En erityisemmin pidä pääministeristämme, mutta pakkoruotsin turhuuden esimerkkinä hän on täydellinen.
Sanna Marin ei puhu ruotsia Ruotsissa käydessään. Noin sitä pitää toimia. Voisiko sen pakkoruotsin kouluissa jo lopettaa, jos pakkoruotsia koulussa lukenut pääministerikään ei osaa ruotsia?
Itse opiskelin pakosta ruotsia. Olen työskennellyt yli 20 vuotta ruotsalaisten kanssa. Eiväthän ne siellä oleta, että me suomalaiset puhuisimme heidän äidinkieltään. Englannilla aina toimitaan ja hyvin on toiminut.
Jep, Sanna kirjoitti B-ruotsista arvosanan A, mikä paljastaa, että Sanna on todellakin kirjoittanut pakkoruotsin pakosta, koska vuoden 2004 ylioppilaana yo-ruotsin vapaaehtoistuminen (2005) ei ollut vielä häntä koskettanut.
Mielestäni pakkoruotsittajilla on yksi erittäin iso vinouma ajattelussa liittyen vieraiden kielten opiskeluun. Heidän mukaansa on aivan tavallista, että ihminen kyllä voi oppia englannin ja ruotsin lisäksi vielä kolmannen vieraan kielen. Samaan aikaan tiedämme eri uutisista, että meillä on maailmassa thaimaalaisia lääkäreitä (siis hyvin koulutettujakin ihmisiä), jotka eivät osaa englantia (esim. Is.fi:n matkailuartikkelit) tai olen kohdannut muutamia italialaisia, jotka eivät osaa kuin vain italiaa (Ebayssa kaksi italialaista myyjää vastasi vastauksensa italiaksi minun englanniksi kysymiini kysymyksiin sekä Roomassa eräs museon vahtimestari ei osannut edes päivittäisasioinnin verran englantia).
Mielestäni jo se, että oppii kaksi vierasta kieltä hyvällä tasolla on jo todella paljon, sillä englannin hyväänkin osaamiseen tarvitaan varsin mittava määrä sanoja, unohtamatta toisen vieraan kielen sanavarastoa.
Pakkoruotsittajat eivät halua myöntää sitä, että tosiasiassa harvan aika ja kyvyt riittävät kolmen vieraan kielen oppimiseen ja tämä näkyy ylioppilastutkinnon tilastoissa, joissa muiden vieraiden kielten, kuin englannin suoritukset yo-kokeissa ovat vähäisiä.
Kolmen vieraan kielen osaaminen ja oppiminen on marginaalinen ilmiö maailman tasolla, eikä ole reilua odottaa, että kyllähän jokainen oppii englannin ja ruotsin lisäksi vielä kolmannen vieraan kielen.
Ainoa oikea ratkaisu olisi muuttaa pakkoruotsi oppivelvollisuudeksi kahta vierasta kieltä kohtaan. Ne, jotka eivät ole kielissä vahvoja, valitsisivat luultavasti edelleen ruotsin, koska ruotsin kielioppi ei ole kovin mahdoton. Sen sijaan varsin moni pistäisi ruotsin vaihtoon, ja tilalle tulisi saksaa, kiinaa ja ranskaa.
Kahden vieraan kielen mallilla menisin, ja kielipäät ottakoon vaikka kolmannen ja neljännen kielen rinnalle.
Tällaisia ajatuksia tuli kielissä keskinkertaisesti pärjänneeltä (Äidinkieli ja b-ruotsi M, A-englanti C).