Keskustelua hybridiautoista

Noita mopoautojahan on aina sillointällöin ajettu kyljelleen.. taitavat porukassa nostaa ne vaan pyörilleen ja jatkaa ajoa. Jotkut muistaa kun 20 vuotta sitten meni yksi mersu kyljelleen. Se auton kaatuminen oli niin poikkeuksellinen juttu että siitä tuli ensimmäinen "normaali" auto jossa oli ajonvakautusjärjestelmä vakiona.
 
..tietenkin kasko olla, joka sitten korvaa, jos menee ajaminen pieleen...

Tuo asenne näkyy vakuutuksissa hyvin. Oli sitten mopo, moposkootteri tai mopoauto niin vakuutuksen hinta on sen mukainen. Meinasin ikivanhan kunnostetun mopon pistää liikenteeseen niin jäipä laittamatta kun en viittynyt maksella isompia summia kuin autosta.
 
Auton lämmitysenergia tarpeen huomaa jos samassa taloudessa on sisätiloiltaan suht saman kokoiset autot yhtä tehokkailla lämmittimillä ja toisessa on valmistajan tuplalasit kalvoineen ja hyvät äänieristykset ja toisessa tavalliset lasit perus äänieristyksellä. Tuplalasillinen ja ääni eristyksillä auto lämpeää sisältään kolmanneksella energiasta mitä yhden kerroksen laseilla. Mutta ikävänä puolena ettei lasit sulata sitä lumikerrosta eli joudut joka kerta pyyhkimään lumet. Myös lumi tahtoo jäätyä kattoon irtoamatta harjalla eikä sula edes pidemmällä matkalla sieltä. Polttomoottorisella vähän harmillinen tuollainen katon sulamattomuus, mutta kesällä toki mukava kun helle ei myöskään samalla tavalla pysäköityyn autoon tunkeudu.

Eli lähinnä tässä Tesla olisi tuossa katekoriassa että siellä kuuluisi olla kunnon äänieristykset ja tuplalasit kuten premiumeissa kuuluu olla. Mutta jos talvea ajatellaan tarvisi tuo olla kaikissa sähköautoissa vaikka vähän lisääkin painoa.


Mitenhän tuonkin sit ottaa. Se on aika välittömästi 90astetta koneessa kun 5.5 litrasen viinalla käyvän bensakoneen polkasee risteyksestä 80kmh vauhtiin. Varmaan konakin tuollaisessa tilanteessa saa lämmöt hiukan noita käppyriä nopeammin.

Mistä autosta tuollaiset eristeet löytyvät?
 
Mistä autosta tuollaiset eristeet löytyvät?
Vuoden päästä teini ikäinen e-class. Mut sama se kaikissa isommissa et äänieristetyjä paremmin kuin pienemmät.

Eikä tuota varmaan muuten huomais, mutta kun kotiautomaatiossa autolämmityksen optimointi ja sitä myöten lämpömittarit ja energiamittarit.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tämä päätöshän saattaa edesauttaa pienien ja vähäpäästöisten autojen uusiutumista kun ensiautoksi 18v täytettyä ei enää ostetakaan sitä 20 vuotta vanhaa dieselbemaria vaan otetaan vaan uudesta hybridi-Yariksesta rajoitin pois.
...paitsi että nimestään huolimatta kevytauto ei ole mitenkään erityisen kevyt auto, vaan 1500kg tai 1800kg (sähköauto) sallitaan. Eli esim. BMW 318i 1475kg... diesel taitaa olla jo liian painava, mutta CO2 osaltahan diesel olisi parempi.
Siinä tuon asetuksen suurin aivopieru minusta onkin, että painoraja on aivan liian korkea. Joku 1200kg lähempänä järkevää polttiksille, sähköpuolelle sitten joku 1600 kg.

Tehoja ei taida myöskään olla rajoitettu, eli jos vaan isillä riittää pätäkkää niin vaikka La Ferrari käy? Olisivat saman tien vaan sallineet nopeusrajoitetut henkilöautot, ja mahdollistaneet sen että samaa autoa voisi käytää sekä teini että vanhemmat, rajoittimen voi sitten kytkeä vaikka avaimeen, ja logi josta näkee onko rajoitin ollut päällä.

Muuten nyt kevytautopuolella ne sähköistymisen edellytykset on sinällään lähes samat kuin "normaaleissa autoissa", tuo painoraja kun on todella antelias. Kumpikaan nyt ei vaan ihan vielä ole koko kansan hupia, mutta pikkuhiljaa tulee enemmän ja enemmän mahdolliseksi. Syyt sähköautojen puolesta tai vastaan ei nyt kuitenkaan muutu oikeastaan mihinkään sen kuskin iän tai nopeusrajoittimen maksimiasetuksen mukana.
 
Noita mopoautojahan on aina sillointällöin ajettu kyljelleen.. taitavat porukassa nostaa ne vaan pyörilleen ja jatkaa ajoa. Jotkut muistaa kun 20 vuotta sitten meni yksi mersu kyljelleen. Se auton kaatuminen oli niin poikkeuksellinen juttu että siitä tuli ensimmäinen "normaali" auto jossa oli ajonvakautusjärjestelmä vakiona.
Sähköauto on siitäkin tosi turvallinen, että auton painopiste on akun takia tosi matalalla. Vaikka auto noin muuten näyttäisikin aika korkealta.

Mersu on kertonut, että tuohon aikaan kun A Mersu kaatui, niin ESP:tä kehitettiin paljon paremmaksi. Eli siinä itse ESP:ssä oli myös alunperin vikaa. Kuten myös liian löysissä renkaissa ja liian löysässä jousituksessakin. Renkaiksi tulikin matalamman profiilin kumit ja jousitusta jäykistettiin.

Kamelin selän katkaisi ja auton kippasi liian korkeaksi jääneen painopisteen, liian pehmeäseinämäisten rengasten ja jousituksen väärän säädön yhteisvaikutus äärimmäisen rajussa väistöliikkeessä. Elektroninen ajonvakautus pelasi lisäksi odottamattomalla tavalla edellä mainittujen fyysisten komponenttien kanssa.

17 000 rakennettua A-Mersua kutsuttiin takaisin tehtaalle. ESP-ajonhallinta tehtiin kokonaan uusiksi.

Hubbert näkee kiikkustuolistaan kriisin heittämälle synkälle pilvelle kultaisen reunuksen.

"Hirvenväistökriisin seurauksien johdosta ESP-ajonvakautus saatiin kehitettyä aivan uudelle tasolle. Se on pelastanut tuhansia ihmisiä liikenteessä."
A-Mersun hirvenväistökaadosta 20 vuotta – entinen Mersu-pomo paljastaa kaatoon johtaneet dramaattiset syyt

Ilmeisesti jotain aivan väärääkin huhua oli. Itse en ole kyllä koskaan kuullut.
Miksi Mersu kaatui?
Yleisen käsityksen mukaan A-Mersu suunniteltiin alunperin sähköautoksi. Lattian ja pohjan akuston olisi pitänyt tehdä auton painopisteestä huomattavasti matalamman, ja auto kaatui siksi. Tämä ei pidä paikkaansa.


Tuli mieleen että Nissan Leaf luultavasti käy myös kevytautoksi. Jos se painoraja on noin iso.
19 200€ https://m.nettiauto.com/nissan/leaf?yfrom=2015&page=1
 
Viimeksi muokattu:
...paitsi että nimestään huolimatta kevytauto ei ole mitenkään erityisen kevyt auto, vaan 1500kg tai 1800kg (sähköauto) sallitaan. Eli esim. BMW 318i 1475kg... diesel taitaa olla jo liian painava, mutta CO2 osaltahan diesel olisi parempi.
Siinä tuon asetuksen suurin aivopieru minusta onkin, että painoraja on aivan liian korkea. Joku 1200kg lähempänä järkevää polttiksille, sähköpuolelle sitten joku 1600 kg.

Tehoja ei taida myöskään olla rajoitettu, eli jos vaan isillä riittää pätäkkää niin vaikka La Ferrari käy? Olisivat saman tien vaan sallineet nopeusrajoitetut henkilöautot, ja mahdollistaneet sen että samaa autoa voisi käytää sekä teini että vanhemmat, rajoittimen voi sitten kytkeä vaikka avaimeen, ja logi josta näkee onko rajoitin ollut päällä.

Muuten nyt kevytautopuolella ne sähköistymisen edellytykset on sinällään lähes samat kuin "normaaleissa autoissa", tuo painoraja kun on todella antelias. Kumpikaan nyt ei vaan ihan vielä ole koko kansan hupia, mutta pikkuhiljaa tulee enemmän ja enemmän mahdolliseksi. Syyt sähköautojen puolesta tai vastaan ei nyt kuitenkaan muutu oikeastaan mihinkään sen kuskin iän tai nopeusrajoittimen maksimiasetuksen mukana.

Toki näin, mutta hinta varmaan ohjaa pikkuautoihin pienillä koneilla.
 
Lueskelin facebookista suomen teslahuollon ongelmista. Tuo linkin Model S on käynyt jo kahdesti kalliissa huollossa teslalla. Ongelmana on etupäästä kuuluva kolina, eikä vikaa ole saatu vieläkään korjattua, mutta laskutettu on kyllä. Osia on siis vaihdeltu aivan turhaan.

Nyt seuraavaksi auto pitäisi viedä 2000€ huoltoon, jossa vaihdettaisiin kolisevat etuiskarit uusiin.

https://m.nettiauto.com/tesla/model-s/10195361?vifAdCount=1&vifNav=Y
 
Mitenkäs sähköautot kulkee näillä pakkasilla (-28 täällä)? Omassa bensakulkineessa nousi kulutus noin 16% eli litralla (6,3 -> 7,3) 65km työmatkalla. Sähköautolla varmaan rangen menetys vielä pahempi, kun lämmitys huutaa täysillä. Tuo matka kesti kolme varttia eli lämmitystä tarvitsee aika kauan.
Tuonne kirjoittelin just eilisillan koeajolenkiltä, jolla oli -28°C
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä | Sähköautoileva motoristi
 
Siksi kysyinkin, kun tiedän lämmityksen verottavan reilusti rangea. En vaan tiedä kuinka reilusti ja onko mitään muita ongelmia, kuten rajoitettu moottoriteho? Tietää miten kännyköiden halpis li-ion akut hyytyvät jo pikkupakkasessa, niin voi olla aika kohmeista vähän laadukkaamallakin li-ion akulla? Kuinka monessa sähköautossa on lämmitetty muita pintoja kuin ratti ja penkki? Omassa polttiksessa on 1,3 kW sähkövastus ilmakanavassa, minkä avulla lämpöä saa myös kylmäkäynnistyksessä ennen kuin moottori on ehtinyt lämmetä.

Vaikea se on auton lämpöeristystä merkittävästi parantaa, kun se lisää painoa ja kustannuksia, jotka ovat jo muutenkin sähköautojen ongelma. Ikkunat taitavat olla suurin ongelma, laminointi auttaa toki vähän. Lämpöpumppukaan ei taida kovalla pakkasella tarjota yli yhden hyötysuhdetta eli sekään ei ole ratkaisu. Polttiksessa ei kyllä todellakaan tarvitse palella, jopa ovilokerot olivat lämpimän tuntuiset perille päästyä :D Silti moottori lämpeni normaaliin 105 asteeseen, joskin hitaammin kuin kesällä toki.
Leafilla ei ole mitään ongelmia pakkasesta johtuen. Kasvanut kulutus ja laskeva toimintamatka on toki sitten jokaisen omaan ajoon perustuva näkemys, onko se ongelma vai ei. Minulle 40 kWh Leafilla ei ole ongelma.
Aivan paras talviauto.
Aina lähtee ketterästi kuin kesällä. Ei mitään kylmästä johtuvaa kankeutta.
Nopeasti lämmin, mikään muu auto ei ole ollut koskaan yhtä nopeasti lämpiävä.
Akku antaa aina heti täydet tehot ajoon.
Regen ei tosiaan toimi liian kylmään tai täyteen akkuun täydellä teholla, mutta sillä ei ole mitään merkitystä.

Mutta, 40 kWh Leafissa (kuten aiemmissakin) lämmityslaite ei ole kovin viisas. Sitä ei kannata käyttää yli 20 pakkasilla automaattiasetuksella. Lisäksi jos ajaa pohjoisemmassa, jossa enemmän yli -20°C, niin moottoritilassa kannattaa lämpöeristää lämmittyslaitteiston putkistot sekä tukkia puskurin alta ilmanotto. Silloin maantienopeuksissa lämmöntuotto nousee huomattavasti ja lämmitykseen kuluva energiamäärä laskee.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla ei varmaan ollut ylhäällä akun varausta ennen tuota 15 minuutin esilämmitystä?

Jos olisi, niin sitten pystyisi laskemaan kulutuksen tuo esilämmitys huomioituna. Toki laturissahan se auto yleensä kannattaakin olla ja silloin lämmitys ei vähennä akun varausta ja pääsee ajamaan pitemmästi.
Auto oli seisonut ulkona pakkasessa viisi tuntia ennen testiajoon lähtöä. Esilämmitin autoa 15 minuuttia ja esilämmityksen tavoitelämpö oli 22°C. Tuossa ajassa autossa oli sisälle ehtinyt muodostua riittävä mukavuuslämpö ja lasit olivat sulat. (eivät olleet itseasiassa umpeen jäätyneetkään).

Asetin reitille lähteissä autoon kuljettajan istuimen lämmityksen ensin täysille sekä ratinlämmityksen päälle. Lämmityslaitteen asetetin lähtiessä manuaaliasetuksella puhallusnopeudelle kaksi ja tavoitelämmöksi 18,5°C

Itse oon pitänyt lämpöjä 24.5-25C ja kaikki lasit silloin sulaa farmarissa. Mutta oma lämpötilasäätö onkin aika epätarkka, minusta ei ole oikeasti ihan noin kuuma. Pitäisi myös jaksaa laittaa se pahvi jäähdyttäjän eteen tai taakse, niin että moottoritilaan ei tulisi niin paljon kylmää. Joutuu pitämään myös tuuletinta 3 nopeudella ja myöhemmin vasta laittaa automaatille. Lämpötila on siksikin niin korkea, kun koira on myös kyydissä auton takaosassa.

Omassa autossa taitaa automaatti-ilmastointi viilentää sisätilaa, jos laittaisin vaikka 25 asteesta 20 asteeseen. Joskus vaan olen säätänyt 16C hetkeksi, niin pysyy paremmin hereillä, tai avannut ikkunaakin. Tuolla pienellä viilentämisellä ei taida olla kumminkaan mitään merkitystä. Varsinkin jos esilämmitys tulee suoraan laturista.
 
Turvallisuuden pitääkin olla edellä ilmastotavoitteita. Mopoautot piti saada pois liikenteestä ja näin se onnistuu.

Ja tämä päätöshän saattaa edesauttaa pienien ja vähäpäästöisten autojen uusiutumista kun ensiautoksi 18v täytettyä ei enää ostetakaan sitä 20 vuotta vanhaa dieselbemaria vaan otetaan vaan uudesta hybridi-Yariksesta rajoitin pois.

Toki oltaisiin voitu ihan vaan puhtaasti kieltää mopoautot ilmaston nimissä. Turha opettaa nuorisoa yksityisautoiluun. Paitsi, että sittenhän niiltä saa myöhemmin lypsettyä hitosti rahaa...

Tuo toinen pointti on kyllä ihan hyvä, vaikka saas nähdä miten käy. Rikkaitten lelujahan mopoautot ja "kevytautot" ovat ja epäilen vahvasti, että sitten 18-vuotiaana ei todellakaan kelpaa alle mikään "kevytautomalli" vaan täytyy nostaa statusta juuri sillä mahdollisimman isolla vanhemmalla "oikeilla" autolla.
 
Model 3:nen tyyppihyväksyttiin EU:hun.
Tesla's Model 3 gets green light in Europe | Reuters

Koska saadaan eka io-tech rapsa?
Tesla on lupaillut että aivan ekat autot reilun kuukauden päästä helmikuun lopussa. Saa nähdä.

Onkohan kukaan io-tech:istä tilannut, vai odotellaako pienemmällä akulla ja takavedolla olevia malleja.

Nyt jo seuraillaan laivojen kulkua, ja arvellaan että viikon päästä laiva lähtee eurooppaa kohti.
Screenshot_2019-01-22_231337.jpg
 
Teslan suomisivu tarjoaa hinnat-alkaen listahinnaksi 63070e.

Jos olisin itse ostamassa jotain BMW 300-sarjalaista tai Mersun C-sarjalaista, niin miettisin kyllä 3:stakin kovasti. Heti jos ruksii yhtään tehokkaampaa moottoria sinne Bemmiin tai Mersuun automaattivaihteiston kaveriksi, niin hintaero kutistuu aika pieneksi.
 
Sulla ei varmaan ollut ylhäällä akun varausta ennen tuota 15 minuutin esilämmitystä?

Jos olisi, niin sitten pystyisi laskemaan kulutuksen tuo esilämmitys huomioituna. Toki laturissahan se auto yleensä kannattaakin olla ja silloin lämmitys ei vähennä akun varausta ja pääsee ajamaan pitemmästi.
En katsonut akun varaustasoa ennen akunlämmityksen kytkemistä, toki siitä olisi vain tarpeettoman vaikea nyt laskea, koska auto oli myös latauksessa koko ajan. Se vartin esilämmityksen kulutus on kuitenkin riittävän tarkoin pääteltävissä. Lämmitin toimii tuollaisessa pakkasessa 2-5 kW:n teholla. (periaatteessa max teho on 6kW, mutta käsittääkseni pelkkä vastus ei tuohon kykene). Lämmityshän toimii siten, että tehoa käytetään tarpeen mukaan. Teen oletuksen, että keskimäärin tuon vartin toimi 4 kW:n teholla, jolloin vartissa kului 1kWh energiaa, eli noin 2,5% akusta. Mutta kun auto oli 20A latauskaapeliin kytkettynä, niin silloin latausteho on 4,6 kW, joten akkuun ehti kertyä enemmän lisää, kuin lämmitys sitä kulutti.

Itse oon pitänyt lämpöjä 24.5-25C ja kaikki lasit silloin sulaa farmarissa. Mutta oma lämpötilasäätö onkin aika epätarkka, minusta ei ole oikeasti ihan noin kuuma. Pitäisi myös jaksaa laittaa se pahvi jäähdyttäjän eteen tai taakse, niin että moottoritilaan ei tulisi niin paljon kylmää. Joutuu pitämään myös tuuletinta 3 nopeudella ja myöhemmin vasta laittaa automaatille. Lämpötila on siksikin niin korkea, kun koira on myös kyydissä auton takaosassa.

Omassa autossa taitaa automaatti-ilmastointi viilentää sisätilaa, jos laittaisin vaikka 25 asteesta 20 asteeseen. Joskus vaan olen säätänyt 16C hetkeksi, niin pysyy paremmin hereillä, tai avannut ikkunaakin. Tuolla pienellä viilentämisellä ei taida olla kumminkaan mitään merkitystä. Varsinkin jos esilämmitys tulee suoraan laturista.
Leafissa lämmityslaitteen tyhmyyteen liittyy omassa yksilössäni ainakin sellainen myös, että jo pyytää vaikka 20 astetta automaatilla tai manuaalisesti puhalluksen säätämällä riittävän kovaksi, niin kohta siellä sisällä on tuskaisen kuuma. (siis koskee alle -20°C kelejä/käytännössä aina kaupunkiajoa näillä korkeuksilla). Siksi siis pidän yleensä pyyntinä tuon jonkun +18,5°C. Edellisessä Leafissa oli muistaakseni 20 asteen pyynti just hyvä.

Oikeastaan tästäkin syystä sääli, että nykyisin on niin vähän kunnon talvia näillä korkeuksilla :) ei viitsi/jaksa niiden parin pakkaspäivän takia edes talvivarustella autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Pakkaspäivän kulutus 21,5kW/100km, ajettu matka 29km, lähtöpaikan lämpötila -24C, automaatti-ilmastointi säädetty +22 (driver only- asetus päällä).
Ioniq esilämmittää verkkovirralla pakkasilla 1/2 tuntia ennen lähtöä.
Mutta, 40 kWh Leafissa (kuten aiemmissakin) lämmityslaite ei ole kovin viisas. Sitä ei kannata käyttää yli 20 pakkasilla automaattiasetuksella. Lisäksi jos ajaa pohjoisemmassa, jossa enemmän yli -20°C, niin moottoritilassa kannattaa lämpöeristää lämmittyslaitteiston putkistot sekä tukkia puskurin alta ilmanotto.
Ioniq: ssa toimii automaatilla hyvin, tosin jos takapenkillä on väkeä tai paljon pakkasta, pitää osan matkaa pitää huurteen poistoa päällä ja siinä voi laskea heti automaattista puhallinnopeutta alun maximista 2/3 osaan nopeuteen.

Jollain oli jäänyt jäänokare auton puskurin aukossa olevaan automaattisen ilmaläpän väliin ja estänyt sen toiminnan ja ajoon lähdön. Eli sitä ei tarvitse Ioniq: ssa tukkia, vaan pitää huoli ettei läpän toiminta esty.
 
Ihan mielenkiinnosta, että mikä auto @jm82 :lla on, kun siitä on aika paljon tarinaa tässä sähkö/hybridikeskustelussa. Varmaan satunnaisiakin lukijoita kiinnostaa kokemukset näistä, ja haluaisi tietää mistä autosta puhutaan.
 
Kiitokset tästä, mielenkiintoista luettavaa. Hyvin näköjään pärjää sähköautolla, mutta tosiaan harmillisesti pakkaskelit loppuivat ennen kuin sait tehtyä toisen testin ilman esilämmitystä. Sähköauton kulutus nousee prosentuaalisesti näemmä todella paljon enemmän kuin polttomoottorin, mutta se ei tietenkään ole yllätys.

Itse ajoin samoilla ilmanvaihtoasetuksilla kuin kesälläkin eli lämmönpyynti 21, automaatilla kaikki ja intensiteetti 3/5. Missään ikkunassa ei ollut huurretta eikä jäätä tuon lenkin jälkeen ja kuten todettua, ei tarvinnut palella. Katto ja konepelti pysyivät jäisinä eli sen verran hyvä lämmöneristys näyttää olevan. Keulamaskia en ole laittanut, kun ovat niin rumia ja pärjää ilmankin.
 
Eli tuolla leafillä ei tee oikeasti täällä pohjoisessa talvella mitään.

-20 tai pahempi ni pitäs alkaa virittää autoon patentteja , ihan ku vanhoihin paskoihin pahvia aikanaan syylärin eteen.

Ei jatkoon.
 
Kiitokset tästä, mielenkiintoista luettavaa. Hyvin näköjään pärjää sähköautolla, mutta tosiaan harmillisesti pakkaskelit loppuivat ennen kuin sait tehtyä toisen testin ilman esilämmitystä. Sähköauton kulutus nousee prosentuaalisesti näemmä todella paljon enemmän kuin polttomoottorin, mutta se ei tietenkään ole yllätys.

Itse ajoin samoilla ilmanvaihtoasetuksilla kuin kesälläkin eli lämmönpyynti 21, automaatilla kaikki ja intensiteetti 3/5. Missään ikkunassa ei ollut huurretta eikä jäätä tuon lenkin jälkeen ja kuten todettua, ei tarvinnut palella. Katto ja konepelti pysyivät jäisinä eli sen verran hyvä lämmöneristys näyttää olevan. Keulamaskia en ole laittanut, kun ovat niin rumia ja pärjää ilmankin.
Toisaalta jos luit tuossa blogissa olevan kommentin niin hieman nihkeältä vaikutti erään autoilijan 160km matka.
 
Ihan mielenkiinnosta, että mikä auto @jm82 :lla on, kun siitä on aika paljon tarinaa tässä sähkö/hybridikeskustelussa. Varmaan satunnaisiakin lukijoita kiinnostaa kokemukset näistä, ja haluaisi tietää mistä autosta puhutaan.
Ei ole tullut vaihdettua vielä sähköön tai hybridiin. Koeajoin kyllä tosi useita uusia halpoja pikkuautoja ja viime vuonna ja tuli valittua Ford Fiesta A6. Itsellä vielä vanha diesel käyttöinen, eli aika pieni kulutus, mutta uskoisin että vain tämän vuoden pysyy varmasti ehjänä. Sähkö/hybridi olisi vain paljon kiinnostavampi ja samalla voisi luopua vähän kovaäänisemmästä dieselistä.

Toyota Yaris hybrid oli kyllä aivan huippu helppoudessaan. Vaihteettomuutta pidin oikein hyvänä juttuna, kun ei ollut mitään nykäyksiä. Tuonkin olisi voinut tilata, tai sitten VW Polo dsg.

Muut koeajetut oli Hyundai ionoq phev, jossa ehkä pienenä miinuksena kaksoiskytkin ja vaihteenvaihdot ja se että auto olisi saanut olla vähän hiljaisempi. Sekä Volvo xc60 t8. Volvohan on suosittu malli ja ihan syystä, koska oli kiva auto ajaa. Sähkömoottori taka-akselilla tuottaa nelivedon. Tutulla on 2018 Nissan Leaf, joka taitaa olla nyt korjauksessa rikkoontuneen ilmastoinnin kompressorin takia. Autolla kai pystyi ajaa, jos ilmanvaihto oli kokonaan pois päältä, mutta etukäteen tuota ei hoksannut. Harvinainen vika.

Muuten tulee lueskeltua facebookin eri sähköautoryhmiä, kun muuten en facea käytäkään. Tulee lueskeltua vain satunnaisesti. Mutta joskus tulee ilmi myös uusia juttuja. Plussana Jaguarin sähköauto ja aivan pian saa myös Audin sähköautoa.

Jo vaikka 10 vuotta eteenpäin, niin uusista autoista polttikset on varmaan vähentyneet huimasti. Oli myös arvelua että polttiksen valmistus muuttuisi jossain vaiheessa kannattamattomaksi. Eli sähköauton ostaminen ja käyttäminen olisi niin paljon halvempaa. Vaatii siis suurempaa tuotantomäärää sähköautoille ja automaatiota, että hintaa saa painettua halvemmaksi. Robotti pystyy kokoamaan sähköauton moottorin ja akun, eli työvoimaakin tarvitaan vähemmän ja on sitäkautta halvempaa, kuin polttomoottorin kokoaminen.
 
Talvikokemusten lukeminen vahvistaa ainakin minussa sitä ajatusta, että sähköauton akkua ei voi mitoittaa kovin naftiksi omia ajoja ajatellen, vaan siinä pitää olla löysää esimerkiksi juuri näitä kovia pakkaskelejä varten. Joku voi tietysti olla valmis seikkailemaan eri latauspaikkojen välillä, mutta ainakin oma tavoitteeni on ajaa 99,5 % ajoista ilman pakollista välilatausta. Asiaa tietysti auttaisi, jos pikalaturiverkosto olisi kattavampi ja voisi luottaa siihen, että latauspiste a) toimii b) ei ole jonkun muun käytössä.
 
En katsonut akun varaustasoa ennen akunlämmityksen kytkemistä, toki siitä olisi vain tarpeettoman vaikea nyt laskea, koska auto oli myös latauksessa koko ajan.
Tuossa oli joku Tesla esimerkkinä, jossa auto ei ollut epähuomiossa ladannutkaan ja samalla kova pakkanen.

Tuo 50kW tehokin on jo ihan mukava ja nopeasti näyttää akku lämpenevän ja max teho suurenee.

Huomaa vaan kuinka paljon se lataus ja lyhyt esilämmitys auttaa pakkasella.

Pikalähtö kotoa ilman esilämmitystä ja pihalle mennessä huomasin että latauspiuha on jätetty senttiä vajaaksi, ts ei ole ladannut, 51% akussa. Pakkasta 27. Ensimmäistä kertaa tehonrajoitus oli sen verran reilu että haittasi ajamista, n. 50 kW oli käytössä. Kilometrin jälkeen 75 kW, 3 km kohdalla 100 kW. Lämpöa alkoi tulla kilometrin kohdalla. Tuo tehorajoitus on aiemmin ollut 100-130 kW luokkaa joten 11 kW pistoke ja lyhytkin esilämmitys riittävät pitämään akun toiminnan lähempänä normaalia.

Toki vanhanaikaisesti polttiksellakin tulee eka käynnistettyä auto ja säädettyä automaatti-ilmastointi sopivalle, eli tuulilasille ja 3 nopeudelle. Sitten putsaamaan lumia pois. Huomiseksi lupailee vähän kylmenevää. Tulee siis vähän esilämmitettyä ja säälittyä polttista. Sähköautossa ei ole taas mitään hajoavaa, paitsi tuo mahdollisesti viileä akku, joka vain saattaa rajoittaa tehoa aluksi. Vielä jos 12V akusta pääsisi kokonaan eroon, niin olisi yksi vikakohde vähemmän. Sähkö tai hybridi ei taida ladata 12V akkua, vaikka auto olisikin latauksessa.
 
Sähkö tai hybridi ei taida ladata 12V akkua, vaikka auto olisikin latauksessa.
Ainakin Leaf latailee 12V akkua kun ajoakku on latauksessa, kuten myös ajaessa tai pysäköitynä ollessa, jos tarvetta on. Tästä merkkinä välkyttelee kojelaudan lediä. Silti niitä 12V akkuja on vanhemmista kuoleentunut. Ne ovat kulutustavaraa.
 
Jo vaikka 10 vuotta eteenpäin, niin uusista autoista polttikset on varmaan vähentyneet huimasti. Oli myös arvelua että polttiksen valmistus muuttuisi jossain vaiheessa kannattamattomaksi. Eli sähköauton ostaminen ja käyttäminen olisi niin paljon halvempaa. Vaatii siis suurempaa tuotantomäärää sähköautoille ja automaatiota, että hintaa saa painettua halvemmaksi. Robotti pystyy kokoamaan sähköauton moottorin ja akun, eli työvoimaakin tarvitaan vähemmän ja on sitäkautta halvempaa, kuin polttomoottorin kokoaminen.
En kyllä usko, että mitään polttiksen merkittävää hiipumista noin pian nähdään. Sähköautoilu on niin paljon kalliimpaa, ja jollei jotain vallankumousta akkuteknologiassa ja niiden materiaalitarpeissa tapahdu, niin aikataulu on liian nopea.

Verotus kuitenkin vääristää aika paljon hintavertailua, jos sitä ei huomioi.

Jos taas verrataan polttis- ja sähköautoilun verotonta hintaa, niin aika kaukana se sähköautoilu vielä on edullisesta. Siinä Model 3:n hintaisessa Bemarissa on kymppitonni enemmän autoveroa ja lisäksi tietysti vielä hankintatuki sähköautolle on periaatteessa negatiivinen autovero. Luonnollisesti jos alv huomioidaan, niin samalla tavalla verotettuna Tesla olisi äkkiä 15 000€ nykyistä kalliimpi. Ja tietenkin se 60k+ Bemari on sekin aika kaukana edullisesta. Käyttökuluerot taas on melkein pelkkää veropolitiikkaa, varsinainen polttoaine ei montaa satasta vuodessa keskiverokuskille maksa.

Ja en siis tarkoita tätä miksikään sähköautodissaukseksi, vaan ihan vaan huomioksi tulevaisuudenskenaarioita pohdittaessa. Veroton hinta on se millä maailmanmittakaavassa on merkitystä, Impivaaran poikkeustapaukset eivät juuri maailmanlaajuista autokehitystä tai autoalan kannattavuutta ohjaa. Todellinen murros tapahtuu (jos tapahtuu) vasta kun sähköautoilu on halvempaa verottomia hintoja vertaillessa. Ja Suomessakin isossa mittakaavassa en kuitenkaan usko, että Suomen julkista sektoria ollaan (valitettavasti) supistamassa sähköautoilun seurauksena, joten sähköautojen verotus tulee varmasti kiristymään sitä myötä kun ne yleistyvät ja/tai itse autojen hinnat laskevat.
 
Saattaa tulla 2030 tosiaan liian nopeasti. Luin nyt tuon uuden uutisen vähän tarkemmin ja saattaisi olla että hybrideitä saisi valmistaa, eli eihän siinä vielä sähköautoihin siirryttäisikään.

Sopimuksen käytännön toteutus on vielä päättämättä. Jutun mukaan on esimerkiksi epäselvää, miten hybridit käsiteltäisiin.
pitää sisällään kohdan, jossa bensiini- ja dieselautojen myynti loppuisi Ruotsissa vuonna 2030.
Ny Teknik: Ruotsin uusi hallitus aikoo kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin | Autotoday

Voi olla että autoilu tulee kallistumaan, mutta päästöjen vähentäminen taas ajaisi tuonne sähköautojen suuntaan. Toki riittävän suuret verotulot täytyy saada sähköautoista huolimatta.
 
Aika monta hallitusta länsinaapurissakin on ennen vuotta 2030. En suoraan sanottuna antaisi mitään arvoa näille poliitikkojen hatusta revityille kieltopäiville. Jos markkina ei ole valmis polttiksista luopumiselle, ei niitä kieltämään tulla missään demokratiassa. Jos taas on, eli polttikset eivät ole tuolloin enää kilpailukykyisiä muutenkaan ei niitä tarvitse kieltää.
 
Ainakin Leaf latailee 12V akkua kun ajoakku on latauksessa, kuten myös ajaessa tai pysäköitynä ollessa, jos tarvetta on. Tästä merkkinä välkyttelee kojelaudan lediä. Silti niitä 12V akkuja on vanhemmista kuoleentunut. Ne ovat kulutustavaraa.
Miksi muuten täyssähköautossa on vielä tuo 12V akku? Eikö jollain invertterillä saisi ajoakusta riittävästi virtaa auton perinteisille järjestelmille, jolloin tuosta vikaantuvasta akusta pääsisi eroon. Pakkohan siellä nytkin on invertteri olla 12V akkua lataamassa, niin mitoittaisi sen vain vähän suuremmaksi.

Mikä niitä 12V akkuja muutenkaan Leafissä syö? Akuthan kestää tavallisessa bensa-autossakin sen 10v, niin luulisi akun olevan pienemmällä rasituksella täyssähkössä?
 
Se 12v on sen takia että valmistajat voi käyttää standardi auton komponentteja, niitä kun valmistetaan miljoonittain ja ovat halpoja, valot, vilkut, sähköikkunat, sähköpeilit, tuulilasin pyyhkimet, lämmitettävät lasit ja penkit yms yms.
 
Se 12v on sen takia että valmistajat voi käyttää standardi auton komponentteja, niitä kun valmistetaan miljoonittain ja ovat halpoja, valot, vilkut, sähköikkunat, sähköpeilit, tuulilasin pyyhkimet, lämmitettävät lasit ja penkit yms yms.
Kyllä, kyllä. Tarkoitinkin, että ajoakusta muunnettaisiin "lennosta" 12V sähköt noille järjestelmille. Ilman erillistä akkua siis.
 
Se 12v on sen takia että valmistajat voi käyttää standardi auton komponentteja, niitä kun valmistetaan miljoonittain ja ovat halpoja, valot, vilkut, sähköikkunat, sähköpeilit, tuulilasin pyyhkimet, lämmitettävät lasit ja penkit yms yms.

Se akku vaan siinä välissä on ihan turha.
 
Luulisi että jollain sitä kuormaa pitää tasata, jos se hetkeksi ylittää muuntajan kyvyt, esim xenonit kun syttyy tms.
 
Niin tai sitten ei haluta koko ajan pitää 12v poweria päällä hyötysuhteen takia. Nytkin Tesla syö kuormasta 0.5-1% vrk jos ei oo piuhassa kiinni.
 
[offtopic]

Ja vaikka tää nyt ei oo mopoautolanka, niin voin vielä lisätä tämmösen ensihoitajan näkökulman, että palakoot kaikki mopoautot helvetin tulissa. Ne on ihan surmanloukkuja. En toivois yhdenkään lapsen joutuvan kulkemaan sellasella. Hyvä uudistus näin turvallisuusnäkökulmasta.

.. mutta kun teini on toheloidessaan mopoautollaan telonut pyöräiljän tai jalankulkijan, vammat pyöräilijälle tai jalankulkijalle ovat olleet selvästi pienemmät, kuin mitä oikea auto saa sille pyräilijälle tai jalankulkijalle aikaan samanlaisella törmäyksellä.

Samoin, kun teini on mopoautollaan toheloiessaan kolaroinut oikean auton kanssa, vauriot sille oikealle autolle on olleet paljon pienemmät, kuin mitä tulee, kun teini ajaa oikealla autolla kolarin oikean auton kanssa


On hyvin järkevää, että vaadittavan ajotaidon määrä korreloi suoraan sen kanssa, kuinka paljon ajettava väline pystyy aiheuttamaan tuhoa muille. Mitä painavampi kulkuneuvo, sitä vaarallisempi kulkuneuvo se on muille. Tulee ihan liikemäärän säilymislaista.

[/offtopic]
 
[offtopic]



.. mutta kun teini on toheloidessaan mopoautollaan telonut pyöräiljän tai jalankulkijan, vammat pyöräilijälle tai jalankulkijalle ovat olleet selvästi pienemmät, kuin mitä oikea auto saa sille pyräilijälle tai jalankulkijalle aikaan samanlaisella törmäyksellä.

Samoin, kun teini on mopoautollaan toheloiessaan kolaroinut oikean auton kanssa, vauriot sille oikealle autolle on olleet paljon pienemmät, kuin mitä tulee, kun teini ajaa oikealla autolla kolarin oikean auton kanssa


On hyvin järkevää, että vaadittavan ajotaidon määrä korreloi suoraan sen kanssa, kuinka paljon ajettava väline pystyy aiheuttamaan tuhoa muille. Mitä painavampi kulkuneuvo, sitä vaarallisempi kulkuneuvo se on muille. Tulee ihan liikemäärän säilymislaista.

[/offtopic]

ei.
 
Miksi muuten täyssähköautossa on vielä tuo 12V akku? Eikö jollain invertterillä saisi ajoakusta riittävästi virtaa auton perinteisille järjestelmille, jolloin tuosta vikaantuvasta akusta pääsisi eroon. Pakkohan siellä nytkin on invertteri olla 12V akkua lataamassa, niin mitoittaisi sen vain vähän suuremmaksi.

Kyllähän se 12 voltin käyttösähkö tuleekin ajoakusta invertterin kautta aina kun invertteri on käynnissä. 12 voltin akku on vain boottiakkuna, jolla saadaan ensin tietokone ja invertteri käytiin ja ajoakun kontaktorit suljettua. Toki siitä otetaan myös kaikki etäohjauksen, latauksen käynnistyksen yms. vaatima sähkö silloin kun auto ei ole 'käynnissä'. Todennäköisesti järjestely on tällainen, koska se nyt vaan on hankalampaa ottaa sähköä pienen jännitteen elektroniikalle korkeajänniteakusta.
 
Kyllähän se 12 voltin käyttösähkö tuleekin ajoakusta invertterin kautta aina kun invertteri on käynnissä. 12 voltin akku on vain boottiakkuna, jolla saadaan ensin tietokone ja invertteri käytiin ja ajoakun kontaktorit suljettua. Toki siitä otetaan myös kaikki etäohjauksen, latauksen käynnistyksen yms. vaatima sähkö silloin kun auto ei ole 'käynnissä'. Todennäköisesti järjestely on tällainen, koska se nyt vaan on hankalampaa ottaa sähköä pienen jännitteen elektroniikalle korkeajänniteakusta.
Kyllä, auto herjaa hyvin pian (akku (12V) vaarassa tyhjentyä), kun ajoakkua ei ole kytketty käyttöön.
Jos käytettäisiin vain ajoakkua, pitäisi olla päällä kokoajan enempi elektroniikkaa, nyt riittää vain 12V akku, josta saadaan esim. ovet auki, sisävalot päälle....
 
Hybridi toyotoissa se 12v akku on aika olematon. Kuitenkin auto ei lähde käyntiin jos se tyhjentyy vaikka moottori käynnistetään hybridi puolen sähkömoottorilla. 12v akku on järjestelmän sähkönsyöttö varten.
 
Tuossa jo pari vastausta tulikin 12 V akkuun liittyen, kiitokset. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä, mutta yksi vaihtoehtohan olisi erottaa muutama kenno ajoakusta ja jättää lyijyakku kokonaan pois. Esim. neljällä kennolla saisi 14,4 V (4*3,6 V) eli saman jännitteen kuin lyijyakun latausjännite. Tällöin ei tarvitsisi lyijyakkua käynnistykseen. Noita ajoakun kennoja voisi fiksulla kytkennällä sisäisesti vaihdella, ettei aina olisi samat kennot rasituksella. Varmaan on yksinkertaisempaa käyttää lyijyakkua, mutta tämä olisi insinöörimäisempi ratkaisu :D
 
Tuossa jo pari vastausta tulikin 12 V akkuun liittyen, kiitokset. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä, mutta yksi vaihtoehtohan olisi erottaa muutama kenno ajoakusta ja jättää lyijyakku kokonaan pois. Esim. neljällä kennolla saisi 14,4 V (4*3,6 V) eli saman jännitteen kuin lyijyakun latausjännite. Tällöin ei tarvitsisi lyijyakkua käynnistykseen. Noita ajoakun kennoja voisi fiksulla kytkennällä sisäisesti vaihdella, ettei aina olisi samat kennot rasituksella. Varmaan on yksinkertaisempaa käyttää lyijyakkua, mutta tämä olisi insinöörimäisempi ratkaisu :D
Eiköhän se ole kuitenkin parempi rääkätä sitä 50€ 12V akkua elektroniikan syväpurkauksilla, kuin sitä 10 000€ ajoakkua.

Jos erotetaan muutama kenno omaksi ~12V akuksi, niin tällöinhän ollaan lähinnä keksitty uusi kalliimpi tapa toteuttaa 12V akku. Edelleen jos nuo kennot pääsevät tyhjiksi niin auto ei käynnisty, erona vaan että korjaus ei olekaan ihan niin helppoa ja halpaa.

Parempi olisi erotaa ne kennot kokonaan omaksi kokonaisuudekseen joka on helppo vaihtaa... ja toteuttaa ne tarvittaessa jollain edullisemmalla tekniilla...kenties jollain jota käytetään muissakin autoissa ja on joka marketista saatavilla :think:

Hybridi toyotoissa se 12v akku on aika olematon. Kuitenkin auto ei lähde käyntiin jos se tyhjentyy vaikka moottori käynnistetään hybridi puolen sähkömoottorilla. 12v akku on järjestelmän sähkönsyöttö varten.
Jonkun ikäluokan nauriissa oli muistaakseni ongelmaa, että auto ei kytkenyt elektroniikkaansa kunnolla pois päältä aina, ja se noita akkuongelmia aiheutta. Itse akussa ei varsinaisesti ollut vikaa, eikä isompi akku olisi auttanut muuta kuin pitkittänyt ongelman esiintymistä. Tosin täysin pois päältä ei nykyautot oikeastaan menekään, kokoajan siellä on jotain elektroniikkaa päällä.

Toki varmasti sekä sähköautoissa, hybrideissä että polttiksissa käytettäisiin pykälää isompia 12V akkuja, jos autot olisi suunniteltu nimenomaisesti näille leveysasteille.
 
Tällä hetkellä toi 12voltin akku on käytännöllisin ratkaisu. Päästään pienemmillä latausvirroilla ja saadaan hetkellisesti isoja virtoja. Se toki voisi olla superkondensaattorikin, mutta olisi kalliimpi kuin akku. Vähän tosin ihmettelen miksi se ei ole superkondensaattorit kalliimmissa. Kapasiteetti kun ei ole se olennainen asia vaan virransieto. Onko elinaika odote tai saatavuus vai mikä sitten syynä.

Jos tehtäisiin 12 voltin järjestelmä ilman puskuria niin hakkuri olisi tehtävä paljon isommaksi ja sen hyötysuhde heikkenisi pienemmillä kuormilla. Nyt voidaan tehdä puskurin takia hyvän hyötysuhteen hakkuri joka toimii vain ja ainoastaan sillä hyvällä alueella.

Miksei tuo 12 voltin järjestelmä ole litiumilla niin sähköauton akussa käytetty litium-kemia ei sovellu nimellis ja latausjännitteeltään 12 voltin järjestelmän spekseihin. Kennomäärä sanelisi että jos nimellinen jännite on sopiva olisi latausjännite ylijännitettä. Tai jos latausjännite mahtuu spekseihin on nimellisjännite liian alhainen. Sopiva litium olisi LiFePO4. Joita on myös tavallisen 12 voltin akun kuoriin tehtynä käytettäväksi lyijyakun tilalla. Olisiko vaan saatavuus syynä miksi ei ole tätä lähdetty käyttämään. Tavallista 12 voltin akkua saa helposti kaikkialta.

Se että toi 12 voltin akku pääsee loppumaan vaikka ajoakuissa olisi virtaa on pelkkä valmistajan lapsus. Asia jota pioneerit saa sietää. Mitään järkevää syytä sille ei ole. Toki kun tuo akku on sökö niin pitäisi järjestelmän huutaa akun vaihdosta. Olisi ainut syy miksi saisi tyhjentyä silloin kun ajoakussa virtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se että toi 12 voltin akku pääsee loppumaan vaikka ajoakuissa olisi virtaa on pelkkä valmistajan lapsus. Asia jota pioneerit saa sietää. Mitään järkevää syytä sille ei ole.
Esim. (EV) Ioniq: ssa on ylläpitoautomaatio 12V akun lataamiselle ajoakusta aina tarvittessa oletuksena päällä, sen voi halutessaan asetuksista poiskytkeä.
Toki kun tuo akku on sökö niin pitäisi järjestelmän huutaa akun vaihdosta. Olisi ainut syy miksi saisi tyhjentyä silloin kun ajoakussa virtaa.
Luulisi että sähköauton 12V akulle tehdään myös kuntotesti huollon yhteydesä, niin kuin polttiksen akuillekin.
 
...Jonkun ikäluokan nauriissa oli muistaakseni ongelmaa, että auto ei kytkenyt elektroniikkaansa kunnolla pois päältä aina, ja se noita akkuongelmia aiheutta. Itse akussa ei varsinaisesti ollut vikaa, eikä isompi akku olisi auttanut muuta kuin pitkittänyt ongelman esiintymistä. Tosin täysin pois päältä ei nykyautot oikeastaan menekään, kokoajan siellä on jotain elektroniikkaa päällä.
Auris hybridien (ja muidenkin Auriksien) 12V-akkujen tyhjeneminen oli ongelma 12/2012-2/2014 välillä valmistetuissa autoissa ennen korjaavaa päivitystä.

CAN-väylä jäi syömään pientä virtaa, jos satuit poistuessa vahingossa hipaisemaan hätävilkun kytkintä niin, ettei se naksahtanut pohjaan saakka. Jos jätit tälläisen "hipaistun" Auriksen lentokentän parkkiin viikoksi, niin matkan jälkeen auton pikkuakku oli mennyt tyhjäksi vaikka olisi ollut uudehko ja hyvässä latingissa.

Toyota Auris owners - 12 volt flat batteries - Toyota
 
Perinteisten 12V akkujen tilalle on kyllä jotain parempia ja kalliimpia akkuja, jotka voisivat soveltua suomen oloihinkin vähän paremmin.

Omassa autossa tuo on osoittautunut ihan toimivaksi. Optima Yellow Top ja akun ikääkään en osaa yhtään arvioida. Alunperin tuo oli webasto autossa. Miinuksena on perus akkua kalliimpi hinta. Kyllä tuokin akku muistaakseni kerran hyytyi, kun auto oli pitkään parkissa ja yritin -30 pakkasella autoa käyntiin. Vaatisi siis akkulämmittimen/laturin myös. Polttiksessa myös moottorinlämmitin auttaa, pakkasessa kankeiden moottoriöljyjen takia.

Sähkö- ja hybridiautoissa saattaa olla fyysisesti vähän pienempi akku (koska isoa ei tarvita) ja akkuvalikoima voi olla siksi vähän normaalia pienempi.

Oman auton ajotietokone kyllä varoitti edellisen (tai siis sitä edellisen) akun huonosta kunnosta. Tuo tapahtui alkutalvesta ja vaihdoin sitten toisen akun tilalle, mutta tuokin perusakku on jo hajonnut ja nyt siis vanha Optima käytössä.

Akun sisäinen resistanssi on hyvin pieni, noin 3mohm, joten Optima-akut antavat erittäin suuren käynnistysvirran. Pikalataus jopa 300A virralla on mahdollista. Optima-akkujen elinikä on 3-5 kertainen tavalliseen lyijyakkuun verrattuna. Akut soveltuvat käyttöön laajalle lämpötila-alueelle – 40°C… +60°C. Valikoimaan kuuluu sekä käynnistys- että syväpurkaussovelluksiin soveltuvia malleja. Valmistusmaa USA.
Optima Akku Yellow Top YT S 4,2 12V 55Ah | Lapin Akkumaailma Oy
 
Perinteisten 12V akkujen tilalle on kyllä jotain parempia ja kalliimpia akkuja, jotka voisivat soveltua suomen oloihinkin vähän paremmin.

Omassa autossa tuo on osoittautunut ihan toimivaksi. Optima Yellow Top ja akun ikääkään en osaa yhtään arvioida. Alunperin tuo oli webasto autossa. Miinuksena on perus akkua kalliimpi hinta. Kyllä tuokin akku muistaakseni kerran hyytyi, kun auto oli pitkään parkissa ja yritin -30 pakkasella autoa käyntiin. Vaatisi siis akkulämmittimen/laturin myös. Polttiksessa myös moottorinlämmitin auttaa, pakkasessa kankeiden moottoriöljyjen takia.

Sähkö- ja hybridiautoissa saattaa olla fyysisesti vähän pienempi akku (koska isoa ei tarvita) ja akkuvalikoima voi olla siksi vähän normaalia pienempi.

Oman auton ajotietokone kyllä varoitti edellisen (tai siis sitä edellisen) akun huonosta kunnosta. Tuo tapahtui alkutalvesta ja vaihdoin sitten toisen akun tilalle, mutta tuokin perusakku on jo hajonnut ja nyt siis vanha Optima käytössä.


Optima Akku Yellow Top YT S 4,2 12V 55Ah | Lapin Akkumaailma Oy
Miksi edes puhelet polttiksen akuista sähköautojen kanssa. 25 vuoteen autojen kanssa riittäisi vaikka mitä tarinaa aggrekaatista peräkärryssä käymässä kun laturi sökönä ja perille piti päästä. Toki toi Optima on hyvä akku mutta ei ainut ratkaisu. Nykyvehkeissä ei samalla tavalla sooloilla kun akut pitää usein koodata.
 
Niin, varmasti Optima olisi sähköautoon tai hybridiin hyvä. Jos siis on jotain akun hyytymistä, mutta tuo Toyotan hybridin latausbukikin oli jo korjattu (eikä johtunutkaan akusta). En usko että Optimaa tarvitsisi erikseen koodata, kun ihan tavallinen akku se minun tietääkseni on. AGM akku vaatisi koodauksen, että saa suuremman latausjännitteen.

Myös tuo AGM akku on perinteistä akkua kestävämpi.
AGM-tekniikka kestää kolme kertaa pidempään kuin perinteiset akut.
Kehittynyt VARTA® AGM lasivillakudostekniikka – maksimaalisen luotettavaa virtaa pitkäkestoisesti
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom