Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Polttomoottorissa kun voidaan hyödyntää suurempaa hukkalämmön määrää.Sähköauton kulutus nousee prosentuaalisesti näemmä todella paljon enemmän kuin polttomoottorin, mutta se ei tietenkään ole yllätys.
Toisaalta jos luit tuossa blogissa olevan kommentin niin hieman nihkeältä vaikutti erään autoilijan 160km matka.Kiitokset tästä, mielenkiintoista luettavaa. Hyvin näköjään pärjää sähköautolla, mutta tosiaan harmillisesti pakkaskelit loppuivat ennen kuin sait tehtyä toisen testin ilman esilämmitystä. Sähköauton kulutus nousee prosentuaalisesti näemmä todella paljon enemmän kuin polttomoottorin, mutta se ei tietenkään ole yllätys.
Itse ajoin samoilla ilmanvaihtoasetuksilla kuin kesälläkin eli lämmönpyynti 21, automaatilla kaikki ja intensiteetti 3/5. Missään ikkunassa ei ollut huurretta eikä jäätä tuon lenkin jälkeen ja kuten todettua, ei tarvinnut palella. Katto ja konepelti pysyivät jäisinä eli sen verran hyvä lämmöneristys näyttää olevan. Keulamaskia en ole laittanut, kun ovat niin rumia ja pärjää ilmankin.
Ei ole tullut vaihdettua vielä sähköön tai hybridiin. Koeajoin kyllä tosi useita uusia halpoja pikkuautoja ja viime vuonna ja tuli valittua Ford Fiesta A6. Itsellä vielä vanha diesel käyttöinen, eli aika pieni kulutus, mutta uskoisin että vain tämän vuoden pysyy varmasti ehjänä. Sähkö/hybridi olisi vain paljon kiinnostavampi ja samalla voisi luopua vähän kovaäänisemmästä dieselistä.Ihan mielenkiinnosta, että mikä auto @jm82 :lla on, kun siitä on aika paljon tarinaa tässä sähkö/hybridikeskustelussa. Varmaan satunnaisiakin lukijoita kiinnostaa kokemukset näistä, ja haluaisi tietää mistä autosta puhutaan.
Tuossa oli joku Tesla esimerkkinä, jossa auto ei ollut epähuomiossa ladannutkaan ja samalla kova pakkanen.En katsonut akun varaustasoa ennen akunlämmityksen kytkemistä, toki siitä olisi vain tarpeettoman vaikea nyt laskea, koska auto oli myös latauksessa koko ajan.
Pikalähtö kotoa ilman esilämmitystä ja pihalle mennessä huomasin että latauspiuha on jätetty senttiä vajaaksi, ts ei ole ladannut, 51% akussa. Pakkasta 27. Ensimmäistä kertaa tehonrajoitus oli sen verran reilu että haittasi ajamista, n. 50 kW oli käytössä. Kilometrin jälkeen 75 kW, 3 km kohdalla 100 kW. Lämpöa alkoi tulla kilometrin kohdalla. Tuo tehorajoitus on aiemmin ollut 100-130 kW luokkaa joten 11 kW pistoke ja lyhytkin esilämmitys riittävät pitämään akun toiminnan lähempänä normaalia.
Ainakin Leaf latailee 12V akkua kun ajoakku on latauksessa, kuten myös ajaessa tai pysäköitynä ollessa, jos tarvetta on. Tästä merkkinä välkyttelee kojelaudan lediä. Silti niitä 12V akkuja on vanhemmista kuoleentunut. Ne ovat kulutustavaraa.Sähkö tai hybridi ei taida ladata 12V akkua, vaikka auto olisikin latauksessa.
Sähkö tai hybridi ei taida ladata 12V akkua, vaikka auto olisikin latauksessa.
En kyllä usko, että mitään polttiksen merkittävää hiipumista noin pian nähdään. Sähköautoilu on niin paljon kalliimpaa, ja jollei jotain vallankumousta akkuteknologiassa ja niiden materiaalitarpeissa tapahdu, niin aikataulu on liian nopea.Jo vaikka 10 vuotta eteenpäin, niin uusista autoista polttikset on varmaan vähentyneet huimasti. Oli myös arvelua että polttiksen valmistus muuttuisi jossain vaiheessa kannattamattomaksi. Eli sähköauton ostaminen ja käyttäminen olisi niin paljon halvempaa. Vaatii siis suurempaa tuotantomäärää sähköautoille ja automaatiota, että hintaa saa painettua halvemmaksi. Robotti pystyy kokoamaan sähköauton moottorin ja akun, eli työvoimaakin tarvitaan vähemmän ja on sitäkautta halvempaa, kuin polttomoottorin kokoaminen.
Sopimuksen käytännön toteutus on vielä päättämättä. Jutun mukaan on esimerkiksi epäselvää, miten hybridit käsiteltäisiin.
Ny Teknik: Ruotsin uusi hallitus aikoo kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin | Autotodaypitää sisällään kohdan, jossa bensiini- ja dieselautojen myynti loppuisi Ruotsissa vuonna 2030.
Miksi muuten täyssähköautossa on vielä tuo 12V akku? Eikö jollain invertterillä saisi ajoakusta riittävästi virtaa auton perinteisille järjestelmille, jolloin tuosta vikaantuvasta akusta pääsisi eroon. Pakkohan siellä nytkin on invertteri olla 12V akkua lataamassa, niin mitoittaisi sen vain vähän suuremmaksi.Ainakin Leaf latailee 12V akkua kun ajoakku on latauksessa, kuten myös ajaessa tai pysäköitynä ollessa, jos tarvetta on. Tästä merkkinä välkyttelee kojelaudan lediä. Silti niitä 12V akkuja on vanhemmista kuoleentunut. Ne ovat kulutustavaraa.
Kyllä, kyllä. Tarkoitinkin, että ajoakusta muunnettaisiin "lennosta" 12V sähköt noille järjestelmille. Ilman erillistä akkua siis.Se 12v on sen takia että valmistajat voi käyttää standardi auton komponentteja, niitä kun valmistetaan miljoonittain ja ovat halpoja, valot, vilkut, sähköikkunat, sähköpeilit, tuulilasin pyyhkimet, lämmitettävät lasit ja penkit yms yms.
Se 12v on sen takia että valmistajat voi käyttää standardi auton komponentteja, niitä kun valmistetaan miljoonittain ja ovat halpoja, valot, vilkut, sähköikkunat, sähköpeilit, tuulilasin pyyhkimet, lämmitettävät lasit ja penkit yms yms.
Ja vaikka tää nyt ei oo mopoautolanka, niin voin vielä lisätä tämmösen ensihoitajan näkökulman, että palakoot kaikki mopoautot helvetin tulissa. Ne on ihan surmanloukkuja. En toivois yhdenkään lapsen joutuvan kulkemaan sellasella. Hyvä uudistus näin turvallisuusnäkökulmasta.
[offtopic]
.. mutta kun teini on toheloidessaan mopoautollaan telonut pyöräiljän tai jalankulkijan, vammat pyöräilijälle tai jalankulkijalle ovat olleet selvästi pienemmät, kuin mitä oikea auto saa sille pyräilijälle tai jalankulkijalle aikaan samanlaisella törmäyksellä.
Samoin, kun teini on mopoautollaan toheloiessaan kolaroinut oikean auton kanssa, vauriot sille oikealle autolle on olleet paljon pienemmät, kuin mitä tulee, kun teini ajaa oikealla autolla kolarin oikean auton kanssa
On hyvin järkevää, että vaadittavan ajotaidon määrä korreloi suoraan sen kanssa, kuinka paljon ajettava väline pystyy aiheuttamaan tuhoa muille. Mitä painavampi kulkuneuvo, sitä vaarallisempi kulkuneuvo se on muille. Tulee ihan liikemäärän säilymislaista.
[/offtopic]
Miksi muuten täyssähköautossa on vielä tuo 12V akku? Eikö jollain invertterillä saisi ajoakusta riittävästi virtaa auton perinteisille järjestelmille, jolloin tuosta vikaantuvasta akusta pääsisi eroon. Pakkohan siellä nytkin on invertteri olla 12V akkua lataamassa, niin mitoittaisi sen vain vähän suuremmaksi.
