Keskustelua kaupassakäymisen vaikeudesta

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Pikakassat on kyllä parhautta, saa rauhassa säätää ja ei ole kukaan selässä kiinni. Useasti jäänyt myös juttelemaan tutun myyjän kanssa siihen. :geek:
Ja sekös vasta ahdistaa, jos on itse siellä jonossa odottamassa vapautuvaa pikakassaa (tai siis itsepalvelukassaa).

Samaten kuin porukka, joka ei ymmärrä laittaa itsepalvelukassalla tuotteita viivakoodin lukemisen jälkeen suoraan kassiin, vaan ensin ne lastataan siihen viereiselle tasolla ja vasta siitä erikseen kassiin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
198
Vissii kaks kertaa käyttäny pikakassaa ruokakaupas. Ikeassa meen melkee aina sinne. Voisivat tehä jotku etäluettavat koodit niihi tuotteisiin et vois vaa kävellä kassan ohi ja velotus tililtä. Mikä siinä kestää saada nää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Ja sekös vasta ahdistaa, jos on itse siellä jonossa odottamassa vapautuvaa pikakassaa (tai siis itsepalvelukassaa).

Samaten kuin porukka, joka ei ymmärrä laittaa itsepalvelukassalla tuotteita viivakoodin lukemisen jälkeen suoraan kassiin, vaan ensin ne lastataan siihen viereiselle tasolla ja vasta siitä erikseen kassiin.
Tottakai jutellaan silloin kun on hiljaista, eikä ruuhka-aikaan. :btooth:

Jaa tämänkin näköjään teen väärin. :lol: Ei kai siinä sitten, täytyy vetää ranteet auki. :beye:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Ihmiset jotka tunkee liian lähelle kun on kortilla maksamassa.
Äidin mies kävi eilen huoltiksella ja oli maksamassa,niin joku urpo kuikuili tappituntumalla,tuumasi vaan että painu sinä helvettiin siitä kuikuilemasta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 378
Mikä muuten on käytäntö jos ostaa alkoholituotteita pikakassalla?
Kaikki ikärajalliset vaati aiemmin, ainakin Prismassa, että se itsepalvelua päivystävä kassatyyppi tuli kuittaamaan ostoksen omalla kortillaan. Kerran koittanut, mutta sen jälkeen olen aina suosiolla mennyt normi kassalle, jos olen ostanut olutta. Nykyään voivat ilmeisesti kuitata etänäkin sen ikää vaativan tuotteen, näin ainakin olen ollut näkevinäni.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tottakai jutellaan silloin kun on hiljaista, eikä ruuhka-aikaan. :btooth:
No ei siinä sitten mitään. Tuosta kommentista vain tuli sellainen käsitys, että siinä voisi jutella ja nysvätä miten haluaa, kun "ei ole kukaan hengittämässä niskaan". Jatkakaa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Kaikki ikärajalliset vaati aiemmin, ainakin Prismassa, että se itsepalvelua päivystävä kassatyyppi tuli kuittaamaan ostoksen omalla kortillaan. Kerran koittanut, mutta sen jälkeen olen aina suosiolla mennyt normi kassalle, jos olen ostanut olutta. Nykyään voivat ilmeisesti kuitata etänäkin sen ikää vaativan tuotteen, näin ainakin olen ollut näkevinäni.
Ainakin omassa kaupassa tilanne on se, että senkun lastaat kaiken kasseihin ja siinä kohtaa kun valitsen kosketusnäytöltä, että maksa ostokset, niin laite pysähtyy ja myyjän pitää joko vetää omassa kulkukortissaan olevalla viivakoodilla kuittaus fyysisesti samaan laitteeseen tai painaa älypuhelinmalliselta laitteelta ”joojoo, on se vanha” kun kassapäätteeni lähettää kyselyn.

Yleensä tuo toimii todella nopeasti kun en näytä teiniltä (valitettavasti?).

Omassa kaupassa on selkeästi panostettu noihin itsepalvelukassoihin. Siellä on melkein aina yksi työntekijä hoitamassa kymmenkuntaa maksupäätettä ja kaikki toimii todella nopeasti. Asiakas on itse hitain lenkki jos ostaa mitään muuta kuin yhden kaljatölkin lähimaksulla.

Käytän melkein aina.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Ihmiset jotka tunkee liian lähelle kun on kortilla maksamassa.
Äidin mies kävi eilen huoltiksella ja oli maksamassa,niin joku urpo kuikuili tappituntumalla,tuumasi vaan että painu sinä helvettiin siitä kuikuilemasta.
Vituttaa ihmiset jotka rupeaa tunkemaan jotain korttia siihen maksupäätteeseen ja vääntelemään sitä ja näpyttelemään jotain pinkoodia, eivätkä maksa apple paylla.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 511
Mites teillä kaupassakäynti, jos odottelee kassalla vuoroaan ja perseeseen tuuppailee jatkuvasti kärryjään takana oleva, yleensä eläkeläismies? Itse käyn kaupassa ilmeisesti johonkin eläkkeenmaksuaikaan tms. ja tätä sattuu melko usein. Aika usein käy vielä niin, että minun takanani on vaan tämä yksi henkilö ja muita ei jonossa ole, mutta on pakko työntää sitä ostoskärryään hanuriin kiinni. En ole oikein bongannut vastaavaa käyttäytymistä alle 60-vuotiailla, joten mietinkin onko eläkeläisillä jokin kiire? Mainitsin viime kerralla, ettei tuo hihna liiku yhtään sen nopeammin, vaikka kuinka minua tässä työnnät (edessä oli pari-kolme ihmistä), niin eikö tämä sankari sitten ruvennut oikein huutelemaan, että hänellä on oikeus mennä just siihen mihin hän haluaa. Totesin vaan, että meillä kaikilla on vapaassa Suomen maassa vapaus mennä mihin haluaa, mutta toisia päin ostoskärryjen jatkuva työntäminen ei ole yleinen hyväksytty normi. Jotain se sekosi siihen, enkä jaksanut enää välittää, kun edessä olevan pariskunnan mies rupesi nauramaan tilannetta...
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Vituttaa ihmiset jotka rupeaa tunkemaan jotain korttia siihen maksupäätteeseen ja vääntelemään sitä ja näpyttelemään jotain pinkoodia, eivätkä maksa apple paylla.
Itseä taas vituttaa ihmiset jotka yrittävät maksaa jollain hifistelijöiden omenapayllä, jäävät räpläämään sitä kännykkää sensijaan että poppaavat kortin jousella ulos lompakosta, maksavat ja poistuvat paikalta laikaboss 5 sekunnissa :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 225
Itse ainakin myyjänä pyydän enemmän tai vähemmän ystävällisesti sitä seuraavaa asiakasta ottamaan askeleen taaksepäin jos tunkee liian likelle kun sen hetkinen asiakas on maksamassa siinä maksupäätteellä. Tätä on vieläpä teroitettu työnantajan suunnaltakin, että pitää puuttua ja antaa kaikille maksurauha.
Kai näitäkin sitten on, mutta ei kyllä ole tämän elämän kohdalla tullut vastaan, itselle eikä edes sivusta seurattuna. Kuulostaa aika absurdilta tilanteelta jos oikeasti olisi tappituntumalla siinä takana? Melkein toivoisi tällaista tapahtuvan niin pääsisi luvan kanssa vittuilemaan :smoke: Myyjänä näitä tilanteita toki sitten näkee enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Suomalaisen käsitys henkilökohtaisen tilan määrästä vastaa about sitä, että jos ympärillä ei ole puolta siperiaa tyhjää, niin joku on liian lähellä.

Monissa muissa kulttuureissa on luonnollista, että ollaan about tappituntumalla, eikä sitä pidetä mitenkään erikoisena.

Ihmiset ovatkin tämän suhteen erilaisia, eikä sille oikein mahda mitään jos sinusta luonnollinen jonotusetäisyys on metri ja jostain toisesta 30cm, niin minkäs teet. Ei kumpikaan ole lähtökohtaisesti oikeassa tai väärässä, mutta tietty se tilanne häiritsee vain toista osapuolta.

Itse opin kiinassa matkustaessani tuon ja nykyisin ymmärrän paremmi. lähellä jonottaviakin, vaikka oma luonnollinen personal space-määrittelyni lähempänä suomalaista käsitystä onkin ja pidän yleensä mielummin pikkaisen extratilaa varuiksi, jotta en häiritse ketään.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 250
Samaten kuin porukka, joka ei ymmärrä laittaa itsepalvelukassalla tuotteita viivakoodin lukemisen jälkeen suoraan kassiin, vaan ensin ne lastataan siihen viereiselle tasolla ja vasta siitä erikseen kassiin.
Joissakin kaupoissa laite alkaa vinkumaan tuotteiden väärästä kokonaispainosta, jos pakkaa suoraan omaan kassiin siihen tasolle. Kaupan muovikassilla varmaan toimiikin, mutta kun en niitä juuri koskaan osta, niin en tiedä. Enkä ala sitä ostamaan sen vuoksi, että tekniikka vaatii sitä
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Joissakin kaupoissa laite alkaa vinkumaan tuotteiden väärästä kokonaispainosta, jos pakkaa suoraan omaan kassiin siihen tasolle. Kaupan muovikassilla varmaan toimiikin, mutta kun en niitä juuri koskaan osta, niin en tiedä. Enkä ala sitä ostamaan sen vuoksi, että tekniikka vaatii sitä
Joo, omat kassit ovat toki ongelmallisia siellä missä on puntari tarkistamassa tuotteiden painon, mutta kaupan muovikassien kanssa tätä ongelmaa ei ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Joissakin kaupoissa laite alkaa vinkumaan tuotteiden väärästä kokonaispainosta, jos pakkaa suoraan omaan kassiin siihen tasolle. Kaupan muovikassilla varmaan toimiikin, mutta kun en niitä juuri koskaan osta, niin en tiedä. Enkä ala sitä ostamaan sen vuoksi, että tekniikka vaatii sitä
Tämä juuri onkin se syy miksi tulee heitettyä kamat reppuun vasta maksun jälkeen. Harvoin tulee muovikasseja ostettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Joo, omat kassit ovat toki ongelmallisia siellä missä on puntari tarkistamassa tuotteiden painon, mutta kaupan muovikassien kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Miksi oman kassin pitäisi olla ongelmallinen? Laitat kassin siihen tasolle ennenkuin aloitat viivakoodien lukemisen. Kun aloitat homman, niin vaakaa taaraa itsensä nollapainoon repun kanssa ja laskee sen jälkeen pelkästään lopputuotteiden painoa.

Tuo siis normaali "ideaali" skenaario. Olen itsekin törmännyt tuohon paino-ongelmaan joissain paikoissa, joten idioottivarmaksi tuota ei ole kehitetty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Citymarketissa ei ole edes koko vaakaa itsepalvelukassalla, ja muutenkin paljon sujuvampi tuo laite kun s-ryhmällä. Siinä voi pistää kassinsa tiskille ihan huoletta :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Yli päätään koko ketjun ongelmasta pääsee eroon tilaamalla safkan kotiinkuljetettuna. Suosittelen kaikille.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Samaten kuin porukka, joka ei ymmärrä laittaa itsepalvelukassalla tuotteita viivakoodin lukemisen jälkeen suoraan kassiin, vaan ensin ne lastataan siihen viereiselle tasolla ja vasta siitä erikseen kassiin.
Joissain paikoissa (ainakin Prisma) pitää se tuote laittaa erilliselle tasolle ja sitten vasta kassiin, muuten tulee piippauksia ja täti ohjeistamaan.

Jaa hidas

Yli päätään koko ketjun ongelmasta pääsee eroon tilaamalla safkan kotiinkuljetettuna. Suosittelen kaikille.
Kätevää kyllä, mutta joskus sitä vaan kävelee kylillä ja tekee semmoisia heräteostoja. Tänään ostin artisokkia ja juustoa ja tarjousjoulukaljan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Miksi oman kassin pitäisi olla ongelmallinen? Laitat kassin siihen tasolle ennenkuin aloitat viivakoodien lukemisen. Kun aloitat homman, niin vaakaa taaraa itsensä nollapainoon repun kanssa ja laskee sen jälkeen pelkästään lopputuotteiden painoa.

Tuo siis normaali "ideaali" skenaario. Olen itsekin törmännyt tuohon paino-ongelmaan joissain paikoissa, joten idioottivarmaksi tuota ei ole kehitetty.
En missään välissä sanonut että sen "pitää olla ongelmallinen". Nykyisillä laitteilla omien kassien käyttö kuitenkin on ongelma jos laitteessa on puntari joka ei tee välissä taarausta, eikä tämä korjaannu ennen kuin laitteiden softat päivitetään noilta osin.

Tulevaisuudessa laajalla kameravalvonnalla ja tekoälyn avulla punnituksia ei tarvita enää lainkaan, mutta nyt on nyt.

Citymarketissa ei ole edes koko vaakaa itsepalvelukassalla, ja muutenkin paljon sujuvampi tuo laite kun s-ryhmällä. Siinä voi pistää kassinsa tiskille ihan huoletta :smoke:
Citymarketilla eivät tosiaan tee tarkistuspunnituksia lainkaan, joka on tavallaan typerää, mutta asiakkaan näkökulmasta se on parempi vaihtoehto.

Itsepalvelukassoissa on vielä muutenkin paljon kehitettävää, mutta on tämä hyvä alku kuitenkin siiihen perinteiseen vaihtoehtoon verrattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Citymarketilla eivät tosiaan tee tarkistuspunnituksia lainkaan, joka on tavallaan typerää, mutta asiakkaan näkökulmasta se on parempi vaihtoehto.
Olen kyllä vähän eri mieltä.

Henkilökohtaisesti uskon, että punnituksen hyöty varkauksien estossa on aika vähäinen, eikä sen takia kannata oikeasti vaikeuttaa itselpalvelukassojen toimintaa. Ne ovat kuitenkin huomattavasti halvempia järjestää kaupalle kuin normaalit kassat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Eikö joissain kassoissa ole nappi ” käytän omaa kassia”, itse tosin olen vaan latonut ostokset tasolle ja sitten lopuksi kassiin. Yleensä niin paljon jonoa ettei oikeen kehtaa jäädä arpomaan mitään tommosia pitkäksi aikaa. Täytyy käydä joku yö kaupassa kun ei ole pitkiä jonoja niin voisi rauhassa tutkia tuon toimintaa, tosin öisin toi itsepalvelukassat on usein kiinni.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eikö joissain kassoissa ole nappi ” käytän omaa kassia”, itse tosin olen vaan latonut ostokset tasolle ja sitten lopuksi kassiin.
En tiedä, en ole moista koskaan ainakaan Prismassa nähnyt (ja kuten jo todettiin, Citymarketeissa sitä ei tarvitse muutenkaan). Aika typerää olisi lisätä sinne erillinen painike tuota varten, kun sen voisi hoitaa ohjelmallisestikin.

Itse käytän 99% sitä kaupan omaa muovikassia, joten aivan sama. Jos olen fillarilla liikenteessä, niin sittten pakkaan kamat reppuun siitä tasolta, mutta toisaalta silloin ostoksiakin on paljon vähemmän.

Olen kyllä vähän eri mieltä.

Henkilökohtaisesti uskon, että punnituksen hyöty varkauksien estossa on aika vähäinen, eikä sen takia kannata oikeasti vaikeuttaa itselpalvelukassojen toimintaa. Ne ovat kuitenkin huomattavasti halvempia järjestää kaupalle kuin normaalit kassat.
Ei ole nyt mitään kättä pidempää tähän tarjota, mutta viime viikolla juuri luin jotain artikkelia, jossa todettiin että se on ihan merkittävä summa kaupoille minkä verran ihmiset yrittävät noita pikakassoja kusettaa. Tuotteisiin vaihdetaan viivakoodeja halvemmista tuotteista ja hevi-pussukoihin lisätään kamaa punnituksen jälkeen jne. Se puntari piippaa tällaisista automaattisesti.

Kameravalvontaa ja tekoälyä kaavaillaan vielä pykälää paremmaksi avuksi tähän ongelmaan ja se auttaa myös tunnistamaan tilanteita, joissa itsepalvelukassaa valvova työntekijä antaa perusteettomia alennuksia tuttavilleen jne.

Edit.
Täällä jotain aiheesta:
Itsepalvelukassoista tulikin kallis lasku ruokakaupoille – myös varkaat kiittivät
Itsepalvelukassa on epärehellisen asiakkaan unelma – Nostaa hävikkiä yli 100 prosenttia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei ole nyt mitään kättä pidempää tähän tarjota, mutta viime viikolla juuri luin jotain artikkelia, jossa todettiin että se on ihan merkittävä summa kaupoille minkä verran ihmiset yrittävät noita pikakassoja kusettaa. Tuotteisiin vaihdetaan viivakoodeja halvemmista tuotteista ja hevi-pussukoihin lisätään kamaa punnituksen jälkeen jne. Se puntari piippaa tällaisista automaattisesti.

Kameravalvontaa ja tekoälyä kaavaillaan vielä pykälää paremmaksi avuksi tähän ongelmaan ja se auttaa myös tunnistamaan tilanteita, joissa itsepalvelukassaa valvova työntekijä antaa perusteettomia alennuksia tuttavilleen jne.
Jos ei osaa lisätä perunapussiin sen edestä perunaa, että 150g tuore luomupinaatti (20e/kg) ei pippaa punnituksessa, niin ansaitseekin jäädä kiinni.

Itse muistan useammastkin kaupasta tuon "käytä omaa kassia" napin, joka taaraa vaa'an.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Itse en ole edes mitään puntaria nähnyt Prisman itsepalvelukassoilla. Tosin käytän niitä vain jos on hiljainen aika ja ne on tyhjiä, kärrystä lukijan kautta hihnalle (joo aika kusipäistä jos taakse tulee joku). Ja sitä pika-kassaa käytän vain jos on muutama pieni juttu (kun siinä ei ole edes hihnaa).

Sitä en ymmärrä että jos on tavaraa parin kassin verran niin jäädään odottelemaan siihen maksupäätteelle viimistä tuotetta, sitten maksetaan ja sen jälkeen pakataan. Huonossa lykyssä koko kassa jumissa kun molemmat puolet täynnä. Itse "optimoin" jo hihnalle laittamisen aikana tavarat sillein että saan kaikki ladottua lähes suoraan kasseihin sitä mukaa kun tulee hihnalta.

Mutta kaikkein vaikeinta kaupassakäynnissä on siinä kun menee itselle täysin uuteen kauppaan tai se tuttu kauppa tekee uudelleen järjestelyjä. Ihan pihalla missä mikin on ja saa ravata edes takaisin etsien missä se jokin on.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Itse en ole edes mitään puntaria nähnyt Prisman itsepalvelukassoilla.
Ei niitä ole tarkoitettukaan nähtäväksi. Puntari on sen toisen tason alla, johon tuotteet lasketaan viivakoodin lukemisen jälkeen. Uuden tuotteen viivakoodia ei ole mahdollista lukea ennen kuin edellinen on punnittu ja hyväksytty.

Kaikissa Prismoissa on tietääkseni samanlaiset laitteet.

Tosin käytän niitä vain jos on hiljainen aika ja ne on tyhjiä, kärrystä lukijan kautta hihnalle (joo aika kusipäistä jos taakse tulee joku). Ja sitä pika-kassaa käytän vain jos on muutama pieni juttu (kun siinä ei ole edes hihnaa).
Kärryjen kanssa itsepalvelukassoille ei saa yleensä edes mennä ja sitä ohjaa erillinen liikennemerkkikin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
En käytä itsepalvelukassoja, koska en pidä siitä että minua epäillään varkaaksi tai minusta tehdään sellainen jos mokaan. Normaalilla kassalla asioidessani en joudu poliisin kovisteltavaksi ja saa merkintää, jos yksi tuote vilahtaisikin ohi piippaamatta tai monipakkauksesta tulisi luetuksi yksittäistuotteen koodi. Itsepalvelukassalla jo pamppu heiluisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 144
Kärryjen kanssa itsepalvelukassoille ei saa yleensä edes mennä ja sitä ohjaa erillinen liikennemerkkikin.
Itse käytän itsepalvelukassoja useinkin kärryjenkin kanssa Citymarketissa eikä sitä ole mitenkään siellä kielletty. Huomattavasti nopeampaa toimia jos jonot ovat pitkiä.

Mitä tuosta uutisoinnista hävikistä, niin se oli käsittääkseni Briteistä. Myöhemmin tuli uutinen kuinka Suomessa ei ole vastaavia kokemuksia.
Itsepalvelukassat eivät olekaan varkaan unelma, ainakaan Suomessa – Kansainvälisen tutkimuksen tulokset eivät näy lainkaan S- ja K-ryhmän kaupoissa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Sen tiesin, että ruotsissa on itsepalvelukassoilla puntarit, mutta suomessa en oo tota huomannut. En tosin oo pk-seudun ulkopuolella itsepalvelukassaa käyttänyt ja täällä pk-seudullakin vaan muutamassa kaupassa.

Asioin kyllä pääasiassa ihan lähialepassa siitä syystä, että noi isot marketit on helvetin rasittavia kun tavarat sielä täälä ja aikaa kuluu moninkertaisesti. Oon harkinnut alkaa tilaamaan peruselintarvikkeita ihan kotiinkuljetuksella, niin säästäis hermoja kyllä reippaasti.

Tossa uudenvuoden viettoon lähdettäessä lähikaupan toisella kassalla oli kaupan vartija vetämässä tavaroita hihnalla. Mulla oli bisset jo cittarista haettuna, mutta unohtu GT:tä varten sitruunat. Ostin siitä sit viel heräteostoksena pari bisseä. Noh vartija siinä kassalla kysy et mistäs noi loput kaljat on (cittarin muovikassi). Totesin, että cittarista. Se sit kysy et onko kuittia, jouduin todeta et ei oo. Sit se kysy et mitäs sit tehään ni totesin et varmaa velotat ne mun ostokset ja mä lähen tosta junalle koska et oo voinu nähdä että oisin nää hyllystä ottanut kun en ole niin tehnyt jolloin kiinnottoperusteita ei ole. Se yhty mun mielipiteeseen ja pääsin jatkamaan. Ihme säätöä niiltä.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
Sen tiesin, että ruotsissa on itsepalvelukassoilla puntarit, mutta suomessa en oo tota huomannut. En tosin oo pk-seudun ulkopuolella itsepalvelukassaa käyttänyt ja täällä pk-seudullakin vaan muutamassa kaupassa.

Asioin kyllä pääasiassa ihan lähialepassa siitä syystä, että noi isot marketit on helvetin rasittavia kun tavarat sielä täälä ja aikaa kuluu moninkertaisesti. Oon harkinnut alkaa tilaamaan peruselintarvikkeita ihan kotiinkuljetuksella, niin säästäis hermoja kyllä reippaasti.

Tossa uudenvuoden viettoon lähdettäessä lähikaupan toisella kassalla oli kaupan vartija vetämässä tavaroita hihnalla. Mulla oli bisset jo cittarista haettuna, mutta unohtu GT:tä varten sitruunat. Ostin siitä sit viel heräteostoksena pari bisseä. Noh vartija siinä kassalla kysy et mistäs noi loput kaljat on (cittarin muovikassi). Totesin, että cittarista. Se sit kysy et onko kuittia, jouduin todeta et ei oo. Sit se kysy et mitäs sit tehään ni totesin et varmaa velotat ne mun ostokset ja mä lähen tosta junalle koska et oo voinu nähdä että oisin nää hyllystä ottanut kun en ole niin tehnyt jolloin kiinnottoperusteita ei ole. Se yhty mun mielipiteeseen ja pääsin jatkamaan. Ihme säätöä niiltä.
Mitä säätöä tuossa nyt oli? Ihan kivuttomasti meni ja asiallisesti hoidettu tilanne. Ajattelitko, että vartija vain sivuuttaa muovipussissa olevat kaljat? :hammer:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mitä säätöä tuossa nyt oli? Ihan kivuttomasti meni ja asiallisesti hoidettu tilanne. Ajattelitko, että vartija vain sivuuttaa muovipussissa olevat kaljat? :hammer:
Oli aika epäileväinen ja jos en olisi tietänyt kuinka lain mukaan tilanteessa tulee toimia, niin mitä vartija olisi tehnyt? Onko se mun tehtävä kertoa, että vartijalla on kiinnottoon perusteet ainoastaan silloin, jos on riittävät perusteet epäillä näpistystä/varkautta aka pitää nähdä livenä tai valvontakamerakuvista, että jotain sujahtaisi kassiin. Ammattitaidottomuus tuossa kyllä mielestäni näkyi.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
320
Kaupassa asioivat ihmiset joilla ei ole mitään käsitystä edes perustason hygieniasta, aivan käsittämätöntä.
Monasti olen antanut suosiolla paikkani jonossa seuraavalle kun sellainen katku edessä jonottajasta. Ei siis mikään normi fyysisen työpäivän jälkeinen hiki vaan joku '2 viikkoa suihkutta' tapainen käry.

Aiemmin tähän syyllistyi lähinnä pulsut tai KR 2.0 ketjun kaapusankarit, mutta nyt on alkanut yllättävän usein ihan muuten ulkoisesti normaalin oloiset kansalaisetkin lemuamaan hirveältä ja levittämään 'en tuuleta tai pese vaatteita koskaan ja ketjupoltan tupakkaa sisällä' tapaista aromia em. kahden viikon hien lisäksi.

Jostain syystä nämä on usein vielä parikymppisiä heppuja jotka tähän syyllistyy, eikö enää nykyään ole kotona oppinut hygienian alkeita. Vai onkohan tämä seuraus siitä että yhteiskunnassa menee huonosti tjsp, ja jonkinlainen välinpitämättömyys omasta olemuksesta heijastaa tätä, tai mistä kummasta johtuukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 225
Oli aika epäileväinen ja jos en olisi tietänyt kuinka lain mukaan tilanteessa tulee toimia, niin mitä vartija olisi tehnyt? Onko se mun tehtävä kertoa, että vartijalla on kiinnottoon perusteet ainoastaan silloin, jos on riittävät perusteet epäillä näpistystä/varkautta aka pitää nähdä livenä tai valvontakamerakuvista, että jotain sujahtaisi kassiin. Ammattitaidottomuus tuossa kyllä mielestäni näkyi.
Kuulostaa enempi mulle siltä että hän testasi sinua ja läpäisit testin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kuulostaa enempi mulle siltä että hän testasi sinua ja läpäisit testin.
Veikkaan että aika moni ei silti tiedä tarkalleen mitä vartija saa ja ei saa tehdä. Vitutti kerranki kaupassa kun jonkun käsilaukku hälytti siinä kassalla niin siinä sit mukamas kateltiin ettei oo mitään pöllittyä ja etittiin jos johonkin tuotteeseen on jäänyt sellanen hälytarra niinku sit olikin jäänyt. Eikö tollasta vois etsiä kotona niin ei tarttis jonossa venata. Ei oo kuitenkaa sen henkilön mitenkään välttämätöntä jäädä sen maksun jälkeen sinne asiaa selvittelemään jos portit hälyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Aijai, kohta aletaan huutaa epärehellistä ja tylyä ja ettei voi olla mitään salattavaa ja että kuuluu totella. Niin siinä aina käy kun näistä laittomista penkomisista ja de facto kiinniotoista tulee puhe.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
No en mä ainakaan ala tilannetta kenellekään selvittämään. Jos multa kysytään että mistä noi on (ylmääräset ostokset) niin totean että ei siitä kyseisestä kaupasta jos näin on. Voivat sitten vaikka palata valvontakameran pariin ja narauttaa mut kun olen kortilla maksanut, jos jotain olisin pöllinyt. Yleensä kyllä myyjät jne uskovat ihan normaalisti kun asian laidan kertoo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Joku kerta vielä räjähdän ja mainitsen, että eikö nää veikkauspalvelut kuulu R-kioskille tai nettiin.

Muutenkin yhdessä pienemmässä lähikaupassa aika isot jonot ja sitten hyvin usein joku alkaa jotain pelejään tarkistelemaan ja pelailemaan.

S-kaupassa nykyään ärsyttäny jotkut alennukset mitkä toimivat vain sillä mobiilisovelluksella. Joo mikä vitun syrjintä toikin on, eikö kaikki kanta-asiakkaat olekaan yhtä tärkeitä jne.?

Pitää alkaa joku kerta kuskaamaan niitä alennustuotteita aina iso kasa tiskille ja sanoa että ei mulla ole tätä sovellusta, mutta olen kyllä tavallinen kanta-asiakas. Jos ei kortti kelpaa niin saa ostokset jäädä kassalle :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Joku kerta vielä räjähdän ja mainitsen, että eikö nää veikkauspalvelut kuulu R-kioskille tai nettiin.

Muutenkin yhdessä pienemmässä lähikaupassa aika isot jonot ja sitten hyvin usein joku alkaa jotain pelejään tarkistelemaan ja pelailemaan.

...
Meillä kanssa lähikaupassa kaksi kassaa ja toisella veikkauspiste. Olen oppinut karttamaan kyseistä kassaa, vaikka siinä olisi vain yksi jonossa. Sen verran usein siinä on joku vetässy tolkuttoman pinkan kuponkeja ja pyytänyt tarkistamaan.

Eikö niitä pirun lappuja voi itse tarkistaa. Muutenkin vaihtoehtona on veikkauksen puhelinsovellus, jolla homma hoituu helpoiten ja rahat tulee automaattisesti pelitilille. Jos on liian uusi asia, niin sitten netin kautta. Tuntuuko sekin liian tekniseltä, hommaa veikkauskortti ja saat rahat tilille. Tai täytä se saatanan paperilappu johon laitetaan tilinumero.

Viimeksi kun kyseisessä kaupassa kävin, niin ilokseni huomasin että toisellekin kassalle oli tullut jo arpoja. Kuulemma siihenkin saadaan veikkauksen piste. Joutu jo vähän ääneen kiroilemaan.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kärryjen kanssa itsepalvelukassoille ei saa yleensä edes mennä ja sitä ohjaa erillinen liikennemerkkikin.
Täällä päin ei moista ole ja aika usein noilla näkyy kärryjäkin. Tottakai ne laitetaan poikittain siihen kassan taakse blokkaamaan kaikkien muiden kulkua, kun tavaroita aletaan lukemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Joku kerta vielä räjähdän ja mainitsen, että eikö nää veikkauspalvelut kuulu R-kioskille tai nettiin.

Muutenkin yhdessä pienemmässä lähikaupassa aika isot jonot ja sitten hyvin usein joku alkaa jotain pelejään tarkistelemaan ja pelailemaan.

S-kaupassa nykyään ärsyttäny jotkut alennukset mitkä toimivat vain sillä mobiilisovelluksella. Joo mikä vitun syrjintä toikin on, eikö kaikki kanta-asiakkaat olekaan yhtä tärkeitä jne.?

Pitää alkaa joku kerta kuskaamaan niitä alennustuotteita aina iso kasa tiskille ja sanoa että ei mulla ole tätä sovellusta, mutta olen kyllä tavallinen kanta-asiakas. Jos ei kortti kelpaa niin saa ostokset jäädä kassalle :)
Ymmärsinkö nyt oikein että on mielestäsi väärin että joku kehtaa kassalta ostaa kaupan tarjoamia veikkauspalveluita, mutta sitten on ok suunnitella roudaavansa kassalle hirmuinen kasa tuotteita joita ei ole aikomustakaan maksaa ja parhaillaan vielä kuluttaa siihen helvetisti kassan ja muiden jonottajien aikaa kun et osaa yhtä sovellusta ladata että saisit ne alennukset?

Taidat kuulua niihin ihmisiin joiden takia tällainen ketju on tänne tehty...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Niin, oikeamminhan närkästys pitäisi osoittaa siihen, että moista paskaa on kassalle tungettu. Ymmärtäisin jos olisi kyseessä kaupallinen palvelu, mutta Veikkauksen moraaliton paskaläjä, joka mainostaa itseään kovalla rahalla ja samalla jeesustelee peliongelmasta, ansaitsee aina halveksuntaa.

Pakkohan se kaikki tuulipukupaska on tarjota joka kassalla. Monopolin sivuvaikutuksia.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Ei niitä ole tarkoitettukaan nähtäväksi. Puntari on sen toisen tason alla, johon tuotteet lasketaan viivakoodin lukemisen jälkeen. Uuden tuotteen viivakoodia ei ole mahdollista lukea ennen kuin edellinen on punnittu ja hyväksytty.

Kaikissa Prismoissa on tietääkseni samanlaiset laitteet.

Kärryjen kanssa itsepalvelukassoille ei saa yleensä edes mennä ja sitä ohjaa erillinen liikennemerkkikin.
Pitääkin seuraavalla kerralla oikein katsoa. Ainankaan siinä hihnallisessa ei ole mitään tasoa mihin laskea vaan suoraan laittaa sille "kerräyslaarin" hihnalle. Silloin kun en osannut laittaa hihnaa liikkumaan tuli iskettyä koodinluvun jälkeen kaikki samaan kasaan.
Eikä tuossa hihnallisessa ole mitään kärrykieltoa eikä henkilökuntakaan ole kíeltänyt vaan tuli jopa näyttämään miten ne saamarin hinnat saa päälle vaikka minulla oli kärry siinä vieressä. Siis tämä on muuten samanlainen kuin normaali kassa mutta "kassakone" käännettynä. Näin Riihimäellä.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
Oli aika epäileväinen ja jos en olisi tietänyt kuinka lain mukaan tilanteessa tulee toimia, niin mitä vartija olisi tehnyt? Onko se mun tehtävä kertoa, että vartijalla on kiinnottoon perusteet ainoastaan silloin, jos on riittävät perusteet epäillä näpistystä/varkautta aka pitää nähdä livenä tai valvontakamerakuvista, että jotain sujahtaisi kassiin. Ammattitaidottomuus tuossa kyllä mielestäni näkyi.
No totta helvetissä se oli epäileväinen :D Se vain teki duuniaan. Itse olisin tehnyt ihan samalla tavalla, vaikka olisin ollut vain myyjä enkä vartija. Tällaisia tapauksia näkee jatkuvasti kun "asiakas" ottaa jalat alle. Kun siis kassa kysyy näytätkö kassin / repun.

P.S Tuskin siinä mitään kiinniottoja oltaisiin tehty, @Cereal killah hyvin mainitsikin jo aikaisemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Ymmärsinkö nyt oikein että on mielestäsi väärin että joku kehtaa kassalta ostaa kaupan tarjoamia veikkauspalveluita, mutta sitten on ok suunnitella roudaavansa kassalle hirmuinen kasa tuotteita joita ei ole aikomustakaan maksaa ja parhaillaan vielä kuluttaa siihen helvetisti kassan ja muiden jonottajien aikaa kun et osaa yhtä sovellusta ladata että saisit ne alennukset?

Taidat kuulua niihin ihmisiin joiden takia tällainen ketju on tänne tehty...
Joo varmaan jaksan oikeasti niin tehdä, mutta onhan se hassu ajatus..

Eipä se sovelluksen asentaminen ole osaamisesta kyse vaan periatteesta. Ja mitäpä jos mulla onkin sellainen puhelin tai käyttöjärjestelmä, jolla sovellus ei ole tuettu.

Muutenkin sen alennuksen käyttö näytti helvetin kömpelöltä vs kortin vilautus..

Ilmeisesti olen huonompi asiakas, jos puhelin on vanha tms.

Olen kyllä lähettänyt aiheesta palautetta, mutta ei sieltä mitään vastattu.

Voin toki siirtää kaikki ostokset myös keskoon ja lidliin.

Tää mobiili pakotus on hienoa nykyajan "kiristämistä", jolla saadan ihmiset mobiililaitteen seurannan piiriin.

Samaa settiä teki Nordea, jonka kanssa väänsin asiasta syksyllä.

Vaatimuksena palvelun ilmaisuuteen oli Mobiilipankki, jonka asensin vanhaan pöytälaatikossa olevaan Win10 Lumiaan. Siinä olevalla vanhalla versiolla ei tarvinnut ottaa käyttöön tunnuslukusovellusta, vaan vanhat koodit kävi.

Tämähän ei Nordealle käynyt ja palvelumaksuja perittiin edelleen. Aina ne palautu takas tilille kun osoitin että missään ei lue mikä versio sovelluksesta pitäisi olla käytössä.

No lopulta vaihdettiin pankkia, joka oli jo ennen tätä episodia harkinnassa olemattoman palvelun takia Nordeassa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Joo varmaan jaksan oikeasti niin tehdä, mutta onhan se hassu ajatus..

Eipä se sovelluksen asentaminen ole osaamisesta kyse vaan periatteesta. Ja mitäpä jos mulla onkin sellainen puhelin tai käyttöjärjestelmä, jolla sovellus ei ole tuettu.

Muutenkin sen alennuksen käyttö näytti helvetin kömpelöltä vs kortin vilautus..

Ilmeisesti olen huonompi asiakas, jos puhelin on vanha tms.

Olen kyllä lähettänyt aiheesta palautetta, mutta ei sieltä mitään vastattu.

Voin toki siirtää kaikki ostokset myös keskoon ja lidliin.

Tää mobiili pakotus on hienoa nykyajan "kiristämistä", jolla saadan ihmiset mobiililaitteen seurannan piiriin.

Samaa settiä teki Nordea, jonka kanssa väänsin asiasta syksyllä.

Vaatimuksena palvelun ilmaisuuteen oli Mobiilipankki, jonka asensin vanhaan pöytälaatikossa olevaan Win10 Lumiaan. Siinä olevalla vanhalla versiolla ei tarvinnut ottaa käyttöön tunnuslukusovellusta, vaan vanhat koodit kävi.

Tämähän ei Nordealle käynyt ja palvelumaksuja perittiin edelleen. Aina ne palautu takas tilille kun osoitin että missään ei lue mikä versio sovelluksesta pitäisi olla käytössä.

No lopulta vaihdettiin pankkia, joka oli jo ennen tätä episodia harkinnassa olemattoman palvelun takia Nordeassa :)
Mutta samaan aikaan olisi sun mielestäsi OK "pakottaa" niitä veikkauspelejä pelaavia mummoja internetiin/mobiiliappiin/ärrälle pelaamaan niitä pelejä? Etkö näe tässä mitään ristiriitaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 760
Mutta samaan aikaan olisi sun mielestäsi OK "pakottaa" niitä veikkauspelejä pelaavia mummoja internetiin/mobiiliappiin/ärrälle pelaamaan niitä pelejä? Etkö näe tässä mitään ristiriitaa?
Mikä ongelma on mennä sinne kioskille? Miten pelaaminen ennen onnistui, kun kaupoissa ei ollut kassoilla näitä veikkauspisteitä? Rahan takiahan noi siellä on, eikös kiparitkin saa 10% kaikesta pelien tuotosta itselleen?

Toki jos pikkukylässä ei ole R-kioskia tai muutakaan kiparia niin joku 1 veikkauskassa voisi kaupassa olla. Tai mielummin erillinen info/veikkauspiste.

Yleensä kaupoissa on ollut infopiste missä pelit voi pelata. (no kai niissä isoimmissa vain)

Sen voisi toteuttaa vaikka siten pikkukaupoissa, että olisi veikkauspiste missä ei ole jatkuvaa henkikökuntaa vaan nappi mistä takahuoneen myyjän saisi paikalle. Sillä aikaa voisi niitä pelejä siinä katsella ja täytellä odotellessa.

Näinhän se nykyäänkin toimii kun tulee ruuhkaa kassoille. Takahuoneesta tai jostain tulee joku toiselle kassalle auttamaan.

Tai miksi pitäisi oikeastaan? Pelaaminen ei varmaan ole mikään perustarve?

Meilläkin tuossa keskustassa on R-kioski ja joku pienempi kioski ihan kadun toisella puolella S-Markettia. Silti sinne ei voi mennä mitenkään pelailemaan vaan pitää jumittaa kassalla monta minuuttia. Toki onhan se kiva kun säästyy vähän aikaa iteltä.

Yleensä tulee kyllä käytyä isommissa kaupoissa missä tätä ongelmaa ei ole. Silloin tällöin hakee jotain pientä 1-2 ostosta ja ensinnäkin kassoja on helvetin vähän tai onhan niitä joku 6, mutta ei siellä ole henkilökuntaa kuin yhdellä kassalla ja hirveä jono aina + sitte tämä veikkaus pelleily.

No ehkä tonnekkin voisi ilmestyä ne itsepalvelukassat niin tollaset pikkuostot menis 10x vähemmässä ajassa.
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Veikkaus kaupan kassalla on kyllä hyvin perseestä, ja todennäköisesti ei edes kaupungissa sijaitsevassa pienehkössä kaupassa tuota juuri mitään. Kun tavallisen myytävän tuotteen kateprosentti huitelee jossain 20-30% tienoilla, Veikkauksen peleistä jää kaupalle reilusti alle 10%.
Jos sitten miettii, että viikkotasolla pelien myynti lähikaupassa on jossain tuhannen tai kahden välillä, voi laskea kuinka kannattavaa on henkilökunnan käyttää joka päivä sen myymiseen liittyviin asioihin esim. tunti aikaa (ottaen huomioon itse myyntiin kuluva lisäaika ja joka ilta tehtävät arpojen tarkistuslaskennat ja tilitykset).

En tiedä minkälaisia diilejä esim. Veikkauksen ja S-ryhmän välillä on tehty, että joka ikiseen kauppaan on päätetty veikkauskoneet tunkea...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 225
Veikkaus kaupan kassalla on kyllä hyvin perseestä, ja todennäköisesti ei edes kaupungissa sijaitsevassa pienehkössä kaupassa tuota juuri mitään. Kun tavallisen myytävän tuotteen kateprosentti huitelee jossain 20-30% tienoilla, Veikkauksen peleistä jää kaupalle reilusti alle 10%.
Jos sitten miettii, että viikkotasolla pelien myynti lähikaupassa on jossain tuhannen tai kahden välillä, voi laskea kuinka kannattavaa on henkilökunnan käyttää joka päivä sen myymiseen liittyviin asioihin esim. tunti aikaa (ottaen huomioon itse myyntiin kuluva lisäaika ja joka ilta tehtävät arpojen tarkistuslaskennat ja tilitykset).

En tiedä minkälaisia diilejä esim. Veikkauksen ja S-ryhmän välillä on tehty, että joka ikiseen kauppaan on päätetty veikkauskoneet tunkea...
Varmaan jos yksi iso vähittäiskauppaketju tarjoaa ko. palvelua niin sitten toisenkin "pitää" se ottaa ettei osa asiakkaista karkaa. Perseestähän se toki on ja kai niitä yritetään keskittää jonnekin palvelupisteille.
(eli kyse ei ole sen palvelun tuotoista vaan kokonaistuotosta)
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
585
@akse
Mikä ongelma on mennä sinne Alkoon? Miten alkoholin ostaminen ennen onnistui, kun kaupoissa ei ollut hyllyillä koko Alkon lonkerovalikoimaa? Rahan takiahan noi siellä on, eikös Valtiokin saa 10% kaikesta Alkoholin myyntituotosta itselleen?

Toki jos pikkukylässä ei ole Alkoa tai muutakaan vastaavaa niin joku 1 kaljakassa voisi kaupassa olla. Tai mielummin erillinen info/kaljapiste.

Yleensä kaupoissa on ollut Alko mistä juomat voi ostaa. (no kai niissä isoimmissa vain)

Sen voisi toteuttaa vaikka siten pikkukaupoissa, että olisi kaljapiste missä ei ole jatkuvaa henkikökuntaa vaan nappi mistä takahuoneen myyjän saisi paikalle. Sillä aikaa voisi niitä juomia siinä katsella ja kuolata odotellessa.

Näinhän se nykyäänkin toimii kun tulee ruuhkaa kassoille. Takahuoneesta tai jostain tulee joku toiselle kassalle auttamaan.

Tai miksi pitäisi oikeastaan? Ryyppääminen ei varmaan ole mikään perustarve?

Meilläkin tuossa keskustassa on Alko ja joku pienempi kioski ihan kadun toisella puolella S-Markettia. Silti sinne ei voi mennä mitenkään kaljaa ostamaan vaan pitää jumittaa kassalla monta minuuttia itrotölkkien kanssa. Toki onhan se kiva kun säästyy vähän aikaa iteltä.

Yleensä tulee kyllä käytyä isommissa kaupoissa missä tätä ongelmaa ei ole. Silloin tällöin hakee jotain pientä 1-2 ostosta ja ensinnäkin kassoja on helvetin vähän tai onhan niitä joku 6, mutta ei siellä ole henkilökuntaa kuin yhdellä kassalla ja hirveä jono aina + sitte tämä tölkkipelleily.

No ehkä tonnekkin voisi ilmestyä ne itsepalvelukassat niin tollaset pikkuostot menis 10x vähemmässä ajassa.



Itsehän en käytä alkoholia. :cigar2:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom