Keskustelua hybridiautoista

..

Loppujen lopuksi sähköautoissa ja perinteisissä autoissa yhteistä on suurin osa autosta. Eroava osa on voimalinja joka on tietyssä mielessä yksinkertaisempi kun mekaanisesti kuluvia osia on vähemmän. Merkittävin kuluva osa on akku ja muut osat ovat tai pitäisi olla huoltovapaita auton elinkaaren ajan, mikäli suunnittelu- ja valmistusvaiheessa kaikki on mennyt nappiin.
...
Voimalinjan kohdalla nähdään varmasti omat suunnittelun kukkaset.
..
40000 mailia ajetun voimalinja.. 4:30 kohdalta.. hammaat ja laakerit huonossa kunnossa jo. Ei pelasta yksinkertaisuus kun suunnittelu tai laadunvalvonta pettää.


Auto ilmeisesti näitä vakuutusyhtiöltä ostettuja pelastettuja kolaroituja kun Tesla ei ole suostunut korjaamaan. Ja joita ei saa edes Teslan huoltoon. Kuin maksamalla Teslan tekemä sertifiointi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs sähköautot kulkee näillä pakkasilla (-28 täällä)? Omassa bensakulkineessa nousi kulutus noin 16% eli litralla (6,3 -> 7,3) 65km työmatkalla. Sähköautolla varmaan rangen menetys vielä pahempi, kun lämmitys huutaa täysillä. Tuo matka kesti kolme varttia eli lämmitystä tarvitsee aika kauan.
 
Sori jos tuun vanhalla idealla mukaan, mutta tuli just tässä yhden kaverin Thinkpadia testatessa mieleen, että olisikohan mahdollista toteuttaa autoon jonkunlainen bridge battery ratkaisu?
Kun se ongelma on nyt akun lataamisen hitaus, niin olisi aika kätevää vaikka ajaa johonkin automaattiin, joka vaihtaa akun nopeasti täysinäiseen.
Tämä tietysti vaatisi vielä isompaa infraa ja varmasti alan standardisoimista akkujen suhteen.
Toroidioniin on suunniteltu vaihdettava akku, taisi olla jopa ihan perusideoista suunnitteluun. Eihän sitä tietysti vaihdeta kuin kaasupulloa (suunnittelijan sanoin), vaan painon takia jonkinlainen robotti tai apulaite tarvitaan.

Siitä päästään tietysti ajatukseen, että joku muu omistaa akut, ja yksittäinen autoilija ei maksa muuta kuin vuokraa tai kuukausimaksua käytöstä tms. Vaatisi vain melkoista yhteistyötä autonvalmistajien kesken saada samantyyppinen vaihdettava akusto eri automalleihin, kun nykyisin on jo latausliittimien kanssa tarpeeksi vaihtelua.
 
Tesla kokeili USA:ssa vaihtoakkuja, ilmeisesti robotti vaihtoi, ei oo yleistynyt. Keski euroopassa on kuulemani mukaan sähköautoja joissa on liisattu akku, joten auton hintaan ei kuulunut akku. Kiva ylläri jos oot ostamassa edullista sähköautoa. Olisihan siinä juuri se etu että auto olisi halvempi. Akkuhan pitää tietysti suunnitella pika vaihdettavaksi alun alkaen, mikäli se halutaan kätevästi vaihtaa.
 
Mitenkäs sähköautot kulkee näillä pakkasilla (-28 täällä)? Omassa bensakulkineessa nousi kulutus noin 16% eli litralla (6,3 -> 7,3) 65km työmatkalla. Sähköautolla varmaan rangen menetys vielä pahempi, kun lämmitys huutaa täysillä. Tuo matka kesti kolme varttia eli lämmitystä tarvitsee aika kauan.
Lämmityshän on se suurin ero polttikseen, kun polttiksessa lämmitysenergia on hyvin pitkälti sitä hukkaenergiaa joka vaan otetaan käyttöön. Tietysti osassa polttiksista tuo asia on hoidettu puolittain, niin että pakkasilla täytyy käyttää erillistä lisälämmitintä, mutta tuo on suunnittelun tulos. Toisaalta, kun lämmitysenergiaa ei ole ylenpalttisesti tarjolla, voidaan sen tarvettakin vähentää huomattavasti. Henkilöauton lämmitykseen käytetään enemmän energiaa kuin keskikokoisen omakotitalon, pitkälti tietysti siksi että lämmitysenergiaa on reilusti tarjolla.

Käytännössä ei kyllä sähköautoissakaan ole mitään ihmeellisiä temppuja tehty lämmitysenergian tarpeen vähentämiseksi, lähinnä mahdollisuus jättää kuljettajan ympäristön ylkopuolinen alue viileämmäksi, ja kosketeltavien pintojen lämmitys jolloin ilmaa ei tarvitse lämmittää yhtä paljoa. Myös lämpöpumpun käyttäminen lämmitykseen parantaa sen hyötysuhdetta.
 
Lämmityshän on se suurin ero polttikseen, kun polttiksessa lämmitysenergia on hyvin pitkälti sitä hukkaenergiaa joka vaan otetaan käyttöön. Tietysti osassa polttiksista tuo asia on hoidettu puolittain, niin että pakkasilla täytyy käyttää erillistä lisälämmitintä, mutta tuo on suunnittelun tulos. Toisaalta, kun lämmitysenergiaa ei ole ylenpalttisesti tarjolla, voidaan sen tarvettakin vähentää huomattavasti. Henkilöauton lämmitykseen käytetään enemmän energiaa kuin keskikokoisen omakotitalon, pitkälti tietysti siksi että lämmitysenergiaa on reilusti tarjolla.

Käytännössä ei kyllä sähköautoissakaan ole mitään ihmeellisiä temppuja tehty lämmitysenergian tarpeen vähentämiseksi, lähinnä mahdollisuus jättää kuljettajan ympäristön ylkopuolinen alue viileämmäksi, ja kosketeltavien pintojen lämmitys jolloin ilmaa ei tarvitse lämmittää yhtä paljoa. Myös lämpöpumpun käyttäminen lämmitykseen parantaa sen hyötysuhdetta.
Siksi kysyinkin, kun tiedän lämmityksen verottavan reilusti rangea. En vaan tiedä kuinka reilusti ja onko mitään muita ongelmia, kuten rajoitettu moottoriteho? Tietää miten kännyköiden halpis li-ion akut hyytyvät jo pikkupakkasessa, niin voi olla aika kohmeista vähän laadukkaamallakin li-ion akulla? Kuinka monessa sähköautossa on lämmitetty muita pintoja kuin ratti ja penkki? Omassa polttiksessa on 1,3 kW sähkövastus ilmakanavassa, minkä avulla lämpöä saa myös kylmäkäynnistyksessä ennen kuin moottori on ehtinyt lämmetä.

Vaikea se on auton lämpöeristystä merkittävästi parantaa, kun se lisää painoa ja kustannuksia, jotka ovat jo muutenkin sähköautojen ongelma. Ikkunat taitavat olla suurin ongelma, laminointi auttaa toki vähän. Lämpöpumppukaan ei taida kovalla pakkasella tarjota yli yhden hyötysuhdetta eli sekään ei ole ratkaisu. Polttiksessa ei kyllä todellakaan tarvitse palella, jopa ovilokerot olivat lämpimän tuntuiset perille päästyä :D Silti moottori lämpeni normaaliin 105 asteeseen, joskin hitaammin kuin kesällä toki.
 
Mitenkäs sähköautot kulkee näillä pakkasilla (-28 täällä)? Omassa bensakulkineessa nousi kulutus noin 16% eli litralla (6,3 -> 7,3) 65km työmatkalla. Sähköautolla varmaan rangen menetys vielä pahempi, kun lämmitys huutaa täysillä. Tuo matka kesti kolme varttia eli lämmitystä tarvitsee aika kauan.
Nousee sähköautossakin aika paljon. Varsinkin silloin, jos autoa ei pysty esilämmittämään, tai ei ehdi. Ja voi olla esilämmittämättä, jos akku riittää muutenkin. Polttiksen kulutukseen kanssa auttaa hyvä lohkolämmitin ja sisätilalämmitin. Ja jäähdytintä saisi varmaan peittää. Sähköauton eristämättömiä lämpöputkia olisi kanssa hyödyllistä eristää.

Tuossa yksi esimerkki. Lämmittämättä 80 km ja kesällä 270 km. Lämmitys vaan syö niin paljon energiaa lyhyellä matkalla ja esilämmitys kannattaa. Eli laittaa lämmitys vaikka 30 min etukäteen päälle, kun auto on vielä latauksessa.
Samoin volkkari toimii vaimolla ja tyttärellä kaikessa lähipyörittelyssä vaikka lämmittämättä autolla ei pääsekään kuin 80 km( kesällä samalla ajoprofiililla 270- 290 km) näillä pakkasilla( eilen 590 Wh/km 2 km:n matkalla ).
 
Kuinka monessa sähköautossa on lämmitetty muita pintoja kuin ratti ja penkki? Omassa polttiksessa on 1,3 kW sähkövastus ilmakanavassa, minkä avulla lämpöä saa myös kylmäkäynnistyksessä ennen kuin moottori on ehtinyt lämmetä.
Regen ei toimi kylmällä tai täydellä akulla. Niin ja tehoakaan ei saa akusta kunnolla, jos akkua ei ole esilämmitetty. Eli vajaalla teholla täytyisi alku ajaa ja sitten akku alkaa lämpiämään.

Sähköautossa on sähkövastuksella tai ilp:illä sisätilan lämmitys. Eli lämpeävät kyllä lähes kaikki erittäin nopeasti. Eli nopeammin kuin normaali polttis. TM:n testissä jonkun sähköauton lämmityslaitteen teho loppui kesken, mutta ei vielä kerrottu, että missä autossa niin kävi.
 
Regen ei toimi kylmällä tai täydellä akulla. Niin ja tehoakaan ei saa akusta kunnolla, jos akkua ei ole esilämmitetty. Eli vajaalla teholla täytyisi alku ajaa ja sitten akku alkaa lämpiämään.

Sähköautossa on sähkövastuksella tai ilp:illä sisätilan lämmitys. Eli lämpeävät kyllä lähes kaikki erittäin nopeasti. Eli nopeammin kuin normaali polttis. TM:n testissä jonkun sähköauton lämmityslaitteen teho loppui kesken, mutta ei vielä kerrottu, että missä autossa niin kävi.
Eli sama homma kuin polttiksissa, kylmällä ei saa heti tehoa vaan pitää odotella tekniikan lämpenemistä. Sillä erolla että polttiksesta kyllä saa tehoa, jos viitsii ottaa. Itse en viitsi rääkätä konetta kylmänä. Mielenkiinnolla odotan myös tuota TM:n testiä, Lapissa on ainakin sopivat kelit nyt.
Nousee sähköautossakin aika paljon. Varsinkin silloin, jos autoa ei pysty esilämmittämään, tai ei ehdi. Ja voi olla esilämmittämättä, jos akku riittää muutenkin. Polttiksen kulutukseen kanssa auttaa hyvä lohkolämmitin ja sisätilalämmitin. Ja jäähdytintä saisi varmaan peittää. Sähköauton eristämättömiä lämpöputkia olisi kanssa hyödyllistä eristää.

Tuossa yksi esimerkki. Lämmittämättä 80 km ja kesällä 270 km. Lämmitys vaan syö niin paljon energiaa lyhyellä matkalla ja esilämmitys kannattaa. Eli laittaa lämmitys vaikka 30 min etukäteen päälle, kun auto on vielä latauksessa.
Huh, tuo on kyllä vielä pahempi romahdus rangessa kuin kuvittelinkaan. Siinä missä kesällä pääsisi heittämällä töihin ja takaisin lataamatta, talvella olisikin akku loppu jo melkein menomatkan jälkeen.
 
Tekniikan Maailma testasi Konan bensa- ja sähköversioiden eroja. Tässä lämmityksen erot sähkiksen eduksi:
upload_2019-1-22_11-12-23.png
 
Opel Ampera nyt on toki vain sarjahybridi, mutta voimalinja on melkolailla yhteneväinen sähköauton kanssa. Range näin kovilla pakkasilla ~40km (10.4kWh akku). Lämmityksenä on 5kW sähkövastus, joten tollasiin vaimon volkkarin kulutuksiin ei pääse edes teoreettisesti, vaikka lanka palais punasena koko matkan.

Vertailulukuina: EV range: 60 km (MVEG cycle). Käytännössä tuo 60 km toteutuu maantienopeuksilla ja sen alle yli 5c lämpötiloissa, eli sen alle lämmitys alkaa imemään rangea aika reilusti. Kesällä pihistellen olen päässyt yhdellä latauksella 92km, normaalisti ~80km. Eli optimiin nähden 50% huonompi range -25c pakkasella ilman ILP:tä.

edit: Toiminnallisuuteen ei tosiaan ole mitään eroa. Lataukseen kytkettynä (käytännössä aina kotona) sähkövastus pitää akun lämpötilan lyhyillä lämmityssykleillä 0c tuntumassa. Antaa täydet tehot kesähelteillä ja arktisessa pakkasessa. Regeniin en pysty mitään faktoja antamaan, mutta ainakin 12V akut ottavat kylmässä huonosti sähköä vastaan, joten uskoisin myös 360V akuston kärsivän ainakin jollain tasolla samasta ongelmasta.
 
Auton lämmitysenergia tarpeen huomaa jos samassa taloudessa on sisätiloiltaan suht saman kokoiset autot yhtä tehokkailla lämmittimillä ja toisessa on valmistajan tuplalasit kalvoineen ja hyvät äänieristykset ja toisessa tavalliset lasit perus äänieristyksellä. Tuplalasillinen ja ääni eristyksillä auto lämpeää sisältään kolmanneksella energiasta mitä yhden kerroksen laseilla. Mutta ikävänä puolena ettei lasit sulata sitä lumikerrosta eli joudut joka kerta pyyhkimään lumet. Myös lumi tahtoo jäätyä kattoon irtoamatta harjalla eikä sula edes pidemmällä matkalla sieltä. Polttomoottorisella vähän harmillinen tuollainen katon sulamattomuus, mutta kesällä toki mukava kun helle ei myöskään samalla tavalla pysäköityyn autoon tunkeudu.

Eli lähinnä tässä Tesla olisi tuossa katekoriassa että siellä kuuluisi olla kunnon äänieristykset ja tuplalasit kuten premiumeissa kuuluu olla. Mutta jos talvea ajatellaan tarvisi tuo olla kaikissa sähköautoissa vaikka vähän lisääkin painoa.

Tekniikan Maailma testasi Konan bensa- ja sähköversioiden eroja. Tässä lämmityksen erot sähkiksen eduksi:
upload_2019-1-22_11-12-23.png
Mitenhän tuonkin sit ottaa. Se on aika välittömästi 90astetta koneessa kun 5.5 litrasen viinalla käyvän bensakoneen polkasee risteyksestä 80kmh vauhtiin. Varmaan konakin tuollaisessa tilanteessa saa lämmöt hiukan noita käppyriä nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Autovuoden 2018 tapahtumista TM:
"Sen verran on toki tarkennettava, että nuorten osalta käytetyllä henkilöautolla liikkumista haluttiin tukea, sillä eduskunta hyväksyi kevytautoja koskevan lakikokonaisuuden. Päätös kulki tyylikkäästi 180 astetta vastavirtaan ilmastotavoitteiden kanssa"!
 
Auton lämmitysenergia tarpeen huomaa jos samassa taloudessa on sisätiloiltaan suht saman kokoiset autot yhtä tehokkailla lämmittimillä ja toisessa on valmistajan tuplalasit kalvoineen ja hyvät äänieristykset ja toisessa tavalliset lasit perus äänieristyksellä. Tuplalasillinen ja ääni eristyksillä auto lämpeää sisältään kolmanneksella energiasta mitä yhden kerroksen laseilla. Mutta ikävänä puolena ettei lasit sulata sitä lumikerrosta eli joudut joka kerta pyyhkimään lumet. Myös lumi tahtoo jäätyä kattoon irtoamatta harjalla eikä sula edes pidemmällä matkalla sieltä. Polttomoottorisella vähän harmillinen tuollainen, mutta kesällö toki mukava kun helle ei myöskään samalla tavalla pysäköityyn autoon tunkeudu.

Eli lähinnä tässä Tesla olisi tuossa katekoriassa että siellä kuuluisi olla kunnon äänieristykset ja tuplalasit kuten premiumeissa kuuluu olla. Mutta jos talvea ajatellaan tarvisi tuo olla kaikissa sähköautoissa vaikka vähän lisääkin painoa.
Vaikuttaako laminoidut lasit todella noin paljon? Eikö tuulilasi ole aina laminoitu ja en kyllä huomaa sen lämpötilassa kädellä mitään eroa sivulaseihin verrattuna. Lumetkin sulaa kyllä ihan hyvin, joskin onhan sille toki omat puhallussuttimetkin. Vai onko nuo äänieristelasit vielä joku eri tekniikka?
 
Vaikuttaako laminoidut lasit todella noin paljon? Eikö tuulilasi ole aina laminoitu ja en kyllä huomaa sen lämpötilassa kädellä mitään eroa sivulaseihin verrattuna. Lumetkin sulaa kyllä ihan hyvin, joskin onhan sille toki omat puhallussuttimetkin. Vai onko nuo äänieristelasit vielä joku eri tekniikka?
Kaikki yhdessä vaikuttaa etulasin ollen vain osa laseista ja eristys muualla. Samaan tekniikkaa välissä olevien kalvojen ja lasien paksuuden vaihdellessa. Toki tuollainen eristettykin lopulta sulaa laseiltaan mutta sisätila ollut jo silloin pitkän aikaa lämmin. Energiaa silloin kulunut saman mitä eristämättömässä.

Sitä kattoa ei pakkasella saa sulamaan oikein millään joten poistettava mekaanisesti tai ajettava lämpimään.
 
Omassa Peugeot 406:ssa ei siinäkään katto ole ainakaan aina sulanut, vaikka kaikki ikkunat perälle asti onkin sulaneet.

Ilmeisesti lasikatto ei olisi aivan niin hyvä talvella, koska hohkaa kylmyyttä läpi. En kyllä omassa lasikattoisessa autossa sitä silti huomannut ja lämmityslaitekin oli niin tehokas. Joku oli kumminkin lasikattoiseen Teslaan tehnyt irrotettavan eristetyn katon talveksi. Ja kesäksi sai taas irrotettua, kun kylmyys ei enää haittaa. Näppärä keksintö. Eristys oli siis katon sisäpuolella.

Tuplalaseistakaan en huomannut mitään käytännön eroa talvella bmw:ssä. Toki tuplalasi pitäisi olla hiljaisempi ja eristää lämpöä paremmin. Harvassa vaan sellaisia laseja edes käytetään, kun ovat liian kalliit.
 
Autovuoden 2018 tapahtumista TM:
"Sen verran on toki tarkennettava, että nuorten osalta käytetyllä henkilöautolla liikkumista haluttiin tukea, sillä eduskunta hyväksyi kevytautoja koskevan lakikokonaisuuden. Päätös kulki tyylikkäästi 180 astetta vastavirtaan ilmastotavoitteiden kanssa"!

Turvallisuuden pitääkin olla edellä ilmastotavoitteita. Mopoautot piti saada pois liikenteestä ja näin se onnistuu.

Ja tämä päätöshän saattaa edesauttaa pienien ja vähäpäästöisten autojen uusiutumista kun ensiautoksi 18v täytettyä ei enää ostetakaan sitä 20 vuotta vanhaa dieselbemaria vaan otetaan vaan uudesta hybridi-Yariksesta rajoitin pois.
 
Turvallisuuden pitääkin olla edellä ilmastotavoitteita. Mopoautot piti saada pois liikenteestä ja näin se onnistuu.

Ja tämä päätöshän saattaa edesauttaa pienien ja vähäpäästöisten autojen uusiutumista kun ensiautoksi 18v täytettyä ei enää ostetakaan sitä 20 vuotta vanhaa dieselbemaria vaan otetaan vaan uudesta hybridi-Yariksesta rajoitin pois.
Tuo uusi mopoauto juttu on kyllä tosi hyvä. Ei tarvitse erikseen vanhoja mopoautoja, vaan voi ajaa samalla autolla kauemmin. Ja oikea autohan on paljon parempi ja hiljaisempi ajaa.

Saattoi olla niin että BMW i3 sähkiksestä saisi tehtyä mopoauton. Tuo autohan on tosi näppärä kaupunkiin.

Tai sitten joku hinnat alkaen uusi 15t€ pikkuauto, tai vähän käytetty sellainen. Tulee se auto tutuksi jo 15v ikäisenä. Auton kulutus täytyy kumminkin olla pieni, että ajaminen ei tule liian kalliiksi.
 
Tuo uusi mopoauto juttu on kyllä tosi hyvä. Ei tarvitse erikseen vanhoja mopoautoja, vaan voi ajaa samalla autolla kauemmin. Ja oikea autohan on paljon parempi ja hiljaisempi ajaa.

Saattoi olla niin että BMW i3 sähkiksestä saisi tehtyä mopoauton. Tuo autohan on tosi näppärä kaupunkiin.

Tai sitten joku hinnat alkaen uusi 15t€ pikkuauto, tai vähän käytetty sellainen. Tulee se auto tutuksi jo 15v ikäisenä. Auton kulutus täytyy kumminkin olla pieni, että ajaminen ei tule liian kalliiksi.

Kriteeri on 2015 tai uudempi auto tällä hetkellä, eli tosiaan uusi tai muutaman vuoden ikäinen pitää olla. Jatkossa oli varmaan tarkoitus, että tuo vuosi alkaa nousemaan sitten kun ikää on 10 vuotta, eli vuonna 2026 pitää olla 2016 tai uudempi auto että voi rekisteröidä kevytautoksi.
 
Tuo uusi mopoauto juttu on kyllä tosi hyvä. Ei tarvitse erikseen vanhoja mopoautoja, vaan voi ajaa samalla autolla kauemmin. Ja oikea autohan on paljon parempi ja hiljaisempi ajaa.

Saattoi olla niin että BMW i3 sähkiksestä saisi tehtyä mopoauton. Tuo autohan on tosi näppärä kaupunkiin.

Tai sitten joku hinnat alkaen uusi 15t€ pikkuauto, tai vähän käytetty sellainen. Tulee se auto tutuksi jo 15v ikäisenä. Auton kulutus täytyy kumminkin olla pieni, että ajaminen ei tule liian kalliiksi.
Saattaahan se olla et sen 45k€ jollekin 15 vuotiaalle joku ostaa käyttöön. Voi olla vaan aika vähäistä ja eikä siinä vaiheessa varmaan kulutuksellakaan ole mitään merkitystä. Oletko nähnyt missä kunnos noi mopoautot yleisesti on sen muutaman vuoden kohtelun jälkeen. :)
Taitaa enemmän olla sitä dacia alle 10k€ edullisin bensa mitä tulee näkymään.
 
Saattaahan se olla et sen 45k€ jollekin 15 vuotiaalle joku ostaa käyttöön. Voi olla vaan aika vähäistä ja eikä siinä vaiheessa varmaan kulutuksellakaan ole mitään merkitystä. Oletko nähnyt missä kunnos noi mopoautot yleisesti on sen muutaman vuoden kohtelun jälkeen. :)
Taitaa enemmäb olla sitä dacia 10k€ mitä tulee näkymään.

25 tonnia tällä hetkellä nettiautossa halvin käytetty i3. Onhan se toki tuplasti uuden mopoauton hinta, mutta pikkuisen eri lailla autoa toki.

Mopoautot on sen takia muutaman vuoden jälkeen romuna, koska niissä ei ole mitään ajoavustimia eikä niitä ole edes rakennettu kestämään.

Itseä kiinnostaa tämä muutos kovasti, koska oma tytär on reilun kolmen vuoden kuluttua 15-vuotias. Ostan huomattavasti mieluummin hänelle kulkineeksi 15-20 tonnilla pikkuauton, jossa on ABS, ESC, AEB sun muut turvavermeet kuin tuollaisen 10 tonnin pyörillä kulkevan muovisen ruumisarkun.
 
Ja vaikka tää nyt ei oo mopoautolanka, niin voin vielä lisätä tämmösen ensihoitajan näkökulman, että palakoot kaikki mopoautot helvetin tulissa. Ne on ihan surmanloukkuja. En toivois yhdenkään lapsen joutuvan kulkemaan sellasella. Hyvä uudistus näin turvallisuusnäkökulmasta.

 
Viimeksi muokattu:
25 tonnia tällä hetkellä nettiautossa halvin käytetty i3. Onhan se toki tuplasti uuden mopoauton hinta, mutta pikkuisen eri lailla autoa toki.

Mopoautot on sen takia muutaman vuoden jälkeen romuna, koska niissä ei ole mitään ajoavustimia eikä niitä ole edes rakennettu kestämään.

Itseä kiinnostaa tämä muutos kovasti, koska oma tytär on reilun kolmen vuoden kuluttua 15-vuotias. Ostan huomattavasti mieluummin hänelle kulkineeksi 15-20 tonnilla pikkuauton, jossa on ABS, ESC, AEB sun muut turvavermeet kuin tuollaisen 10 tonnin pyörillä kulkevan muovisen ruumisarkun.
Ei ne ajoavustimet ihmeitä tee. Useampaan otteeseen nähnyt mopoauton kahdella pyörällä menevän liikenneympyrässä. Johon ei avustimet auttaisi yhtään kun loppuu se veto muutenkin tasauspyörästön takia renkaan ilmaan noustessa. Ajotyyli jos on mitä on niin se on.

Toki toi auton säilyminen myöhemminkin kannustaa panostamaan hiukan paremmin. Mutta muistetaan realismina kuitenkin se autokannan ikä mikä keskiarvo on. Ei sitä rahaa yhtäkkiä lisää talouksille tule. Puhutaan helposti perheen kakkos tai kolmos autosta kun puhutaan siitä muksun autosta.
 
Ei ne ajoavustimet ihmeitä tee. Useampaan otteeseen nähnyt mopoauton kahdella pyörällä menevän liikenneympyrässä. Johon ei avustimet auttaisi yhtään kun loppuu se veto muutenkin tasauspyörästön takia renkaan ilmaan noustessa. Ajotyyli jos on mitä on niin se on.

Toki toi auton säilyminen myöhemminkin kannustaa panostamaan hiukan paremmin. Mutta muistetaan se realismina kuitenkin se autokannan ikä mikä keskiarvo on. Ei sitä rahaa yhtäkkiä lisää talouksille tule.

Joo mutta vaatii "pikkuisen" enempi yritystä, että tuollaisen B-segmentin uuden auton saat nostaan 2 pyörää ilmaan ennen kuin ESC ottaa vauhdin pois. Käy kokeilemassa jos et usko. Ne mopoautot on ajettavuudeltaan ihan hirveitä kinnereitä, että en ihmettele jos niillä lähtee auto lapasesta helposti. Tottakai ajotyylilläkin on merkitystä. Silti ehkä parempi, että kun sattuu ja tapahtuu niin ihmiset selviävät vammoitta. Peltiä saa suoraksi korjaamolla.

Ensimmäisenä toki tänä vuonna lähinnä keskituloisten ja sitä varakkaampien kersat alkaa noilla ajeleen, mutta tokihan niiden hinta putoaa kun ensi vuonna edelleen se auto saa olla vanhimmillaan 2015 rekisteröity. Tällä hetkellä katsoin, että nettiautossa on nelisenkymmentä alle 8000 euron menopeliä jotka sopivat kriteereiltään tähän. Loppuvuodesta niitä on todennäköisesti enemmän ja vuosi vuodelta enemmän, eikä kauaa kun niitä saa jo alle viiteen tonniin.
 
Saattaahan se olla et sen 45k€ jollekin 15 vuotiaalle joku ostaa käyttöön. Voi olla vaan aika vähäistä ja eikä siinä vaiheessa varmaan kulutuksellakaan ole mitään merkitystä. Oletko nähnyt missä kunnos noi mopoautot yleisesti on sen muutaman vuoden kohtelun jälkeen. :)
Taitaa enemmän olla sitä dacia alle 10k€ edullisin bensa mitä tulee näkymään.
2015 bmw:tä saa jo 24 000€. Onhan se vähän kalliimpi, mutta aika paljon on jo sulanut hinnasta pois.
https://m.nettiauto.com/bmw/i3?yfrom=2015&page=1

Uudetkin mopoautot on aika rämiä, niin ei ne varmaan kovin hyvänä pysy 3 vuoden ajon jälkeen. Mitä oon niitä nähnyt, niin on olleet ulkoisesti aika siistejä. Ainakin Honda skootteri pysyi ihan hyvässä kunnossa, eikä mikään hajonnut.
 
Joo mutta vaatii "pikkuisen" enempi yritystä, että tuollaisen B-segmentin uuden auton saat nostaan 2 pyörää ilmaan ennen kuin ESC ottaa vauhdin pois. Käy kokeilemassa jos et usko. Ne mopoautot on ajettavuudeltaan ihan hirveitä kinnereitä, että en ihmettele jos niillä lähtee auto lapasesta helposti. Tottakai ajotyylilläkin on merkitystä. Silti ehkä parempi, että kun sattuu ja tapahtuu niin ihmiset selviävät
Totta. Tuollainen nykyaikainen pikkuauto on niin hyvä ajettava, että pysyy pyörillään, vaikka ESC ajonvakautuksen kytkisi pois päältä. Ei ole ollenkaan niin kiikkerä, että pääsisi kaatumaan.



Tuossa kehuttiin i3:sta silti ajajan autoksi. 8 sekuntia hävisi Suzukille radalla, mutta se taisi olla odotettua bmw:n pienelle kaupunkiautolle.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Tuollainen nykyaikainen pikkuauto on niin hyvä ajettava, että pysyy pyörillään, vaikka ESC ajonvakautuksen kytkisi pois päältä. Ei ole ollenkaan niin kiikkerä, että pääsisi kaatumaan.



Tuossa kehuttiin i3:sta silti ajajan autoksi. 8 sekuntia hävisi Suzukille radalla, mutta se taisi olla odotettua bmw:n pienelle kaupunkiautolle.


En tiedä ollaanko sitä vaan niin täysin eri maailmassa vai ohitetaanko sitä kokonaan tarkoituksella ne pointtit että kun kakaroilla joukossa tyhmyys tiivistyy niin se arviointikyky on totaalisen hukassa. Ja se näkynyt niissä mopoautoissa. Ehkä joskus toi BMW i3 on se teinin ensiauto, mutta kuten aikasemmin sanoin hintaluokka on aivan liikaa suurimmalle osalle suomalaisia. Noh jos tuosta tulee suosittu niin ehkä se näkyy niinä vakuutusmaksuinakin.

 
Tuleehan sitä itekki joskus leikittyä tyhjällä tiellä :)
Jeps. Enkä sitäkään ollut tässä niin arvostelemassa. Vaan tarkoitin alunperin ihan sitä että BMW i3 hintaista 15 vuotiaalle jonnen arvostelukyvylle kuulostaa että sitä rahaa todellakin on paljon ylimääräistä. Kyllä sen saa rajoitettunakin ja vakautettuna linttaan ja vaikka mitä. Eikä se isän tiukka saarna muistu kun vähän matkan päähän päästy. Näppärähän se noille olisi ja kilometrei nuorilla tulee valtavasti. Mut saa olla siinä tää asia.
 
tarkoitin alunperin ihan sitä että BMW i3 hintaista 15 vuotiaalle jonnen arvostelukyvylle kuulostaa että sitä rahaa todellakin on paljon ylimääräistä. Kyllä sen saa rajoitettunakin ja vakautettuna linttaan ja vaikka mitä. Eikä se isän tiukka saarna muistu kun vähän matkan päähän päästy. Näppärähän se noille olisi ja kilometrei nuorilla tulee valtavasti.
Bmw:tä halvemmalla löytyisi ainakin luotettava Toyota Auris hybrid. Ei mene helposti rikki ja lisäksi täytyyhän 4 vuotta vanhassa autossa tietenkin kasko olla, joka sitten korvaa, jos menee ajaminen pieleen.

17 000€ https://m.nettiauto.com/toyota/auris/hybridi?yfrom=2015&mileageto=350000&road_permit=Y&page=1

Pienempi Yaris hybrid olisi aavistuksen halvempi.
14 800€ https://m.nettiauto.com/toyota/hybridi?yfrom=2015&mileageto=95000&road_permit=Y&page=1
 
Toisesta ketjusta:

Nykyinen hybridi näköjään 65 litran tankki. Mitä nyt ajotietokonetta katsonut, niin taitaa huidella yli kympissä keskikulutus. Iso kone, agressiivinen ajotapa sport-asetuksilla ja +90% kaupunkiajoa. Olenko ollut huolestunut toimintasäteestä, vaikka ajelen vuosittain ympäri maakuntia ja mökkimatkoja? Ei, en kertaakaan.

Niin, koska sinulla on siinä myös se bensamoottori. Se on hieman eri asia ajella maakuntaa ympäri ilman tietoa latauspisteestä jossa sitten mahdollisesti joudut seisomaan tien pientareella muutaman tunnin.
 
Noita mopoautojahan on aina sillointällöin ajettu kyljelleen.. taitavat porukassa nostaa ne vaan pyörilleen ja jatkaa ajoa. Jotkut muistaa kun 20 vuotta sitten meni yksi mersu kyljelleen. Se auton kaatuminen oli niin poikkeuksellinen juttu että siitä tuli ensimmäinen "normaali" auto jossa oli ajonvakautusjärjestelmä vakiona.
 
..tietenkin kasko olla, joka sitten korvaa, jos menee ajaminen pieleen...

Tuo asenne näkyy vakuutuksissa hyvin. Oli sitten mopo, moposkootteri tai mopoauto niin vakuutuksen hinta on sen mukainen. Meinasin ikivanhan kunnostetun mopon pistää liikenteeseen niin jäipä laittamatta kun en viittynyt maksella isompia summia kuin autosta.
 
Auton lämmitysenergia tarpeen huomaa jos samassa taloudessa on sisätiloiltaan suht saman kokoiset autot yhtä tehokkailla lämmittimillä ja toisessa on valmistajan tuplalasit kalvoineen ja hyvät äänieristykset ja toisessa tavalliset lasit perus äänieristyksellä. Tuplalasillinen ja ääni eristyksillä auto lämpeää sisältään kolmanneksella energiasta mitä yhden kerroksen laseilla. Mutta ikävänä puolena ettei lasit sulata sitä lumikerrosta eli joudut joka kerta pyyhkimään lumet. Myös lumi tahtoo jäätyä kattoon irtoamatta harjalla eikä sula edes pidemmällä matkalla sieltä. Polttomoottorisella vähän harmillinen tuollainen katon sulamattomuus, mutta kesällä toki mukava kun helle ei myöskään samalla tavalla pysäköityyn autoon tunkeudu.

Eli lähinnä tässä Tesla olisi tuossa katekoriassa että siellä kuuluisi olla kunnon äänieristykset ja tuplalasit kuten premiumeissa kuuluu olla. Mutta jos talvea ajatellaan tarvisi tuo olla kaikissa sähköautoissa vaikka vähän lisääkin painoa.


Mitenhän tuonkin sit ottaa. Se on aika välittömästi 90astetta koneessa kun 5.5 litrasen viinalla käyvän bensakoneen polkasee risteyksestä 80kmh vauhtiin. Varmaan konakin tuollaisessa tilanteessa saa lämmöt hiukan noita käppyriä nopeammin.

Mistä autosta tuollaiset eristeet löytyvät?
 
Mistä autosta tuollaiset eristeet löytyvät?
Vuoden päästä teini ikäinen e-class. Mut sama se kaikissa isommissa et äänieristetyjä paremmin kuin pienemmät.

Eikä tuota varmaan muuten huomais, mutta kun kotiautomaatiossa autolämmityksen optimointi ja sitä myöten lämpömittarit ja energiamittarit.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tämä päätöshän saattaa edesauttaa pienien ja vähäpäästöisten autojen uusiutumista kun ensiautoksi 18v täytettyä ei enää ostetakaan sitä 20 vuotta vanhaa dieselbemaria vaan otetaan vaan uudesta hybridi-Yariksesta rajoitin pois.
...paitsi että nimestään huolimatta kevytauto ei ole mitenkään erityisen kevyt auto, vaan 1500kg tai 1800kg (sähköauto) sallitaan. Eli esim. BMW 318i 1475kg... diesel taitaa olla jo liian painava, mutta CO2 osaltahan diesel olisi parempi.
Siinä tuon asetuksen suurin aivopieru minusta onkin, että painoraja on aivan liian korkea. Joku 1200kg lähempänä järkevää polttiksille, sähköpuolelle sitten joku 1600 kg.

Tehoja ei taida myöskään olla rajoitettu, eli jos vaan isillä riittää pätäkkää niin vaikka La Ferrari käy? Olisivat saman tien vaan sallineet nopeusrajoitetut henkilöautot, ja mahdollistaneet sen että samaa autoa voisi käytää sekä teini että vanhemmat, rajoittimen voi sitten kytkeä vaikka avaimeen, ja logi josta näkee onko rajoitin ollut päällä.

Muuten nyt kevytautopuolella ne sähköistymisen edellytykset on sinällään lähes samat kuin "normaaleissa autoissa", tuo painoraja kun on todella antelias. Kumpikaan nyt ei vaan ihan vielä ole koko kansan hupia, mutta pikkuhiljaa tulee enemmän ja enemmän mahdolliseksi. Syyt sähköautojen puolesta tai vastaan ei nyt kuitenkaan muutu oikeastaan mihinkään sen kuskin iän tai nopeusrajoittimen maksimiasetuksen mukana.
 
Noita mopoautojahan on aina sillointällöin ajettu kyljelleen.. taitavat porukassa nostaa ne vaan pyörilleen ja jatkaa ajoa. Jotkut muistaa kun 20 vuotta sitten meni yksi mersu kyljelleen. Se auton kaatuminen oli niin poikkeuksellinen juttu että siitä tuli ensimmäinen "normaali" auto jossa oli ajonvakautusjärjestelmä vakiona.
Sähköauto on siitäkin tosi turvallinen, että auton painopiste on akun takia tosi matalalla. Vaikka auto noin muuten näyttäisikin aika korkealta.

Mersu on kertonut, että tuohon aikaan kun A Mersu kaatui, niin ESP:tä kehitettiin paljon paremmaksi. Eli siinä itse ESP:ssä oli myös alunperin vikaa. Kuten myös liian löysissä renkaissa ja liian löysässä jousituksessakin. Renkaiksi tulikin matalamman profiilin kumit ja jousitusta jäykistettiin.

Kamelin selän katkaisi ja auton kippasi liian korkeaksi jääneen painopisteen, liian pehmeäseinämäisten rengasten ja jousituksen väärän säädön yhteisvaikutus äärimmäisen rajussa väistöliikkeessä. Elektroninen ajonvakautus pelasi lisäksi odottamattomalla tavalla edellä mainittujen fyysisten komponenttien kanssa.

17 000 rakennettua A-Mersua kutsuttiin takaisin tehtaalle. ESP-ajonhallinta tehtiin kokonaan uusiksi.

Hubbert näkee kiikkustuolistaan kriisin heittämälle synkälle pilvelle kultaisen reunuksen.

"Hirvenväistökriisin seurauksien johdosta ESP-ajonvakautus saatiin kehitettyä aivan uudelle tasolle. Se on pelastanut tuhansia ihmisiä liikenteessä."
A-Mersun hirvenväistökaadosta 20 vuotta – entinen Mersu-pomo paljastaa kaatoon johtaneet dramaattiset syyt

Ilmeisesti jotain aivan väärääkin huhua oli. Itse en ole kyllä koskaan kuullut.
Miksi Mersu kaatui?
Yleisen käsityksen mukaan A-Mersu suunniteltiin alunperin sähköautoksi. Lattian ja pohjan akuston olisi pitänyt tehdä auton painopisteestä huomattavasti matalamman, ja auto kaatui siksi. Tämä ei pidä paikkaansa.


Tuli mieleen että Nissan Leaf luultavasti käy myös kevytautoksi. Jos se painoraja on noin iso.
19 200€ https://m.nettiauto.com/nissan/leaf?yfrom=2015&page=1
 
Viimeksi muokattu:
...paitsi että nimestään huolimatta kevytauto ei ole mitenkään erityisen kevyt auto, vaan 1500kg tai 1800kg (sähköauto) sallitaan. Eli esim. BMW 318i 1475kg... diesel taitaa olla jo liian painava, mutta CO2 osaltahan diesel olisi parempi.
Siinä tuon asetuksen suurin aivopieru minusta onkin, että painoraja on aivan liian korkea. Joku 1200kg lähempänä järkevää polttiksille, sähköpuolelle sitten joku 1600 kg.

Tehoja ei taida myöskään olla rajoitettu, eli jos vaan isillä riittää pätäkkää niin vaikka La Ferrari käy? Olisivat saman tien vaan sallineet nopeusrajoitetut henkilöautot, ja mahdollistaneet sen että samaa autoa voisi käytää sekä teini että vanhemmat, rajoittimen voi sitten kytkeä vaikka avaimeen, ja logi josta näkee onko rajoitin ollut päällä.

Muuten nyt kevytautopuolella ne sähköistymisen edellytykset on sinällään lähes samat kuin "normaaleissa autoissa", tuo painoraja kun on todella antelias. Kumpikaan nyt ei vaan ihan vielä ole koko kansan hupia, mutta pikkuhiljaa tulee enemmän ja enemmän mahdolliseksi. Syyt sähköautojen puolesta tai vastaan ei nyt kuitenkaan muutu oikeastaan mihinkään sen kuskin iän tai nopeusrajoittimen maksimiasetuksen mukana.

Toki näin, mutta hinta varmaan ohjaa pikkuautoihin pienillä koneilla.
 
Lueskelin facebookista suomen teslahuollon ongelmista. Tuo linkin Model S on käynyt jo kahdesti kalliissa huollossa teslalla. Ongelmana on etupäästä kuuluva kolina, eikä vikaa ole saatu vieläkään korjattua, mutta laskutettu on kyllä. Osia on siis vaihdeltu aivan turhaan.

Nyt seuraavaksi auto pitäisi viedä 2000€ huoltoon, jossa vaihdettaisiin kolisevat etuiskarit uusiin.

https://m.nettiauto.com/tesla/model-s/10195361?vifAdCount=1&vifNav=Y
 
Mitenkäs sähköautot kulkee näillä pakkasilla (-28 täällä)? Omassa bensakulkineessa nousi kulutus noin 16% eli litralla (6,3 -> 7,3) 65km työmatkalla. Sähköautolla varmaan rangen menetys vielä pahempi, kun lämmitys huutaa täysillä. Tuo matka kesti kolme varttia eli lämmitystä tarvitsee aika kauan.
Tuonne kirjoittelin just eilisillan koeajolenkiltä, jolla oli -28°C
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä | Sähköautoileva motoristi
 
Siksi kysyinkin, kun tiedän lämmityksen verottavan reilusti rangea. En vaan tiedä kuinka reilusti ja onko mitään muita ongelmia, kuten rajoitettu moottoriteho? Tietää miten kännyköiden halpis li-ion akut hyytyvät jo pikkupakkasessa, niin voi olla aika kohmeista vähän laadukkaamallakin li-ion akulla? Kuinka monessa sähköautossa on lämmitetty muita pintoja kuin ratti ja penkki? Omassa polttiksessa on 1,3 kW sähkövastus ilmakanavassa, minkä avulla lämpöä saa myös kylmäkäynnistyksessä ennen kuin moottori on ehtinyt lämmetä.

Vaikea se on auton lämpöeristystä merkittävästi parantaa, kun se lisää painoa ja kustannuksia, jotka ovat jo muutenkin sähköautojen ongelma. Ikkunat taitavat olla suurin ongelma, laminointi auttaa toki vähän. Lämpöpumppukaan ei taida kovalla pakkasella tarjota yli yhden hyötysuhdetta eli sekään ei ole ratkaisu. Polttiksessa ei kyllä todellakaan tarvitse palella, jopa ovilokerot olivat lämpimän tuntuiset perille päästyä :D Silti moottori lämpeni normaaliin 105 asteeseen, joskin hitaammin kuin kesällä toki.
Leafilla ei ole mitään ongelmia pakkasesta johtuen. Kasvanut kulutus ja laskeva toimintamatka on toki sitten jokaisen omaan ajoon perustuva näkemys, onko se ongelma vai ei. Minulle 40 kWh Leafilla ei ole ongelma.
Aivan paras talviauto.
Aina lähtee ketterästi kuin kesällä. Ei mitään kylmästä johtuvaa kankeutta.
Nopeasti lämmin, mikään muu auto ei ole ollut koskaan yhtä nopeasti lämpiävä.
Akku antaa aina heti täydet tehot ajoon.
Regen ei tosiaan toimi liian kylmään tai täyteen akkuun täydellä teholla, mutta sillä ei ole mitään merkitystä.

Mutta, 40 kWh Leafissa (kuten aiemmissakin) lämmityslaite ei ole kovin viisas. Sitä ei kannata käyttää yli 20 pakkasilla automaattiasetuksella. Lisäksi jos ajaa pohjoisemmassa, jossa enemmän yli -20°C, niin moottoritilassa kannattaa lämpöeristää lämmittyslaitteiston putkistot sekä tukkia puskurin alta ilmanotto. Silloin maantienopeuksissa lämmöntuotto nousee huomattavasti ja lämmitykseen kuluva energiamäärä laskee.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla ei varmaan ollut ylhäällä akun varausta ennen tuota 15 minuutin esilämmitystä?

Jos olisi, niin sitten pystyisi laskemaan kulutuksen tuo esilämmitys huomioituna. Toki laturissahan se auto yleensä kannattaakin olla ja silloin lämmitys ei vähennä akun varausta ja pääsee ajamaan pitemmästi.
Auto oli seisonut ulkona pakkasessa viisi tuntia ennen testiajoon lähtöä. Esilämmitin autoa 15 minuuttia ja esilämmityksen tavoitelämpö oli 22°C. Tuossa ajassa autossa oli sisälle ehtinyt muodostua riittävä mukavuuslämpö ja lasit olivat sulat. (eivät olleet itseasiassa umpeen jäätyneetkään).

Asetin reitille lähteissä autoon kuljettajan istuimen lämmityksen ensin täysille sekä ratinlämmityksen päälle. Lämmityslaitteen asetetin lähtiessä manuaaliasetuksella puhallusnopeudelle kaksi ja tavoitelämmöksi 18,5°C

Itse oon pitänyt lämpöjä 24.5-25C ja kaikki lasit silloin sulaa farmarissa. Mutta oma lämpötilasäätö onkin aika epätarkka, minusta ei ole oikeasti ihan noin kuuma. Pitäisi myös jaksaa laittaa se pahvi jäähdyttäjän eteen tai taakse, niin että moottoritilaan ei tulisi niin paljon kylmää. Joutuu pitämään myös tuuletinta 3 nopeudella ja myöhemmin vasta laittaa automaatille. Lämpötila on siksikin niin korkea, kun koira on myös kyydissä auton takaosassa.

Omassa autossa taitaa automaatti-ilmastointi viilentää sisätilaa, jos laittaisin vaikka 25 asteesta 20 asteeseen. Joskus vaan olen säätänyt 16C hetkeksi, niin pysyy paremmin hereillä, tai avannut ikkunaakin. Tuolla pienellä viilentämisellä ei taida olla kumminkaan mitään merkitystä. Varsinkin jos esilämmitys tulee suoraan laturista.
 
Turvallisuuden pitääkin olla edellä ilmastotavoitteita. Mopoautot piti saada pois liikenteestä ja näin se onnistuu.

Ja tämä päätöshän saattaa edesauttaa pienien ja vähäpäästöisten autojen uusiutumista kun ensiautoksi 18v täytettyä ei enää ostetakaan sitä 20 vuotta vanhaa dieselbemaria vaan otetaan vaan uudesta hybridi-Yariksesta rajoitin pois.

Toki oltaisiin voitu ihan vaan puhtaasti kieltää mopoautot ilmaston nimissä. Turha opettaa nuorisoa yksityisautoiluun. Paitsi, että sittenhän niiltä saa myöhemmin lypsettyä hitosti rahaa...

Tuo toinen pointti on kyllä ihan hyvä, vaikka saas nähdä miten käy. Rikkaitten lelujahan mopoautot ja "kevytautot" ovat ja epäilen vahvasti, että sitten 18-vuotiaana ei todellakaan kelpaa alle mikään "kevytautomalli" vaan täytyy nostaa statusta juuri sillä mahdollisimman isolla vanhemmalla "oikeilla" autolla.
 
Model 3:nen tyyppihyväksyttiin EU:hun.
Tesla's Model 3 gets green light in Europe | Reuters

Koska saadaan eka io-tech rapsa?
Tesla on lupaillut että aivan ekat autot reilun kuukauden päästä helmikuun lopussa. Saa nähdä.

Onkohan kukaan io-tech:istä tilannut, vai odotellaako pienemmällä akulla ja takavedolla olevia malleja.

Nyt jo seuraillaan laivojen kulkua, ja arvellaan että viikon päästä laiva lähtee eurooppaa kohti.
Screenshot_2019-01-22_231337.jpg
 
Teslan suomisivu tarjoaa hinnat-alkaen listahinnaksi 63070e.

Jos olisin itse ostamassa jotain BMW 300-sarjalaista tai Mersun C-sarjalaista, niin miettisin kyllä 3:stakin kovasti. Heti jos ruksii yhtään tehokkaampaa moottoria sinne Bemmiin tai Mersuun automaattivaihteiston kaveriksi, niin hintaero kutistuu aika pieneksi.
 
Sulla ei varmaan ollut ylhäällä akun varausta ennen tuota 15 minuutin esilämmitystä?

Jos olisi, niin sitten pystyisi laskemaan kulutuksen tuo esilämmitys huomioituna. Toki laturissahan se auto yleensä kannattaakin olla ja silloin lämmitys ei vähennä akun varausta ja pääsee ajamaan pitemmästi.
En katsonut akun varaustasoa ennen akunlämmityksen kytkemistä, toki siitä olisi vain tarpeettoman vaikea nyt laskea, koska auto oli myös latauksessa koko ajan. Se vartin esilämmityksen kulutus on kuitenkin riittävän tarkoin pääteltävissä. Lämmitin toimii tuollaisessa pakkasessa 2-5 kW:n teholla. (periaatteessa max teho on 6kW, mutta käsittääkseni pelkkä vastus ei tuohon kykene). Lämmityshän toimii siten, että tehoa käytetään tarpeen mukaan. Teen oletuksen, että keskimäärin tuon vartin toimi 4 kW:n teholla, jolloin vartissa kului 1kWh energiaa, eli noin 2,5% akusta. Mutta kun auto oli 20A latauskaapeliin kytkettynä, niin silloin latausteho on 4,6 kW, joten akkuun ehti kertyä enemmän lisää, kuin lämmitys sitä kulutti.

Itse oon pitänyt lämpöjä 24.5-25C ja kaikki lasit silloin sulaa farmarissa. Mutta oma lämpötilasäätö onkin aika epätarkka, minusta ei ole oikeasti ihan noin kuuma. Pitäisi myös jaksaa laittaa se pahvi jäähdyttäjän eteen tai taakse, niin että moottoritilaan ei tulisi niin paljon kylmää. Joutuu pitämään myös tuuletinta 3 nopeudella ja myöhemmin vasta laittaa automaatille. Lämpötila on siksikin niin korkea, kun koira on myös kyydissä auton takaosassa.

Omassa autossa taitaa automaatti-ilmastointi viilentää sisätilaa, jos laittaisin vaikka 25 asteesta 20 asteeseen. Joskus vaan olen säätänyt 16C hetkeksi, niin pysyy paremmin hereillä, tai avannut ikkunaakin. Tuolla pienellä viilentämisellä ei taida olla kumminkaan mitään merkitystä. Varsinkin jos esilämmitys tulee suoraan laturista.
Leafissa lämmityslaitteen tyhmyyteen liittyy omassa yksilössäni ainakin sellainen myös, että jo pyytää vaikka 20 astetta automaatilla tai manuaalisesti puhalluksen säätämällä riittävän kovaksi, niin kohta siellä sisällä on tuskaisen kuuma. (siis koskee alle -20°C kelejä/käytännössä aina kaupunkiajoa näillä korkeuksilla). Siksi siis pidän yleensä pyyntinä tuon jonkun +18,5°C. Edellisessä Leafissa oli muistaakseni 20 asteen pyynti just hyvä.

Oikeastaan tästäkin syystä sääli, että nykyisin on niin vähän kunnon talvia näillä korkeuksilla :) ei viitsi/jaksa niiden parin pakkaspäivän takia edes talvivarustella autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Pakkaspäivän kulutus 21,5kW/100km, ajettu matka 29km, lähtöpaikan lämpötila -24C, automaatti-ilmastointi säädetty +22 (driver only- asetus päällä).
Ioniq esilämmittää verkkovirralla pakkasilla 1/2 tuntia ennen lähtöä.
Mutta, 40 kWh Leafissa (kuten aiemmissakin) lämmityslaite ei ole kovin viisas. Sitä ei kannata käyttää yli 20 pakkasilla automaattiasetuksella. Lisäksi jos ajaa pohjoisemmassa, jossa enemmän yli -20°C, niin moottoritilassa kannattaa lämpöeristää lämmittyslaitteiston putkistot sekä tukkia puskurin alta ilmanotto.
Ioniq: ssa toimii automaatilla hyvin, tosin jos takapenkillä on väkeä tai paljon pakkasta, pitää osan matkaa pitää huurteen poistoa päällä ja siinä voi laskea heti automaattista puhallinnopeutta alun maximista 2/3 osaan nopeuteen.

Jollain oli jäänyt jäänokare auton puskurin aukossa olevaan automaattisen ilmaläpän väliin ja estänyt sen toiminnan ja ajoon lähdön. Eli sitä ei tarvitse Ioniq: ssa tukkia, vaan pitää huoli ettei läpän toiminta esty.
 
Ihan mielenkiinnosta, että mikä auto @jm82 :lla on, kun siitä on aika paljon tarinaa tässä sähkö/hybridikeskustelussa. Varmaan satunnaisiakin lukijoita kiinnostaa kokemukset näistä, ja haluaisi tietää mistä autosta puhutaan.
 
Kiitokset tästä, mielenkiintoista luettavaa. Hyvin näköjään pärjää sähköautolla, mutta tosiaan harmillisesti pakkaskelit loppuivat ennen kuin sait tehtyä toisen testin ilman esilämmitystä. Sähköauton kulutus nousee prosentuaalisesti näemmä todella paljon enemmän kuin polttomoottorin, mutta se ei tietenkään ole yllätys.

Itse ajoin samoilla ilmanvaihtoasetuksilla kuin kesälläkin eli lämmönpyynti 21, automaatilla kaikki ja intensiteetti 3/5. Missään ikkunassa ei ollut huurretta eikä jäätä tuon lenkin jälkeen ja kuten todettua, ei tarvinnut palella. Katto ja konepelti pysyivät jäisinä eli sen verran hyvä lämmöneristys näyttää olevan. Keulamaskia en ole laittanut, kun ovat niin rumia ja pärjää ilmankin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 272
Viestejä
4 594 978
Jäsenet
75 585
Uusin jäsen
fran

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom