Keskustelua hybridiautoista

Miksi ei lämmintä tallia, kyllä se silti ihan paikallaan on näitten sähkö ja plugarien kanssa. Mistäs ton tietää että missä se lämmitys/viilennys on tai ei oo??
Auto kuin auto höyrystyy kun ajat sen pakkasella lämpimään ja kestää muutaman päivän että joka paikka on taas kuivana.

Onhan tuo akkulämmitys asia kerrottu esitteissä/ ohjekirjoissa. Esim. Hyundaissa se toimii -35 asti, kun auto liitetty sähköverkkoon (ja uudessa Konassa voi lämmittää akkua myös ajon aikana). Ainakaan e-Golf: ssa ei ollut akkulämmitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.
Mikä muuten on parkkitolppien sähköistyksen mitoitus nykyisin? Montako KW saa piuhoista läpi ilman johdotusten muutoksia?
 
Meidän taloyhtiössä, jonka PJ vielä olen, itse asiassa valmistui tuo selvitys sähkölatauspaikkojen hinnalle. Taustana sen vertaa, että itse en edes omista osaketta ko. ASOY:ssä, vaan toimin hallituksen PJ:nä ulkopuolisena jäsenenä. Reilu 110 asuntoa ja autopaikkoja on 80, joista katettuja 34. Nykyiset tolpat on ajastettuja parin tunnin tolppia, joten mitään niissä ei nyt ladata. Selvitys tehtiin omasta aloitteesta, koska perustelin sen hallitukselle ja myöhemmin ylimääräisessä yhtiökokouksessa käyttäen mahdollisia vaikuttavuustekijöitä, kuten eisim. meidän taloyhtiön kiinnostavuus, houkuttelevuus, tulevaisuuden tarpeet jne. Taloyhtiö itsehän on normaali 70-luvun tuotos.

Lopputulemana oli, että tarkkoja summia paljastamatta, 5 auton ja 10 auton sähkölatausjärjestelmän maksaminen tulisi meillä maksamaan johdotuksineen, maatöineen, asvaltoinnin, sähköverkkouusimisen yms. kanssa n. 340000€ 5 autolle ja n. 385000€ 10 autolle. Nykyään jokaisella on vähintään kylmä paikka, mutta niitä on vapaana yli kaiken, tallipaikkoja ei ole vapaana ja tolppapaikkoja on vapaana. Voitte kuvitella, kuinka halukkaita oltiin ottamaan yhtiölle lainaa näillä summilla. Toki yksi Leafin omistaja on varmasti iloinen tästä.

Fakta on se, että kun nykyinen infra ei suosi, ei kestä eikä pysty millään tavoin toteuttamaan sähköautojen lataustarvetta, ongelma on suuri. Näitä tämän luvun taloyhtiöitä on paljon ja se tulee väistämättä näkymään. En tosin ole lannistunut, vaan yhdessä isännöitsijän kanssa on tarkoituksena aloittaa projekti kolmen naapuriyhtiön kanssa (ne tosin reilusti pienempiä, 40 - 100 asuntoa), joska saataisiin se 10 paikkaa jotka ovat yhdessä yhtiöiden hallinnoimia ja täten jaettua kuluja keskenään.

tl;dr vanhoihin taloyhtiöhin sähköautojen latauspisteiden luonti maksaa ihan helvetisti. Tähän kun lisää vielä putkirempat, sähkörempat, julkkarirempat jne. niin voi terve.

Jos siellä on vapaita tolpattomia paikkoja, yksi vaihtoehto voisi olla vuokrata ne paikat jollekin latausoperaattorille, joka asentaa niihin sitten omalla kustannuksellaan latauspaikat ja vuokraa niitä halukkaille. Tuo olisi taloyhtiölle melko win-win tilanne. Niistä paikoista saisi pientä vuokratuloa, latauspaikat lisäisivät toivotusti sitä taloyhtiön kiinnostusta, ja taloudellista riskiä ei käytännössä olisi ollenkaan.

Jäljelle jää lähinnä se miten se sopimus sen latausfirman kanssa muotoillaan, onko toman taloyhtiön asukkailla etuoikeus, tai miten niitä paikkoja ylipäätään voidaan luovuttaa ulkopuolisille.
 
@Makro16 @systeemi
Mitä mieltä sopisiko plug-in hybridi meikäläisen ajoihin? Työmatka 28km suuntaansa, suurin osa kehä 1 pitkin ja ei latausmahdollisuutta töissä. Nykyisellä kipolla palaa polttoaineisiin noin 170€ kuukaudessa ja työmatkoja en saa vähennyksiin.

Kyseessä perheen ainut auto, selkä menosuuntaan turvaistuin ja rattaat kulkee välillä mukana.

Riippuu siitä että mitkä on ne "taloudelliset" perusteet. Itse en laittaisi hybridiä noilla perusteilla. Sinuna odottaisin vuoden tai kaksi ja seuraisin täyssähköjen kehitystä.
 
Kehitys kehittyy latauslaitteissakin, tässä yksi monipuolinen versio, jota markkinoi Diagno.fi ; https://asiakas.kotisivukone.com/files/diagnofinland.kotisivukone.com/NRG_Kick_varausasema.pdf

Onhan tuo ollut jo hetken myynnissä, on vaan kovin kallis. Toisaalta ei sitten välttämättä jos olisi edes auto joka ottaisi enemmän virtaa vastaan kuin 3.7kw. Tuohan maksaa sen plus miinus 1000euroa. Olishan se kätevä :)

Riippuu siitä että mitkä on ne "taloudelliset" perusteet. Itse en laittaisi hybridiä noilla perusteilla. Sinuna odottaisin vuoden tai kaksi ja seuraisin täyssähköjen kehitystä.

Itse säästän tällä versus 530d eli kyllä tämä on itelle ollut ainakin hyvä hankinta. Tiedä sitten mitä tarkoitat taloudellisella? :) Jokainenhan tarpeisiinsa hommaa sen itselle sopivamman vaihtoehdon. Toki myös ihan vaihtamisen ilostakin, eihän näitäkään asioita voi aina järjellä käsitellä :D
 
600€ latauspiste ja 100€ asennus on todellisuudessa se latauspaikan hinta. Nimimerkillä sellainen on seinässä.

Joo tai sitten joku 400euron latausasema ja se työmaakeskus jossa vvk eli vieläkin halvempi ratkaisu. Nämä tietty vain näitä okt asukkien juttuja enimmäkseen :)
 
NRGkick Tonnin paketti tuosta näkyy tulevan ja sitten on matkallakin aina sopiva latauslaite kun vaan vähintään shuko löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Itse säästän tällä versus 530d eli kyllä tämä on itelle ollut ainakin hyvä hankinta. Tiedä sitten mitä tarkoitat taloudellisella? :) Jokainenhan tarpeisiinsa hommaa sen itselle sopivamman vaihtoehdon. Toki myös ihan vaihtamisen ilostakin, eihän näitäkään asioita voi aina järjellä käsitellä :D

Niin jos luet minun aikaisemman viestin jossa kerroin oman hybridi tarinan....
 
600€ latauspiste ja 100€ asennus on todellisuudessa se latauspaikan hinta. Nimimerkillä sellainen on seinässä.
Siinä ei sitten montaa metriä järeämpää kaapelia mennyt ja asentajakin tais olla kossupullopalkalla. Kaapeli ja tarvikkeet jo maksaa äkkiä tuon satasen. Meni jo pelkkään kaapeliin toi satanen kun 32A kolmivaihe vedettiin autotalliin.
 
Siinä ei sitten montaa metriä järeämpää kaapelia mennyt ja asentajakin tais olla kossupullopalkalla. Kaapeli ja tarvikkeet jo maksaa äkkiä tuon satasen. Meni jo pelkkään kaapeliin toi satanen kun 32A kolmivaihe vedettiin autotalliin.

Niin se on että yleistää ei voi. Asennukset on yksilökohtaisia. Itselläni tallin pääkeskus seinän toisella puolella. Itseasiassa asentajakin ihan normaalilla tunti hinnalla.
 
Niin se on että yleistää ei voi. Asennukset on yksilökohtaisia. Itselläni tallin pääkeskus seinän toisella puolella. Itseasiassa asentajakin ihan normaalilla tunti hinnalla.
Ei tietenkään tullut mieleen mainita että tilanne tosin oli hommalle optimaalinen keskuksen ollen seinä takana. Itselläkin kun saa melkein 25m käyttää jos lämpimään talliin veisin nyt kanssa.

Edit.. alla olevaan viestiin tässäkin vastaten..
..

@MrAatu

Yksilöllisiä juttuja tosiaan nämä kaikki mutta toki jos joku heittää halvan ratkaisun, niin kenelle asia on ajankohtainen, voi toki vaikka yv:llä kysellä lisää. Hyvä se silti on tietää että ei nämä jutut aina ihan överi kalliita ole, mitä esim il:stä tms voi välillä näin ymmärtää, ainakin ketä ei ole asioista perillä :)
Eli tärkeintä on että saadaan näyttämään halvalta käyttäen esimerkkinä halvinta tilannetta joka epätodennäköinen useimmiten. Voit toki ehdottaa miten toi halparatkaisu onnistuu mulla. Parkkeeraanko auton eteiseen ettei tarvitse 25 metriä piuhaa laittaa väliin?
 
Viimeksi muokattu:
Niin jos luet minun aikaisemman viestin jossa kerroin oman hybridi tarinan....

En löytänyt enkä muista enää juttua ellei mennyt kokonaan ohi.

@MrAatu

Yksilöllisiä juttuja tosiaan nämä kaikki mutta toki jos joku heittää halvan ratkaisun, niin kenelle asia on ajankohtainen, voi toki vaikka yv:llä kysellä lisää. Hyvä se silti on tietää että ei nämä jutut aina ihan överi kalliita ole, mitä esim il:stä tms voi välillä näin ymmärtää, ainakin ketä ei ole asioista perillä :)
 
Riippuu siitä että mitkä on ne "taloudelliset" perusteet. Itse en laittaisi hybridiä noilla perusteilla. Sinuna odottaisin vuoden tai kaksi ja seuraisin täyssähköjen kehitystä.

Taloudellisinta olisi varmaan ajaa parin tonnin romulla, koska auton arvonalenema on kuitenkin uudessa tai uudehkossa autossa suurin meno. Todellisuudessa valinta tehdään paljolti muilla perusteilla ja kustannukset selitetään itselle parhain päin jälkikäteen. Minä päädyin juuri tilaamaan Hyundai Kona -täyssähkiksen vastaavilla polttoainekuluilla ja voin nyt tietysti itselleni selittää, että ajaminen on jatkossa melkein ilmaista ja huoltoihin + veroihin ei mene juuri mitään. Todellisuudessa kuitenkin hankintahinta ja sitä kautta arvonalenema ovat korkeampia kuin verrannollisella hybridillä, joten omille pääsemiseen tarvitaan paljon ajoa ja pitkä omistusaika.

Kysymys on lopulta eniten arvostuksista ja fiilispuolesta. Minä haluan eroon polttomoottorista, sen apulaitteista ja kaikesta asiaan liittyvästä kompleksisuudesta, joten valitsen täyssähkön ennemmin kuin plugarin. Samoin sähkisten ajotuntuma ja moottorin vääntö kiinnostavat. Miinuksena tulee sitten hinta ja koosta tinkiminen.
 
Tuli vastaan e-Golf joka oli täysin eloton kun konetilassa oleva normaali 12v akku oli pakkasten ja pätkäajon takia tyhjentynyt. Miten, milloin ja millasella virralla noi lataa sitä akkua? Ilmeisesti kaikki muut auton toiminnot pl. moottori ottaa siitä virtansa. "Tankkaustöpselistä" ei taida ladata, ja ajon aikanakin pienellä virralla, kun starttikäyttöön sitä ei tarvitse?
 
Tuli vastaan e-Golf joka oli täysin eloton kun konetilassa oleva normaali 12v akku oli pakkasten ja pätkäajon takia tyhjentynyt. Miten, milloin ja millasella virralla noi lataa sitä akkua? Ilmeisesti kaikki muut auton toiminnot pl. moottori ottaa siitä virtansa. "Tankkaustöpselistä" ei taida ladata, ja ajon aikanakin pienellä virralla, kun starttikäyttöön sitä ei tarvitse?

Ainakin bemmin hybridissä on joku jännitteenmuunnin jolla se lataa noita 12V akkuja (2kpl). En tiedä virroista tai muistakaan ehdoista mitään...
 
Ainakin bemmin hybridissä on joku jännitteenmuunnin jolla se lataa noita 12V akkuja (2kpl). En tiedä virroista tai muistakaan ehdoista mitään...

Nii ainakin 225xe bemarin hybridissä starttimoottori lataa niitä akku moduuleita joita on 5kpl eli aina ku polttis hörähtää, myös paikallaan. Olikos se nyt x5 vai 330e missä niitä moduuleita oli 6kpl, se on hyvä että koko pakettia ei tarvi vaihdattaa, säästää siinäkin vaikka kalliita ne varmasti silti ovat.
Toinen on sitten jarruenergian talteenotto mistä ne saavat virtansa. Ei kans hajua millä teholla.

Onkos täällä jollakin tietoa bemarien akkujen takuusta ja et onko näissä nyt sitä akkujen lämmitystä/viilennystä vai ei?
 
Nii ainakin 225xe bemarin hybridissä starttimoottori lataa niitä akku moduuleita joita on 5kpl eli aina ku polttis hörähtää, myös paikallaan. Olikos se nyt x5 vai 330e missä niitä moduuleita oli 6kpl, se on hyvä että koko pakettia ei tarvi vaihdattaa, säästää siinäkin vaikka kalliita ne varmasti silti ovat.
Toinen on sitten jarruenergian talteenotto mistä ne saavat virtansa. Ei kans hajua millä teholla.

Onkos täällä jollakin tietoa bemarien akkujen takuusta ja et onko näissä nyt sitä akkujen lämmitystä/viilennystä vai ei?

Ei kun 330e:ssä olevia 12V akkuja (2kpl) ladataan siitä suurjännitepuolelta jollain muuntajalla. Polttis toki lataa suurjänniteakut sen startti/sähkömoottorin avulla. Noilla 12V akuilla toimii auton "normaalit" sähköjärjestelmät.
 
Näitä ideoitahan on esitetty mutta onko markkinoilla saatavilla vaihtoehtoja jos haluaa kytkeä sähköauton osaksi talon sähköverkkoa? Ei vain latausmielessä, vaan että auto luovuttaa virtaa toiseenkin suuntaan. Esimerkiksi ladata autoa päivisin aurinkovoimalla ja iltaisin se toimisi talon akustona. Tesla on tainnut pallotella tälläistä ideaa, mutta myyvät mieluummin powerwallia kuin sallivat saman auton laturin kautta.
 
Näitä ideoitahan on esitetty mutta onko markkinoilla saatavilla vaihtoehtoja jos haluaa kytkeä sähköauton osaksi talon sähköverkkoa? Ei vain latausmielessä, vaan että auto luovuttaa virtaa toiseenkin suuntaan. Esimerkiksi ladata autoa päivisin aurinkovoimalla ja iltaisin se toimisi talon akustona. Tesla on tainnut pallotella tälläistä ideaa, mutta myyvät mieluummin powerwallia kuin sallivat saman auton laturin kautta.
Ei taida autoissa olla invertteriä joka kääntää menemään virran ulos ja vielä osaa synkronoitua talon verkon taajuuteen.
 
Outlanderistahan saa virtaa uloskin. Taitaa tosin vaatia erikseen hankittavan lisäpalikan, eikä sillä sen virralla taloa lämmitetä.
 
Outlanderistahan saa virtaa uloskin. Taitaa tosin vaatia erikseen hankittavan lisäpalikan, eikä sillä sen virralla taloa lämmitetä.

En tiedä kuinka paljon Outlanderin generaattori tuottaa sähköä että paljon yhtäaikainen kuorma voi olla, mutta sillä saa ihan polttoaineella tuotettua sähköä taloon kunhan on joku tuetuista adaptereista.

Mitsubishi mainostaa että keskinmäärin saisi 10 päivän sähköt täydellä akulla sekä polttoainetankilla. Ei lienee kovin pätevä Suomen oloissa sinänsä, mutta eipä ole tarkempaa tietoa niin vaikea sanoa kuinka paljon kuormaa tuo kestää.
 
Näitä ideoitahan on esitetty mutta onko markkinoilla saatavilla vaihtoehtoja jos haluaa kytkeä sähköauton osaksi talon sähköverkkoa? Ei vain latausmielessä, vaan että auto luovuttaa virtaa toiseenkin suuntaan. Esimerkiksi ladata autoa päivisin aurinkovoimalla ja iltaisin se toimisi talon akustona. Tesla on tainnut pallotella tälläistä ideaa, mutta myyvät mieluummin powerwallia kuin sallivat saman auton laturin kautta.

Nissan näitä on demonnut, mutta en tiedä onko noita oikeasti myynnissä Euroopassa.


 
1.5kW on kyllä vähän niukka. Suomessa saisi varmaan olla 10kW, niin sillä saisi lämmitystä käytettyä pienen hetken. Tai maalämpöpumppuun taitaisi riittää noin 3kW jatkuvaa tehoa (10kW maalämpopumppu).
 
Kyseessä tosiaan hurrikaani Katriinan jälkilöylyihin ymmärtääkseni tehty applikaatio, kieltämättä alimittainen arktisiin oloihin omakotitalon lämmittämiseen.
 
1.5kW on kyllä vähän niukka. Suomessa saisi varmaan olla 10kW, niin sillä saisi lämmitystä käytettyä pienen hetken. Tai maalämpöpumppuun taitaisi riittää noin 3kW jatkuvaa tehoa (10kW maalämpopumppu).

Mitsussa oli 2x 1,5kW pistokkeet. Kyllähän tuolla parit sähköpatterit pistää tulille jos sähkökatko tulee niin ei tarvi ihan jäätyä. Tuokin varmaan ajateltu japanissa riittäväksi
 
Mitsussa oli 2x 1,5kW pistokkeet. Kyllähän tuolla parit sähköpatterit pistää tulille jos sähkökatko tulee niin ei tarvi ihan jäätyä. Tuokin varmaan ajateltu japanissa riittäväksi
Riittäähän tuo tosiaan 2x1.5kW sähkövastuksille ja 50W kiertovesipumpulle, niin talo ei pääse aivan jäätymään ja lämmitysputket ei jäädy. Sitten lopun lämmityksen saisi tehtyä takalla.
 
Nissanissa oli aika fiksu ratkaisu, kun invertteri oli tuossa erillisessä bi-directional latauspömpelissä.
 
Sen DC latausliittimen kautta ainakin teknisesti olisi mahdollista purkaa sähköä myös taloonpäin, talossa sitten invertteri joka tekisi siitä vaihtosähköä.
 
Ihan mielenkiintoinen tuo Outlanderin polttiksen käynnistys kylmillä keleillä. Joitain raja-arvoja asetettu haluttuun sisälämpötilaan liittyen. Jos laittaa +20C tai yli, niin polttis käynnistyy heti käynnistyksen yhteydessä, jos ulkolämpötila on alle +5C. Jos laittaa toiveeksi alle +20C, niin moottori käynnistyy satunnaisesti kylmillä keleillä. Sen sijaan jos laittaa +15C, niin -5C asteen keleillä ei polttis käynnistynyt lainkaan.

Ja tuosta latausluukusta ja lumisateesta kirjoittelinkin aiemmin. Niin viime viikolla oli luukku sisäpuolelta ihan jäätynessä lumessa, eikä suostunut menemään kunnolla kiinni. Lopputuloksena, että illalla, ajojen jälkeen, kun koitti laittaa piuhaa paikalleen, ei se mennyt pohjaan asti, kun oli ilmeisesti päässyt jäätä "pistorasian" pohjalle. Sähköauto jos olisi ollu, niin olisi varmaan saanut hakea jonkinlaisen föönin ja alkaa sulattelemaan tuota.
 
Ihan mielenkiintoinen tuo Outlanderin polttiksen käynnistys kylmillä keleillä. Joitain raja-arvoja asetettu haluttuun sisälämpötilaan liittyen. Jos laittaa +20C tai yli, niin polttis käynnistyy heti käynnistyksen yhteydessä, jos ulkolämpötila on alle +5C. Jos laittaa toiveeksi alle +20C, niin moottori käynnistyy satunnaisesti kylmillä keleillä. Sen sijaan jos laittaa +15C, niin -5C asteen keleillä ei polttis käynnistynyt lainkaan.

Ja tuosta latausluukusta ja lumisateesta kirjoittelinkin aiemmin. Niin viime viikolla oli luukku sisäpuolelta ihan jäätynessä lumessa, eikä suostunut menemään kunnolla kiinni. Lopputuloksena, että illalla, ajojen jälkeen, kun koitti laittaa piuhaa paikalleen, ei se mennyt pohjaan asti, kun oli ilmeisesti päässyt jäätä "pistorasian" pohjalle. Sähköauto jos olisi ollu, niin olisi varmaan saanut hakea jonkinlaisen föönin ja alkaa sulattelemaan tuota.

Uudessa 2017 mallissa on EV nappi, josta saa pakotettua EV:n päälle myös pakkasilla. Vanhempiin joutuu hommaamaan jälkiasenteisen lisäpalikan jolloin ECO nappi hoitaa saman asian.

Pitää käydä joskus koeajaan tuo uusi Outlanderi. Sähköllä olen ajatellut seuraavassa autossa ajella enimmäkseen, mutta mun ajoihin plugari riittäisi 90+% kilometreistä.
 
Tekniikan Maailma talvitestaa rinnan (peräkkäisinä numeroina) perinteisiä polttomoottori sekä sähköautoja, mielenkiintoista seurata.

Sneakpeak uutisoinnissa kyllä on heti huomannut, että EV "uskonnon" edustajat ovat heti "suunapäänä" näkemättä edes koko artikkelia, vain pienen kuvavälähdyksen kuvateksteineen.
 
Tekniikan Maailma talvitestaa rinnan (peräkkäisinä numeroina) perinteisiä polttomoottori sekä sähköautoja, mielenkiintoista seurata.

Sneakpeak uutisoinnissa kyllä on heti huomannut, että EV "uskonnon" edustajat ovat heti "suunapäänä" näkemättä edes koko artikkelia, vain pienen kuvavälähdyksen kuvateksteineen.

Kyllähän noissa EV-ryhmissä ihan asiallisesti esitettiin kysymys, ajetaanko polttomoottoriautoista tankki tarkoituksellisesti loppuun ja mitä se oikeastaan palvelee. Auto A kulkee 50 km, kun ajotietokone näyttää polttoaineen loppuneen, ja auto B 15 km - öö, okei?
 
Kyllähän noissa EV-ryhmissä ihan asiallisesti esitettiin kysymys, ajetaanko polttomoottoriautoista tankki tarkoituksellisesti loppuun ja mitä se oikeastaan palvelee. Auto A kulkee 50 km, kun ajotietokone näyttää polttoaineen loppuneen, ja auto B 15 km - öö, okei?
Ei ajeta tarkoituksellisesti tankkia tyhjäksi. Mutta onhan polttis vielä vähän turvallisempi, koska täydellä tankilla/latauksella pääsee pidemmälle. Ja talvella lämmitys vie paljon energiaa. Jos siis polttiksen tankkivalo syttyy, niin ajotietokoneen mukaan voi päästä vaikka 150 km ja sitten vasta polttoaine oikeasti loppuu.

En sitten yhtään tiedä mitä siellä on keskusteltu, kun noita talvitestejä ei ole vielä julkaistu.
 
"Kaikki ovat ammattilaisia ja tietävät kaiken paremmin kuin ne, jotka todella ovat ammattilaisia."

Tekniikan Maailma

"KUVA JA TIETO testimetodistamme herätti paljon kommentteja lukijoiden keskuudessa – osa kommenteista oli raivokkaita, osa jopa täysin epätoivoisia. Miksi testaamme sähköautojen kantamaa näin? Ja miksi sorsimme Teslaa nostamalla esiin nimenomaan sen?"

Ihmettelijöiden yleisin kysymys on ollut, miksi ”polttomoottoriautoja ei testata tankkaamalla ne täyteen ja ajamalla, kunnes tankki on tyhjä”.

Kysymykseen on olemassa yksinkertainen vastaus: sähköautojen ja polttomoottoriautojen testimenetelmä on erilainen ja erilaisuuteen on hyvä syy.
 
Kai tuo akun tyhjäksi (0 km) ajaminen oli sitten aivan fiksua. Harvempi sähköautoilija varmaan ajaa noin, kun auto voi joko sammua, tai sitten pääsee vielä muutaman sata metriä ajamaan laturille.

Screenshot_2019-01-18_194326.jpg


Joissakin sähköautoissa oli myös huono lämmityslaite, mutta ei kerrottu että missä autossa.
 
Kyllähän noissa EV-ryhmissä ihan asiallisesti esitettiin kysymys, ajetaanko polttomoottoriautoista tankki tarkoituksellisesti loppuun ja mitä se oikeastaan palvelee. Auto A kulkee 50 km, kun ajotietokone näyttää polttoaineen loppuneen, ja auto B 15 km - öö, okei?
Tuossahan ajo siis lopetettiin, kun ajotietokone näytti 0 km. Ei siis ajettu niin pitkästi kuin pääsee.


Juttu on siis vähän harhaanjohtava. Teslalla pääsi vielä 200 metriä laturille, mutta kaikki sähköautot ei päässeet, vaan auton joutui hinata laturille. Ei kerrottu mitkä autot joutui hinata.
 
Juttu on siis vähän harhaanjohtava. Teslalla pääsi vielä 200 metriä laturille, mutta kaikki sähköautot ei päässeet, vaan auton joutui hinata laturille. Ei kerrottu mitkä autot joutui hinata.

Mitä väliä tuolla on?
 
Lapissa ei ole latauspisteitä ihan 200m välein. Varmaan hinaustarve riippuu siitä sattuiko latauspisteelle olemaan matkaa 20km vai 200m kun akku loppui. TM ei ajanut autoa sammuksiin saakka vain kunnes mittariin tuli rangeksi 0km. Jotta testi olisi täydellinen pitäisi autot ajaa sammuksiin saakka. Tällöin kaikkia autoja pitäisi käytännössä hinata.
 
En nyt ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin se, että sähköautosta testataan käytännön kantama, vaikka polttiksesta ei. Eiköhän se nyt ole selvää, että kantama sähköautojen suurin haaste ja yleisin hankinnan este (hinnan ohella) on juurikin se kantama (ja erityisesti talvella), polttiksilla taas se ei ole normaalisti mikään ongelma (jos jossain polttisautossa autossa olisi joku 200km kantama niin se kyllä varmasti mainittaisiin).

Jos sähköissa on jokupäivä kantama rutiininomaisesti 800-1200km ja lataus tyhjästä täyteen kestää minuutin tiheässä latausverkossa, niin varmasti kantamasta ei sen jälkeen juuri puhuta sähköautojenkaan osalta.

Sehän vasta hölmöä olisikin, että TM ei tätä testaisi, eli jätettäisiin kenties ihmisiä eniten kiinnostava asia testaamatta kokonaan.
 
Tuolta aiemman linkin takaa sekin selviäisi ja ylipäätään; kauhea poraaminen asiasta ja artikkelista, jota kukaan ei ole vielä nähnyt. Ostakaa se/ne lehdet kun ne tulevat tai menkää kirjastoon.

Ainakin itseäni asia kiinnostaa ja tulen ne lehdet lukemaan. Toivottavasti testipäivinä olisi ollut kylmää keliä ja tulisi kattavasti läpikäytyä mitä eroja, jos mitään, ison akun omaavalla EV:llä ja normiautolla on keskenään talvella.
 
En nyt ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin se, että sähköautosta testataan käytännön kantama, vaikka polttiksesta ei. Eiköhän se nyt ole selvää, että kantama sähköautojen suurin haaste ja yleisin hankinnan este (hinnan ohella) on juurikin se kantama (ja erityisesti talvella), polttiksilla taas se ei ole normaalisti mikään ongelma (jos jossain polttisautossa autossa olisi joku 200km kantama niin se kyllä varmasti mainittaisiin).

Jos sähköissa on jokupäivä kantama rutiininomaisesti 800-1200km ja lataus tyhjästä täyteen kestää minuutin tiheässä latausverkossa, niin varmasti kantamasta ei sen jälkeen juuri puhuta sähköautojenkaan osalta.

Sehän vasta hölmöä olisikin, että TM ei tätä testaisi, eli jätettäisiin kenties ihmisiä eniten kiinnostava asia testaamatta kokonaan.

Mielenkiinnolla odotetaan, onhan tommosen testaaminen nyt mielenkiintoista ja hyvä tietää, varmasti monia kiinnostaa. Itelle melkein ihan sama vaikka niitä polttiksia ei olisi testissä lainkaan.
Ei tossa vissiin hybridejä ollut tai edes sivuttu?

Toivon kans et kunnon talvi kelit on ollu ja pakkasta reilusti :)

On tää vaan herkkä aihe (joillekkin) :)
 
Mitä väliä tuolla on?
Onhan se hyvä päästä kilpikonnalla laturille, kun toinen vaihtoehto on auton hinaaminen.

Tosiaan testi olisi sitten vasta täydellinen, kun akku ajettaisiin aivan tyhjäksi ja auto sammuisi. Noissa on kumminkin eroja eri sähköautojen välillä.
 
En nyt ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin se, että sähköautosta testataan käytännön kantama, vaikka polttiksesta ei. Eiköhän se nyt ole selvää, että kantama sähköautojen suurin haaste ja yleisin hankinnan este (hinnan ohella) on juurikin se kantama (ja erityisesti talvella), polttiksilla taas se ei ole normaalisti mikään ongelma (jos jossain polttisautossa autossa olisi joku 200km kantama niin se kyllä varmasti mainittaisiin).

Jos sähköissa on jokupäivä kantama rutiininomaisesti 800-1200km ja lataus tyhjästä täyteen kestää minuutin tiheässä latausverkossa, niin varmasti kantamasta ei sen jälkeen juuri puhuta sähköautojenkaan osalta.

Sehän vasta hölmöä olisikin, että TM ei tätä testaisi, eli jätettäisiin kenties ihmisiä eniten kiinnostava asia testaamatta kokonaan.
Näkeehän tuon hetkittäin täälläkin. Tunteella valittu niin tunteilla perusteltu. On ollut näitäkin jotka tiedostaneet eivätkä perustele tyhjillä väitteillä näiden. Aika moni "vastaisuus" loppujen lopuksi ollut sitä että perustelut olleet tunteilla joita sitten kumottu.

Muistaakseni täällä oli jo se Rich Rebuilds kanavan video jossa huvipuistoautoon laitetut Teslan akut karkasi tulipaloksi väärän laturin takia ja kuinka ison myrskyn se aiheutti keskusteluissa. Meni monella tunteisiin kuinka Rich Rebuilds voi julkaista videon jossa Teslan akut palaa. Vaikka toi jokaisen oman järjen omaavalle oli aika selvää että diy projekti niin virheessä se lopputulos voi olla mitä vaan. Yhtälailla tulpallona räjähtäviä polttomoottoreita on maailma täynnä kun dynolla lähtenyt maata kiertävälle radalle.
 
Onhan se hyvä päästä kilpikonnalla laturille, kun toinen vaihtoehto on auton hinaaminen.

Tosiaan testi olisi sitten vasta täydellinen, kun akku ajettaisiin aivan tyhjäksi ja auto sammuisi. Noissa on kumminkin eroja eri sähköautojen välillä.

Niin, se olisi hyvä jos ne ajettaisiin tyhjäksi. Sen sijaan se, että jollain pääsee 200m kun mittari näyttää nollaa on aika yhdentekevää - tuskin se laturi siinä 200m päässä on kuitenkaan.
 
Niin, se olisi hyvä jos ne ajettaisiin tyhjäksi. Sen sijaan se, että jollain pääsee 200m kun mittari näyttää nollaa on aika yhdentekevää - tuskin se laturi siinä 200m päässä on kuitenkaan.
Loppupeleissä se ei edes ole merkitystä. Akkujen kapasiteetin näyttäminen ei ole koskaan absoluuttinen totuus. Tänään ajettu 0km saattaa pysäyttää siihen ja huomenna sillä saattaa voida ajaaa vielä satoja metrejä - kilometrejä. Nollan km lämähtäminen ruutuun voi olla arvio tai korjattu lukema akun oikeasti mennen turvarajalle samassa vehkeessäkin.

Se että annetaan ajaa alle nollan niin normaalikäytössä edes merkityksellinen. Hätätilassa se voi olla pelastumisen ja kuoleman ero. Mutta niihän ne Teslalla hätätilassa vähän rukkasivat noita akkujen turvarajoja höllemmäski et päästiin pidemmälle. Muistasin vaan että jos tesla oikeasti akkunsa tyhjäksi saa niin se on huoltamokeikka eikä laturit enää auta. Niin pitkälle se ei anna ajaa mutta seisoessaan voi tyhjäksi ajetulla aika äkkiäkin päästä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
265 300
Viestejä
4 595 738
Jäsenet
75 590
Uusin jäsen
Antsuli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom