• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua muunsukupuolisuudesta ja sukupuolen määrittelemisestä

Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Kieltämättä kysymyksiisi on tavallisem cis-sukupuolisen vaikea vastata. Todennäköisesti 99, 9 % ketjuun osallistuneista on sellaisia. Ja todennäköisesti tällä palstalla suurin osa on miehiä. Joudut ehkä kysymään muualta. Omasta puolestani kannatan myönteistä ja avointa suhtautumista kanssaihmisiin ja niiden kummallisiinkin ongelmiin. En usko että minulla on enää lisättävää aiheeseen jos on tähänkään asti ollut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Jos sä olet oikeasti kiinnostunut niin sun kannattaisi kysyä niiltä, joilla noita mielestäsi erikoisia tuntemuksia on. Ja pitää avoin mieli sen sijaan, että alat välittömästi haastamaan jos "et ymmärrä".

Mutta joo, on se jännää kun just tän tyyppiset asiat pitää pystyä sulle selittämään niin, että vastentahtoisesti ymmärrät vaikka maailma ympärillä pyörii ilman, että suurimman osan asioista toimintaa lopulta harva meistä juurikaan ymmärtää.
Olen ymmärtänyt, että jokaisella on sekä biologinen, että psyykkinen sukupuoli. Minulle on täysin selvää, miten tuo biologinen sukupuoli määräytyy. Psyykkisestä en ole ihan varma. Siksi asiasta kysyn.

Käytyjen keskustelujen (täällä ja muualla), sekä kuulemani ja lukemani mukaan tuo psyykkinen sukupuoli on tunne omasta sukupuolestaan. Jos näin ei ole, niin korjatkaa toki joku.

Koska ymmärrykseni mukaan asia on, kuten yllä mainitsin, olenkin koittanut kysellä, millainen se tunne omasta sukupuolestaan ihmisillä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kieltämättä kysymyksiisi on tavallisem cis-sukupuolisen vaikea vastata. Todennäköisesti 99, 9 % ketjuun osallistuneista on sellaisia. Ja todennäköisesti tällä palstalla suurin osa on miehiä. Joudut ehkä kysymään muualta. Omasta puolestani kannatan myönteistä ja avointa suhtautumista kanssaihmisiin ja niiden kummallisiinkin ongelmiin. En usko että minulla on enää lisättävää aiheeseen jos on tähänkään asti ollut.
Eli onko siis niin, että naisen kehossa elävä ihminen, joka tuntee olonsa mieheksi, tuntee kuitenkin jotenkin eri tavalla, kuin vaikkapa minä, joka olen syntymästäni asti tuntenut oloni mieheksi? Tai kuka muu vastaava mies?

Jos on näin, niin eikö olisi reilua sanoa, että nuo tuntevat olonsa joksikin muuksi kuin mieheksi?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
Sain vastaukseksi miehestä, että mies ei ajattele näitä asioita. Kun minä nyt kuitenkin ajattelen, niin enkö olekaan mies?

E: Mikäli kuitenkin olen, vaikka näitä asioita ajattelenkin, niin on siis oltava jotain muuta. Mitä?
Tuossa laitoin määritelmät. Biologisen tiedät. Sosiaalisen määrittää muut, psyykkisen sinä. Psyykkinen voi olla myös sukupuoleton.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Koska ymmärrykseni mukaan asia on, kuten yllä mainitsin, olenkin koittanut kysellä, millainen se tunne omasta sukupuolestaan ihmisillä on.
Miten sen sulle voisi selittää niin, että sä ymmärrät ja vastakysymystä ei tule? Jos sanon, että "tunnen olevani mies", tulee vastakysymys "niin mutta miten sä siis sen tunnet?".

Kuitenkin tässä lopulta ajautuu taas johonkin näppärään ansaan kun ei osaa eikä jaksa analysoida ihmisaivojen toimintaa niin, ettei virheitä juttuun tulisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tuossa laitoin määritelmät. Biologisen tiedät. Sosiaalisen määrittää muut, psyykkisen sinä. Psyykkinen voi olla myös sukupuoleton.
Mutta mikä virka on sellaisella sukupuolimäärittelyllä, jonka jokainen voi itse päättää? Tai laajemmassa kuvassa tietysti ylipäätään määritellä mitään sellaista asiaa, mille ei ole minkäänlaisia vakioituja määritelmiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Yritän ymmärtää, mitä ovat nuo muut kuin biologiset sukupuolet. Kun asiasta kysyn selkeitä yksinkertaisia kysymyksiä, niin vastaukset on joko kiertelyä asian ympärillä, tai suoranaista pään aukomista, kuten tämä viestisi.
Älä nyt oikeasti viitsi :facepalm:
Aivan. Ja juuri sen takia olen tässä koittanut kysellä, että miltä se miehenä oleminen tuntuu? Tai naisena? Ei ole kukaan vaan vielä kertonut minulle, että mitä on olla mies.
Musta tuntuu mieheltä. Musta tuntuu että mulla on kaks kättä jne...
Jos taas tilanne on se, ettei ole olemassa mitään miehiä yhdistäviä ei-fyysisiä tekijöitä, niin voidaan mielestäni turvallisesti sanoa, että todellisuudessa ei ole olemassa mitään muita sukupuolia kuin biologiset.
Tilanne ei ole se.
Eikä näin tällaiseen epärehelliseen kehäpäätelmään pääse, ellei halua vängätä asiasta.

E: autan vähän.
Wikipediasta eka kappale:
Transsukupuolisuus (vanh. transseksuaalisuus) on sukupuolisuuden ilmiö, jossa transsukupuolisen henkilön kokemus omasta sukupuoli-identiteetistään ei vastaa sitä biologista ja sosiaalista sukupuolta, johon hänet on syntymän yhteydessä määritelty. Transsukupuolinen kokee usein syntymässä määritellyn sukupuolensa ja siihen liittyvät fyysiset piirteet ja sosiaaliset roolit itselleen vieraiksi, ahdistavaksi ja vastenmielisiksi ja toivoo näiden piirteiden ja roolien muuttamista omaa sukupuoli-identiteettiään vastaaviksi sukupuolenkorjausprosessilla.[1][2][3] Yli 99 prosentilla väestöstä biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti ovat yhtenevät.[4]
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
Mutta mikä virka on sellaisella sukupuolimäärittelyllä, jonka jokainen voi itse päättää? Tai laajemmassa kuvassa tietysti ylipäätään määritellä mitään sellaista asiaa, mille ei ole minkäänlaisia vakioituja määritelmiä.
Aika moni asia ihmisessä on sellainen jonka hän itse määrittää, varsinkin jos puhutaan identiteetistä tai ideologian kannattajasta. Esimerkiksi määrittelyt omasta luonteesta on monesti sellaisia, oma kuva on hyvinkin subjektiivinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Miten sen sulle voisi selittää niin, että sä ymmärrät ja vastakysymystä ei tule? Jos sanon, että "tunnen olevani mies", tulee vastakysymys "niin mutta miten sä siis sen tunnet?".

Kuitenkin tässä lopulta ajautuu taas johonkin näppärään ansaan kun ei osaa eikä jaksa analysoida ihmisaivojen toimintaa niin, ettei virheitä juttuun tulisi.
Kiinnostaa se, että mikä saa sinut tuntemaan olosi mieheksi? Itsekin tunnen itseni mieheksi, mutta omalla kohdallani kaikki, mikä minusta tekee miehen, liittyy fyysisiin ominaisuuksiini. Ilman niitä en kokisi olevani mies.

Jos jollakin on jotain muita tuntemuksia, niin haluaisin kuulla niistä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
Kiinnostaa se, että mikä saa sinut tuntemaan olosi mieheksi? Itsekin tunnen itseni mieheksi, mutta omalla kohdallani kaikki, mikä minusta tekee miehen, liittyy fyysisiin ominaisuuksiini. Ilman niitä en kokisi olevani mies.

Jos jollakin on jotain muita tuntemuksia, niin haluaisin kuulla niistä.
Itse en tunne itseäni mieheksi taikka naiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Musta tuntuu mieheltä. Musta tuntuu että mulla on kaks kättä jne...
Johtuuko se sun tuntemus miehenä olosta sun fyysisistä ominaisuuksista vai jostain muusta? Entä sun tunne kaksikätisyydestä? Jos vastaus on eri, niin miksi vertaat näitä keskenään? Jos vastaus on sama, niin tunnet olosi mieheksi fyysisten ominaisuuksiesi perusteella.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Kiinnostaa se, että mikä saa sinut tuntemaan olosi mieheksi? Itsekin tunnen itseni mieheksi, mutta omalla kohdallani kaikki, mikä minusta tekee miehen, liittyy fyysisiin ominaisuuksiini.
Tarkoitatko, että myös seksuaalinen preferenssisi perustuu siihen, että olet katsonut housuissasi olevan munat? Valtaosa lajeista ja niiden edustajista tuntee kuitenkin vetoa fyysisesti vastakkaiseen sukupuoleen vaikka eivät ajattelekaan niin korkealla tasolla, että tutkivat vehkeitään ja miettivät, minkälaisiin vehkeisiin ne parhaiten sopivat.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
Ok. Tunnetko oloasi miksikään? Tai siis onko olemassa mitään määrittelyä, joka sukupuoltasi kuvaisi?
Eipä oikeastaan. Biologisena määrittelynä mies sopii, sosiaalisen määrittää muut. Fyysisesti olen miehen näköinen, käytös taas ei vastaa yleisiä rooleja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Johtuuko se sun tuntemus miehenä olosta sun fyysisistä ominaisuuksista vai jostain muusta? Entä sun tunne kaksikätisyydestä? Jos vastaus on eri, niin miksi vertaat näitä keskenään?
Johtunee siitä, miten mun aivot käsittelee sitä tietoa mitä ne saa mun kropalta.
Jos vastaus on sama, niin tunnet olosi mieheksi fyysisten ominaisuuksiesi perusteella.
Se vitun pointti olikin, että kun ne transsukupuoliset ei tunne niin, niistä fyysisistä ominaisuuksista huolimatta.
Etkö aidosti ymmärrä tätä?
Uudestaan wikipediasta:
Transsukupuolisuus (vanh. transseksuaalisuus) on sukupuolisuuden ilmiö, jossa transsukupuolisen henkilön kokemus omasta sukupuoli-identiteetistään ei vastaa sitä biologista ja sosiaalista sukupuolta, johon hänet on syntymän yhteydessä määritelty. Transsukupuolinen kokee usein syntymässä määritellyn sukupuolensa ja siihen liittyvät fyysiset piirteet ja sosiaaliset roolit itselleen vieraiksi, ahdistavaksi ja vastenmielisiksi ja toivoo näiden piirteiden ja roolien muuttamista omaa sukupuoli-identiteettiään vastaaviksi sukupuolenkorjausprosessilla.[1][2][3] Yli 99 prosentilla väestöstä biologinen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti ovat yhtenevät.[4]
Hieman rautalangasta:
Kun sulla on vaikka normaalisti toimiva polvi, niin se ei juuri tunnu miltään -> et oikein kiinnitä siihen huomiota.
Kun sun polvessa on vaikka joku ristiside paskana, niin se tuntuu ja varmasti haittaa sun elämää.

Toisaalta vähän nyt on sulla niin kova vänkäysvaihe päällä, että et kyllä aidosti halua asioista keskustella.
Jos kuitenkin et puhu paskaa, ja haluat tietää tuosta aiheesta, niin lue ihan oikeilta asiantuntijoilta, äläkä koita puhua toisia mutuilijoita pussiin jollain tekniikkafoorumilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tarkoitatko, että myös seksuaalinen preferenssisi perustuu siihen, että olet katsonut housuissasi olevan munat? Valtaosa lajeista ja niiden edustajista tuntee kuitenkin vetoa fyysisesti vastakkaiseen sukupuoleen vaikka eivät ajattelekaan niin korkealla tasolla, että tutkivat vehkeitään ja miettivät, minkälaisiin vehkeisiin ne parhaiten sopivat.
En. Olen kokeillut seksiä niin miesten kuin naistenkin kanssa, ja olen todennut seksin naisen kanssa olevan mukavampaa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
Ajatellaan lady boyta. Biologisesti mies, identiteetti heillä voi vaihdella. Miksi määrittelisitte heidän sosiaalisen sukupuolensa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Hieman rautalangasta:
Kun sulla on vaikka normaalisti toimiva polvi, niin se ei juuri tunnu miltään -> et oikein kiinnitä siihen huomiota.
Kun sun polvessa on vaikka joku ristiside paskana, niin se tuntuu ja varmasti haittaa sun elämää.
Tämä kuulostaa siltä, että tuo on psyykkinen häiriö siinä missä paskana oleva polvi on fyysinen häiriö.

Mulla on lähipiirissä yks tyyppi, joka on näiden asioiden kanssa kipuillut pidemmän aikaa, joten olen kyllä keskustellut asioista muuallakin kuin tekniikkafoorumilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ajatellaan lady boyta. Biologisesti mies, identiteetti heillä voi vaihdella. Miksi määrittelisitte heidän sosiaalisen sukupuolensa?
Itse näen, että biologia määrää sukupuolen.

E: Tai pikemminkin niin, etten näe mitään mieltä sellaisessa sukupuolimäärittelyssä, joka on jossain määrin kiistanalainen. Hermikset ja muut kehityshäiriöiset erikoistapaukset tietysti erikseen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tämä kuulostaa siltä, että tuo on psyykkinen häiriö siinä missä paskana oleva polvi on fyysinen häiriö.
Tämä kuulostaa siltä, että löysit tenttaamisen jälkeen mahdollisesti virheellisen analogian ja nyt pääsit sitten tarttumaan siihen sen sijasta, että yrittäisit ymmärtää, kuten alun perin väitit tavoitteesi olevan :kahvi:

Ei tässä mitään uutta... :think:
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
Itse näen, että biologia määrää sukupuolen.
Minusta koko määritelmä on tarpeeton. Biologisestikin määritelmiä on useampi, kromosomit ovat minusta paras määritelmä siinä. Se millaiseksi itsensä muokkaa on oma asia siinä missä silikonitissit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tämä kuulostaa siltä, että löysit tenttaamisen jälkeen mahdollisesti virheellisen analogian ja nyt pääsit sitten tarttumaan siihen sen sijasta, että yrittäisit ymmärtää, kuten alun perin väitit tavoitteesi olevan :kahvi:

Ei tässä mitään uutta... :think:
No jos on parempi analogia virheellisen tilalle, niin antaa tulla vaan. Tottakai puutun virheelliseen analogiaan, sehän on ihan perusjuttuja keskustelussa, kun halutaan ymmärtää toista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Musta nyt on vähän tarkoituksenhakuista muutenkin, jos toinen pyrkii tekemään selvyyden vuoksi jonkun esimerkin monimutkaiseen asiaan, niin sitten pyritään lähinnä tökkimään reikiä analogiaan ja sen perusteella kumoamaan jotain tieteellistä konsensusta. Sen esimerkin tarkoitus nyt ei ehkä ole näissä keskusteluissa olla mikään täydellinen teoria, vaan pyrkiä kansankielisesti selittämään jotain monimutkaista (josta ilmeisesti tässä keskustelussa kaikilla osapuolilla on aika rajalliset tiedot).
Vähän samaa näkee usein jossain ilmastomuutoskeskusteluissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Anoreksiassakin korjataan keho
No ei todellakaan. Tunnen parikin entistä anorektikkoa, eikä näillä todellakaan ollut kehossa mitään vikaa, vaan päässä. Vuosikausien psykiatristen hoitojen jälkeen en sanoisi, että siinä korjataan kehoa.

E: Tai no joo. Ultimaattinen tavoite tietysti saada se keho terveeksi, mutta se tapahtuu korjaamalla ajattelua, ei kehoa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
No ei todellakaan. Tunnen parikin entistä anorektikkoa, eikä näillä todellakaan ollut kehossa mitään vikaa, vaan päässä. Vuosikausien psykiatristen hoitojen jälkeen en sanoisi, että siinä korjataan kehoa.

E: Tai no joo. Ultimaattinen tavoite tietysti saada se keho terveeksi, mutta se tapahtuu korjaamalla ajattelua, ei kehoa.
Transuillakin ihminen yritetään saada niin terveeksi kuin mahdollista. Lääkäri sitten joutuu päättämään yhdistelmän hoitoja. Monesti korjataan sekä kehoa että mieltä, osa selviää pelkällä mielen korjauksella.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
No jos on parempi analogia virheellisen tilalle, niin antaa tulla vaan. Tottakai puutun virheelliseen analogiaan, sehän on ihan perusjuttuja keskustelussa, kun halutaan ymmärtää toista.
Parempi olla esittämättä niitä analogioita. Jos joku ei ymmärrä, ei hän ymmärrä analogiana esitetyn asian aiheuttamaa tunnetakaan tai sitten alkaa osoittelemaan paskaa analogiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Transuillakin ihminen yritetään saada niin terveeksi kuin mahdollista. Lääkäri sitten joutuu päättämään yhdistelmän hoitoja. Monesti korjataan sekä kehoa että mieltä, osa selviää pelkällä mielen korjauksella.
No mutta jos sitä lääkäri yrittää saada terveeksi, niin silloinhan kyse on sairaudesta. Ja jos kyse on sairaudesta, niin on mielestäni äärimmäisen epärehellistä sekä vahingollista puhua, että kysymyksessä olisi joku sukupuoli.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
No mutta jos sitä lääkäri yrittää saada terveeksi, niin silloinhan kyse on sairaudesta. Ja jos kyse on sairaudesta, niin on mielestäni äärimmäisen epärehellistä sekä vahingollista puhua, että kysymyksessä olisi joku sukupuoli.
Miksi se on vahingollista? Jos hoitona on muuttaa muistuttamaan eri sukupuolta kuin mihin on syntynyt, niin mikä olisi termi?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Miksi se on vahingollista? Jos hoitona on muuttaa muistuttamaan eri sukupuolta kuin mihin on syntynyt, niin mikä olisi termi?
Vaikkapa siksi, että muutoin identiteettinsä kanssa hukassa olevat voivat alkaa ajatella, että se onkin heidän ongelmansa, vaikkei pohjimmiltaan olisi. Totuuden hämärtäminen harvoin mielestäni on hyväksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Eli siis ei lääketieteellinen eikä luokiteltavaksi sairaudeksi?
Ei ihan niinkään. Kuten jo sanoin, niin anoreksia toimii hyvänä vertauksena. Pienirintaisuuden otin esiin siksi, että on luonnollinen ominaisuus, toisin kuin rinnan menettäminen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Jos taas tilanne on se, ettei ole olemassa mitään miehiä yhdistäviä ei-fyysisiä tekijöitä, niin voidaan mielestäni turvallisesti sanoa, että todellisuudessa ei ole olemassa mitään muita sukupuolia kuin biologiset.
onhan noita yhdistäviä tekijöitä vaikka kuinka paljo. yleisesti ottaen, miehet esimerkiksi puhuu eri tavalla, me kannamme vihkoa erilailla koulussa kuin naiset (huomasin tämän aikoinaan jotain 15 vuotiaana), me tykkäämme eri ammateista kuin naiset, me olemme enemmän kiinnostuneita esineistä ja naiset on enemmän kiinnostuneita ihmisistä (tästä oli joku psykologinen tutkimus), me tykkäämme erilaisista vaatteista, me olemme suorapuheisempia kuin naiset jne.

valokuvatodiste siitä että miehet ja naiset kantaa vihkoa erilailla:



mutta jos kannat vihkoa pään päällä tai selän takana, ei se tee susta muunsukupuolista. tämä on täyttä hulluutta tämä nykyaika että jos joku mies vaikka käyttäytyy vähä neitimäisesti, hän on muka nainen tai jotain. mutta onhan se tietty vähä homoa kantaa vihkoa tissien edessä kuten nainen, mutta ei sellainen mies nyt kirjaimellisesti kuitenkaan homo välttämättä ole.

ja miltä tuntuu olla mies? sen tuntee hyvin jos on laittaa liian kireät housut jalkaan, mutta toisaalta se voi tehdä miehestä homomaisen, koska kireät housut on naisellisia. parempi tapa jos haluaa tuntea minkälaista on olla mies, on tehdä miehekkäitä asioita, kuten ajaa rekalla, tehdä metalli/puusepäntöitä, rakennustöitä, metsästystä, nostella painoja tai sahata puita moottorisahalla jne. miesten ei kannata harrastaa liikaa kudontaa, koska se on naisellista työtä, joten mies voi muuttua naiseksi. selfieitä ei myöskään kannata ottaa liikaa, se on naisten juttuja.

mutta joo, kyllähän kaikki varmaan tajuaa nämä asiat, että mitkä käyttäytymiset ja työt on miehekkäitä ja naisellisia jne. ainakin ihmiset tiesi nämä asiat ennen kun ihmiskunta tuli pikkuhiljaa hulluksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 118
JOS kroppa on kunnossa (Geenit ja hormonit ok), niin psyykinen häiriöhän se on täysin, jos se ihminen on mielestään eri sukupuolta.

Sama, jos ihminen kuvittelee olevansa esim koira tms. Nykyisin vain melko suuressamäärinsallitaan tuollaiset ongelmat, kunhan niistä ei ole ihan liikaa muille haittaa.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Identiteettiä ei voi kuulemma tuntea mieheksi ilman munia, mutta sama porukka usein itse identifioituu esimerkiksi isänmaallisiksi. No miltäs se tuntuu olla identiteetiltään isänmaallinen ja missä ruumiinosassa se tuntuu? Tarvitaanko tähänkin tuntemukseen kireät housut, kireä vyölaukku vai riittääkö pelkästään vähän kireämmälle väännetty otsapanta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Identiteettiä ei voi kuulemma tuntea mieheksi ilman munia, mutta sama porukka usein itse identifioituu esimerkiksi isänmaallisiksi. No miltäs se tuntuu olla identiteetiltään isänmaallinen ja missä ruumiinosassa se tuntuu? Tarvitaanko tähänkin tuntemukseen kireät housut, kireä vyölaukku vai riittääkö pelkästään vähän kireämmälle väännetty otsapanta?
Tuskin olit tosissasi, mutta isänmaallisuus on jonkin sortin aate. Sukupuoli taas ei.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 446
Tuskin olit tosissasi, mutta isänmaallisuus on jonkin sortin aate. Sukupuoli taas ei.
Kyllä molemmat määrittää ihmisen identiteettiä, eli sitä mikä ja kuka kokee olevansa. Keskustelu on järjetön, jos aletaan vaatia, että pitäisi kuvailla jotain mikä tuntuu luontaiselta osalta omaa olemusta. Mikä on syntymäsokean lempiväri?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kyllä molemmat määrittää ihmisen identiteettiä, eli sitä mikä ja kuka kokee olevansa. Keskustelu on järjetön, jos aletaan vaatia, että pitäisi kuvailla jotain mikä tuntuu luontaiselta osalta omaa olemusta. Mikä on syntymäsokean lempiväri?
Miten niin määrittää? Vaikka mä olen mies, niin käsitääkseni se ei sido mua yhtään minkäänlaiseen toimintaan tai ajatteluun. Jos olen isänmaallinen, kommunisti tai muslimi, niin ne jo sitoo tietynlaiseen ajatteluun. Mielestäni näissä on huomattava ero.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
Miten niin määrittää? Vaikka mä olen mies, niin käsitääkseni se ei sido mua yhtään minkäänlaiseen toimintaan tai ajatteluun. Jos olen isänmaallinen, kommunisti tai muslimi, niin ne jo sitoo tietynlaiseen ajatteluun. Mielestäni näissä on huomattava ero.
Ajattelet nyt vain biologista määrittelyä miehelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ajattelet nyt vain biologista määrittelyä miehelle.
Miten niin? Miten se määrittää mitään, että joku on mies psykologisesti? Mihin se sitoo samalla tavalla kuin vaikkapa mainitsemani isänmaallisuus, kommunismi tai islam?

E: Eli onko siis olemassa joku asia, mitä mies ei voi tehdä tai olla tekemättä, tai ajatellla tai olla ajattelematta? Esim. kommunisti ei mitenkään voi kannattaa vapaata markkinatalouta.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 973
Miten niin? Miten se määrittää mitään, että joku on mies psykologisesti? Mihin se sitoo samalla tavalla kuin vaikkapa mainitsemani isänmaallisuus, kommunismi tai islam?

E: Eli onko siis olemassa joku asia, mitä mies ei voi tehdä tai olla tekemättä, tai ajatellla tai olla ajattelematta? Esim. kommunisti ei mitenkään voi kannattaa vapaata markkinatalouta.
Laitoin sinulle aiemmin sukupuolen kolme määritelmää. Niistä se selviää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 347
Viestejä
4 192 615
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
Zukis

Hinta.fi

Ylös Bottom