Keskustelua hybridiautoista

Sen DC latausliittimen kautta ainakin teknisesti olisi mahdollista purkaa sähköä myös taloonpäin, talossa sitten invertteri joka tekisi siitä vaihtosähköä.
 
Ihan mielenkiintoinen tuo Outlanderin polttiksen käynnistys kylmillä keleillä. Joitain raja-arvoja asetettu haluttuun sisälämpötilaan liittyen. Jos laittaa +20C tai yli, niin polttis käynnistyy heti käynnistyksen yhteydessä, jos ulkolämpötila on alle +5C. Jos laittaa toiveeksi alle +20C, niin moottori käynnistyy satunnaisesti kylmillä keleillä. Sen sijaan jos laittaa +15C, niin -5C asteen keleillä ei polttis käynnistynyt lainkaan.

Ja tuosta latausluukusta ja lumisateesta kirjoittelinkin aiemmin. Niin viime viikolla oli luukku sisäpuolelta ihan jäätynessä lumessa, eikä suostunut menemään kunnolla kiinni. Lopputuloksena, että illalla, ajojen jälkeen, kun koitti laittaa piuhaa paikalleen, ei se mennyt pohjaan asti, kun oli ilmeisesti päässyt jäätä "pistorasian" pohjalle. Sähköauto jos olisi ollu, niin olisi varmaan saanut hakea jonkinlaisen föönin ja alkaa sulattelemaan tuota.
 
Ihan mielenkiintoinen tuo Outlanderin polttiksen käynnistys kylmillä keleillä. Joitain raja-arvoja asetettu haluttuun sisälämpötilaan liittyen. Jos laittaa +20C tai yli, niin polttis käynnistyy heti käynnistyksen yhteydessä, jos ulkolämpötila on alle +5C. Jos laittaa toiveeksi alle +20C, niin moottori käynnistyy satunnaisesti kylmillä keleillä. Sen sijaan jos laittaa +15C, niin -5C asteen keleillä ei polttis käynnistynyt lainkaan.

Ja tuosta latausluukusta ja lumisateesta kirjoittelinkin aiemmin. Niin viime viikolla oli luukku sisäpuolelta ihan jäätynessä lumessa, eikä suostunut menemään kunnolla kiinni. Lopputuloksena, että illalla, ajojen jälkeen, kun koitti laittaa piuhaa paikalleen, ei se mennyt pohjaan asti, kun oli ilmeisesti päässyt jäätä "pistorasian" pohjalle. Sähköauto jos olisi ollu, niin olisi varmaan saanut hakea jonkinlaisen föönin ja alkaa sulattelemaan tuota.

Uudessa 2017 mallissa on EV nappi, josta saa pakotettua EV:n päälle myös pakkasilla. Vanhempiin joutuu hommaamaan jälkiasenteisen lisäpalikan jolloin ECO nappi hoitaa saman asian.

Pitää käydä joskus koeajaan tuo uusi Outlanderi. Sähköllä olen ajatellut seuraavassa autossa ajella enimmäkseen, mutta mun ajoihin plugari riittäisi 90+% kilometreistä.
 
Tekniikan Maailma talvitestaa rinnan (peräkkäisinä numeroina) perinteisiä polttomoottori sekä sähköautoja, mielenkiintoista seurata.

Sneakpeak uutisoinnissa kyllä on heti huomannut, että EV "uskonnon" edustajat ovat heti "suunapäänä" näkemättä edes koko artikkelia, vain pienen kuvavälähdyksen kuvateksteineen.
 
Tekniikan Maailma talvitestaa rinnan (peräkkäisinä numeroina) perinteisiä polttomoottori sekä sähköautoja, mielenkiintoista seurata.

Sneakpeak uutisoinnissa kyllä on heti huomannut, että EV "uskonnon" edustajat ovat heti "suunapäänä" näkemättä edes koko artikkelia, vain pienen kuvavälähdyksen kuvateksteineen.

Kyllähän noissa EV-ryhmissä ihan asiallisesti esitettiin kysymys, ajetaanko polttomoottoriautoista tankki tarkoituksellisesti loppuun ja mitä se oikeastaan palvelee. Auto A kulkee 50 km, kun ajotietokone näyttää polttoaineen loppuneen, ja auto B 15 km - öö, okei?
 
Kyllähän noissa EV-ryhmissä ihan asiallisesti esitettiin kysymys, ajetaanko polttomoottoriautoista tankki tarkoituksellisesti loppuun ja mitä se oikeastaan palvelee. Auto A kulkee 50 km, kun ajotietokone näyttää polttoaineen loppuneen, ja auto B 15 km - öö, okei?
Ei ajeta tarkoituksellisesti tankkia tyhjäksi. Mutta onhan polttis vielä vähän turvallisempi, koska täydellä tankilla/latauksella pääsee pidemmälle. Ja talvella lämmitys vie paljon energiaa. Jos siis polttiksen tankkivalo syttyy, niin ajotietokoneen mukaan voi päästä vaikka 150 km ja sitten vasta polttoaine oikeasti loppuu.

En sitten yhtään tiedä mitä siellä on keskusteltu, kun noita talvitestejä ei ole vielä julkaistu.
 
"Kaikki ovat ammattilaisia ja tietävät kaiken paremmin kuin ne, jotka todella ovat ammattilaisia."

Tekniikan Maailma

"KUVA JA TIETO testimetodistamme herätti paljon kommentteja lukijoiden keskuudessa – osa kommenteista oli raivokkaita, osa jopa täysin epätoivoisia. Miksi testaamme sähköautojen kantamaa näin? Ja miksi sorsimme Teslaa nostamalla esiin nimenomaan sen?"

Ihmettelijöiden yleisin kysymys on ollut, miksi ”polttomoottoriautoja ei testata tankkaamalla ne täyteen ja ajamalla, kunnes tankki on tyhjä”.

Kysymykseen on olemassa yksinkertainen vastaus: sähköautojen ja polttomoottoriautojen testimenetelmä on erilainen ja erilaisuuteen on hyvä syy.
 
Kai tuo akun tyhjäksi (0 km) ajaminen oli sitten aivan fiksua. Harvempi sähköautoilija varmaan ajaa noin, kun auto voi joko sammua, tai sitten pääsee vielä muutaman sata metriä ajamaan laturille.

Screenshot_2019-01-18_194326.jpg


Joissakin sähköautoissa oli myös huono lämmityslaite, mutta ei kerrottu että missä autossa.
 
Kyllähän noissa EV-ryhmissä ihan asiallisesti esitettiin kysymys, ajetaanko polttomoottoriautoista tankki tarkoituksellisesti loppuun ja mitä se oikeastaan palvelee. Auto A kulkee 50 km, kun ajotietokone näyttää polttoaineen loppuneen, ja auto B 15 km - öö, okei?
Tuossahan ajo siis lopetettiin, kun ajotietokone näytti 0 km. Ei siis ajettu niin pitkästi kuin pääsee.


Juttu on siis vähän harhaanjohtava. Teslalla pääsi vielä 200 metriä laturille, mutta kaikki sähköautot ei päässeet, vaan auton joutui hinata laturille. Ei kerrottu mitkä autot joutui hinata.
 
Juttu on siis vähän harhaanjohtava. Teslalla pääsi vielä 200 metriä laturille, mutta kaikki sähköautot ei päässeet, vaan auton joutui hinata laturille. Ei kerrottu mitkä autot joutui hinata.

Mitä väliä tuolla on?
 
Lapissa ei ole latauspisteitä ihan 200m välein. Varmaan hinaustarve riippuu siitä sattuiko latauspisteelle olemaan matkaa 20km vai 200m kun akku loppui. TM ei ajanut autoa sammuksiin saakka vain kunnes mittariin tuli rangeksi 0km. Jotta testi olisi täydellinen pitäisi autot ajaa sammuksiin saakka. Tällöin kaikkia autoja pitäisi käytännössä hinata.
 
En nyt ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin se, että sähköautosta testataan käytännön kantama, vaikka polttiksesta ei. Eiköhän se nyt ole selvää, että kantama sähköautojen suurin haaste ja yleisin hankinnan este (hinnan ohella) on juurikin se kantama (ja erityisesti talvella), polttiksilla taas se ei ole normaalisti mikään ongelma (jos jossain polttisautossa autossa olisi joku 200km kantama niin se kyllä varmasti mainittaisiin).

Jos sähköissa on jokupäivä kantama rutiininomaisesti 800-1200km ja lataus tyhjästä täyteen kestää minuutin tiheässä latausverkossa, niin varmasti kantamasta ei sen jälkeen juuri puhuta sähköautojenkaan osalta.

Sehän vasta hölmöä olisikin, että TM ei tätä testaisi, eli jätettäisiin kenties ihmisiä eniten kiinnostava asia testaamatta kokonaan.
 
Tuolta aiemman linkin takaa sekin selviäisi ja ylipäätään; kauhea poraaminen asiasta ja artikkelista, jota kukaan ei ole vielä nähnyt. Ostakaa se/ne lehdet kun ne tulevat tai menkää kirjastoon.

Ainakin itseäni asia kiinnostaa ja tulen ne lehdet lukemaan. Toivottavasti testipäivinä olisi ollut kylmää keliä ja tulisi kattavasti läpikäytyä mitä eroja, jos mitään, ison akun omaavalla EV:llä ja normiautolla on keskenään talvella.
 
En nyt ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin se, että sähköautosta testataan käytännön kantama, vaikka polttiksesta ei. Eiköhän se nyt ole selvää, että kantama sähköautojen suurin haaste ja yleisin hankinnan este (hinnan ohella) on juurikin se kantama (ja erityisesti talvella), polttiksilla taas se ei ole normaalisti mikään ongelma (jos jossain polttisautossa autossa olisi joku 200km kantama niin se kyllä varmasti mainittaisiin).

Jos sähköissa on jokupäivä kantama rutiininomaisesti 800-1200km ja lataus tyhjästä täyteen kestää minuutin tiheässä latausverkossa, niin varmasti kantamasta ei sen jälkeen juuri puhuta sähköautojenkaan osalta.

Sehän vasta hölmöä olisikin, että TM ei tätä testaisi, eli jätettäisiin kenties ihmisiä eniten kiinnostava asia testaamatta kokonaan.

Mielenkiinnolla odotetaan, onhan tommosen testaaminen nyt mielenkiintoista ja hyvä tietää, varmasti monia kiinnostaa. Itelle melkein ihan sama vaikka niitä polttiksia ei olisi testissä lainkaan.
Ei tossa vissiin hybridejä ollut tai edes sivuttu?

Toivon kans et kunnon talvi kelit on ollu ja pakkasta reilusti :)

On tää vaan herkkä aihe (joillekkin) :)
 
Mitä väliä tuolla on?
Onhan se hyvä päästä kilpikonnalla laturille, kun toinen vaihtoehto on auton hinaaminen.

Tosiaan testi olisi sitten vasta täydellinen, kun akku ajettaisiin aivan tyhjäksi ja auto sammuisi. Noissa on kumminkin eroja eri sähköautojen välillä.
 
En nyt ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin se, että sähköautosta testataan käytännön kantama, vaikka polttiksesta ei. Eiköhän se nyt ole selvää, että kantama sähköautojen suurin haaste ja yleisin hankinnan este (hinnan ohella) on juurikin se kantama (ja erityisesti talvella), polttiksilla taas se ei ole normaalisti mikään ongelma (jos jossain polttisautossa autossa olisi joku 200km kantama niin se kyllä varmasti mainittaisiin).

Jos sähköissa on jokupäivä kantama rutiininomaisesti 800-1200km ja lataus tyhjästä täyteen kestää minuutin tiheässä latausverkossa, niin varmasti kantamasta ei sen jälkeen juuri puhuta sähköautojenkaan osalta.

Sehän vasta hölmöä olisikin, että TM ei tätä testaisi, eli jätettäisiin kenties ihmisiä eniten kiinnostava asia testaamatta kokonaan.
Näkeehän tuon hetkittäin täälläkin. Tunteella valittu niin tunteilla perusteltu. On ollut näitäkin jotka tiedostaneet eivätkä perustele tyhjillä väitteillä näiden. Aika moni "vastaisuus" loppujen lopuksi ollut sitä että perustelut olleet tunteilla joita sitten kumottu.

Muistaakseni täällä oli jo se Rich Rebuilds kanavan video jossa huvipuistoautoon laitetut Teslan akut karkasi tulipaloksi väärän laturin takia ja kuinka ison myrskyn se aiheutti keskusteluissa. Meni monella tunteisiin kuinka Rich Rebuilds voi julkaista videon jossa Teslan akut palaa. Vaikka toi jokaisen oman järjen omaavalle oli aika selvää että diy projekti niin virheessä se lopputulos voi olla mitä vaan. Yhtälailla tulpallona räjähtäviä polttomoottoreita on maailma täynnä kun dynolla lähtenyt maata kiertävälle radalle.
 
Onhan se hyvä päästä kilpikonnalla laturille, kun toinen vaihtoehto on auton hinaaminen.

Tosiaan testi olisi sitten vasta täydellinen, kun akku ajettaisiin aivan tyhjäksi ja auto sammuisi. Noissa on kumminkin eroja eri sähköautojen välillä.

Niin, se olisi hyvä jos ne ajettaisiin tyhjäksi. Sen sijaan se, että jollain pääsee 200m kun mittari näyttää nollaa on aika yhdentekevää - tuskin se laturi siinä 200m päässä on kuitenkaan.
 
Niin, se olisi hyvä jos ne ajettaisiin tyhjäksi. Sen sijaan se, että jollain pääsee 200m kun mittari näyttää nollaa on aika yhdentekevää - tuskin se laturi siinä 200m päässä on kuitenkaan.
Loppupeleissä se ei edes ole merkitystä. Akkujen kapasiteetin näyttäminen ei ole koskaan absoluuttinen totuus. Tänään ajettu 0km saattaa pysäyttää siihen ja huomenna sillä saattaa voida ajaaa vielä satoja metrejä - kilometrejä. Nollan km lämähtäminen ruutuun voi olla arvio tai korjattu lukema akun oikeasti mennen turvarajalle samassa vehkeessäkin.

Se että annetaan ajaa alle nollan niin normaalikäytössä edes merkityksellinen. Hätätilassa se voi olla pelastumisen ja kuoleman ero. Mutta niihän ne Teslalla hätätilassa vähän rukkasivat noita akkujen turvarajoja höllemmäski et päästiin pidemmälle. Muistasin vaan että jos tesla oikeasti akkunsa tyhjäksi saa niin se on huoltamokeikka eikä laturit enää auta. Niin pitkälle se ei anna ajaa mutta seisoessaan voi tyhjäksi ajetulla aika äkkiäkin päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, se olisi hyvä jos ne ajettaisiin tyhjäksi. Sen sijaan se, että jollain pääsee 200m kun mittari näyttää nollaa on aika yhdentekevää - tuskin se laturi siinä 200m päässä on kuitenkaan.
Aivan totta. Onhan se kilpikonnalla ajaminen myös aika vaarallista, kun auton nopeus on tosi hiljainen. Juuri joku 200 metrin siirtymä nyt vielä menee. Kumminkin sen kilpikonnan kantama olisi hyvä myös testata, kun osa autoista sammui kai heti kun range meni 0 km ja auto yritettiin käynnistää uudelleen. Tuossa teslassa taas auto saatiin siirretyä se 200 metriä omalla moottorilla. Helpompaa, koska hinausauton tuloa joutuu aina odottamaan kauan ja auto on raskas, niin ei jaksa itse työntää. Vaikka aika yhdentekevää onkin.


Jossain oikein huonoissa tapauksissa akun varaus voikin romahtaa lopuksi, jos joku akun kenno on tyhjempi kuin muut kennot. Eli siis akun suojelemiseksi auto sammuu. Tuota ei pääse tapahtumaan jos se akun kalibrointi on saatu oikein suoritettua. Jotain niksejä siis sähköautoissa. En vaan muista miten tuo kalibrointi tehdään, eli miten täytyisi ajaa ja ladata.
 
Aivan totta. Onhan se kilpikonnalla ajaminen myös aika vaarallista, kun auton nopeus on tosi hiljainen. Juuri joku 200 metrin siirtymä nyt vielä menee. Kumminkin sen kilpikonnan kantama olisi hyvä myös testata, kun osa autoista sammui kai heti kun range meni 0 km ja auto yritettiin käynnistää uudelleen. Tuossa teslassa taas auto saatiin siirretyä se 200 metriä omalla moottorilla. Helpompaa, koska hinausauton tuloa joutuu aina odottamaan kauan ja auto on raskas, niin ei jaksa itse työntää. Vaikka aika yhdentekevää onkin.


Jossain oikein huonoissa tapauksissa akun varaus voikin romahtaa lopuksi, jos joku akun kenno on tyhjempi kuin muut kennot. Eli siis akun suojelemiseksi auto sammuu. Tuota ei pääse tapahtumaan jos se akun kalibrointi on saatu oikein suoritettua. Jotain niksejä siis sähköautoissa. En vaan muista miten tuo kalibrointi tehdään, eli miten täytyisi ajaa ja ladata.
Kai nyt kaikissa litium-akullisessa on kunnon balansointilaturi kun muuten lähtisivät tulipalloksi. Vanhan Priuksen akusta en tiedä onko siinä kun ei ole litiumakkuja. Eli lataamalla täyteen on kennotkin balanssissa.
 
Kai nyt kaikissa litium-akullisessa on kunnon balansointilaturi kun muuten lähtisivät tulipalloksi. Vanhan Priuksen akusta en tiedä onko siinä kun ei ole litiumakkuja
On. Mutta siis akku tulee ladata täyteen, niin vasta loppuvaiheessa tulee tuo balansointi. Jos nyt muistan asian yhtään oikein?

Mulla puhelimessa on joku Custom rom, niin lataustehoa pystyy seuraamaan. Aivan aluksi lataa aika hitaasti. Samoin lopussa lataa "tosi" hitaasti akun täyteen. Laturi on aivan tavallinen 2 ampeeria.
 
On. Mutta siis akku tulee ladata täyteen, niin vasta loppuvaiheessa tulee tuo balansointi. Jos nyt muistan asian yhtään oikein?

Mulla puhelimessa on joku Custom rom, niin lataustehoa pystyy seuraamaan. Aivan aluksi lataa aika hitaasti. Samoin lopussa lataa "tosi" hitaasti akun täyteen. Laturi on aivan tavallinen 2 ampeeria.
Niin riippuu laturista. Toiset jakaa koko latauksen ajan ja tyhmemmät rajoittaa vaan latausjännitteen kennolla eli kun heikoin kenno täys loppuu sen lataus jatkuen muiden.

Lopun hidastuminen tulee tuosta että jännite 4.2volttis, tai mikä nyt milläkin litiumin versiolla onkaa, niin virtaa ei saada enää pidettyä korkeampana. Latauksen alussa puolestaan on virtaa rajoitettava joka tarkoittaa että jännitteen olles alempana on myös tehokin pienempi. Eli huippu latausteho saadaan juuir hetkeä ennen maksimi jännitteen saavuttamista.

Kännykässä ei ole balansointia kun vaan yksi kenno. Balansointia tarvitaan vain sarjassa olevilla kennoilla ettei latausjännite nouse yksittäisellä kennolla yli sallitun.
 
Viimeksi muokattu:
Loppupeleissä se ei edes ole merkitystä. Akkujen kapasiteetin näyttäminen ei ole koskaan absoluuttinen totuus. Tänään ajettu 0km saattaa pysäyttää siihen ja huomenna sillä saattaa voida ajaaa vielä satoja metrejä - kilometrejä. Nollan km lämähtäminen ruutuun voi olla arvio tai korjattu lukema akun oikeasti mennen turvarajalle samassa vehkeessäkin.

Se että annetaan ajaa alle nollan niin normaalikäytössä edes merkityksellinen. Hätätilassa se voi olla pelastumisen ja kuoleman ero. Mutta niihän ne Teslalla hätätilassa vähän rukkasivat noita akkujen turvarajoja höllemmäski et päästiin pidemmälle. Muistasin vaan että jos tesla oikeasti akkunsa tyhjäksi saa niin se on huoltamokeikka eikä laturit enää auta. Niin pitkälle se ei anna ajaa mutta seisoessaan voi tyhjäksi ajetulla aika äkkiäkin päästä.

No tämä, yhdessä testissä ajetulla äärikantamalla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa, koska muuttuvia tekijöitä on liian paljon. Ainoa oikea syy koko testiin on se, että se herättää kuohuntaa ja myy lehtiä. Ja taas ev-fanaatikot ja polttomoottoriin tarraavat Inarin pölyimurikauppiaat raivoavat palstoilla niin, ettei normaalista keskustelusta tule mitään.
 
Loppupeleissä se ei edes ole merkitystä. Akkujen kapasiteetin näyttäminen ei ole koskaan absoluuttinen totuus. Tänään ajettu 0km saattaa pysäyttää siihen ja huomenna sillä saattaa voida ajaaa vielä satoja metrejä - kilometrejä. Nollan km lämähtäminen ruutuun voi olla arvio tai korjattu lukema akun oikeasti mennen turvarajalle samassa vehkeessäkin.

Se että annetaan ajaa alle nollan niin normaalikäytössä edes merkityksellinen. Hätätilassa se voi olla pelastumisen ja kuoleman ero. Mutta niihän ne Teslalla hätätilassa vähän rukkasivat noita akkujen turvarajoja höllemmäski et päästiin pidemmälle. Muistasin vaan että jos tesla oikeasti akkunsa tyhjäksi saa niin se on huoltamokeikka eikä laturit enää auta. Niin pitkälle se ei anna ajaa mutta seisoessaan voi tyhjäksi ajetulla aika äkkiäkin päästä.
Se miksi olisi hyvä että ajettaisiin akku loppuun on että saisimme vertailtavia tuloksia. Jos toisessa autossa on range 100km ja 20km hätävaraa ja toisessa range 110km eikä hätävaraa ollenkaan, kumassa on parempi range?
 
Se miksi olisi hyvä että ajettaisiin akku loppuun on että saisimme vertailtavia tuloksia. Jos toisessa autossa on range 100km ja 20km hätävaraa ja toisessa range 110km eikä hätävaraa ollenkaan, kumassa on parempi range?
Kumpaakaan autoa ei ole ikinä tarkoitus ajaa nollille, joten sillä ei ole käytännön autoilun kannalta mitään merkitystä.
 
No tämä, yhdessä testissä ajetulla äärikantamalla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa, koska muuttuvia tekijöitä on liian paljon. Ainoa oikea syy koko testiin on se, että se herättää kuohuntaa ja myy lehtiä. Ja taas ev-fanaatikot ja polttomoottoriin tarraavat Inarin pölyimurikauppiaat raivoavat palstoilla niin, ettei normaalista keskustelusta tule mitään.
Jutussahan luki että äärikantama testataan vielä toiseen kertaan. En tiedä riittääkö sekään, mutta noitahan (autoja) aina testataan useamman kerran ja tulokseksi tulee sitten joku keskiarvo.
 
Se miksi olisi hyvä että ajettaisiin akku loppuun on että saisimme vertailtavia tuloksia. Jos toisessa autossa on range 100km ja 20km hätävaraa ja toisessa range 110km eikä hätävaraa ollenkaan, kumassa on parempi range?
Miksei sitten samantein oteta akkuja testiin ja valiteta että toinen valmistaja katkaisee hiukan liian aikaisin ajon vaikka akuissa olisi vielä. Normaaliajossa nolla on nolla ja pidemmälle ajamalla lyhennät akun ikää. Loppu on vaan valmistajan politiikkaa että antaako hätätilassa ajaa pidemmälle silläkin uhalla että ihmiset luottaa siihen ettei nolla olekaan nolla. Sama se polttoaineella kulkevissakin. Joissakin loppuu kulku kun mittari nollan kohdalla ja toisis mittarin mennen vielä pitkän matkaa alle mitta-alueen. Polttoainepumpun jäähdytys ja voitelu perustuu sen polttoaineessa oloon niin ei polttomoottorillisessakaan hyvää tee nollil ajella.

Siellä olis muutakin valitettavaa kuten ettei kaikkien autojen akkujen kapasiteetti ole luvattua vaan pyöristetty ylöspäin. Olisko tämä video ollut. Kuitenkin joku kanavan purkuvideoista jossa laski. Jos sähköauton tekniikka kiinnostaa niin kannattaa tutustua kanavaan paremminkin. Käyty muutakin yksityiskohtaisesti läpi olematta liian tekninen kuitenkaan.
Description sanoo että 44:25 olisi kWh rating.
 
Viimeksi muokattu:
Juu aika paljon on porukkaa joka on puolensa valinnu ja fanaattisesti puollustaa omaa kantaa. Mitkään tosiseikat ei päätä käännä ja pienikin vihjaus omaa kantaa vastaan otetaan henkilökohtaisena loukkauksena => nettiraivoo
 
Juu aika paljon on porukkaa joka on puolensa valinnu ja fanaattisesti puollustaa omaa kantaa. Mitkään tosiseikat ei päätä käännä ja pienikin vihjaus omaa kantaa vastaan otetaan henkilökohtaisena loukkauksena => nettiraivoo
Tuossa TM:n testissä onneksi on vain sähköautot. Hyvä testi varmasti ja voittajaa on varmaan hankala tietää etukäteen. Itse veikkaan että Tesla voittaa ja Jaguar tulee toiseksi. Nuo on kumminkin nelivetoja.

  • BMW i3
  • Jaguar I-Pace
  • Hyundai Kona Electric
  • Kia e-Niro
  • Nissan Leaf
  • Tesla Model S 100D
 
Juu aika paljon on porukkaa joka on puolensa valinnu ja fanaattisesti puollustaa omaa kantaa. Mitkään tosiseikat ei päätä käännä ja pienikin vihjaus omaa kantaa vastaan otetaan henkilökohtaisena loukkauksena => nettiraivoo
Niin onhan se hassua että vanhoissa autoissa pelätään nimenomaan elektoniikkaa. Ja 10 vuotiasta luxusautosta sanotaan että alkaa kaikki modulit hajoamaan ja tullen älyttömän kalliiksi huoltaa. Noissa aikasemmin laittamissani ja alla olevissa Checrolet Voltin videoissa käy ilmi että sähköautossa on tuota elektroniikka moninkertaisesti ja kaikki on toiminnan kannalta vieläpä olennaista eikä vaan toissijaisia moduleita kadoten vain jokin toiminto. Silti sähköautoa pidetään yksinkertaisempana kuin polttomoottoria. Molemmat on monimutkaisia järjestelmiä hajoamisen paikat ollen vain suunnittelun onnistumisesta kiinni. Mekaaniset osat kuluu ja sähkökomponenteillekin on vikaantumis laskelmat. Osaa kuten elektrolyyttikondensaattoreita voi pitää kuluvan osan kaltaisena kuten akkuakin. Myös lämpö pikkuhiljaa hajottaa mikropiirien rakennetta. Retroilijoille tutusti esim. Commodoren mikropiirit kuolee vanhuuttaan ja niiden elämää yritetään nyt jatkaa jäähdytyssiileillä. Kiina eletronikka puolestaan hajoaa käsiin hetkessä samoin kuin huonosti suunnitellut moottorit. Kaikessa ei tarvi olla kuin erä huonoa komponenttia oli sit mekaaninen tai sähköinen niin se on siinä.

 
Viimeksi muokattu:
Saksalaiset autonvalmistajat oli poliitikoille lähettänyt huolestuneen kirjeen sähköautot vähentää työpaikkoja kun on 30% vähemmän osia ja 40% vähemmän huoltoa. Hybridit on autoteollisuuden tulevaisuuden lypsylehmiä kun niihin on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.
 
Saksalaiset autonvalmistajat oli poliitikoille lähettänyt huolestuneen kirjeen sähköautot vähentää työpaikkoja kun on 30% vähemmän osia ja 40% vähemmän huoltoa. Hybridit on autoteollisuuden tulevaisuuden lypsylehmiä kun niihin on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.
Tottakai valmistaja moisen tekee jos päättäjät tekee alaa koskevan poliittisen päätöksen. Tuo sama olisi joka alalla.

Onko luvut liioiteltuja vai ei niin sen tietää että kun moista kirjettä tehdään kirjataan varmasti pahimman osoitettavissa olevan mukaisesti joka ei ole ihan selkeästi kumottavissa.

Toisaalta lasketaanko akun sisäiset osat vai ei. Jos joka kenno ja komponentti lasketaan niin osien määrä kasvaa räjähdyksen omaisesti yli polttomoottorien.

Pics/Info: Inside the battery pack

tesla-batt.jpg

2014-08-19%2019.12.44.jpg

Alemmassa ylläolevassakin kuvassa näkee suoraan jo 24 osaa. 11 kennoa ja niille 11 sulakelankaa, kennoston metallikerääjä ja suojamuovi. Piilossa alapuolen komponentit ja kennon kasassa pitävät komponentit. Niillä ei vielä toimi vaan tarvitaan vielä se jäähdytys ja ohjaukset joita näkyy hiukan ylimmässä kuvassa.

Puhumattakaan paljonko siellä yhden kennon sisällä on. Oliko noita yksittäisiä kennoja nyt sitten 2170kpl Tesla Model 3 akussa.


Jos minun pitäisi lähteä kasamaan komponentti tasolta polttomoottoria ja sähköautoa kasaan. Niin kasailisin tuota akkua vielä siinä vaiheessa kun polttomoottorillisella jo ajaisin. Mutta toki automaatio ja sarjatuotanto kätkee tuollaiset osamäärien käyttämiset nopeiksi. Mikä vaan on se oikea tapa ilmaista osien määrää. Onko se luetella autossa sellaiset osat mitä ei toisessa ole ollenkaan ja unohtaa toisen metallikuorien sisällä olevat osat laskuista.

Eli jos sähköautossa akku lasketaan vain yhdeksi osaksi niin varmasti siinä on vähemmän osia mitä polttomoottorissa. Jos taas otetaan yksittäisten osien laskemisen mukaan niin polttomoottori on osien määrältään todella vähäinen verrattuna sähköautoon.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalaiset autonvalmistajat oli poliitikoille lähettänyt huolestuneen kirjeen sähköautot vähentää työpaikkoja kun on 30% vähemmän osia ja 40% vähemmän huoltoa. Hybridit on autoteollisuuden tulevaisuuden lypsylehmiä kun niihin on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.
Tuo on kyllä sähköauton ostajan kannalta oikein kiva kuulla. Se nyt on vähän valitettavaa että työpaikkoja lähtee pois, mutta itse en harmittelisi sitä yhtään. Koska ei kosketa suomeakaan mitenkään, paitsi autoliikkeiden huollon kannalta. Hybridit on siitä hyvä juttu, että sama huolto käy myös sähköautoille. Paitsi huollettavaa ja korjattavaa on vähemmän kuin polttiksissa.

Kyllähän tuosta vanhasta tekniikasta tulisi päästä eroon ja mielellään aika nopeasti.

Nykyisin vielä vanhahko bensa tai diesel on kyllä siitä hyvä, että huoltamisen ja korjaamisen voi tehdä itsekin aika helposti. Eikä vaadi siltä huoltamoltakaan mitään kovin ihmeellistä osaamista. Samat alustan ja jarrujen osat toki sähköautossakin.

Kunhan nuo sähköautot vielä hioutuvat lisää, niin varmaan erittäin varmatoimisia laitteita. Polttiksia kun on paranneltu jo niin tosi kauan.

Kyllä itsellekin ladattava hybrid voisi olla suht toimiva. Autoon saisi koukunkin, eli auto sopisi useammalle. Ja koska ei ole latauspaikkaa, niin autoa ei olisi pakko ladata. Toivottavasti siis nuo hybriditkin osoittautuisivat erittäin luotettaviksi. :) Että auton tohtisi ostaa myös halvalla käytettynä. Itse pidän hybridejä ihan hyvinä, kun kerran ostajatkin niitä haluaa ostaa. Se akkukun on vielä suht kallis ja painaa myös. Jos sähköauto olisi vielä aavistuksen halvempi, niin tilanne muuttuisi?

Perus kauppakassi VW Polo 95hv maksaa 17 900€. Nuo on siis erittäin halpoja. Tai hinnat alkaen perheauto Golf. 19 700€ (Trendline 1,6 TDI SCR 85 kW 115 hv). Toivottavasti siis myös VW ID:n myynti alkaa hyvänä. Parempi auto, niin saa ollakin kalliimpi.
 
..

Kyllähän tuosta vanhasta tekniikasta tulisi päästä eroon ja mielellään aika nopeasti.

...

Kummasta tekniikasta puhut.. sähköstä vai polttiksestä ;)

Ensimmäinen oli vety joskus 1800. Sen jälkeen sähkö 1835. Ja polttomoottori ollut viimeisin ensimmäisten 1870 tuotannon alkaen 1885. Diesel esitelty vasta 1900.

Eli sähköauto on 65 vuotta vanhempaa tekniikkaa kuin diesel.

 
Viimeksi muokattu:
Vielä tuosta nollaan ajamisesta. Polttiksella range 0 yleensä tarkoittaa vielä 20-40 km rypistystä johon pystyy jossain määrin luottamaan. Itsekin tuli riskeerattua Liettuan reissulla kun alkoi näyttää alle 30 range ja huoltikselle saman verran matkaa. Sähkäri ois pitänyt ladata jo pari kertaa ennen kuin tähän pisteeseen olisi edes päästy, mutta matka-ajoon ei sähkäreitä ole toki tarkoitettukaan. Kaupungeissa riskit on jäädä tien poskeen on huomattavasti pienempiä.
 
Retroilijoille tutusti esim. Commodoren mikropiirit kuolee vanhuuttaan ja niiden elämää yritetään nyt jatkaa jäähdytyssiileillä. Kiina eletronikka puolestaan hajoaa käsiin hetkessä samoin kuin huonosti suunnitellut moottorit. Kaikessa ei tarvi olla kuin erä huonoa komponenttia oli sit mekaaninen tai sähköinen niin se on siinä.
Commodore 64 onkin julkaistu 1982. Autojen ei onneksi tarvitse noin kauaa kestää, kun suomessa autot romutetaan keskimäärin 20-21 vuoden ikäisinä. Muualla varmaan vähän aikaisemmin. Eli keskimäärin kaikki 1997 ja vanhemmat autot on jo paalattu.

Yllättävän vähän tuota elektoriikkaa tuntuu hajoavan, tai sitten itselle on käynyt vain hyvä tuuri. Puhelimistakin yleensä vain akku hajoaa, ja pystyy huoltamaan helposti kuntoon. Itse kyllä räpellän huoltaessa, niin jotain voi samalla hajota vahingossa. :D
 
Perus kauppakassi VW Polo 95hv maksaa 17 900€. Nuo on siis erittäin halpoja. Tai hinnat alkaen perheauto Golf. 19 700€ (Trendline 1,6 TDI SCR 85 kW 115 hv). Toivottavasti siis myös VW ID:n myynti alkaa hyvänä. Parempi auto, niin saa ollakin kalliimpi.

Luin jostain, että Neon perusmalli vastaisi spekseiltään pitkälti e-Golfia. Tämä on siis se "diesel-Golfin hintainen auto". Tehokkaampia moottoreita ja pitempää rangea saa tietenkin rahalla, mutta nämä menevät otaksuttavasti Leafin/Konan/e-Niron hintaluokkaan akkukapasiteetin mukaisesti. Itse en tuon jälkeen viitsinyt jäädä enää odottelemaan, vaan laitoin Konasta tilauksen vetämään.
 
  • Tykkää
Reactions: TTE
Commodore 64 onkin julkaistu 1982. Autojen ei onneksi tarvitse noin kauaa kestää, kun suomessa autot romutetaan keskimäärin 20-21 vuoden ikäisinä. Muualla varmaan vähän aikaisemmin. Eli keskimäärin kaikki 1997 ja vanhemmat autot on jo paalattu.

Yllättävän vähän tuota elektoriikkaa tuntuu hajoavan, tai sitten itselle on käynyt vain hyvä tuuri. Puhelimistakin yleensä vain akku hajoaa, ja pystyy huoltamaan helposti kuntoon. Itse kyllä räpellän huoltaessa, niin jotain voi samalla hajota vahingossa. :D
Olikin tunnettu esimerkki että komponentitkin joita pidetään kulumattomina kuluu. Elektrolyyttikondensaattori talkoita on saanut tehdä aika usein muutaman vuoden ikäisissä. Nyt viimeaikoina aika lähekkäin kaksi tapausta joissa powerina jännitetiputtajana ollut X2 tyypin polypropeeni muovikonkka menettänyt kapasitanssinsa ja siten mikropiirit ole saanu riittävää jännitettä. Osa jonka pitäisi olla suht ikuinen ja eivät olleet fyysisestikaan sijainniltaan saman sähköverkon alaisia. Toinen oli Nexan 433MHz kytkin jossa 0,1uF ja Elektroluxin liesituuletimen 1uF. Vanhat tantaalithan oli kanssa tunnettuja oikosuluistaan ja tulipalon aiheuttajina 90-luvulta. Uusimmat on jo hiukan eri tekniikalla eikä niin palovaarallisia. Monikerros pintaliitos kondensaattoreissa on myös nykyisin oikosulkuja ilmennyt juotosprosessin jälkeen joko heti tai tärinän laukasemana myöhemmin.

Mutta siis oikein suunniteltunahan ja hyvällä laatutarkkailulla viat on harvinaisia. Enkä tässä väitä että elektroniikan takia sähköauto olisi epäluotettavampi tai luotettavampi kuin polttomoottori. Oli tarkoitus vaan tuota kaksoisstardardia vähän kritisoida missä elektroniikka polttiksessa pelottaa, mutta sähkössä onkin luotettavampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olikin tunnettu esimerkki että komponentitkin joita pidetään kulumattomina kuluu. Elektrolyyttikondensaattori talkoita on saanut tehdä aika usein muutaman vuoden ikäisissä. Nyt viimeaikoina aika lähekkäin kaksi tapausta joissa powerina jännitetiputtajana ollut X2 tyypin polypropeeni muovikonkka menettänyt kapasitanssinsa ja siten mikropiirit ole saanu riittävää jännitettä. Osa jonka pitäisi olla suht ikuinen ja eivät olleet fyysisestikaan sijainniltaan saman sähköverkon alaisia. Toinen oli Nexan 433MHz kytkin jossa 0,1uF ja Elektroluxin liesituuletimen 1uF. Vanhat tantaalithan oli kanssa tunnettuja oikosuluistaan ja tulipalon aiheuttajina 90-luvulta. Uusimmat on jo hiukan eri tekniikalla eikä niin palovaarallisia. Monikerros pintaliitos kondensaattoreissa on myös nykyisin oikosulkuja ilmennyt juotosprosessin jälkeen joko heti tai tärinän laukasemana myöhemmin.

Mutta siis oikein suunniteltunahan ja hyvällä laatutarkkailulla viat on harvinaisia. Enkä tässä väitä että elektroniikan takia sähköauto olisi epäluotettavampi tai luotettavampi kuin polttomoottori. Oli tarkoitus vaan tuota kaksoisstardardia vähän kritisoida missä elektroniikka polttiksessa pelottaa, mutta sähkössä onkin luotettavampaa.

Perustuu varmasti siihen, että polttomoottori on aika ummessa kaikenlaista anturia ja mittausta. Nämä aiheuttaa (tai paljastaa) hankalasti löydettäviä vikoja, jotka voivat olla johdannaisia jostain ihan muusta. No ehkä vähän jyrkästi sanottu, mutta yleensä ne mystisimmät on niitä kalliimpia korjauksia.

Eli vaikka sähkiksessäkin on elektroniikka niin mutuarviona moottorin osalta (ja vaikka se akku ja lataus siihen lisäksi) sitä on merkittävästi vähemmän ja ne kohdistuvat selkeämmin omiin asioihinsa -> helpompi vian haku ja uusi boksi tilalle.

Lasinnostimet yms muu sähkökampe on toki kaikissa "samaa".
 
Perustuu varmasti siihen, että polttomoottori on aika ummessa kaikenlaista anturia ja mittausta. Nämä aiheuttaa (tai paljastaa) hankalasti löydettäviä vikoja, jotka voivat olla johdannaisia jostain ihan muusta. No ehkä vähän jyrkästi sanottu, mutta yleensä ne mystisimmät on niitä kalliimpia korjauksia.

Eli vaikka sähkiksessäkin on elektroniikka niin mutuarviona moottorin osalta (ja vaikka se akku ja lataus siihen lisäksi) sitä on merkittävästi vähemmän ja ne kohdistuvat selkeämmin omiin asioihinsa -> helpompi vian haku ja uusi boksi tilalle.

Lasinnostimet yms muu sähkökampe on toki kaikissa "samaa".

Lisäksi luulen, että monia pelottaisi ikääntyvän modernin polttiksen kanssa myös ihan perinteinen mekaaninen hajoaminen. Turbo ja jakopää esimerkiksi ovat usein kalliita paikkoja, ja totaalinen moottoririkkokin on ihan oikea mahdollisuus. Apulaitehihnassa on kiinni vesipumppua, laturia ja ilmastointia. Sitten on monimutkaista vaihteistoa, polttoainepumppua, imusarjaa ja pakosarjaa, EGR:ää, kattia ja hiukkasloukkua ja niin edelleen.

En tarkoita tällä, etteikö vanhenevan sähköauton omistamiseen liittyisi riskejä, mutta onhan tuo polttomoottori nyt lähtökohtaisesti monimutkainen paketti. Jos sähköauton akulla on pitkä takuu, kyllä sinne vähemmän jää potentiaalisesti vikaantuvaa kamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalaiset autonvalmistajat oli poliitikoille lähettänyt huolestuneen kirjeen sähköautot vähentää työpaikkoja kun on 30% vähemmän osia ja 40% vähemmän huoltoa. Hybridit on autoteollisuuden tulevaisuuden lypsylehmiä kun niihin on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.
Suomessa tosi paljon tuetaan noita ladattavia phev autoja. Siksi niitä ostetaankin paljon. Ei taida uuden auton ostajaa paljon kiinnostaa, onko auton tekniikka monimutkaista vai ei. Lisäksi uudessa autossa on aika pitkät huoltovälit.

Suomessa Volvolla on selvästi eniten myyntiä. Saa nähdä mihin väliin Tesla Model 3 kalliilla malleillaan pääsee.

Autot näyttää olevan enimmäkseen aika isoja, Passatin ja 5-Bemarin kokoisia. XC90 toki vieläkin suurempi. Noissa alkaa tulla sitä verohyötyäkin tosi paljon. Varmaan jotain 20 000€ säästää parhaimmillaan veroissa.

E-Golf myi paremmin kuin Golf GTE. Nissan Leaf eniten ostettu sähkis. Porsche:lla myös oikein hyvä myynti. Voi olla että kilpailee myös Teslaa vastaan. Lista näyttää siis kalliilta. :)

Suomi 2018:
Screenshot_2019-01-19_162016.jpg


Finland: Plug-In Electric Cars Captured 4.7% Of New Car Market
 
Miksei sitten samantein oteta akkuja testiin ja valiteta että toinen valmistaja katkaisee hiukan liian aikaisin ajon vaikka akuissa olisi vielä. Normaaliajossa nolla on nolla ja pidemmälle ajamalla lyhennät akun ikää. Loppu on vaan valmistajan politiikkaa että antaako hätätilassa ajaa pidemmälle silläkin uhalla että ihmiset luottaa siihen ettei nolla olekaan nolla. Sama se polttoaineella kulkevissakin. Joissakin loppuu kulku kun mittari nollan kohdalla ja toisis mittarin mennen vielä pitkän matkaa alle mitta-alueen. Polttoainepumpun jäähdytys ja voitelu perustuu sen polttoaineessa oloon niin ei polttomoottorillisessakaan hyvää tee nollil ajella.

Siellä olis muutakin valitettavaa kuten ettei kaikkien autojen akkujen kapasiteetti ole luvattua vaan pyöristetty ylöspäin. Olisko tämä video ollut. Kuitenkin joku kanavan purkuvideoista jossa laski. Jos sähköauton tekniikka kiinnostaa niin kannattaa tutustua kanavaan paremminkin. Käyty muutakin yksityiskohtaisesti läpi olematta liian tekninen kuitenkaan.
Description sanoo että 44:25 olisi kWh rating.

Hengitä rauhassa. Kyllä
Miksei sitten samantein oteta akkuja testiin ja valiteta että toinen valmistaja katkaisee hiukan liian aikaisin ajon vaikka akuissa olisi vielä. Normaaliajossa nolla on nolla ja pidemmälle ajamalla lyhennät akun ikää. Loppu on vaan valmistajan politiikkaa että antaako hätätilassa ajaa pidemmälle silläkin uhalla että ihmiset luottaa siihen ettei nolla olekaan nolla. Sama se polttoaineella kulkevissakin. Joissakin loppuu kulku kun mittari nollan kohdalla ja toisis mittarin mennen vielä pitkän matkaa alle mitta-alueen. Polttoainepumpun jäähdytys ja voitelu perustuu sen polttoaineessa oloon niin ei polttomoottorillisessakaan hyvää tee nollil ajella.

Siellä olis muutakin valitettavaa kuten ettei kaikkien autojen akkujen kapasiteetti ole luvattua vaan pyöristetty ylöspäin. Olisko tämä video ollut. Kuitenkin joku kanavan purkuvideoista jossa laski. Jos sähköauton tekniikka kiinnostaa niin kannattaa tutustua kanavaan paremminkin. Käyty muutakin yksityiskohtaisesti läpi olematta liian tekninen kuitenkaan.
Description sanoo että 44:25 olisi kWh rating.

Hinoahan se olisi jos TM purkaisi akut ja kertoisi niiden tarkan rakenteen. Purkaahan TM moottorikin kestotesteissä.
 
Hengitä rauhassa. Kyllä

Ei hengittämisessä mitään ongelmaa kiitos. Yritätkö jotenkin vihjailla ad hominem tyyppistä. Onnistut hyvin leimaan itses jos yrität.

Tässä yksi syy miksi näissä ketjuissa raivotaan. Nämä pikku muka viattomat vihjailut yrittäen kategorisoida erimieltä olevan vastustajaksi johonkin fanboy ryhmään mikä täristen raivosta hakkaa näppäimistöä. Tms.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuohon sähköauton historiaan vielä palataan niin tuossa on aika kivasti selostettu kuinka latauspaikkoja ollut kaupungissa entisaikaan..


Hieno ja mukava peli, kun on ääneton ja ei tule yhtään pakokaasuja. Täyssähkö, kun valotkin toimii sähköllä. On vähän kuin golfauto, mutta hienompi.

Melkoinen hyppäys silti nykyaikaan, kun sähköautollakin pääsee yli 200 km/h.

 
Vielä tuosta nollaan ajamisesta. Polttiksella range 0 yleensä tarkoittaa vielä 20-40 km rypistystä johon pystyy jossain määrin luottamaan. Itsekin tuli riskeerattua Liettuan reissulla kun alkoi näyttää alle 30 range ja huoltikselle saman verran matkaa. Sähkäri ois pitänyt ladata jo pari kertaa ennen kuin tähän pisteeseen olisi edes päästy, mutta matka-ajoon ei sähkäreitä ole toki tarkoitettukaan. Kaupungeissa riskit on jäädä tien poskeen on huomattavasti pienempiä.

Fordilla (Transit) ei oman kokemuksen mukaan pääse kilometriäkään kun range näyttää nollaa, bemarilla ajoin kokeilumielessä bensakanisteri takakontissa yli 80km vaikka ajotietokoneen mukaan bensa oli loppu.
Samanlaista hajontaa on varmaan sähköautoissakin, todellinen toimintamatka sähkön "loputtua" voi olla mitä vaan.
 
Hieno ja mukava peli, kun on ääneton ja ei tule yhtään pakokaasuja. Täyssähkö, kun valotkin toimii sähköllä. On vähän kuin golfauto, mutta hienompi.

Melkoinen hyppäys silti nykyaikaan, kun sähköautollakin pääsee yli 200 km/h.


Hyppäys se on polttoaineillakin ollut noista ajoista millloin kulki saman sähkö ja polttomoottori. Aika turha mainita jollei halua todistella tuolla 200kmh jotain taas. Ei olla 1909 luvusta siis menty eteenpäin toisiinsa nähden kummallakaan kun sähkö ja polttoaine kulkee samassa autojen kokoluokassa sen 250kmh mihin rajoitettu. Eli kulkisivat enemmänkin ilman rajoittimia. Noh onhan noita 250 kulkevia polttomoottorilla olevis henkilöautoja ollut jo kolmatta vuosikymmenyä sarjatuotannossa et sinällään vähän edellä ollut. Mut tän hetken tilanne on tasapeli kuten oli 1909.


Eikai kellekään nykyään enää yllätys että Tesla nyppii paikaltaan hyviä aikoja normaali liikenteen vauhdeis ja jääden vasta isommissa vauhdeisss jalkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tää lanka on kyllä aivan umpisurkea. Taas väännetään jostain sähköauton ja rakettimoottorin huippunopeudesta. Menkää muualle vänkäämään.
 
Tää lanka on kyllä aivan umpisurkea. Taas väännetään jostain sähköauton ja rakettimoottorin huippunopeudesta. Menkää muualle vänkäämään.
Niinpä. Täysin epärelevanttia mutta kun jostain kumman syystä pitää tuoda ilmi että 1909 vuoden mopovauhdeista tesla kulkee yli 200kmh. Eiköhän tuon jo jokainen tiennyt. Josta ihan parodiana toi 1000mph video spolereissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 351
Viestejä
4 492 419
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom