Keskustelua hybridiautoista

Eli tuolla leafillä ei tee oikeasti täällä pohjoisessa talvella mitään.

-20 tai pahempi ni pitäs alkaa virittää autoon patentteja , ihan ku vanhoihin paskoihin pahvia aikanaan syylärin eteen.

Ei jatkoon.
 
Kiitokset tästä, mielenkiintoista luettavaa. Hyvin näköjään pärjää sähköautolla, mutta tosiaan harmillisesti pakkaskelit loppuivat ennen kuin sait tehtyä toisen testin ilman esilämmitystä. Sähköauton kulutus nousee prosentuaalisesti näemmä todella paljon enemmän kuin polttomoottorin, mutta se ei tietenkään ole yllätys.

Itse ajoin samoilla ilmanvaihtoasetuksilla kuin kesälläkin eli lämmönpyynti 21, automaatilla kaikki ja intensiteetti 3/5. Missään ikkunassa ei ollut huurretta eikä jäätä tuon lenkin jälkeen ja kuten todettua, ei tarvinnut palella. Katto ja konepelti pysyivät jäisinä eli sen verran hyvä lämmöneristys näyttää olevan. Keulamaskia en ole laittanut, kun ovat niin rumia ja pärjää ilmankin.
Toisaalta jos luit tuossa blogissa olevan kommentin niin hieman nihkeältä vaikutti erään autoilijan 160km matka.
 
Ihan mielenkiinnosta, että mikä auto @jm82 :lla on, kun siitä on aika paljon tarinaa tässä sähkö/hybridikeskustelussa. Varmaan satunnaisiakin lukijoita kiinnostaa kokemukset näistä, ja haluaisi tietää mistä autosta puhutaan.
Ei ole tullut vaihdettua vielä sähköön tai hybridiin. Koeajoin kyllä tosi useita uusia halpoja pikkuautoja ja viime vuonna ja tuli valittua Ford Fiesta A6. Itsellä vielä vanha diesel käyttöinen, eli aika pieni kulutus, mutta uskoisin että vain tämän vuoden pysyy varmasti ehjänä. Sähkö/hybridi olisi vain paljon kiinnostavampi ja samalla voisi luopua vähän kovaäänisemmästä dieselistä.

Toyota Yaris hybrid oli kyllä aivan huippu helppoudessaan. Vaihteettomuutta pidin oikein hyvänä juttuna, kun ei ollut mitään nykäyksiä. Tuonkin olisi voinut tilata, tai sitten VW Polo dsg.

Muut koeajetut oli Hyundai ionoq phev, jossa ehkä pienenä miinuksena kaksoiskytkin ja vaihteenvaihdot ja se että auto olisi saanut olla vähän hiljaisempi. Sekä Volvo xc60 t8. Volvohan on suosittu malli ja ihan syystä, koska oli kiva auto ajaa. Sähkömoottori taka-akselilla tuottaa nelivedon. Tutulla on 2018 Nissan Leaf, joka taitaa olla nyt korjauksessa rikkoontuneen ilmastoinnin kompressorin takia. Autolla kai pystyi ajaa, jos ilmanvaihto oli kokonaan pois päältä, mutta etukäteen tuota ei hoksannut. Harvinainen vika.

Muuten tulee lueskeltua facebookin eri sähköautoryhmiä, kun muuten en facea käytäkään. Tulee lueskeltua vain satunnaisesti. Mutta joskus tulee ilmi myös uusia juttuja. Plussana Jaguarin sähköauto ja aivan pian saa myös Audin sähköautoa.

Jo vaikka 10 vuotta eteenpäin, niin uusista autoista polttikset on varmaan vähentyneet huimasti. Oli myös arvelua että polttiksen valmistus muuttuisi jossain vaiheessa kannattamattomaksi. Eli sähköauton ostaminen ja käyttäminen olisi niin paljon halvempaa. Vaatii siis suurempaa tuotantomäärää sähköautoille ja automaatiota, että hintaa saa painettua halvemmaksi. Robotti pystyy kokoamaan sähköauton moottorin ja akun, eli työvoimaakin tarvitaan vähemmän ja on sitäkautta halvempaa, kuin polttomoottorin kokoaminen.
 
Talvikokemusten lukeminen vahvistaa ainakin minussa sitä ajatusta, että sähköauton akkua ei voi mitoittaa kovin naftiksi omia ajoja ajatellen, vaan siinä pitää olla löysää esimerkiksi juuri näitä kovia pakkaskelejä varten. Joku voi tietysti olla valmis seikkailemaan eri latauspaikkojen välillä, mutta ainakin oma tavoitteeni on ajaa 99,5 % ajoista ilman pakollista välilatausta. Asiaa tietysti auttaisi, jos pikalaturiverkosto olisi kattavampi ja voisi luottaa siihen, että latauspiste a) toimii b) ei ole jonkun muun käytössä.
 
En katsonut akun varaustasoa ennen akunlämmityksen kytkemistä, toki siitä olisi vain tarpeettoman vaikea nyt laskea, koska auto oli myös latauksessa koko ajan.
Tuossa oli joku Tesla esimerkkinä, jossa auto ei ollut epähuomiossa ladannutkaan ja samalla kova pakkanen.

Tuo 50kW tehokin on jo ihan mukava ja nopeasti näyttää akku lämpenevän ja max teho suurenee.

Huomaa vaan kuinka paljon se lataus ja lyhyt esilämmitys auttaa pakkasella.

Pikalähtö kotoa ilman esilämmitystä ja pihalle mennessä huomasin että latauspiuha on jätetty senttiä vajaaksi, ts ei ole ladannut, 51% akussa. Pakkasta 27. Ensimmäistä kertaa tehonrajoitus oli sen verran reilu että haittasi ajamista, n. 50 kW oli käytössä. Kilometrin jälkeen 75 kW, 3 km kohdalla 100 kW. Lämpöa alkoi tulla kilometrin kohdalla. Tuo tehorajoitus on aiemmin ollut 100-130 kW luokkaa joten 11 kW pistoke ja lyhytkin esilämmitys riittävät pitämään akun toiminnan lähempänä normaalia.

Toki vanhanaikaisesti polttiksellakin tulee eka käynnistettyä auto ja säädettyä automaatti-ilmastointi sopivalle, eli tuulilasille ja 3 nopeudelle. Sitten putsaamaan lumia pois. Huomiseksi lupailee vähän kylmenevää. Tulee siis vähän esilämmitettyä ja säälittyä polttista. Sähköautossa ei ole taas mitään hajoavaa, paitsi tuo mahdollisesti viileä akku, joka vain saattaa rajoittaa tehoa aluksi. Vielä jos 12V akusta pääsisi kokonaan eroon, niin olisi yksi vikakohde vähemmän. Sähkö tai hybridi ei taida ladata 12V akkua, vaikka auto olisikin latauksessa.
 
