• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Suomen maahanmuutosta, maahanmuuttopolitiikasta ja niihin liittyvistä ilmiöistä (KR 2.0)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
...

Täällä Pohjolan Neuvostoliitossa kukaan ei tutki, eikä kyseenalaista, onko tässä kehnolaatuisessa opiskeluperäisessä maahanmuutossa yhtään mitään järkeä. Pirusti vain otetaan porukkaa opiskelemaan ja loppujen lopuksi lähes kaikki jää tänne etsimään töitä ja elämään sosiaaliturvalla.

Vähän ehkä tangettina tähän mutta esim. Helsingin Yliopisto on aika tasaisesti lasketellut alaspäin yliopistovertailuissa, ja en nyt tarkoita että se sija noissa vertailuissa olisi jotenkin kaikki kaikessa mutta jotain voi sanoa pitkän ajan trendistä joka näkyy kaikissa vertailuissa, myös niissä jossa HY on pärjännyt paremmin.

1736924024882.png


2012 oli sija 75 ja viimeisin 2025 tulos on 117 eli alas on tultu aika paljon. Enkä nyt sano että se on jotenkin maahanmuuttoa mutta kuvaa vähän muutenkin koulutuksen laadun alasajoa eri koulutusasteilla Suomessa. Artikelissa kerrottiin ammattikorkeiden huonosta tasosta, niin yliopistoissa on myös havaittavissa huononemista, puhumattakaan mistään amiksista jotka lienee jo ihan jätetty oman onnessa nojaan. Kuulin jostain että ulkomaalaisia opiskelijoita hankitaan myös rankingien parantamiseen sillä osassa ne vaikuttavat. Pitäisi olla pidemmän ajan strategia joka keskittyy laatuun.

Lasketaanko muuten opiskelijana vietetty aika Suomessa kansalaisuuden saamiseen tarvittavaan aikaan? Usein Euroopassa ja muualla maailmassa sitä ei lasketa, mutta miten Suomessa? Koska jos vaikka käyttää 5 vuotta (kandi + maisteri) niin tuossahan tulee jo se aika täyteen ja sitten vaan kansalaisuushakemusta ja ikuinen elatus.

Kannattaa muuten katsoa Kanadaan mitä käy ns. opiskelijamaahanmuutolla kun sitä haalitaan oikein kaksinkäsin kaikkiin ämpäriopistoihin joista käytännössä ostetaan ne laput.
 
Ehkä enemmän koululaitos-keskustelua (kai täällä sellainenkin on) kuin maahanmuuttoa, mut liittyen muutamaan edelliseen viestiin niin sehän on vaan se otettu linja että panostetaan keskiasteen koulutuksessa määrään enemmän kuin laatuun. Eli halutaan mahdollisimman paljon porukkaa koulutuksen läpi, vaikka ne paperit olis mitä sattuu.

Olen ymmärtänyt että esimerkiksi insinöörikoulutuksessa jo muutos perinteisestä insinöörikoulutuksesta AMK-koulutukseen (on tapahtunut suunnilleen vuosituhanteen vaihteessa, riippuen varmaankin paikkakunnasta, koulusta ja opintolinjasta) laski teknisillä linjoilla opetuksen laatua ja tietysti valmistuneiden oppilaiden laatua. Tämä johtui siis siitä että tärkeimpien aineiden (matematiikka, fysiikka jne) opetukseen käytettävää aikaa vähennettiin ja sitä myötä opetettavat asiat vähentyivät. Tuo oli yksi selkeä porras alaspäin. Tuosta on sitten tultu koko 2000-luvun ajan alaspäin, vaatimuksia ja opetettavaa aineistoa laskien ja esimerkiksi lähiopetusta vähentäen. Nyt sitten viimeisen 10v aikana on alkanut tuo maahanmuuttajien osuus vielä rapauttaa systeemiä - ja lopputulosta - sitten kaiken muun lisäksi.

Eli varmasti osittain suunniteltu ja haluttu muutos. Siis ei tietenkään kukaan halua sitä, että taso laskee mutta se että sisäänotettavien oppilaiden määrää lisätään ja lisätään ja halutaan kaikkien pääsevän läpi (kevennetyin opettamisresurssein) on itsestään selvä että lopputulos on laadullisesti heikompaa. Tuo lopputulos on varmasti vain osittain maahanmuuttoon liittyvä.
 
Esimerkiksi PK-seudulla on paljon sellaisia peruskouluja, joissa opetusta ei paljoakaan ehdi tapahtua koulupäivän aikana, vaan tunnit kulutetaan häiriköintiin, tappeluun ja ehkä parhaimmillaan "keskusteluun" että miksi oppikirjoja ei tule repiä ja muuta yhtä rakentavaa. Ovat aika paljon maahanmuuttajataustaisia, mutta ihan kotimaisetkin pellet ovat enemmissä määrin tällaisia häiriköitä.

Nuorella iällä alkaa se kaupungilla notkuminen ja huumeet ja suurella osalla näistä teineistä ei ole mitään intoa opiskeluun, koska "roadman" elämä ja gansta-kulttuuri on niin paljon hienompaa.

Jos sinne toisen asteen koulutukseen on joutunut/päässyt, niin kaikki kyllä pääsee läpi, koska amis/AMK/yliopisto saa rahaa jokaisesta valmistuneesta, joten ne kyllä pusketaan läpi vaikka millä vippaskonstilla. Laadulla ei niin väliä ja sitten valmistuu näitä jotka eivät oikeasti osaa tehdä mitään oikeita töitä sillä alalla.

Opetin yliopistolla 2010-luvun alussa. Se oli alkujaan ihan kivaa hommaa. Fiksuja ja motivoituneita nuoria luokka täynnä. Mutta sitten cum-laude kursseilla oli niitä ryhmiä, joissa oli jo vaihto-oppilaita. En ikinä ottanut selvää, että millä kriteereillä niitä otettiin tänne, mutta voi että se taso oli joskus aivan järkyttävän huonoa, eikä kukaan kotimainen pääaineopiskelija virallisia kanavia pitkin olisi selvinnyt pääsykokeista niin vajailla taidoilla. Toki oli muutama äärimmäisen fiksu kiinalainen päässyt joukkoon, mutta sitten niitä Pakistanista jne. tulleita, joilla osaaminen ihan nolla ja lähinnä häiriköi luennoilla. Myöhemmin kuulin huhuja, että olisivat raiskanneet opiskelijabileissä.
 
Jos sinne toisen asteen koulutukseen on joutunut/päässyt, niin kaikki kyllä pääsee läpi, koska amis/AMK/yliopisto saa rahaa jokaisesta valmistuneesta, joten ne kyllä pusketaan läpi vaikka millä vippaskonstilla. Laadulla ei niin väliä ja sitten valmistuu näitä jotka eivät oikeasti osaa tehdä mitään oikeita töitä sillä alalla.
Itse olen töissä ammattikoulussa ja en kyllä mitenkään pysty allekirjoittamaan väitettä, että kerta on sisälle päässyt niin tutkintopaperit saa myös automaattisesti ulos. Ei saa.

Meitä tosin osaksi suojelee sijainti ja emme ole minkään ison kaupungin koulutuksen järjestäjä. Meillä maahanmuuttajia on, mutta ei mitenkään opiskelijamäärään suhteutettuna erityisen paljon. Ongelma, mikä meillä taas näkyy suuremmin, on ihan kantasuomalaiset, jotka suorittavat peruskoulun rimaa hipoen. Peruskouluissa ei luokalle juurikaan jätetä oppilaita. Meille peruskoulusta tulee opiskelijoita, jotka eivät osaa lukea tai kirjoittaa tai matematiikka on jäänyt viidennen luokan tasolle. Näistä opiskelijoista on mahdotonta leipoa ammattilaisia työelämään. Osa ei saa edes tutkintotodistusta, osa saattaa saada mukautetun todistuksen ja päästä jotenkin työelämän syrjään kiinni.
 
Itse olen töissä ammattikoulussa ja en kyllä mitenkään pysty allekirjoittamaan väitettä, että kerta on sisälle päässyt niin tutkintopaperit saa myös automaattisesti ulos. Ei saa.

Meitä tosin osaksi suojelee sijainti ja emme ole minkään ison kaupungin koulutuksen järjestäjä. Meillä maahanmuuttajia on, mutta ei mitenkään opiskelijamäärään suhteutettuna erityisen paljon. Ongelma, mikä meillä taas näkyy suuremmin, on ihan kantasuomalaiset, jotka suorittavat peruskoulun rimaa hipoen. Peruskouluissa ei luokalle juurikaan jätetä oppilaita. Meille peruskoulusta tulee opiskelijoita, jotka eivät osaa lukea tai kirjoittaa tai matematiikka on jäänyt viidennen luokan tasolle. Näistä opiskelijoista on mahdotonta leipoa ammattilaisia työelämään. Osa ei saa edes tutkintotodistusta, osa saattaa saada mukautetun todistuksen ja päästä jotenkin työelämän syrjään kiinni.
Ja näinhän se on aina ollut. Duunariammateissa on vieläkin, ja oli etenkin tossa 20 vuotta sitten tyyppejä ketkä ei osannut kunnolla kirjoittaa saati laskea. Ja tällä vuosituhannella kun itse opiskelin tuolla maakuntayliopistossa sekä AMK:ssa, niin kaikenlaista lieksalaista metsätuheroa siellä palloili. AMK:hon oli sujuvasti päästy sisään (ja äskettäin lukiosta läpi) vaikka yksikönmuunnoslaskut, potenssilaskut ja vieraat kielet (ruotsi, englanti) oli täyttä muinaishepreaa. Tietoteknisistä perustaidoista, ihan niistä opiskelussa vaadittavista, puhumattakaan. Maahanmuuttajia oli omilla vuosikursseillani kai 2-3, venäläisiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 921
Viestejä
4 586 446
Jäsenet
75 527
Uusin jäsen
Maaz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom