Suomi on todellakin ainoa länsimaa, jossa transvestiitilla ei ole oikeutta olla olemassa. Meitä ei näy oikeastaan missään, minkä ootte varmaan todenneet omin silmin.No tässä sulla on se klassinen "Miksi korjata asiaa A kun asia B:kin on rikki ja mun mielestä tärkeämpi?" virhepäätelmä. Se, että asiaa A korjataan ei tarkoita, etteikö myös asiaa B voisi korjata.
Lisäksi kun puhutaan asioista, kuten eheytyshoitojen kieltäminen, niin nuo ovat helposti konkretisoitavia tavoitteita. Jos asia voidaan korjata lailla (tai ainakin yrittää korjata sitä lailla), niin se on aika paljon helpommin tavoiteltava maali kuin esimerkiksi transvestiittien yleisen hyväksynnän edistäminen.
Myönnetään, että kerta en ole noissa ryhmissä sisällä, niin on aika mahdotonta kommentoida noiden sisäistä dynamiikkaa ja keskustelua, mutta näin ulkopuolisena tarkkailijana en kyllä näe mitään tuollaista sun väittämään. Joo, transvestiittien aseman parantaminen ei ole ollut mikään vasemmiston tai sateenkaariväen prioriteetti, mutta en kyllä myöskään ole nähnyt, että nuo olisivat pyrkineet sitä puskemaan mitenkään toiseenkaan suuntaan. Nuo ryhmät ovat pyrkineet edistämään yleistä erilaisuuden hyväksyntää, joten näkisin että transvestiitit menevät siihen siinä missä muutkin perinteisistä sukupuolinormeista poikkevat.
Ajatus siitä, ettei meitä saisi olla olemassa Suomessa, on lähtenyt kasvamaan seksuaalivähemmistöjen sisällä. Mukaan tähän ajatteluun on saatu feministejä, joille valkoihoinen heteromies on aina patriarkaatin edustaja.
Transvestiitteihin kohdistuva viha ja syrjintä on sitten kanavoitu kaikkiin niihin puoleisiin, jotka ovat Setan lähellä. Vihreät, Vasemmistoliitto ja SDP ovat taipuneet mukaan tähän ajatteluun. Näissä puolueissa ei ole poliitikkoja, jotka lähtisi tietoisesti tekemään vastoin transnaisten ja feministien tahtoa, koska se voisi olisi poliittisen uran loppu.
Mä olen lähestynyt asiallisella sähköpostilla näiden puolueiden kansanedustajia ja kysynyt, voisiko meidän huonon aseman parantamiseksi tehdä mitään. En koskaan saanut mitään vastausta Vihreiden ja SDP:n poliitikoilta. Vasemmistoliitosta vastasi yksi kansanedustaja ja hän oli Anna Kontula, mutta hänkin vain hölisi jotakin äärioikeistosta.
Viimeksi muokattu: