Heitetäämpäs ilmoille oma tapaus, työskentelen julkisessa työpaikassa, jossa olen ollut lähikontaktissa turisteihin mm. Italiasta menneinä viikkoina päivittäin. Viikko sitten lauantaina nousi täysin yllättäen kova kuume (+38,5), olin aamulla vielä menossa salille, mutta vointi huononi kahdessa tunnissa ja jäin sänkypotilaaksi. Lihassärkyä, voimattomuutta ja hengenahdistusta, jota en ole koskaan kokenut tässä mittakaavassa (minulla on kuitenkin myös astma). Missään vaiheessa ei ole räkää valunut mistään ontelosta ja yskä on ollut kuivaa.
Tiistaina soitin korona-neuvontanumeroon ja kysyin mitä tehdä, kun olo alkoi olla tukala, mutta koska kriteerit eivät täyty (matkustus, kontakti vahvistettuun tapaukseen) täytyi mennä oman kuntaan lääkäriin (työterveys aivan täynnä). Soitin päivystykseen ennakolta ja siellä oli ainakin fiksu hoitaja joka otti asian vakavasti ja henkilökunta suojautui (lääkäriä ei olisi kiinnostanut, mutta paine hoitajilta pakotti). Päivystyksestä todettiin tuntematon hengitystieinfektio, virusperäinen, koska tulehdusarvot eivät olleet nousseet (keuhkoröntgen ja sydänfilmi ok, happisaturaatio 99%), ime tuplat astamalääkkeitä ja mene kotiin sairastamaan. Muita testejä ei tehdä, mutta lähete on olemassa yliopistolliseen sairaalaan oireiden pahetessa.
Näin kävi perjantaina ja soitin ennakkoon, puhelimessa ollut hoitaja viittasi kintaalla, totesi ettei minulla voi olla koronaa ja jos täytyy tulla, niin sen kun tulet normaalisti muiden joukkoon. En halunnut ketään muuta omalletunnolle ja en mennyt.
En kuollut, nyt todennäköisesti parempaan menossa ja henkeä ahdistaa enää niin, että pärjään tupla-annoksella molempia astmalääkkeitäni, keuhkot tuntuvan olevan tulessa, mutta eivät enää niin pahasti. Kuume laskenut eilen illalla ja näillä tuntemuksilla sitten pitäisi huomenna mennä töihin
. Olen ollut sairauslomalla koko tämän viikon.
Jotenkin oudoksuttaa tämä Suomen terveydenhuollon suhtautuminen, THL testauskriteerit ovat Jumalan sanaa ja kukaan muu ei voi sairastua. Mennään selkeästi Britannian linjalla, ei testata kuin vakavat ja haetaan jotain laumaimmuniteettia, ne jotka kuolee, kuolkoon.
* huomiona vielä, että olen 33-vuotias mies, hyvässä fyysisessä kunnossa ja astma on ainoa akilleen kantapää