Suomessa ylipäätään on yhä enemmän pulaa eri kielien osaajista. Syynä juurikin nimenomaan pakkoruotsi, joka tuhoaa suomalaisten kielitaidon monipuolisuuden. Yhä useampi suomalainen osaa vain englantia. Eikä se todellakaan ole "englannin syy", toisin kuin valtamedia höpöhöpö-jutuissaan tasaisin väliajoin väittää.
Itse haastaisin ns. pakkoruotsin ystävät siitä, että mistä kumpuaa ajatus siitä, että kyllähän jokainen oppii hyvätasoisesti kolmannen vieraan kielen äidinkielensä lisäksi? Eli suomi + englanti + ruotsi + X? Koskeeko tämä oletusmalli myös lapsena puhedysfasiasta kärsineitä?
Meillä on maailmassa niinkin korkeasti koulutettuja, mutta kielitaidoltaan heikkoja kuin Iltasanomien matkailujutun thaimaalainen lääkäri, joka ei osannut kuin vain thain kieltä (Henkilökohtaisesti tuntuu kyllä uskomattomalta, että lääkärin omaamasta laajasta tietopohjasta eli hyvästä oppimiskyvystä huolimatta ei osaa englantiakaan, vaikka on käynyt yliopiston).
Muistakaa myös Obama ja Trump, jotka osavat vain englantia, kuin myös nykyinen presidentti Joe Biden. Myös Roomassa käydessäni erään egyptiläisen kulttuuri-instituutin näyttelyssä, ei paikan vahtimestari osannut lainkaan ns. turistienglantia, eli ilmeisesti osasi vain italiaa.
Haastaisin pakkoruotsittajat myös siitä, että kuinkahan moni englantia syntyperäisesti puhuva on opiskellut englannin päälle kolmea vierasta kieltä? Esim. Englannin lisäksi ranskan, espanjan ja venäjän kielten opiskelut ja näiden kielten mainio hallinta?
Uskallan väittää, että selkeä enemmistö englantia syntyperäisesti puhuvista puhuu heille vieraita kieliä 0-1 kpl päälle.
Kielipolitiikassa pitäisi tehdä toisen vieraan kielen opiskelusta vapaavalintainen siten, että ruotsin sijaan voi valita jonkun muun kielen opiskelun. Eli pitää opiskella äidinkielensä (suomi tai ruotsi) päälle esimerkiksi englantia ja ruotsia tai vaikkapa englantia ja espanjaa.
Jokaisen on hyvä opiskella nykymaailmassa kahta vierasta kieltä, mutta en olettaisi tai pakkoruotsittajien tavoin toteaisi, että kyllä pakkoruotsin päälle voi vielä opiskella sitä kolmatta kieltä hyvin, sillä koulun lukkarin tunnit eivät ehkä riitä siihen ja esimerkiksi lapsena puhedysfasiasta kärsineille on parempi, että keskitytään niiden kahden kielen virittämiseen hyvälle tasolle kuin otetaan vielä kolmatta vierasta kieltä peliin.