- Liittynyt
- 02.02.2018
- Viestejä
- 203
No edelleen se OPS ei "pakota" isoja luokkakokoja, eikä sitä että erityistuen tarpeiset jätetään tukematta. Siinä varmaan maakunnat ovat lähteneet sooloilemaan, mutta ne eivät ole ongelma opetussuunnitelmassa vaan siinä että kunnat eivät resursoi tukea eikä pienempiä luokkakokoja.
Minusta tuntuu että sinä et omaa minkäänsorttista käsitystä nykykoulusta, vaan heittelet sen OPS:n tai opetusministerien suuntaan moitteita siitä että kunnat säästää "ihan simona" mm. perusopetuksesta. Sehän ei ole OPS:n vika, vaan säästöjen. Kysy vaikka joskus joltain maikalta että onko koulussa vielä luokat ja lukujärjestykset. No on.
Edelleen, jos unohdetaan muutamat innokkaat kokeilukoulut, niin samanlaisia ne koulut edelleen on ja sisällöt suunnilleen samoja kun 2000l:n alussakin. Se mikä on muuttunut on a) oppilaat keskittyvät enemmän kännykännäpräämiseen myös vapaa-ajalla, eli vapaaehtoinen lukeminen on romahtanut b) vanhemmat kuvittelevat koulun olevan kotien palvelutalo c) opettajat joutuvat nykyisin tekemään kirjaamishommia varmaan 5-10x enemmän kun aiemmin ja se on pois arjen opetustyöstä d) rahaa ei ole, eli tuen oppilaat jäävät perusopen harteille niissä suurentuneissa luokissa.
Nämä havainnot siitä että tutuissa on useampi maikka sekä ylä- että alakoulussa. Ei ne opsista valita, vaan resursseista, luokkakoosta, tuentarpeisten oppilaiden määrästä jolle ei ole tukea. Mutta kaikilla niillä on ihan lukujärjestys, ja opettavat ihan samalla tavalla kun 20v. sitten opettivat, aikalailla samoja asioita. Toki sillä erolla että kun lapset eivät vapaaehtoisesti lue vapaa-ajalla, niin tenavien sanavarasto ja luetunymmärtäminen on laskenut samaa tahtia pisatulosten kanssa. Nykyisin saa ihan syntyperäisille suomalaisille tavata perussanastoa kun sitä ei lukemisen puutteen takia ole, eikä kykyä ymmärtää olennaista tekstistä.
Koita nyt saada sinne päähäsi, että minä en ole esittänyt tietäväni asiasta yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan täällä(paitsi sinä).
Toin yleiseen tietoo asiaa, jossa nimettömänä haastatellut opettajat näkevät ongelmia ja nämä kolme kohtaa oli edellä mainitut. Heitä minä uskon! Minun lisäys on ainoastaan se, että kenen hallituskaudella näitä tehty.
Samalla usea kasvatustieteen professori kertoo, että "mikä meni opetussuunnitelmassa pieleen" mutta samalla sinä sanot, että "vaan heittelet sen OPS:n tai opetusministerien suuntaan moitteita". Professorithan ne niitä moitteita antaa enkä minä!
Missä helvetissä minä olen kieltänyt luokkien olemassaolon ja lukujärjestykset? Jeesus sentään taas. Sinuako täällä on pakko uskoa vai Ylitarkastajia ja Professoreita. Lopeta se sanojen laitto toisten suuhun ja pyri rakentavaan keskusteluun.Uudessa opetussuunnitelmassa painotetaan joustavuutta ja tähdätään eri-ikäisten oppilaiden yhteiseen oppimiseen, tiedonhankintaan ja vaikkapa yhteiseen musisointiin. Opetussuunnitelmaa tuetaan erilaisin rakentamisratkaisuin niin, että koulujen avainsanoja ovat joustavuus ja muunneltavuus.
Neliöitä, pinta-aloja, huonekorkeuksia ja kalusteita ei enää määrätä, vaan koulu voi itse päättää, millaiseksi tilat rakentaa.
Edit: siitä olen myös samaa mieltä, että resurssipula on varmasti paha ja sillä on rumat vaikutukset.
Viimeksi muokattu: