Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Painkiller

    Painkiller

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    03.02.2017
    Jaaha tuo Seat Mii laukaisi minussa sitten melkoisen eco-hipsterin (no en kyllä ekotekona ostanut, vaan tuli lyötyä noi vaihtoehdot exceliin rinnakkain nykyisten autojen kanssa ja oli se aika karua luettavaa noiden bensa/diesel vehkeiden osalta). Miin tilasin viime viikolla ja tänää kävin ostamassa Voltin :cigar2:
     
    SR50La, eurokeitai, emelianenko ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  2. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    462
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei kyllä muuttelut suoraan onnistu kun tossa on vaan kolme vaihetta plus PEN. Aika varmasti vaatii uuden 5 napaisen kaapelin vetämisen.
     
    Makro16 ja jm82 tykkäävät tästä.
  3. dominik

    dominik

    Viestejä:
    1 037
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
  4. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 809
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  5. P.T

    P.T

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Olisi kiva kuulla miten Mii vertautuu Volttiin...kirjoittelehan raporttia sitten aikanaan
     
  6. Painkiller

    Painkiller

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    03.02.2017
    @P.T No näin alkuun, niin onhan nuo autoina yö ja päivä (VW UP! electriciä olen siis koeajanut), toinen ketterä city kinneri ja toinen tuollainen "junanraiteilla" kulkeva (taitaa painoeroa olla noin 600kg). Mielestäni vaikea verrata suoraan keskenään. Sanotaan näin, että Voltilla tulee varmasti ajettua töihin ja takaisin + yli 200 km reissut. Miillä sitten taas mielellään sellaiset lähikunnissapyörähdykset yms. ja ehkä pidemmätkin matkat, kun jää alle 200 km ja auto saa varmasti määränpäässä lataukseen. Näin talvikäyttöä ajatellen Mii, huomattavasti parempi työmatka-ajoon, kun tuo Appsilla hallittava ilmastointi. Toki Voltissa myös etälämmitys, mutta vain avaimesta (tähän taisi tosin saada jotain "harrastelija" kikkareita millä voisi myös OBD portin kautta ohjata vaikka GSM:llä tuota lämmitystä, mutta en ole vielä niin syvällisesti tutustunut).
     
  7. P.T

    P.T

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Kiitos @Painkiller. En keksi juuri noita kahta autoa parempaa tapaa käyttää 30-35ke kahteen autoon, jos riittävät tiloiltaan ja molempiin tulee suht. paljon kilsoja.
     
  8. Diplomaatti

    Diplomaatti

    Viestejä:
    171
    Rekisteröitynyt:
    30.07.2019
    Mikähän näissä hippeily-autoissa on, kun muotoiluosasto ei osaa hommiaan. Sähköpuolelle laitettu kesähessut piirtelemään.

    Porsche on ainoa poikkeus.
     
  9. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 400
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eiköhän se ihan tarkotuksellista ole että ei tehdä mitää liian hienoa/hyvää. Myytyä kun pitäs saada niitä polttiksia niin kauan kun niitä saa valmistaa.
     
  10. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Seat Miin kohdalla autohan on vanha polttis, eikä juuri mitään ole muutettu. Mahdollisimman edullinen siis ja käytännöllinen. Pääntilaa on takanakin ihan hyvin. Esim Fiat 500 pääntila loppui 175cm mittaisella. Fiat toki vähän tyylikkäämpi, mutta vähän pienempi vielä. Vasta VW id3 on suunniteltu sähkölle. Se on ainakin vähän nykyaikaisempi. Porsche yksinään riittää, jos haluaa maksaa paljon :) Nopeimmissa "turbo".
    Halvemmalla ilman Turboa – Porsche Taycan 4S
     
  11. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 446
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Onhan Seat el bron kanssa aika nätti sähköauto. Eikä VW ID.3 ole huono. Citigo/Up!/Mii taasen ihan niin nättejä pikkukippoja, kuin tuollaiset kakkosautot nyt voi vaan olla. Mutta joo, eiköhän kuten aiemminkin sanottua ole, että pitää niitä polttiksia myydä ni pistetään paukut niihin. Joku Leaf on aika kamala ilmestys vieläkin.
     
  12. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    219
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Mii "nätti" :D

    Miitä myydään tasan tarkkaan siksi että se on halpa sähköauto joka toimii kakkos- tai cityautona mainiosti. Se on kauniisti sanottuna ruma ja ahdas koppi autoluokassa joka ei kiinnosta ketään normi polttiksella. Myynti kertoo ehkä eniten siitä kuinka epätoivoisesti markkinat odottavat kohtuuhintaisia sähköautoja.
     
    SR50La, Lassivv, smicke ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  13. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    593
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Vahva tämä. Miistä ei saa nättiä kyllä tekemälläkään. Pieni ja ruma pikkupurkki, mutta hienointa tässä on se, että nyt mennään käytettävyys edellä. :)
     
  14. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kävin koeajamassa Skoda Citigon eikä se ollut ollenkaan niin huono, kun olisi voinut kuvitella. Joku ääni siitä kyllä kuului joka hiljeni, kun kytkimen painoi pohjaan (vajaa 90tkm ajettu). Mutta onhan tuossa Mii kokoluokassa peräkontin tila pieni, kun vertaa Ibizaan, Poloon tai Fiestaan. Lisäksi nuo isommat on hiljaisempia. Isoin puute että niitä ei saa sähköllä.
     
  15. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 446
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Siksi sanoinkin, että niin nätti kuin tuollainen pikkukippo voi olla. Renkaat niin kulmissa ja maksimoidaan sisätilat tuollaisessa kokoluokassa, niin ei siinä mitään muotoilua ole. Sama juttu kuin pakuissa -> käytettävyys edellä ja kaikki ihan tismalleen samanlaisia paria pokkausta lukuunottamatta.
     
  16. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    219
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Totta. Pahoittelut siitä. Ehkä kommenttini oli sopisi paremmin vastauksena tähän "Mii maniaan" mitä topicissa on viimeaikoina nähty.
     
  17. Diplomaatti

    Diplomaatti

    Viestejä:
    171
    Rekisteröitynyt:
    30.07.2019
    Nättejä? Nyt yhteys silmälääkäriin asap

    Kopistakin voi tehdä nätin jos on vain osaamista.
     
  18. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 610
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Mun mielestä Seat Miissä näkyy jo mallin ikä, eli se näyttää 10 vuotta vanhalta pikkuautolta. Jos samantyyppinen auto suunniteltaisiin nyt, siinä olisi varmaan vähän terävämmät linjat (vrt. Toyota Aygon nykyinen ja edellinen sukupolvi).
     
    SR50La tykkää tästä.
  19. Raivo

    Raivo

    Viestejä:
    271
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Makuasioita. Jos tehdään sun mielest nätti koppi niin se on taas jonkun muun mielestä "osaamattoman" tekemä tai vaatii "silmälääkärillä" käyntiä.
     
  20. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    "Hienoin” noista on minusta Up. Mutta on vain selvästi Miitä kalliimpi.

    Se hieno Taycan on taas tosi paljon isompi. Helpompi muotoilla virtaviivaiseksi (kaikkea muuta kuin koppi).
     
  21. Juke85

    Juke85

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2017
    Makuasioita sano kettu kun pallejaan nuoli. Mielestäni Citroen C2 oli aikoinaan "nätti" pikkuauto. Mutta nyt kun piruuttaan katsoin niin aika vanhaltahan tuokin jo nykypäivänä omaan silmään näyttää.
     
  22. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 446
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Sanoin jälkikäteen, mikäli jäi lukematta: "Siksi sanoinkin, että niin nätti kuin tuollainen pikkukippo voi olla. Renkaat niin kulmissa ja maksimoidaan sisätilat tuollaisessa kokoluokassa, niin ei siinä mitään muotoilua ole." En nyt kehu auton ulkomuotoa, vaan pointti oli ettei siitä saa tehtyä mitään muotoilun riemuvoittoa, vaan tuossa maksimoidaan tilat ja minimoidaan kaikki muu. Ei kai kukaan ylläty, että pikkuauto tehdään tilan eikä muotoilun ehdoilla, kun kyseessä ei ole Fiat 500 tai Twingo tms.
     
  23. elmo

    elmo

    Viestejä:
    738
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Näinpä. Kait tuo valmistajilla alkaa olla pikkuhiljaa tiedossa, että kysyntää oikeasti olisi. Ettei vaan tehdä niitä sähköpirssejä täyttämään mallirivistöjen cäppejä jotta pysytään päästötavoitteissa.
     
  24. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    "Ei kiinnosta ketään". Aika vahva ilmaisu. Tuota kokoluokkaa myydään muualla Euroopassa aika helkkaristi. Tosiasiassa tuo "koppi" vastaa kooltaan kymmenen vuoden takaista VW Poloa. Autot ovat kasvaneet melkoisesti.

    Itsellä on jo i10 ja se on nelihenkisen perheen kakkosauton tehtävät hoitanut enemmän kuin hyvin. Kun tarkoitus on saada käyttis niin eipä tuolla auton ulkonäöllä niin väliä ole. Tuolla Miin muotoilulla on saavutettu pieneen koriin hyvät tilat.

    Tokihan metsien maassa myydään mielummin Corollaa.

    Itsekin tuli Mii Electric tilattua. Toimitus on 2021.
     
  25. ATomiH

    ATomiH

    Viestejä:
    390
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Onkos tuossa enää mitään järkeä, odotella yli vuoden? Luulisi että muiltakin valmistajilta on jo vuoden päästä malleja markkinoilla. Tai sitten nykyisiä kalliimpia täyssähköjä saa käytettynä jo tuossa hintaluokassa.

    Jotenkin pystyn ymmärtämään, että odotellaan jotain erityistä ajonautintoa tarjoavaa autoa hiukan pidempäänkin. Tämän kohdalla alkaa olla jo vaikeaa... :p
     
  26. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 610
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Akkupulan takia taitaa olla pitkät toimitusajat kaikilla valmistajilla myös jatkossa. Paitsi ehkä Teslalla, mutta siinä hintaluokka onkin eri.
     
  27. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Tuo Seatin tarjous on poikkeuksellisen hyvä. Siitä kertoo sekin, että hinta on suurinpiirtein linjassa Saksan kanssa. Pitkään valmistettu halvin Renault Zoe maksaa n. 30000 ja on Clion kokoluokkaa. Sähkömallit Skoda Citigo ja Volkswagen Up eivät kilpaile hinnalla Miin kanssa. Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä suoraa kilpailijaa tähän n. 15000e hintaluokkaan. Vuoden lopusta alkaen tämänkin hinta alkaa 17000e eteenpäin.

    Sähkömarkkina täytetään vastoin monen odotuksia ensi vuonna lähinnä hintaluokassa 40000e ylöspäin.

    Käytetty sähköauto ei akkujen ikääntymisen takia ainakaan itseäni kauheasti kiinnosta. 5V/8V takuuta arvostan enemmän.


    Screenshot 2019-11-14 at 12.36.56.png
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2019
    MarkusV ja ATomiH tykkäävät tästä.
  28. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    593
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos ei haittaa odotella, niin mikäs siinä, mutta.. itse salaisesti toivon, että jo ensi vuonna tulisi uusia sähkökulkineita tarjolle, jotka kilpailisivat Miin hintaluokassa. Tai sitten muut valmistajat eivät ymmärrä kilpailupotentiaalia mikä tässä käsillä juuri on.
     
  29. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 331
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Yli vuosi on kyllä minustakin pitkä aika sitoutua odottamaan tämmöistä autoa. Siinä ajassa voi tosiaan tulla monta muutakin mielenkiintoista autoa tilalle, joiden saatavuus on parempi. Lisäksi odotellessa koko ajan menettää sitä taloudellista hyötyä, jonka sähköautolla ajellessa saa.

    Toisaalta, jos nyt ei laita nimeä jonoon, niin vuoden päästä voi olla ihan sama tilanne taas edessä eli vuonna 2021 myydäänkin autoja vuoden 2022 luovutuksella. Hankala näitä on ennustaa etukäteen, mutta itse arvasin ihan oikein Miin tapauksessa, että tästä tulee hitti ainakin ensikysynnän suhteen ja siksi olinkin heti ensimmäisenä autoa tilaamassa. En varmaan ihan ensimmäisenä autoani saa, mutta ensimmäisten joukossa nyt kuitenkin. Ensimmäisten päivien aikana kun tuli kuitenkin kymmeniä uusia tilauksia niin jopa tunneilla saattaa olla eroa milloin autonsa saa.
     
  30. BHN

    BHN

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Joku vihjaisi ajamisen edullisuudesta... Eiköhän valtio pidä huolen siitä kun nämä sähköautot parin vuoden sisään yleistyy ettei ajaminen takuulla ole sen halvempaa kuin ennenkään.

    Muutama vuosi sitten kun katumaasturikiima oli kuumimillaan monen täytyi saada 2000kg valtava katumaasturi kun pienempään ei vaan sovi. Nyt taasen pikkusähköautot myy kuin häkä. Mutta joo Seatin tarjous ihan hyvä.
     
  31. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 331
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tätä suuremmalla syyllä tähän kelkkaan kannattaa hypätä mukaan mahdollisimman aikaisin, jotta ehtii säästää edes nämä muutamat vuodet ja saada tukieurot käyttöön, kun niitä vielä jaetaan.
     
  32. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 789
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Samaa veikkaan, tavalla tai toisella tullaan autoilusta keräämään verorahoja yhtä paljon kun nytkin jossei enemmän. Tiedä sitten mitä perustetta käytetään kun ei voi ratsastaa enää ilmastonmuutoksella?
     
  33. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 331
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mitä tulee tuohon Miin ulkonäköön niin eihän se mikään muotoilun ihme ole, mutta toisaalta se voisi myös olla paljon pahempikin. On noita paljon rumempiakin autoja nimittäin myynnissä... Aika perusmuotoiltu auto, joka ei herätä tunteita niin hyvässä kuin pahassa. Ikä myös toki painaa, koska onhan kyseessä jo vuonna 2011 julkaistu malli.

    Ainakaan itselle tämmöisellä arki-/kakkosautolla ei muotoilun osalta ole lähellekään yhtä kovia vaatimuksia, josta päästäänkin toiseen kohtaan eli itselle enemmän merkkaa auton käytännöllisyys. Kun otetaan auton kokoluokka huomioon, niin autosta ei voi oikein tehdä sekä nättiä, että käytännöllistä vaan pitää valita vain toinen. Nyt Miihin kuitenkin mahtuu kuskin penkille jopa 190cm jässikkä ja samalla takapenkille jää jotain tilaa, mutta ulkonäkö kärsii. Vaihtoehtoisesti voit tehdä nätit pyöreät muodot, mutta etupenkille mahtuukin ajamaan enää kääpiö ja takapenkille ei kannata edes yrittää mahtua. Näin siis kärjistetysti.
     
  34. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    244
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Itse odotan että tulee 15000€ Lada eNiva täyssähkö. Menisi kuin häkää Suomessa. Toinen voisi olla Dacia eDuster 15000€ uutena. Suomalaiselle tulee olla vetokoukku, tilaa(farmari tai maasturi) maavaraa (autoon noustaan), ja halpa. Kulipenkeillä ja kiikariradiolla. Eli käytännössä kunhan on halpa, niin menee kuin ämpäreitä.
     
    thebe ja jarhu tykkäävät tästä.
  35. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 095
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    No juurikin näin, mielestäni kans menee jo hiukan yli jos tommosta "perus autoa" odottaa vuoteen 21 saakka o_O

    Laitetaas tämä tänne vielä:

    "...Liikenteen ympäristöasioihin keskittynyt järjestö Transport & Environment kertoo uusimmassa raportissaan, että vuoden 2021 loppuun mennessä Euroopassa on tarjolla jo 92 sähköautomallia ja 118 lataushybridimallia. Yhtä aikaa tullaan näkemään nopea hyppäys niin tarjonnassa kuin tuotantoluvuissakin." Näin TM:llä --> Tekniikan Maailma

    Itseasiassa tässä asiasta hieman paremmin:
    Valtava hybridi-ja täyssähköautomallien vyöry alkaa nyt Euroopassa – Tulossa jopa 214 mallia vuoteen 2021 mennessä

    Tämän takia on hyvä malttaa vielä hetki, toki ne onnekkaat ketkä saavat alkuvuodesta oman Miinsä voivat ostoksensa vielä jotenkin perustella itsellensä mutta että 2021 :happy::rolleyes:
     
  36. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 446
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Kuinka monta autoa tulee, joiden hinta on 16ke? Johan se on nähty, että e-corsakin maksaa yli 30 kiloeuroa ja ei se autoa paljoa Miitä isompi ole. Ei minua kiinnosta yhtään 40-50ke sähköautot, vaan halpa kakkosauto. Monilla tuntuu nyt unohtuvan se, että tässä on kyse myös ihan maksukyvystäkin. Toki olis hienoa jos pihassa olisi Model S ja Model X, mutta realiteetit nyt on polttis ykkösenä ja sähkis kakkosena. Se, että TM kertoo "tulossa on yli 200 mallia", ei se itselleni mitään auta jos niistä malleista 180 alkaa hintalapulla 30ke ja siitä yli. Edelleen, veikkaan että tuo Mii jää 16ke hintalapulla ja rangella aika marginaaliseksi, koska sähköautoista voidaan aina vetää kunnon katteita, koska uusi teknologia, hienommat vehkeet jne.
     
    SR50La, teemz, ATomiH ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  37. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 095
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    No, kuka tietää mimmonen kilpailu sitä edessä vielä on, oli se hinta mitä vaan :tup:
     
  38. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    593
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Niin kuinka todennäköistä on, että tulee myös muita malleja tarjolle joiden hinta on tuon 15 000 - 20 000e:n välissä ensi vuoden puolella. En ole itse seurannut, että mitä tohon +200 listaan kuuluu, mutta jos joku on, niin tulevatko olemaan hintaluokassaan sitä yli 30 000€ ajokkia?
     
  39. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 446
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Harva meistä sitä tietää, kuten ei tiedä myöskään sitä, että kuinka pitkä toimitusaika tulee olemaan niillä malleilla jotka julkaistaan 2020 ja 2021. Hyvinkin voi olla mahdollista, että 2020 julkaistuja täyssähköjä odotetaan sinne vuoden loppuun tai vuodelle 2021 asti. Nykyäänkin jotain Toyotan hybridiä lukuunottamatta täyssähköautoissa *keskimäärin* saa odotella useita kuukausia ja joku puoli vuotta ei ole mitenkään ihmeellinen tilanne.
     
    Makro16 tykkää tästä.
  40. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Kannattaa pyöritellä asiaa autonvalmistajien näkökulmasta. Tuosta Seatista ei jääne valmistajalle käteen mitään. Seat haluaa vaan välttyä niiltä EU:n asettamilta sakoilta mikäli malliston päästöt ylittävät asetetut vaatimukset vuodesta 2021 eteenpäin.

    Valmistajille uudet autot nykyisillä myyntikatteilla kertakaikkiaan huono bisnes ja tuota nykyisellään heikkoa katetta onkin korjattu suhteellisen tuottavalla huolto ja varaosatoiminnalla. Edellämainitun osuus sähköajoneuvoissa tulee olemaan huomattavasti kapeampi. Kate on jatkossa leivottava enenevissä määrin sähkökäyttöisten ajoneuvojen myyntihintoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautot tuskin koskaan tulevat olemaan ainakaan edullisempia, kuin vastaavat polttomoottoritekniikkaan perustuvat ajoneuvot.

    Autonvalmistajille on erityisen edullista valmistaa polttomoottoriautoja mahdollisimman pitkään sillä myös tuotantolinjat ja valmistus kokonaisuudessan on tällä hetkellä optimoitu niitä silmällä pitäen. Jotta päästään vaadittuihin päästömääräyksiin on pakko myydä tietty määrä sähköajoneuvoja. Kun puhutaan sähköautojen hintaluokasta 15000 niin on melkoisen turhaa odottaa suuria pudotuksia tuossa hintaluokassa sillä Mii:tä vastaavalla varustelulla olevaa polttomoottorikäyttöistä automaattivaihteisto ajoneuvoa automaatti-ilmastoinnilla, ym. varusteilla ei käytännössä ole tarjolla.

    Ensi vuoden tulevat mallit on jo hyvin selvillä ja niissä ei tuossa hintaluokassa käytännössä ole varteenotettavia vaihtoehtoja. Vuoden 21 osalta tilanne on vielä avoin ja hyvinkin mahdollista että siellä tarjolle tulee joku reilun kymppitonnin ladattava supermini sadan kilometrin käyttömatkalla. Yksi voisi olla esim. Renault Twingo. Kymppitonni on kuitenkin taas se hintaluokka josta valmistajalle ei oikein jää mitään käteen.

    Valtio tulee reagoimaan sähköautojen verotukseen ennemmin tai myöhemmin. Tämä on kuitenkin tehtävä vasta kun ajoneuvoja on myyty riittävästi, jotta kannustin hankkia säilyy. Sillä tiedolla en pidä uskottavana, että verotukseen tehtäisiin merkittäviä muutoksia ainakaan seuraavan kahden vuoden aikana. Verotuksen kiristys tappaisi sähköautojen myynnin joka olisi taas myrkkyä valtion pyrkimyksille pienentää kokonaispäästöjä. Sähköautojen hankintatukea tuskin tullaan jatkamaan enää nykyisestä. Tuo 2000 on merkittävä summa kun ajoneuvon hinta on noinkin edullinen kuin Mii:n tapauksessa.
     
    Zetbo tykkää tästä.
  41. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    1 114
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Siellä on 31 mallia tulossa nyt tai ensi vuoden kuluessa

    https://ev-database.org/compare/newest-upcoming-electric-vehicle

    Nykytiedon valossa ainuttakaan ei ole hinnoiteltu alle 20k€. Valmistajat laskevat varmaan insentiivien varaan myös omaa hinnoitteluaan.

    Ruotsissa Mii on kalliimpi vaikka siellä valtio antaa ilmastotukea 60 000SEK (5000EUR). Siellä ei taida tosin perusmallia olla myynnissä.

    https://www.seat.se/content/dam/cou...lista_Mii_Electric_model_year_2020_fabrik.pdf
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2019
  42. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 331
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Vähän sama, että millä itselleen perustelee sen, että Volvosta ehtii tuossa samassa ajassa putoamaan arvo sen Miin verran.
     
    mineraalimies tykkää tästä.
  43. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    No ne ensi vuoden automallit on aika lailla nyt julkaistu. Myöhemmin tulossa halpiksia on:
    * VW i.d1 (polon kokoinen, i.d3 platform). 2023.
    * Renault k-ze (ehkä dacian brandillä), Renault’s budget electric City K-ZE targets Europe | Autocar 2021
    * Uusittu fiat 500e: All-new electric Fiat 500 spied testing ahead of 2020 reveal | Autocar

    Ainoa muu joka voitaisiin julkaista lyhyellä aikataululla on isompiakkuinen Mitsubishi i-Miev.
     
  44. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Millainen Mii tuli tilattua? Meneekö i10 vaihdossa, vai suoralla kaupalla?

    Itse innostuin autosta heti kun sen hinnat julkaistiin, niin aika nopeasti tulee auto. Toki pidän tuota 31.3. aikaakin jo tosi pitkänä. Autohan voi tulla jopa vähän aikaisemmin.

    Ehkä tuo 4000+ alennus on sellainen, että se ei nyt hetkeen toistu. Toki myyjällekin siitä mainitsin, että olisi kiva myös muilla (halpa) merkeillä vastaava hinta. 2000€ hankintatukikin tuntuu enemmän Miissä kuin halpis Teslassa (49 999).

    Jos sähköautoja tulee liikaa, niin varmaan ekana olisi hyvä poistaa hankintatuki? Eli olla uusimatta sitä.
     
  45. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    593
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuossa talouselämän uutisessa mainittiin, että markkinoille tuodaan 92 täyssähköautoa. Eli suurin(ko) osa näistä on siis premium-kaaroja?

    Miten muuten liisaus-Miille käykään, vai onko tähän varauduttu vain maltillisesti. Liisaus-Mii on kuitenkin saman tuen piirissä sillä 199€/kk lähtöhinnalla.
     
  46. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    25Ax3 "latauspaikan" sulakkeet vaihdoin 16Ax3.

    Pääsulakkeet 25A
    Uunilla on 20Ax3 sulakkeet
    Kiuas on 10Ax3, 6kW eli kait 2kWx3
    Ilmalämpöpumpulla on (kolmas vaihe) 1x10A sulake. Mitsu LN35.
    "Latauspaikalla" nyt siis 1x16A (toinen vaihe).

    Tuosta katsottuna uuni 20A ja 8A sähköauton lataus saattaisi polttaa pääsulakkeet.

    Eikä tosiaan kestä olla 16A latausta ja saunaa samaan aikaan päällä.
     
  47. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    VW tuo kai jonkun latausaseman markkinoille. 2000€ avustuksen lisäksi voisi olla vaikka jotain tukea latausaseman ostamiselle?

    Jutusta:
    Hybrideillä taas pääsee bensallakin, vaikka latausasemaa ei olisikaan.
     
  48. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 331
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Johan latausaseman hankkimiseksi on tuki olemassa.
     
  49. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 355
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No niinpä onkin.
    Lataustuki julkiselle sähkäauton lataukselle

    "Mihin tukea ei myönnetä

    Tukea ei voida myöntää latausjärjestelmälle, joka asennetaan

    • maatalouskiinteistöön,
    • asuinrakkennukseen,
    • Ahvenanmaan itsehallintoalueelle.
    • Tukea ei myönnetä kotilatauspisteille.
    • Tuki ei koske käytettyjä laitteita
    • Tuen piiriin EI hyväksytä rakennusaikaisia korkoja, tai tuen saajan maksamia arvonlisäveroja
    • ei muita liittymismaksukustannuksia kuin edellä mainitut."
     
  50. P.T

    P.T

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Liesi ei varmasti ole noin tehokas, jos ei ole mikään suurtalousmalli. Pari levyä + uuni on varmaan luokkaa 5kW. En tosin tiedä käyttääkö tasaisesti eri vaiheita.
     
    jm82 tykkää tästä.