Ei tässä ole siitä kyse, ettei haluaisi katsoa asiaa toiselta kantilta. Kyse on siitä, että toisen osapuolen mielestä sitä toista kanttia ei ole edes olemassa tai jos on niin se on Hitlerin näkemys.
Etnisyys on yksi niistä asioista, joita on perinteisesti käytetty kansan määrittelemiseen, kts. vaikka se Wikipedia. Joku ryhmä voi esimerkiksi jakaa kansan kielen tai uskonnon tai jopa kulttuurin, mutta olla silti jotain muuta kansaa etnisten erojen takia esimerkiksi.
Silloin kun ei puhuta
kansalaisuudesta, niin kansallisuus tai kansaan kuuluminen pitäisi aina määritellä mitä sillä kulloinkin tarkoitetaan, koska kyseinen sana ei sen määritelmää sisällä.
Tässähän olen puhunut koko ajan juuri siitä että ihmiset määrittelevät nämä asiat itse, pitkälti juuri perstuntumalla. Jokainen kansa tekee määritelmänsä itse oman vapaan tahtonsa mukaan, eikä ole muiden asia tulla huutelemaan länsimaisen imperialistin hengessä, miten kansat saavat itsensä määritellä. Näin on aina tehty ja tullaan luultavasti aina tekemään.
Tästä asiasta haluaisin myös todeta, että tuon kansalaisuuden lisäksi en ole koskaan kuullut minkään kansan määritelmästä, jonka mukaan kyseiseen kansaan kuuluvat määritellään, tai mitään määritelmää millä jokin kansa määrittelisi itsensä. Saksan kansallissosialisteilla taisi muinoin olla arjalaisen rodun määritelmät, jos sitä nyt kansana tai kansallisuutena tai etnisyytenä voidaan pitää.
Ehdottomista totuuksista tässä todella ei olekaan kyse, vaan siitä miten ihmiset kokevat asian.
Munkin mielestäni asia on juurikin näin. Merkitystä oikeastaan on mun mielestäni vain sillä, miten kukin asian kokee itsensä kohdalla. Mitä merkitystä sillä on, miten minä koen sen, kuuluuko joku toinen johonkin kansaan vai ei?
Tiedemies voi sitten mittailla ja tutkia ja analysoida ja todeta että tämä yksilö geeniensä perusteella kuuluu tähän etnisyyteen ja sen alatyyppiin jne. Tiedemies varmaan toteaisi, että edellisen viestini irakilainen näyttäisi kuuluvan Irakin seudulta kotoisin olevaan etniseen ryhmään eikä Napapiirillä esiintyviin etnisyyksiin. Ja myöhemmin todeta, että Suomesta näyttää kokonaan hävinneen perinteisesti suomalaiseksi kutsuttu etninen ryhmä.
Musta tuossa on tavallaan kaksi ajatusta mitkä ei toimi. Ensinnäkin tuo genetiikka-homma. Geneettisestikin tarkasteltuna eri puolella suomea asuvien ei-ulkomaalaistaustaisten suomalaisten geeneissä on enemmän eroa, kun Keski-Euroopassa eri maalaisten välillä. Joten geneettinen yhteneväisyys ei oikein taida olla toimiva perustelu kansallisuudelle tai etniselle ryhmälle, ellei sitten erikseen jossain keskustelussa puhuta nimenomaan näistä asioista.
Ja sitten tuo "perinteisesti suomalaiseksi kutsuttu etninen ryhmä", mitä sillä takroitetaan tai "on perinteisesti tarkoitettu"? Enkä oikein ymmärrä, että missä keskustelussa edes sellainen määrittely olisi tarpeen, missä määriteltäisiin suomalainen henkilöksi, "joka puhuu suomea, on suomen kansalainen ja jolla ei ole tiedettävästi ulkomaalaistaustaa". Tuostahan lähitis heti kättelyssä päältä ainakin kaikenmaaliman Anderssonit, Strömbergit, Stenvallit yms. Paasikivet, Ståhlbergit, Virenit, Bryggaret, Lönnrotit, Mannerheimit, Glennbergit, ja toki myös kaikenmaailman Venäjän ja Suomen välillä häilyneiden karjalaisten jälkeläliset. Kaikki joilla on ulkomaankielinen sukunimi pitäisi heti laskea ei-suomalaiseksi.
Sitten vielä tuo, että Suomesta jossain vaiheessa näyttäisi hävinneen perinteisesti suomalaiseksi kutsuttu etninen ryhmä, niin musta se oikeastaan on mahdollista vain silloin, jos kaikki Suomen asukkaat lähtisivät täältä pois tai kuolisivat kertaheitolla. Silloin voitaisiin todeta, että suomesta olisi kokonaan hävinnyt suomalaisiksi kutsuttu etninen ryhmä. Ehkä myös, jos Suomen valtio vaihtaisi nimeään tai yhdistyisi jonkun toisen valtion kanssa, näin voisi hyvin pitkän ajan kuluessa (satojen tai tuhansien vuosien kuluessa) käydä. Mutta niin kauan kun valtion nimi on Suomi ja täällä suomea puhutaan, niin aina puhutaan suomesta ja suomalaisista. Edelleenkään tuo "perinteisessti suomalaiseksi kutsuttu etninen ryhmä" ei ole riittävän täsmällinen määritelmä, jotta voitaisiin tietää mitä sillä tässä yhteydessä tarkoitetaan. Kun se riippuu täysin sanojasta ja asiayhtydestä, tai tarkemmastamäärittelystä, mitä sillä milloinkin tarkoitetaan.
Tähän ketjuun tällainen makrolöpinä liittyy mielestäni lähinnä siinä, otetaanko maahanmuuttopolitiikassa huomioon kansojen jatkuva olemassaolo. Siinä olisi jokaisen hyvä miettiä miten on, eikä pelkästään Suomen kansan kannalta. Jos on ok että Suomen kansa katoaa, onko sama totta myös muiden kansojen kohdalla, vai onko joku muu kansa sellaisen suojelun tarpeessa jota Suomen kansa ei jostain syystä ansaitse?
Aika vaikeasti avautuvaa settiä on tuo viimeinen kappale. Jotenkin minusta kuullostaa, että tuossa on taustalla jonkinlainen halu "jäädyttää" johonkin tiettyyn ajankohtaan tilanne tässä suhteessa? Minusta se, millainen Suomi tai millaisia suomalaiset ovat, on niiden ihmisten asia, jotka kulloinkin täällä asustlevat. Itse en näe, että mitään maata tai sen asukkaita olisi mitään järkeä mitenkään "geneettisesti" tai etnisesti ohjailla mihinkään suuntaan. Mikä minä olen sanomaan millaisessa maassa sadan vuoden kuluttua tässä maassa asuvien pitäisi asua, se on heidän asiansa. Tai, miltä heidän tulisi näyttää. Varmaankaan sata vuotta sitten eläneet eivät voisi hyväksyä "kunnon suomalaisiksi" ponihiäntähiuksisia tatuoituja miehiä, joilla on korvakoru korvassa. Vielä vähemmän naisia, jotka kulkevat housut jalassa, polttavat tupakkaa, juovat alkoholia ja käyvät baareissa, ja joilla on tatuointeja.