Keskustelua kaupassakäymisen vaikeudesta

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Kävi mm. epätekniset ihmiset -ketjussa ilmi, että täällä monilla tuntuu olevan kovasti kaikenlaisia angsteja erilaisista tilanteista kaupassakäynnin suhteen ja siten tällaiselle ketjulle voisi olla kysyntää.

Täällä voit siis avautua vapaasti ja kertoa kokemuksia, jos tuntuu että kaupassa asioidessa tuotteet ovat perseestä, niiden sijoittelu on virheellinen, muovikassit paskoja, jonossa aina edessä vanhuksia, wt-lapsiperheet sekoilevat, asiakaspalvelu kusee, kassatädit kämmäävät, parkkipaikalla ahdasta ja muutenkin kaikki on vähän viturallaan. :D

----------------------

Voisin aloittaa avautumisen siitä kuinka itsepalvelukassat ovat muuten kivoja, mutta...

- Porukka ei oikein osaa havainnoida vapaita kassoja, vaan seisoskelevat urpona jonossa vaikka olisi jo paikka vapaana.
- Toinen ongelma on siinä, että yllättävän monien kauppojen itsepalvelukassoilla ei ole paikkaa ostoskoreille, tai se on sijoitettu niin että pitää jättää omat ostokset odottelemaan siksi aikaa kun roudaa ostoskorin muiden asiakkaiden ohi keräyspisteeseen.
- Sitten vielä sellainen juttu, että eikö sitä stanan muovikassia voi ottaa ensimmäisenä ja laittaa sinne toiselle puolelle suu-aukko avonaisena odottamaan, jotta sinne voi laittaa maksetut ostokset suoraan, niin ei tarvitse nostella tuotteita moneen otteeseen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Se perhanan kapula siinä hihnalla :facepalm:

Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin laittaa se omien ostoksien jälkeen, jos ei välttämättä halua maksaa myös takanatulevan tavaroita :D

Toimivia tapoja tuoda asia esille edellä olevalle a(a)siakkaalle:

a) Läimäytä kapula ostoksien väliin niin kovaa kuin kehtaat
b) Toivo että kassa alkaa piippailla myös sinun ostoksia edellä menevän kuitille, jos edellämenevä tilanteen hänelle selvittyä ja selitettyä sen kassalle ottaa katsekontaktia niin tokaise että "voit sinä nekin maksaa", "luulin että tarjoat" tjsp. :vihellys:
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 668
mun käymissä kaupoissa on fiksut kassat että jos hihnalla on kassi, niin se AVATAAN valmiiksi ja laitetaan ostosten kanssa.
Samaa, monesti eukot kiljuu kurkku suorana "heiii! täällä on vapaa kassa" Lidl:ssä on fiksusti, kuulutetaan "hyvät asiakkaat, kassa numero x aukeaa, voitte nostaa ostoksenne hihnalle" ei tarvii skannata 100:lla ympäri pyörien että mikäs kassa nyt aukesikaan. Ja monet pienet paskat ovat tyyliin; kassoja 15kpl, niissä maatuu jonkun 5kassan verran kassa-neitojen raatoja, sitten ihmetellään:miksi täällä on karmeat jonot? miksi kassatyöläisiä on työttömänä sikana, just det :(
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Melko autistinen saa olla (kuten aloittaja), jos pitää noita asioita ongelmina.
Kiitos offtopic-kontribuutiostasi.

IMO, melko autistinen(tm) pitää olla, jos kokee ettei mikään suunnitteluvirhe ole korjausta kaipaava puute/ongelma. Sillä asenteella ei yksikään asia tule koskaan paranemaan.

Sama koskee käyttäytymistä ihmisten keskuudessa. Jos ei osaa käyttäytyä aiheuttamatta häiriötä/haittaa muille, niin ei muuta kuin erakoksi metsään, tai suosiolla epäkelpona saunan taakse.

Aiheeseen liittyen kaupan tiskillä kuuluu asioida nopeasti, eikä vaihtaa toimituksen jälkeen myyjän kanssa kuulumisia säästä ja siskon työkaverin lapsista ja näiden peräpukamista. Mikä vittu siinä on, että pitää idioottina jumittaa koko muu jono ja lätistä turhia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Sitten jos on yksin liikenteessä ja paljon ostoksia niin ei mennä pakkaamaan vaan odotetaan kassalla loppuun asti, jolloin sitten tulee ruuhkaa kun ei kerkeä pakkaamaan riittävän nopeasti.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 268
Se perhanan kapula siinä hihnalla :facepalm:

Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin laittaa se omien ostoksien jälkeen, jos ei välttämättä halua maksaa myös takanatulevan tavaroita :D

Toimivia tapoja tuoda asia esille edellä olevalle a(a)siakkaalle:

a) Läimäytä kapula ostoksien väliin niin kovaa kuin kehtaat
b) Toivo että kassa alkaa piippailla myös sinun ostoksia edellä menevän kuitille, jos edellämenevä tilanteen hänelle selvittyä ja selitettyä sen kassalle ottaa katsekontaktia niin tokaise että "voit sinä nekin maksaa", "luulin että tarjoat" tjsp. :vihellys:
Tuosta "seuraava asiakas"-kapulasta oli joskus juttua iltapäivälehdessä ja siellä oli vähä ristiriitaista tietoa. Joku kauppias väitti sen seuraavan asiakkaan pistävän kapulan, kassaneiti taas sen menevän fifty-fifty ja lukijaäänestyksessä selvä enemmistö piti sitä edellisen asiakkaan hommana.

Kassaraivo vaanii kaupoissa – kenen kuuluu laittaa kapula ostosten väliin?

Minun mielestäni se on edellisen asiakkaan tehtävä kertoa millon se tuotteiden lappaaminen loppuu. Ikinä ei voi olla varma onko sieltä nyt joku puoliso tulossa tuomaan lisää tavaraa vai alkaako siinä joku tupakkakoneen kanssa säätäminen. Jos kapulaa ei näy niin katselen hetken miltä asiakkaan toiminta näyttää ja sen pohjalta laitan itse kapulan. Itse pyrin laittamaan kapulan heti kun olen lapannut ostokseni niin seuraava asiakas pääsee mahdollisimman nopeasti lappaamaan omia tavaroitaan. Niitä muovikasseja sun muuta voi mälvätä myös sen jälkeen. Tuota kapulatoimintaa enemmän ärsyttää ihmiset jotka latovat tavarat niin väljästi ettei mikään edes kosketa toisiaan.
 

Dis

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
53
Omat kaksi ärsytyksen aihetta:
- ihmiset jotka jäävät maksamisen jälkeen järjestelemään lompakkoaan maksupäätteen eteen
- hyllyvälien tukkijat, eli ihmiset jotka jäävät sen kauan kadoksissa olleen ystävänsä kanssa chattaamaan hyllyväliin koko käytävän leveydeltä

Yleensä laitan itse kapulan ostosteni jälkeen, ja niin tuntuu suurin osa muistakin kanssa ihmisestä tekevän. Jätän kapulan laittamatta mikäli takanani ei ole ketään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Noita vittumaisia pikkuasioita riittää, erityisesti jos on pienissä verensokerivajeissa. Mutta tuota kapulajuttua en kyllä ole ikinä tajunnut, minua ei yhtään vituta pistää sitä kapulaa sekä eteen että taakse ennen kuin kukaan muu ehtii reagoida mitään, en edes kiinnitä siihen varsinaisesti huomiota. Ei siellä parempaakaan tekemistä ole kuin lätkiä niitä kapuloita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Muutaman kerran törmännyt tilanteeseen, jossa hihnalla on jo kolmen tai neljän asiakkaan romut, mutta tilaa olisi vielä 15 senttiä sille viidennelle. Ongelmaksi tulee se, ettei jonossa enää riitä lattiatilaa useammalle ihmiselle. Tästä huolimatta kiireisimmät kurottelevat kauempaakin saadakseen edes osan tavaroistaan heti hihnalle. Niinkuin siinä muka säästäisi aikaa tai vaivaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Usein tuossa kapulan seuraavan asiakkaan laitettavaksi jättämisessä on se ongelma, että ne kapulat on siellä kassan päädyssä eikä niihin yllä, kun edellä oleva toope pönöttää tukkeena. Siksi edellisen asiakkaan tulisi laittaa kapula.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Pakko sanoa, että Lidleissä on fiksusti hoidettu tuo kassasysteemi. Jos tulee pitkä jono, niin yleensä tosiaan tulee aika nopeasti kuulutus, että uusi kassa aukeaa. Tosin ei varmaan toimi aina näin, mutta ainakin omalla paikkakunnalla toiminut, ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lisäksi kaupoissa on lähtökohtaisesti hyvin samanlainen layout paikkakunnasta riippumatta. Eniten ärsyttää ku joka hiivatin Prismassa ja Cittarissa on erilainen järjestys! :lol:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 260
Yleensä laitan itse kapulan ostosteni jälkeen, ja niin tuntuu suurin osa muistakin kanssa ihmisestä tekevän. Jätän kapulan laittamatta mikäli takanani ei ole ketään.
Joillekkin tää on kyllä kova kynnyskysymys tämä kapula. Esimerkki: lähes tyhjä kauppa kesäpäivänä, ostat yhden jäätelön. Lyöt sen hihnalle, toinen ihminen tulee sun taakse jonoon. Jätski venailee siis ihan siinä kassan vieressä, mutta myyjää on vasta kiiruhtamassa paikalle, kun on ollut hyllyttämässä. Tämä takana ollut ei voi omaa maitopurkkiansa, leipäänsä ja juustoansa lyödä hihnalle ennen kuin laitat sen kapulan siihen :confused: Ähkivät vain turhautuneina, jos et laita sitä kapulaa siihen... Se on saatana kaks metriä pitkä se hihna, siihen voi laittaa ne ostokset ja se kassa kyllä nyt älyää, että minä ostan sen yhden jätskin, sinä ostat ne kolme muuta tuotetta jos niiden välissä on ison käärmeen verran tyhjää.

Siis tämä nyt on skenaario, jossa siellä kaupassa ei todellakaan ole kassan lähettyvillä muita asiakkaita. Se kapula on pyhä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Kaupassa ärsyttäviin asioihin vaikuttaa eniten oma mieliala sinne mennessä. Jos käyn päivällä kaupassa hyvin syöneenä ja levänneenä ruuhka-ajan ulkopuolella, niin ei yleensä jaksa ärsyyntyä asioista jotka muulloin voi ärsytystä aiheuttaa.

Näitä asioita sitten ovat:

-Pääväylää(ovelta ruokaosastolle ja ruokaosastolta kassoille kulkeva leveämpi väylä) "väärään suuntaan" kulkijat, joita joutuu väistämään
-Äärettömän hitaasti toimivat käteisellä maksajat, jotka ensin etsivät laukusta lompakon, lompakosta rahat, mahdollisesti vielä kolikoita, ja sitten sama käänteisessä järjestyksessä ennen ostoksien pakkaamista
-Huutavat lapset ja nimenomaan epätoivoisien vanhempien neuvottelu näiden kanssa
-Joku edelläni unohtaa asioivansa muualla kuin lidlissä ja jättää hevinsä punnitsematta ja kassa lähtee tätä suorittamaan
-Kassa alkaa juttelemaan jonkun muun asiakkaan kuin minun kanssa ollessani maksamassa
-Kassalla koripino potkittu hihnan alle, jolloin sen joutuu vetämään sieltä että saa omansa laitettua pois
-Ihmiset jotka eivät nosta perässä vedettäviä koreja pinoon kassalla, vaan jättävät omansa siihen pinon viereen
-Ihmiset jotka nostavat oman korinsa, jossa ostoksia, pinoon ennen kuin olen saanut oman korini tyhjäksi hihnalle ja pinoon
-Kaupat joissa tupakkatuotteet joka toisella kassalla ja viereisen kassan asiakkaat tunkevat jonon väliin ottamaan askinsa
-Info/veikkaus/posti jossa 2-3 tiskiä, koko ajan jonoa ja yksi työntekijä.

Tuossa nyt enimpiä mitä tuli mieleen. Painotan vielä, että yleensä normaalifiiliksillä kaupassa käydessä ei tule juurikaan välitettyä näistä, mutta nälkäisenä illalla, väsyneenä aamulla, tai jonkun muun mukana ns. raahattuna sitten ärsyyntyy helpommin.

Noista kapulahommista ei jaksa välittää. Jos sitä ei ole edellä, laitan sen ja laitan myös omien perään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
Ei kyllä ole ikinä mitään ongelmia ilmennyt. Menen kauppaan, laitan tuotteet ostoskoriin, siitä sitten hihnalle, jonka jälkeen kassamyyjä lukee viivakoodit. Maksan ostokset ja poistun kaupasta.
Sun pitäisi luoda ketju "Keskustelua kaupassakäynnin helppoudesta."
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Piti oikein miettiä, että mikä kauppareissuissa ärsyttää, kun ei tunnu ärsyttävän oikein mikään. Hitaat kassat/jonot ei niin ärsytä, kun pyrin muutenkin käymään kaupassa ruuhka-aikojen ulkopuolella mikäli mahd. Kapulasta en jaksa ottaa stressiä. Mikäli edessä oleva sitä ei pistä, pistän itse. Mikäli en ylety kapulaan ja hihnalla on tilaa, alan latoa ostoksiani siihen. Kyllä ne siinä vaiheessa aina heräävät sen kapulan pistämään. Kauppojen henkilöstökuluista säästäminen toisinaan vähän latistaa kulutushysteriafiiiliksiäni, kun kaupan kahdestakymmenestä kassasta kahdella on myyjä ja jonot menevät jonnekin parkkipaikalle asti.

Joskus kävi niin, että n. 10 min jonotuksen jälkeen kassa pisti "Seuraava kassa kiitos" kapulan eteeni. Toiselle kassalle sitten jonottamaan, ja sieltä tuli hetken päästä samainen kapula eteen. Ostoskori jäi siihen ja kävelin kyrpiintyneenä seuraavaan kauppaan. En ole tuollaiseen törmännyt enää vuosiin, nykyään kassat pyytävät välittämään tämän kapulan jonon viimeiselle. Onkohan Keskolta ja S-ryhmältä tullut ohjeistus kassoilleen, että ei näin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Joskus viimevuoden puolella prismassa - eikä ollut muistaakseni mikään ihme päiväkään että kaikkien pitäisi rynniä kauppaan yhtä aikaa.
No otin kärryn siitä suunnistin eteenpäin nopeinta reittiä mitä yleensä kuljen. Aloin katsomaan että ei hemmetti, kassajonot jonnekin puoleenväliin kauppaa! Niitä kassojahan on varmaan parikymmentä tms. mutta töissä vaan muutama. Kärryt jäi siihen paikkaan ja paikalta poistuessa katselin että oli muitakin kärryjä hylätty pitkin liikettä ja pienempiä ostoksia jätetty lattialle, koriin, väärille hyllyille.

Toisessa kaupassa ei mitään normaalia kummempaa jonoa. Laitoin kyllä palautetta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Joskus kävi niin, että n. 10 min jonotuksen jälkeen kassa pisti "Seuraava kassa kiitos" kapulan eteeni. Toiselle kassalle sitten jonottamaan, ja sieltä tuli hetken päästä samainen kapula eteen. Ostoskori jäi siihen ja kävelin kyrpiintyneenä seuraavaan kauppaan. En ole tuollaiseen törmännyt enää vuosiin, nykyään kassat pyytävät välittämään tämän kapulan jonon viimeiselle. Onkohan Keskolta ja S-ryhmältä tullut ohjeistus kassoilleen, että ei näin.
Tässä lähiaikoina kävi vastaavalla tavalla Citymarketissa. Ei tosin ehditty pitkään jonottaa, mutta jonon keskelle kassa suljettu kyltti ei tuntunut kovin järkevältä asiakaspalvelulta. Ei siis liene ainakaan Keskolla ketjunlaajuinen ohjeistus.

Tuosta voit syyttää iki-ihanaa lainsäädäntöä.
Tämän vois myös hoitaa poistamalla tupakkatuotteet kaikilta kassoilta ja siirtämällä ne ainoastaan infoon jossa riittävästi henkilökuntaa. Näin paikallisessa Prismassa ja toimii ihan hyvin. Ehkä tupakoijat siirtyneet asioimaan muualla, mutta ei tuolla ainakaan suuria jonoja näy koskaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Kuuluuko jonossa edellä olevaa kapulan laittanutta henkilöä kiittää? Joskus olen kiittänyt, ja saanut takaisin hieman hölmistyneen katseen. Vähän tilanteen mukaan ja vaihtelevasti itse kiittelen, kun joku tuon kapulan väliin sujauttaa.

Itselle ainakin tullut hyvä mieli, jos joku sanonut "kiitos". Ehkä tällaisesta toiminnasta Suomessa voi saada epäilyttävän leiman :)
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Tää kapula. Mikä siinä on niin iso ongelma? Jos itse olen kassalle menossa ekana ja omat tavarat on laitettuna siihen hihnalle ja takana tulee väkeä, laitan siihen sen kapulan, että voivat tyhjentää painavat korinsa siihen nopeammin. Jos tulen kasalle jonku perässä ja se ei laita kapulaa niin minä laitan sen siihen, jos on tilaa omille tavaroille. Mitä helvetin väliä sillä on kuka sen siihen pistää :C ?

Minä saatan olla niitä vittumaisia ihmisiä, jotka maksavat käteisellä. Olen ehkä liian vanha ja tykkään muutenkin nähdä sen rahan kulumisen. Tosin kassalla ollessa katson sieltä lompakosta kyllä ne kolikot ja setelit etukäteen, että voin suhteelisen nopeasti ottaa ne sieltä.

Itseäni kaupassa vituttaa ihmiset, jotka eivät osaa toimia siinä kassalla "oikein". Esim. kokemuksia ihmisistä, jotka eivät siirry siihen kassan kohdalle maksamaan vaan laskevat seisovat siinä hihnan alkupäässä. Tämä varmaan siksi, että siinä kassan kohdalla on se sellainen koroke eivätkä tajua, että siinä kohtaa voi sen maksun maksaa. Vähän vaikea kyllä selittää tämä, mutta syvällä sydämessäni raivo kuplii kun joku tukkii sen koko kassan ja hihnan tätä tehdessään.

Seuraavana ja osittain liittyy edelliseen. Mummot jotka jäävät keskustelemaan kuulumisistä sen kassan työntekijän kanssa. Vittu. Olen liian usein törmännyt erääseen mummeliin, joka ei osaa maksaa oikeassa kohtaa ja jää vielä keskustelmaan sen kassa neidin kanssa ja vielä valitsemaan, että minkä helvetin arvan hän ostaa tällä kertaa.... voi vittu oikeasti...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Ei kyllä ole ikinä mitään ongelmia ilmennyt. Menen kauppaan, laitan tuotteet ostoskoriin, siitä sitten hihnalle, jonka jälkeen kassamyyjä lukee viivakoodit. Maksan ostokset ja poistun kaupasta.
Niin, lähinnä niitä ongelmia aiheuttavatkin muut asiakkaat, jotka eivät yhtä suoraviivaiseen prosessiin kykene.

Pakko sanoa, että Lidleissä on fiksusti hoidettu tuo kassasysteemi. Jos tulee pitkä jono, niin yleensä tosiaan tulee aika nopeasti kuulutus, että uusi kassa aukeaa. Tosin ei varmaan toimi aina näin, mutta ainakin omalla paikkakunnalla toiminut, ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Kertaakaan en muista käyneeni Lidlissä ilman sitä kuulutusta, joka jo sinällään viittaa virheelliseen resursointiin. Kuulutuksen jälkeen joku työntekijä laahustaa jollekin vapaista kassoista, johon hyeenat sitten hyökkäävät sekalaisessa järjestyksessä ja taas ahdistaa kun käytössäännöt unohtuvat. Ainakin kaikissa paikallisissa Lidleissä on aina ihan hillittömät jonot tuosta käytännöstä huolimatta. Vaikka kuinka tekisikin mieli tukea välistä altavastaajaa, niin Lidleissä ei juurikaan tule asioitua kun tietää, että siellä joutuu aina jonottamaan.

Eniten ärsyttää ku joka hiivatin Prismassa ja Cittarissa on erilainen järjestys! :lol:
Lidlit ovat paljon pienempiä valikoimiltaan ja toisaalta myymälöiden pinta-ala ja muoto on kaikkialla hyvin lähellä toisiaan, joten se helpottaa layoutin kopioinnissa.

Myös noissa suuremmissa marketeissa on tietääkseni tarkoitus pitää suunnilleen sama järjestys kautta linjan, mutta täydellisesti samaan ei noista edellä mainituista syistä ihan niin vain päästä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
368
Tää kapula. Mikä siinä on niin iso ongelma? Jos itse olen kassalle menossa ekana ja omat tavarat on laitettuna siihen hihnalle ja takana tulee väkeä, laitan siihen sen kapulan, että voivat tyhjentää painavat korinsa siihen nopeammin. Jos tulen kasalle jonku perässä ja se ei laita kapulaa niin minä laitan sen siihen, jos on tilaa omille tavaroille. Mitä helvetin väliä sillä on kuka sen siihen pistää :C ?
Vahva tämä. Juuri näin. Mitään ongelmaa ei ole, jos ei väkisin halua sellaista luoda tilanteessa. First world problems.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Kuuluuko jonossa edellä olevaa kapulan laittanutta henkilöä kiittää? Joskus olen kiittänyt, ja saanut takaisin hieman hölmistyneen katseen. Vähän tilanteen mukaan ja vaihtelevasti itse kiittelen, kun joku tuon kapulan väliin sujauttaa.

Itselle ainakin tullut hyvä mieli, jos joku sanonut "kiitos". Ehkä tällaisesta toiminnasta Suomessa voi saada epäilyttävän leiman :)
Minusta se kyllä tuntuisi vittuilulta, ihan kuin takanatulija koittaisi sanoa "kiitos, (enpä sitä itse olisi siihen saanutkaan laitettua)"

Sanoisin siis että ei ainakaan kuulu kiittää, toki saat mutta hämmennystä se varmasti herättää. Vaikka itsekin olen aika kohtelias niin tuosta en kiitä, siitä jos joku pitää ovea auki tmv. niin tietysti kiitän heti :)

@Kautium en näköjään ollut kovin väärässä että tämmöiselle ketjulle on tarvetta :D
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
565
Eniten ärsyttää takana oleva asiakas, joka lappaa jo omia ostoksiaan hihnalle ennen kuin olen itse saanut laitettua omia ostoksiani hihnalle. On sitten helvetin kivaa pinota kaikkia omia ostoksia päällekäin että ne mahtuisivat siihen väliin.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Ihan ylivoimainen ärsytyksen aihe ovat ihmiset, jotka tukkivat kulkuväyliä kärryillään. Jumalauta, jos kärry ei liiku, se sijoitetaan käytävän reunaan niin että vähintään yhdellä kärryllä mahtuu vierestä helposti ohi. Ja joka vitun käytävälle sitä kärryä ei tarvitse hinata, siinä kun ei ole mitään napanuoraa niin, että sen kärryn pitäisi koko ajan olla käsivarren mitan päässä.

Välillä tekis mieli vaan runtata menemään noita tukkijoita päin tai vauhdilla tönäistä se kärry mäkeen siitä edestä... :mad:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
-Useammalle kuitille ostokset ostavat (kerran näin eräässä tavaratalossa, kuinka joku osti 5 tuotetta, jokaisen eri kuitille, ilmeisesti joku neuroosi takuuasioista).
Totta, mutta toisaalta tuohon on joskus syynä ihan vain se, että ostetaan tuotteita eri henkilöille yhdellä kerralla, joten on selkeämpää jakaa ne eri kuiteille, kun voi sitten antaa sen kuitin ostosten mukana (oli siellä taustalla nyt sitten idea takuusta tai ostokseen käytetyn summan takaisinmaksusta tms).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Ihan ylivoimainen ärsytyksen aihe ovat ihmiset, jotka tukkivat kulkuväyliä kärryillään. Jumalauta, jos kärry ei liiku, se sijoitetaan käytävän reunaan niin että vähintään yhdellä kärryllä mahtuu vierestä helposti ohi. Ja joka vitun käytävälle sitä kärryä ei tarvitse hinata, siinä kun ei ole mitään napanuoraa niin, että sen kärryn pitäisi koko ajan olla käsivarren mitan päässä.

Välillä tekis mieli vaan runtata menemään noita tukkijoita päin tai vauhdilla tönäistä se kärry mäkeen siitä edestä... :mad:
Nämä ovat kyllä tosiaan ihan perseestä. Joskus siellä on kaksi urpoa kärryineen tukkimassa leveämmänkin käytävän. Ja joskus joku raahaa kärryn muutenkin täyden kala/lihatiskin eteen niin, että muut asiakkaat eivät näe edes tilausta tehdessään, että mitä sen kärryn takana on.

@Kautium en näköjään ollut kovin väärässä että tämmöiselle ketjulle on tarvetta :D
Jep :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
- Sitten vielä sellainen juttu, että eikö sitä stanan muovikassia voi ottaa ensimmäisenä ja laittaa sinne toiselle puolelle suu-aukko avonaisena odottamaan, jotta sinne voi laittaa maksetut ostokset suoraan, niin ei tarvitse nostella tuotteita moneen otteeseen.
Tämä onkin hyvä huomio. En ole tullut ajatelleeksikaan, vaan jättänyt pussin totutusti viimeiseksi, niin kuin perinteisellä kassalla. No siellä (Kouvolan Prismassa) nyt ei onneksi ole ollut mitään ruhkaa minun ajoillani. Näin muuten tänään ensimmäisen vanhuksen itsepalvelukassalla, jotka ovat toista vuotta varmaan olleet toiminnassa.
Mutta vanhusia, perhe katroineen ja levällään kulkevia tukevia pariskuntia ahh... Niissä pitäisi ehdottomasti maalauttaen pyhittää ohituskaistat itseni kaltaisille, "pikajuoksijoille".

Lisäksi olisi mielestäni kaikille parasta, että pyritään liikkumaan euroopan tieliikenteen mukaisesti, varsinkin siellä tuotehyllyistä irrallaan olevilla käytävillä. Näin kaikille olisi miellyttävintä asioida.

Muuta ärsyttävää kaupassa sitten ovatkin ne oranssit ja toisinaan keltaiset laput, jotka eivät itsepalvelupisteessä rekisteröidy ilman myyjän avustusta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Muuta ärsyttävää kaupassa sitten ovatkin ne oranssit ja toisinaan keltaiset laput, jotka eivät itsepalvelupisteessä rekisteröidy ilman myyjän avustusta.
Mutta mitä siitä tulisi jos rekisteröityisivät? Väärinkäytösriski on aika huomattava :think:

Sitä tuossa työporukalla kerran pohdittiinkin että onko itsepalvelukassoilla jonkinlainen vaakasysteemi käytössä? Kerran olen vain käyttänyt niin ei ole tullut katseltua sitä systeemiä, täällä hämeessä kun ne yleistyvät aika hitaasti.

Mietinnän aiheena oli siis lähinnä punnitut tuotteet, sekä esim. se kuinka voisi ottaa samaan käteen kaksi tuotetta, piipata toisen ja pistää suoraan pussiin. Yksi työkaveri meinasi että kori pitäisi laittaa ensin siihen ekalle puolelle, ja aina koodin luettuaan pistää tuote siihen toisen puolen tasolle, ja lopuksi pakata. Ajatteli siis että molemmilla puolilla olisi vaaka? :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 700
Tämän vois myös hoitaa poistamalla tupakkatuotteet kaikilta kassoilta ja siirtämällä ne ainoastaan infoon jossa riittävästi henkilökuntaa. Näin paikallisessa Prismassa ja toimii ihan hyvin. Ehkä tupakoijat siirtyneet asioimaan muualla, mutta ei tuolla ainakaan suuria jonoja näy koskaan.
Tämä kyllä. Eri ketjun kaupoissa kun tulee käytyä, niin tupakit jää kauppaan. R-kiska on kotimatkan varrella niin sieltä nopsaan nortit ettei tarvi alkaa kaupassa säätämään niiden numeroiden kanssa.

-Kassat, joissa on Veikkaus-toiminnot ja edellä pappa, joka tuo kaikki 20 Toto-kuponkia tarkistettavaksi ja teettää samanverran uusia.
Näinhän se tänään menikin. Tosin mummo yhdellä kupongilla, vissiin keno jossa 3 arvontaa päivän aikana ja sitä ei voinut saada kestona useammaksi päiväksi. Voi sitä päivittelyä...

Sitten eräs tapaus, joku mummeli unohti jotain, ja kassa ei ehtinyt vielä vetää ensimmäistäkään tuotetta. Itse olin takana yhden ostoksen kanssa - ja sanoin että mulla on vain tämä, joten voisinko maksaa ja poistua asap. EI käy. Mummelin tavarat siitä ensin sillä välin kun se haahuilee kermapurkkia etsimässä - ja koko jono seisoo.
 

mitsune

Praetorian Prefect
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
319
Ärsyttää kyllä minuakin just kaikki käytävien tukkijat.

Sitten tietenkin harvinaiset, mutta pässit jonossa etuilijat/yhden ostoksen miehet, jotka välillä kysyvät pääsiskö ohi kun on kiire ja vaan yksi ostos. Pahimmassa tapauksessa jäävät vielä synnyttämään jotain totoa siihen...

Silloin kun astut kauppaan sisään, hyväksyt mielestäni sen, että jokainen jonottaa vuoroaan. Sivistyneesti
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Sitä tuossa työporukalla kerran pohdittiinkin että onko itsepalvelukassoilla jonkinlainen vaakasysteemi käytössä? Kerran olen vain käyttänyt niin ei ole tullut katseltua sitä systeemiä, täällä hämeessä kun ne yleistyvät aika hitaasti.

Mietinnän aiheena oli siis lähinnä punnitut tuotteet, sekä esim. se kuinka voisi ottaa samaan käteen kaksi tuotetta, piipata toisen ja pistää suoraan pussiin. Yksi työkaveri meinasi että kori pitäisi laittaa ensin siihen ekalle puolelle, ja aina koodin luettuaan pistää tuote siihen toisen puolen tasolle, ja lopuksi pakata. Ajatteli siis että molemmilla puolilla olisi vaaka? :think:
Prismassa ainakin on puntari ja todella tarkka sellainen onkin, eli se huomaa myös muovikassin jne. Jos ottaa esim. hevihyllystä puntaroinnin jälkeen pussiin ekstra-hedelmiä/kasviksia kuten jotkut wt:t tuntuvat tekevän, niin se puntari tietää hintalapun kautta viestittynä että jotain on pielessä ja piippaa myyjän paikalle selvittämään miksi tuote painaa enemmän kuin mitä tarraan oli edellisellä pisteellä merkitty.

Citymarketissa pikakassat taas ovat ainakin täällä suunnalla kiinteillä tasoilla, eli niissä ei ole puntaria. Muutenkin ne ovat S-Marketeissa hieman fiksummin suunniteltuja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Mutta mitä siitä tulisi jos rekisteröityisivät? Väärinkäytösriski on aika huomattava :think:
No jos "punaisen tarran" tulostaa vanhasta viivakoodista uuden tarraan, niin väärinkäytöksen riskit olisivat samat nykyisyydellään.

Edit: eli luetaan viivakoodi, jolle tulostetaan "punainen tarra". Tarrassa on ale-viivakoodi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Tuota kapulatoimintaa enemmän ärsyttää ihmiset jotka latovat tavarat niin väljästi ettei mikään edes kosketa toisiaan.
No tähän yleisesti vaikuttaa monessa kaupassa se, että se liukuhihna jatkaa rullaamista nii kauan, että se eka tavara koskee siihe myyjään. Voipi siis olla, että meikän tavarat on koko liukuhihnan matkalta kun myyjä ei oo pysäyttäny sitä hihnaa, että niitä vois mitenkää järkevästi siihen laittaa muutaku suoraa korista kaatamalla.


Mutta joo, eipä mulla kaupassa käynnisssä mitää vaikeuksia ole. Eniten siellä tympäsee just tää älytön paskantärkeily, että jos joku vähä hiastuu jonossa tai kassa joutuu tarkistaan hintatiedon, nii on kaiken maailman tantat ja asosiaaliset valittamassa, että ku joutuu jonottaan! Sit tuhistaan, nakellaa niskoja, nalkutettaa takana seisovalle jne. ja ite luodaan semmonen paska ilmapiiri mitä ei alunperin ollut.

Se kauppa kuitenki toimii niin, että sinne tulee erilaisia ihmisiä erilaisten palveluntarpeiden kanssa, eikä oo meikän asia alkaa nalkuttaa jos jollaki on 20 toto lippua, pussi multaa tai koppa kaljaa ostettavana. Käy joskus kassoja nii sääliks mite paljo turhaa pskaa neki saa kestää tossa hommassa ku joillaki ei oo mitää malttia vaikka perusterveitä ihmisiä ovat noin muuten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Jos mun takana ei ole ketään, niin en kyllä mitään kapulaa laita. Muuten mulle on ihan sama kuka sen laittaa ei ole ongelma. Jos nyt joku tulee siihen sillä välin kun olen pakkaamassa ja ei voi kapulaa laittaa niin turha itkeä. Jos olen tuotteet maksanut, niin ne on sitten mun.

Sitten näitä harmituksen aiheita:
-Ihmiset jotka heti ulko-ovien jälkeen jää tupeksimaan ja muutenkin jaloissa pyörivät ihmiset.
-Kassakäytävän tukkijat. Kun olet maksanut niin suksi hittiin siitä.
-Vuoden tölkit kerralla palauttajat. Voikin omat pullot viedä takasin autoon, kun siinä on joku jätesäkkien kanssa.
-Muovikasseja rikkovat pakkaukset. Kiva yllätys kun puolessa välissä pakkaamista pussin kylki on täysin auki.

Eipä noista mikään muu nosta verenpainetta kuin viimeinen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 260
-Vuoden tölkit kerralla palauttajat. Voikin omat pullot viedä takasin autoon, kun siinä on joku jätesäkkien kanssa.
Mä yleensä lahjotan tossa vaiheessa ne omat pullot sille himopalauttajalle, jos niitä on maksimissaan jonkun 3€ edestä.
Mutta yleensä olen se himopalauttaja. Nytkin on helposti pari jätesäkkiä pulloja kämpillä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
Kaupassa käynti tuntuu herättävän suuria tunteita. Johtuukohan siitä, että se on viimeisiä paikkoja missä joutuu odottamaan omaa vuoroaan täysin tuntemattomien seassa? Elintarvikkeiden nettikauppa lienee vastaus tähänkin ongelmaan :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
-Vuoden tölkit kerralla palauttajat. Voikin omat pullot viedä takasin autoon, kun siinä on joku jätesäkkien kanssa.
Yleensä vien sen ostoskärryllisen tölkkejä/pulloja kerralla. Viimeksi oli kuitin mukaan yli 400 tölkkiä ja pullot siihen päälle. Nautin tilanteesta, kun se olevinaan niin kiireinen eläkeläinen tuskastelee kolmen limupullonsa kanssa siinä takana. Varsinkin jos sattuu käymään niin hitaalla ettei ymmärrä mennä siihen toiselle palautuslaitteelle jonottamaan :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Kaupassa käynti tuntuu herättävän suuria tunteita. Johtuukohan siitä, että se on viimeisiä paikkoja missä joutuu odottamaan omaa vuoroaan täysin tuntemattomien seassa? Elintarvikkeiden nettikauppa lienee vastaus tähänkin ongelmaan :)
Tästä tulikin mieleen, että jos noutopisteet ja niiden verkkosivustot olisi suunniteltu fiksummin, niin käyttäisin ehdottomasti niitä vakio-ostosten tekemiseen (fiilistelykeikat ja muut heräteostosten etsiskelyt erikseen). Olisi hienoa, jos voisi vaan kirjautua webbisivulle, valita jonkin aiemmin luodun ostoslistan, muokata sitä hieman tarpeen mukaan ja klikata kassi keräiltäväksi ja sitten noutaa se erillisestä noutopisteestä kotimatkalla. Kyllä siitä ilosta voisi muutaman euron ekstraa maksaa.

Vaan kun ei. Nyt sivustot eivät salli tietääkseni minkään kauppaketjun toteutuksessa ostoslistojen tallettamista ja muutenkaan ne eivät tarjoa mitään erityisen näppärää ostotapahtumaa. Tuotevalikoimakaan ei yleensä vastaa kaupan valikoimaa, vaan noutopalvelussa on vain yleisimmät tuotteet. Prisman Kauppakassi on hyvä yritys, mutta edelleen noista mainituista syistä johtuen se jää käyttämättä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Prismassa ainakin on puntari ja todella tarkka sellainen onkin, eli se huomaa myös muovikassin jne.
Mites tuo kaksi tuotetta kädessä, yksi piippaus -skenaario sitten? Tarkennetaan vielä että en ole alkamassa shopliftaamaan :D

Puntaroiko se siis, mitä on korissa alkujaan, ja vertaa tätä siihen mitä on tasolla piippausten jälkeen? Tai jopa tuote kerrallaan että kun taso A painaa 150gr vähemmän tuotteen X jälkeen, tulee sen täsmätä tasoon B+150gr?

Lähinnä miksi mietin tätä olisi sen käytännöllisyys, eli voinko siis piipata ostokset ja laittaa suoraan ostoskassiin (laittamatta punnitustason kautta)? :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 794
Näiden edellä mainittujen asioiden kanssa pärjää, vaikka joskus kyllä ärsyttää. Kaikista pahin tilanne on kuitenkin juhlapyhien aikoina, kun jengiä on kaupassa aivan tolkuttomasti. Varsinkin iltapäivällä pahimpaan ruuhka-aikaan kun sinne pakosta menet, niin aivan varma, että paita on märkä. Lähinnä se tuskanhiki ja vitutus.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 682
Mites tuo kaksi tuotetta kädessä, yksi piippaus -skenaario sitten? Tarkennetaan vielä että en ole alkamassa shopliftaamaan :D

Puntaroiko se siis, mitä on korissa alkujaan, ja vertaa tätä siihen mitä on tasolla piippausten jälkeen? Tai jopa tuote kerrallaan että kun taso A painaa 150gr vähemmän tuotteen X jälkeen, tulee sen täsmätä tasoon B+150gr?

Lähinnä miksi mietin tätä olisi sen käytännöllisyys, eli voinko siis piipata ostokset ja laittaa suoraan ostoskassiin (laittamatta punnitustason kautta)? :think:
Ei se hyväksy toista tuotetta ennen kuin edellinen on punnittu, eli joka piippauksen jälkeen on pakko laittaa tuote puntaritasolle. Ja sitä kautta on helppo verrata myös tuotteiden painot joka välissä. Puntari on siis vain sillä toisella puolella konetta.

Ja perään vielä sen verran, että en tiedä kuinka monen tuotteen kohdalla paino on rekisteröity kantaan tarkistusta varten, mutta hevi-kamoissa se ainakin menee näin, sillä olen kerran todistanut sellaista tilannetta, jossa täti oli lisännyt kamaa pussiin punnituksen jälkeen ja kone herjasi siitä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Ei se hyväksy toista tuotetta ennen kuin edellinen on punnittu, eli joka piippauksen jälkeen on pakko laittaa tuote puntaritasolle. Ja sitä kautta on helppo verrata myös tuotteiden painot joka välissä. Puntari on siis vain sillä toisella puolella konetta.
Jos puntari on vain toisella puolella, eikö ole mahdollista ottaa vaikka kaksi pientä Meiran tms. maustepurkkia kerralla käteen, piipata koneeseen ja laittaa pussiin/tasolle?

Vai meinaatko että lähtötasoa ei mitata? Eli skannaat tuotteen, tietokanta kertoo painon, siitä vaakatasolle ja jos ei täsmää huutaa myyjää? Jos toimii näin niin asioiden jouduttaminen hidastuu, ip-kassahan on parhaimmillaan silloin kun otat pussin vasuriin ja oikealla vetelet skannerin läpi suoraan pussiin tavaraa, ainakin oikeakätisillä :)

EDIT: kiitos HeVi vastauksesta nyt mietityttääkin muut tuoteryhmät :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Yleensä vien sen ostoskärryllisen tölkkejä/pulloja kerralla. Viimeksi oli kuitin mukaan yli 400 tölkkiä ja pullot siihen päälle. Nautin tilanteesta, kun se olevinaan niin kiireinen eläkeläinen tuskastelee kolmen limupullonsa kanssa siinä takana. Varsinkin jos sattuu käymään niin hitaalla ettei ymmärrä mennä siihen toiselle palautuslaitteelle jonottamaan :D
Ei kai siinä, jos tollasella toiminnalla saa munansa kovaksi, niin eipä tuo ole multa pois. Voin palauttaa pulloni seuraavallakin kerralla. Käyttämässäni kaupassa kun ei ole kuin yksi palautusautomaatti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 093
Tää kapula. Mikä siinä on niin iso ongelma? Jos itse olen kassalle menossa ekana ja omat tavarat on laitettuna siihen hihnalle ja takana tulee väkeä, laitan siihen sen kapulan, että voivat tyhjentää painavat korinsa siihen nopeammin. Jos tulen kasalle jonku perässä ja se ei laita kapulaa niin minä laitan sen siihen, jos on tilaa omille tavaroille. Mitä helvetin väliä sillä on kuka sen siihen pistää :C ?
Ainoa kapula on siellä toisessa päässä ja henkilö blokkaa sen isolla vartalollaan. Ei siihen yletä. Sitten itseni takana rupeaa latomaan tavaraa hihnalle. Näin siis, kun jonoa on 3+ henkilöä. Ja lähi-Prismassa on. Siellä on Prisma auki koko yön, mutta vain kaksi kassaa toimii. Pahimmassa tapauksessa yksi. Jonotukselta ei välty.

--

Minua ärsyttää ihmiset, joille maksaminen tulee yllätyksenä. Siinä vaan katsellaan kassaneitiä ja kun tulee aika maksaa, kaivetaan lompakko taskusta, laitetaan bonuskortti, ja sitten kaivetaan pankkikortti ja lukulasit ja näppäillään se tunnusluku. Ei tämä nyt niin paljoa mieltä rasita, mutta joillain ei vaan ole kiire mihinkään..

Sen verran kuitenkin, että kerran selitin eräälle naiselle, kun se jäi vielä etsimään pankkikorttiaan, että bonuskortin voi vetää ensimmäisen ostoksen mentyä kassalta ohi ja pankkikortinkin laittaa sisään - mutta tunnuslukua pääsee näpyttelemään vasta kaikkien ostosten ollessa kirjattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Yhteen aikaan palautin pulloni sellaiseen K-markettiin jossa noin 50% kerroista meni siten että se vitun masiina kertoi olevansa täynnä, jolloin piti mennä avautumaan kassalle, odottamaan 5 minuuttia jne.
Nykyään palauttelen S-markettiin jossa huomattavasti pienempi todennäköisyys sekä ilmeisesti jonkin sortin "automaattihälytys" henkilökunnalle kun säiliö on täynnä, joten nähtävästi voi ihan vaan odottaa rauhassa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Yhteen aikaan palautin pulloni sellaiseen K-markettiin jossa noin 50% kerroista meni siten että se vitun masiina kertoi olevansa täynnä, jolloin piti mennä avautumaan kassalle, odottamaan 5 minuuttia jne.
Nykyään palauttelen S-markettiin jossa huomattavasti pienempi todennäköisyys sekä ilmeisesti jonkin sortin "automaattihälytys" henkilökunnalle kun säiliö on täynnä, joten nähtävästi voi ihan vaan odottaa rauhassa.
Pullonpalautukseen liittyen mietin aikanaan mitä hemmetin väliä sillä tölkin muodolla on, kun kaikki kuitenkin rutistetaan kasaan :confused:

Nykyään onneksi automaatit on kehittyneet eikä tarvitse kokoajan odotella :tup::

 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 193
Viestejä
4 194 384
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom