riittää elinkaaren osalta positiiviseen tulokseen, koska suomalainen on työuransa aloittaessaan niin paljon miinuksella.
Eikö kaikki muu maahanmuutto ole jo harkinnan piirissä ja luvanvaraista? Toki järjestelmää voi muuttaa, mutta harkintaan se nytkin perustuu.
Eli vertasit sosiaaliturvan kustannuksia (jotka sisältävät maahanmuutosta aiheutuvia kustannuksia) maahanmuuton kustannuksiin, mutta et halua yksilöidä a) maahanmuuton osuutta sosiaaliturvan kustannuksiin tai b) maahanmuuton kustannuksia millään tasolla ylipäätään?
OK.
Tämä pätee vain, jos tulija ei heikennä Suomessa jo olevan työvoiman työllistymismahdollisuuksia.
Suomessa on tällä hetkellä n. 300.000 työtöntä.
Oleskelulupaa vaativaa, kyllä. Pisteytystä ei käsittääkseni ole käytössä, tarveharkintaa on jollakin tasolla. Työperusteisten osuus on valitettavan matala edelleen kaikista myönteisistä oleskeluluvista.
Hyvä että tässä kohtaa sentään ei ainakaan lopullisesti ole tultu heittämällä sisään. Onkohan näille matuille kukaan koskaan sanonut, että huomaatteko, mikä ero on sivistyneessä ja järjestyksessä olevassa länsimaassa ja paskastaniassa? Sivistyneessä länsimaassa ei tuosta vaan saa kansalaisuutta ja uusia henkilöpapereita.Wael ja Ranya kertovat maksaneensa 3 000 euroa ihmissalakuljettajille, jotta he pääsisivät pois kotimaastaan.He saapuivat Ruotsin Haaparantaan syksyllä 2015.
Sieltä he halusivat Suomeen, koska olivat kuulleet paperiasioiden järjestyvän täällä nopeasti. Näin ei käynyt.
Tällä tietoa poliisi hakee perheen syyskuun viimeisen päivän yönä. Lento Irakiin lähtee aamulla.
Tätä en kyllä ihan tajua, että tutkijana yliopistossa työskentelevä henkilö kitsastelee muutaman kympin takia.Allal on autismin kirjolla ja hänellä on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö adhd. Hän ei saanut lääkärin lausuntoa ajoissa, joten hakemus erityisjärjestelyistä evättiin.
”Se oli viimeinen pisara.”
Nyt hän aikoo sen sijaan suorittaa valtionhallinnon kielitutkinnon (VKT), joka on kalliimpi, mutta johon pääsee helpommin. Siihen hän saa tarvitsemansa erityisjärjestelyt.
Keskitason YKI-tutkinto maksaa 176 euroa, VKT:n hyvän ja tyydyttävän taidon tutkintomaksu 258 euroa.
Ikävä asia lapsien kannalta, mutta koko perhe on laittomasti Suomessa.Maksumuurin takana, mutta eräänlainen uhriutumiskertomus siitä, kuinka irakilaisperhe on kymmenen vuoden ajan yrittänyt toistuvasti hakea turvapaikkaa ilman riittäviä perusteita ja nyt taitaa nousta lopullisesti tie pystyyn. Väittäisin, että tässäkin on ymmärretty, etteivät perusteet turvapaikalle täyty, mutta on vuosikausia yritetty vetkutella ja vetkutella ja nyt sitten uhriudutaan kun kymmenen vuoden päästä joudutaankin palaamaan omaan kotimaahan.![]()
HS Mikkelissä | Valtio lähettää Suomessa syntyneet lapset Irakiin: Vanhemmat odottivat turvapaikkaa kymmenen vuotta
Sadat vuoden 2015 pakolaiskriisissä Suomeen tulleet hakevat yhä turvapaikkaa. Wael Abduljabbarin ja Ranya Qubtanin perhe on odotellessa kasvanut kuusihenkiseksi. Nyt heidät käännytetään.www.hs.fi
Nythän on niin, että tämä Pakolaisneuvonta näitä jatkuvia valituksia tekee laittomien tulijoiden puolesta.Tilanne, jossa suomalaistuneet lapset käännytetään Irakiin, on syntynyt pitkän turvapaikanhaku- ja valituskierteen seurauksena. Pitkittyneet haut ovat Suomessa varsin tyypillisiä, arvioi kansalaisjärjestö Pakolaisneuvonnan toiminnanjohtaja Pia Lindfors.
Ei, vaan esitin, mistä Suomen sosiaalimenojen kasvu johtuu. Tästä ei ole julkisen talouden osalta mitään epäselvyyttä, että ikääntyminen on selkeä päätekijä sosiaalimenojen kasvussa.
Jos yrityksellä on mahdollista saada suomalaisia töihin, niin se kyllä heidät ottaa aina ensin. Ulkomailta rekrytointi tarkoittaa enemmän byrokratiaa ja odottelua.
Harkinta kuuluu kaikkeen maahanmuuttoon EU:n ulkopuolelta, helpoiten maahan päässee erityisasiantuntija (käsittelyaika voi olla esim 1-2 viikkoa) mutta silloin palkan pitääkin olla jo kohtuullisen korkea.
OK, sovitaan näin ja edetään oleelliseen.
Ikääntymisen vaikutusten korjaamiseksi tarjottava lääke on ollut jo pitkään maahanmuutto.
Kiinnostavaa on, että:
- onko tähän mennessä tapahtunut maahanmuutto parantanut tilannetta vai huonontanut tilannetta?
- minkälaisella maahanmuuttopolitiikalla jatkossa saavutetaan määrällisesti ja laadullisesti tilannetta parhaiten korjaavaa maahanmuuttoa?
Tähän liittyvä kova data on itselleni kiinnostavaa, mutta vaikeata löytää. Esim. valtion tilinpäätöksessä on hyvin vähän pelkästään maahanmuuttoon korvamerkattuja eriä. On vain loputon joukko eriä, joihin maahanmuutto omalta osaltaan vaikuttaa suorasti tai epäsuorasti.
Jos johonkin hikipajaan saa ulkomailta tekijöitä 1500 €/kk palkalla ja Suomesta 2500 €/kk palkalla, usea yritys ei välitä byrokratiasta tai odottelusta.
Piru on yksityiskohdissa. Olisi hienoa saada lisätietoa mitä harkintaan tarkalleen ottaen tällä hetkellä sisältyy missäkin tulijaryhmässä / on aiemmin sisältynyt. Oletan, että harkintakriteerit ovat muuttuneet aikojen saatossa.
Jos työntekijöitä palkataan, niin on paljon helpompaa palkata heitä Suomesta kuin kolmansista maista. Itsekin olen ollut tilanteessa, jossa yritimme palkata työntekijää siivoustyöhön aivan hyvällä alan palkalla. Ei yhtään hakemusta. Ei maksanut vaivaa alkaa ulkomailta hakemaan. Sitten ostettiin palvelu muualta ja laatu laski.
Paljonko tarjositte ja kuinka suuresta työmäärästä? Ette siis olleet siivousfirma joka palkkaa uutta siivoajaa nollatuntisopparilla, vaan jonkun siivoamaan teidän konttoria tai kotia tms.?Itsekin olen ollut tilanteessa, jossa yritimme palkata työntekijää siivoustyöhön aivan hyvällä alan palkalla. Ei yhtään hakemusta.siot .
Paljonko tarjositte ja kuinka suuresta työmäärästä? Ette siis olleet siivousfirma joka palkkaa uutta siivoajaa nollatuntisopparilla, vaan jonkun siivoamaan teidän konttoria tai kotia tms.?
Kysyn ihan mielenkiinnosta että millaisia palkkoja alalla tarjotaan, ja millaiseen ei kukaan työtön suostu. Sinänsä outoa jos teille ei tullut yhtään hakemusta ellei se sitten ollut jossain hevon kuusessa minne potentiaaliset siivoajat joutuisivat ajamaan omalla autolla 200km joka päivä.
Aikoinaan, ns. hyvinä aikoina useita vuosia sitten, jonkun uuden siivousfirman pomo julisti Hesarissa että heille tulee läjäpäin hakemuksia siivoajiksi, ja heillä yhtenä vaatimuksena edes harkita ketään on että hän on tehnyt ennenkin ammattisiivoajan hommia. Heillä ei ainakaan tuntunut olevan tuota ongelmaa ettei hakemuksia siivoajiksi tulisi ollenkaan.
Uskallatko kertoa paljonko tarjottiin? Kysyn ihan siitä mielenkiinnosta koska ei ole kunnon hajua paljonko siivooja voi ansaita kokopäivätöissä nykyisin (luulin että he ovat kaikki jollain nollatuntisoppareilla siivousfirmoissa ja työtä kahtena päivänä viikossa).Olisi siis ollut useamman kerrostalon siivousta, täyspäiväinen työ. Uusi työntekijä tarvittiin, koska edellinen jäi eläkkeelle oltuaan 80 -luvulta asti tuossa työssä. Ei yhtään hakemusta. Täyspäiväinen työ ja palkka ei mikään minimi. Mutta se on sitten kerrossiivousta.
Uskallatko kertoa paljonko tarjottiin? Kysyn ihan siitä mielenkiinnosta koska ei ole kunnon hajua paljonko siivooja voi ansaita kokopäivätöissä nykyisin (luulin että he ovat kaikki jollain nollatuntisoppareilla siivousfirmoissa ja työtä kahtena päivänä viikossa).
Olin joskus 16-vuotiaana siivoamassa joitakin Alepan kokoisia ruokakauppoja, se oli kyllä jotenkin ketuttavaa työtä että 5h sitä päivässä tuntui 10 tunnilta esim. myyjän ja hyllyjentäyttelijän hommia noissa samaisissa kaupoissa. Mutta jos ei muita töitä olisi tarjolla, varmasti tekisin ja ehkä nykyisin saisinkin jotain mielihyvää enemmän fyysisestä ja liikkuvasta työstä ainaisen istuskelun sijaan.
Minua ei. Tämä on juuri se "liian hyvän" sosiaaliturvan ongelma. Sosiaalituet ovat vain liian isoja jos kannattaa jäädä kotiin. Ikävä tosiasia on että ihminen on laiska ja jos saa "riittävän" elannon kotona makaamalla, niin se kelpaa raskaan työn yli.Siitä on joku vuosi aikaa, enkä tarkkaa summaa muista, koska isännöitsijä (jonka listoille siivojat oltaisiin palkattu) hoiti tietysti käytännön työn. Se oli sellainen aika fiksu systeemi, jossa oli seitsemän taloyhtiötä, jotka omistivat sen isännöivän yhtiön. Hyvä työpaikka, huoltomiehet ja siivoojat lähtivät sieltä siksi, että jäivät eläkkeelle.
Katsottiin tarkkaan, että mitään TESsin minimipalkkoja makseta, vaan paremmin. Jos itse arvaisin, niin syynä oli työn sisältö. Siinä siivotaan niitä taloyhtiöitä, eikä vaihtelu ole suurta.
Itseäkin kyllä yllätti, että ei tullut yhtään hakemusta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.