• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua muunsukupuolisuudesta ja sukupuolen määrittelemisestä

No tässä sulla on se klassinen "Miksi korjata asiaa A kun asia B:kin on rikki ja mun mielestä tärkeämpi?" virhepäätelmä. Se, että asiaa A korjataan ei tarkoita, etteikö myös asiaa B voisi korjata.
Lisäksi kun puhutaan asioista, kuten eheytyshoitojen kieltäminen, niin nuo ovat helposti konkretisoitavia tavoitteita. Jos asia voidaan korjata lailla (tai ainakin yrittää korjata sitä lailla), niin se on aika paljon helpommin tavoiteltava maali kuin esimerkiksi transvestiittien yleisen hyväksynnän edistäminen.

Myönnetään, että kerta en ole noissa ryhmissä sisällä, niin on aika mahdotonta kommentoida noiden sisäistä dynamiikkaa ja keskustelua, mutta näin ulkopuolisena tarkkailijana en kyllä näe mitään tuollaista sun väittämään. Joo, transvestiittien aseman parantaminen ei ole ollut mikään vasemmiston tai sateenkaariväen prioriteetti, mutta en kyllä myöskään ole nähnyt, että nuo olisivat pyrkineet sitä puskemaan mitenkään toiseenkaan suuntaan. Nuo ryhmät ovat pyrkineet edistämään yleistä erilaisuuden hyväksyntää, joten näkisin että transvestiitit menevät siihen siinä missä muutkin perinteisistä sukupuolinormeista poikkevat.
Suomi on todellakin ainoa länsimaa, jossa transvestiitilla ei ole oikeutta olla olemassa. Meitä ei näy oikeastaan missään, minkä ootte varmaan todenneet omin silmin.

Ajatus siitä, ettei meitä saisi olla olemassa Suomessa, on lähtenyt kasvamaan seksuaalivähemmistöjen sisällä. Mukaan tähän ajatteluun on saatu feministejä, joille valkoihoinen heteromies on aina patriarkaatin edustaja.

Transvestiitteihin kohdistuva viha ja syrjintä on sitten kanavoitu kaikkiin niihin puoleisiin, jotka ovat Setan lähellä. Vihreät, Vasemmistoliitto ja SDP ovat taipuneet mukaan tähän ajatteluun. Näissä puolueissa ei ole poliitikkoja, jotka lähtisi tietoisesti tekemään vastoin transnaisten ja feministien tahtoa, koska se voisi olisi poliittisen uran loppu.

Mä olen lähestynyt asiallisella sähköpostilla näiden puolueiden kansanedustajia ja kysynyt, voisiko meidän huonon aseman parantamiseksi tehdä mitään. En koskaan saanut mitään vastausta Vihreiden ja SDP:n poliitikoilta. Vasemmistoliitosta vastasi yksi kansanedustaja ja hän oli Anna Kontula, mutta hänkin vain hölisi jotakin äärioikeistosta.

Viimeksi muokattu:
Suomi on todellakin ainoa länsimaa, jossa transvestiitilla ei ole oikeutta olla olemassa. Meitä ei näy oikeastaan missään, minkä ootte varmaan todenneet omin silmin.
En kyllä todellakaan tajua, että miksi väität tuollaista. Suomessa ei ole mitään lakeja, jotka jotenkin estäisivät transvestiittejä olemasta oma itsensä. Päinvastoin, ne samat lait, jotka suojelee monia muita vähemmistöjä, suojelee myös niitä transvestiittejä.
Jäljellä jää se yleinen hyväksyttävyys ja siinä transvestiitit ovat aikalailla samassa veneessä kaikkien muiden seksuaalivähemmistöjen kanssa.

Ajatus siitä, ettei meitä saisi olla olemassa Suomessa, on lähtenyt kasvamaan seksuaalivähemmistöjen sisällä. Mukaan tähän ajatteluun on saatu feministejä, joille valkoihoinen heteromies on aina patriarkaatin edustaja.

Transvestiitteihin kohdistuva viha ja syrjintä on sitten kanavoitu kaikkiin niihin puoleisiin, jotka ovat Setan lähellä. Vihreät, Vasemmistoliitto ja SDP ovat taipuneet mukaan tähän ajatteluun. Näissä puolueissa ei ole ainuttakaan poliitikkoa, jotka lähtisi tekemään vastoin transnaisten ja feministien tahtoa, koska se olisi poliittisen uran loppu.

Mä olen lähestynyt asiallisella sähköpostilla näiden puolueiden kansanedustajia ja kysynyt, voisiko meidän huonon aseman parantamiseksi tehdä mitään. En koskaan saanut mitään vastausta Vihreiden ja SDP:n poliitikoilta. Vasemmistoliitosta vastasi yksi kansanedustaja ja hän oli Anna Kontula.

Tämä kuulostaa kyllä erittäin oudolta väitteeltä, kun otetaan huomioon se, että Seta on kyllä aika äänekkäästikin ajanut transvestiittien asiaa silloin, kun sille on ollut tarvetta. Esim. Seta oli erittäin aktiivinen tuossa 2010-luvun alussa, jotta transvestiittisyyden tautiluokitus poistettiin. Muutenkin Seta näyttäisi kohtelevan transvestiittisyyttä osana seksuaalisuuden kirjoa ja ajaa niiden asiaa siinä missä muidenkin. Enkä ole ainakaan huomannut mitään negatiivista Setan, tai noiden vasemmistopuolueiden, osalta transvestiittien suuntaan, pikemmin päinvastoin vaan tukea. Toki jos sulla on jotain konkreettisia esimerkkejä lähteiden päinvastaisesta, niin kiinnostaisi nähdä ne.

Ei millään pahalla, mutta kuulostaa nyt vähän höpöpuheelta. Toki voit osoittaa missä noin on todettu.

Se, että joku ei tykkää jos ympärillä pyörii miehiä "naisten" vaatteissa, ei vielä ole järkyttävää syrjintää. Se, että laista ei löydy kohtaa missä mainitaan erityisesti transvestiitit, ei ole järkyttävää syrjintää. Se, että transvestiitteja ei näy "riittävästi" yhteiskunnassa, ei ole järkyttävää syrjintää.

Kerro mikä olisi sinun mielestäsi ihanteellinen tilanne?

Transvestiitteihin kohdistuva viha ja syrjintä on sitten kanavoitu kaikkiin niihin puoleisiin, jotka ovat Setan lähellä. Vihreät, Vasemmistoliitto ja SDP ovat taipuneet mukaan tähän ajatteluun. Näissä puolueissa ei ole poliitikkoja, jotka lähtisi tietoisesti tekemään vastoin transnaisten ja feministien tahtoa, koska se voisi olisi poliittisen uran loppu.

Täähän nyt on ihan täyttä paskapuhetta. Kyllä transut saavat täällä olla olemassa, ihan samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Turha on vetää omien perversioidensa vuoksi jotain kuviteltua uhriutumista yhtään.

En kyllä todellakaan tajua, että miksi väität tuollaista. Suomessa ei ole mitään lakeja, jotka jotenkin estäisivät transvestiittejä olemasta oma itsensä. Päinvastoin, ne samat lait, jotka suojelee monia muita vähemmistöjä, suojelee myös niitä transvestiittejä.
Jäljellä jää se yleinen hyväksyttävyys ja siinä transvestiitit ovat aikalailla samassa veneessä kaikkien muiden seksuaalivähemmistöjen kanssa.

Tämä kuulostaa kyllä erittäin oudolta väitteeltä, kun otetaan huomioon se, että Seta on kyllä aika äänekkäästikin ajanut transvestiittien asiaa silloin, kun sille on ollut tarvetta. Esim. Seta oli erittäin aktiivinen tuossa 2010-luvun alussa, jotta transvestiittisyyden tautiluokitus poistettiin. Muutenkin Seta näyttäisi kohtelevan transvestiittisyyttä osana seksuaalisuuden kirjoa ja ajaa niiden asiaa siinä missä muidenkin. Enkä ole ainakaan huomannut mitään negatiivista Setan, tai noiden vasemmistopuolueiden, osalta transvestiittien suuntaan, pikemmin päinvastoin vaan tukea. Toki jos sulla on jotain konkreettisia esimerkkejä lähteiden päinvastaisesta, niin kiinnostaisi nähdä ne.
Venäjälläkään laki ei kiellä seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjä, mutta silti siellä on kaikilla umpisurkeat oltavat.

Sivistysvaltioissa seksuaali-ja sukupuolivähemmistöt tuotiin osaksi yhteiskuntaa kertomalla heistä ihmisille eri medioissa. TV-sarjoissa ja ohjelmissa näkyi kiintiöhomoja, lesboja, transnaisia jne. Vuosien mittaan ihmiset totutettiin siihen, että yhteiskunnassa on tällaisia vähemmistöjä ja he ovat aivan järkeviä ihmisiä.

Suomessa vaan kävi niin, että mun vähemmistö jätettiin ulos tästä normalisointiprojektista. Televisio näytti meistä romutransua, joka sai mun kaltaiset koulutetut ihmiset entistä syvemmälle kaappiin. Suuri osa suomalaisista pitää minua Kheldauria lainaten "sekopää perverssinä". Tämä sitten näkyy kohtelussa jos käyn naisena jossakin, vaikka olisin pukeutunut aivan tavallisesti.

Transvestiittien oma järjestö pyysi RKP:n Stefan Wallinia poistamaan transvestiittisuuden tautiluokituksen, itse Seta ei tehnyt mitään. Mä kommentoin tuosta Setasta lisää seuraavassa viestissä.

Viimeksi muokattu:
Ei millään pahalla, mutta kuulostaa nyt vähän höpöpuheelta. Toki voit osoittaa missä noin on todettu.

Se, että joku ei tykkää jos ympärillä pyörii miehiä "naisten" vaatteissa, ei vielä ole järkyttävää syrjintää. Se, että laista ei löydy kohtaa missä mainitaan erityisesti transvestiitit, ei ole järkyttävää syrjintää. Se, että transvestiitteja ei näy "riittävästi" yhteiskunnassa, ei ole järkyttävää syrjintää.

Kerro mikä olisi sinun mielestäsi ihanteellinen tilanne?
Mä joskus kysyin Setan hallituksen jäseniltä heidän näkemystä siitä, miksi transvestiittien asema on Suomessa jäänyt 90-luvulle. Miksi meitä ei näy missään, ja miksi televisio ei kerro meistä mitään järkevää kuten muista vähemmistöistä?

Ainutkaan Setan hallituksen jäsen ei vastannut mun ihan asiallisesti esitettyyn kysymykseen. Mä olisin voinut odottaa tällasta reaktiota jos olisin osoittanut kysymyksen Perussuomalaisten puoluehallitukselle. Mutta seksuaalisuuden ja sukupuoli-identiteetin yhdenvertaisuudesta vastaava Suomen pääjärjestön hallituksesta kukaan ei vaivaudu vastaamaan mitään. Siellä on esimerkiksi puheenjohtajana Vihreiden naispoliitikko joka korostaa tärkeimpänä vaaliteemana yhdenvertaisuutta.

Transnaiset on jo vuosia halunnut estää meidän näkymisen yhteiskunnassa. Me kuulemma ollaan naisten alusvaatefetissejä, emme ole oikeita naisia (emme ole niin väittänytkään), olisi parempi jos emme näyttäytyisi julkisilla paikoilla. Jne. Yksi hyvä esimerkki on, kun vuonna 2020 Helsingin kaupunginteatteri aikoi esittää "Kaikki äidistäni" näytelmän jossa päähahmo on transvestiitti. Transnaiset käynnisti tästä aivan valtavan mekkalan ja vaativat hahmon muuttamista transnaiseksi jota esittää oikea transnainen. Transnaisten tunteiden loukkaus päätyi Helsingin Sanomien ykkösuutiseksi, minkä seurauksena Helsingin kaupunginteatteri päätyi ennen ensi-iltaa hetkellisesti irtisanomaan osaan valitun Janne Reinikaisen. Vastaavia juttuja on muita, esimerkiksi Lidlin mainoksen tapaus.

Ihanteellinen tilanne olisi se, että minun kaltaiseni ihmiset saisi vain olla ja elää Suomessa rauhassa kuten muutkin ihmiset.

Viimeksi muokattu:
Venäjälläkään laki ei kiellä seksuaali-ja sukupuolivähemmistöjä, mutta silti siellä on kaikilla umpisurkeat oltavat.
Se, että Venäjällä oikeusvaltioperiaatteet eivät toteudu, ei ole mitään uutta.
Mutta mua kiinnostaisi tietää, että mitenkä ne eivät muka sitten toimi Suomessa transvestiittien osalta? Onko sulla ihan konkreettisia esimerkkejä, esim. tilanteista, joissa työpaikoilla kielletään perusteettomasti transvestiittien pukeutuminen ja sitten valituksista huolimatta Suomen oikeuslaitos ei tee mitään?

Sivistysvaltioissa seksuaali-ja sukupuolivähemmistöt tuotiin osaksi yhteiskuntaa kertomalla heistä ihmisille eri medioissa. TV-sarjoissa ja ohjelmissa näkyi kiintiöhomoja, lesboja, transnaisia jne. Vuosien mittaan ihmiset totutettiin siihen, että yhteiskunnassa on tällaisia vähemmistöjä ja he ovat aivan järkeviä ihmisiä.

Suomessa vaan kävi niin, että mun vähemmistö jätettiin ulos tästä normalisointiprojektista. Televisio näytti meistä romutransua, joka sai mun kaltaiset koulutetut ihmiset entistä syvemmälle kaappiin. Suuri osa suomalaisista pitää minua Kheldauria lainaten "sekopää perverssinä". Tämä sitten näkyy kohtelussa jos käyn naisena jossakin, vaikka olisin pukeutunut aivan tavallisesti.
Tähän nyt alkajaisiksi sellainen huomio, että TV-sarjoissa on ollut todella vähän transnaisia, transmiehiä ja transvestiittejä. Siis ihan Hollywood viihteessäkin, eli noilta osin Suomi ei ole mikään poikkeus. Nyt vasta ihan parina viime vuotena on alettu näkemään enemmän transihmisiä TV-viihteessä.
Joten ymmärrän kyllä sen, että on turhautunut transvestiittien pienestä representaatiosta viihteessä. Mutta ihmettelen tuota, miten jotenkin pusket Suomea maana jonain erityisen huonona tapauksena. Lisäksi sulla on kyllä aika oudon elitistinen asenne Markus Kuotesahoa kohtaan. Meinaan jos halutaan normalisoida transvestismiä, niin eiköstä joku tuollainen henkilö ole aika hyvä siitä varten? Nähdään, että kyseessä ei ole mikään Kallion kuplan metroseksuaalien ja feministien hömpötys, vaan asia, joka koskee myös niitä siikajokilaisia romukauppiaita.

Transvestiittien oma järjestö pyysi RKP:n Stefan Wallinia poistamaan transvestiittisuuden tautiluokituksen, itse Seta ei tehnyt mitään. Mä kommentoin tuosta Setasta lisää seuraavassa viestissä.
Näyttäisi, että muistat väärin:

Eli kyllä siellä Seta oli vahvasti mukana kun tuota luokitusta poistettiin.

Yksi hyvä esimerkki on, kun vuonna 2020 Helsingin kaupunginteatteri aikoi esittää "Kaikki äidistäni" näytelmän jossa päähahmo on transvestiitti. Transnaiset käynnisti tästä aivan valtavan mekkalan ja vaativat hahmon muuttamista transnaiseksi jota esittää oikea transnainen. Transnaisten tunteiden loukkaus päätyi Helsingin Sanomien ykkösuutiseksi, minkä seurauksena Helsingin kaupunginteatteri päätyi ennen ensi-iltaa hetkellisesti irtisanomaan osaan valitun Janne Reinikaisen.
Piti googlettaa mistä tässä oli kyse, mutta näköjään homma meni näin:
Kaikki äidistäni näytelmä perustuu samannimiseen leffaan, jossa tuo hahmo on transnainen. Sitten kun tuosta tehtiin näytelmä, kyseiseen rooliin palkattiin miesnäyttelijä, josta sitten transväki alkoi valittamaan. Siis koska luulivat, että transnaista näyttelemään valittiin mies. Kyse ei ollut mistään transvestismin vastustamisesta tai transvestiittien piiloittamisesta.
Rooliin valittu näyttelijä totesi, että hänelle kerrottiin, että kyseinen hahmo on transvestiitti, ei transnainen. Että kun alkuperäisestä leffasta tehtiin tuo näytelmä-adaptaatio, niin siinä hahmo muutettiin transnaisesta transvestiitiksi. Kansallisteatterilla taaskin oli pakka täysin sekaisen, ensin ne tiedotti, että hahmo on transnainen. Sitten ne tiedottivat, että hahmo onkin transvestiitti ja niin valitulle näyttelijälle kerrottiin, mutta näytelmän ohjaaja oli luullut, että kyseinen hahmo on transnainen.

Eli suorastaan koomisuutta hipovaa sekoilua Kansallisteatterilta ja surkeaa kommunikointia, mutta en kyllä pitäisi tuota minään transnaisten yrityksenä estää transvestiittien näkyvyys yhteiskunnassa.

Viimeksi muokattu:
Queer eye's Jonathan normalisoi ristiinpäukeutumista. En tiedä onko sarja tullut Suomi-kanavilla, mutta streeming-palvelut ovat yleisiä Suomessa.

Tarkasti ottaen kyseessä ei ole transvestiteetti, vaan muunsukupuolinen homo. Jos etsii cis heteromiestä, joka pukeutuisi naisten vaatteisiin, niin löytyykö noita netflixin puoleltakaan? Sanoisin kuitenkin, että Jonathan tekee työtä myös transvestiteettien eteen.
1743919732904.jpeg

Statistiikka

Viestiketjuista
273 858
Jäsenet
77 081
Uusin jäsen
kevätpäivä25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom