Keskustelua hybridiautoista

Noniin, nyt on uuden corollan hinnat julkistettu. Kallein farmari 2.0 hybridivoimalinjalla hätyyttelee jo 40 tuhannen rajaa.

Edit: täyttä hinnastoa en ainakaan vielä löytänyt toyotan sivuilta, mutta saahan näistä jotain kuvaa.

Uuden Corolla-laivueen edullisin malli on viisiovinen Hatchback, jonka hinnat alkavat 22 941 eurosta (1,2 T Life) ja venyvät 38 885 (2.0 Hybrid Premium).

Sedanin hinnat alkavat 26 994 eurosta (1,8 Hybrid Life) ja kalleimman hinta kipuaa 33 499 euroon (1,8 Hybrid Premium).

Farmarimallien hinnat alkavat 23 996 eurosta (1,2T Life) ja venyvät aina 39 991 euroon (2.0 Hybrid Premium).
Iltalehti
 
Niin, varmasti Optima olisi sähköautoon tai hybridiin hyvä. Jos siis on jotain akun hyytymistä, mutta tuo Toyotan hybridin latausbukikin oli jo korjattu (eikä johtunutkaan akusta). En usko että Optimaa tarvitsisi erikseen koodata, kun ihan tavallinen akku se minun tietääkseni on. AGM akku vaatisi koodauksen, että saa suuremman latausjännitteen.

Myös tuo AGM akku on perinteistä akkua kestävämpi.

Kehittynyt VARTA® AGM lasivillakudostekniikka – maksimaalisen luotettavaa virtaa pitkäkestoisesti
Esimerkiksi pyörätuolien kanssa käytetään hiukan paremmin syväpurkauksia kestävää geeli-akkuja. Joissa neste geelimäisessä muodossa. Sähköauto ei vaadi isoja käynnistysvirtoja, joten noi voivat olla agm akkua parempiakin sähköautossa. Hinta vaan 63-75Ah akulla siellä 300€ päälle. Olisivat polttomoottorissakin webastollekin parempia noi jollei vaadittaisi sitä isoa starttivirtaa.
 
Noniin, nyt on uuden corollan hinnat julkistettu. Kallein farmari 2.0 hybridivoimalinjalla hätyyttelee jo 40 tuhannen rajaa.

Edit: täyttä hinnastoa en ainakaan vielä löytänyt toyotan sivuilta, mutta saahan näistä jotain kuvaa.
Premiumiin on näköjään ladattu aika läjä varusteita, koska se on nyt 5,5 ke kalliimpi kuin style. Auriksessa nuo olivat aika samanhintaisia. Hybrideissä 1,8 --> 2,0 tuo noin 3 ke lisähintaa.

Farkku 1,2T, 85 kW:
Active 25,3 ke, 144 g CO2
Active autom. 27,8 ke, 149 g

Farkku 1,8 hybrid, 90 kW:
Life 27,5 ke, 102 g CO2
Active 28,6 ke, 103 g
Style 31,5 ke, 113 g

Farkku 2,0 hybrid, 132 kW:
Active 31,6 ke, 112 g CO2
Style 34,6 ke, 119 g
Premium 40,0 ke, 121 g

Lähde:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjADegQIBhAB&usg=AOvVaw0nRRIdt3UGn0KV62wpb94_


Edit. Siltä varalta, että joku ihmettelee korkeita päästöarvoja, niin nuo ovat kaikki tiukempia WLTP-arvoja.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla ensimmäinen suomi teslan koeajo (facebook). Muuta mainittavaa oli, että nyt keskinäyttö on kai edellistä tarkempi ja käytön kannalta näyttö on oikein hyvällä paikalla. Vanhemmissa tesloissa siis keskinäyttö on kauempana. Ja laaduntuntu olisi ihan hyvällä tasolla. Ihan tyylikkään näköinen autohan Model 3 onkin.

Model3:n AWD LR performancen koeajo tänään vetokujalla -3C:ssä herätti seuraavat ajatukset:

- Laatuvaikutelma hyvä, mikään ei pistänyt silmään
- Sisältä mielestäni tyylikäs (tämä oli musta/puu). Ja tuntuu ensin liian pelkistetyltä.
- Performance mallin suorituskyky erittäin hyvä ja sporttinen ajettava, kuitenkin reilu vuosi sitten ajamani p90d mielestäni on nopeamman tuntuinen
- Erittäin hyvä auto suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan hintaluokassaan (vrt esim bmw 330e tai 340ix)
- 20”/performance alusta itselle liian täry, kuitenkin koeajoautossa aivan uudet kitkat alla. Paluu oman Amperan rattiin koeajon jälkeen vahvisti tämän.

M3:sta tulee menestys, enkä puhu nyt bemarista.
 
Taitaa olla ensimmäinen suomi teslan koeajo (facebook). Muuta mainittavaa oli, että nyt keskinäyttö on kai edellistä tarkempi ja käytön kannalta näyttö on oikein hyvällä paikalla. Vanhemmissa tesloissa siis keskinäyttö on kauempana. Ja laaduntuntu olisi ihan hyvällä tasolla. Ihan tyylikkään näköinen autohan Model 3 onkin.

Jonku hardcore Teslafanin näkemys. Alkaen 63ke auton menestys on melko rajattu Euroopassa. Tuohon kun lisätään Teslan erittäin huono luotettavuus ja huollon toiminta. Niin saa melko masokisti olla, että laittaa tuon verran rahaa kiinni autoon.
 
Jonku hardcore Teslafanin näkemys. Alkaen 63ke auton menestys on melko rajattu Euroopassa. Tuohon kun lisätään Teslan erittäin huono luotettavuus ja huollon toiminta. Niin saa melko masokisti olla, että laittaa tuon verran rahaa kiinni autoon.
En kyllä itsekään tuohon usko. Aika huikea pitäisi olla Model 3, että olisi Suomessa eniten myyty sähköauto 2019. Auto on kumminkin erittäin kallis ja ainoastaan yksi huoltamo suomessa. Lisäksi hanlalaa, kun vanha auto pitäisi myydä pois ja Tesla hyvittää huonosti vaihtoautosta.

Lisäksi Bemarilla, Mersulla ja Audilla on se oma kannattajakunta euroopassa. Voi olla Teslalla siis aika hankalaa. Lisäksi halppis 3 malleja odotetaan kyllä aika kovasti. Hyvin harva haluaa tuollaisen tosi tehokkaan ja sporttisenkin version. Tesla toki valmistaa huippumalleja, kun kysyntää niillekin vielä riittää ja kate on aika korkea.

Myös S ja X mallien halvimmat 75D versiot on nyt pudotettu pois ja halvin on nyt isoakkuisin 100D. Noihin myös tulee piakkoin sama uudempi akku, kuin Model 3:ssa, paitsi toki isompana.
 
Voi silti olla, että tuo Model 3 tulee yllättämään pahimmat epäilijät myynneissä. Samaan hintaluokkaan löytyy aika iso ostajakunta jopa Suomessa. Nuo tällä hetkellä myydyt sähköautot ei kuitenkaan kilpaile samassa markkinasegmentissä.

Leafien ja Konien vertaaminen Model 3:een on muuten ainoa tapa kun ei kilpailijoita ole samassa kategoriassa, mutta näiden välillä on iso 20k€ kuilu ja 3:nen on sedan. Ostajakunta on aika erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika ontuvaa vertailua..

Enpä muista ketään kuka olisi GSM valittanut.

Kännykät kehittyi niin nopeasti vs. Autot ja ihan niiden luonnollinen kehitys sai ihmiset vaihtamaan puhelinta sekä luopumaan lankapuhelimesta.

Kännykällä soittaminen oli kuitenkin melko nopeasti edullisempaa kuin lankalinja kalliine kk-maksuineen.

Sama tapahtuu lopulta autoilussa kun tekniikka kehittyy ja tulee halvemmaksi kuin nykyinen.

"Sähköauto ei pelasta maailmaa, mutta lievittää kansalaisten ilmastoahdistusoireita."
Lol :) kai se on sitte pakko hankkia sellanen.
 
Aika ontuvaa vertailua..

Enpä muista ketään kuka olisi GSM valittanut.

Kännykät kehittyi niin nopeasti vs. Autot ja ihan niiden luonnollinen kehitys sai ihmiset vaihtamaan puhelinta sekä luopumaan lankapuhelimesta.

Kännykällä soittaminen oli kuitenkin melko nopeasti edullisempaa kuin lankalinja kalliine kk-maksuineen.

Sama tapahtuu lopulta autoilussa kun tekniikka kehittyy ja tulee halvemmaksi kuin nykyinen.

"Sähköauto ei pelasta maailmaa, mutta lievittää kansalaisten ilmastoahdistusoireita."
Lol :) kai se on sitte pakko hankkia sellanen.

Vertailukohta ei ollut lankapuhelin vaan NMT, joka lopulta hävisi kuin yhdessä yössä huolimatta epäilevistä Tuomaista. Viimeisenä NMT-puhelimia yritettiin myydä halvalla etenkin nuorille Ringo-nimellä, mutta lento oli jo lopussa. Autoilun kohdalla syklit ovat pitempiä, koska vanhat autot pysyvät Suomen kaltaisessa maassa liikenteessä hyvin pitkään. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö uusien autojen kaupassa voisi tapahtua perustavanlaatuisiakin muutoksia verrattain lyhyellä aikajänteellä.

Itse uskon, että sähköautojen kasvu on eksponentiaalista seuraavan kymmenen vuoden aikana, mutta kun lähtötaso ja autojen saatavuus on niin matala, vielä 2019 ja 2020 se ei näy kovin suuresti. Kuitenkin vuoteen 2025 mennessä uskon, että marmorin show room on kovasti eri näköinen kuin tällä hetkellä. Polttomoottoriauto myydään useimmiten hybridin muodossa ja täyssähköauto näyttäytyy jo useimmille varmempana valintana tulevaisuuden kannalta. Etenkin PK-seudulla sähköautoja näkyy jo paljon ja vielä useampi haluaa sellaisen ostaa, kunhan (käytetyn) hintataso tekee sen mahdolliseksi.

Maaseudulla autokanta on vanhaa ja mentaliteetti konservatiivinen, joten sinne päätyvät etenkin Euroopassa hyljeksityt dieselit ja toisaalta halvat bensa-autot. Uutena nämä alkavat kuitenkin olla jo marginaalia, koska ostajat näkevät ne vanhanaikaisina ja pelkäävät arvonmenetystä ja veromuutoksia.
 
Analyysi: Akku ei kestä, maaseudulla ei pärjää! Sähköautoja vastustetaan vuonna 2019 samoilla väitteillä kuin GSM-puhelimia 1994 YLE uutisissa nasevaa tekstiä sähköautoilun kehityksestä. Jo nykyisten sähköautojen kulutus ja sen hinta on vain neljänneksen polttisauton vastaavasta.
Testissä voi olla nasevaa mutta siinä on selvä virhe oletuksissa miksi. Jollei sitä Fordin Model T sarjatuotantoa olisi tullut ja hinta sen $260 (nykyrahassa $6400) ja halvin sähkö $1750 (nykyrahassa $43000) niin tilanne ei olisi välttämättä se mikä nykyisin. Tuo on liian iso muuttuja että voitasiin syyttää mitään muita syitä miksi sähköautot hävisi tuolloin.

Toisaalta jos katsotaan 1994 puhelimia ja verrataan nykyisiin ja halutaan verrata autoihin käyttäen perusteluna niin onon syy odottaa muutamia vuosia. 5 vuotta myöhemmät puhelimet oli jo aivan eriä kuin se tiiliskivi 1994. Puhumattakaan 10 vuotta myöhemmistä tai nykyisistä. Hinnankin mukaan kännykkä on aivan huono vertaus kun katsoo miten äkkiä vanha malli muuttuu sellaiseksi ettei haluta.
 
Viimeksi muokattu:
ertailukohta ei ollut lankapuhelin vaan NMT, joka lopulta hävisi kuin yhdessä yössä huolimatta epäilevistä Tuomaista.
Toki, mutta noita NMT puhelimia ei ollut kovinkaan laajalti. Parempi verrata vallitsevaan tekniikkaan, joita lähes kaikilla on.
Eli tekniikka oli kovin tuoretta ja parempi tekniikka voitti. Tuskin monikaan ajatteli -94 käyttävänsä dataa puhelimessan kun ostaakin GSM puhelimen. Eipä ne ensimmäiset sitä tukeneetkaan, ei tukenu edes tekstiviestin lähetystä.

Eli lankapuhelimeen verrattuna etuja sekä GSM, että NMT:llä oli aivan älyttömästi vaikka alussa akkukesto olikin huono. Akkutekniikassa kuitenkin tehtiin suuria hyppäyksiä siihen aikaan ja mikropiirien viivanleveydet pieneni eli kulutti helvetisti vähemmän virtaa. Auton akuilla ei ihan pian samaan päästä, ellei jotian mullistavaa keksitä:
bqkkps4a00h0ifiq5pyo.png


Toki ^tuon mukaan ~2030 saadaan jo tuplasti rangea tai puoleen hintaan nykynen range. -95 nokian isolla akulla pärjäsi ehkä 2 päivää.. 2000 sirolla li-ion akulla viikon tai kaksi. Nykyään taas päivä :)

Kyllä minäkin jo nyt ostaisin jonkun plugin auton jos rangea olisi 30-50km talvella ja hintaa 15k uutena. Eli sellanen pikku kakkosauto. Voisi se olla täyssähkökin jos range vähintää 100km talvella. Valikoimaa ei vain ole mitään vielä, etenkään edullisia.
Heti kun tekniikka kehittyy niin että sähköauto on halvempi ostaa niin varmana kauppa käy ainakin niille jotka voivat kotona tai töissä ladata ja ajelu ei ole sellaista että tarttisi joka matkalla latailla tunti jossain.
 
Jos vertaa tosiaan kännykkään ja vuoteen 1994. Oma eka puhelin oli Nokia 5110, 1998. Eli 4 vuoden viive kehityksessä.

Sähköautot jo kiinnostaa. Mutta puhelimia saatetaan käyttää vaikkapa 2 vuotta tai vähän pitempään, jos akun vaihtaa uutteen. Autoja taas käytetään 20-21 vuotta ja sitten vasta romutetaan.

Nyt 2019 on tullut Nissan Leafin toinen sukupolvi (facelift). Ja kokonaan uusi malli Tesla Model 3. Sekä Hyundai, Jaguar ja Audi sähköautot. Vuonna 2023 eli sama 4 vuotta, niin sähköautot pitäisi olla jo nykyistä halutumpia. Vaikka tuo autojen kehitys onkin ollut aina hidasta. Auton suunnittelu kun on niin tosi kallista. Puhelimet on siis tosi halpoja autoihin verrattuna. Vaikkapa 200€ Xiaomi tai 38 000-40 000€ Nissan Leaf 40kWh.


Niin ja noissa siihen aikaan omakotitaloissa olevissa lankapuhelimissa oli se oma tuttu puhelinnumero, joka oli kaikilla tallennettuna. Jos vaihtoi GSM kännykkään, niin numero vaihtui. Lisäksi GSM ei toiminut kaikkialla, kun puhelinmastoja oli niin harvassa. Nyt 4G data toimii lähes kaikkialla. Toki data saisi olla nopeampi.

Usen olikin lankapuhelin ja GSM puhelin molemmat. Sitten puhelimella alettiin tehdä muutakin, vaikkapa pelata matopeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylen juttu oli kyllä aika epätieteellistä huttua. Verrataan satojen eurojen kulutushyödykettä kymmenien tuhansien sijoitukseen. Ongelma sähkössä on sen varastointi sekä käyttöturvallisuus. Ensimmäisen kerran kun eurooppalaisessa tunnelissa tapahtuu sähköautopalo niin sähköautoilla ei ole asiaa enää tunneleihin. Tesla on kans kaukana autosta joka Suomessa olisi vaihtoehto polttomoottoriautolle. Renaultin uusi Zoe on enempi askel oikeaan suuntaan.
 
Niin puhelin on halvempi tuote ja helpommin ostettavissa. Opiskelijana oli varaa ostaa 1997 vuonna Nokia 8110i. Datakäyttö oli yksi mallin hankinnan syynä. Oli vähän erilaista sekin silloin.

Ylen juttu oli kyllä aika epätieteellistä huttua. Verrataan satojen eurojen kulutushyödykettä kymmenien tuhansien sijoitukseen. Ongelma sähkössä on sen varastointi sekä käyttöturvallisuus. Ensimmäisen kerran kun eurooppalaisessa tunnelissa tapahtuu sähköautopalo niin sähköautoilla ei ole asiaa enää tunneleihin. Tesla on kans kaukana autosta joka Suomessa olisi vaihtoehto polttomoottoriautolle. Renaultin uusi Zoe on enempi askel oikeaan suuntaan.
Kunhan saatu aikaseksi juttu jolla saadaan vastakkainasettelu vastaan ja myötä. Leimataan kritikki ja kiinnostamattomuus aiheettomaksi vastustukseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylen juttu oli kyllä aika epätieteellistä huttua. Verrataan satojen eurojen kulutushyödykettä kymmenien tuhansien sijoitukseen. Ongelma sähkössä on sen varastointi sekä käyttöturvallisuus. Ensimmäisen kerran kun eurooppalaisessa tunnelissa tapahtuu sähköautopalo niin sähköautoilla ei ole asiaa enää tunneleihin. Tesla on kans kaukana autosta joka Suomessa olisi vaihtoehto polttomoottoriautolle. Renaultin uusi Zoe on enempi askel oikeaan suuntaan.

Onko se sähköauton akku jotenkin perustavalla tavalla vaarallisempi kuin 50-100 litraa palavaa nestettä?

Itse en usko, että Zoe on yhtään Model 3:a parempi autoilun sähköistäjä. Perheen ykkösauto on se, johon ollaan valmiita panostamaan, ja tuollainen yli 30 000 euroa maksava kananmuna ei varmasti aiheuta kummempia kutkutuksia perheenisin housuissa.

Paljon mielenkiintoisempi on nyt 40-50 000 euron hintaluokka, johon on ensimmäistä kertaa tarjolla autoja, jotka voivat aidosti toimia perheen ainoana tai ykkösautona. Tähän markkinaan on myös tulossa runsaasti kilpailua, kun VW:n MEB-alustan autoja alkaa putkahdella 2020-2022. Tällä hetkellä tarjolla on Leaf, Kona ja kohta e-Niro. Model 3:n halvemmat mallit voivat myös tulla lähelle.

Premium-luokassa Teslat, I-Pace ja E-Tron ovat minusta nimenomaan kovia kilpailijoita polttiksille, mutta kansanautoja ne eivät tietenkään ole.
 
Olikohan Renault Zoe euroopan eniten myyty sähköauto viime vuonna. Uusi Zoe siis vaikutaisi oikein hyvälle. Tuon auton kokoluokkakin on sama kuin Hyundai Konassa, eli pikkuautojen luokassa ovat. Pienen koon ansiosta ne on hyviä kaupunkiautoja ja käytännöllisiä.

Se uusi Volkkarin alusta on luokkaa isompi ja luokkaa kalliimpikin. Ei siis ole tulossa VW Poloa sähköautona. Itse veikkaan että Volkkarista tulisi kumminkin hyvä kirittäjä Tesla Model 3:lle, kun kokoluokka voisi olla aika sama. VW taisi olla kumminkin teholtaan paljon kesympi.

Model 3:sta pitäisi tulla myös halvempi ei premium versio. Nuo nykyiset kun on kaikkein kalleimpia ja varustelluimpia. Luultavasti kangaspenkein ja umpikatolla.
 
Onko se sähköauton akku jotenkin perustavalla tavalla vaarallisempi kuin 50-100 litraa palavaa nestettä?

Itse en usko, että Zoe on yhtään Model 3:a parempi autoilun sähköistäjä. Perheen ykkösauto on se, johon ollaan valmiita panostamaan, ja tuollainen yli 30 000 euroa maksava kananmuna ei varmasti aiheuta kummempia kutkutuksia perheenisin housuissa.

Paljon mielenkiintoisempi on nyt 40-50 000 euron hintaluokka, johon on ensimmäistä kertaa tarjolla autoja, jotka voivat aidosti toimia perheen ainoana tai ykkösautona. Tähän markkinaan on myös tulossa runsaasti kilpailua, kun VW:n MEB-alustan autoja alkaa putkahdella 2020-2022. Tällä hetkellä tarjolla on Leaf, Kona ja kohta e-Niro. Model 3:n halvemmat mallit voivat myös tulla lähelle.

Premium-luokassa Teslat, I-Pace ja E-Tron ovat minusta nimenomaan kovia kilpailijoita polttiksille, mutta kansanautoja ne eivät tietenkään ole.

Uuden auton ostaja on keskimäärin yli 50- vuotias mies niin sillä iällä on housuissa tapahtuvat tuntemukset toissijaisia kun autoa valitaan. Jotain kertoo jo sekin, että alle 35- vuotiaita uuden ostajia on saman verran mitä on yli 70- vuotiaita uuden auton ostajia. Samaten tuo 40-50 ke hintaluokka on jo kaukana siitä keskimääräisestä hintatasosta millaisia autoja uutena ostetaan. Omalla tavallaan vähän hassua, että sähköauto pitää saada kelpaamaan vanhemmalle väestölle, että se voi alkaa kasvattamaan markkinaosuuttaan ihan tosissaan. Nuoremmille se olisi helpompi myydä, mutta se porukka ei niitä uusia autoja sieltä kaupasta hae.
 
Olikohan Renault Zoe euroopan eniten myyty sähköauto viime vuonna. Uusi Zoe siis vaikutaisi oikein hyvälle. Tuon auton kokoluokkakin on sama kuin Hyundai Konassa, eli pikkuautojen luokassa ovat. Pienen koon ansiosta ne on hyviä kaupunkiautoja ja käytännöllisiä.

Se uusi Volkkarin alusta on luokkaa isompi ja luokkaa kalliimpikin. Ei siis ole tulossa VW Poloa sähköautona. Itse veikkaan että Volkkarista tulisi kumminkin hyvä kirittäjä Tesla Model 3:lle, kun kokoluokka voisi olla aika sama. VW taisi olla kumminkin teholtaan paljon kesympi.

Model 3:sta pitäisi tulla myös halvempi ei premium versio. Nuo nykyiset kun on kaikkein kalleimpia ja varustelluimpia. Luultavasti kangaspenkein ja umpikatolla.

Itse ajattelen, että siihen ykkösautoon/ainoaan autoon ollaan valmiita laittamaan rahaa kiinni. Pienet kaupunkiautot tulevat naisille ja niille, joita autoilu ei kauheasti kiinnosta ja jotka eivät halua laittaa paljon rahaa kiinni. Konakin on pieni auto mutta silti kymmenen senttiä pitempi ja seitsemän senttiä leveämpi kuin Zoe. Tehoissakin saattaa olla pientä eroa, jos suurennuslasilla katsotaan.

Uuden auton ostaja on keskimäärin yli 50- vuotias mies niin sillä iällä on housuissa tapahtuvat tuntemukset toissijaisia kun autoa valitaan. Jotain kertoo jo sekin, että alle 35- vuotiaita uuden ostajia on saman verran mitä on yli 70- vuotiaita uuden auton ostajia. Samaten tuo 40-50 ke hintaluokka on jo kaukana siitä keskimääräisestä hintatasosta millaisia autoja uutena ostetaan. Omalla tavallaan vähän hassua, että sähköauto pitää saada kelpaamaan vanhemmalle väestölle, että se voi alkaa kasvattamaan markkinaosuuttaan ihan tosissaan. Nuoremmille se olisi helpompi myydä, mutta se porukka ei niitä uusia autoja sieltä kaupasta hae.

40-50 t€ ei ole tietenkään paras volyymimarkkina, mutta se on jo keskiluokan ulottuvilla, jos kiinnostusta on. Tässä hintaluokassa myydään paljon esimerkiksi Octavia RS:ää automaagina. Tässä vaiheessa liikkeellä ovat kuitenkin vasta early adopterit ja todellinen massamarkkina antaa vielä odottaa.
 
Itse ajattelen, että siihen ykkösautoon/ainoaan autoon ollaan valmiita laittamaan rahaa kiinni. Pienet kaupunkiautot tulevat naisille ja niille, joita autoilu ei kauheasti kiinnosta ja jotka eivät halua laittaa paljon rahaa kiinni. Konakin on pieni auto mutta silti kymmenen senttiä pitempi ja seitsemän senttiä leveämpi kuin Zoe. Tehoissakin saattaa olla pientä eroa, jos suurennuslasilla katsotaan.



40-50 t€ ei ole tietenkään paras volyymimarkkina, mutta se on jo keskiluokan ulottuvilla, jos kiinnostusta on. Tässä hintaluokassa myydään paljon esimerkiksi Octavia RS:ää automaagina. Tässä vaiheessa liikkeellä ovat kuitenkin vasta early adopterit ja todellinen massamarkkina antaa vielä odottaa.
Uusi Corolla farkkukin on kalleimmillaan 40 000€. Toki suosituin tulee olemaan farkku 1.8 hybridinä ja jollain halvemmilla varusteilla. Tuo farkku on kumminkin Avensiksen kokoinen.


Kona on tosiaan Renaultia tehokkaampi. Ja täysin uusi Clio/Zoe tulee olemaan kumminkin vanhaa Renaultia tyylikkäämpi. Auton koosta en osaa sanoa mitään, mutta voisin veikata vähän vanhaa isommaksi.

Joku Clion kuva ja Zoesta ei vielä löytynyt mitään.
renault_clio_-_front_watermarked.jpg
 
Itse muistan vallan mainiosti sen, kun naapurin tontilla ei kuulunut Tele ja vastaavasti jossain toisessa paikkaa ei kuulunut Radiolinja ja porukka otti aina suuntaan X nopeita spurtteja kun piti saada puhelimiin kuuluvuutta.
Eipä toi 1997 ollut myöskään radiolinjalla joka paikassa yhtä juhlaa. Alkoi kuitenkin oleen jo aika kattava verkko. Uudelleen 2006 sai kuuluvuus ongelmaan palata 3G myötä kun puhelin ei pystynyt puhelua ja dataa siirtämään yhtäaikaa kuin 3G verkossa joka vaillinainen. Aina ei tullut puhelut läpi yms. pikku ongelmaa jotka oli 2007 vuoteen mennes kadonneet muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ei nykypäivänä siedettäisi samaa mitä alkuun olleet ongelmat oli. Jollei muista tai aika kullannut muistot niin voihan se vertailu olla jotenkin vain negaajien valitusta. Noh niin tai näin. Niin jättäisin koko tekstin omaan mitättömään arvoonsa nyky journalismin tasosta jossa taustatyö on 2 minuutin googlaus ja omien mielipiteiden ilmaiseminen agenda ja totuus.
 
Noi GSM vertailut ei kyllä suoraan verrattavissa ole sähköautoon.

Silloin vuoden 95 paikkeilla perinteinen NMT puhelin oli kyllä paljon käyttökelpoisempi kuin GSM, jonka verkko oli vielä liian harva, vaikka puhelut toimiessaan olivatkin pääsääntöisesti laadukkaampia. Mitä tulee tuohon akun kestoon, niin alkupään GSM puhelimet taisivat syödä virtaa kovempaa tahtia kuin vastaava NMT kapula, ja tuon akkuongelman korjasi kyllä ensisijaisesti virrankulutuksen väheneminen, ei akkujen parantuminen.

Sähköauton suurin ongelma on akku, tai lähinnä sen rajallinen kapasiteetti, mutta toisin kuin vuonna 1995 GSM luuria kehittäneellä insinöörillä, sähköautoinsinöörillä on fysiikan lait paljon likempänä ahdistamassa. GSM luurissa se pakollinen sähkönkulu liittyi radioaallon tuottamiseen, joka oli aluksi vain murto-osa kokonaiskulutuksesta, kun taas sähköauton pakollinen kulu on sen massan liikuttaminen, joka jo nykyisellään on pientä murto-osaa lukuunottamatta se pääasiallinen kulu.
 
Joo, aika hiljaista on että akkuautot kiellettäisiin tunneleista, akkupalossa se tärkein ero lienee kuitenkin se älyttömän pitkä jälkisammutusaika, vaikka itse tulipalokin on työläämpi saada sammumaan.
 
Eipä toi 1997 ollut myöskään radiolinjalla joka paikassa yhtä juhlaa. Alkoi kuitenkin oleen jo aika kattava verkko. Uudelleen 2006 sai kuuluvuus ongelmaan palata 3G myötä kun puhelin ei pystynyt puhelua ja dataa siirtämään yhtäaikaa kuin 3G verkossa joka vaillinainen. Aina ei tullut puhelut läpi yms. pikku ongelmaa jotka oli 2007 vuoteen mennes kadonneet muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ei nykypäivänä siedettäisi samaa mitä alkuun olleet ongelmat oli. Jollei muista tai aika kullannut muistot niin voihan se vertailu olla jotenkin vain negaajien valitusta. Noh niin tai näin. Niin jättäisin koko tekstin omaan mitättömään arvoonsa nyky journalismin tasosta jossa taustatyö on 2 minuutin googlaus ja omien mielipiteiden ilmaiseminen agenda ja totuus.
No jep.. Noi kaikki Ylen Kolumnit, Analyysit ja Kommentit on ihan puhtaita mielipidekirjoituksia. Ja Yle nimenomaan valinnut kirjoittajat siten, että heidän mielipiteet palvelevat Ylen agendaa.
 
Hintahan se eniten hidastaa autokannan uusiutumista, tai työllisyystilanne/palkat.

Omista 20-35 kavereista tasan kahdella on kalliimpi auto (joku mersu ja fordi 20-30k käytettynä). Lopuilla on 0-5000e arvoisia vanhoja autoja, kun ei yksinkertaisesti ole varaa parempiin pätkätöiden ja pienten palkkojen takia. Ovat kuitenkin korkeakoulutettuja melkein kaikki, ainakin 20 henkeä.

Nuo kaksi "paremman" auton omaavaakin sattui pääsemään heti amiksesta/lukiosta suhteilla töihin ja kerryttämään työuraa siitä asti.

Loput tutut joilla on uusia/yli 20k maksaneita autoja onkin sitten näitä 50-60 vuotiaita tai vanhempia.
 
Litiumioniakut autopalossa

todellisuus on tarua...ihmeettömämpää. Sammutetaan kuin normaalit autopalot. Tunnelissa savukaasut ajetaan palosta pois päin tuulettamalla ja sammutus suoritetaan puhtaasta päästä.
Huomasit varmaankin että kokeissa poltettiin ehjiä kennoja eikä mikään ollut kokoluokaltaan täyssähköautoissa käytetty. Lisäksi huomasit ehkä että sammutusvesi oli sekä ympäristölle haitallista että sisälsi ioneja. Iso ero polttoaineen varsinkin dieselin suhteen on ettei polttoaine syty itse, akkuja ei myöskään voi tehdä vaarattomaksi poistamalla energian lähde, koska itse energiavarasto on se paloherkkä osa. Polttoaineen vuoto on aistinvaraisesti havaittavissa mutta korkeajännitteisyys ei. Lista on jos ei nyt loputon niin sen verran pitkä että kannattaa käsitellä jossakin omassa keskustelussa.
 
Joo, aika hiljaista on että akkuautot kiellettäisiin tunneleista, akkupalossa se tärkein ero lienee kuitenkin se älyttömän pitkä jälkisammutusaika, vaikka itse tulipalokin on työläämpi saada sammumaan.
jää nähtäväksi. Nykyäänkin rajoitetaan tunneleissa raskaan kaluston ajoa johtuen vaarallisen suuresta palokuormasta. Varmaa on että saksan autovalmistajat ottavat kaiken irti jos Tesla sattuisi syttymään tunnelissa.
 
Onko se sähköauton akku jotenkin perustavalla tavalla vaarallisempi kuin 50-100 litraa palavaa nestettä?

Meinasin sanoa, vain että ”on”, mutta olin liian hidas ja se ehdittiin sanoa. Joudun ehtä perustelemaan...

Ongelmana on se, että sopivankaltainen akkupalo ei tarvitse edes sitä ulkopuolista happea aiheuttaakseen huomattavan määrän vahinkoa. Tästä syystä sitä ei voi sammuttaa vaahdolla (tai pikaisesti laajalta alueelta ensin jauheella tulet pois sekunneissa jos se kolari on repinyt tankin pahasti rikki ja nesteet on levällään – sitten rauhassa vaahdot päälle ettei syty uudelleen). Sammutukseen riittää siis että mikä tahansa kolmesta ”palokolmion” sivusta poistetaan: lämpö, happi tai polttoaine. Ja, jälkivalvontaan että varmistetaan vähintään yhden pysyvä poistuminen.

Akkupalo sen sijaan pitää aina vaan pitää jäähdytettynää kylmäksi jotta se ei riko paikkoja (ja sitten pidettynä kylmänä kunnes se purkautuu enemmän tai vähemmän hallitusti vuotovirtoihinsa). Tämä vie pahimmillaan useita tunteja. Lisäksi se kylmäkin vaurioitunut akku voi syttyä spontaanisti uudelleen vielä vaikka seuraavana päivänä (myös tuossa testissä taisi näin käydä ainakin kertaalleen noilla pikkuakuillakin). Vaahto tai jauhe eivät tässä auta. Akkupalo = joku sekoitti valkoista fosforia bensaan ja laittoi vielä hapetinta joukkoon (”hieman” kärjistäen, mutta noilla saa sen uuden itsesyttymisen havainnollistettua).

Siihen on ihan syynsä miksi yli 100 Wh litiumakkuja ei saa kuljettaa matkustajalentokoneissa (edes laitteen sisällä käsimatkatavaroissa), tai yli grammaa litiumia sisältäviä akkuja ruumassa (edes laitteissa). Jos nuo akut tuosta nykyisestä vielä oleellisesti kasvavat (100 kWh = 360 MJ ~ 10 litraa bensaa) vaikka sinne palokuormaltaan nykyhenkilöautoluokkaan tai sen yli, niin kyllä siinä joutuisi hetken miettimään että millä ihmeellä sen tunnelin saa takaisin käyttöön tolkun ajassa.. toki jos paloturvallisuus olisi ykkösprioriteetti, niin eipä noita henkilöautojakaan tunneleihin päästettäisi. Se riski on pieni verrattuna tunnelin hyötyyn. Jos kerran N:ssä vuosikymmenessä yksi tunnelipalo tapahtuu (ja kaikki ihmiset vieläpä pääsevät niitä jo nestepaloja varten tarvittuja pelastuskuiluja pitkin turvaan), niin ei se päivän tai parin käyttökatko taida pahemmin missään tuntua...

Kun siis se kertaalleen vaahdolla peitetty bensa- tai dieselpalo on voitettu parhaimmillaan siinä muutamassa sekunnissa ( tai vaikka jossa tuota palavaa nestettä on tahallaan ihan törkeä määrä, useita satoja litroja näyttäisi olevan ja silti 10 sekuntia riitti). Sitten vaan lämpö alas ja imeytyshiekat paikalle. Parhaimmiillaan tunnissa parissa liikenne kulkee taas.
 
Tesla Model S pitää Autolistin mukaan kaikista autoista parhaiten arvonsa:

Study: Tesla Model X and Model S continue to hold values better than rivals

Mitenköhän hyvin tämä pitää paikkansa Suomessa? Onko joku perehtynyt tuohon arvonalenemaan?

Koitin noita Suomen myyntihintatilastoja käydä läpi, mutta on vaikeaa, koska alkuperäinen hinta on hankala selvittää.
Model S 75D hinta oli noin 98 000€. Nyt on siis kalliimpia, kun 100D on pienin.

Mutu tuntumalla hinnat on pysyneet hyvin korkealla. 4 vuotta vanha ja pienemmällä 70D akulla oleva ei facelift malli 61 900€. Tuokin on vain yksillä renkailla, kun on tuontiauto. Aivan summissa laskettuna hinta olisi laskenut 750€/kk. Eli maltillisesti ja tuo 70D on muutenkin huonompi kuin 75D.

https://m.nettiauto.com/tesla/vaihtoautot?id_four_wheel=3&page=1

Muutenkin näyttää olevan 4 kpl ruotsista tuotuja autoja tuon halvimman lisäksi. Suomessa kun Tesla valikoima on aika suppea. Jos auton hankkii itse ulkomailta, niin siinäkin voi vähän säästää.
 
Tesla Model S pitää Autolistin mukaan kaikista autoista parhaiten arvonsa:

Study: Tesla Model X and Model S continue to hold values better than rivals

Mitenköhän hyvin tämä pitää paikkansa Suomessa? Onko joku perehtynyt tuohon arvonalenemaan?

Koitin noita Suomen myyntihintatilastoja käydä läpi, mutta on vaikeaa, koska alkuperäinen hinta on hankala selvittää.
Syynä varmaan se, että käytetty Tesla on edelleen kova peli, ja sähköautomarkkinoilla on aika rajallisesti autoja, jotka uutenakaan pärjäisivät tuolle. Uskon, että Teslojen arvo alkaa laskea vasta kun nämä erinäiset premium-valmistajat (Audi/BMW/Mercedes yms) saavat ulos kunnollisia täyssähköautoja hintaluokkaan 50-100 kiloeuroa. Joku BMW i3 ei oikein mene samaan kategoriaan, vaikka sähköautona onkin varmasti ihan järkevä peli.
 
jää nähtäväksi. Nykyäänkin rajoitetaan tunneleissa raskaan kaluston ajoa johtuen vaarallisen suuresta palokuormasta. Varmaa on että saksan autovalmistajat ottavat kaiken irti jos Tesla sattuisi syttymään tunnelissa.
Raskaassa kalustossa se iso palokuorma tulee kuitenkin todennäköisemmin kuormasta kuin polttoainesäiliön sisällöstä.

Sanotaan vaikka jokin puoliperävaunu täynnä koiran ruokaa, joka itsessään ei ole mitenkään paloarkaa tai vaarallista, mutta jos se syttyy, niin tuollainen palaa viikon jos siihen ei pumpata miljoonaa litraa vettä.
 
Varmaan sähköakkujen vaarallisuudessa tunnelisss haetaan myös sitä ettei sitä pysty estämään kuin lämmönpoistolla. Polttonesteillä riittä hapen tai lämmön poisto. Molemmat onnistuu vedellä ja vaahdolla. Akkupaketti kun lähtee tuottaa se vetyä ja happea itsekin palavalla suhteella. Vettä tai muuta jäähdykettä tarvitaan enemmän jotta pelkällä jäähdyttämisellä saadaan loppumaan. Onko noi sitten niin vaarallisia missään tilanteessa että siksi suljettaisiin suljettaisiin niin en tiedä.

palamisen-edellytykset.png
 
Viimeksi muokattu:
Akkupalo = joku sekoitti valkoista fosforia bensaan ja laittoi vielä hapetinta joukkoon (”hieman” kärjistäen, mutta noilla saa sen uuden itsesyttymisen havainnollistettua).

On tosiaan hyvä pitää mielessä, että akussa on sekä polttoaine että hapetin valmiiksi samassa paketissa, ja jos akun sisäinen rakenne pettää, ne voivat päästä reagoimaan keskenään hallitsemattomasti. Akun energiatiheyden kasvattaminen on vielä omiaan pahentamaan seurauksia.

Sisäisen lämmönkehityksen ohella elektrolyytin palaminen voi aiheuttaa omat ongelmansa.
 
Metallipaloissa lämmöt nousevat myös vaarallisen korkealle. Mielenkiintoinen tieto aikaisemmin linkitetyssä tutkimuksessa oli 1500C tasolle nousseet lämpötilat. Kyseessä on kuitenkin taso jossa teräsrakenteet alkavat sulaa..
 
Raskaassa kalustossa se iso palokuorma tulee kuitenkin todennäköisemmin kuormasta kuin polttoainesäiliön sisällöstä.
kyllä ne rekat läpi tulevat lasteineen. Ne vain nostetaan kiskoille, eikä sillärekalla saa tyhjänäkään ajaa tiettyihin tunneleihin. Kanaalin tunnelissa järjestely koskee myös henkilöautoja kun ajoneuvoliikenteelle avointa tunnelia ei edes rakennettu.
 
Mites porukalla hybridit on tykänny pakkasista? Erityisesti toyota/lexus porukan kokemukset kiinnostaa. Leaffeista blogissa olikin mukavasti juttua, mutta täyssähköisistäkin voisi myös techiläiset naputella.
 
Mites porukalla hybridit on tykänny pakkasista? Erityisesti toyota/lexus porukan kokemukset kiinnostaa. Leaffeista blogissa olikin mukavasti juttua, mutta täyssähköisistäkin voisi myös techiläiset naputella.
2012 Prius Phev nyt toista talvea. Säteilylämmitin ja sisäpistoke löytyy. Samoin toimii kuin normi-bensavehkeetkin talvella, eli kulutus kasvaa jonkun verrab ja sähkörange lyhenee. Ei eroa talviautona Toyota Versoon tai Honda CR-V:een.
 
Mites porukalla hybridit on tykänny pakkasista? Erityisesti toyota/lexus porukan kokemukset kiinnostaa. Leaffeista blogissa olikin mukavasti juttua, mutta täyssähköisistäkin voisi myös techiläiset naputella.

2010 Auris hyytyi kotipihaan toisena talvena (2012), kun oli pidempään kovempaa pakkasta. Ensioire oli, että käynnistäessä sammui sekunnin päästä ja tuli check hybrid system. Toisella yrityksellä jäi käyntiin normaalisti. Pikahuollossa kuivattiin imusarja ja kuitattiin vika. Parin viikon päästä hyytyi uudestaan, eikä enää lähtenyt käyntiin. Pakkasta piteli siinä -32°C silloin. Hinausautolla huoltoon ja taas kuivattiin imusarja ja varattiin aika koko imusarjan vaihtoon. Takuuseen vaihdettiin uudemman vuosimallin imusarja (~2500 €) ja sen jälkeen ei enää kaasuläppä jäätynyt seuraavaan neljään vuoteen. Moottorin tukikumit sen sijaan jäätyivät edelleen melko vähän joustaviksi kun pakkasta oli yli -25:n ja meno oli yön yli pihalla seistyään ensimmäiset 10 km kuin rajummallakin traktorilla. Talvikulutus nousi auton oman mittarin mukaan ~0,5 l/100 km kesään verrattuna.

2014 Lexus CT ei ole erityisempiä vielä kummitellut. Mitä nyt viikko sitten (~-20°C) kerran teki niin, että kun pani vakkarin päälle, niin polttomoottori nosti kierrokset 4000:n kieppeille normaalimmasta alle 2000:sta. Vakkari pois ja ite kaasua painaen kierrokset normalisoitui. Muutaman kilometrin ajon jälkeen vakkarikaan ei enää kierroksia nostanut. Talvikulutus nousee auton oman mittarin mukaan ~0,2-0,3 l/100 km kesään verrattuna (~75% maantietä).

Noin yleensäottaen hyviä talviautoja olleet kyllä (paitsi tuo Auriksen täristys). Yli -20 kun on pakkasta, niin pari ensimmäistä jarrutusta vaatii enemmän polkimen painallusta, kun regen ei halua kylmään akkuun jarruttaa ja kaasuakin saa enemmän painaa, että auto liikahtaa. Mutta 3 km kohdalla tulee täysillä lämmintä sisälle jo, palele ei kyllä. -15 asteen jälkeen sähköajon määrä jää jo melko vähäiseksi ja vaikka liikennevaloissa moottori sammuukin, niin käynnistyy kyllä samantien kun kaasuun hipaisekaan liikkeellelähtiäkseen. Sisätilojen lämpöpyyntiä tiputtamalla sähköajoa saisi lisää, mutta kun ei jaksa kikkailla, niin 21,5°C pyynnöllä moottori jäähtyy hämmentävän nopeasti hitaassakin ajossa (CT:ssä tosin ei ole moottorilämpömittaria mistä sitä näkisi).

Auriksessa istuinlämmitin oli ehkä vähän liian vähillä pykälillä, kun niitä oli 2, mutta CT:n ylenmääräiset 27 pykälää taas on vähän hassusti sijoitettu tehon yläpäähän. Alimmat tehot voisivat mennä ehkä vielä puoleen siitä mikä minimi nyt on, niin pikkupakkasillakin voisi pitää lämmitystä koko ajan päällä.
 
Katkelma Tesla Model 3 Performance koeajosta. Ihan hyvältä kuulostaa, jos isompi ja kalliimpi S malli on vanhahtava pikku teslaan nähden. Koeajo oli tietysti talvikelillä ja muutenkin aika lyhyt. Lisäksi joku Teslan heppu oli vahtimassa, että ajetaan rauhassa. Itse ainakin haluan koeajaa auton ihan yksin. :) facebook:

Kulutus koeajolenkillä tuntui olevan ihan odotettu, eli jonkin verran S:ää alhaisempi. Tarkemmin tätä ei ehtinyt testailla, mutta auton keskikulutus koko päivän jatkuneiden koeajojen jälkeenkin oli jotain 280wh/km, muistelisin nähneeni vastaavissa P100D-koeajoautoissa 350-400 lukemia :-)

Kannattaako päivittää? Pre-facelift S-kuskille tässä autossa on varmasti riittävästi uudistuksia, jotta päivitys voisi olla kiinnostava (oletteaen että pienemmät tavaratilat eivät muodostu ongelmaksi). Facelift S:n ja X:n omistajien kannattanee jäädä odottelamaan kyseisten mallien seuraavaa isompaa päivitystä, joka lie luvassa tämän vuoden aikana.

Koeajon jälkeen se oma S tuntui kyllä aika vanhanaikaiselta...
Noin 500 kiloa vähemmän painoa ja lyhyempi akseliväli tuntuvat. Tähän kun yhditetään pienempikokoinen ratti, tulee ainakin raskaaseen S:ään verrattuna hieman mikroautomainen fiilis.
Ainakin performance-mallin matalampi alusta on säädetty jämäkäksi, tuntuma on aika samankaltainen kuin saksalaisissa urheilualustoissa. Tien muodot tuntuvat selvästi, mielipidekysymys, mutta ainakin omasta mielestäni tämä on vain hyvä asia. Ohjaustehostuksen jäykkyyteen löytyy kolme vaihtoehtoa ja tiukin niistä on todella jämäkkä.
 
Mitä noita autoja rääkkäämään oli sähkö tai ei. Tietenkin jos pakko on päästä niin oishan se kiva että sit päästään. Miä jätin Volvon parkkiin tuossa illalla ja kävelin kilometrin kauppaan kun en jaksanut raukkaa vaivata. -26 täällä siis.
 
Mitä noita autoja rääkkäämään oli sähkö tai ei. Tietenkin jos pakko on päästä niin oishan se kiva että sit päästään. Miä jätin Volvon parkkiin tuossa illalla ja kävelin kilometrin kauppaan kun en jaksanut raukkaa vaivata. -26 täällä siis.
Eli oliko hämmästyttävä havaintosi että silloin kun autoa ei tarvi niin sitä ei tarvitsekaan. Kerrot vaan että et tarvitse autoa riippumatta kulkuvoimasta.

Suuntaansa 33km matka 33 minuutin sijaan olisi vienyt 6h 38min kävellen (google maps). -27.7'C pirteällä ilmalla olisi omat retkivarusteet loppuneet kesken. Viinalla käymisestä huolimatta auto ei ollut moksiskaan aamulla käynnistyksestä saati mietitty kuinka raukka se on. Kulkuneuvon tehtävä on kuljettaa ja on tarpeeton jollei sitä tee. Jos käynnistys äänestä jotain tunnepitoista halusi päätellä oli se innokkaana lähdössä seikkailuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom