Keskustelua hybridiautoista

Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Perinteinen auto tankataan sitten kun tankki alkaa olla tyhjä. Sähköauto sen sijaan kannattaa pitää koko ajan mahdollisimman täydessä latingissa, jolloin hidas yölataus riittää varsin pitkälle.
Tietenkin vaatii, mutta kun se ajattelutavan muutos tuntuu olevan joko "kaikki voivat ladata akut täyteen kotona" tai "pikalatureita on kaikille ja kaikkialla" riippuen kumpi sopii paremmin silloiseen argumenttiin. Kumpikaan ei pidä paikkaansa, ja epäilen, ettei tule koskaan pitämään, ihan fysiikan vuoksi.

Tuo 8A lataus on lähinnä worst case skenaario, ja infraa toki parannetaan. Uudemmissa taloissa onnistunee 16A ilman suurempaa remonttia. Sillä tulee jo 44 kWh 12 tunnissa. Se vastaa jo ainakin 250 kilometrin ajoa. Ei riitä kotilataukseen?
Riittää mihin riittää. 44 kWh ei kuitenkaan 12 tunnissa saa 16 A sulakkeella. Sulakkeita ei ensinnäkään voi kuormittaa 100 % pitkiä aikoja, eikä akkua voi ladata vakioteholla.
 
Taloyhtiöhän voi tehdä päätöksen (noh riippuu toki miten paikat on jaettu yhtiöjärjestyksessä), että jokainen maksaa itse lataustolpan mikäli sitä tarvitsee ja taloyhtiö kustantaa sähkötyöt lataustolpan ja sähkökeskuksen väliltä mikäli jossain vaiheessa laskennallinen kuorma ylittää nykyisen kapasiteetin. Jokaisella on tolpassa sähkömittari ja taloyhtiö kerää sähköstä kuukausimaksua ja tasauslasku tehdään esimerkiksi vuoden välein.
Oikein toimiva ratkaisu esim rivitaloihin tai pieniin taloyhtiöihin, mutta kerrostaloissa yleensä ei ole riittävästi parkkipaikkoja siten että tuo voisi toteutua tai mikäli paikkoja on, niin pääsulake/sähköliittymä ei ole riittävä ja sitten aletaankin taas olemaan tilanteessa jossa kustannukset voivat karata.
 
Riittää mihin riittää.

Useimmille riittäisi.

Mutta aloinpa miettiä, että kuinkahan se suihtautuu uusien autojen ostajien tarpeisiin. Varsinkin niiden kalliimpien. Voipi olla, että juuri sille ryhmälle se nimenomaan ei riitä.
Siis keskiarvoisesti.
Se voi olla hidastamassa sähköautojen yleistymistä vaikka kiinnostusta yleisesti olisi.
 
Riittää mihin riittää. 44 kWh ei kuitenkaan 12 tunnissa saa 16 A sulakkeella. Sulakkeita ei ensinnäkään voi kuormittaa 100 % pitkiä aikoja, eikä akkua voi ladata vakioteholla.
-12 tunnissa 16A sulakkeen läpi saa 44160Wh, olettaen että jännite on täsmälleen nimellinen 230V. Käytännössä se on joskus enemmän joskus vähemmän. Jos se on merkittävästi vähemmän sähkölaitokselta saa uudet piuhat tai riihikuivaa hyvityksenä.
-16A sulaketta voi kuormittaa 16A kuormalla ikuisesti. Ylikuormitusta (eli yli 16A virtaa) ne ei kestä loputtomiin, mutta sekin johtuu valitun sulakkeen laukeamiskäyrästä.
-Akkua ei voi ladata vakioteholla, jos puhutaan suunnilleen maksimilatausvirrassa. Eli pikalaturissa se latausteho täytyy pudottaa sieltä 100kW tasolta alemmas viimeisten prosenttien aikana. Kotilatauksen teholla, joka käytännössä harvoin on yli 11kW, sähköauton akkun voi ladata ihan tappiin asti, koska se 11kW ei ole vielä edes lähellä sitä pientä latausvirtaa jolla pika-asemalla viimeistellään se akku täyteen.
 
Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Perinteinen auto tankataan sitten kun tankki alkaa olla tyhjä. Sähköauto sen sijaan kannattaa pitää koko ajan mahdollisimman täydessä latingissa, jolloin hidas yölataus riittää varsin pitkälle. Tuo 8A lataus on lähinnä worst case skenaario, ja infraa toki parannetaan. Uudemmissa taloissa onnistunee 16A ilman suurempaa remonttia. Sillä tulee jo 44 kWh 12 tunnissa. Se vastaa jo ainakin 250 kilometrin ajoa. Ei riitä kotilataukseen?

Sehän tässä onkin se ongelma nykytekniikalla, eli onko valmis muuttamaan ajattelutapaansa ja "downgradeamaan" latauksen kohdalla vrt tankkauksen nopeus. On se nyt jonkinlainen päätös alkaa elää auton rajoitteiden ehdoilla, etenkin kun se ei tarjoa mitään käyttäjälle oleellista plussaa atm.
 
Miksi kotona pitäisi olla pikalataus? Eihän kotona ole bensa-asemaakaan. Jos kuitenkin laitetaan tarjolle vähän isompia lataustehoja, niin ihan hyvin voidaan säännöstellä tarjottavaa virtaa käytön mukaan, eli esim. aluksi korkealla teholla ja sitten lasketaan tehoja, jos latauspaikkoja on paljon käytössä.
Ehkä hieman heikko vertaus.
Bensa-asema 5min 1000km rangea lisää
Pikalaturi 1h 300km rangea tms. (noita toki niin monia eri tehoisia ja eri autoja ja tilanteita)

Siinä vaiheessa, kun autoilla pääsee kevyesti sen 500km niin ei varmaan tarvitsekaan pikalatausta kotona.

Nyt kun pääsee sen 200-300km niin 200km työreissun jälkeen olisi kiva käydä kotona vaikka suihkussa ja syömässä jonka jälkeen pääsisi seuraaviin askareisiin ilman että tarvitsee mennä jonnekkin pikalatailemaan.

Toki ei sen talonyhtiön pikalaturinkaan tarvitse mikään överi olla, mutta edes vähän peruslaturia nopeampi olisi suotavaa. Toki säätyy jos liikaa kuormitusta :)

Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta. Perinteinen auto tankataan sitten kun tankki alkaa olla tyhjä. Sähköauto sen sijaan kannattaa pitää koko ajan mahdollisimman täydessä latingissa, jolloin hidas yölataus riittää varsin pitkälle. Tuo 8A lataus on lähinnä worst case skenaario, ja infraa toki parannetaan. Uudemmissa taloissa onnistunee 16A ilman suurempaa remonttia. Sillä tulee jo 44 kWh 12 tunnissa. Se vastaa jo ainakin 250 kilometrin ajoa. Ei riitä kotilataukseen?
Valmistajat kylläkin suosittelevat vain 80% latinkia normaalisti. 100% jos lähdet pitkälle reissulle.

Eli pikalaturissa se latausteho täytyy pudottaa sieltä 100kW tasolta alemmas viimeisten prosenttien aikana
Aika huonosti tuntuu latailevan noin kovilla tehoilla noi autot. Katellu paljon niitä Björnin pätkiä niin 30-75kW mennään riippuen tilanteesta. Joko akku on liian viileä tai liian lämmin tai sitten liian täysi :)

Aikamoista optimointia ja laskelmointia tuo touhu. Käytännössä noi Hyundait vissiin ainakin kannattaa latailla pikalaturissa vain jonnekin 75-80% koska sitten droppaa lataus sen verran että menee turhaan aikaa.
 
Valmistajat kylläkin suosittelevat vain 80% latinkia normaalisti. 100% jos lähdet pitkälle reissulle.

Aikamoista optimointia ja laskelmointia tuo touhu. Käytännössä noi Hyundait vissiin ainakin kannattaa latailla pikalaturissa vain jonnekin 75-80% koska sitten droppaa lataus sen verran että menee turhaan aikaa.
Höpöhöpö.
Aikalailla kaikki nykyiset sähköautot sisältää latausautomatiikan + ylikapasiteettia akustossa, jolla hoidetaan se n. 80% varaustaso. Ko. varaustasolla ollessa auto kuitenkin ilmoittaa käyttäjälle 100% varaustasoa, eikä yksikään valmistaja taida suositella akuston pitämistä jatkuvasti vajaana... (Kts. esim. Jenkkiesimerkki viime hurrikaanista jossa Tesla unlockasi parisataa kilsaa lisää rangea autoihin etänä).
Nykyisiä sähköautoja voi lataamisen osalta verrata vaikka nykyisiin älyluureihin...

E: turha väittämä pois...
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuten Miixxx mee Teslakaan superlaturilla 100% kovalla teholla vaan 75-80% jälkeen alkaa vähentää lataustehoa vaikka akku on lämmin eli vastaanotto on ok. Mulla nyt 2v ollu Tesla.
 
Niin siis Teslakin suosittelee vajaata latausta päivittäin. En tiedä mikä headroom siellä 100% yläpuolella oikeasti on. Onhan noita takseja Hollannissa ja Suomessa jotka varmaan vedetään 100% joka yö enkä tiedä paljon tuo akku on hyytyny. Ne kun Teslan akut on takuun alaisia vielä jonkin aikaa (8v).
 
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.
 
Tuohon kun lisätään se että taloyhtiöissä ollaan sallittu myös pienempiä pysäköintipaikkojen määriä. Eli ei riitä edes pysäköintipaikat kaikille halukkaille edes rahasta.

Autojen parkkipaikoista on taloyhtiöissä huutava pula – miksi himottuja paikkoja ei arvota?

Autojen pysäköintipaikoista on kova pula etenkin kaupunkikeskustojen taloyhtiöissä. Kiinteistöliiton Liikennepalvelut taloyhtiöissä -kyselyn mukaan taloyhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja riittää kaikille Helsingin kantakaupungin kerrostaloissa alle 40 prosentille halukkaista, muualla pääkaupunkiseudulla hieman yli 60 prosentille sekä Tampereen, Oulun, Turun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion keskustoissa noin puolelle halukkaista.

Jos noista 40% edes 10% tehtäisiin latauspistokkeelliseksi niin se kattaisi vasta 4% pysäköintipaikan haluavista. Muut olisi julkisen latausverkon varassa. Voi kuvitella kuinka paha kaaos tuo olisi pikalatureilla joita tarvittaisiin pitkän latausajan takia tolkuton määrä. Yksi polttoainepumppu kun sen sijaan voi palvella molemmin puolin toimiessaan tunnissa yli toistakymmentä asiakasta. Tuota ongelmaa onko edes mietitty että katupysäköinnillä pärjätään polttoaineen kanssa pelatessa. Mutta sähköllä vaadittaisiin aivan tolkuton määrä pikalatureits nyky polttoaineasemien tilalle kun autot viipyy pidempään "mittarilla".
 
Viimeksi muokattu:
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.

Ihan överi hinnat kyllä mutta on siinä asuntojakin yli 100kpl. Ei varmaan ketään suostu tommoseen kun aika moni kerrostalo asukas varmaan on melkein luopunut autosta kun on muuttanut palvelujen lähelle k taloon.

Tarkoitatko 5 tolppaa vai 5delle autolle sähköt? Yleensähän ne pömpelit on 2 autoa/tolppa. Tossa tarvis ottaa vielä sekin huomioon että vähän voi olla lataus nihkeetä kovilla pakkasilla, akut kun ei oikein tykkää pakkasesta eli lämpimät tallit tossa pitäis olla vielä per auto. Joo, hankalaa :(
 
vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.
Sähkö- ja putkiremppoja kuitenkin joudutaan tekemään n. 50v. välein. Siinä yhteydessä kun asia osataan huomoidaan päästäänkin kohtuullisin kuluin.
Tällä hetkelläkin rakennetaan uusia omakoti, rivitaloja joihin ei asenneta ensimmäistäkään latauspaikkaa. Jälkeenpäin asia vaikeutuu ja kallistuu.

Lisäys:
Tossa tarvis ottaa vielä sekin huomioon että vähän voi olla lataus nihkeetä kovilla pakkasilla, akut kun ei oikein tykkää pakkasesta eli lämpimät tallit tossa pitäis olla vielä per auto. Joo, hankalaa :(
Juu ei kiitos talvella lämmintä tallia. Sähköautoissa on yleensä akkujen lämmitys päällä kylmällä säällä. Sellaisia missä sitä ei ole, voi jättää ostamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkö- ja putkiremppoja kuitenkin joudutaan tekemään n. 50v. välein. Siinä yhteydessä kun asia osataan huomoidaan päästäänkin kohtuullisin kuluin.
Tällä hetkelläkin rakennetaan uusia omakoti, rivitaloja joihin ei asenneta ensimmäistäkään latauspaikkaa. Jälkeenpäin asia vaikeutuu ja kallistuu.

Ei ole ihme kun tässä vielä ollaan niin alussa että meneekö edes sähköauto läpi tulevaisuudessa, uskon kyllä itse asiaan :) Okt:ssa ei ole ongelma koska yleensä nyt ainakin se 3 vaihe 16A pistoke löytyy ja siihen saa "halvalla" latausaseman kiinni.

Toi 50v juttu on tosi, siinä sitä säästöä sitten tulisi, vähän kuin valokuidun vetäminen, sen jälkeen asiakas saa päättää että ottaako vaiko eikö ota.
 
Sähkö- ja putkiremppoja kuitenkin joudutaan tekemään n. 50v. välein.

Niin joudutaan ja ko. yhtiössä on nyt menossa sähkö- ja putkiremppa. Se vaan että autojen latausinfran luominen samaan aikaan, ei olisi mitenkään ollut mahdollista lisätä jo nyt erittäin kalliin rempan vuoksi ja käytännössä koko työ kun olisi kohdistunut parkkialueelle eikä lähellekään itse taloja, mitään säästöä siinä ei oltaisi saatu. Valitettavasti tuollainen latausinfra on aika paljon erilainen juttu, kuin perusputkiremppa tms.
 
Se vaan että autojen latausinfran luominen samaan aikaan, ei olisi mitenkään ollut mahdollista lisätä jo nyt erittäin kalliin rempan vuoksi ja käytännössä koko työ kun olisi kohdistunut parkkialueelle eikä lähellekään itse taloja, mitään säästöä siinä ei oltaisi saatu. Valitettavasti tuollainen latausinfra on aika paljon erilainen juttu, kuin perusputkiremppa tms.
Riippuu tietysti minkälainen sähköremppa nyt tehdään. Säästöä kyllä saa, jos/ kun myös sähköpääkeskus (mahdollisesti muitakin keskuksia, asuntojen ryhmäkeskusten lisäksi) uusitaan (yleensä niin toimitaan) voidaan asia huomioida uuden talojohdon mitoituksessa ja ainakin uuteen pääkeskukseeen voidaan jättää tyhjä lähtövaraus tulevalle lataukselle.
 
Juu ei kiitos talvella lämmintä tallia. Sähköautoissa on yleensä akkujen lämmitys päällä kylmällä säällä. Sellaisia missä sitä ei ole, voi jättää ostamatta.

Miksi ei lämmintä tallia, kyllä se silti ihan paikallaan on näitten sähkö ja plugarien kanssa. Mistäs ton tietää että missä se lämmitys/viilennys on tai ei oo??
 
Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.
Mitä lataustehoja tuollainen ratkaisu olisi tuonut?
 
Miksi ei lämmintä tallia, kyllä se silti ihan paikallaan on näitten sähkö ja plugarien kanssa. Mistäs ton tietää että missä se lämmitys/viilennys on tai ei oo??
Auto kuin auto höyrystyy kun ajat sen pakkasella lämpimään ja kestää muutaman päivän että joka paikka on taas kuivana.

Onhan tuo akkulämmitys asia kerrottu esitteissä/ ohjekirjoissa. Esim. Hyundaissa se toimii -35 asti, kun auto liitetty sähköverkkoon (ja uudessa Konassa voi lämmittää akkua myös ajon aikana). Ainakaan e-Golf: ssa ei ollut akkulämmitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.
Mikä muuten on parkkitolppien sähköistyksen mitoitus nykyisin? Montako KW saa piuhoista läpi ilman johdotusten muutoksia?
 
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.

Jos siellä on vapaita tolpattomia paikkoja, yksi vaihtoehto voisi olla vuokrata ne paikat jollekin latausoperaattorille, joka asentaa niihin sitten omalla kustannuksellaan latauspaikat ja vuokraa niitä halukkaille. Tuo olisi taloyhtiölle melko win-win tilanne. Niistä paikoista saisi pientä vuokratuloa, latauspaikat lisäisivät toivotusti sitä taloyhtiön kiinnostusta, ja taloudellista riskiä ei käytännössä olisi ollenkaan.

Jäljelle jää lähinnä se miten se sopimus sen latausfirman kanssa muotoillaan, onko toman taloyhtiön asukkailla etuoikeus, tai miten niitä paikkoja ylipäätään voidaan luovuttaa ulkopuolisille.
 
@Makro16 @systeemi
Mitä mieltä sopisiko plug-in hybridi meikäläisen ajoihin? Työmatka 28km suuntaansa, suurin osa kehä 1 pitkin ja ei latausmahdollisuutta töissä. Nykyisellä kipolla palaa polttoaineisiin noin 170€ kuukaudessa ja työmatkoja en saa vähennyksiin.

Kyseessä perheen ainut auto, selkä menosuuntaan turvaistuin ja rattaat kulkee välillä mukana.

Riippuu siitä että mitkä on ne "taloudelliset" perusteet. Itse en laittaisi hybridiä noilla perusteilla. Sinuna odottaisin vuoden tai kaksi ja seuraisin täyssähköjen kehitystä.
 
Kehitys kehittyy latauslaitteissakin, tässä yksi monipuolinen versio, jota markkinoi Diagno.fi ; https://asiakas.kotisivukone.com/files/diagnofinland.kotisivukone.com/NRG_Kick_varausasema.pdf

Onhan tuo ollut jo hetken myynnissä, on vaan kovin kallis. Toisaalta ei sitten välttämättä jos olisi edes auto joka ottaisi enemmän virtaa vastaan kuin 3.7kw. Tuohan maksaa sen plus miinus 1000euroa. Olishan se kätevä :)

Riippuu siitä että mitkä on ne "taloudelliset" perusteet. Itse en laittaisi hybridiä noilla perusteilla. Sinuna odottaisin vuoden tai kaksi ja seuraisin täyssähköjen kehitystä.

Itse säästän tällä versus 530d eli kyllä tämä on itelle ollut ainakin hyvä hankinta. Tiedä sitten mitä tarkoitat taloudellisella? :) Jokainenhan tarpeisiinsa hommaa sen itselle sopivamman vaihtoehdon. Toki myös ihan vaihtamisen ilostakin, eihän näitäkään asioita voi aina järjellä käsitellä :D
 
600€ latauspiste ja 100€ asennus on todellisuudessa se latauspaikan hinta. Nimimerkillä sellainen on seinässä.

Joo tai sitten joku 400euron latausasema ja se työmaakeskus jossa vvk eli vieläkin halvempi ratkaisu. Nämä tietty vain näitä okt asukkien juttuja enimmäkseen :)
 
NRGkick Tonnin paketti tuosta näkyy tulevan ja sitten on matkallakin aina sopiva latauslaite kun vaan vähintään shuko löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Itse säästän tällä versus 530d eli kyllä tämä on itelle ollut ainakin hyvä hankinta. Tiedä sitten mitä tarkoitat taloudellisella? :) Jokainenhan tarpeisiinsa hommaa sen itselle sopivamman vaihtoehdon. Toki myös ihan vaihtamisen ilostakin, eihän näitäkään asioita voi aina järjellä käsitellä :D

Niin jos luet minun aikaisemman viestin jossa kerroin oman hybridi tarinan....
 
600€ latauspiste ja 100€ asennus on todellisuudessa se latauspaikan hinta. Nimimerkillä sellainen on seinässä.
Siinä ei sitten montaa metriä järeämpää kaapelia mennyt ja asentajakin tais olla kossupullopalkalla. Kaapeli ja tarvikkeet jo maksaa äkkiä tuon satasen. Meni jo pelkkään kaapeliin toi satanen kun 32A kolmivaihe vedettiin autotalliin.
 
Siinä ei sitten montaa metriä järeämpää kaapelia mennyt ja asentajakin tais olla kossupullopalkalla. Kaapeli ja tarvikkeet jo maksaa äkkiä tuon satasen. Meni jo pelkkään kaapeliin toi satanen kun 32A kolmivaihe vedettiin autotalliin.

Niin se on että yleistää ei voi. Asennukset on yksilökohtaisia. Itselläni tallin pääkeskus seinän toisella puolella. Itseasiassa asentajakin ihan normaalilla tunti hinnalla.
 
Niin se on että yleistää ei voi. Asennukset on yksilökohtaisia. Itselläni tallin pääkeskus seinän toisella puolella. Itseasiassa asentajakin ihan normaalilla tunti hinnalla.
Ei tietenkään tullut mieleen mainita että tilanne tosin oli hommalle optimaalinen keskuksen ollen seinä takana. Itselläkin kun saa melkein 25m käyttää jos lämpimään talliin veisin nyt kanssa.

Edit.. alla olevaan viestiin tässäkin vastaten..
..

@MrAatu

Yksilöllisiä juttuja tosiaan nämä kaikki mutta toki jos joku heittää halvan ratkaisun, niin kenelle asia on ajankohtainen, voi toki vaikka yv:llä kysellä lisää. Hyvä se silti on tietää että ei nämä jutut aina ihan överi kalliita ole, mitä esim il:stä tms voi välillä näin ymmärtää, ainakin ketä ei ole asioista perillä :)
Eli tärkeintä on että saadaan näyttämään halvalta käyttäen esimerkkinä halvinta tilannetta joka epätodennäköinen useimmiten. Voit toki ehdottaa miten toi halparatkaisu onnistuu mulla. Parkkeeraanko auton eteiseen ettei tarvitse 25 metriä piuhaa laittaa väliin?
 
Viimeksi muokattu:
Niin jos luet minun aikaisemman viestin jossa kerroin oman hybridi tarinan....

En löytänyt enkä muista enää juttua ellei mennyt kokonaan ohi.

@MrAatu

Yksilöllisiä juttuja tosiaan nämä kaikki mutta toki jos joku heittää halvan ratkaisun, niin kenelle asia on ajankohtainen, voi toki vaikka yv:llä kysellä lisää. Hyvä se silti on tietää että ei nämä jutut aina ihan överi kalliita ole, mitä esim il:stä tms voi välillä näin ymmärtää, ainakin ketä ei ole asioista perillä :)
 
Riippuu siitä että mitkä on ne "taloudelliset" perusteet. Itse en laittaisi hybridiä noilla perusteilla. Sinuna odottaisin vuoden tai kaksi ja seuraisin täyssähköjen kehitystä.

Taloudellisinta olisi varmaan ajaa parin tonnin romulla, koska auton arvonalenema on kuitenkin uudessa tai uudehkossa autossa suurin meno. Todellisuudessa valinta tehdään paljolti muilla perusteilla ja kustannukset selitetään itselle parhain päin jälkikäteen. Minä päädyin juuri tilaamaan Hyundai Kona -täyssähkiksen vastaavilla polttoainekuluilla ja voin nyt tietysti itselleni selittää, että ajaminen on jatkossa melkein ilmaista ja huoltoihin + veroihin ei mene juuri mitään. Todellisuudessa kuitenkin hankintahinta ja sitä kautta arvonalenema ovat korkeampia kuin verrannollisella hybridillä, joten omille pääsemiseen tarvitaan paljon ajoa ja pitkä omistusaika.

Kysymys on lopulta eniten arvostuksista ja fiilispuolesta. Minä haluan eroon polttomoottorista, sen apulaitteista ja kaikesta asiaan liittyvästä kompleksisuudesta, joten valitsen täyssähkön ennemmin kuin plugarin. Samoin sähkisten ajotuntuma ja moottorin vääntö kiinnostavat. Miinuksena tulee sitten hinta ja koosta tinkiminen.
 
Tuli vastaan e-Golf joka oli täysin eloton kun konetilassa oleva normaali 12v akku oli pakkasten ja pätkäajon takia tyhjentynyt. Miten, milloin ja millasella virralla noi lataa sitä akkua? Ilmeisesti kaikki muut auton toiminnot pl. moottori ottaa siitä virtansa. "Tankkaustöpselistä" ei taida ladata, ja ajon aikanakin pienellä virralla, kun starttikäyttöön sitä ei tarvitse?
 
Tuli vastaan e-Golf joka oli täysin eloton kun konetilassa oleva normaali 12v akku oli pakkasten ja pätkäajon takia tyhjentynyt. Miten, milloin ja millasella virralla noi lataa sitä akkua? Ilmeisesti kaikki muut auton toiminnot pl. moottori ottaa siitä virtansa. "Tankkaustöpselistä" ei taida ladata, ja ajon aikanakin pienellä virralla, kun starttikäyttöön sitä ei tarvitse?

Ainakin bemmin hybridissä on joku jännitteenmuunnin jolla se lataa noita 12V akkuja (2kpl). En tiedä virroista tai muistakaan ehdoista mitään...
 
Ainakin bemmin hybridissä on joku jännitteenmuunnin jolla se lataa noita 12V akkuja (2kpl). En tiedä virroista tai muistakaan ehdoista mitään...

Nii ainakin 225xe bemarin hybridissä starttimoottori lataa niitä akku moduuleita joita on 5kpl eli aina ku polttis hörähtää, myös paikallaan. Olikos se nyt x5 vai 330e missä niitä moduuleita oli 6kpl, se on hyvä että koko pakettia ei tarvi vaihdattaa, säästää siinäkin vaikka kalliita ne varmasti silti ovat.
Toinen on sitten jarruenergian talteenotto mistä ne saavat virtansa. Ei kans hajua millä teholla.

Onkos täällä jollakin tietoa bemarien akkujen takuusta ja et onko näissä nyt sitä akkujen lämmitystä/viilennystä vai ei?
 
Nii ainakin 225xe bemarin hybridissä starttimoottori lataa niitä akku moduuleita joita on 5kpl eli aina ku polttis hörähtää, myös paikallaan. Olikos se nyt x5 vai 330e missä niitä moduuleita oli 6kpl, se on hyvä että koko pakettia ei tarvi vaihdattaa, säästää siinäkin vaikka kalliita ne varmasti silti ovat.
Toinen on sitten jarruenergian talteenotto mistä ne saavat virtansa. Ei kans hajua millä teholla.

Onkos täällä jollakin tietoa bemarien akkujen takuusta ja et onko näissä nyt sitä akkujen lämmitystä/viilennystä vai ei?

Ei kun 330e:ssä olevia 12V akkuja (2kpl) ladataan siitä suurjännitepuolelta jollain muuntajalla. Polttis toki lataa suurjänniteakut sen startti/sähkömoottorin avulla. Noilla 12V akuilla toimii auton "normaalit" sähköjärjestelmät.
 
Näitä ideoitahan on esitetty mutta onko markkinoilla saatavilla vaihtoehtoja jos haluaa kytkeä sähköauton osaksi talon sähköverkkoa? Ei vain latausmielessä, vaan että auto luovuttaa virtaa toiseenkin suuntaan. Esimerkiksi ladata autoa päivisin aurinkovoimalla ja iltaisin se toimisi talon akustona. Tesla on tainnut pallotella tälläistä ideaa, mutta myyvät mieluummin powerwallia kuin sallivat saman auton laturin kautta.
 
Näitä ideoitahan on esitetty mutta onko markkinoilla saatavilla vaihtoehtoja jos haluaa kytkeä sähköauton osaksi talon sähköverkkoa? Ei vain latausmielessä, vaan että auto luovuttaa virtaa toiseenkin suuntaan. Esimerkiksi ladata autoa päivisin aurinkovoimalla ja iltaisin se toimisi talon akustona. Tesla on tainnut pallotella tälläistä ideaa, mutta myyvät mieluummin powerwallia kuin sallivat saman auton laturin kautta.
Ei taida autoissa olla invertteriä joka kääntää menemään virran ulos ja vielä osaa synkronoitua talon verkon taajuuteen.
 
Outlanderistahan saa virtaa uloskin. Taitaa tosin vaatia erikseen hankittavan lisäpalikan, eikä sillä sen virralla taloa lämmitetä.
 
Outlanderistahan saa virtaa uloskin. Taitaa tosin vaatia erikseen hankittavan lisäpalikan, eikä sillä sen virralla taloa lämmitetä.

En tiedä kuinka paljon Outlanderin generaattori tuottaa sähköä että paljon yhtäaikainen kuorma voi olla, mutta sillä saa ihan polttoaineella tuotettua sähköä taloon kunhan on joku tuetuista adaptereista.

Mitsubishi mainostaa että keskinmäärin saisi 10 päivän sähköt täydellä akulla sekä polttoainetankilla. Ei lienee kovin pätevä Suomen oloissa sinänsä, mutta eipä ole tarkempaa tietoa niin vaikea sanoa kuinka paljon kuormaa tuo kestää.
 
Näitä ideoitahan on esitetty mutta onko markkinoilla saatavilla vaihtoehtoja jos haluaa kytkeä sähköauton osaksi talon sähköverkkoa? Ei vain latausmielessä, vaan että auto luovuttaa virtaa toiseenkin suuntaan. Esimerkiksi ladata autoa päivisin aurinkovoimalla ja iltaisin se toimisi talon akustona. Tesla on tainnut pallotella tälläistä ideaa, mutta myyvät mieluummin powerwallia kuin sallivat saman auton laturin kautta.

Nissan näitä on demonnut, mutta en tiedä onko noita oikeasti myynnissä Euroopassa.


 
1.5kW on kyllä vähän niukka. Suomessa saisi varmaan olla 10kW, niin sillä saisi lämmitystä käytettyä pienen hetken. Tai maalämpöpumppuun taitaisi riittää noin 3kW jatkuvaa tehoa (10kW maalämpopumppu).
 
Kyseessä tosiaan hurrikaani Katriinan jälkilöylyihin ymmärtääkseni tehty applikaatio, kieltämättä alimittainen arktisiin oloihin omakotitalon lämmittämiseen.
 
1.5kW on kyllä vähän niukka. Suomessa saisi varmaan olla 10kW, niin sillä saisi lämmitystä käytettyä pienen hetken. Tai maalämpöpumppuun taitaisi riittää noin 3kW jatkuvaa tehoa (10kW maalämpopumppu).

Mitsussa oli 2x 1,5kW pistokkeet. Kyllähän tuolla parit sähköpatterit pistää tulille jos sähkökatko tulee niin ei tarvi ihan jäätyä. Tuokin varmaan ajateltu japanissa riittäväksi
 
Mitsussa oli 2x 1,5kW pistokkeet. Kyllähän tuolla parit sähköpatterit pistää tulille jos sähkökatko tulee niin ei tarvi ihan jäätyä. Tuokin varmaan ajateltu japanissa riittäväksi
Riittäähän tuo tosiaan 2x1.5kW sähkövastuksille ja 50W kiertovesipumpulle, niin talo ei pääse aivan jäätymään ja lämmitysputket ei jäädy. Sitten lopun lämmityksen saisi tehtyä takalla.
 
Nissanissa oli aika fiksu ratkaisu, kun invertteri oli tuossa erillisessä bi-directional latauspömpelissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom