• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
No edelleen se OPS ei "pakota" isoja luokkakokoja, eikä sitä että erityistuen tarpeiset jätetään tukematta. Siinä varmaan maakunnat ovat lähteneet sooloilemaan, mutta ne eivät ole ongelma opetussuunnitelmassa vaan siinä että kunnat eivät resursoi tukea eikä pienempiä luokkakokoja.

Minusta tuntuu että sinä et omaa minkäänsorttista käsitystä nykykoulusta, vaan heittelet sen OPS:n tai opetusministerien suuntaan moitteita siitä että kunnat säästää "ihan simona" mm. perusopetuksesta. Sehän ei ole OPS:n vika, vaan säästöjen. Kysy vaikka joskus joltain maikalta että onko koulussa vielä luokat ja lukujärjestykset. No on.

Edelleen, jos unohdetaan muutamat innokkaat kokeilukoulut, niin samanlaisia ne koulut edelleen on ja sisällöt suunnilleen samoja kun 2000l:n alussakin. Se mikä on muuttunut on a) oppilaat keskittyvät enemmän kännykännäpräämiseen myös vapaa-ajalla, eli vapaaehtoinen lukeminen on romahtanut b) vanhemmat kuvittelevat koulun olevan kotien palvelutalo c) opettajat joutuvat nykyisin tekemään kirjaamishommia varmaan 5-10x enemmän kun aiemmin ja se on pois arjen opetustyöstä d) rahaa ei ole, eli tuen oppilaat jäävät perusopen harteille niissä suurentuneissa luokissa.

Nämä havainnot siitä että tutuissa on useampi maikka sekä ylä- että alakoulussa. Ei ne opsista valita, vaan resursseista, luokkakoosta, tuentarpeisten oppilaiden määrästä jolle ei ole tukea. Mutta kaikilla niillä on ihan lukujärjestys, ja opettavat ihan samalla tavalla kun 20v. sitten opettivat, aikalailla samoja asioita. Toki sillä erolla että kun lapset eivät vapaaehtoisesti lue vapaa-ajalla, niin tenavien sanavarasto ja luetunymmärtäminen on laskenut samaa tahtia pisatulosten kanssa. Nykyisin saa ihan syntyperäisille suomalaisille tavata perussanastoa kun sitä ei lukemisen puutteen takia ole, eikä kykyä ymmärtää olennaista tekstistä.

Koita nyt saada sinne päähäsi, että minä en ole esittänyt tietäväni asiasta yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan täällä(paitsi sinä).

Toin yleiseen tietoo asiaa, jossa nimettömänä haastatellut opettajat näkevät ongelmia ja nämä kolme kohtaa oli edellä mainitut. Heitä minä uskon! Minun lisäys on ainoastaan se, että kenen hallituskaudella näitä tehty.
Samalla usea kasvatustieteen professori kertoo, että "mikä meni opetussuunnitelmassa pieleen" mutta samalla sinä sanot, että "vaan heittelet sen OPS:n tai opetusministerien suuntaan moitteita". Professorithan ne niitä moitteita antaa enkä minä!
Uudessa opetussuunnitelmassa painotetaan joustavuutta ja tähdätään eri-ikäisten oppilaiden yhteiseen oppimiseen, tiedonhankintaan ja vaikkapa yhteiseen musisointiin. Opetussuunnitelmaa tuetaan erilaisin rakentamisratkaisuin niin, että koulujen avainsanoja ovat joustavuus ja muunneltavuus.

Neliöitä, pinta-aloja, huonekorkeuksia ja kalusteita ei enää määrätä, vaan koulu voi itse päättää, millaiseksi tilat rakentaa.
Missä helvetissä minä olen kieltänyt luokkien olemassaolon ja lukujärjestykset? Jeesus sentään taas. Sinuako täällä on pakko uskoa vai Ylitarkastajia ja Professoreita. Lopeta se sanojen laitto toisten suuhun ja pyri rakentavaan keskusteluun.
Edit: siitä olen myös samaa mieltä, että resurssipula on varmasti paha ja sillä on rumat vaikutukset.

Viimeksi muokattu:
Koita nyt saada sinne päähäsi, että minä en ole esittänyt tietäväni asiasta yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan täällä(paitsi sinä).

Toin yleiseen tietoo asiaa, jossa nimettömänä haastatellut opettajat näkevät ongelmia ja nämä kolme kohtaa oli edellä mainitut. Heitä minä uskon!
Sun itselaittamissa linkeissä ongelmat olivat nimenomaan se resurssien puute ja mm kännykät, ei OPS

– Nykyisin luokissa on todella paljon erityisoppilaita tai tehostetun tuen oppilaita, jotka käytännössä eivät valitettavasti saa sellaista tukea, mitä he oikeasti tarvitsisivat, Tanninen sanoi.
– Siinä, ollaanko tekemisissä 20 vai 32 ihmisen kanssa, on vissi ero, Lahtinen sanoo.
-Opetus- ja kulttuuriministeriön neuvottelevan virkamiehen Aleksi Kaleniuksen mukaan perusopetus on koko laman jälkeisen ajan ollut heikommin resursoitua kuin ennen lamaa.
-Opettajat uskovat koko yhteiskunnan digitalisaation ja älylaitteiden käytön kytkeytyvän lisääntyneeseen pahoinvointiin ja heikentyneeseen koulumotivaatioon.

Ja se miten tämä kaikki liittyy mm. lisäntyneeseen maahanmuuttoon, niin ne muksut oppii suomen kaikkein nopeiten tavallisissa luokissa, mutta silloin niissä tavallisissa luokissa pitää olla riittävästi aikuisia. Eli taaskaan inkluusio ei ole syy, siitä on hyötyjä vaikka kuinka pitkällä tähtäimellä, mutta silloin se vaatii lyhyen tähtäimen arjessa niitä resursseja.

Viimeksi muokattu:
Kuva varmaan kertoo kaiken tarpeellisen.

arfikan tähti.png

Hyvä juttu! Saadaan päiväkodit turvallisemmiksi ja rasismi pois :thumbsup:

Milloin saadaan myös Helsinkiin, koska täällä rasismi on todellinen ongelma myös päiväkodeissa? Kun oma poika (5v) sanoo, ettei halua enää mennä päiväkotiin, koska siellä yksi afrikkalainen poika aina lyö turpaan, koska hän on niin valkoinen. Sellainen tarhan mamu huligaani, kiroaa kuin teini, lyö ja potkii myös henkilökuntaa, että ovat aina välillä saikulla (varmaan enemmän henkistä kuin mustelmien takia). Hienoa, että näin pienellä muutoksella saadaan tämäkin pikku rasisti rauhoittumaan.

arfikan tähti.png
Katsotaanpa Turun kaupunginvaltuuston rakenne:

• Kok. 16
• SDP 13
• Vas. 11
• Vihr. 10
• PS 9
• Kesk. 3
• RKP 3
• Liik. 1
• KD 1

Neljän kärkessä Suomen kovimmat mamutuspuolueet + RKP vielä kolmella valtuutetulla. Turun asukkaat ilmeisesti saavat mitä ovat tilanneet.

Ehdotan seuraavaksi shakin kieltämistä. Siinähän on mahdollista, että peli päättyy valkoisten nappuloiden voittoon kun musta kuningas saadaan saarroksiin. On myös käsittämättömän rasistista, että Turun keskustassa valkoihoiset heteromiehet saavat ajaa ja polkea mustaa autoa. Milloin tälle kolonialismille saadaan stoppi??

arfikan tähti.png
En tiedä onko PELIKO:lla vai Mannerlan sukulaisilla/perillisillä oikeudet tähän peliin, mutta kannattaisi haastaa oikeuteen kaikki tähän osalliset. Yrityksestä, sen liiketoiminnasta tai tuotteista valheellisen tiedon levittäminen ja taloudellisen vahingon aiheuttaminen ei ole laillista. Jos Mannerla ei olisi kuollut, olisi myös kunnianloukkaussyyte mahdollisesti paikallaan. Tässä tilanteessa en osaa sanoa onko sellainen mahdollista.

Viimeksi muokattu:
Keskustan tilaustyönä Suomeen junailemien mamutaksien toiminta muuttuu yhä röyhkeämmäksi. Iso joukko heitä on päättänyt lähteä PK-seudulta Lappiin tienaamaan talvilomasesongin ajaksi.

Osa kuljettajista väijyy tulijoita Rovaniemen rautatieasemalla, jossa laukku napataan turistilta jo junan ovelta ja viedään omaan autoon. Joissakin takseissa jo lähtöhintana on 90 euroa. Joissakin takseissa on useita maksupäätteitä, joita ei ole yhdistetty taksimittariin. Joissakin takseissa matkamittari raksuttaa todella nopeasti. Jotkut kuskit nukkuu autoissaan ja tekevät jopa 20-24 tuntisia työpäiviä. Mihinkään ei kuitenkaan voi puuttua, koska rasismi, äärioikeisto ja soihtukulkue.

Liikennesäännöistä ei tietenkään piitata (miksi edes pitäisi?). Mamutaksi oli peruuttanut paikallisen A Honkasen autoon, johon oli tullut jälki. Kun asiaa ryhdyttiin selvittämään, nousi muistakin mamutakseista kuskit selittämään yhteen ääneen, ettei mitään osumaa ole tapahtunut. Kun paikalle soitettiin poliisi, kutsui taksikuskit Honkasta ja hänen puolisoaan verorahoilla eläväksi ihmisroskaksi (?) ja vihjasivat myös väkivallalla. Paikalle tullut poliisi totesi Honkaselle, että pääsee paljon helpommalla jos vaan antaa asian olla.

Suomen poliisi kuittasi väkivallalla uhkailuun kehottamalla käyttäytymään kunnolla. Epäilen että homma ei mene näin, jos minä isokokoisena valkoihoisena miehenä menen uhkailemaan väkivallalla maahanmuuttajia ja haukun heitä ihmisroskaksi. Joudun käräjille ja saan kovan tuomion vaikka miten on sana-sanaa vastaan.

Esittäisin kainon kysymyksen hallitukselle, eduskunnalle ja poliisille: aiotteko te saakeli tehdä yhtään mitään vai onko Suomi todellakin nykyään päiväntasaajan banaanitasavalta? Vai onko suurin ongelma jälleen kerran se, että ongelmaa puidaan netissä?
Juu, taksinkäyttöä on tullut välteltyä taksiuudistuksesta lähtien.

Yber tosin oli hyvä kokemus, raha vaihtaa omistajaa äpin kautta ja matkan hinnan tietää jo ennalta joten mitään vilunkia ei tarvitse pelätä. Siinä on tippisysteemikin joten jos tulee taksikuskin raiskaamaksi, turha odottaa että antaisin tippiä jälkikäteen.

Valitettavaa tosin ettei yber taida välttämättä olla toimiva vaihtoehto jos pitää uudenvuodenyönä päästä Rautatieasemalta kotiin, tai sitten yllämainittu Rovaniemen rautatieaseman tai jonkun lentoaseman ruuhkahuiput.

Eipä tässä maassa taida olla yhtäkään vasemmistolaista koulutusinstituuttia. Koulutusta on rapautettu hyvin paljon ja siitä kiitos kuuluu porvaripuolueille. Aika pitkään vallassa on ollut porvarihallitus, joka on hävittänyt kristillisiä ja suomalaisia juttuja kouluista.
Nyt voisit vähän selvittää lisää. Yksikään hallitus kun ei tee päätöksiä suvivirsistä eikä joulujuhlista tai joululauluista. Eli me puhumme kahdesta eri asiasta. Sinä haet takaa sitä että oikeistohallitukset on leikanneet koulutuksen rahoituksesta. Minä haen takaa sitä, että opetussisällöistä vastaavat instituutiot ovat vasemmistolaisia täynnä ja päättävät mitä asioita kouluissa lapsille kerrotaan ja ei kerrota. Sieltä on poistettu kristilliset tunnukset (ei minua haittaa) ja tuotu tilalle perusbiologian vastaiset, antirasistiset ja ilmastohysteriaa lietsovat omistusoikeutta vastustavaa ideologiaa tukevat propagandasisällöt (eläinten inhimillistämistä ja metsien tuhoamista ja liioiteltua luontokatoa alleviivaavat oppikirjamateriaalit).

Yber tosin oli hyvä kokemus, raha vaihtaa omistajaa äpin kautta ja matkan hinnan tietää jo ennalta joten mitään vilunkia ei tarvitse pelätä. Siinä on tippisysteemikin joten jos tulee taksikuskin raiskaamaksi, turha odottaa että antaisin tippiä jälkikäteen.

Valitettavaa tosin ettei yber taida välttämättä olla toimiva vaihtoehto jos pitää uudenvuodenyönä päästä Rautatieasemalta kotiin, tai sitten yllämainittu Rovaniemen rautatieaseman tai jonkun lentoaseman ruuhkahuiput.
Siviilipukuiset tarkastajat tuonne kiertämään ja perseilijölta auto takavarikkoon esim kuukaudeksi ja sakot päälle.
Kyllä tuollainen perseily olisi ihan helppo suitsia.

Tarkastukset tulisi keskittää juurikin noille isoille asemille ym, joista takseja lähtee paljon. JA jos kyseessä on mamu ja rötöstely toistuu, niin ulos maasta vain.

Täällä periferiassa uudistus ei ole juuri vaikuttanut. Taksit ja kuskit ovat samoja kuin ennenkin.

Helsinki-Vantaalta otettiin varmuuden varalta Taksi-Helsinki. Hyvin Suomea puhuva kohtelias ja asiallinen somalimies kuskina. Vähän hermostununeesti ja ylivarovasti ajoi, kun vissiin pelotti liukas keli. Ei moittimista.

Ei niiden villien kyytiin ole pakko mennä. Siitä ne häviävät, jos ei ole asiakkaita. Isot firmat eivät ota töihin kaikkia koheltajia.

Siviilipukuiset tarkastajat tuonne kiertämään ja perseilijölta auto takavarikkoon esim kuukaudeksi ja sakot päälle.
Kyllä tuollainen perseily olisi ihan helppo suitsia.

Tarkastukset tulisi keskittää juurikin noille isoille asemille ym, joista takseja lähtee paljon. JA jos kyseessä on mamu ja rötöstely toistuu, niin ulos maasta vain.
Joo, tuon saisi aika helposti kuriin tai vähintäänkin vähennettyä ilmiötä merkittävästi, tuo on ihan kehitysmaameininkiä. Ota taksi Japanissa tai Singaporessa niin riski että tuollaista tapahtuu on aika pieni, toki sitä on aina olemassa mutta ei tuossa määrin. Ei ole vain poliittista tahtoa tehdä mitään, tämä sama ilmiö näkyy monessa länsimaassa, on ikäänkuin hyväksytty että tämä on se asiantila. Moni kaveri täällä Singaporessa ei edes halua matkustaa enää eurooppaan juurikin tuon kaiken perseilyn takia, sanovat että Euroopassa ongelmat löytävät sinut, Aasian köyhemmissä maissa kyllä löytää ongelmia mutta ne pitää etsiä itse, ne eivät yleensä tule luoksesi. Joissain maissa kuten Italiassa tuo tilanne on jo aika paha mitä olen kuullut, mikä on sinänsä sääli koska Euroopassa on todella hienoja paikkoja ja vanhoja kaupunkeja.

Tätä vaan ei voi ymmärtää, että miksi vasemmistolla on niin sairaalloinen rakkaus näitä tumman pigmentin rotuja kohtaan, että kaikki pitää suvaita.
Jospa kyse ei ole rakkaudesta vaan huonosti peitellystä vihasta, jonka kohteena on oma kansa.
Tulijoiden pitää sopeutua eikä meidän, vai vedetäänkö meidän kulttuuri ja tavat kokonaan pöntöstä alas?
Tietenkin vedetään. Tulijoiden kulttuurin kunnioittaminen on oiva tekosyy heittää oma kulttuuri tunkiolle. Kun oma kulttuuri joutuu väistämään se vähitellen kuolee, eikä tarvitse olla raketti-insinööri ymmärtääkseen miten käy kansalle ilman omaa kulttuuria.

Paikallisessa Facebook-ryhmässä ihmettelyä että miksi kotikaupungissa oleva parturi ei leikkaa naisten hiuksia. Ihme ja kumma. Entäs jos ihan kotoperäinen parturi-kampaaja kieltäytyisi leikkaamasta jonkin väestöryhmän hiuksia, tulisikohan sanomista yhtään enempää?

Paikallisessa Facebook-ryhmässä ihmettelyä että miksi kotikaupungissa oleva parturi ei leikkaa naisten hiuksia. Ihme ja kumma. Entäs jos ihan kotoperäinen parturi-kampaaja kieltäytyisi leikkaamasta jonkin väestöryhmän hiuksia, tulisikohan sanomista yhtään enempää?
Välttämättä ei edes osaa, jos leikannut vain miesten hiuksia. Parturi-kampaaja osaa leikata molempia.

Huomautus - jätä nämä yleistävät "matuttelut" pois ja keskitu asialliseen keskusteluun
Välttämättä ei edes osaa, jos leikannut vain miesten hiuksia. Parturi-kampaaja osaa leikata molempia.
Niin aina voi keksiä kaikkia kivoja selityksiä niin tulee hyvä fiilis. Nämä matuparturit on muslimimiehiä.

Huomautus - jätä nämä yleistävät "matuttelut" pois ja keskitu asialliseen keskusteluun
Mitä eroa on naisten ja miesten hiuksilla?
Itse karva lienee ihan samanlainen. Leikkaustyyli on usein hyvinkin erilainen. Toki nykyaikana ei kai hiuksetkaan saa olla sukupuolittuneita.

En ota kantaa matupartureihin sen enempää. Jos he ovat matulandiassa leikanneet pelkästään miesten lyhyitä hiuksia ja trimmanneet partaa, niin naisoletetun hääkampaus ei välttämättä onnistu. Eikä ole permanenttiaineita tai muita blondausaineita. Parturi ja kampaaja ovat kaksi eri asiaa. Suomessa koulutetaan parturi-kampaajia, joille opetetaan kumpikin.

Täällä periferiassa uudistus ei ole juuri vaikuttanut. Taksit ja kuskit ovat samoja kuin ennenkin.

Helsinki-Vantaalta otettiin varmuuden varalta Taksi-Helsinki. Hyvin Suomea puhuva kohtelias ja asiallinen somalimies kuskina. Vähän hermostununeesti ja ylivarovasti ajoi, kun vissiin pelotti liukas keli. Ei moittimista.

Ei niiden villien kyytiin ole pakko mennä. Siitä ne häviävät, jos ei ole asiakkaita. Isot firmat eivät ota töihin kaikkia koheltajia.
Yhden taksin olen Rautatieasemalta ottanut taksiuudistuksen jälkeen. Minua ei raiskattu enkä usko että viilattiin linssiinkään, mutta hieman harmitti että arabi taksikuski ei tiennyt missä on Hietaniemen hautausmaa, ja sinne navigoituaan sinne jätti minut yli puolen kilometrin päähän sieltä minne piti mennä.

Tuo on kyllä mielenkiintoinen ilmiö että ennesvanhaat pääkaupunkiiseudun kantasuomalaiset taksit olivat kauheita ohittelijoita ja hurjapäitä, mutta nämä uustaksit tosiaan ajavat kuin vanhat mummot, selvää alinopeutta, arpovat kahden kaistan välillä jne.

Tuntuu olevan melkein päivittäistä että ihmettelen miksi jono menee 10-20km/h alinopeutta... jaaha jonon ekana olikin taksi. Vaikka olisi kesäkelit.

No, kai ylivarovaisuus kuitenkin on parempi kuin hurjapäisyys, sinänsä tuo muutos on ollut kuitenkin silmiinpistävää, äärilaidasta toiseen.

Eikö tuolta saa ananastukkaa edes pyytämällä?

• Tykkää
Reactions: B12
Miksi? Kurkkaat ikkunasta onko suomalainen.
En halua olla rasisti ja saada sen takia turpaani. Ja on mulla vuosien takaa huonoja kokemuksia kantasuomalaisistakin takseista:

1. Istun taksiin takapenkille, läski kuski sanoo heti ekaksi "ota se kymmensenttinen sieltä alta". TÄH?
"No ota se kymmensenttinen sieltä sun perseen alta." (Edelleen MITVIT?)
"Siellä on kymmensenttinen penkillä, ota se pois sieltä".

No niinpäs olikin. Läski kuski oli ilmeisesti huomannut sen mutta ei jaksanut itse nousta autosta nostamaan sitä pois, eikä ylettänyt itse etupenkiltä sinne. Hän käsittääkseni pelkäsi sen vioittavan nahkaistuimia jotka olivat ikivanhat kuluneet ja painuneet jo ihan kuopille, joku ikivanha Mersu tai Volvo se oli jossa oli varmaan 2 miljoonaa kilometriä täynnä. Istuimet olisi pitänyt varmaan uusia jo ekan miljoonan kilometrin jälkeen

2. Istun lentoasemalla taksiin. Kuski kysyy osoitettani ja sanon hänelle kotiosoitteeni. Istutaan siinä jonkin aikaa hiljaa ja minä katselen ikkunasta ulos kuskin nyplätessä navigaattorin näyttöä, kunnes hän yhtäkkiä alkaa raivota
"Hei mä en tiedä onko meidän välillä' jotain vialla kun et suostu kertomaan osoitettasi!" (tai jotain tuonnepäin)

Ihmeissäni totean että sanoin kyllä jo (mielestäni ihan selkeästi ja kuuluvasti) osoitteeni, ja toistan sen. Ihmettelin oikeasti eikö hän kuullut minun muka puhuvan ollenkaan ekalla kerralla, olisi luullut että hän olisi voinut kysyä asiallisesti uudestaan, jotenkin oudosti hän heti kuvitteli että vittuilin hänelle kieltäytymällä kertomasta osoitettani tai jotain?

Matka menee täydellisen hiljaisuuden vallitessa kiristyneissä tunnelmissa. Perillä hän lopulta saa aikaiseksi jonkinlaisen väkinäisen anteeksipyynnön aikaiseksi, sovittiin sitten että joku outo väärinkäsitys tms.

Eikö parturi ole miehille ja kampaamo naisille? Näin se minun lapsuudessani meni. Toki monet paikat ovat parturi-kampaamoita, mutta tuo lafka ei kai sitten ole, uskonnon tms. takia.

Mitä tulee Syyrian kättelyepisodiin missä Syyrian uusi hallitsija ei ollut suostunut kättelemään naispuolista Saksan ministeriä, edes persujen kannattajana en osaa siitä ottaa kierroksia koska:

a) tapahtui Syyriassa; maassa maan tavalla. Eikä välttämättä tarvitse kaikkeen toisenkaan maassa suostua, en ala antaa mitään poski- tai kielisuudelmia isännille jossain Ranskassa tai Venäjällä vaikka se ehkä paikallisiin tapoihin kuuluukin. Mennään tuollaisissa kohteliaisuusasioissa ja käytöstavoissa lähinnä sen "aremman" mukaan.

b) kyllä annan siimaa muutenkin jos tiedostan tuollaiset perinteet, esim. Suomessa sijaitsevassa buddhalaistemppelissä oleva munkki ei voi ottaa tavaroita suoraan vastaan naispuoleisilta temppelivierailta, siinä pitää olla joku välikäsi ottamassa tavara/lahja naiselta ja antaa se munkille, tms. Puhua munkit kyllä saavat naisille.

Itse karva lienee ihan samanlainen. Leikkaustyyli on usein hyvinkin erilainen. Toki nykyaikana ei kai hiuksetkaan saa olla sukupuolittuneita.

En ota kantaa matupartureihin sen enempää. Jos he ovat matulandiassa leikanneet pelkästään miesten lyhyitä hiuksia ja trimmanneet partaa, niin naisoletetun hääkampaus ei välttämättä onnistu. Eikä ole permanenttiaineita tai muita blondausaineita. Parturi ja kampaaja ovat kaksi eri asiaa. Suomessa koulutetaan parturi-kampaajia, joille opetetaan kumpikin.

Noiden kotimaissa naiset menevät hunnutettuina naisille tarkoitettuihin kampaamoihin joissa on naiskampaajat, ja poistuvat hunnut päissä. Luonnollisesti miehillä, poislukien aviomiehet ja muut mahdolliset kunniaa valvovat esiliinat kuten perheen vanhimmat pojat, ei ole asiaa noihin paikkoihin. Näin olettaisin sen menevän. Tai sitten voi olla että kampaamoita ei edes ole koska kunniallisilla naisilla on aina pitkät hiukset joita ei erityisemmin käsitellä eikä leikata muotoon.

Noiden kotimaissa naiset menevät hunnutettuina naisille tarkoitettuihin kampaamoihin joissa on naiskampaajat, ja poistuvat hunnut päissä. Luonnollisesti miehillä, poislukien aviomiehet ja muut mahdolliset kunniaa valvovat esiliinat kuten perheen vanhimmat pojat, ei ole asiaa noihin paikkoihin. Näin olettaisin sen menevän. Tai sitten voi olla että kampaamoita ei edes ole koska kunniallisilla naisilla on aina pitkät hiukset joita ei erityisemmin käsitellä eikä leikata muotoon.
Voi olla noin.

Lähinnä sitä tarkoitin, että nuo miesparturit eivät varmaan ole leikanneet, eivätkä osaa leikata naisten kampauksia. Siksikin voivat kieltäytyä länsimaassa pilaamasta naisen hiuksia ja ovat profiloituneet miesten parturiksi, koska sen osaavat. Koneella vetelevät ananaksia. Ei matutaksikaan kieltäydy ottamasta naista kyytiin siksi että on nainen. Tai kieltäydy myymästä karvakäsi-pizzaa/-kebabia naiselle.

Voi olla noin.

Lähinnä sitä tarkoitin, että nuo miesparturit eivät varmaan ole leikanneet, eivätkä osaa leikata naisten kampauksia. Siksikin voivat kieltäytyä länsimaassa pilaamasta naisen hiuksia ja ovat profiloituneet miesten parturiksi, koska sen osaavat. Koneella vetelevät ananaksia. Ei matutaksikaan kieltäydy ottamasta naista kyytiin siksi että on nainen. Tai kieltäydy myymästä karvakäsi-pizzaa/-kebabia naiselle.
En tiedä miksi viihdytät itseäsi noilla hypoteettisilla skenaarioilla. Islaminuskoiset miehet eivät muiden naisten hiuksia koskettele. Uskonto on se joka estää. Ei siinä sen kummempaa. Katsot asiaa länsimaisen filtterin läpi.

Islamissa sukupuolikäyttäytymisen säännöt ovat poikkeuksellisen jyrkkiä, joten kyllä se taitaa enemmän olla siitä kiinni kuin parturin osaamattomuudesta. Kaikenlainen kanssakäynti vieraiden naisten kanssa on jotain mitä on opetettu välttämään, heille ei puhuta ellei ole jotain aivan pirun tärkeää asiaa ja koskettaa ei saa, edes kätellä, ellei kyseessä ole oma vaimo. Länsimaalaisten kanssa säännöillä voi heittää vesilintua. Matutaksit kyllä ottavat naisia kyytiin, kenties siinä on enemmän elinkeinosta pelissä, mutta jo pelkästään omasta lähipiiristä on kokemuksia kuskeista, joka eivät poistu edes autosta ottamaan matkatavaroita vastaan tai avaamaan ovia naisasiakkaille. Rovaniemellä taidetaan sikailla oikein olan takaa tälläkin hetkellä.

edit. jaa olisikin ehkä pitänyt käyttää termiä "maahanmuuttajataustainen taksiyrittäjä" tms, vaikka pari viestiä ylempänä juuri käytettiin "matutaksia"? No, yritän jatkossa enemmän.

Viimeksi muokattu:
En halua olla rasisti ja saada sen takia turpaani. Ja on mulla vuosien takaa huonoja kokemuksia kantasuomalaisistakin takseista:

1. Istun taksiin takapenkille, läski kuski sanoo heti ekaksi "ota se kymmensenttinen sieltä alta". TÄH?
"No ota se kymmensenttinen sieltä sun perseen alta." (Edelleen MITVIT?)
"Siellä on kymmensenttinen penkillä, ota se pois sieltä".

No niinpäs olikin. Läski kuski oli ilmeisesti huomannut sen mutta ei jaksanut itse nousta autosta nostamaan sitä pois, eikä ylettänyt itse etupenkiltä sinne. Hän käsittääkseni pelkäsi sen vioittavan nahkaistuimia jotka olivat ikivanhat kuluneet ja painuneet jo ihan kuopille, joku ikivanha Mersu tai Volvo se oli jossa oli varmaan 2 miljoonaa kilometriä täynnä. Istuimet olisi pitänyt varmaan uusia jo ekan miljoonan kilometrin jälkeen

2. Istun lentoasemalla taksiin. Kuski kysyy osoitettani ja sanon hänelle kotiosoitteeni. Istutaan siinä jonkin aikaa hiljaa ja minä katselen ikkunasta ulos kuskin nyplätessä navigaattorin näyttöä, kunnes hän yhtäkkiä alkaa raivota
"Hei mä en tiedä onko meidän välillä' jotain vialla kun et suostu kertomaan osoitettasi!" (tai jotain tuonnepäin)

Ihmeissäni totean että sanoin kyllä jo (mielestäni ihan selkeästi ja kuuluvasti) osoitteeni, ja toistan sen. Ihmettelin oikeasti eikö hän kuullut minun muka puhuvan ollenkaan ekalla kerralla, olisi luullut että hän olisi voinut kysyä asiallisesti uudestaan, jotenkin oudosti hän heti kuvitteli että vittuilin hänelle kieltäytymällä kertomasta osoitettani tai jotain?

Matka menee täydellisen hiljaisuuden vallitessa kiristyneissä tunnelmissa. Perillä hän lopulta saa aikaiseksi jonkinlaisen väkinäisen anteeksipyynnön aikaiseksi, sovittiin sitten että joku outo väärinkäsitys tms.
Omasta mielestäni kolikon poimiminen penkiltä ja raiskatuksi tuleminen eivät oikein ole rinnastettavia asioita.

En tiedä miksi viihdytät itseäsi noilla hypoteettisilla skenaarioilla. Islaminuskoiset miehet eivät muiden naisten hiuksia koskettele. Uskonto on se joka estää. Ei siinä sen kummempaa. Katsot asiaa länsimaisen filtterin läpi.
Ottamatta noin muuten väittelyn kantaa, meinaat että noita meikäläisten ”islamilaisia” perseilijlitä kiinnostaa uskonnon normit? Ei tasan varmasti, kotimaassaan jokainen olisi jo kivitetty.

Toki itsessään ovat kulttuurin luomuksia kyllä, vaan Islam on heistä kyllä hyvin kaukana.

Tulijoiden pitää sopeutua eikä meidän, vai vedetäänkö meidän kulttuuri ja tavat kokonaan pöntöstä alas?
Ongelma on, että meidän "normaalit tervejärkiset" päättäjät saavat paskahalvauksen median säestyksellä, kun jälleen kerran joku äärivasemmistolainen wokeaktivisti löytää rasismia milloin mistäkin lasten pelilaudoista tai kirjoista. Tälle tielle kun lähdetään, niin loppua ei ole tiedossa. Nämä aktivistit löytävät kyllä "rasisminsa ja valkoisen ylivaltansa" mistä tahansa poliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. (tarpeen vaatiessa mm. termistöä ja sen merkitystä venytetään näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.)

Kuntavaalit ovat lähellä ja kampanjointi on lähtenyt jo käyntiin, kotimaiselta medialta on tulossa ilmaista palstatilaa kaikille wokeaktivisteille ja muille sijaisloukkaantujille, ilmaiseksi. (hold your horses)

Viimeksi muokattu:
Ottamatta noin muuten väittelyn kantaa, meinaat että noita meikäläisten ”islamilaisia” perseilijlitä kiinnostaa uskonnon normit? Ei tasan varmasti, kotimaassaan jokainen olisi jo kivitetty.

Toki itsessään ovat kulttuurin luomuksia kyllä, vaan Islam on heistä kyllä hyvin kaukana.
Oli puhe partureista.

Statistiikka

Viestiketjuista
263 917
Jäsenet
75 319
Uusin jäsen
koirankouluttaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom