Keskustelua sairastamisesta (Koronavirus)

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Kävin heittää roskiksen toissapäivänä ( kolme kerrosta kävelyä ) ja sit piti vetää tunnin happea kun leposyke huiteli +80:iä... Ihme menoa kyllä!

Eilen vähän siivoiltiin, niin illalla etureidet / takareidet niin kipeinä, ettei meinannut ylös sohvalta päästä.

On ne ollut jopa pienestä kävelystä kipee. :/
Tuo leposyke on vielä normaalin rajoissa, vaikkakin yläpäässä.

Jurppii

BANNATTU
BANNED
Edelleen, meillä saisi töissä 2vk vapaata jos on korona ja sitä ei voi testata mitenkään. Siis työkaveri on sairastunut ja koronan oireita, mutta ei pääse testeihin, koska THL ei suuressa viisaudessaan anna testata kaikkia.
Ai sun kaveri on joku sellainen tapaus, jota ei saa testata koska THL kieltää? Vähän nyt järkee näihin juttuihin.

Mä oon todella varma tosta mun listasta ja nyt on tullut viitteitä, että tämä paska virus hyökkää myös keskushermostoon ja aivoihin.
( Sormien puutuminen, lihasvoiman häviäminen jne )

Voin vahvistaa, että mulla on ollut halvaus oireita poskissa / kasvoissa ja muistin menetystä.

Esim. En muistanut enää tällä viikolla kumpi on kummankin pyyhe kylpyhuoneessa meillä kotona.

Pakko kysyä että mihin sitä autoa tarvitsee jos on korona(/tai ihan influenssa)? Et kai käy kaupassa jne. muita tartuttamassa?
Käytiin ajaa kaupungissa lenkki. Eipä oo tarvinnut sen jälkeen enää....

Naapurit ja vanhemmat käy kaupassa ja tuovat oven taakse...

Jurppii

BANNATTU
BANNED
Mitenköhän tyypillisiä oireita mahtavat olla? En nyt tosiaan kiistä mitään mutta ensimmäistä kertaa kuulen näistä puutumisista ja muista halvauksista vaikka olen aika aktiivisesti uutisia lukenut monesta maasta. Sairauksilla voi olla hyvin harvinaisiakin oireita mutta että suomalaisella ATK-foorumilla alkaisi olemaan tyypillinen tunnistettava oire, jota ei missään ole aiemmin mainittu...

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Team Folding @ Home
Lähde: WebMD
  • Fever 83%-99%
  • Cough 59%-82%
  • Fatigue 44%-70%
  • Lack of appetite 40%-84%
  • Shortness of breath 31%-40%
  • Mucus/phlegm 28%-33%
  • Body aches 11%-35%
Lähde: WorldOMeters
Common symptoms included, (Wang et al study) [2]
  • Fever 98.6%
  • Fatigue 69.6%
  • Dry cough 59.4%
Full list of symptoms from the Wang study:

Findings from the Chen et al study published on The Lancet and based on 99 hospitalized patients [4]
Signs and symptoms at admission
(Chen et al study) [4]​
Fever
83%​
Cough
82%​
Shortness of breath
31%​
Muscle ache
11%​
Confusion
9%​
Headache
8%​
Sore throat
5%​
Rhinorrhoea (runny nose)
4%​
Chest pain
2%​
Diarrhea
2%​
Nausea and vomiting
1%​
More than one sign
or symptom
90%
Fever, cough,
and shortness
of breath
15%​

Mitenköhän tyypillisiä oireita mahtavat olla? En nyt tosiaan kiistä mitään mutta ensimmäistä kertaa kuulen näistä puutumisista ja muista halvauksista vaikka olen aika aktiivisesti uutisia lukenut monesta maasta. Sairauksilla voi olla hyvin harvinaisiakin oireita mutta että suomalaisella ATK-foorumilla alkaisi olemaan tyypillinen tunnistettava oire, jota ei missään ole aiemmin mainittu...
Maailma on ihmeellinen. Myös muualla havaittu... :(

"These domestic reports follow similar observations by doctors in Italy and other parts of the world, of Covid-19 patients having strokes, seizures, encephalitis-like symptoms and blood clots, as well as tingling or numbness in the extremities, called acroparesthesia"

Mä oon todella varma tosta mun listasta ja nyt on tullut viitteitä, että tämä paska virus hyökkää myös keskushermostoon ja aivoihin.
( Sormien puutuminen, lihasvoiman häviäminen jne )

Voin vahvistaa, että mulla on ollut halvaus oireita poskissa / kasvoissa ja muistin menetystä.

Esim. En muistanut enää tällä viikolla kumpi on kummankin pyyhe kylpyhuoneessa meillä kotona.
Melkoisia ajatushyppyjä teet. Jos 2 sormea puutuu, keskushermostolla ei ole asian kanssa todennäköisesti mitään tekemistä, vaan ongelma on perifeerisessä hermostossa, sama pätee kyllä kasvohermohalvaukseenkin. Artikkelissakin mainittiin, että CNS-oireilu korreloi vakavuuden kanssa ja on yleisimmillään hengityskonepotilailla.

Vakavasti sairailla koronapotilailla muuten jostain syystä keuhkoveritulpat ovat kovin yleisiä. ^_^

Tähän voisikin kohta listata semmoisen 200 mahdollista koronan oiretta kaikilta hypokondrikoilta.

Melkoisia ajatushyppyjä teet. Jos 2 sormea puutuu, keskushermostolla ei ole asian kanssa todennäköisesti mitään tekemistä, vaan ongelma on perifeerisessä hermostossa, sama pätee kyllä kasvohermohalvaukseenkin. Artikkelissakin mainittiin, että CNS-oireilu korreloi vakavuuden kanssa ja on yleisimmillään hengityskonepotilailla.

Vakavasti sairailla koronapotilailla muuten jostain syystä keuhkoveritulpat ovat kovin yleisiä. ^_^

Tähän voisikin kohta listata semmoisen 200 mahdollista koronan oiretta kaikilta hypokondrikoilta.
Ei tästä varmaan turhaan kirjoitella myös Suomessa.

Tällä hetkellä tuntuu, että kaikki kasvon osat ois puutuneita. On erikoista...

Jurppii

BANNATTU
BANNED
No teillä on kuitenkin kahdella henkilöllä negatiivinen testitulos (useampikin?). Jos haluat ilmeisen harvinaisen oireen perusteella nyt sitten vetää koronana tän niin et siinä kyllä mitään häviäkään. Toimintaohjehan on edelleen oireiden mukana eli oireilevana pysyy kotona ja tiettyjen oireiden ilmentyessä hakeutuu hoitoon.

Osoittelematta väittäisin (ja itsekin siihen syyllistyn), että ilmassa on vähän liikaa oireiden etsimistä ja lisätiedon ahmimista.

edit: Itselläni on muuten tavallinen flunssa (tai influenssa) vienyt myös hajuaistin ja sitä kautta kyvyn maistaa.

Samaa mietiskelin. Tuossa oli juuri hillitön listaus oireita, joista osa voi ihan hyvin olla psykosomaattisia ja liittyä melkein mihin tahansa, vaikka poikkeustilan aiheuttamaan stressiin ja yli-analysointiin, tai sitten ihan vaan kausi-influenssaan tms.
Minullakin alkoi joskus helmikuussa tuntumaan painetta kurkussa, aivan kuin kurkku olisi turvoksissa mutta hengittää pystyi aivan normaalisti. Tämä sattui juuri sopivasti samoihin aikoihin kun lueskelin juttuja viruksesta ja huolestuin.
Kausiflunssan sairastin marraskuussa eikä siinä ollut mitään epätavallista, pientä kuumetta pari päivää sekä nuha ja nekin oireet olivat lievempiä mitä joskus aikaisemmin on ollut, ja kaikista ikävintä influenssaa (lihassäryt, kova kuume, yskä) en ole koskaan sairastanut.

Tuleepahan kerralla koettua influenssa karmeimmassa muodossaan.

Siis onko nyt joku päättänyt, että kaikki muut ylähengitystien virusperäiset sairaudet ovat tästä eteenpäin kausi(in)flu(e)nssia? Miksi pitää painottaa?

Itselleni dinosauruksia harrastaneena, kaudet ovat ainutlaatuisia ajanjaksoja maailmanhistoriassa, kuten vaikkapa trias- ja jurakaudet. Myös COVID19 on kausi ihmiskunnan nykyhistoriassa ja tulevaisuudessa.

Siis onko nyt joku päättänyt, että kaikki muut ylähengitystien virusperäiset sairaudet ovat tästä eteenpäin kausi(in)flu(e)nssia? Miksi pitää painottaa?

Itselleni dinosauruksia harrastaneena, kaudet ovat ainutlaatuisia ajanjaksoja maailmanhistoriassa, kuten vaikkapa trias- ja jurakaudet. Myös COVID19 on kausi ihmiskunnan nykyhistoriassa ja tulevaisuudessa.
No minulle Lukko-fanina on jääkiekkokaudet taas masentavia jaksoja lähes joka vuosi, mutta ei kumpikaan meidän pointeistamme liity aiheeseen mitenkään.

"Kausiflunssa" ei kyllä ole mikään sana, kokeilkaa vaikka googlettaa. Tulee kokonaista 7500 tulosta.

Flunssan voi sairastaa milloin tahansa, on kesäflunssaa, syysflunssaa ja miesflunssaa, mutta pääasiassa siis flunssa on flunssaa.

Influenssalle puolestaan kausiluonteisuus on tyypillisempää. Influenssakausi alkaa yleensä alkutalvesta ja loppuu kevään tullen. Harvemmin influenssaa muina vuodenaikoina sairastetaan, joskin ei sekään taida tavatonta olla.

Korona vaikuttaa enemmän flunssan kaltaiselta taudilta eli se ei ole niin sidoksissa kausiin ja vuodenaikoihin... Sääli sinänsä, meitä ei siis kesäkään pelasta nyt. Tosin uskon, että kesä kuitenkin hieman parantaa ihmisten vastustuskykyä eli aavistuksen voi pienentää koronan R0-lukemaa, eikä virus säily lämpöisillä pinnoillakaan niin hyvin elävänä.

No teillä on kuitenkin kahdella henkilöllä negatiivinen testitulos (useampikin?). Jos haluat ilmeisen harvinaisen oireen perusteella nyt sitten vetää koronana tän niin et siinä kyllä mitään häviäkään. Toimintaohjehan on edelleen oireiden mukana eli oireilevana pysyy kotona ja tiettyjen oireiden ilmentyessä hakeutuu hoitoon.

Osoittelematta väittäisin (ja itsekin siihen syyllistyn), että ilmassa on vähän liikaa oireiden etsimistä ja lisätiedon ahmimista.

edit: Itselläni on muuten tavallinen flunssa (tai influenssa) vienyt myös hajuaistin ja sitä kautta kyvyn maistaa.
Älä takerru testauksiin, koska ne kusee.

Älkää luottako negatiiviseen tulokseen, jos oirekuva täsmää yhteen.

"Ilta-Sanomat on nähnyt virallisen todistuksen sekä ensimmäisen testin negatiivisesta tuloksesta että myöhemmin lääkärinlausunnon, jossa oireiden ja veritestien perusteella Laaksosella todetaan olevan ilmeinen koronatartunta.

THL:n infektioylilääkäri ASKO JÄRVINEN vahvisti IS:lle, että joissain tapauksissa koronatartunta ei näy testeissä."

Jurppii

BANNATTU
BANNED
Älä takerru testauksiin, koska ne kusee.
Ehkä teillä on tauti, ehkä ei.

Pieni laskuharjoitus: Jos arvioidaan, että 1% kansasta sairastaa tätä ja testin luotettavuus on tuo huonoin esitetty arvio 70% niin satunnainen kansalainen testaamalla väärän negatiivisen todennäköisyys on 0,3%, kahdelle ihmiselle 0,0009%. Tietysti tässä testataan ihmisiä, joilla on oireita joten ei ole kyse keskimääräisestä kansalaisesta. Pitää kuitenkin muistaa, että jos nyt päätät, että te molemmat olette oikeasti positiivisia, teet sen johtopäätöksen hyvin vahvasti päinvastaista todennäköisyyttä osoittavia testejä vastaan ja hyvin vahvasti oireisiin luottaen. Toisin sanoen, mitä väliä testeillä ylipäänsä on jos ihmiset päättävätkin oireiden perusteella oman diagnoosinsa?

Ja mulla on pieni ongelma noiden oireiden kanssa. En edelleenkään väitä, ettei ne voisi olla tottakin mutta sulla on tuossa sivun mittainen lista yli kuukauden ajalta tarkkojen aikaleimojen kanssa, joka sisältää pitkälti oireettomana esiintyvän taudin KAIKKI tunnetut oireet ja kourallisen sellaisia, jotka olet tässä minulle ensimmäistä kertaa esitellyt (vatsan muljahtelut, yksittäisten sormien tai jänteiden säryt, puutumiset jne). Tarkkailet itseäsi ilmeisen intohimoisesti ja ahmit uutta tietoa mahdollisista oireista enkä itse pysty uskomaan, ettei tuo vaikuttaisi omiin havaintoihisi.

Mutta kuten sanottua, ei sillä diagnoosilla niin väliä tässä ole (kunhan tuo ei ole jotain vielä vakavampaa). Hoito-ohje on ihan sama.

Oma suositus on, että tekee jotain mukavaa, lukee, kattelee leffoja, pelaa, mitä nyt kotosalla tykkää harrastella. Lukee vähemmän aiheesta ja ennen kaikkea yrittää olla etsimättä taudista jatkuvasti uutta luettavaa tai tuntemuksia. Tästä ajasta voi jäädä jotain hyvääkin käteen.

Viimeksi muokattu:
Ehkä teillä on tauti, ehkä ei.

Pieni laskuharjoitus: Jos arvioidaan, että 1% kansasta sairastaa tätä ja testin luotettavuus on tuo huonoin esitetty arvio 70% niin satunnainen kansalainen testaamalla väärän negatiivisen todennäköisyys on 0,3%, kahdelle ihmiselle 0,0009%.
Sun laskuharjoituksissa ei ole mitään logiikka. 1% siitä, että samassa työpaikassa testattu positiivisia ja koronaan liittyviä oireita? Pariskunnalle 0.0009%, joka jakaa saman sängyn?

Jos samassa työpaikassaa todettu positiivisia tartuntoja ja henkillöllä tautiin liittyviä oireita, voit muuttaa 1% > 99%

Jurppii

BANNATTU
BANNED
Huomautus - keskustellaan ketjun aiheesta eikä toisista käyttäjistä
Sun laskuharjoituksissa ei ole mitään logiikka. 1% siitä, että samassa työpaikassa testattu positiivisia ja koronaan liittyviä oireita? Pariskunnalle 0.0009%, joka jakaa saman sängyn?
Kaksi väärää negatiivista keskimääräiseltä kansalaiselta, olettamuksella että tautia kantaa 1% ja testin tarkkuus tähän suuntaan on vain 70%, ihan niin kuin kirjoitin :facepalm:

Mitä sängyn jakamiseen tulee niin toisen negatiivinen itseasiassa kasvattaa sen toisenkin saaman negatiivisen todennäköisyyttä olla oikea.

Jos samassa työpaikassaa todettu positiivisia tartuntoja ja henkillöllä tautiin liittyviä oireita, voit muuttaa 1% > 99%
No miksi silloin pitää mennä testiin tai miksi sitten välittää testin tuloksesta jos on itse ennalta päättänyt että on tauti? Mulla ei kestäis pää päivääkään lekurina näiden potilaiden kanssa.

edit: taisin vahingossa vastata koronaa varten luodulle nimimerkille :btooth:

Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Kaksi väärää negatiivista keskimääräiseltä kansalaiselta, olettamuksella että tautia kantaa 1% ja testin tarkkuus tähän suuntaan on vain 70%, ihan niin kuin kirjoitin :facepalm:

Mitä sängyn jakamiseen tulee niin toisen negatiivinen itseasiassa kasvattaa sen toisenkin saaman negatiivisen todennäköisyyttä olla oikea.

No miksi silloin pitää mennä testiin tai miksi sitten välittää testin tuloksesta jos on itse ennalta päättänyt että on tauti? Mulla ei kestäis pää päivääkään lekurina näiden potilaiden kanssa.

edit: taisin vahingossa vastata koronaa varten luodulle nimimerkille :btooth:
Ehkä sinne lekurille mennään sen takia, että saataisiin oikeanlaista hoitoa/ suljetaan pois vaihtoehtoja.

Edit. Taisin vastata jollekin kehitysvammaiselle, viestihistorian perusteella.

Jurppii

BANNATTU
BANNED
Ehkä sinne lekurille mennään sen takia, että saataisiin oikeanlaista hoitoa/ suljetaan pois vaihtoehtoja.
Ja sitten kun sanotaan, että näitä sulla ei ole niin ei uskota?

Kannattaa huomioida, että se influenssatestikin on todennäköisemmin väärä kuin koronatesti testin tarkkuuden perusteella noin yleisesti ottaen.

Viimeksi muokattu:
Ja sitten kun sanotaan, että näitä sulla ei ole niin ei uskota?

Kannattaa huomioida, että se influenssatesti on todennäköisemmin väärä kuin koronatesti testin tarkkuuden perusteella noin yleisesti ottaen.
Lääkäri antoi hänelle diagnoosin, että hyvin todennäköinen koronavirustartuna.

Jäin myös miettimään, että miksi teillä on oksimetri? Ei kai ole ihan yleistä.
Monella on sellainen tietämättäänkin. Kuuluu ainakin ikivanhan Samsung Galaxy S7:n varusteisiin. Ihan viralliset ja kunnollisetkin mittarit ovat nykyään varsin edullisia, joten kai nyt yksi pulssioksimetri löytyy laitenörtiltä, jolla tauti on pahentunut sähköautoihin asti.

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Mun ekat oireet 10.3.2020 oli päänsärky / vatsavaivat ( oudot muljahtelut alavatsassa ) niitä kesti 2 päivää ennen pääoireita ja sit alkoi pieni paine vasemmalla puolella rinnassa 13.3.2020. Avopuolisolla ensioireet myös 10/9.3.2020 päänsärky.

Oireet on kyllä laajat ja monipuoliset. Avopuolisolla alkoi 14.3.2020 paine rinnassa ja muut oireet ja sitten kehittyivät päivien viedessä eteenpäin pahemmaksi hengitystieoireiksi.

Nyt uutena mulle on tullut nivelsäryt. Esim. oikean käden keskisormeen sattuu.

Mun ja avopuolison oireet nyt 11.4.2020 kuvattuna

1. Heikotus, voimattomuus, hengästyminen jopa kodin sisällä kävelystä saati puhuessa ( viikot 1 ja 2 ) myös kolmannella / neljännellä viikolla kroppa todella heikkona.
2. Päänsärky kokonaista ja jatkuvaa ainakin avopuolisolla ohimoiden alueella
3. Keuhkokipu
4. Rintakehän paine / keuhkojen polte
5. Henkitorven polte
6. Kurkkukipu ( epämääräinen ) tuntuu, että olisi panta kaulan ympärillä
7. Hengitysvaikeuksia ( iltaa kohden yleensä pahentuu, pitää keskittyä nukkumaan mennessä hengittämiseen.) Avopuoliso joutunut käyttämään astmalääkettä / inhalaattoria vaikka ei ole astmaa.
8. Leposyke koholla jopa pienestä rasituksesta
9. Epämääräisiä kipuja joka puolella kroppaa.
10. Pistävä kipu vasemmalla rinnassa
11. Lapaluiden alla pistävää kipua
12. Kuiva yskä. Minulla noussut verenmaku suuhun yskiessä. Itselläni se oli pahinta 1.5 viikon kohdalla, mutta palasi takaisin 18 päivän kohdalla.
13. Leukalihaksiin särkee aaltoilevasti / tuntuu että leuka / posket olisi puutunut
14. Jaloissa särkyä ( pohkeet ja reidet )
15. Kaulassa puristava tunne
16. Makuaistissa heikentymistä viikolla 1 ja 2. En maistanut kunnolla omaa jugurttia / mysliä mitä syön yleensä joka päivä
17. Minulta hävisi tunto parista sormesta vasemmassa kädessä 25.3 mutta palautui noin 5 päivän sisään takaisin..
18. Nivelsäryt ( polvissa ) ja sormissa.
19. Akillesjänteeseen oikealla jalassa särkenyt epämääräisesti kävellessä.
20. Janon tunnetta suussa ja vaikka juo kuinka paljon se ei auta mitään. Nämä tulee aaltoilevasti.
21. Kipua vasemmalla kädessä kun rintaan pistää pahiten. Tuntuu, ettei kättä voi kunnolla käyttää.
22. Aatamin omenan alle kutittaa aivan älyttömästi ja jos päästä nostaa, niin alkaa yskittää paljon.
23. Avopuolisolla oksennusrefleksiä jos menee auton kyytiin. Ei pysty olemaan yhtään autossa.
24. Lihasjäykkyydet alkavat ja lähtevät pois miten sattuu ( yleensä minulla niskan alueella ) tuntuu, ettei voi kääntää päätä kunnolla silloin kun se tulee. On aivan kamala tunne.
25. On ollut hetkiä kun kroppa tuntee järjetöntä heikotusta, niin että oikein "tärisee" ja kun katsoo oksitometrillä, niin huomaa, että syke on luokkaa 80 vaikka istuu paikallaan. Näitä on ollut miten sattuu päivisin.
26. Käsistä voimat pois kokonaisuudessaan.

Osat päivät voi olla ok ja sit tulee aaltoilevasti nopeasti takaisin. Esim. Mulla yleensä pahenee oireet iltapäivästä eteenpäin kun seurannut tilannetta.

On ollut päiviä esim 2-3 ettei oo ollut pahoja oireita, sit ne on tullut pahempana takaisin.

Poissulkematta mahdollisuutta että sulla on korona, niin itsellä noin puolitoista vuotta sitten todella monimuotoisia oireita, pitkällisen tutkimuksen jälkeen syyksi paljastui SLE:n tyyppinen autoimmuunioireisto (Natiivi DNA-vasta-aineet ja Tuma vasta-aineet positiiviset), jonka lisäksi tuli kilpirauhasen liikatoimintaa joka sitten aiheutti vain lisää ongelmia. Koko homma lähti siitä että oli ensialkuun pelkkää kuumetta muutama päivä n. 42c ja noin korkea kuume voi kuulemma laukaista piilevät sairaudet, ilmeisesti siis itsellä joku piilevä autoimmuunisairaus.

Noista sun oireista itsellä oli seuraavat:

1. Heikotus, voimattomuus, hengästyminen jopa kodin sisällä kävelystä saati puhuessa (kaupassa käynti tuntui ylitsepääsemättömältä vaikka käveli vain emännän mukana, puhumisesta hengästyi)
2. Päänsärky kokonaista ja jatkuvaa ainakin avopuolisolla ohimoiden alueella (itsellä oli pääosin joka puolella)
3. Keuhkokipu
4. Rintakehän paine
5. Henkitorven polte
(kurkkukivut johtui limakalvojen kuivumisesta)
7. Hengitysvaikeuksia
(>100)
(haimaa sydäntä ja sepelvaltimoa tutkittiin, sydämen muljahduksia, wenckebach todettiin joka ilmeisesti saattoi johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta)
12. Kuiva yskä. Minulla noussut verenmaku suuhun yskiessä. Itselläni se oli pahinta 1.5 viikon kohdalla, mutta palasi takaisin 18 päivän kohdalla.
13. Leukalihaksiin särkee aaltoilevasti / tuntuu että leuka / posket olisi puutunut
(ilmeisesti itsellä syy oli sylkirauhaset jotka kuivui myös, leukojen liike sitten provosoi)
14. Jaloissa särkyä (pohkeet ja reidet) (itsellä oli lihassärkäy käytännössä joka puolella)
16. Makuaistissa heikentymistä viikolla 1 ja 2. En maistanut kunnolla omaa jugurttia / mysliä mitä syön yleensä joka päivä (johtui tuosta limakalvojen kuivumisesta)
17. Minulta hävisi tunto parista sormesta vasemmassa kädessä 25.3 mutta palautui noin 5 päivän sisään takaisin..
18. Nivelsäryt ( polvissa ) ja sormissa. (joka niveltä kolotti)
20. Janon tunnetta suussa ja vaikka juo kuinka paljon se ei auta mitään. Nämä tulee aaltoilevasti. (johtui tuosta limakalvojen kuivumisesta)
21. Kipua vasemmalla kädessä kun rintaan pistää pahiten. Tuntuu, ettei kättä voi kunnolla käyttää. (johtui kai wenckebachista, mene ja tiedä)
22. Aatamin omenan alle kutittaa aivan älyttömästi ja jos päästä nostaa, niin alkaa yskittää paljon.
23. Avopuolisolla oksennusrefleksiä jos menee auton kyytiin. Ei pysty olemaan yhtään autossa.
24. Lihasjäykkyydet alkavat ja lähtevät pois miten sattuu ( yleensä minulla niskan alueella ) tuntuu, ettei voi kääntää päätä kunnolla silloin kun se tulee. On aivan kamala tunne.
25. On ollut hetkiä kun kroppa tuntee järjetöntä heikotusta, niin että oikein "tärisee" ja kun katsoo oksitometrillä, niin huomaa, että syke on luokkaa 80 vaikka istuu paikallaan. Näitä on ollut miten sattuu päivisin. (tätä oli jatkuvasti)
26. Käsistä voimat pois kokonaisuudessaan. (kaikki voimat poissa)

Lisäksi vatsaoireita ja silmäoireita (hiekan tunne), nuo kilpirauhasen takia todennäköisesti. Vaivojen kirjo oli siis TODELLA laaja (varmasti muitakin, ei nyt jaksa muistaa kaikkia oireita). Lopulta vaivat alkoi helpottaa (taisin olla sairaana n. 3kk) ja paranin täysin. Koska autoimmuunisairauksien tutkiminen on hidasta hommaa, ei ehditty saada tarkkaa diagnoosia mistä autoimmuunisairaudesta/vaivasta oli kyse, niin ei kerennyt saada siihen mitään hoitoakaan, oireet kun saattaa tulla aaltoillen (infektiot laukaista jne). Tietääpähän jos joskus taas tulee vaivoja. Tämä onkin yksi syy miksi tätä koronaa tulee välttää omallakin kohdalla kaikin keinoin..

Tuosta tietoa SLE:stä jos jotakuta kiinnostaa vaikka ei tähän koronaan liitykään:

Tuossa kilpirauhasen liikatoiminnasta:

Jos tuo sun tauti ei paljastu koronaksi niin otata varulta laajempi kirjo vasta-aineita, reumalääkäri viimeistään kirjoittaa lähetteen kun kerrot oireistasi. Tuossa mun taudissa oli ongelmana se, ettei perus lääkäreillä ollut mitään hajua mikä mua vaivaa, lopulta n. kymmenes lääkäri tajusi otattaa vasta-aine kokeita (nekin piti itse maksaa, eivät kuulu työterveyden piiriin ilman erikoislääkärin lähetettä), onneksi otettiin, sillä positiivisten tulosten myötä pääsin asiantuntevan erikoislääkärin pakeille niin homma alkoi selvitä ja verikokeetkin muuttui ilmaiseksi. Selvisi samalla että joskus sairastanut myös keuhkoklamydian sekä punkki joskus puraissut.:oops: Edit: Toki kaikki mahdolliset syövät ehdittiin testata ennen syyn löytymistä, tai mitä nyt verikokeilla ja ultralla voi selvittää.

Viimeksi muokattu:
Poissulkematta mahdollisuutta että sulla on korona, niin itsellä noin puolitoista vuotta sitten todella monimuotoisia oireita, pitkällisen tutkimuksen jälkeen syyksi paljastui SLE:n tyyppinen autoimmuunioireisto (Natiivi DNA-vasta-aineet ja Tuma vasta-aineet positiiviset), jonka lisäksi tuli kilpirauhasen liikatoimintaa joka sitten aiheutti vain lisää ongelmia. Koko homma lähti siitä että oli ensialkuun pelkkää kuumetta muutama päivä n. 42c ja noin korkea kuume voi kuulemma laukaista piilevät sairaudet, ilmeisesti siis itsellä joku piilevä autoimmuunisairaus.

Noista sun oireista itsellä oli seuraavat:

1. Heikotus, voimattomuus, hengästyminen jopa kodin sisällä kävelystä saati puhuessa (kaupassa käynti tuntui ylitsepääsemättömältä vaikka käveli vain emännän mukana, puhumisesta hengästyi)
2. Päänsärky kokonaista ja jatkuvaa ainakin avopuolisolla ohimoiden alueella (itsellä oli pääosin joka puolella)
3. Keuhkokipu
4. Rintakehän paine
5. Henkitorven polte
(kurkkukivut johtui limakalvojen kuivumisesta)
7. Hengitysvaikeuksia
(>100)
(haimaa sydäntä ja sepelvaltimoa tutkittiin, sydämen muljahduksia, wenckebach todettiin joka ilmeisesti saattoi johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta)
(ilmeisesti itsellä syy oli sylkirauhaset jotka kuivui myös, leukojen liike sitten provosoi)
14. Jaloissa särkyä (pohkeet ja reidet) (itsellä oli lihassärkäy käytännössä joka puolella)
16. Makuaistissa heikentymistä viikolla 1 ja 2. En maistanut kunnolla omaa jugurttia / mysliä mitä syön yleensä joka päivä (johtui tuosta limakalvojen kuivumisesta)
18. Nivelsäryt ( polvissa ) ja sormissa. (joka niveltä kolotti)
20. Janon tunnetta suussa ja vaikka juo kuinka paljon se ei auta mitään. Nämä tulee aaltoilevasti. (johtui tuosta limakalvojen kuivumisesta)
21. Kipua vasemmalla kädessä kun rintaan pistää pahiten. Tuntuu, ettei kättä voi kunnolla käyttää. (johtui kai wenckebachista, mene ja tiedä)
25. On ollut hetkiä kun kroppa tuntee järjetöntä heikotusta, niin että oikein "tärisee" ja kun katsoo oksitometrillä, niin huomaa, että syke on luokkaa 80 vaikka istuu paikallaan. Näitä on ollut miten sattuu päivisin. (tätä oli jatkuvasti)
26. Käsistä voimat pois kokonaisuudessaan. (kaikki voimat poissa)

Lisäksi vatsaoireita ja silmäoireita (hiekan tunne), nuo kilpirauhasen takia todennäköisesti. Vaivojen kirjo oli siis TODELLA laaja (varmasti muitakin, ei nyt jaksa muistaa kaikkia oireita). Lopulta vaivat alkoi helpottaa (taisin olla sairaana n. 3kk) ja paranin täysin. Koska autoimmuunisairauksien tutkiminen on hidasta hommaa, ei ehditty saada tarkkaa diagnoosia mistä autoimmuunisairaudesta/vaivasta oli kyse, niin ei kerennyt saada siihen mitään hoitoakaan, oireet kun saattaa tulla aaltoillen (infektiot laukaista jne). Tietääpähän jos joskus taas tulee vaivoja. Tämä onkin yksi syy miksi tätä koronaa tulee välttää omallakin kohdalla kaikin keinoin..

Tuosta tietoa SLE:stä jos jotakuta kiinnostaa vaikka ei tähän koronaan liitykään:

Tuossa kilpirauhasen liikatoiminnasta:

Jos tuo sun tauti ei paljastu koronaksi niin otata varulta laajempi kirjo vasta-aineita, reumalääkäri viimeistään kirjoittaa lähetteen kun kerrot oireistasi. Tuossa mun taudissa oli ongelmana se, ettei perus lääkäreillä ollut mitään hajua mikä mua vaivaa, lopulta n. kymmenes lääkäri tajusi otattaa vasta-aine kokeita (nekin piti itse maksaa, eivät kuulu työterveyden piiriin ilman erikoislääkärin lähetettä), onneksi otettiin, sillä positiivisten tulosten myötä pääsin asiantuntevan erikoislääkärin pakeille niin homma alkoi selvitä ja verikokeetkin muuttui ilmaiseksi. Selvisi samalla että joskus sairastanut myös keuhkoklamydian sekä punkki joskus puraissut.:oops: Edit: Toki kaikki mahdolliset syövät ehdittiin testata ennen syyn löytymistä, tai mitä nyt verikokeilla ja ultralla voi selvittää.
Kiitos paljon tästä! Suurin kirjo oireista alkoi tulee 1.5 viikon jälkeen ensioireista ( hentoinen paine rinnalla, hengityksen raskaus, kuiva yskä ja heikotus ) pahimpana oireet on seilannut 3-4 viikon kohdalla ja nyt tulevat ja menevät melkein kellon tarkkuudella.

31.3 viiltävästä pistämisestä / kivusta oon raportoinnut terveystaloon ekan kerran.

Nytimesilta tullut hyvää kirjoitusta "parantuneista potilaista"

Vahvistan oman osalta on / off tilanteen.

Nähtävästi englannissa on raportoitu vastaavista kun mulla. Sormista lähtee tunto.

Täällä olo ei ole helpottanut yhtään.. Tänään havaittu vihlontaa oikealla keuhkossa. Avopuolison tilanne joka alkoi päivä mun jälkeen ei ole myöskään yhtään helpottanut.

Tässä uutta listaa:

ja samaa

He said: "My index finger and ring finger have gone completely numb and I feel this tingling sensation all over my hands and arms.

Noissa koronakokeissa on monta kohtaa, jossa se testaaminen voi epäonnistua: saadaanko se puikon pää kohtaan, jossa on virusta, jääkö sitä virusta puikkoon, saako labran analysaattori ”luettua” näytteen sisältämän viruksen lopulta, jne. Positiivinen tulos on, että varmasti on korona, negatiivinen tarkoittaa, että ehkä kuitenkin sittenkin voi olla. Jos on oireita, niin mieluusti olettaa heti, että on se koronaa ja pysyy eristyksissä.

Mä katsoin Jonin videoita ja luin nämä viestit, ja monet oireista kuulostavat psykosomaattisilta. Se ei tee oireista lainkaan epätosia enkä lainkaan epäile etteikö taustalla voisi olla pöpö. Syitä jatkuville oireille voisi kuitenkin yrittää etsiä ahdistuksesta ja stressistä. Tämän toteaminen tai itselleen selittäminen voi tuntua loukkaavalta ja pelottavalta. Mistäkö tiedän? Käynyt itse saman oppikoulun ja edelleenkin harjoittelen asian kanssa. Opiskeluajan stressi sai kaikenlaisia fyysisesti ulospäinkin näkyviä oireita aikaan. Mielessä kävi tuolloin syövät ja homeet ja monia, monia päivän kestäneitä "varmoja diagnooseja". Lääkärit eivät tietenkään mitään löytäneet. Kuitenkin stressin hallinta osoittautui avaimeksi kovin moneen vaivaan ihan verenpaineesta ja migreenistä lähtien. Stressin hallinta taas on helpointa kun opetteleee elämän taitoja. Esimerkiksi sängyn petaamista, liian materialismin välttämistä, wc:n pesua ja säännöllistä puhtaanapitoa, käsien pesua, säännöllistä ruokarytmiä. Kaikkia niitä juttuja, joista äiti meille kertoi. Valitettavasti 80-luvulla syntyneille oli melko yleistä kasvaa ympäristössä, jossa molemmat vanhemmat oli töissä, ja ne jotka eivät, suunnattoman stressin ja jopa alkoholismin kyllästämässä kodissa. Vaikka suurin osa lapsuudesta olisikin ollut hienoa ja aurinkoista, se pieni kotiympäristössä ilmennyt epävarmuus on herkistänyt monia kasarilapsia ulkoisille heikoille signaaleille. Tämän sukupolven edustajat ovat yleensä keskimääräistä älykkäämpiä, luovempia, empaattisempia ja sinisilmäisempiä. Jälkimmäinen altistaa itsediagnooseille (erityisesti lääkärikirjaa tai oirelistauksia lukiessa), ja se pieni syvällä piilevä epävarmuus vahvistaa ahdistuksen tunnetta. Tästä puolestaan muodostuu psykosomaattinen kehä, jossa mieli alkaa vahvistamaan oireita, ja oireiden lisääntyminen ahdistusta, ja ahdistuksen lisääntyminen oireita.

Nyt kuitenkin, en ole lääkäri saati psykologi, ja on hyvin mahdollista, että oireet ovat puhtaasti virusperäisiä. Tai jonkin muun ulkoisen tekijän aiheuttamia. Tärkeää on hyväksyä oireet totena. Mikäli oireet eivät uhkaa henkeä tai terveyttä, niiden syy on sekundäärinen tai suorastaan haitallinen, mikäli asiaa ei pysty käsittelemään myös tunnetasolla rationaalisesti. Tunnetason rationalisoiminen se vasta hurjaa touhua onkin. En suosittele ryhtymään siihen kylmiltään, mutta sen minkä voi tehdä, on ahdistuksen kierteen katkaiseminen tarkkailemalla omia tunteita. Teknisesti valveutunut voi ottaa avuksi vaikka älykellon. Nouseeko pulssi koronauutisia lukiessa? Jos nousee, pelko ja ahdistus on hyvin todennäköisesti läsnä. Eikä siinä itsessään ole mitään väärää. Tärkeää on tunnistaa ne mekanismit, joilla keho ja mieli reagoi omaksuttuun tietoon.

Kieltämättä jos puhutaan kellontarkoista oireista niin nousee kyllä psykosom. oireet jotenkin mieleen. Ei kyllä poissulje etteikö virusta olis ollu mut tuntuu että oireet "jääneet päälle"

Kieltämättä jos puhutaan kellontarkoista oireista niin nousee kyllä psykosom. oireet jotenkin mieleen. Ei kyllä poissulje etteikö virusta olis ollu mut tuntuu että oireet "jääneet päälle"
Täällä jaellaan diagnooseja parin videon ja foorumipostauksen perusteella. Pari sekuntia voisitte miettiä mitä suollatte ulos. Jos kerran lääkärin diagnoosi on jo koronavirukselle, niin mennään sen perusteella. Ihan hyvä, että joku raportoi mitä oireitä hänellä on. Auttaa varmasti myöhemmin koronavirukseen sairastuneita, joilla tulee vastaavia oireita.

Täällä jaellaan diagnooseja parin videon ja foorumipostauksen perusteella. Pari sekuntia voisitte miettiä mitä suollatte ulos. Jos kerran lääkärin diagnoosi on jo koronavirukselle, niin mennään sen perusteella. Ihan hyvä, että joku raportoi mitä oireitä hänellä on. Auttaa varmasti myöhemmin koronavirukseen sairastuneita, joilla tulee vastaavia oireita.
Ei ainakaan tolla teslajonilla mitään varmaa koronadiagnoosia ole, vaikka on ravannut ilmeisesti useammankin kerran testeissä.

Itelläkin oli parin vk flunssa, miksei sekin olisi voinut olla koronaa? En vaan jaksa asialla huomiohuorata, vaikka edeltävästi hoidin sairastuneita alppimatkailijoita juuri ennen alppien julistusta epidemia-alueeksi.

Ihan hyvä pointti nämä psykosomaattiset oireet, mutta miten TeslaJonin vaimon korona oireet sitten selitettäisiin? Onko mahdollista että molemmat ovat joukkopsykoosissa saaneet joitain psykosomaattisia oireita? :rofl:

Kautium

IOdootti
Ihan hyvä pointti nämä psykosomaattiset oireet, mutta miten TeslaJonin vaimon korona oireet sitten selitettäisiin? Onko mahdollista että molemmat ovat joukkopsykoosissa saaneet joitain psykosomaattisia oireita? :rofl:
No siltä se ainakin kuulostaa.

Liiallinen elimistön tarkkailu tuottaa usein liiallisia huomioita, kun havaitaan myös kaikkea sellaista mikä menisi normaalitilanteessa sellaisenaan ohi seulan ja sitten kun eletään viikosta toiseen neljän seinän sisällä, niin jatkuva tarkkailu, uutisten ja kaikenlaisten epämääräistenkin artikkeleiden seuranta ja höpötys aiheesta tarttuu väkisinkin. Varmasti ovat kipeitä, ei se ole epäselvää, mutta kaikki oireet eivät välttämättä ole samalla tavalla todellisia, tai ainakaan siihen meneillään olevaan yksittäiseen tautiin liittyviä.

Ei ainakaan tolla teslajonilla mitään varmaa koronadiagnoosia ole, vaikka on ravannut ilmeisesti useammankin kerran testeissä.

Itelläkin oli parin vk flunssa, miksei sekin olisi voinut olla koronaa? En vaan jaksa asialla huomiohuorata, vaikka edeltävästi hoidin sairastuneita alppimatkailijoita juuri ennen alppien julistusta epidemia-alueeksi.
On se riittävän varma jos lääkäri mikä pelkästään hoitaa kyseisen sairauden potilaita niin sanoo. Vai onko sulla tapana usein väittää lääkärin kanssa vastaan jos se sulle diagnoosin antaa? Sillä sentään on koulutus asiaan toisin, kuin täällä mutuilijoilla.

Eihän se testi näytä mitään jos viruksia ei enää siellä nenänielussa ole vaan voivat olla keuhkoihin siirtyneet ja sieltä sitä näytettä ei niin yksinkertaisesti otetakaan.

Kautium

IOdootti
On se riittävän varma jos lääkäri mikä pelkästään hoitaa kyseisen sairauden potilaita niin sanoo. Vai onko sulla tapana usein väittää lääkärin kanssa vastaan jos se sulle diagnoosin antaa? Sillä sentään on koulutus asiaan toisin, kuin täällä mutuilijoilla.

Eihän se testi näytä mitään jos viruksia ei enää siellä nenänielussa ole vaan voivat olla keuhkoihin siirtyneet ja sieltä sitä näytettä ei niin yksinkertaisesti otetakaan.
Jos nyt oikein olen käsittänyt ja tämä pitää paikkaansa, niin taffeli on itse lääkäri.

Teslajoni oli laittanut kuvakaappauksen diagnoosista U07.1, COVID-tartunta, jota tulee käyttää vain laboratoriovarmennetussa tapauksessa ja tästähän nyt ei ole kyse. Kyse on ilmeisemmin siitä, että Terveystalon softa ei alkuvaiheessa tunnistanut koodia U07.2 COVID-epäily, niin ovat sitten laittaneet tuon ns. väärän diagnoosikoodin. Omalla koneella tänä päivänäkään ei toimi toi U07.2, mutta laitan sitten testin tulosta odotellessa koodin J06.9 ja muutan positiivisen tuloksen jälkeen tarvittaessa tuohon U07.1.

En tietääkseni ole diagnoosia tässä antanut? Ihan vaan avointa pohdintaa empiirisiin kokemuksiin perustuen. Ihmettelen vaa että viruksella on hyvä rolex mistä katsoa että onkin kello 15:n oireiden aika ja niin edelleen.

Ei mulle oo turhaa 30-40 ihmistä laittanut instagramin,gmailin ja youtuben kautta viestiä.

Osa terveydenhuollon ammattilaisilta jne joilla todettu tartunta.

Liitteet

Tässä ei ole kyse huomihuoraamisesta vaan oirekuvan jakamisesta.

Jurppii

BANNATTU
BANNED
Tässä ei ole kyse huomihuoraamisesta vaan oirekuvan jakamisesta.
Sulla on KAIKKI tunnetut koronan oireet ja kourallinen harvinaisia, jotka listaat aikaleimoin ja dokumentoit uutislinkein muutaman tunnin tarkkuudella niiden julkaisusta. Lisäksi näitä "oksettaa kun istuu autoon" juttuja. Taudin oirekuva on yleensä epämääräinen kokoelma noita tai vielä useammin oireeton, tyypillisinä oireina se kuume ja yskä. Tämän lisäksi sinulla on kahdelta hengeltä (useampi?) negatiivinen testitulos ja ilmeisen väärällä koodilla tehty lääkärin mahdollinen diagnoosi.

Koita nyt ottaa vähän etäisyyttä aiheeseen vaikka viikoksi ja katso miltä sinusta tuntuu sen jälkeen (ei sen viikon aikana) sen sijaan, että pyörit (pyörität?) jotain koronaoirepiiriä, jossa ihmiset vahvistavat kehässä toistensa kokemuksia ja linkkaavat aina uutta kun löytävät taas yhden harvinaisen oireen, jonka te ehkä voisitte jakaa.

Sulla on KAIKKI tunnetut koronan oireet ja kourallinen harvinaisia, jotka listaat aikaleimoin ja dokumentoit uutislinkein muutaman tunnin tarkkuudella niiden julkaisusta. Lisäksi näitä "oksettaa kun istuu autoon" juttuja. Taudin oirekuva on yleensä epämääräinen kokoelma noita tai vielä useammin oireeton, tyypillisinä oireina se kuume ja yskä. Tämän lisäksi sinulla on kahdelta hengeltä (useampi?) negatiivinen testitulos ja ilmeisen väärällä koodilla tehty lääkärin mahdollinen diagnoosi.

Koita nyt ottaa vähän etäisyyttä aiheeseen vaikka viikoksi ja katso miltä sinusta tuntuu sen jälkeen (ei sen viikon aikana) sen sijaan, että pyörit (pyörität?) jotain koronaoirepiiriä, jossa ihmiset vahvistavat kehässä toistensa kokemuksia ja linkkaavat aina uutta kun löytävät taas yhden harvinaisen oireen, jonka te ehkä voisitte jakaa.
Sua ilmiselvästi haittaa *nauraa* että kirjoitan mitä oireita meil on. Voi sun kanssa :)

Ota säkin rauhassa ja anna ihmisten vapaasti kertoa mitä oireita ollut. Voit kertoa sit kun sä oot sairastanut vastaavan.

Jotkut ihmiset tuntee kroppansa paremmin kuin muut.... :)

Tuollaiset oirekuvat nyt eivät välttämättä kauheasti auta lopulta ihmisiä, kun tavan kansalainen niitä yrittää tulkita. Jos lääkäri ei pysty varmasti toteamaan taudin aiheuttajaa, ei edes otetun testin perusteella, niin epäilen ettei se onnistu ainakaan yhtään helpommin muiltakaan. Jos on sairaana, kotona ollaan yhtälailla jos on kotikuntoinen. Jos et ole kotikuntoinen, hoidat itsesi sairaalaan. Ihan sama onko negatiivinen vai positiivinen korona, tai joku muu sairaus. Ps. kovin sairas ei voi olla jos jaksaa koneella tai puhelimella aktiivisesti roikkua.

Eniten ihmetyttää että jo ensimmäisessä videossa olit niin varma koronasta kun ainoa oire oli vielä paine rinnassa ja vähän yskitti. Ja käsitin että olit työpaikallasi ollut jossain työryhmässä valmistelemassa käytäntöjä koronan varalle tjsp? Lääkärillä pitäisi aina käydä vain omien vakavien oireiden perusteella ja antaa lääkärin tehdä ensisijaiset diagnoosit. Jos testitkään ei tue omaa toivediagnoosia, siitä pitäisi päästää irti ja keskittyä oikean diagnoosin saamiseen. Ei korona ole mikään sellainen saavutus tai kunnia-asia, etteikö sitä voi hylätä muiden vaihtoehtojen joukossa.

Siitä en tiedä mikä tilanne nyt on, mutta juuri tuo alun varmuus ihmetyttää.

Jurppii

BANNATTU
BANNED
Eniten ihmetyttää että jo ensimmäisessä videossa olit niin varma koronasta kun ainoa oire oli vielä paine rinnassa ja vähän yskitti. Ja käsitin että olit työpaikallasi ollut jossain työryhmässä valmistelemassa käytäntöjä koronan varalle tjsp? Lääkärillä pitäisi aina käydä vain omien vakavien oireiden perusteella ja antaa lääkärin tehdä ensisijaiset diagnoosit. Jos testitkään ei tue omaa toivediagnoosia, siitä pitäisi päästää irti ja keskittyä oikean diagnoosin saamiseen. Ei korona ole mikään sellainen saavutus tai kunnia-asia, etteikö sitä voi hylätä muiden vaihtoehtojen joukossa.

Siitä en tiedä mikä tilanne nyt on, mutta juuri tuo alun varmuus ihmetyttää.
Ja kun kerran vielä "odotellaan vasta-aine testejä sitten" niin mahdetaankohan olla valmiita hyväksymään niistäkään kuin ennalta päätetty tuomio?

Kautium

IOdootti
Ja kun kerran vielä "odotellaan vasta-aine testejä sitten" niin mahdetaankohan olla valmiita hyväksymään niistäkään kuin ennalta päätetty tuomio?
Hyväksyy tai ei, niin se on silti ihan totta, että Teslajonin ja kumppaneiden tauti voi testituloksesta huolimatta olla Covid19, mutta samaan aikaan OCD-tyyppinen oireiden tarkkailu ja listaaminen ei ole tervettä, kun aivot tulkitsevat yliviritettynä kaikki vihlaisut sairauteen liittyväksi.

Ja kuten jo todettiin, huolestuttavaa on myös tuo, että pönkitetään porukalla omaa uskoa sairauteen. "Tänään kirveli persettä aamukakalla käydessä. Ilmoittakaa heti jos teillä on samoja havaintoja, niin tiedetään että se liittyy koronaan ja voidaan kertoa tieto muille." :D

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 627
Jäsenet
39 015
Uusin jäsen
Abavi

Hinta.fi

Ylös Bottom