Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan mielenkiintoinen tuo Outlanderin polttiksen käynnistys kylmillä keleillä. Joitain raja-arvoja asetettu haluttuun sisälämpötilaan liittyen. Jos laittaa +20C tai yli, niin polttis käynnistyy heti käynnistyksen yhteydessä, jos ulkolämpötila on alle +5C. Jos laittaa toiveeksi alle +20C, niin moottori käynnistyy satunnaisesti kylmillä keleillä. Sen sijaan jos laittaa +15C, niin -5C asteen keleillä ei polttis käynnistynyt lainkaan.
Ja tuosta latausluukusta ja lumisateesta kirjoittelinkin aiemmin. Niin viime viikolla oli luukku sisäpuolelta ihan jäätynessä lumessa, eikä suostunut menemään kunnolla kiinni. Lopputuloksena, että illalla, ajojen jälkeen, kun koitti laittaa piuhaa paikalleen, ei se mennyt pohjaan asti, kun oli ilmeisesti päässyt jäätä "pistorasian" pohjalle. Sähköauto jos olisi ollu, niin olisi varmaan saanut hakea jonkinlaisen föönin ja alkaa sulattelemaan tuota.
Tekniikan Maailma talvitestaa rinnan (peräkkäisinä numeroina) perinteisiä polttomoottori sekä sähköautoja, mielenkiintoista seurata.
Sneakpeak uutisoinnissa kyllä on heti huomannut, että EV "uskonnon" edustajat ovat heti "suunapäänä" näkemättä edes koko artikkelia, vain pienen kuvavälähdyksen kuvateksteineen.
Ei ajeta tarkoituksellisesti tankkia tyhjäksi. Mutta onhan polttis vielä vähän turvallisempi, koska täydellä tankilla/latauksella pääsee pidemmälle. Ja talvella lämmitys vie paljon energiaa. Jos siis polttiksen tankkivalo syttyy, niin ajotietokoneen mukaan voi päästä vaikka 150 km ja sitten vasta polttoaine oikeasti loppuu.Kyllähän noissa EV-ryhmissä ihan asiallisesti esitettiin kysymys, ajetaanko polttomoottoriautoista tankki tarkoituksellisesti loppuun ja mitä se oikeastaan palvelee. Auto A kulkee 50 km, kun ajotietokone näyttää polttoaineen loppuneen, ja auto B 15 km - öö, okei?
Tuossahan ajo siis lopetettiin, kun ajotietokone näytti 0 km. Ei siis ajettu niin pitkästi kuin pääsee.Kyllähän noissa EV-ryhmissä ihan asiallisesti esitettiin kysymys, ajetaanko polttomoottoriautoista tankki tarkoituksellisesti loppuun ja mitä se oikeastaan palvelee. Auto A kulkee 50 km, kun ajotietokone näyttää polttoaineen loppuneen, ja auto B 15 km - öö, okei?
Juttu on siis vähän harhaanjohtava. Teslalla pääsi vielä 200 metriä laturille, mutta kaikki sähköautot ei päässeet, vaan auton joutui hinata laturille. Ei kerrottu mitkä autot joutui hinata.
En nyt ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin se, että sähköautosta testataan käytännön kantama, vaikka polttiksesta ei. Eiköhän se nyt ole selvää, että kantama sähköautojen suurin haaste ja yleisin hankinnan este (hinnan ohella) on juurikin se kantama (ja erityisesti talvella), polttiksilla taas se ei ole normaalisti mikään ongelma (jos jossain polttisautossa autossa olisi joku 200km kantama niin se kyllä varmasti mainittaisiin).
Jos sähköissa on jokupäivä kantama rutiininomaisesti 800-1200km ja lataus tyhjästä täyteen kestää minuutin tiheässä latausverkossa, niin varmasti kantamasta ei sen jälkeen juuri puhuta sähköautojenkaan osalta.
Sehän vasta hölmöä olisikin, että TM ei tätä testaisi, eli jätettäisiin kenties ihmisiä eniten kiinnostava asia testaamatta kokonaan.
Onhan se hyvä päästä kilpikonnalla laturille, kun toinen vaihtoehto on auton hinaaminen.Mitä väliä tuolla on?
Näkeehän tuon hetkittäin täälläkin. Tunteella valittu niin tunteilla perusteltu. On ollut näitäkin jotka tiedostaneet eivätkä perustele tyhjillä väitteillä näiden. Aika moni "vastaisuus" loppujen lopuksi ollut sitä että perustelut olleet tunteilla joita sitten kumottu.En nyt ymmärrä miten joillakin voi mennä tunteisiin se, että sähköautosta testataan käytännön kantama, vaikka polttiksesta ei. Eiköhän se nyt ole selvää, että kantama sähköautojen suurin haaste ja yleisin hankinnan este (hinnan ohella) on juurikin se kantama (ja erityisesti talvella), polttiksilla taas se ei ole normaalisti mikään ongelma (jos jossain polttisautossa autossa olisi joku 200km kantama niin se kyllä varmasti mainittaisiin).
Jos sähköissa on jokupäivä kantama rutiininomaisesti 800-1200km ja lataus tyhjästä täyteen kestää minuutin tiheässä latausverkossa, niin varmasti kantamasta ei sen jälkeen juuri puhuta sähköautojenkaan osalta.
Sehän vasta hölmöä olisikin, että TM ei tätä testaisi, eli jätettäisiin kenties ihmisiä eniten kiinnostava asia testaamatta kokonaan.
Onhan se hyvä päästä kilpikonnalla laturille, kun toinen vaihtoehto on auton hinaaminen.
Tosiaan testi olisi sitten vasta täydellinen, kun akku ajettaisiin aivan tyhjäksi ja auto sammuisi. Noissa on kumminkin eroja eri sähköautojen välillä.
Loppupeleissä se ei edes ole merkitystä. Akkujen kapasiteetin näyttäminen ei ole koskaan absoluuttinen totuus. Tänään ajettu 0km saattaa pysäyttää siihen ja huomenna sillä saattaa voida ajaaa vielä satoja metrejä - kilometrejä. Nollan km lämähtäminen ruutuun voi olla arvio tai korjattu lukema akun oikeasti mennen turvarajalle samassa vehkeessäkin.Niin, se olisi hyvä jos ne ajettaisiin tyhjäksi. Sen sijaan se, että jollain pääsee 200m kun mittari näyttää nollaa on aika yhdentekevää - tuskin se laturi siinä 200m päässä on kuitenkaan.
Aivan totta. Onhan se kilpikonnalla ajaminen myös aika vaarallista, kun auton nopeus on tosi hiljainen. Juuri joku 200 metrin siirtymä nyt vielä menee. Kumminkin sen kilpikonnan kantama olisi hyvä myös testata, kun osa autoista sammui kai heti kun range meni 0 km ja auto yritettiin käynnistää uudelleen. Tuossa teslassa taas auto saatiin siirretyä se 200 metriä omalla moottorilla. Helpompaa, koska hinausauton tuloa joutuu aina odottamaan kauan ja auto on raskas, niin ei jaksa itse työntää. Vaikka aika yhdentekevää onkin.Niin, se olisi hyvä jos ne ajettaisiin tyhjäksi. Sen sijaan se, että jollain pääsee 200m kun mittari näyttää nollaa on aika yhdentekevää - tuskin se laturi siinä 200m päässä on kuitenkaan.
Kai nyt kaikissa litium-akullisessa on kunnon balansointilaturi kun muuten lähtisivät tulipalloksi. Vanhan Priuksen akusta en tiedä onko siinä kun ei ole litiumakkuja. Eli lataamalla täyteen on kennotkin balanssissa.Aivan totta. Onhan se kilpikonnalla ajaminen myös aika vaarallista, kun auton nopeus on tosi hiljainen. Juuri joku 200 metrin siirtymä nyt vielä menee. Kumminkin sen kilpikonnan kantama olisi hyvä myös testata, kun osa autoista sammui kai heti kun range meni 0 km ja auto yritettiin käynnistää uudelleen. Tuossa teslassa taas auto saatiin siirretyä se 200 metriä omalla moottorilla. Helpompaa, koska hinausauton tuloa joutuu aina odottamaan kauan ja auto on raskas, niin ei jaksa itse työntää. Vaikka aika yhdentekevää onkin.
Jossain oikein huonoissa tapauksissa akun varaus voikin romahtaa lopuksi, jos joku akun kenno on tyhjempi kuin muut kennot. Eli siis akun suojelemiseksi auto sammuu. Tuota ei pääse tapahtumaan jos se akun kalibrointi on saatu oikein suoritettua. Jotain niksejä siis sähköautoissa. En vaan muista miten tuo kalibrointi tehdään, eli miten täytyisi ajaa ja ladata.
On. Mutta siis akku tulee ladata täyteen, niin vasta loppuvaiheessa tulee tuo balansointi. Jos nyt muistan asian yhtään oikein?Kai nyt kaikissa litium-akullisessa on kunnon balansointilaturi kun muuten lähtisivät tulipalloksi. Vanhan Priuksen akusta en tiedä onko siinä kun ei ole litiumakkuja
Niin riippuu laturista. Toiset jakaa koko latauksen ajan ja tyhmemmät rajoittaa vaan latausjännitteen kennolla eli kun heikoin kenno täys loppuu sen lataus jatkuen muiden.On. Mutta siis akku tulee ladata täyteen, niin vasta loppuvaiheessa tulee tuo balansointi. Jos nyt muistan asian yhtään oikein?
Mulla puhelimessa on joku Custom rom, niin lataustehoa pystyy seuraamaan. Aivan aluksi lataa aika hitaasti. Samoin lopussa lataa "tosi" hitaasti akun täyteen. Laturi on aivan tavallinen 2 ampeeria.
Loppupeleissä se ei edes ole merkitystä. Akkujen kapasiteetin näyttäminen ei ole koskaan absoluuttinen totuus. Tänään ajettu 0km saattaa pysäyttää siihen ja huomenna sillä saattaa voida ajaaa vielä satoja metrejä - kilometrejä. Nollan km lämähtäminen ruutuun voi olla arvio tai korjattu lukema akun oikeasti mennen turvarajalle samassa vehkeessäkin.
Se että annetaan ajaa alle nollan niin normaalikäytössä edes merkityksellinen. Hätätilassa se voi olla pelastumisen ja kuoleman ero. Mutta niihän ne Teslalla hätätilassa vähän rukkasivat noita akkujen turvarajoja höllemmäski et päästiin pidemmälle. Muistasin vaan että jos tesla oikeasti akkunsa tyhjäksi saa niin se on huoltamokeikka eikä laturit enää auta. Niin pitkälle se ei anna ajaa mutta seisoessaan voi tyhjäksi ajetulla aika äkkiäkin päästä.
Se miksi olisi hyvä että ajettaisiin akku loppuun on että saisimme vertailtavia tuloksia. Jos toisessa autossa on range 100km ja 20km hätävaraa ja toisessa range 110km eikä hätävaraa ollenkaan, kumassa on parempi range?Loppupeleissä se ei edes ole merkitystä. Akkujen kapasiteetin näyttäminen ei ole koskaan absoluuttinen totuus. Tänään ajettu 0km saattaa pysäyttää siihen ja huomenna sillä saattaa voida ajaaa vielä satoja metrejä - kilometrejä. Nollan km lämähtäminen ruutuun voi olla arvio tai korjattu lukema akun oikeasti mennen turvarajalle samassa vehkeessäkin.
Se että annetaan ajaa alle nollan niin normaalikäytössä edes merkityksellinen. Hätätilassa se voi olla pelastumisen ja kuoleman ero. Mutta niihän ne Teslalla hätätilassa vähän rukkasivat noita akkujen turvarajoja höllemmäski et päästiin pidemmälle. Muistasin vaan että jos tesla oikeasti akkunsa tyhjäksi saa niin se on huoltamokeikka eikä laturit enää auta. Niin pitkälle se ei anna ajaa mutta seisoessaan voi tyhjäksi ajetulla aika äkkiäkin päästä.
Kumpaakaan autoa ei ole ikinä tarkoitus ajaa nollille, joten sillä ei ole käytännön autoilun kannalta mitään merkitystä.Se miksi olisi hyvä että ajettaisiin akku loppuun on että saisimme vertailtavia tuloksia. Jos toisessa autossa on range 100km ja 20km hätävaraa ja toisessa range 110km eikä hätävaraa ollenkaan, kumassa on parempi range?
Jutussahan luki että äärikantama testataan vielä toiseen kertaan. En tiedä riittääkö sekään, mutta noitahan (autoja) aina testataan useamman kerran ja tulokseksi tulee sitten joku keskiarvo.No tämä, yhdessä testissä ajetulla äärikantamalla ei ole minkäänlaista informaatioarvoa, koska muuttuvia tekijöitä on liian paljon. Ainoa oikea syy koko testiin on se, että se herättää kuohuntaa ja myy lehtiä. Ja taas ev-fanaatikot ja polttomoottoriin tarraavat Inarin pölyimurikauppiaat raivoavat palstoilla niin, ettei normaalista keskustelusta tule mitään.
Miksei sitten samantein oteta akkuja testiin ja valiteta että toinen valmistaja katkaisee hiukan liian aikaisin ajon vaikka akuissa olisi vielä. Normaaliajossa nolla on nolla ja pidemmälle ajamalla lyhennät akun ikää. Loppu on vaan valmistajan politiikkaa että antaako hätätilassa ajaa pidemmälle silläkin uhalla että ihmiset luottaa siihen ettei nolla olekaan nolla. Sama se polttoaineella kulkevissakin. Joissakin loppuu kulku kun mittari nollan kohdalla ja toisis mittarin mennen vielä pitkän matkaa alle mitta-alueen. Polttoainepumpun jäähdytys ja voitelu perustuu sen polttoaineessa oloon niin ei polttomoottorillisessakaan hyvää tee nollil ajella.Se miksi olisi hyvä että ajettaisiin akku loppuun on että saisimme vertailtavia tuloksia. Jos toisessa autossa on range 100km ja 20km hätävaraa ja toisessa range 110km eikä hätävaraa ollenkaan, kumassa on parempi range?
Tuossa TM:n testissä onneksi on vain sähköautot. Hyvä testi varmasti ja voittajaa on varmaan hankala tietää etukäteen. Itse veikkaan että Tesla voittaa ja Jaguar tulee toiseksi. Nuo on kumminkin nelivetoja.Juu aika paljon on porukkaa joka on puolensa valinnu ja fanaattisesti puollustaa omaa kantaa. Mitkään tosiseikat ei päätä käännä ja pienikin vihjaus omaa kantaa vastaan otetaan henkilökohtaisena loukkauksena => nettiraivoo
Niin onhan se hassua että vanhoissa autoissa pelätään nimenomaan elektoniikkaa. Ja 10 vuotiasta luxusautosta sanotaan että alkaa kaikki modulit hajoamaan ja tullen älyttömän kalliiksi huoltaa. Noissa aikasemmin laittamissani ja alla olevissa Checrolet Voltin videoissa käy ilmi että sähköautossa on tuota elektroniikka moninkertaisesti ja kaikki on toiminnan kannalta vieläpä olennaista eikä vaan toissijaisia moduleita kadoten vain jokin toiminto. Silti sähköautoa pidetään yksinkertaisempana kuin polttomoottoria. Molemmat on monimutkaisia järjestelmiä hajoamisen paikat ollen vain suunnittelun onnistumisesta kiinni. Mekaaniset osat kuluu ja sähkökomponenteillekin on vikaantumis laskelmat. Osaa kuten elektrolyyttikondensaattoreita voi pitää kuluvan osan kaltaisena kuten akkuakin. Myös lämpö pikkuhiljaa hajottaa mikropiirien rakennetta. Retroilijoille tutusti esim. Commodoren mikropiirit kuolee vanhuuttaan ja niiden elämää yritetään nyt jatkaa jäähdytyssiileillä. Kiina eletronikka puolestaan hajoaa käsiin hetkessä samoin kuin huonosti suunnitellut moottorit. Kaikessa ei tarvi olla kuin erä huonoa komponenttia oli sit mekaaninen tai sähköinen niin se on siinä.Juu aika paljon on porukkaa joka on puolensa valinnu ja fanaattisesti puollustaa omaa kantaa. Mitkään tosiseikat ei päätä käännä ja pienikin vihjaus omaa kantaa vastaan otetaan henkilökohtaisena loukkauksena => nettiraivoo
Tottakai valmistaja moisen tekee jos päättäjät tekee alaa koskevan poliittisen päätöksen. Tuo sama olisi joka alalla.Saksalaiset autonvalmistajat oli poliitikoille lähettänyt huolestuneen kirjeen sähköautot vähentää työpaikkoja kun on 30% vähemmän osia ja 40% vähemmän huoltoa. Hybridit on autoteollisuuden tulevaisuuden lypsylehmiä kun niihin on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.
Tuo on kyllä sähköauton ostajan kannalta oikein kiva kuulla. Se nyt on vähän valitettavaa että työpaikkoja lähtee pois, mutta itse en harmittelisi sitä yhtään. Koska ei kosketa suomeakaan mitenkään, paitsi autoliikkeiden huollon kannalta. Hybridit on siitä hyvä juttu, että sama huolto käy myös sähköautoille. Paitsi huollettavaa ja korjattavaa on vähemmän kuin polttiksissa.Saksalaiset autonvalmistajat oli poliitikoille lähettänyt huolestuneen kirjeen sähköautot vähentää työpaikkoja kun on 30% vähemmän osia ja 40% vähemmän huoltoa. Hybridit on autoteollisuuden tulevaisuuden lypsylehmiä kun niihin on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.
..
Kyllähän tuosta vanhasta tekniikasta tulisi päästä eroon ja mielellään aika nopeasti.
...
Commodore 64 onkin julkaistu 1982. Autojen ei onneksi tarvitse noin kauaa kestää, kun suomessa autot romutetaan keskimäärin 20-21 vuoden ikäisinä. Muualla varmaan vähän aikaisemmin. Eli keskimäärin kaikki 1997 ja vanhemmat autot on jo paalattu.Retroilijoille tutusti esim. Commodoren mikropiirit kuolee vanhuuttaan ja niiden elämää yritetään nyt jatkaa jäähdytyssiileillä. Kiina eletronikka puolestaan hajoaa käsiin hetkessä samoin kuin huonosti suunnitellut moottorit. Kaikessa ei tarvi olla kuin erä huonoa komponenttia oli sit mekaaninen tai sähköinen niin se on siinä.
Perus kauppakassi VW Polo 95hv maksaa 17 900€. Nuo on siis erittäin halpoja. Tai hinnat alkaen perheauto Golf. 19 700€ (Trendline 1,6 TDI SCR 85 kW 115 hv). Toivottavasti siis myös VW ID:n myynti alkaa hyvänä. Parempi auto, niin saa ollakin kalliimpi.
Olikin tunnettu esimerkki että komponentitkin joita pidetään kulumattomina kuluu. Elektrolyyttikondensaattori talkoita on saanut tehdä aika usein muutaman vuoden ikäisissä. Nyt viimeaikoina aika lähekkäin kaksi tapausta joissa powerina jännitetiputtajana ollut X2 tyypin polypropeeni muovikonkka menettänyt kapasitanssinsa ja siten mikropiirit ole saanu riittävää jännitettä. Osa jonka pitäisi olla suht ikuinen ja eivät olleet fyysisestikaan sijainniltaan saman sähköverkon alaisia. Toinen oli Nexan 433MHz kytkin jossa 0,1uF ja Elektroluxin liesituuletimen 1uF. Vanhat tantaalithan oli kanssa tunnettuja oikosuluistaan ja tulipalon aiheuttajina 90-luvulta. Uusimmat on jo hiukan eri tekniikalla eikä niin palovaarallisia. Monikerros pintaliitos kondensaattoreissa on myös nykyisin oikosulkuja ilmennyt juotosprosessin jälkeen joko heti tai tärinän laukasemana myöhemmin.Commodore 64 onkin julkaistu 1982. Autojen ei onneksi tarvitse noin kauaa kestää, kun suomessa autot romutetaan keskimäärin 20-21 vuoden ikäisinä. Muualla varmaan vähän aikaisemmin. Eli keskimäärin kaikki 1997 ja vanhemmat autot on jo paalattu.
Yllättävän vähän tuota elektoriikkaa tuntuu hajoavan, tai sitten itselle on käynyt vain hyvä tuuri. Puhelimistakin yleensä vain akku hajoaa, ja pystyy huoltamaan helposti kuntoon. Itse kyllä räpellän huoltaessa, niin jotain voi samalla hajota vahingossa.
Olikin tunnettu esimerkki että komponentitkin joita pidetään kulumattomina kuluu. Elektrolyyttikondensaattori talkoita on saanut tehdä aika usein muutaman vuoden ikäisissä. Nyt viimeaikoina aika lähekkäin kaksi tapausta joissa powerina jännitetiputtajana ollut X2 tyypin polypropeeni muovikonkka menettänyt kapasitanssinsa ja siten mikropiirit ole saanu riittävää jännitettä. Osa jonka pitäisi olla suht ikuinen ja eivät olleet fyysisestikaan sijainniltaan saman sähköverkon alaisia. Toinen oli Nexan 433MHz kytkin jossa 0,1uF ja Elektroluxin liesituuletimen 1uF. Vanhat tantaalithan oli kanssa tunnettuja oikosuluistaan ja tulipalon aiheuttajina 90-luvulta. Uusimmat on jo hiukan eri tekniikalla eikä niin palovaarallisia. Monikerros pintaliitos kondensaattoreissa on myös nykyisin oikosulkuja ilmennyt juotosprosessin jälkeen joko heti tai tärinän laukasemana myöhemmin.
Mutta siis oikein suunniteltunahan ja hyvällä laatutarkkailulla viat on harvinaisia. Enkä tässä väitä että elektroniikan takia sähköauto olisi epäluotettavampi tai luotettavampi kuin polttomoottori. Oli tarkoitus vaan tuota kaksoisstardardia vähän kritisoida missä elektroniikka polttiksessa pelottaa, mutta sähkössä onkin luotettavampaa.
Perustuu varmasti siihen, että polttomoottori on aika ummessa kaikenlaista anturia ja mittausta. Nämä aiheuttaa (tai paljastaa) hankalasti löydettäviä vikoja, jotka voivat olla johdannaisia jostain ihan muusta. No ehkä vähän jyrkästi sanottu, mutta yleensä ne mystisimmät on niitä kalliimpia korjauksia.
Eli vaikka sähkiksessäkin on elektroniikka niin mutuarviona moottorin osalta (ja vaikka se akku ja lataus siihen lisäksi) sitä on merkittävästi vähemmän ja ne kohdistuvat selkeämmin omiin asioihinsa -> helpompi vian haku ja uusi boksi tilalle.
Lasinnostimet yms muu sähkökampe on toki kaikissa "samaa".
Suomessa tosi paljon tuetaan noita ladattavia phev autoja. Siksi niitä ostetaankin paljon. Ei taida uuden auton ostajaa paljon kiinnostaa, onko auton tekniikka monimutkaista vai ei. Lisäksi uudessa autossa on aika pitkät huoltovälit.Saksalaiset autonvalmistajat oli poliitikoille lähettänyt huolestuneen kirjeen sähköautot vähentää työpaikkoja kun on 30% vähemmän osia ja 40% vähemmän huoltoa. Hybridit on autoteollisuuden tulevaisuuden lypsylehmiä kun niihin on ympätty kaikki mahdollinen tekniikka.
Miksei sitten samantein oteta akkuja testiin ja valiteta että toinen valmistaja katkaisee hiukan liian aikaisin ajon vaikka akuissa olisi vielä. Normaaliajossa nolla on nolla ja pidemmälle ajamalla lyhennät akun ikää. Loppu on vaan valmistajan politiikkaa että antaako hätätilassa ajaa pidemmälle silläkin uhalla että ihmiset luottaa siihen ettei nolla olekaan nolla. Sama se polttoaineella kulkevissakin. Joissakin loppuu kulku kun mittari nollan kohdalla ja toisis mittarin mennen vielä pitkän matkaa alle mitta-alueen. Polttoainepumpun jäähdytys ja voitelu perustuu sen polttoaineessa oloon niin ei polttomoottorillisessakaan hyvää tee nollil ajella.
Siellä olis muutakin valitettavaa kuten ettei kaikkien autojen akkujen kapasiteetti ole luvattua vaan pyöristetty ylöspäin. Olisko tämä video ollut. Kuitenkin joku kanavan purkuvideoista jossa laski. Jos sähköauton tekniikka kiinnostaa niin kannattaa tutustua kanavaan paremminkin. Käyty muutakin yksityiskohtaisesti läpi olematta liian tekninen kuitenkaan.
Description sanoo että 44:25 olisi kWh rating.
Miksei sitten samantein oteta akkuja testiin ja valiteta että toinen valmistaja katkaisee hiukan liian aikaisin ajon vaikka akuissa olisi vielä. Normaaliajossa nolla on nolla ja pidemmälle ajamalla lyhennät akun ikää. Loppu on vaan valmistajan politiikkaa että antaako hätätilassa ajaa pidemmälle silläkin uhalla että ihmiset luottaa siihen ettei nolla olekaan nolla. Sama se polttoaineella kulkevissakin. Joissakin loppuu kulku kun mittari nollan kohdalla ja toisis mittarin mennen vielä pitkän matkaa alle mitta-alueen. Polttoainepumpun jäähdytys ja voitelu perustuu sen polttoaineessa oloon niin ei polttomoottorillisessakaan hyvää tee nollil ajella.
Siellä olis muutakin valitettavaa kuten ettei kaikkien autojen akkujen kapasiteetti ole luvattua vaan pyöristetty ylöspäin. Olisko tämä video ollut. Kuitenkin joku kanavan purkuvideoista jossa laski. Jos sähköauton tekniikka kiinnostaa niin kannattaa tutustua kanavaan paremminkin. Käyty muutakin yksityiskohtaisesti läpi olematta liian tekninen kuitenkaan.
Description sanoo että 44:25 olisi kWh rating.
Hengitä rauhassa. Kyllä
Jos tuohon sähköauton historiaan vielä palataan niin tuossa on aika kivasti selostettu kuinka latauspaikkoja ollut kaupungissa entisaikaan..
Vielä tuosta nollaan ajamisesta. Polttiksella range 0 yleensä tarkoittaa vielä 20-40 km rypistystä johon pystyy jossain määrin luottamaan. Itsekin tuli riskeerattua Liettuan reissulla kun alkoi näyttää alle 30 range ja huoltikselle saman verran matkaa. Sähkäri ois pitänyt ladata jo pari kertaa ennen kuin tähän pisteeseen olisi edes päästy, mutta matka-ajoon ei sähkäreitä ole toki tarkoitettukaan. Kaupungeissa riskit on jäädä tien poskeen on huomattavasti pienempiä.
Hieno ja mukava peli, kun on ääneton ja ei tule yhtään pakokaasuja. Täyssähkö, kun valotkin toimii sähköllä. On vähän kuin golfauto, mutta hienompi.
Melkoinen hyppäys silti nykyaikaan, kun sähköautollakin pääsee yli 200 km/h.
Niinpä. Täysin epärelevanttia mutta kun jostain kumman syystä pitää tuoda ilmi että 1909 vuoden mopovauhdeista tesla kulkee yli 200kmh. Eiköhän tuon jo jokainen tiennyt. Josta ihan parodiana toi 1000mph video spolereissa.Tää lanka on kyllä aivan umpisurkea. Taas väännetään jostain sähköauton ja rakettimoottorin huippunopeudesta. Menkää muualle vänkäämään.