Mun ekat oireet 10.3.2020 oli päänsärky / vatsavaivat ( oudot muljahtelut alavatsassa ) niitä kesti 2 päivää ennen pääoireita ja sit alkoi pieni paine vasemmalla puolella rinnassa 13.3.2020. Avopuolisolla ensioireet myös 10/9.3.2020 päänsärky.
Oireet on kyllä laajat ja monipuoliset. Avopuolisolla alkoi 14.3.2020 paine rinnassa ja muut oireet ja sitten kehittyivät päivien viedessä eteenpäin pahemmaksi hengitystieoireiksi.
Nyt uutena mulle on tullut nivelsäryt. Esim. oikean käden keskisormeen sattuu.
Mun ja avopuolison oireet nyt 11.4.2020 kuvattuna
1. Heikotus, voimattomuus, hengästyminen jopa kodin sisällä kävelystä saati puhuessa ( viikot 1 ja 2 ) myös kolmannella / neljännellä viikolla kroppa todella heikkona.
2. Päänsärky kokonaista ja jatkuvaa ainakin avopuolisolla ohimoiden alueella
3. Keuhkokipu
4. Rintakehän paine / keuhkojen polte
5. Henkitorven polte
6. Kurkkukipu ( epämääräinen ) tuntuu, että olisi panta kaulan ympärillä
7. Hengitysvaikeuksia ( iltaa kohden yleensä pahentuu, pitää keskittyä nukkumaan mennessä hengittämiseen.) Avopuoliso joutunut käyttämään astmalääkettä / inhalaattoria vaikka ei ole astmaa.
8. Leposyke koholla jopa pienestä rasituksesta
9. Epämääräisiä kipuja joka puolella kroppaa.
10. Pistävä kipu vasemmalla rinnassa
11. Lapaluiden alla pistävää kipua
12. Kuiva yskä. Minulla noussut verenmaku suuhun yskiessä. Itselläni se oli pahinta 1.5 viikon kohdalla, mutta palasi takaisin 18 päivän kohdalla.
13. Leukalihaksiin särkee aaltoilevasti / tuntuu että leuka / posket olisi puutunut
14. Jaloissa särkyä ( pohkeet ja reidet )
15. Kaulassa puristava tunne
16. Makuaistissa heikentymistä viikolla 1 ja 2. En maistanut kunnolla omaa jugurttia / mysliä mitä syön yleensä joka päivä
17. Minulta hävisi tunto parista sormesta vasemmassa kädessä 25.3 mutta palautui noin 5 päivän sisään takaisin..
18. Nivelsäryt ( polvissa ) ja sormissa.
19. Akillesjänteeseen oikealla jalassa särkenyt epämääräisesti kävellessä.
20. Janon tunnetta suussa ja vaikka juo kuinka paljon se ei auta mitään. Nämä tulee aaltoilevasti.
21. Kipua vasemmalla kädessä kun rintaan pistää pahiten. Tuntuu, ettei kättä voi kunnolla käyttää.
22. Aatamin omenan alle kutittaa aivan älyttömästi ja jos päästä nostaa, niin alkaa yskittää paljon.
23. Avopuolisolla oksennusrefleksiä jos menee auton kyytiin. Ei pysty olemaan yhtään autossa.
24. Lihasjäykkyydet alkavat ja lähtevät pois miten sattuu ( yleensä minulla niskan alueella ) tuntuu, ettei voi kääntää päätä kunnolla silloin kun se tulee. On aivan kamala tunne.
25. On ollut hetkiä kun kroppa tuntee järjetöntä heikotusta, niin että oikein "tärisee" ja kun katsoo oksitometrillä, niin huomaa, että syke on luokkaa 80 vaikka istuu paikallaan. Näitä on ollut miten sattuu päivisin.
26. Käsistä voimat pois kokonaisuudessaan.
Osat päivät voi olla ok ja sit tulee aaltoilevasti nopeasti takaisin. Esim. Mulla yleensä pahenee oireet iltapäivästä eteenpäin kun seurannut tilannetta.
On ollut päiviä esim 2-3 ettei oo ollut pahoja oireita, sit ne on tullut pahempana takaisin.
Poissulkematta mahdollisuutta että sulla on korona, niin itsellä noin puolitoista vuotta sitten todella monimuotoisia oireita, pitkällisen tutkimuksen jälkeen syyksi paljastui SLE:n tyyppinen autoimmuunioireisto (Natiivi DNA-vasta-aineet ja Tuma vasta-aineet positiiviset), jonka lisäksi tuli kilpirauhasen liikatoimintaa joka sitten aiheutti vain lisää ongelmia. Koko homma lähti siitä että oli ensialkuun pelkkää kuumetta muutama päivä n. 42c ja noin korkea kuume voi kuulemma laukaista piilevät sairaudet, ilmeisesti siis itsellä joku piilevä autoimmuunisairaus.
Noista sun oireista itsellä oli seuraavat:
1. Heikotus, voimattomuus, hengästyminen jopa kodin sisällä kävelystä saati puhuessa (kaupassa käynti tuntui ylitsepääsemättömältä vaikka käveli vain emännän mukana, puhumisesta hengästyi)
2. Päänsärky kokonaista ja jatkuvaa ainakin avopuolisolla ohimoiden alueella (itsellä oli pääosin joka puolella)
3. Keuhkokipu
4. Rintakehän paine
5. Henkitorven polte
6. Kurkkukipu ( epämääräinen ) tuntuu, että olisi panta kaulan ympärillä (kurkkukivut johtui limakalvojen kuivumisesta)
7. Hengitysvaikeuksia
8. Leposyke koholla jopa pienestä rasituksesta (>100)
9. Epämääräisiä kipuja joka puolella kroppaa.
10. Pistävä kipu vasemmalla rinnassa (haimaa sydäntä ja sepelvaltimoa tutkittiin, sydämen muljahduksia, wenckebach todettiin joka ilmeisesti saattoi johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta)
11. Lapaluiden alla pistävää kipua
12. Kuiva yskä. Minulla noussut verenmaku suuhun yskiessä. Itselläni se oli pahinta 1.5 viikon kohdalla, mutta palasi takaisin 18 päivän kohdalla.
13. Leukalihaksiin särkee aaltoilevasti / tuntuu että leuka / posket olisi puutunut (ilmeisesti itsellä syy oli sylkirauhaset jotka kuivui myös, leukojen liike sitten provosoi)
14. Jaloissa särkyä (pohkeet ja reidet) (itsellä oli lihassärkäy käytännössä joka puolella)
15. Kaulassa puristava tunne
16. Makuaistissa heikentymistä viikolla 1 ja 2. En maistanut kunnolla omaa jugurttia / mysliä mitä syön yleensä joka päivä (johtui tuosta limakalvojen kuivumisesta)
17. Minulta hävisi tunto parista sormesta vasemmassa kädessä 25.3 mutta palautui noin 5 päivän sisään takaisin..
18. Nivelsäryt ( polvissa ) ja sormissa. (joka niveltä kolotti)
19. Akillesjänteeseen oikealla jalassa särkenyt epämääräisesti kävellessä.
20. Janon tunnetta suussa ja vaikka juo kuinka paljon se ei auta mitään. Nämä tulee aaltoilevasti. (johtui tuosta limakalvojen kuivumisesta)
21. Kipua vasemmalla kädessä kun rintaan pistää pahiten. Tuntuu, ettei kättä voi kunnolla käyttää. (johtui kai wenckebachista, mene ja tiedä)
22. Aatamin omenan alle kutittaa aivan älyttömästi ja jos päästä nostaa, niin alkaa yskittää paljon.
23. Avopuolisolla oksennusrefleksiä jos menee auton kyytiin. Ei pysty olemaan yhtään autossa.
24. Lihasjäykkyydet alkavat ja lähtevät pois miten sattuu ( yleensä minulla niskan alueella ) tuntuu, ettei voi kääntää päätä kunnolla silloin kun se tulee. On aivan kamala tunne.
25. On ollut hetkiä kun kroppa tuntee järjetöntä heikotusta, niin että oikein "tärisee" ja kun katsoo oksitometrillä, niin huomaa, että syke on luokkaa 80 vaikka istuu paikallaan. Näitä on ollut miten sattuu päivisin. (tätä oli jatkuvasti)
26. Käsistä voimat pois kokonaisuudessaan. (kaikki voimat poissa)
Lisäksi vatsaoireita ja silmäoireita (hiekan tunne), nuo kilpirauhasen takia todennäköisesti. Vaivojen kirjo oli siis TODELLA laaja (varmasti muitakin, ei nyt jaksa muistaa kaikkia oireita). Lopulta vaivat alkoi helpottaa (taisin olla sairaana n. 3kk) ja paranin täysin. Koska autoimmuunisairauksien tutkiminen on hidasta hommaa, ei ehditty saada tarkkaa diagnoosia mistä autoimmuunisairaudesta/vaivasta oli kyse, niin ei kerennyt saada siihen mitään hoitoakaan, oireet kun saattaa tulla aaltoillen (infektiot laukaista jne). Tietääpähän jos joskus taas tulee vaivoja. Tämä onkin yksi syy miksi tätä koronaa tulee välttää omallakin kohdalla kaikin keinoin..
Tuosta tietoa SLE:stä jos jotakuta kiinnostaa vaikka ei tähän koronaan liitykään:
Lapsuus- tai nuoruusiän SLE eli systeeminen lupus erythematosus on autoimmuunitauti, jonka oireita ovat väsymys, laihtuminen, kuumeilu, ihottuma, niveloireet ja munuaistauti. Taudin puhkeamiseen voi vaikuttaa hormonit, perinnöllisyys, kemikaalit ja UV-säteily. Hoitona voidaan käyttää kortisonia...
www.reumaliitto.fi
Tuossa kilpirauhasen liikatoiminnasta:
Keskeistä Tavallisin kilpirauhasen liikatoiminnan syy on Basedowin tauti. Kilpirauhasen liikatoiminnan oireet johtuvat liiallisesta kilpirauhashormonin määrästä elimistössä.
www.terveyskirjasto.fi
Jos tuo sun tauti ei paljastu koronaksi niin otata varulta laajempi kirjo vasta-aineita, reumalääkäri viimeistään kirjoittaa lähetteen kun kerrot oireistasi. Tuossa mun taudissa oli ongelmana se, ettei perus lääkäreillä ollut mitään hajua mikä mua vaivaa, lopulta n. kymmenes lääkäri tajusi otattaa vasta-aine kokeita (nekin piti itse maksaa, eivät kuulu työterveyden piiriin ilman erikoislääkärin lähetettä), onneksi otettiin, sillä positiivisten tulosten myötä pääsin asiantuntevan erikoislääkärin pakeille niin homma alkoi selvitä ja verikokeetkin muuttui ilmaiseksi. Selvisi samalla että joskus sairastanut myös keuhkoklamydian sekä punkki joskus puraissut.
Edit: Toki kaikki mahdolliset syövät ehdittiin testata ennen syyn löytymistä, tai mitä nyt verikokeilla ja ultralla voi selvittää.