Kyllä, auto herjaa hyvin pian (akku (12V) vaarassa tyhjentyä), kun ajoakkua ei ole kytketty käyttöön.Kyllähän se 12 voltin käyttösähkö tuleekin ajoakusta invertterin kautta aina kun invertteri on käynnissä. 12 voltin akku on vain boottiakkuna, jolla saadaan ensin tietokone ja invertteri käytiin ja ajoakun kontaktorit suljettua. Toki siitä otetaan myös kaikki etäohjauksen, latauksen käynnistyksen yms. vaatima sähkö silloin kun auto ei ole 'käynnissä'. Todennäköisesti järjestely on tällainen, koska se nyt vaan on hankalampaa ottaa sähköä pienen jännitteen elektroniikalle korkeajänniteakusta.
Eiköhän se ole kuitenkin parempi rääkätä sitä 50€ 12V akkua elektroniikan syväpurkauksilla, kuin sitä 10 000€ ajoakkua.Tuossa jo pari vastausta tulikin 12 V akkuun liittyen, kiitokset. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä, mutta yksi vaihtoehtohan olisi erottaa muutama kenno ajoakusta ja jättää lyijyakku kokonaan pois. Esim. neljällä kennolla saisi 14,4 V (4*3,6 V) eli saman jännitteen kuin lyijyakun latausjännite. Tällöin ei tarvitsisi lyijyakkua käynnistykseen. Noita ajoakun kennoja voisi fiksulla kytkennällä sisäisesti vaihdella, ettei aina olisi samat kennot rasituksella. Varmaan on yksinkertaisempaa käyttää lyijyakkua, mutta tämä olisi insinöörimäisempi ratkaisu
Jonkun ikäluokan nauriissa oli muistaakseni ongelmaa, että auto ei kytkenyt elektroniikkaansa kunnolla pois päältä aina, ja se noita akkuongelmia aiheutta. Itse akussa ei varsinaisesti ollut vikaa, eikä isompi akku olisi auttanut muuta kuin pitkittänyt ongelman esiintymistä. Tosin täysin pois päältä ei nykyautot oikeastaan menekään, kokoajan siellä on jotain elektroniikkaa päällä.Hybridi toyotoissa se 12v akku on aika olematon. Kuitenkin auto ei lähde käyntiin jos se tyhjentyy vaikka moottori käynnistetään hybridi puolen sähkömoottorilla. 12v akku on järjestelmän sähkönsyöttö varten.
Esim. (EV) Ioniq: ssa on ylläpitoautomaatio 12V akun lataamiselle ajoakusta aina tarvittessa oletuksena päällä, sen voi halutessaan asetuksista poiskytkeä.Se että toi 12 voltin akku pääsee loppumaan vaikka ajoakuissa olisi virtaa on pelkkä valmistajan lapsus. Asia jota pioneerit saa sietää. Mitään järkevää syytä sille ei ole.
Luulisi että sähköauton 12V akulle tehdään myös kuntotesti huollon yhteydesä, niin kuin polttiksen akuillekin.Toki kun tuo akku on sökö niin pitäisi järjestelmän huutaa akun vaihdosta. Olisi ainut syy miksi saisi tyhjentyä silloin kun ajoakussa virtaa.
Auris hybridien (ja muidenkin Auriksien) 12V-akkujen tyhjeneminen oli ongelma 12/2012-2/2014 välillä valmistetuissa autoissa ennen korjaavaa päivitystä....Jonkun ikäluokan nauriissa oli muistaakseni ongelmaa, että auto ei kytkenyt elektroniikkaansa kunnolla pois päältä aina, ja se noita akkuongelmia aiheutta. Itse akussa ei varsinaisesti ollut vikaa, eikä isompi akku olisi auttanut muuta kuin pitkittänyt ongelman esiintymistä. Tosin täysin pois päältä ei nykyautot oikeastaan menekään, kokoajan siellä on jotain elektroniikkaa päällä.
Optima Akku Yellow Top YT S 4,2 12V 55Ah | Lapin Akkumaailma OyAkun sisäinen resistanssi on hyvin pieni, noin 3mohm, joten Optima-akut antavat erittäin suuren käynnistysvirran. Pikalataus jopa 300A virralla on mahdollista. Optima-akkujen elinikä on 3-5 kertainen tavalliseen lyijyakkuun verrattuna. Akut soveltuvat käyttöön laajalle lämpötila-alueelle – 40°C… +60°C. Valikoimaan kuuluu sekä käynnistys- että syväpurkaussovelluksiin soveltuvia malleja. Valmistusmaa USA.
Miksi edes puhelet polttiksen akuista sähköautojen kanssa. 25 vuoteen autojen kanssa riittäisi vaikka mitä tarinaa aggrekaatista peräkärryssä käymässä kun laturi sökönä ja perille piti päästä. Toki toi Optima on hyvä akku mutta ei ainut ratkaisu. Nykyvehkeissä ei samalla tavalla sooloilla kun akut pitää usein koodata.Perinteisten 12V akkujen tilalle on kyllä jotain parempia ja kalliimpia akkuja, jotka voisivat soveltua suomen oloihinkin vähän paremmin.
Omassa autossa tuo on osoittautunut ihan toimivaksi. Optima Yellow Top ja akun ikääkään en osaa yhtään arvioida. Alunperin tuo oli webasto autossa. Miinuksena on perus akkua kalliimpi hinta. Kyllä tuokin akku muistaakseni kerran hyytyi, kun auto oli pitkään parkissa ja yritin -30 pakkasella autoa käyntiin. Vaatisi siis akkulämmittimen/laturin myös. Polttiksessa myös moottorinlämmitin auttaa, pakkasessa kankeiden moottoriöljyjen takia.
Sähkö- ja hybridiautoissa saattaa olla fyysisesti vähän pienempi akku (koska isoa ei tarvita) ja akkuvalikoima voi olla siksi vähän normaalia pienempi.
Oman auton ajotietokone kyllä varoitti edellisen (tai siis sitä edellisen) akun huonosta kunnosta. Tuo tapahtui alkutalvesta ja vaihdoin sitten toisen akun tilalle, mutta tuokin perusakku on jo hajonnut ja nyt siis vanha Optima käytössä.
Optima Akku Yellow Top YT S 4,2 12V 55Ah | Lapin Akkumaailma Oy
Kehittynyt VARTA® AGM lasivillakudostekniikka – maksimaalisen luotettavaa virtaa pitkäkestoisestiAGM-tekniikka kestää kolme kertaa pidempään kuin perinteiset akut.
Uuden Corolla-laivueen edullisin malli on viisiovinen Hatchback, jonka hinnat alkavat 22 941 eurosta (1,2 T Life) ja venyvät 38 885 (2.0 Hybrid Premium).
Sedanin hinnat alkavat 26 994 eurosta (1,8 Hybrid Life) ja kalleimman hinta kipuaa 33 499 euroon (1,8 Hybrid Premium).
Farmarimallien hinnat alkavat 23 996 eurosta (1,2T Life) ja venyvät aina 39 991 euroon (2.0 Hybrid Premium).
Iltalehti
Esimerkiksi pyörätuolien kanssa käytetään hiukan paremmin syväpurkauksia kestävää geeli-akkuja. Joissa neste geelimäisessä muodossa. Sähköauto ei vaadi isoja käynnistysvirtoja, joten noi voivat olla agm akkua parempiakin sähköautossa. Hinta vaan 63-75Ah akulla siellä 300€ päälle. Olisivat polttomoottorissakin webastollekin parempia noi jollei vaadittaisi sitä isoa starttivirtaa.Niin, varmasti Optima olisi sähköautoon tai hybridiin hyvä. Jos siis on jotain akun hyytymistä, mutta tuo Toyotan hybridin latausbukikin oli jo korjattu (eikä johtunutkaan akusta). En usko että Optimaa tarvitsisi erikseen koodata, kun ihan tavallinen akku se minun tietääkseni on. AGM akku vaatisi koodauksen, että saa suuremman latausjännitteen.
Myös tuo AGM akku on perinteistä akkua kestävämpi.
Kehittynyt VARTA® AGM lasivillakudostekniikka – maksimaalisen luotettavaa virtaa pitkäkestoisesti
Premiumiin on näköjään ladattu aika läjä varusteita, koska se on nyt 5,5 ke kalliimpi kuin style. Auriksessa nuo olivat aika samanhintaisia. Hybrideissä 1,8 --> 2,0 tuo noin 3 ke lisähintaa.Noniin, nyt on uuden corollan hinnat julkistettu. Kallein farmari 2.0 hybridivoimalinjalla hätyyttelee jo 40 tuhannen rajaa.
Edit: täyttä hinnastoa en ainakaan vielä löytänyt toyotan sivuilta, mutta saahan näistä jotain kuvaa.
Model3:n AWD LR performancen koeajo tänään vetokujalla -3C:ssä herätti seuraavat ajatukset:
- Laatuvaikutelma hyvä, mikään ei pistänyt silmään
- Sisältä mielestäni tyylikäs (tämä oli musta/puu). Ja tuntuu ensin liian pelkistetyltä.
- Performance mallin suorituskyky erittäin hyvä ja sporttinen ajettava, kuitenkin reilu vuosi sitten ajamani p90d mielestäni on nopeamman tuntuinen
- Erittäin hyvä auto suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan hintaluokassaan (vrt esim bmw 330e tai 340ix)
- 20”/performance alusta itselle liian täry, kuitenkin koeajoautossa aivan uudet kitkat alla. Paluu oman Amperan rattiin koeajon jälkeen vahvisti tämän.
M3:sta tulee menestys, enkä puhu nyt bemarista.
Taitaa olla ensimmäinen suomi teslan koeajo (facebook). Muuta mainittavaa oli, että nyt keskinäyttö on kai edellistä tarkempi ja käytön kannalta näyttö on oikein hyvällä paikalla. Vanhemmissa tesloissa siis keskinäyttö on kauempana. Ja laaduntuntu olisi ihan hyvällä tasolla. Ihan tyylikkään näköinen autohan Model 3 onkin.
En kyllä itsekään tuohon usko. Aika huikea pitäisi olla Model 3, että olisi Suomessa eniten myyty sähköauto 2019. Auto on kumminkin erittäin kallis ja ainoastaan yksi huoltamo suomessa. Lisäksi hanlalaa, kun vanha auto pitäisi myydä pois ja Tesla hyvittää huonosti vaihtoautosta.Jonku hardcore Teslafanin näkemys. Alkaen 63ke auton menestys on melko rajattu Euroopassa. Tuohon kun lisätään Teslan erittäin huono luotettavuus ja huollon toiminta. Niin saa melko masokisti olla, että laittaa tuon verran rahaa kiinni autoon.
Aika ontuvaa vertailua..
Enpä muista ketään kuka olisi GSM valittanut.
Kännykät kehittyi niin nopeasti vs. Autot ja ihan niiden luonnollinen kehitys sai ihmiset vaihtamaan puhelinta sekä luopumaan lankapuhelimesta.
Kännykällä soittaminen oli kuitenkin melko nopeasti edullisempaa kuin lankalinja kalliine kk-maksuineen.
Sama tapahtuu lopulta autoilussa kun tekniikka kehittyy ja tulee halvemmaksi kuin nykyinen.
"Sähköauto ei pelasta maailmaa, mutta lievittää kansalaisten ilmastoahdistusoireita."
Lol kai se on sitte pakko hankkia sellanen.
Testissä voi olla nasevaa mutta siinä on selvä virhe oletuksissa miksi. Jollei sitä Fordin Model T sarjatuotantoa olisi tullut ja hinta sen $260 (nykyrahassa $6400) ja halvin sähkö $1750 (nykyrahassa $43000) niin tilanne ei olisi välttämättä se mikä nykyisin. Tuo on liian iso muuttuja että voitasiin syyttää mitään muita syitä miksi sähköautot hävisi tuolloin.Analyysi: Akku ei kestä, maaseudulla ei pärjää! Sähköautoja vastustetaan vuonna 2019 samoilla väitteillä kuin GSM-puhelimia 1994 YLE uutisissa nasevaa tekstiä sähköautoilun kehityksestä. Jo nykyisten sähköautojen kulutus ja sen hinta on vain neljänneksen polttisauton vastaavasta.
Toki, mutta noita NMT puhelimia ei ollut kovinkaan laajalti. Parempi verrata vallitsevaan tekniikkaan, joita lähes kaikilla on.ertailukohta ei ollut lankapuhelin vaan NMT, joka lopulta hävisi kuin yhdessä yössä huolimatta epäilevistä Tuomaista.
Kunhan saatu aikaseksi juttu jolla saadaan vastakkainasettelu vastaan ja myötä. Leimataan kritikki ja kiinnostamattomuus aiheettomaksi vastustukseksi.Ylen juttu oli kyllä aika epätieteellistä huttua. Verrataan satojen eurojen kulutushyödykettä kymmenien tuhansien sijoitukseen. Ongelma sähkössä on sen varastointi sekä käyttöturvallisuus. Ensimmäisen kerran kun eurooppalaisessa tunnelissa tapahtuu sähköautopalo niin sähköautoilla ei ole asiaa enää tunneleihin. Tesla on kans kaukana autosta joka Suomessa olisi vaihtoehto polttomoottoriautolle. Renaultin uusi Zoe on enempi askel oikeaan suuntaan.
Ylen juttu oli kyllä aika epätieteellistä huttua. Verrataan satojen eurojen kulutushyödykettä kymmenien tuhansien sijoitukseen. Ongelma sähkössä on sen varastointi sekä käyttöturvallisuus. Ensimmäisen kerran kun eurooppalaisessa tunnelissa tapahtuu sähköautopalo niin sähköautoilla ei ole asiaa enää tunneleihin. Tesla on kans kaukana autosta joka Suomessa olisi vaihtoehto polttomoottoriautolle. Renaultin uusi Zoe on enempi askel oikeaan suuntaan.
Onko se sähköauton akku jotenkin perustavalla tavalla vaarallisempi kuin 50-100 litraa palavaa nestettä?
Itse en usko, että Zoe on yhtään Model 3:a parempi autoilun sähköistäjä. Perheen ykkösauto on se, johon ollaan valmiita panostamaan, ja tuollainen yli 30 000 euroa maksava kananmuna ei varmasti aiheuta kummempia kutkutuksia perheenisin housuissa.
Paljon mielenkiintoisempi on nyt 40-50 000 euron hintaluokka, johon on ensimmäistä kertaa tarjolla autoja, jotka voivat aidosti toimia perheen ainoana tai ykkösautona. Tähän markkinaan on myös tulossa runsaasti kilpailua, kun VW:n MEB-alustan autoja alkaa putkahdella 2020-2022. Tällä hetkellä tarjolla on Leaf, Kona ja kohta e-Niro. Model 3:n halvemmat mallit voivat myös tulla lähelle.
Premium-luokassa Teslat, I-Pace ja E-Tron ovat minusta nimenomaan kovia kilpailijoita polttiksille, mutta kansanautoja ne eivät tietenkään ole.
Olikohan Renault Zoe euroopan eniten myyty sähköauto viime vuonna. Uusi Zoe siis vaikutaisi oikein hyvälle. Tuon auton kokoluokkakin on sama kuin Hyundai Konassa, eli pikkuautojen luokassa ovat. Pienen koon ansiosta ne on hyviä kaupunkiautoja ja käytännöllisiä.
Se uusi Volkkarin alusta on luokkaa isompi ja luokkaa kalliimpikin. Ei siis ole tulossa VW Poloa sähköautona. Itse veikkaan että Volkkarista tulisi kumminkin hyvä kirittäjä Tesla Model 3:lle, kun kokoluokka voisi olla aika sama. VW taisi olla kumminkin teholtaan paljon kesympi.
Model 3:sta pitäisi tulla myös halvempi ei premium versio. Nuo nykyiset kun on kaikkein kalleimpia ja varustelluimpia. Luultavasti kangaspenkein ja umpikatolla.
Uuden auton ostaja on keskimäärin yli 50- vuotias mies niin sillä iällä on housuissa tapahtuvat tuntemukset toissijaisia kun autoa valitaan. Jotain kertoo jo sekin, että alle 35- vuotiaita uuden ostajia on saman verran mitä on yli 70- vuotiaita uuden auton ostajia. Samaten tuo 40-50 ke hintaluokka on jo kaukana siitä keskimääräisestä hintatasosta millaisia autoja uutena ostetaan. Omalla tavallaan vähän hassua, että sähköauto pitää saada kelpaamaan vanhemmalle väestölle, että se voi alkaa kasvattamaan markkinaosuuttaan ihan tosissaan. Nuoremmille se olisi helpompi myydä, mutta se porukka ei niitä uusia autoja sieltä kaupasta hae.