• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua muunsukupuolisuudesta ja sukupuolen määrittelemisestä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
En itsekään tykkää tuosta monimerkityksellisyydestä. Perinteisesti mies on tarkoittanut myös tietynlaista miestä, kuten sanonnassa ole mies (sosiaalinen sukupuoli). En pidä tuostakaan sen enempää kuin seksuaali-identiteetistä, mutta näillä mennään nykyisin. Jos itse saisin päättää, termille tehtäisiin tiukat määritelmät ja niitä noudatettaisiin. Oli se sitten kromosomit (jolloin XX olisi nainen vaikka kuinka olisi muokattu mieheksi hormonein ja leikkauksin), taikka sitten leikkauksin voisi vaihtaa sukupuolta ja määriteltäisiin tiukkaan mitä pitäisi olla. Se että määriteltäisiin syntymähetken perusteella on minusta huono määritelmä.
Eikö olisi kaikista helpointa, kun meillä kerta on jo olemassa vakiintuneet termit mies ja nainen, että näille muille kuin biologisille sukupuolille keksittäisiin jotkut tarkentavat termit, kuten vaikkapa transmies?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 014
Ongelma on käsitteiden hämärtyminen, veikkaisin. Sana mies on perinteisesti viitannut ihmiseen, jolla on miehen lisääntymisvälineet. Nyt rinnalle on tuotu myös muita määritelmiä, jotka hämärtävät tuon sanan merkitystä.
Tämä on ihan sama perustelu, kun oli homoavioliittokeskustelun aikana. Avioliiton merkitys piti myös hämärtyä ja menettää merkityksensä. Ei se minusta tee yhtään vähempää tai enempää miestä, jos joku transmies kutsuu itseään mieheksi myös.
Eikö olisi kaikista helpointa, kun meillä kerta on jo olemassa vakiintuneet termit mies ja nainen, että näille muille kuin biologisille sukupuolille keksittäisiin jotkut tarkentavat termit, kuten vaikkapa transmies?
Jotenkin en usko että kyseessä on mistään helppoudesta, vaan tietty porukka vastustaa tuota muutosta ihan ideologisista syistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Mulle se riittää. Sulle siinä oli "ajattelutapaa, jota et jaa" joten en ottanut sitä lopullisena ymmärtämisenä. Mutta hyvä jos se sitä oli.

Ehkä tää oli eka kerta kun nettikeskustelu sai sitten jonkun kääntämään päänsä näissä asioissa :tup:
Tottakai se oli ymmärtämistä. Ei mun tarvi jakaa kaikkia ymmärtämiäni ajatuskulkuja. Kyllä mä ymmärrän joitakin kouluampujiakin, vaikka en heidän ajatusmaailmaansa jaa. Tai jotain kurkunleikkaajajihadisteja, kyllä mä koen, että mulle on hyvinkin selvää se ajatuskulku siellä taustalla.

E: Kenen pää tässä on siis kääntynyt?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 549
1. Isä on se, jonka siittiöistä lapsi on saanut alkunsa.
Eli lapsi joka on vaikkapa adoptoitu syntyessään ja kutsuu isäkseen sitä ihmistä, joka on hänet rakkaudella kasvattanut ja ollut tukenaan ja turvanaan viimeiset 15 vuotta on väärässä, koska hänen oikea isänsä onkin se nisti-Late, joka pani sen lapsen alulle 15+ vuotta sitten ja jota se lapsi ei ole koskaan nähnytkään? Oisko sulla "järkeenkäyvempää" ohjeistusta miten tällasta lapsen elämässä hengaavaa miestä sitten tulisi kutsua, jos ei kerran isäksi?

2. Ei, koska mielestäni syntyessä saadut ominaisuudet määrittää sukupuolen. Lisäksi siihen kuuluu muitakin asioita kuin peenor ja kivekset, mm. aataminomena.
No mitäs jos menettäisit senkin? Entäs jos partakin kasvaa vähän huonosti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tämä on ihan sama perustelu, kun oli homoavioliittokeskustelun aikana. Avioliiton merkitys piti myös hämärtyä ja menettää merkityksensä. Ei se minusta tee yhtään vähempää tai enempää miestä, jos joku transmies kutsuu itseään mieheksi myös.

Jotenkin en usko että kyseessä on mistään helppoudesta, vaan tietty porukka vastustaa tuota muutosta ihan ideologisista syistä.
No ei se nyt ihan sama perustelu ole. Uskon tuottavan lapsissa hämmennystä, jos puhutaan, että mies voi olla mitä vaan, ihan ihmisestä kiinni, mutta sitten ei saakaan mennä kuin yhteen pukuhuoneeseen tai vessaan, tai osallistua vain tietynlaisten ihmisten urheilukilpailuihin, noin esimerkiksi.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 091
Eikö olisi kaikista helpointa, kun meillä kerta on jo olemassa vakiintuneet termit mies ja nainen, että näille muille kuin biologisille sukupuolille keksittäisiin jotkut tarkentavat termit, kuten vaikkapa transmies?
Tuossa on jo pätevät termit, biologinen, sosiaalinen ja psyykkinen sukupuoli. Transmies on minusta jo siksi hankala, että en ikinä muista kummin perin tuo menee. Oliko transmies miehestä naiseksi vai naisesta mieheksi, google onneksi auttaa. Toki transmies tuo siinä lisäarvoa, että se kertoo syntymäsukupuolen. Se kai on samalla syy, miksi transsukupuoliset eivät siitä pidä.
No ei se nyt ihan sama perustelu ole. Uskon tuottavan lapsissa hämmennystä, jos puhutaan, että mies voi olla mitä vaan, ihan ihmisestä kiinni, mutta sitten ei saakaan mennä kuin yhteen pukuhuoneeseen tai vessaan, tai osallistua vain tietynlaisten ihmisten urheilukilpailuihin, noin esimerkiksi.
Ei varmasti sitäkään vertaa kuin miten palomies voi olla nainen taikka puhemies nainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Eli lapsi joka on vaikkapa adoptoitu syntyessään ja kutsuu isäkseen sitä ihmistä, joka on hänet rakkaudella kasvattanut ja ollut tukenaan ja turvanaan viimeiset 15 vuotta on väärässä, koska hänen oikea isänsä onkin se nisti-Late, joka pani sen lapsen alulle 15+ vuotta sitten ja jota se lapsi ei ole koskaan nähnytkään? Oisko sulla "järkeenkäyvempää" ohjeistusta miten tällasta lapsen elämässä hengaavaa miestä sitten tulisi kutsua, jos ei kerran isäksi?


No mitäs jos menettäisit senkin? Entäs jos partakin kasvaa vähän huonosti?
Saa toki kutsua, mutta ei se ole isä. Se on adoptioisä tai kasvatti-isä. Lapsi saa toki itse kutsua vanhempiaan miksi tahansa, toki olisi suotavaa, että joku kunnioitus säilyy.

Jäikö sulta huomioimatta se, että sanoin noiden määräytyvän syntymässä? Jos olisin syntynyt ilman miehisiä ruumiinosia, niin en usko, että näkisin itseäni mieheksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 014
No ei se nyt ihan sama perustelu ole. Uskon tuottavan lapsissa hämmennystä, jos puhutaan, että mies voi olla mitä vaan, ihan ihmisestä kiinni, mutta sitten ei saakaan mennä kuin yhteen pukuhuoneeseen tai vessaan, tai osallistua vain tietynlaisten ihmisten urheilukilpailuihin, noin esimerkiksi.
Onneksi sitä tuskin ihan noin kuitenkaan opetetaan ;)
Ei siellä nyt puhuta että mies "voi olla ihan mitä vaan". Tämä on lähinnä vastapuolen olkiukkoilua. Ihan siinä kirjassakin, josta kohu nyt lähti, selitetään biologisen -, psyykkisen - ja sosiaalisen sukupuolen merkitys ja erot.
Ehkä mulla on sitten vaan kovempi luotto lapsien kykyyn ymmärtää ja omaksua uutta, kun täällä on useampikin ollut tästä huolissaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tuossa on jo pätevät termit, biologinen, sosiaalinen ja psyykkinen sukupuoli. Transmies on minusta jo siksi hankala, että en ikinä muista kummin perin tuo menee. Oliko transmies miehestä naiseksi vai naisesta mieheksi, google onneksi auttaa. Toki transmies tuo siinä lisäarvoa, että se kertoo syntymäsukupuolen. Se kai on samalla syy, miksi transsukupuoliset eivät siitä pidä.
Juurikin näin, eli naisen kehoon syntynyttä, mutta mieheksi itsensä tuntuvaa olisi hyvä kutsua psyykkiseksi mieheksi (tai joku paremman kuuloinen väännös), eikä mieheksi.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 091
Saa toki kutsua, mutta ei se ole isä. Se on adoptioisä tai kasvatti-isä. Lapsi saa toki itse kutsua vanhempiaan miksi tahansa, toki olisi suotavaa, että joku kunnioitus säilyy.

Jäikö sulta huomioimatta se, että sanoin noiden määräytyvän syntymässä? Jos olisin syntynyt ilman miehisiä ruumiinosia, niin en usko, että näkisin itseäni mieheksi.
Nuo lyhentyvät isäksi siinä missä biologinen isä. Voit ajatella termiä isä yläkäsitteeksi, muut ovat osajoukkoja. Sama koskee myös psyykkisen miehen lyhentämistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Onneksi sitä tuskin ihan noin kuitenkaan opetetaan ;)
Ei siellä nyt puhuta että mies "voi olla ihan mitä vaan". Tämä on lähinnä vastapuolen olkiukkoilua. Ihan siinä kirjassakin, josta kohu nyt lähti, selitetään biologisen -, psyykkisen - ja sosiaalisen sukupuolen merkitys ja erot.
Ehkä mulla on sitten vaan kovempi luotto lapsien kykyyn ymmärtää ja omaksua uutta, kun täällä on useampikin ollut tästä huolissaan.
Itselläni on esiteini-iässä oleva lapsi, joka on ilmaissut hämmennyksensä asiaan liittyen. Lisäksi hän on puhunut, ettei ole ainoa laatuaan omissa porukoissaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Nuo lyhentyvät isäksi siinä missä biologinen isä. Voit ajatella termiä isä yläkäsitteeksi, muut ovat osajoukkoja. Sama koskee myös psyykkisen miehen lyhentämistä.
Aika harva tuntemani lapsi, jolla on sekä kasvatti-isä, että oikea isä, ja on näistä molemmista myös tietoinen, kutsuu kumpaakin isäksi. Kyllä niistä toinen on isä ja toinen sitten jotain muuta. Yhden tapauksen tiedän, jossa oikeaa isää ei kutsuta isäksi, tämä tapaus on sellainen, jossa oikea isä sai tietää lapsestaan (ja lapsi isästään) lapsen ollessa ~5v.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 014
Itselläni on esiteini-iässä oleva lapsi, joka on ilmaissut hämmennyksensä asiaan liittyen. Lisäksi hän on puhunut, ettei ole ainoa laatuaan omissa porukoissaan.
Kyse ei ole niin monimutkaisesta asiasta, että sitä ei teini-ikäinen pystyisi käsittämään.
Sinänsä on ihan luonnollistakin, ettei koulussa ihan kaikkea opi ekalla kerralla. Muistaakseni joskus vuosikymmeniä sitten ilmaisin hämmennykseni ruotsin deklinaatioista :D (ovat muuten sittemmin vajonneet vielä hämmennystä sekavampaan tilaan)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kyse ei ole niin monimutkaisesta asiasta, että sitä ei teini-ikäinen pystyisi käsittämään.
Sinänsä on ihan luonnollistakin, ettei koulussa ihan kaikkea opi ekalla kerralla. Muistaakseni joskus vuosikymmeniä sitten ilmaisin hämmennykseni ruotsin deklinaatioista :D (ovat muuten sittemmin vajonneet vielä hämmennystä sekavampaan tilaan)
Mää vertaamassa sukupuolta ruotsin deklinaatioihin

75aEzDW.gif
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 549
Saa toki kutsua, mutta ei se ole isä. Se on adoptioisä tai kasvatti-isä. Lapsi saa toki itse kutsua vanhempiaan miksi tahansa, toki olisi suotavaa, että joku kunnioitus säilyy.
Samalla logiikalla orpolapsien ja monien yksinhuoltajaäitien lapsien on kuitenkin turha huudella isättömyyttä, koska heillä faktisesti isä jossain on? Minulle isän ihmisestä tekee läsnäolo, ei ympäriinsä roiskitut ruumiineritteet.

Jäikö sulta huomioimatta se, että sanoin noiden määräytyvän syntymässä? Jos olisin syntynyt ilman miehisiä ruumiinosia, niin en usko, että näkisin itseäni mieheksi.
Monet näkevät. Et ole tietoinen, että intersukupuolisia ihmisiä syntyy? Jollain heidänkin on sukupuolensa valittava edustamassasi jäykässä järjestelmässä, jossa ihmiset voivat olla vain miehiä tai naisia. Oisko heittää mitään vinkkiä, että millä perusteella? Saksa kuitenkin taitaa toistaiseksi olla ainoa maa, jossa syntymäsukupuoliset kehityshäiriöt voidaan ottaa jollain tavalla huomioon papereissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 014
Mää vertaamassa sukupuolta ruotsin deklinaatioihin

Mä tahallaan väärinymmärtämässä koko pointin...

E: Vittu kaveri ensin täällä vänkää jotain selitystä tuntemuksista, jota sitten pyrkii argumentoimaan vastaan kaikella mahdollisella. Sitten vielä kehtaa väittää että ihan vilpittömästi haluaa vaan ymmärtää, vaikka tarkoitus on ihan selvästi vaan vängätä.
Sitten vielä väkisin väärinymmärtää toisten viestejä.
Yks vitun jorma koko jätkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Samalla logiikalla orpolapsien ja monien yksinhuoltajaäitien lapsien on kuitenkin turha huudella isättömyyttä, koska heillä faktisesti isä jossain on? Minulle isän ihmisestä tekee läsnäolo, ei ympäriinsä roiskitut ruumiineritteet.
Kuten sanoin, saa kutsua ihan miksi vaan.


Monet näkevät. Et ole tietoinen, että intersukupuolisia ihmisiä syntyy? Jollain heidänkin on sukupuolensa valittava edustamassasi jäykässä järjestelmässä, jossa ihmiset voivat olla vain miehiä tai naisia. Oisko heittää mitään vinkkiä, että millä perusteella? Saksa kuitenkin taitaa toistaiseksi olla ainoa maa, jossa syntymäsukupuoliset kehityshäiriöt voidaan ottaa jollain tavalla huomioon papereissa.
Tarkoitatko intersukupuolisilla siis ihmistä, jolla on sekä miehen, että naisen lisääntymisvälineet? Tottakai kehityshäiriöiset on asia erikseen. Olen käyttänyt vertauksena sitä, että mielestäni on turvallista sanoa, että ihmisellä on kaksi kättä ja kaksi jalkaa. Kun Intiassa ihan vastikään syntyi lapsi, jolla oli kolme kättä ja neljä jalkaa (vai oliko toisinpäin), niin tottakai sekin on ihminen. Kehityshäiriöiset ovat tietysti eri asia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Mä tahallaan väärinymmärtämässä koko pointin...

E: Vittu kaveri ensin täällä vänkää jotain selitystä tuntemuksista, jota sitten pyrkii argumentoimaan vastaan kaikella mahdollisella. Sitten vielä kehtaa väittää että ihan vilpittömästi haluaa vaan ymmärtää, vaikka tarkoitus on ihan selvästi vaan vängätä.
Sitten vielä väkisin väärinymmärtää toisten viestejä.
Yks vitun jorma koko jätkä.
Mitä sä nyt noin hermostut? Koitan keskustella, onnistuen jopa ihan hyvällä menestyksellä. Sitten typerään vertaukseen vastaan typerällä lauseella ja giffillä ja yks alkaa huutamaan vittua ja jormaa:confused:

E: Oletin hymiöstä, että tuo ruotsin deklinaatioihin vertaus oli vähän kieli poskessa heitetty. Jatkoin vaan tätä. Pahoittelen, mikäli ihan tosissasi noita asioita vertasit.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 014
Mitä sä nyt noin hermostut? Koitan keskustella, onnistuen jopa ihan hyvällä menestyksellä. Sitten typerään vertaukseen vastaan typerällä lauseella ja giffillä ja yks alkaa huutamaan vittua ja jormaa:confused:
Kun sä nimenomaan tartuit siihen vertaukseen, etkä siihen pointiin. Etkö oikeasti tajua mikä tuollaisessa keskustelutyylissä voi vituttaa?

Eli kun se sukupuolen eri osat ymmärrät varmaan itsekin, kun on tässä triidissä käyty useaan kertaan läpi, niin varmasti sen ymmärtää se sun lapsikin. Se että se voi olla jostain asiasta vähän epävarma tai hämmentynyt, on siinä iässä kai ihan normaalia.

Giffit nyt voi muutenkin jättää sinne räbään.

Mutta joo, vähän hedelmätöntä tää alkaa olemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kun sä nimenomaan tartuit siihen vertaukseen, etkä siihen pointiin. Etkö oikeasti tajua mikä tuollaisessa keskustelutyylissä voi vituttaa?

Eli kun se sukupuolen eri osat ymmärrät varmaan itsekin, kun on tässä triidissä käyty useaan kertaan läpi, niin varmasti sen ymmärtää se sun lapsikin. Se että se voi olla jostain asiasta vähän epävarma tai hämmentynyt, on siinä iässä kai ihan normaalia.

Giffit nyt voi muutenkin jättää sinne räbään.

Mutta joo, vähän hedelmätöntä tää alkaa olemaan.
Mun mielestä lapsi ei tarvi yhtään ylimääräistä epävarmuutta ja hämmennystä elämäänsä. Sen jos minkä olen isänä ollessa huomannut.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 091
Itselläni on esiteini-iässä oleva lapsi, joka on ilmaissut hämmennyksensä asiaan liittyen. Lisäksi hän on puhunut, ettei ole ainoa laatuaan omissa porukoissaan.
Siinä tapauksessa tarvitaan lisää opetusta, kannattaa viestiä opettajalle. Oliko käytössä jo tuo kirja? Siinä mielestäni asia selitettiin selkeästi. Voi tietysti olla että opettaja on vanhan koulukunnan kasvatteja ja siksi opetus on jäänyt pelkäksi maininnaksi.
Mun mielestä lapsi ei tarvi yhtään ylimääräistä epävarmuutta ja hämmennystä elämäänsä. Sen jos minkä olen isänä ollessa huomannut.
Oppiminen on tärkeää, ei lasta pidä tynnyrissä kasvattaa suojassa kaikelta tiedolta. Ihan siksikin esimerkiksi ET on hyvä oppiaine.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 549
Tarkoitatko intersukupuolisilla siis ihmistä, jolla on sekä miehen, että naisen lisääntymisvälineet?
Niin tai ei kumpiakaan. Silti tällaiset ihmiset kokevat usein olevansa miehiä tai naisia ilman vehkeitä tai varustettuna vääränlaisilla sellaisilla. Sanoit: "Jos olisin syntynyt ilman miehisiä ruumiinosia, niin en usko, että näkisin itseäni mieheksi." Minä väitän, että todennäköisesti silti näkisit, sillä ilman miehisiä ruumiinosia syntyminen ei vielä tee sinusta naista vaan intersukupuolisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Siinä tapauksessa tarvitaan lisää opetusta, kannattaa viestiä opettajalle. Oliko käytössä jo tuo kirja? Siinä mielestäni asia selitettiin selkeästi. Voi tietysti olla että opettaja on vanhan koulukunnan kasvatteja ja siksi opetus on jäänyt pelkäksi maininnaksi.

Oppiminen on tärkeää, ei lasta pidä tynnyrissä kasvattaa suojassa kaikelta tiedolta. Ihan siksikin esimerkiksi ET on hyvä oppiaine.
Mä taas oon sitä mieltä, ettei todellakaan tarvi lapsille tällaisia asioita opettaa. Ei ole tuo kirja käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ollaan sitten varmaan vähän eri koulukuntaa tässä asiassa.
Juu. Ja mikäs siinä, kyllähän erilaisuutta maailmaan mahtuu.

Niin tai ei kumpiakaan. Silti tällaiset ihmiset kokevat usein olevansa miehiä tai naisia ilman vehkeitä tai varustettuna vääränlaisilla sellaisilla. Sanoit: "Jos olisin syntynyt ilman miehisiä ruumiinosia, niin en usko, että näkisin itseäni mieheksi." Minä väitän, että todennäköisesti silti näkisit, sillä ilman miehisiä ruumiinosia syntyminen ei vielä tee sinusta naista vaan intersukupuolisen.
Toki myös näin. Käsittääkseni tässä keskustelussa ei niinkään ole kysymys noista kehityshäiriöisistä, tai itse ainakin miellän sen olevan eri asia.

E: Sanoisin kyllä myös, että melko rohkeaa olettamista sinulta, siis tuo miten oletat minun näkevän itseni jossain hypoteettisessa tilanteessa
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 549
Toki myös näin. Käsittääkseni tässä keskustelussa ei niinkään ole kysymys noista kehityshäiriöisistä, tai itse ainakin miellän sen olevan eri asia.
No onhan tässä keskustelussa monta kertaa kuultu transsukupuolisuuden olevan mitä tahansa kehityshäiriöstä mielenterveysongelmaan.

E: Sanoisin kyllä myös, että melko rohkeaa olettamista sinulta, siis tuo miten oletat minun näkevän itseni jossain hypoteettisessa tilanteessa
Ihan meiltä molemmilta.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 549
Mitähän mä oon susta olettanut?
Et mitään. Mutta jos sä luot hypoteettisen tilanteen, josta sulla ei ole kokemusta, mutta jossa oletat sun kokevan asioita jotenkin sillä tavalla, että pystyt kertomaan miten siinä tilanteessa olevat ihmiset kokevat ja mihin heidän pitää olla oikeutettuja, niin kyllä mulla pitää olla oikeus myös kyseenalaistaa se asia perustuen siihen, miten siinä tilanteessa oikeasti olevat ihmiset yleensä asioita kokevat ilman, että se on sulle joku hypoteettinen loukkaus.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Onko kokoomuslaisten parissa kovinkin yleistä kuvitella että miehet synnyttää jos on sellaiseksi identifioitunut?
Kyllä kokoomuskin on luvannut tämän miesten synnyttämistä estävän pakkosterilisaatiolainsäädännön purkaa, toki vasta kun keskusta, sdp, vihreät, vasemmisto ja rkp olivat vaatineet sitä ensin yhdessä ilman kokoomusta. Kuten on todettu, ei tätä asiaa vastaan haraa kuin persut ja kristilliset joihin tällainen uusi tieto uppoaa tietyistä syistä vähän hitaammin.

Eduskunta- ja pienpuolueet: viemme translain kokonaisuudistuksen eteenpäin – Itsemääräämisoikeus sukupuoleen kuuluu kaikille!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Et mitään. Mutta jos sä luot hypoteettisen tilanteen, josta sulla ei ole kokemusta, mutta jossa oletat sun kokevan asioita jotenkin sillä tavalla, että pystyt kertomaan miten siinä tilanteessa olevat ihmiset kokevat ja mihin heidän pitää olla oikeutettuja, niin kyllä mulla pitää olla oikeus myös kyseenalaistaa se asia perustuen siihen, miten siinä tilanteessa oikeasti olevat ihmiset yleensä asioita kokevat ilman, että se on sulle joku hypoteettinen loukkaus.
Sinähän sen tilanteen loit. Ja muutenkin koen ymmärtäväni omaa sielunmaisemaani paremmin kuin sinä.

E: Sinä siis loit hypoteettisen tilanteen, jossa tilanteeni olisi joku muu kuin nykyinen

E2: Eli tottakai käsittelen tätä hypoteettista tilannetta niin, että olisin sama ihminen muuten, mutta ilman "miesosia". Eihän tuollaisessa spekuloinnissa ole muuten mitään järkeä.
 
Viimeksi muokattu:

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Kyllä kokoomuskin on luvannut tämän miesten synnyttämistä estävän pakkosterilisaatiolainsäädännön purkaa, toki vasta kun keskusta, sdp, vihreät, vasemmisto ja rkp olivat vaatineet sitä ensin yhdessä ilman kokoomusta. Kuten on todettu, ei tätä asiaa vastaan haraa kuin persut ja kristilliset joihin tällainen uusi tieto uppoaa tietyistä syistä vähän hitaammin.

Eduskunta- ja pienpuolueet: viemme translain kokonaisuudistuksen eteenpäin – Itsemääräämisoikeus sukupuoleen kuuluu kaikille!
Mistä lähtien miesten synnyttämistä on estetty? Kyllä miehet ovat aivan vapaasti saaneet synnyttää tähänkin asti.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 952
Oppikirja opettaa, että mieskin voi synnyttää – Otava: "Korjaamme asian seuraavaan painokseen"

Sosiaalisessa mediassa leviää kuva kustannusyhtiö Otavan elämänkatsomustiedon oppikirjasta 7.–9. luokkalaisille. Paheksuntaa on herättänyt oppikirjan osio, jossa avataan sukupuolten moninaisuutta nykykäsityksen mukaan.

Tekstissä oppilaita evästetään kertomalla, että joissain maissa esimerkiksi Facebook antaa vaihtoehdoksi 71 erilaista vaihtoehtoa sukupuolelle.

Somekohun synnytti erityisesti kirjan kuvituksena oleva pariskunta, jonka miespuoliselta näyttävä puoliso on raskaana.




– Nykyään mieskin voi synnyttää, kuuluu kuvateksti lyhykäisyydessään.

Kuvan raskaana oleva mies on yhdysvaltalainen transmies Thomas Beatie, jonka sukupuoli on korjattu naisesta mieheksi.

Sukupuolta vaihtaessaan hän säilytti sekä kohdun että munasarjat, jonka vuoksi hän on voinut juridisena miehenä eläessään synnyttää yhteensä kolme lasta.

Kun Thomas Beatie synnytti ensimmäisen lapsensa, tyttövauvan 3.8.2008, hänen uutisoitiin ympäri maailman olevan historian ensimmäinen lapsen synnyttänyt mies.

Ennen sukupuolenvaihdostaan Thomas Beatie valittiin Miss Havaijiksi Tracy Lagondino -nimisenä naisena.

Otavan oppikirjassa Thomas Beatien kuvan ohessa oppilaita kehotetaan koulutehtävänä miettimään, mitä tarkoittaa biologinen, psyykinen ja sosiaalinen sukupuoli.

Otavan kustannusjohtaja Teuvo Sankila kertoo oppikirjan kohua herättäneen osion käsittelevän kattavasti sukupuolia ja sukupuolivähemmistöjä.

Sankilan mukaan oppikirjassa pyritään osoittamaan se tosiasia, että nykyään ihmisen sukupuoli ei välttämättä määrity syntymässä loppuelämäksi, vaan se voi olla henkilökohtainen valinta ja muokattavissa.

Kuvatekstin osalta kustannusjohtaja Sankila sanoo kritiikin olevan ymmärrettävää ja myös aiheellista. Kustantamo onkin päättänyt jatkossa tarkentaa kuvatekstin väitettä.

– Jos kuvatekstin väitteen "Nykyään mieskin voi synnyttää" irrottaa kokonaisuudesta, se on todella raflaava, Sankila myöntää.

– Asia ei ole niin yksioikoinen, että kuvatekstille löytyisi riittävää perustetta. Tulemme korjaamaan sen kirjan seuraaviin painoksiin.

Seksuaalivähemmistöjen etujärjestö Seta määrittelee sateenkaarisanastossaan miehen niin, että mies on toinen juridisista sukupuolista Suomessa ja yleinen sukupuoli-identiteetti.

Sukupuoli puolestaan on Setan mukaan juridisen määreen lisäksi erilaisista geneettisistä, kehityksellisistä, hormonaalisista, fysiologisista, psykologisista, sosiaalisista ja kulttuurisista ominaisuuksista koostuva jatkumo.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 091
Juu, tosiaan noiden kolmen (biologinen, sosiaalinen ja psykologinen) miehen määritelmän lisäksi on juridinen sukupuoli. Se on yksiselitteisin näistä neljästä määritelmästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Meinaatko että merihevosuros ei synnytäkään?
Ei, vaan tarkoittaa sitä, että vaikka joku eliölaji käyttäytyy tavalla x, se ei tarkoita, että muutkin. Jotkut eläimet lisääntyvät jopa suvuttomasti. Vai mikä on pointtisi tuossa merihevoskeississä?
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
375
Voisiko joku selittää, että mikä tuossa "mies synnyttää" tapauksessa kiukuttaa. Onko se tuo erilaisuus? Nainen on vaihtanut sukupuolen? Elämänkatsomustiedon oppikirjan kuva? Erilaisuus?
Onko tuo perheonni pois teiltä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Voisiko joku selittää, että mikä tuossa "mies synnyttää" tapauksessa kiukuttaa. Onko se tuo erilaisuus? Nainen on vaihtanut sukupuolen? Elämänkatsomustiedon oppikirjan kuva? Erilaisuus?
Onko tuo perheonni pois teiltä?
Ei siinä varsinaisesti mikään kiukuta. Itse en vaan jaa ajattelutapaa, jossa sukupuoli on jotain muuta kuin biologian määräämä asia. Kuten ilmeisesti ei muutama muukaan täällä.

Mutta kerrohan nyt noista merihevosista, kun otit puheeksi. Miten ne liittyy millään tavalla tähän käsiteltävään asiaan?
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
375
Tiijätkö, kun merihevosuros synnyttää poikaset, ei naaras. Niin eikö tuo liity tähän keskusteluun? Eikö tuokin ole luonnotonta mutta silti tuosta puhutaan oppikirjoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tiijätkö, kun merihevosuros synnyttää poikaset, ei naaras. Niin eikö tuo liity tähän keskusteluun? Eikö tuokin ole luonnotonta mutta silti tuosta puhutaan oppikirjoissa.
Mutta ethän sä voi verrata eri eläinlajeja tuolla tavalla keskenään. Ei ihmisen kaksijalkaisuus ole ollenkaan luonnotonta, vaikka hämähäkillä on kahdeksan jalkaa, ja hyönteisillä kuusi. Komodonvaraaninaaras voi lisääntyä yksin ilman urosta, eikä sekään ole luonnotonta.

Jos argumentit miesten synnyttämisen puolesta menee merihevosiin, niin oma kantani sen kun vaan vahvistuu.

E: Jos haluat verrata eläimiin, niin vertaisit edes nisäkkäisiin. Kuinkas monella nisäkäslajilla uros hoitaa synnytyksen?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 091
Ole sitä mieltä jos haluat. Itse en ole vielä kuullut yhtäkään vakuuttavaa perustelua, jotta asia ei olisi kuten sanoin.
Laki ei ole mielipideasia. Biologiassa on sentään harmaa raja-alue, laissa taas on selkeä yksiselitteisyys sen jälkeen kun sukupuoli on määrätty.

Kansalaisuuden suhteen asia on samalla tavalla selkeä, siinä tosin puuttuu biologinen osuus. On vain laillinen, sosiaalinen ja psyykkinen kansalaisuus, jos vertaa noihin termeihin. Tuo sinun määrittelysi miehelle kuuluu juuri sosiaalisen sukupuolen osioon (niin kuin muidenkin täällä). Meillä jokaisella on oma käsitys mitä miehen tulee olla. Se että sanoo laillisesti mieheksi määritellylle ettei ole mies koska hänellä on kohtu on sama kuin väittäisi että joku ei ole mies koska tämä on sivari (kärjistävä analogia).

Laillisen sukupuolen suhteen jollakin lienee voi olla useampi sukupuoli ainakin teoriassa? Jos on vaikka kaksoiskansalainen ja toisen maan mukasn mues ja toisen nainen. Itse totean vaan että sukupuolen voi määritellä monella tavalla. Jos hämääntyy jostain, niin voi kysyä tarkennusta. Ihan samalla tavalla jos joku sanoo hänellä olevan auto, niin voi kysyä mikä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Laki ei ole mielipideasia. Biologiassa on sentään harmaa raja-alue, laissa taas on selkeä yksiselitteisyys sen jälkeen kun sukupuoli on määrätty.

Kansalaisuuden suhteen asia on samalla tavalla selkeä, siinä tosin puuttuu biologinen osuus. On vain laillinen, sosiaalinen ja psyykkinen kansalaisuus, jos vertaa noihin termeihin. Tuo sinun määrittelysi miehelle kuuluu juuri sosiaalisen sukupuolen osioon (niin kuin muidenkin täällä). Meillä jokaisella on oma käsitys mitä miehen tulee olla. Se että sanoo laillisesti mieheksi määritellylle ettei ole mies koska hänellä on kohtu on sama kuin väittäisi että joku ei ole mies koska tämä on sivari (kärjistävä analogia).

Laillisen sukupuolen suhteen jollakin lienee voi olla useampi sukupuoli ainakin teoriassa? Jos on vaikka kaksoiskansalainen ja toisen maan mukasn mues ja toisen nainen. Itse totean vaan että sukupuolen voi määritellä monella tavalla. Jos hämääntyy jostain, niin voi kysyä tarkennusta. Ihan samalla tavalla jos joku sanoo hänellä olevan auto, niin voi kysyä mikä.
Siis mitä tarkoittaa laillinen, sosiaalinen ja psyykkinen kansalaisuus?

Mikä laki määrää minun sukupuoleni? Ja tottakai voin olla eri mieltä lakikirjan kanssa, vaikka se jotain määräisikin. Jos laki määrittää, että huumeiden käyttö tai punaisia päin kävely on väärin, niin ei minun tietääkseni tarvitse noita lakeja hyväksyä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Tiijätkö, kun merihevosuros synnyttää poikaset, ei naaras. Niin eikö tuo liity tähän keskusteluun? Eikö tuokin ole luonnotonta mutta silti tuosta puhutaan oppikirjoissa.
tiedemiehet on vaan kategorisoinu nuo merihevoset päin persettä. se joka synnyttää on naarasmerihevonen. näin ainakin itse kategorisoisin ne, että se joka synnyttää = naaras. miksi sitä merihevosta joka synnyttää pitäisi kutsua urokseksi? ei mitään logiikkaa noissa tiedemiehissä joskus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
tiedemiehet on vaan kategorisoinu nuo merihevoset päin persettä. se joka synnyttää on naarasmerihevonen. näin ainakin itse kategorisoisin ne, että se joka synnyttää = naaras. miksi sitä merihevosta joka synnyttää pitäisi kutsua urokseksi? ei mitään logiikkaa noissa tiedemiehissä joskus.
Ei, vaan uros on se, joka tuottaa hedelmöittävät solut, naaras taas hedelmöitettävän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 975
Viestejä
4 241 672
Jäsenet
71 283
Uusin jäsen
juuuuuu

Hinta.fi

Ylös Bottom