Sähkö tai hybridi ei taida ladata 12V akkua, vaikka auto olisikin latauksessa.
Ainakin Leaf latailee 12V akkua kun ajoakku on latauksessa, kuten myös ajaessa tai pysäköitynä ollessa, jos tarvetta on. Tästä merkkinä välkyttelee kojelaudan lediä. Silti niitä 12V akkuja on vanhemmista kuoleentunut. Ne ovat kulutustavaraa.
 
Jo vaikka 10 vuotta eteenpäin, niin uusista autoista polttikset on varmaan vähentyneet huimasti. Oli myös arvelua että polttiksen valmistus muuttuisi jossain vaiheessa kannattamattomaksi. Eli sähköauton ostaminen ja käyttäminen olisi niin paljon halvempaa. Vaatii siis suurempaa tuotantomäärää sähköautoille ja automaatiota, että hintaa saa painettua halvemmaksi. Robotti pystyy kokoamaan sähköauton moottorin ja akun, eli työvoimaakin tarvitaan vähemmän ja on sitäkautta halvempaa, kuin polttomoottorin kokoaminen.
En kyllä usko, että mitään polttiksen merkittävää hiipumista noin pian nähdään. Sähköautoilu on niin paljon kalliimpaa, ja jollei jotain vallankumousta akkuteknologiassa ja niiden materiaalitarpeissa tapahdu, niin aikataulu on liian nopea.

Verotus kuitenkin vääristää aika paljon hintavertailua, jos sitä ei huomioi.

Jos taas verrataan polttis- ja sähköautoilun verotonta hintaa, niin aika kaukana se sähköautoilu vielä on edullisesta. Siinä Model 3:n hintaisessa Bemarissa on kymppitonni enemmän autoveroa ja lisäksi tietysti vielä hankintatuki sähköautolle on periaatteessa negatiivinen autovero. Luonnollisesti jos alv huomioidaan, niin samalla tavalla verotettuna Tesla olisi äkkiä 15 000€ nykyistä kalliimpi. Ja tietenkin se 60k+ Bemari on sekin aika kaukana edullisesta. Käyttökuluerot taas on melkein pelkkää veropolitiikkaa, varsinainen polttoaine ei montaa satasta vuodessa keskiverokuskille maksa.

Ja en siis tarkoita tätä miksikään sähköautodissaukseksi, vaan ihan vaan huomioksi tulevaisuudenskenaarioita pohdittaessa. Veroton hinta on se millä maailmanmittakaavassa on merkitystä, Impivaaran poikkeustapaukset eivät juuri maailmanlaajuista autokehitystä tai autoalan kannattavuutta ohjaa. Todellinen murros tapahtuu (jos tapahtuu) vasta kun sähköautoilu on halvempaa verottomia hintoja vertaillessa. Ja Suomessakin isossa mittakaavassa en kuitenkaan usko, että Suomen julkista sektoria ollaan (valitettavasti) supistamassa sähköautoilun seurauksena, joten sähköautojen verotus tulee varmasti kiristymään sitä myötä kun ne yleistyvät ja/tai itse autojen hinnat laskevat.
 
Saattaa tulla 2030 tosiaan liian nopeasti. Luin nyt tuon uuden uutisen vähän tarkemmin ja saattaisi olla että hybrideitä saisi valmistaa, eli eihän siinä vielä sähköautoihin siirryttäisikään.

Sopimuksen käytännön toteutus on vielä päättämättä. Jutun mukaan on esimerkiksi epäselvää, miten hybridit käsiteltäisiin.
pitää sisällään kohdan, jossa bensiini- ja dieselautojen myynti loppuisi Ruotsissa vuonna 2030.
Ny Teknik: Ruotsin uusi hallitus aikoo kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin | Autotoday

Voi olla että autoilu tulee kallistumaan, mutta päästöjen vähentäminen taas ajaisi tuonne sähköautojen suuntaan. Toki riittävän suuret verotulot täytyy saada sähköautoista huolimatta.
 
Aika monta hallitusta länsinaapurissakin on ennen vuotta 2030. En suoraan sanottuna antaisi mitään arvoa näille poliitikkojen hatusta revityille kieltopäiville. Jos markkina ei ole valmis polttiksista luopumiselle, ei niitä kieltämään tulla missään demokratiassa. Jos taas on, eli polttikset eivät ole tuolloin enää kilpailukykyisiä muutenkaan ei niitä tarvitse kieltää.
 
Ainakin Leaf latailee 12V akkua kun ajoakku on latauksessa, kuten myös ajaessa tai pysäköitynä ollessa, jos tarvetta on. Tästä merkkinä välkyttelee kojelaudan lediä. Silti niitä 12V akkuja on vanhemmista kuoleentunut. Ne ovat kulutustavaraa.
Miksi muuten täyssähköautossa on vielä tuo 12V akku? Eikö jollain invertterillä saisi ajoakusta riittävästi virtaa auton perinteisille järjestelmille, jolloin tuosta vikaantuvasta akusta pääsisi eroon. Pakkohan siellä nytkin on invertteri olla 12V akkua lataamassa, niin mitoittaisi sen vain vähän suuremmaksi.

Mikä niitä 12V akkuja muutenkaan Leafissä syö? Akuthan kestää tavallisessa bensa-autossakin sen 10v, niin luulisi akun olevan pienemmällä rasituksella täyssähkössä?
 
Se 12v on sen takia että valmistajat voi käyttää standardi auton komponentteja, niitä kun valmistetaan miljoonittain ja ovat halpoja, valot, vilkut, sähköikkunat, sähköpeilit, tuulilasin pyyhkimet, lämmitettävät lasit ja penkit yms yms.
 
Se 12v on sen takia että valmistajat voi käyttää standardi auton komponentteja, niitä kun valmistetaan miljoonittain ja ovat halpoja, valot, vilkut, sähköikkunat, sähköpeilit, tuulilasin pyyhkimet, lämmitettävät lasit ja penkit yms yms.
Kyllä, kyllä. Tarkoitinkin, että ajoakusta muunnettaisiin "lennosta" 12V sähköt noille järjestelmille. Ilman erillistä akkua siis.
 
Se 12v on sen takia että valmistajat voi käyttää standardi auton komponentteja, niitä kun valmistetaan miljoonittain ja ovat halpoja, valot, vilkut, sähköikkunat, sähköpeilit, tuulilasin pyyhkimet, lämmitettävät lasit ja penkit yms yms.

Se akku vaan siinä välissä on ihan turha.
 
Luulisi että jollain sitä kuormaa pitää tasata, jos se hetkeksi ylittää muuntajan kyvyt, esim xenonit kun syttyy tms.
 
Niin tai sitten ei haluta koko ajan pitää 12v poweria päällä hyötysuhteen takia. Nytkin Tesla syö kuormasta 0.5-1% vrk jos ei oo piuhassa kiinni.
 
[offtopic]

Ja vaikka tää nyt ei oo mopoautolanka, niin voin vielä lisätä tämmösen ensihoitajan näkökulman, että palakoot kaikki mopoautot helvetin tulissa. Ne on ihan surmanloukkuja. En toivois yhdenkään lapsen joutuvan kulkemaan sellasella. Hyvä uudistus näin turvallisuusnäkökulmasta.

.. mutta kun teini on toheloidessaan mopoautollaan telonut pyöräiljän tai jalankulkijan, vammat pyöräilijälle tai jalankulkijalle ovat olleet selvästi pienemmät, kuin mitä oikea auto saa sille pyräilijälle tai jalankulkijalle aikaan samanlaisella törmäyksellä.

Samoin, kun teini on mopoautollaan toheloiessaan kolaroinut oikean auton kanssa, vauriot sille oikealle autolle on olleet paljon pienemmät, kuin mitä tulee, kun teini ajaa oikealla autolla kolarin oikean auton kanssa


On hyvin järkevää, että vaadittavan ajotaidon määrä korreloi suoraan sen kanssa, kuinka paljon ajettava väline pystyy aiheuttamaan tuhoa muille. Mitä painavampi kulkuneuvo, sitä vaarallisempi kulkuneuvo se on muille. Tulee ihan liikemäärän säilymislaista.

[/offtopic]
 
[offtopic]



.. mutta kun teini on toheloidessaan mopoautollaan telonut pyöräiljän tai jalankulkijan, vammat pyöräilijälle tai jalankulkijalle ovat olleet selvästi pienemmät, kuin mitä oikea auto saa sille pyräilijälle tai jalankulkijalle aikaan samanlaisella törmäyksellä.

Samoin, kun teini on mopoautollaan toheloiessaan kolaroinut oikean auton kanssa, vauriot sille oikealle autolle on olleet paljon pienemmät, kuin mitä tulee, kun teini ajaa oikealla autolla kolarin oikean auton kanssa


On hyvin järkevää, että vaadittavan ajotaidon määrä korreloi suoraan sen kanssa, kuinka paljon ajettava väline pystyy aiheuttamaan tuhoa muille. Mitä painavampi kulkuneuvo, sitä vaarallisempi kulkuneuvo se on muille. Tulee ihan liikemäärän säilymislaista.

[/offtopic]

ei.
 
Miksi muuten täyssähköautossa on vielä tuo 12V akku? Eikö jollain invertterillä saisi ajoakusta riittävästi virtaa auton perinteisille järjestelmille, jolloin tuosta vikaantuvasta akusta pääsisi eroon. Pakkohan siellä nytkin on invertteri olla 12V akkua lataamassa, niin mitoittaisi sen vain vähän suuremmaksi.

Kyllähän se 12 voltin käyttösähkö tuleekin ajoakusta invertterin kautta aina kun invertteri on käynnissä. 12 voltin akku on vain boottiakkuna, jolla saadaan ensin tietokone ja invertteri käytiin ja ajoakun kontaktorit suljettua. Toki siitä otetaan myös kaikki etäohjauksen, latauksen käynnistyksen yms. vaatima sähkö silloin kun auto ei ole 'käynnissä'. Todennäköisesti järjestely on tällainen, koska se nyt vaan on hankalampaa ottaa sähköä pienen jännitteen elektroniikalle korkeajänniteakusta.
 
Kyllähän se 12 voltin käyttösähkö tuleekin ajoakusta invertterin kautta aina kun invertteri on käynnissä. 12 voltin akku on vain boottiakkuna, jolla saadaan ensin tietokone ja invertteri käytiin ja ajoakun kontaktorit suljettua. Toki siitä otetaan myös kaikki etäohjauksen, latauksen käynnistyksen yms. vaatima sähkö silloin kun auto ei ole 'käynnissä'. Todennäköisesti järjestely on tällainen, koska se nyt vaan on hankalampaa ottaa sähköä pienen jännitteen elektroniikalle korkeajänniteakusta.
Kyllä, auto herjaa hyvin pian (akku (12V) vaarassa tyhjentyä), kun ajoakkua ei ole kytketty käyttöön.
Jos käytettäisiin vain ajoakkua, pitäisi olla päällä kokoajan enempi elektroniikkaa, nyt riittää vain 12V akku, josta saadaan esim. ovet auki, sisävalot päälle....
 
Hybridi toyotoissa se 12v akku on aika olematon. Kuitenkin auto ei lähde käyntiin jos se tyhjentyy vaikka moottori käynnistetään hybridi puolen sähkömoottorilla. 12v akku on järjestelmän sähkönsyöttö varten.
 
Tuossa jo pari vastausta tulikin 12 V akkuun liittyen, kiitokset. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä, mutta yksi vaihtoehtohan olisi erottaa muutama kenno ajoakusta ja jättää lyijyakku kokonaan pois. Esim. neljällä kennolla saisi 14,4 V (4*3,6 V) eli saman jännitteen kuin lyijyakun latausjännite. Tällöin ei tarvitsisi lyijyakkua käynnistykseen. Noita ajoakun kennoja voisi fiksulla kytkennällä sisäisesti vaihdella, ettei aina olisi samat kennot rasituksella. Varmaan on yksinkertaisempaa käyttää lyijyakkua, mutta tämä olisi insinöörimäisempi ratkaisu :D
 
Tuossa jo pari vastausta tulikin 12 V akkuun liittyen, kiitokset. Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä, mutta yksi vaihtoehtohan olisi erottaa muutama kenno ajoakusta ja jättää lyijyakku kokonaan pois. Esim. neljällä kennolla saisi 14,4 V (4*3,6 V) eli saman jännitteen kuin lyijyakun latausjännite. Tällöin ei tarvitsisi lyijyakkua käynnistykseen. Noita ajoakun kennoja voisi fiksulla kytkennällä sisäisesti vaihdella, ettei aina olisi samat kennot rasituksella. Varmaan on yksinkertaisempaa käyttää lyijyakkua, mutta tämä olisi insinöörimäisempi ratkaisu :D
Eiköhän se ole kuitenkin parempi rääkätä sitä 50€ 12V akkua elektroniikan syväpurkauksilla, kuin sitä 10 000€ ajoakkua.

Jos erotetaan muutama kenno omaksi ~12V akuksi, niin tällöinhän ollaan lähinnä keksitty uusi kalliimpi tapa toteuttaa 12V akku. Edelleen jos nuo kennot pääsevät tyhjiksi niin auto ei käynnisty, erona vaan että korjaus ei olekaan ihan niin helppoa ja halpaa.

Parempi olisi erotaa ne kennot kokonaan omaksi kokonaisuudekseen joka on helppo vaihtaa... ja toteuttaa ne tarvittaessa jollain edullisemmalla tekniilla...kenties jollain jota käytetään muissakin autoissa ja on joka marketista saatavilla :think:

Hybridi toyotoissa se 12v akku on aika olematon. Kuitenkin auto ei lähde käyntiin jos se tyhjentyy vaikka moottori käynnistetään hybridi puolen sähkömoottorilla. 12v akku on järjestelmän sähkönsyöttö varten.
Jonkun ikäluokan nauriissa oli muistaakseni ongelmaa, että auto ei kytkenyt elektroniikkaansa kunnolla pois päältä aina, ja se noita akkuongelmia aiheutta. Itse akussa ei varsinaisesti ollut vikaa, eikä isompi akku olisi auttanut muuta kuin pitkittänyt ongelman esiintymistä. Tosin täysin pois päältä ei nykyautot oikeastaan menekään, kokoajan siellä on jotain elektroniikkaa päällä.

Toki varmasti sekä sähköautoissa, hybrideissä että polttiksissa käytettäisiin pykälää isompia 12V akkuja, jos autot olisi suunniteltu nimenomaisesti näille leveysasteille.
 
Tällä hetkellä toi 12voltin akku on käytännöllisin ratkaisu. Päästään pienemmillä latausvirroilla ja saadaan hetkellisesti isoja virtoja. Se toki voisi olla superkondensaattorikin, mutta olisi kalliimpi kuin akku. Vähän tosin ihmettelen miksi se ei ole superkondensaattorit kalliimmissa. Kapasiteetti kun ei ole se olennainen asia vaan virransieto. Onko elinaika odote tai saatavuus vai mikä sitten syynä.

Jos tehtäisiin 12 voltin järjestelmä ilman puskuria niin hakkuri olisi tehtävä paljon isommaksi ja sen hyötysuhde heikkenisi pienemmillä kuormilla. Nyt voidaan tehdä puskurin takia hyvän hyötysuhteen hakkuri joka toimii vain ja ainoastaan sillä hyvällä alueella.

Miksei tuo 12 voltin järjestelmä ole litiumilla niin sähköauton akussa käytetty litium-kemia ei sovellu nimellis ja latausjännitteeltään 12 voltin järjestelmän spekseihin. Kennomäärä sanelisi että jos nimellinen jännite on sopiva olisi latausjännite ylijännitettä. Tai jos latausjännite mahtuu spekseihin on nimellisjännite liian alhainen. Sopiva litium olisi LiFePO4. Joita on myös tavallisen 12 voltin akun kuoriin tehtynä käytettäväksi lyijyakun tilalla. Olisiko vaan saatavuus syynä miksi ei ole tätä lähdetty käyttämään. Tavallista 12 voltin akkua saa helposti kaikkialta.

Se että toi 12 voltin akku pääsee loppumaan vaikka ajoakuissa olisi virtaa on pelkkä valmistajan lapsus. Asia jota pioneerit saa sietää. Mitään järkevää syytä sille ei ole. Toki kun tuo akku on sökö niin pitäisi järjestelmän huutaa akun vaihdosta. Olisi ainut syy miksi saisi tyhjentyä silloin kun ajoakussa virtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Se että toi 12 voltin akku pääsee loppumaan vaikka ajoakuissa olisi virtaa on pelkkä valmistajan lapsus. Asia jota pioneerit saa sietää. Mitään järkevää syytä sille ei ole.
Esim. (EV) Ioniq: ssa on ylläpitoautomaatio 12V akun lataamiselle ajoakusta aina tarvittessa oletuksena päällä, sen voi halutessaan asetuksista poiskytkeä.
Toki kun tuo akku on sökö niin pitäisi järjestelmän huutaa akun vaihdosta. Olisi ainut syy miksi saisi tyhjentyä silloin kun ajoakussa virtaa.
Luulisi että sähköauton 12V akulle tehdään myös kuntotesti huollon yhteydesä, niin kuin polttiksen akuillekin.
 
...Jonkun ikäluokan nauriissa oli muistaakseni ongelmaa, että auto ei kytkenyt elektroniikkaansa kunnolla pois päältä aina, ja se noita akkuongelmia aiheutta. Itse akussa ei varsinaisesti ollut vikaa, eikä isompi akku olisi auttanut muuta kuin pitkittänyt ongelman esiintymistä. Tosin täysin pois päältä ei nykyautot oikeastaan menekään, kokoajan siellä on jotain elektroniikkaa päällä.
Auris hybridien (ja muidenkin Auriksien) 12V-akkujen tyhjeneminen oli ongelma 12/2012-2/2014 välillä valmistetuissa autoissa ennen korjaavaa päivitystä.

CAN-väylä jäi syömään pientä virtaa, jos satuit poistuessa vahingossa hipaisemaan hätävilkun kytkintä niin, ettei se naksahtanut pohjaan saakka. Jos jätit tälläisen "hipaistun" Auriksen lentokentän parkkiin viikoksi, niin matkan jälkeen auton pikkuakku oli mennyt tyhjäksi vaikka olisi ollut uudehko ja hyvässä latingissa.

Toyota Auris owners - 12 volt flat batteries - Toyota
 
Perinteisten 12V akkujen tilalle on kyllä jotain parempia ja kalliimpia akkuja, jotka voisivat soveltua suomen oloihinkin vähän paremmin.

Omassa autossa tuo on osoittautunut ihan toimivaksi. Optima Yellow Top ja akun ikääkään en osaa yhtään arvioida. Alunperin tuo oli webasto autossa. Miinuksena on perus akkua kalliimpi hinta. Kyllä tuokin akku muistaakseni kerran hyytyi, kun auto oli pitkään parkissa ja yritin -30 pakkasella autoa käyntiin. Vaatisi siis akkulämmittimen/laturin myös. Polttiksessa myös moottorinlämmitin auttaa, pakkasessa kankeiden moottoriöljyjen takia.

Sähkö- ja hybridiautoissa saattaa olla fyysisesti vähän pienempi akku (koska isoa ei tarvita) ja akkuvalikoima voi olla siksi vähän normaalia pienempi.

Oman auton ajotietokone kyllä varoitti edellisen (tai siis sitä edellisen) akun huonosta kunnosta. Tuo tapahtui alkutalvesta ja vaihdoin sitten toisen akun tilalle, mutta tuokin perusakku on jo hajonnut ja nyt siis vanha Optima käytössä.

Akun sisäinen resistanssi on hyvin pieni, noin 3mohm, joten Optima-akut antavat erittäin suuren käynnistysvirran. Pikalataus jopa 300A virralla on mahdollista. Optima-akkujen elinikä on 3-5 kertainen tavalliseen lyijyakkuun verrattuna. Akut soveltuvat käyttöön laajalle lämpötila-alueelle – 40°C… +60°C. Valikoimaan kuuluu sekä käynnistys- että syväpurkaussovelluksiin soveltuvia malleja. Valmistusmaa USA.
Optima Akku Yellow Top YT S 4,2 12V 55Ah | Lapin Akkumaailma Oy
 
Perinteisten 12V akkujen tilalle on kyllä jotain parempia ja kalliimpia akkuja, jotka voisivat soveltua suomen oloihinkin vähän paremmin.

Omassa autossa tuo on osoittautunut ihan toimivaksi. Optima Yellow Top ja akun ikääkään en osaa yhtään arvioida. Alunperin tuo oli webasto autossa. Miinuksena on perus akkua kalliimpi hinta. Kyllä tuokin akku muistaakseni kerran hyytyi, kun auto oli pitkään parkissa ja yritin -30 pakkasella autoa käyntiin. Vaatisi siis akkulämmittimen/laturin myös. Polttiksessa myös moottorinlämmitin auttaa, pakkasessa kankeiden moottoriöljyjen takia.

Sähkö- ja hybridiautoissa saattaa olla fyysisesti vähän pienempi akku (koska isoa ei tarvita) ja akkuvalikoima voi olla siksi vähän normaalia pienempi.

Oman auton ajotietokone kyllä varoitti edellisen (tai siis sitä edellisen) akun huonosta kunnosta. Tuo tapahtui alkutalvesta ja vaihdoin sitten toisen akun tilalle, mutta tuokin perusakku on jo hajonnut ja nyt siis vanha Optima käytössä.


Optima Akku Yellow Top YT S 4,2 12V 55Ah | Lapin Akkumaailma Oy
Miksi edes puhelet polttiksen akuista sähköautojen kanssa. 25 vuoteen autojen kanssa riittäisi vaikka mitä tarinaa aggrekaatista peräkärryssä käymässä kun laturi sökönä ja perille piti päästä. Toki toi Optima on hyvä akku mutta ei ainut ratkaisu. Nykyvehkeissä ei samalla tavalla sooloilla kun akut pitää usein koodata.
 
Niin, varmasti Optima olisi sähköautoon tai hybridiin hyvä. Jos siis on jotain akun hyytymistä, mutta tuo Toyotan hybridin latausbukikin oli jo korjattu (eikä johtunutkaan akusta). En usko että Optimaa tarvitsisi erikseen koodata, kun ihan tavallinen akku se minun tietääkseni on. AGM akku vaatisi koodauksen, että saa suuremman latausjännitteen.

Myös tuo AGM akku on perinteistä akkua kestävämpi.
AGM-tekniikka kestää kolme kertaa pidempään kuin perinteiset akut.
Kehittynyt VARTA® AGM lasivillakudostekniikka – maksimaalisen luotettavaa virtaa pitkäkestoisesti
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nyt on uuden corollan hinnat julkistettu. Kallein farmari 2.0 hybridivoimalinjalla hätyyttelee jo 40 tuhannen rajaa.

Edit: täyttä hinnastoa en ainakaan vielä löytänyt toyotan sivuilta, mutta saahan näistä jotain kuvaa.

Uuden Corolla-laivueen edullisin malli on viisiovinen Hatchback, jonka hinnat alkavat 22 941 eurosta (1,2 T Life) ja venyvät 38 885 (2.0 Hybrid Premium).

Sedanin hinnat alkavat 26 994 eurosta (1,8 Hybrid Life) ja kalleimman hinta kipuaa 33 499 euroon (1,8 Hybrid Premium).

Farmarimallien hinnat alkavat 23 996 eurosta (1,2T Life) ja venyvät aina 39 991 euroon (2.0 Hybrid Premium).
Iltalehti
 
Niin, varmasti Optima olisi sähköautoon tai hybridiin hyvä. Jos siis on jotain akun hyytymistä, mutta tuo Toyotan hybridin latausbukikin oli jo korjattu (eikä johtunutkaan akusta). En usko että Optimaa tarvitsisi erikseen koodata, kun ihan tavallinen akku se minun tietääkseni on. AGM akku vaatisi koodauksen, että saa suuremman latausjännitteen.

Myös tuo AGM akku on perinteistä akkua kestävämpi.

Kehittynyt VARTA® AGM lasivillakudostekniikka – maksimaalisen luotettavaa virtaa pitkäkestoisesti
Esimerkiksi pyörätuolien kanssa käytetään hiukan paremmin syväpurkauksia kestävää geeli-akkuja. Joissa neste geelimäisessä muodossa. Sähköauto ei vaadi isoja käynnistysvirtoja, joten noi voivat olla agm akkua parempiakin sähköautossa. Hinta vaan 63-75Ah akulla siellä 300€ päälle. Olisivat polttomoottorissakin webastollekin parempia noi jollei vaadittaisi sitä isoa starttivirtaa.
 
Noniin, nyt on uuden corollan hinnat julkistettu. Kallein farmari 2.0 hybridivoimalinjalla hätyyttelee jo 40 tuhannen rajaa.

Edit: täyttä hinnastoa en ainakaan vielä löytänyt toyotan sivuilta, mutta saahan näistä jotain kuvaa.
Premiumiin on näköjään ladattu aika läjä varusteita, koska se on nyt 5,5 ke kalliimpi kuin style. Auriksessa nuo olivat aika samanhintaisia. Hybrideissä 1,8 --> 2,0 tuo noin 3 ke lisähintaa.

Farkku 1,2T, 85 kW:
Active 25,3 ke, 144 g CO2
Active autom. 27,8 ke, 149 g

Farkku 1,8 hybrid, 90 kW:
Life 27,5 ke, 102 g CO2
Active 28,6 ke, 103 g
Style 31,5 ke, 113 g

Farkku 2,0 hybrid, 132 kW:
Active 31,6 ke, 112 g CO2
Style 34,6 ke, 119 g
Premium 40,0 ke, 121 g

Lähde:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjADegQIBhAB&usg=AOvVaw0nRRIdt3UGn0KV62wpb94_


Edit. Siltä varalta, että joku ihmettelee korkeita päästöarvoja, niin nuo ovat kaikki tiukempia WLTP-arvoja.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla ensimmäinen suomi teslan koeajo (facebook). Muuta mainittavaa oli, että nyt keskinäyttö on kai edellistä tarkempi ja käytön kannalta näyttö on oikein hyvällä paikalla. Vanhemmissa tesloissa siis keskinäyttö on kauempana. Ja laaduntuntu olisi ihan hyvällä tasolla. Ihan tyylikkään näköinen autohan Model 3 onkin.

Model3:n AWD LR performancen koeajo tänään vetokujalla -3C:ssä herätti seuraavat ajatukset:

- Laatuvaikutelma hyvä, mikään ei pistänyt silmään
- Sisältä mielestäni tyylikäs (tämä oli musta/puu). Ja tuntuu ensin liian pelkistetyltä.
- Performance mallin suorituskyky erittäin hyvä ja sporttinen ajettava, kuitenkin reilu vuosi sitten ajamani p90d mielestäni on nopeamman tuntuinen
- Erittäin hyvä auto suorituskyvyltään ja ajettavuudeltaan hintaluokassaan (vrt esim bmw 330e tai 340ix)
- 20”/performance alusta itselle liian täry, kuitenkin koeajoautossa aivan uudet kitkat alla. Paluu oman Amperan rattiin koeajon jälkeen vahvisti tämän.

M3:sta tulee menestys, enkä puhu nyt bemarista.
 
Taitaa olla ensimmäinen suomi teslan koeajo (facebook). Muuta mainittavaa oli, että nyt keskinäyttö on kai edellistä tarkempi ja käytön kannalta näyttö on oikein hyvällä paikalla. Vanhemmissa tesloissa siis keskinäyttö on kauempana. Ja laaduntuntu olisi ihan hyvällä tasolla. Ihan tyylikkään näköinen autohan Model 3 onkin.

Jonku hardcore Teslafanin näkemys. Alkaen 63ke auton menestys on melko rajattu Euroopassa. Tuohon kun lisätään Teslan erittäin huono luotettavuus ja huollon toiminta. Niin saa melko masokisti olla, että laittaa tuon verran rahaa kiinni autoon.
 
Jonku hardcore Teslafanin näkemys. Alkaen 63ke auton menestys on melko rajattu Euroopassa. Tuohon kun lisätään Teslan erittäin huono luotettavuus ja huollon toiminta. Niin saa melko masokisti olla, että laittaa tuon verran rahaa kiinni autoon.
En kyllä itsekään tuohon usko. Aika huikea pitäisi olla Model 3, että olisi Suomessa eniten myyty sähköauto 2019. Auto on kumminkin erittäin kallis ja ainoastaan yksi huoltamo suomessa. Lisäksi hanlalaa, kun vanha auto pitäisi myydä pois ja Tesla hyvittää huonosti vaihtoautosta.

Lisäksi Bemarilla, Mersulla ja Audilla on se oma kannattajakunta euroopassa. Voi olla Teslalla siis aika hankalaa. Lisäksi halppis 3 malleja odotetaan kyllä aika kovasti. Hyvin harva haluaa tuollaisen tosi tehokkaan ja sporttisenkin version. Tesla toki valmistaa huippumalleja, kun kysyntää niillekin vielä riittää ja kate on aika korkea.

Myös S ja X mallien halvimmat 75D versiot on nyt pudotettu pois ja halvin on nyt isoakkuisin 100D. Noihin myös tulee piakkoin sama uudempi akku, kuin Model 3:ssa, paitsi toki isompana.
 
Voi silti olla, että tuo Model 3 tulee yllättämään pahimmat epäilijät myynneissä. Samaan hintaluokkaan löytyy aika iso ostajakunta jopa Suomessa. Nuo tällä hetkellä myydyt sähköautot ei kuitenkaan kilpaile samassa markkinasegmentissä.

Leafien ja Konien vertaaminen Model 3:een on muuten ainoa tapa kun ei kilpailijoita ole samassa kategoriassa, mutta näiden välillä on iso 20k€ kuilu ja 3:nen on sedan. Ostajakunta on aika erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Aika ontuvaa vertailua..

Enpä muista ketään kuka olisi GSM valittanut.

Kännykät kehittyi niin nopeasti vs. Autot ja ihan niiden luonnollinen kehitys sai ihmiset vaihtamaan puhelinta sekä luopumaan lankapuhelimesta.

Kännykällä soittaminen oli kuitenkin melko nopeasti edullisempaa kuin lankalinja kalliine kk-maksuineen.

Sama tapahtuu lopulta autoilussa kun tekniikka kehittyy ja tulee halvemmaksi kuin nykyinen.

"Sähköauto ei pelasta maailmaa, mutta lievittää kansalaisten ilmastoahdistusoireita."
Lol :) kai se on sitte pakko hankkia sellanen.
 
Aika ontuvaa vertailua..

Enpä muista ketään kuka olisi GSM valittanut.

Kännykät kehittyi niin nopeasti vs. Autot ja ihan niiden luonnollinen kehitys sai ihmiset vaihtamaan puhelinta sekä luopumaan lankapuhelimesta.

Kännykällä soittaminen oli kuitenkin melko nopeasti edullisempaa kuin lankalinja kalliine kk-maksuineen.

Sama tapahtuu lopulta autoilussa kun tekniikka kehittyy ja tulee halvemmaksi kuin nykyinen.

"Sähköauto ei pelasta maailmaa, mutta lievittää kansalaisten ilmastoahdistusoireita."
Lol :) kai se on sitte pakko hankkia sellanen.

Vertailukohta ei ollut lankapuhelin vaan NMT, joka lopulta hävisi kuin yhdessä yössä huolimatta epäilevistä Tuomaista. Viimeisenä NMT-puhelimia yritettiin myydä halvalla etenkin nuorille Ringo-nimellä, mutta lento oli jo lopussa. Autoilun kohdalla syklit ovat pitempiä, koska vanhat autot pysyvät Suomen kaltaisessa maassa liikenteessä hyvin pitkään. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö uusien autojen kaupassa voisi tapahtua perustavanlaatuisiakin muutoksia verrattain lyhyellä aikajänteellä.

Itse uskon, että sähköautojen kasvu on eksponentiaalista seuraavan kymmenen vuoden aikana, mutta kun lähtötaso ja autojen saatavuus on niin matala, vielä 2019 ja 2020 se ei näy kovin suuresti. Kuitenkin vuoteen 2025 mennessä uskon, että marmorin show room on kovasti eri näköinen kuin tällä hetkellä. Polttomoottoriauto myydään useimmiten hybridin muodossa ja täyssähköauto näyttäytyy jo useimmille varmempana valintana tulevaisuuden kannalta. Etenkin PK-seudulla sähköautoja näkyy jo paljon ja vielä useampi haluaa sellaisen ostaa, kunhan (käytetyn) hintataso tekee sen mahdolliseksi.

Maaseudulla autokanta on vanhaa ja mentaliteetti konservatiivinen, joten sinne päätyvät etenkin Euroopassa hyljeksityt dieselit ja toisaalta halvat bensa-autot. Uutena nämä alkavat kuitenkin olla jo marginaalia, koska ostajat näkevät ne vanhanaikaisina ja pelkäävät arvonmenetystä ja veromuutoksia.
 
Analyysi: Akku ei kestä, maaseudulla ei pärjää! Sähköautoja vastustetaan vuonna 2019 samoilla väitteillä kuin GSM-puhelimia 1994 YLE uutisissa nasevaa tekstiä sähköautoilun kehityksestä. Jo nykyisten sähköautojen kulutus ja sen hinta on vain neljänneksen polttisauton vastaavasta.
Testissä voi olla nasevaa mutta siinä on selvä virhe oletuksissa miksi. Jollei sitä Fordin Model T sarjatuotantoa olisi tullut ja hinta sen $260 (nykyrahassa $6400) ja halvin sähkö $1750 (nykyrahassa $43000) niin tilanne ei olisi välttämättä se mikä nykyisin. Tuo on liian iso muuttuja että voitasiin syyttää mitään muita syitä miksi sähköautot hävisi tuolloin.

Toisaalta jos katsotaan 1994 puhelimia ja verrataan nykyisiin ja halutaan verrata autoihin käyttäen perusteluna niin onon syy odottaa muutamia vuosia. 5 vuotta myöhemmät puhelimet oli jo aivan eriä kuin se tiiliskivi 1994. Puhumattakaan 10 vuotta myöhemmistä tai nykyisistä. Hinnankin mukaan kännykkä on aivan huono vertaus kun katsoo miten äkkiä vanha malli muuttuu sellaiseksi ettei haluta.
 
Viimeksi muokattu:
ertailukohta ei ollut lankapuhelin vaan NMT, joka lopulta hävisi kuin yhdessä yössä huolimatta epäilevistä Tuomaista.
Toki, mutta noita NMT puhelimia ei ollut kovinkaan laajalti. Parempi verrata vallitsevaan tekniikkaan, joita lähes kaikilla on.
Eli tekniikka oli kovin tuoretta ja parempi tekniikka voitti. Tuskin monikaan ajatteli -94 käyttävänsä dataa puhelimessan kun ostaakin GSM puhelimen. Eipä ne ensimmäiset sitä tukeneetkaan, ei tukenu edes tekstiviestin lähetystä.

Eli lankapuhelimeen verrattuna etuja sekä GSM, että NMT:llä oli aivan älyttömästi vaikka alussa akkukesto olikin huono. Akkutekniikassa kuitenkin tehtiin suuria hyppäyksiä siihen aikaan ja mikropiirien viivanleveydet pieneni eli kulutti helvetisti vähemmän virtaa. Auton akuilla ei ihan pian samaan päästä, ellei jotian mullistavaa keksitä:
bqkkps4a00h0ifiq5pyo.png


Toki ^tuon mukaan ~2030 saadaan jo tuplasti rangea tai puoleen hintaan nykynen range. -95 nokian isolla akulla pärjäsi ehkä 2 päivää.. 2000 sirolla li-ion akulla viikon tai kaksi. Nykyään taas päivä :)

Kyllä minäkin jo nyt ostaisin jonkun plugin auton jos rangea olisi 30-50km talvella ja hintaa 15k uutena. Eli sellanen pikku kakkosauto. Voisi se olla täyssähkökin jos range vähintää 100km talvella. Valikoimaa ei vain ole mitään vielä, etenkään edullisia.
Heti kun tekniikka kehittyy niin että sähköauto on halvempi ostaa niin varmana kauppa käy ainakin niille jotka voivat kotona tai töissä ladata ja ajelu ei ole sellaista että tarttisi joka matkalla latailla tunti jossain.
 
Jos vertaa tosiaan kännykkään ja vuoteen 1994. Oma eka puhelin oli Nokia 5110, 1998. Eli 4 vuoden viive kehityksessä.

Sähköautot jo kiinnostaa. Mutta puhelimia saatetaan käyttää vaikkapa 2 vuotta tai vähän pitempään, jos akun vaihtaa uutteen. Autoja taas käytetään 20-21 vuotta ja sitten vasta romutetaan.

Nyt 2019 on tullut Nissan Leafin toinen sukupolvi (facelift). Ja kokonaan uusi malli Tesla Model 3. Sekä Hyundai, Jaguar ja Audi sähköautot. Vuonna 2023 eli sama 4 vuotta, niin sähköautot pitäisi olla jo nykyistä halutumpia. Vaikka tuo autojen kehitys onkin ollut aina hidasta. Auton suunnittelu kun on niin tosi kallista. Puhelimet on siis tosi halpoja autoihin verrattuna. Vaikkapa 200€ Xiaomi tai 38 000-40 000€ Nissan Leaf 40kWh.


Niin ja noissa siihen aikaan omakotitaloissa olevissa lankapuhelimissa oli se oma tuttu puhelinnumero, joka oli kaikilla tallennettuna. Jos vaihtoi GSM kännykkään, niin numero vaihtui. Lisäksi GSM ei toiminut kaikkialla, kun puhelinmastoja oli niin harvassa. Nyt 4G data toimii lähes kaikkialla. Toki data saisi olla nopeampi.

Usen olikin lankapuhelin ja GSM puhelin molemmat. Sitten puhelimella alettiin tehdä muutakin, vaikkapa pelata matopeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylen juttu oli kyllä aika epätieteellistä huttua. Verrataan satojen eurojen kulutushyödykettä kymmenien tuhansien sijoitukseen. Ongelma sähkössä on sen varastointi sekä käyttöturvallisuus. Ensimmäisen kerran kun eurooppalaisessa tunnelissa tapahtuu sähköautopalo niin sähköautoilla ei ole asiaa enää tunneleihin. Tesla on kans kaukana autosta joka Suomessa olisi vaihtoehto polttomoottoriautolle. Renaultin uusi Zoe on enempi askel oikeaan suuntaan.
 
Niin puhelin on halvempi tuote ja helpommin ostettavissa. Opiskelijana oli varaa ostaa 1997 vuonna Nokia 8110i. Datakäyttö oli yksi mallin hankinnan syynä. Oli vähän erilaista sekin silloin.

Ylen juttu oli kyllä aika epätieteellistä huttua. Verrataan satojen eurojen kulutushyödykettä kymmenien tuhansien sijoitukseen. Ongelma sähkössä on sen varastointi sekä käyttöturvallisuus. Ensimmäisen kerran kun eurooppalaisessa tunnelissa tapahtuu sähköautopalo niin sähköautoilla ei ole asiaa enää tunneleihin. Tesla on kans kaukana autosta joka Suomessa olisi vaihtoehto polttomoottoriautolle. Renaultin uusi Zoe on enempi askel oikeaan suuntaan.
Kunhan saatu aikaseksi juttu jolla saadaan vastakkainasettelu vastaan ja myötä. Leimataan kritikki ja kiinnostamattomuus aiheettomaksi vastustukseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylen juttu oli kyllä aika epätieteellistä huttua. Verrataan satojen eurojen kulutushyödykettä kymmenien tuhansien sijoitukseen. Ongelma sähkössä on sen varastointi sekä käyttöturvallisuus. Ensimmäisen kerran kun eurooppalaisessa tunnelissa tapahtuu sähköautopalo niin sähköautoilla ei ole asiaa enää tunneleihin. Tesla on kans kaukana autosta joka Suomessa olisi vaihtoehto polttomoottoriautolle. Renaultin uusi Zoe on enempi askel oikeaan suuntaan.

Onko se sähköauton akku jotenkin perustavalla tavalla vaarallisempi kuin 50-100 litraa palavaa nestettä?

Itse en usko, että Zoe on yhtään Model 3:a parempi autoilun sähköistäjä. Perheen ykkösauto on se, johon ollaan valmiita panostamaan, ja tuollainen yli 30 000 euroa maksava kananmuna ei varmasti aiheuta kummempia kutkutuksia perheenisin housuissa.

Paljon mielenkiintoisempi on nyt 40-50 000 euron hintaluokka, johon on ensimmäistä kertaa tarjolla autoja, jotka voivat aidosti toimia perheen ainoana tai ykkösautona. Tähän markkinaan on myös tulossa runsaasti kilpailua, kun VW:n MEB-alustan autoja alkaa putkahdella 2020-2022. Tällä hetkellä tarjolla on Leaf, Kona ja kohta e-Niro. Model 3:n halvemmat mallit voivat myös tulla lähelle.

Premium-luokassa Teslat, I-Pace ja E-Tron ovat minusta nimenomaan kovia kilpailijoita polttiksille, mutta kansanautoja ne eivät tietenkään ole.
 
Olikohan Renault Zoe euroopan eniten myyty sähköauto viime vuonna. Uusi Zoe siis vaikutaisi oikein hyvälle. Tuon auton kokoluokkakin on sama kuin Hyundai Konassa, eli pikkuautojen luokassa ovat. Pienen koon ansiosta ne on hyviä kaupunkiautoja ja käytännöllisiä.

Se uusi Volkkarin alusta on luokkaa isompi ja luokkaa kalliimpikin. Ei siis ole tulossa VW Poloa sähköautona. Itse veikkaan että Volkkarista tulisi kumminkin hyvä kirittäjä Tesla Model 3:lle, kun kokoluokka voisi olla aika sama. VW taisi olla kumminkin teholtaan paljon kesympi.

Model 3:sta pitäisi tulla myös halvempi ei premium versio. Nuo nykyiset kun on kaikkein kalleimpia ja varustelluimpia. Luultavasti kangaspenkein ja umpikatolla.
 
Onko se sähköauton akku jotenkin perustavalla tavalla vaarallisempi kuin 50-100 litraa palavaa nestettä?

Itse en usko, että Zoe on yhtään Model 3:a parempi autoilun sähköistäjä. Perheen ykkösauto on se, johon ollaan valmiita panostamaan, ja tuollainen yli 30 000 euroa maksava kananmuna ei varmasti aiheuta kummempia kutkutuksia perheenisin housuissa.

Paljon mielenkiintoisempi on nyt 40-50 000 euron hintaluokka, johon on ensimmäistä kertaa tarjolla autoja, jotka voivat aidosti toimia perheen ainoana tai ykkösautona. Tähän markkinaan on myös tulossa runsaasti kilpailua, kun VW:n MEB-alustan autoja alkaa putkahdella 2020-2022. Tällä hetkellä tarjolla on Leaf, Kona ja kohta e-Niro. Model 3:n halvemmat mallit voivat myös tulla lähelle.

Premium-luokassa Teslat, I-Pace ja E-Tron ovat minusta nimenomaan kovia kilpailijoita polttiksille, mutta kansanautoja ne eivät tietenkään ole.

Uuden auton ostaja on keskimäärin yli 50- vuotias mies niin sillä iällä on housuissa tapahtuvat tuntemukset toissijaisia kun autoa valitaan. Jotain kertoo jo sekin, että alle 35- vuotiaita uuden ostajia on saman verran mitä on yli 70- vuotiaita uuden auton ostajia. Samaten tuo 40-50 ke hintaluokka on jo kaukana siitä keskimääräisestä hintatasosta millaisia autoja uutena ostetaan. Omalla tavallaan vähän hassua, että sähköauto pitää saada kelpaamaan vanhemmalle väestölle, että se voi alkaa kasvattamaan markkinaosuuttaan ihan tosissaan. Nuoremmille se olisi helpompi myydä, mutta se porukka ei niitä uusia autoja sieltä kaupasta hae.
 
Olikohan Renault Zoe euroopan eniten myyty sähköauto viime vuonna. Uusi Zoe siis vaikutaisi oikein hyvälle. Tuon auton kokoluokkakin on sama kuin Hyundai Konassa, eli pikkuautojen luokassa ovat. Pienen koon ansiosta ne on hyviä kaupunkiautoja ja käytännöllisiä.

Se uusi Volkkarin alusta on luokkaa isompi ja luokkaa kalliimpikin. Ei siis ole tulossa VW Poloa sähköautona. Itse veikkaan että Volkkarista tulisi kumminkin hyvä kirittäjä Tesla Model 3:lle, kun kokoluokka voisi olla aika sama. VW taisi olla kumminkin teholtaan paljon kesympi.

Model 3:sta pitäisi tulla myös halvempi ei premium versio. Nuo nykyiset kun on kaikkein kalleimpia ja varustelluimpia. Luultavasti kangaspenkein ja umpikatolla.

Itse ajattelen, että siihen ykkösautoon/ainoaan autoon ollaan valmiita laittamaan rahaa kiinni. Pienet kaupunkiautot tulevat naisille ja niille, joita autoilu ei kauheasti kiinnosta ja jotka eivät halua laittaa paljon rahaa kiinni. Konakin on pieni auto mutta silti kymmenen senttiä pitempi ja seitsemän senttiä leveämpi kuin Zoe. Tehoissakin saattaa olla pientä eroa, jos suurennuslasilla katsotaan.

Uuden auton ostaja on keskimäärin yli 50- vuotias mies niin sillä iällä on housuissa tapahtuvat tuntemukset toissijaisia kun autoa valitaan. Jotain kertoo jo sekin, että alle 35- vuotiaita uuden ostajia on saman verran mitä on yli 70- vuotiaita uuden auton ostajia. Samaten tuo 40-50 ke hintaluokka on jo kaukana siitä keskimääräisestä hintatasosta millaisia autoja uutena ostetaan. Omalla tavallaan vähän hassua, että sähköauto pitää saada kelpaamaan vanhemmalle väestölle, että se voi alkaa kasvattamaan markkinaosuuttaan ihan tosissaan. Nuoremmille se olisi helpompi myydä, mutta se porukka ei niitä uusia autoja sieltä kaupasta hae.

40-50 t€ ei ole tietenkään paras volyymimarkkina, mutta se on jo keskiluokan ulottuvilla, jos kiinnostusta on. Tässä hintaluokassa myydään paljon esimerkiksi Octavia RS:ää automaagina. Tässä vaiheessa liikkeellä ovat kuitenkin vasta early adopterit ja todellinen massamarkkina antaa vielä odottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 270
Viestejä
4 594 929
Jäsenet
75 585
Uusin jäsen
fran

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom