Keskustelua kaupassakäymisen vaikeudesta

Liittynyt
17.12.2022
Viestejä
16
Mitä mä nyt sanosin. Maksan siitä että saan palvelu ei siitä että joudun itse piipaa tavaraa.
Se on kyllä hassu ilmiö nykyään että ihmiset on valmis maksaamaan itsepalvelusta.

Kait se on että kaikkilla on nykyään on niin kiire.
Juu, hinnat nousee ja itse pitäisi silti itseään palvella. Toki hyvä kaupoille kun saavat pistää ylimääräisen omaan taskuun, mutta...
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 384
Joo toi on kyllä totta. Että ulkomailla siihen tottuu äkkiä siihen nopeaan pakkaamiseen.

Olin viikon Amsterdamissa ja kun palasin Suomeen niin tuo kassalinja lottoajineen tuntui kyllä valloittavan hitaalta ja älyttömältä kun siellä meni jono niin rivakasti.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 821
Mutta kun tuo alennustuoteongelmakin on jo Alepoissa ratkottu, ja ne saadaan itsepalvelukassoilla skannattua alennuksineen ilman myyjän interventiota, niin sama ratkaisu toimisi näissäkin. Jostain syystä samaa ei vaan ole vielä saatu S-Market ja Prisma -tason myymälöissä tehdyksi.
Mun käyttämässä s-marketissa oli tuollaiset alennuslaput. Mutta nykyään ei ole. Olettaisin että ne on työläämpiä laittaa koska niistä on luovuttu. Ellei sitten joku hölmö järjestelmämuutos olisi poistanut niiden mahdollisuutta. En kunnolla muista mutta arvelisin että ainakin vuoden verran oli käytössä. Asiakkaana en nähnyt mitään ongelmaa niiden kanssa joten syy on ollut kaupan puolelta.


Mitä mä nyt sanosin. Maksan siitä että saan palvelu ei siitä että joudun itse piipaa tavaraa.
Se on kyllä hassu ilmiö nykyään että ihmiset on valmis maksaamaan itsepalvelusta.

Kait se on että kaikkilla on nykyään on niin kiire.
Silti sä käyt itsepalvelumyymälöissä? Suurin osa meistä maksaa siitä että me voidaan ostaa ne tuotteet yhdestä paikkaa lähistöltä, sen sijaan että me kerättäisiin ne ympäri maakuntaa, ja maailmaa. Se ihmistyö mitä tarvitaan niiden tuotteiden lyömiseen kassaan, on aika olematon.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 035
Aikaisemminkin jo kertonut. Itse olen varmaan 3-4 vuotta jo tilannut kotiinkuljetuksella ruuat kerran kaksi kuussa. Pienemmän ostokset (maidot jne.) sitten lähikaupasta.

Nyt kun tuli opittua Woltin salat, ei perhana meinaa viitsiä hakea edes sitä maitopurkkia lähikaupasta. Alle 3€:lla tuodaan ostokset ovelle <30min. No ei nyt ihan pelkästään maitopurkkia viitti tilata. Mutta näin sunnuntaina, yllätys yllätys, jääkaappi näyttää tyhjältä. Ja motivaatiota lähteä ulos on nolla.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 767
Aina yhtä ihanaa kun joku sattuu itsepalvelu-kassalle täyden kärrin kanssa. Ja sitten siinä kärrissä on jotain vaatteita ja alennus tuotteita. Ja sitten ei enää ollutkaan kaupassa käynti niin pikainen yhden eineksen, 6 oluen ja banaanin kanssa :mad: Pahimmillaan olen odottanut 5min moisessa tilanteessa (juu katsoin kellosta), ei se sen myyjän vika ole tietenkään. Ei noita nyt onneksi joka päivä satu, mutta pari kertaa tässä viimeisen puolen vuoden aikana.

edit. Se pointti oli siis tuossa oluessa, myyjä joutuu kuittaaman sen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Eipä tuota mihinkään ole kirjattu, että pikakassalle saa mennä vain pienten ostosmäärien ja korin kanssa. Toki harvemmin sitä jaksaa mitään isoja ostoksia ruveta pikakassalla itse skannailemaan, mutta kyllä mä nuo kapulaskannatut ostokset usein käyn kärryineni kuittaamassa ihan normaalilla pikakassalla koska ne vetää paljon paremmin kuin nuo hihnamalliset.

Lähinnähän tuossa sinunkin tapauksessasi on ongelmana ihmisten täydellinen kyvyttömyys havainnoida omaa lähiympäristöään ja voin luvata, että nuo on tasan niitä samoja ihmisiä jotka kaupassa tutun nähdessään parkkeeraavat ostoskärryt poikittain käytävälle ja tuohtuvat sitten kun ensin kolme kertaa asiasta sanottuasi työnnät heidän kärrynsä vaan vittuun edestäsi.
Varmasti käytännöt vaihtelevat kaupoittain ja onhan niiden itsepalvelukassojen välejä joissakin myymälöissä erityisesti laajennettu, jotta sinne mahtuisi tarvittaessa myös kärryjen kanssa. Vähän urpoa niillä pienemmillä hihnattomilla kassoilla kuitenkaan on yrittää mitään täyttä kärryllistä piippailla ja monesti niissä onkin erillinen kyltti, jossa näkyy kuvana tai tekstinä että "ei kärryjä", mutta silti tällaisissakin tilanteissa osa porukasta änkeää sinne niiden pikkuauton kokoisten härpättimien kanssa. Ja sama juttu juuri alennustuotteiden sun muiden kanssa, joita ei voi monestikaan ostaa kuin normikassalla. Tyhmyys näyttäytyy joskus myös huomiokyvyn puutteena, itsekkyytenä ja/tai ajattelemattomuutena.

Minä käytän Prismoissa yleensä niitä viivakoodinlukijoita, jolloin ostokset ovat kierroksen jälkeen valmiiksi kärryissä olevissa kasseissa. Silloin asiointi kassalla kestää kokonaisuudessaan jonkun 30 sekuntia, joten on ihan sama hoitaako sen kärryjen kanssa vai ei, mutta en kyllä siltikään lähde änkemään sinne väliin, jos kassojen edessä on merkki että ei kärryjä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 191
Sellon Cittarissa ei ole kiellettyä mennä itsepalvelukassalle kärryn kanssa ja itse käytän lähestulkoon pelkästään noita. Huomattavasti nopeampi maksaa tuon kautta kuin jonottaa normaalille kassalle. Ja ei en hidastele tuossa kassalla vaan piippaan tavarat nopeasti kärrystä kassiin ilman sen kummempaa säätämistä.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 086
Aina yhtä ihanaa kun joku sattuu itsepalvelu-kassalle täyden kärrin kanssa. Ja sitten siinä kärrissä on jotain vaatteita ja alennus tuotteita. Ja sitten ei enää ollutkaan kaupassa käynti niin pikainen yhden eineksen, 6 oluen ja banaanin kanssa :mad: Pahimmillaan olen odottanut 5min moisessa tilanteessa (juu katsoin kellosta), ei se sen myyjän vika ole tietenkään. Ei noita nyt onneksi joka päivä satu, mutta pari kertaa tässä viimeisen puolen vuoden aikana.

edit. Se pointti oli siis tuossa oluessa, myyjä joutuu kuittaaman sen.
Aiemmin oli vielä erikseen pikakassoja, joissa oli kassahenkilö, mutta tuotteiden määrä oli rajattu. Näillä itsepalvelukassoilla määriä ei tyypillisesti ole rajattu, niin tuntuu jotenkin hassulta että toisen myyjän toimintaa vaativat ostokset olivat sinulle ongelma vaikka itsekin tarvitsit myyjää. Ehkä siellä oli vielä kolmas kiroamassa sinua, että itsepalvelukassoille ei pitäisi mennä alkoholin kanssa, tiedä häntä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 095
Ehkä siellä oli vielä kolmas kiroamassa sinua, että itsepalvelukassoille ei pitäisi mennä alkoholin kanssa, tiedä häntä.
Tästä tulikin mieleen, että juuri viime viikonloppuna kävin yhdessä pienemmässä K-marketissa, jossa itsepalvelukassoilla ei voinut ostaa alkoholituotteita lainkaan. Kaupan lähellä oli joku yleistötapahtuma, joten normikassalla oli varmaan 30 ihmistä jonossa ja kaikilla 1-2 pulloa jotain sihijuomaa. Onneksi itsellä ei ollut tarvetta kuin vesipullolle, niin asia hoitui sukkelasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 331
Sellon Cittarissa ei ole kiellettyä mennä itsepalvelukassalle kärryn kanssa ja itse käytän lähestulkoon pelkästään noita. Huomattavasti nopeampi maksaa tuon kautta kuin jonottaa normaalille kassalle. Ja ei en hidastele tuossa kassalla vaan piippaan tavarat nopeasti kärrystä kassiin ilman sen kummempaa säätämistä.
Prismoissa on itsepalvelukassoilla myös hihnat johon voi mennä myös kärryjen kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 821
Prismoissa on itsepalvelukassoilla myös hihnat johon voi mennä myös kärryjen kanssa.
Paikallisessa on yksi tuollainen hihnasysteemi, missä on paljon fiksumpi viivakoodin lukija mitä muilla kassoilla. Entiset lukijat noilla muilla toimi paremmin, ja sitten uudistettiin päin helvettiä kun ei sitä koodia laitos lue ainakaan helposti.

S-marketin ip-kassalla taas ei voi ostaa olusia ollenkaan muusta puhumattakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 331
Tänään tehtiin illalla Juhannus ostokset. Meni jouhevasti vaikka osa maksettiin S- tililtä ja osa pullopalautuksilta. Lisäksi sipulikimppu viivakoodi piti lukea erikseen mutta kaikesta huolimatta meni huomattavasti nopeammin kuin normijonossa.
Myyjä tuli kuittaamaan pullopalautukset ja s-tili jutut yms. Vei ehkä 15sek työaikaa häneltä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
336
Prisman itsepalveluviivakoodinlukija on paras juttu kaupoiss pitkään aikaan. Ainoa hidaste on sarunnaistarkastukset.

Jumbon CM ja sen "puolet ip kassoista on suljettuja ruuhka-aikana" taas rasittaa niin paljon että siellä ei jaksa käydä. Ja sunnuntaina 10 aikaan ei ole edes puolikas auki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Niinkuin tässä tai jossain toisessa ketjussa mainitsinkin, alennustuotteille oli aikanaan jo olemassa ratkaisu itsepalvelukassoille, aikanaan jossain käyttämässäni S-marketissa kokeiltiin laittaa viivakoodillinen alennustarra tuotteisiin. Jostain syystä tuo ei vaan siten jäänyt käyttöön, tuo ratkaisisi kivasti tuon alennustuoteongelman ip-kassoilla.

Meillä on lähi-K-kaupassakin illalla 20:00 alkaen kaikki punalapputuotteet tupla-alennuksella ja silloin kyllä huomaa että itsepalvelukassoja ei käytä juuri kukaan vaan kaikki jonottaa siihen normikassoille ja välillä on kymmenen metrin jonot jokaiselle kassalle. Tuo viivakoodillinen ale-tarra kyllä auttaisi tuossakin aika reippaasti kun olisi 3 tavallisen kassan lisäksi 2 ip-kassaa käytettävissä aletuotteille.

Samoin kai nuo ikärajavalvottavat tuotteetkin jotenkin saisi ratkaistua? Ikärajatuotteen kohdalla luettaisiin esim henkkarin viivakoodi / luottokortti / etukortti (nehän ovat henkilökohtaisia) ja siitä pääteltäisiin ikä. Kai tuon nyt jotenkin saisi ratkaistua.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 302
Samoin kai nuo ikärajavalvottavat tuotteetkin jotenkin saisi ratkaistua? Ikärajatuotteen kohdalla luettaisiin esim henkkarin viivakoodi / luottokortti / etukortti (nehän ovat henkilökohtaisia) ja siitä pääteltäisiin ikä. Kai tuon nyt jotenkin saisi ratkaistua.
Tai lappu, että ikärajavalvottavia tuotteita saa ostaa vain ikärajan ylittänyt henkilö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Tai lappu, että ikärajavalvottavia tuotteita saa ostaa vain ikärajan ylittänyt henkilö.
Tuo lappu ei tietty riitä kun kyllähän joku pikkukersa lapusta välittämättä voi niitä ostaa ellei henkilöllisyyttä millään tavalla kontrolloida.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 302
Tuo lappu ei tietty riitä kun kyllähän joku pikkukersa lapusta välittämättä voi niitä ostaa ellei henkilöllisyyttä millään tavalla kontrolloida.
Totta, meneehän tuossa se kontrolloimattomuus pykälää pidemmälle siitä, että sillä kersalla pitäisi olla jonkun täysi-ikäisen henkkari tai etukortti mukanaan.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 821
Samoin kai nuo ikärajavalvottavat tuotteetkin jotenkin saisi ratkaistua? Ikärajatuotteen kohdalla luettaisiin esim henkkarin viivakoodi / luottokortti / etukortti (nehän ovat henkilökohtaisia) ja siitä pääteltäisiin ikä. Kai tuon nyt jotenkin saisi ratkaistua.
Geneerisiä henkilötunnuksia voi generoida miten haluaa. Jossain toisessa maassa voidaan sopivalla tarkkuudella myydä rajoitettuja tuotteita automaatilla.

Suomessa varmaan menetelmän täytyisi olla hankalasti huijattava. Toteutettavissa kyllä jo nyt, esim. QR koodi automaatin ruudulla jolla varmennetaan henkilöllisyys verkkopankkitunnuksin kännykällä. En tiedä olisiko tuosta liikaa kuluja tunnistuksen osalta, mutta varsin vaivanloinen tehdä ja hyöty olematon.


Keskon kauppoihin on tullut noita alennustarroja joissa on viivakoodi. Yhdessä k-supermarketissa tässä hiljattain huomasin että siellä kävi useampi ihminen katselemassa alennustuotteiden hyllyä, kun itse katselin superpäivien juusto- ja tomaattitarjouksia. Pidin sitä hieman erikoisena, siis että useampi ihminen kävi niitä juuri katsomassa, itse en noista erityisesti k kauppojen tavasta tykkää jossa alennustuotteet kerätään kaikki yhteen hyllyyn. Siellä kun ei lue niiden tuotteiden hintoja. Kävin ihmettelemässä ja huomasin että tuossa kaupassa oli siirrytty tähän tupla-alennus illalla systeemiin, kello oli jo yhdeksän vaikka se alennus alkoi jo kahdeksalta. (siinä kaupassa tietenkään ei ole noita viivakoodin omaavia lappuja joissa olisi myös niiden hinnat)

Tuo viivakoodillinen ale-tarra kyllä auttaisi tuossakin aika reippaasti kun olisi 3 tavallisen kassan lisäksi 2 ip-kassaa käytettävissä aletuotteille.
Ei auttanut ainakaan s-marketeissa. Ei sillä mitään ole väliä että teknisesti se automaatti tietää mitä kello on, kun se ei välitä asiasta ja kohtelee sitä alennuslappua normaalisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Totta, meneehän tuossa se kontrolloimattomuus pykälää pidemmälle siitä, että sillä kersalla pitäisi olla jonkun täysi-ikäisen henkkari tai etukortti mukanaan.
No, jotain satunnaisvalvontaa tuohon ja väärän henkkarin käyttäminenhän on rikos ja etukortit ovat henkilökohtaisia, ainakin maksuominaisuudella varustetut. Kyllähän tuosta jotain sanktioita saisi.
Geneerisiä henkilötunnuksia voi generoida miten haluaa. Jossain toisessa maassa voidaan sopivalla tarkkuudella myydä rajoitettuja tuotteita automaatilla.

Suomessa varmaan menetelmän täytyisi olla hankalasti huijattava. Toteutettavissa kyllä jo nyt, esim. QR koodi automaatin ruudulla jolla varmennetaan henkilöllisyys verkkopankkitunnuksin kännykällä. En tiedä olisiko tuosta liikaa kuluja tunnistuksen osalta, mutta varsin vaivanloinen tehdä ja hyöty olematon.

Keskon kauppoihin on tullut noita alennustarroja joissa on viivakoodi. Yhdessä k-supermarketissa tässä hiljattain huomasin että siellä kävi useampi ihminen katselemassa alennustuotteiden hyllyä, kun itse katselin superpäivien juusto- ja tomaattitarjouksia. Pidin sitä hieman erikoisena, siis että useampi ihminen kävi niitä juuri katsomassa, itse en noista erityisesti k kauppojen tavasta tykkää jossa alennustuotteet kerätään kaikki yhteen hyllyyn. Siellä kun ei lue niiden tuotteiden hintoja. Kävin ihmettelemässä ja huomasin että tuossa kaupassa oli siirrytty tähän tupla-alennus illalla systeemiin, kello oli jo yhdeksän vaikka se alennus alkoi jo kahdeksalta. (siinä kaupassa tietenkään ei ole noita viivakoodin omaavia lappuja joissa olisi myös niiden hinnat)

Ei auttanut ainakaan s-marketeissa. Ei sillä mitään ole väliä että teknisesti se automaatti tietää mitä kello on, kun se ei välitä asiasta ja kohtelee sitä alennuslappua normaalisti.
Juu, geneerisiä henkilötunnuksia voi tosiaan generoida helpostikin, pitäisi vaan keksiä joku helppo tapa oikeasti tunnistaa henkilö. Sirullinen henkkari joka tökättäisiin lukijaan kun kassa huomaa ikärajavalvotun tuotteen?

Meidän lähi-K-kaupassa sentään ei keräillä noita laputettuja tuotteita eri laariin vaan pidetään siinä normipaikallaan joka on tosiaan mukava juttu kun näkee sen tuotteen alkuperäisen hinnan. Itse en ole noita viivakoodillisia aletarroja nähnyt aikoihin, ainakin näin oman järkeilyn pohjalta voisi olla ihan hyväkin systeemi mutta tietty vaatisi että pikakassat sun muut päivitettäisiin niin että nuo toimisivat myös tupla-alennusaikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 821
Meninpä kioskille. Jono oli ovelle saakka, ja mikäpä siellä oli kun mummo tukkeena lottolappukasan kanssa. katsoin hetken aikaa eikä siitä mitään tullut. Pois ja käyn sitten kaupassa nopsaan, kohta takaisin.

Väärin.

Kaupassa vanha ukko selvitteli lottojaan maailman hitaimman kassan kanssa joka joutui koko ajan kysymään neuvoa toiselta kassalta, eli jo kaksi kassaa seis siinä kohtaa. :facepalm:

Uusi yritys kioskilla menikin sitten paremmin sentään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
116
Ohjattiin kohteliaasti Tyhmät ihmiset -ketjusta kirjoittamaan tähän ketjuun, enkä huomannut nopealla silmäyksellä, että tästä olisi mainittu ainakaan pariin viime sivun otannalla, joten toivottavasti ei ole vanhan toistoa.

Copypastea Tyhmät ihmiset -ketjusta sanoi:
Itseäni ärsyttää ilmiö kaupan kassajonossa, kun satunnainen edellinen asiakas on jo maksanut ostoksensa, mutta hän jää lastaamaan kauppakassejaan siihen sivuun, jopa maksupäätteen viereen, siten että että oma maksaminen viivästyy, koska oma ostoskärry välissä. Miksi hän ei siirtyisi päätyyn lastaamaan ja pyrkisi sinne siirtyessään kädellä vetämään ostoksensa päätyyn asti, jos ei sieltä ei muuten yltäisi aivan kauimpiin ostoksiin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Yllätyn ellei asiasta ole näinkin pitkässä ketjussa puhuttu. Etenkin vanhemmat tädit jäävät hengaamaan maksupäätteen viereen siten, että seuraava joutuu odottelemaan mikäli aikoo toimia tietoturvallisesti ohjeiden mukaan. Lähimaksu toki poistaa osan haasteista mutta luo myös uuden skenaarion: mitäs jos heiluja maksaakin vahingossa seuraavat ostoksetkin? Asian selvittely kestänee ainakin vartin ja sitten meneekin kassa jumiin ja kaljanostoaika loppuu ja myyjällä/asiakkaalla oli jo kiire kotiin/vessaan ja kaikkia vituttaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 338
Se perhanan kapula siinä hihnalla :facepalm:

Mielestäni kuuluu hyviin tapoihin laittaa se omien ostoksien jälkeen, jos ei välttämättä halua maksaa myös takanatulevan tavaroita :D
Ei.

Kumpi tahansa voi sen kapulan laittaa. Tuosta ei ole mitään sääntöä.

Ja järkevämpää on, että sen laittaa se taaimmainen, koska jos siellä takana ei tule ketään, niin sitten sitä kapulaa ei tarvita mihinkään.

Siitä, että sitä kapulaa aletaan aina laittaa omien ostosten taakse tulee vaan lisätyötä kassahenkilölle, kun pitää se kapula ottaa pois tyhjältä liukuhihnalta.

Takanatulija laittaa, jos kokee sitä tarvitsevansa.

Toimivia tapoja tuoda asia esille edellä olevalle a(a)siakkaalle:

a) Läimäytä kapula ostoksien väliin niin kovaa kuin kehtaat
b) Toivo että kassa alkaa piippailla myös sinun ostoksia edellä menevän kuitille, jos edellämenevä tilanteen hänelle selvittyä ja selitettyä sen kassalle ottaa katsekontaktia niin tokaise että "voit sinä nekin maksaa", "luulin että tarjoat" tjsp. :vihellys:
Ei, vaan ei-toimivaa, typerää ja kusipäistä kiukuttelua.

Ja sitten kehtaa vielä itse puhua jotain "hyvistä tavoista" vaikka niitä ei selvästikään itseltä löydy.

Järkevä toimintatapa on vaan laittaa se kapula siihen omien ostosten eteen ilman mitään kiukuttelua, jos edellämenijä ei sitä siihen laittanut.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 568
Yllätyn ellei asiasta ole näinkin pitkässä ketjussa puhuttu. Etenkin vanhemmat tädit jäävät hengaamaan maksupäätteen viereen siten, että seuraava joutuu odottelemaan mikäli aikoo toimia tietoturvallisesti ohjeiden mukaan. Lähimaksu toki poistaa osan haasteista mutta luo myös uuden skenaarion: mitäs jos heiluja maksaakin vahingossa seuraavat ostoksetkin? Asian selvittely kestänee ainakin vartin ja sitten meneekin kassa jumiin ja kaljanostoaika loppuu ja myyjällä/asiakkaalla oli jo kiire kotiin/vessaan ja kaikkia vituttaa.
Kai tossa voi sanoa anteeksi siirrytkö vähän eteenpäin olen tulossa maksamaan tms. Itsepalvelukassoilla ärsyttää kun seuraava tulee jo kassalle kun pakkaat vielä tavaroita laukkuun/pussiin.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 657
Ei.

Kumpi tahansa voi sen kapulan laittaa. Tuosta ei ole mitään sääntöä.

Ja järkevämpää on, että sen laittaa se taaimmainen, koska jos siellä takana ei tule ketään, niin sitten sitä kapulaa ei tarvita mihinkään.

Siitä, että sitä kapulaa aletaan aina laittaa omien ostosten taakse tulee vaan lisätyötä kassahenkilölle, kun pitää se kapula ottaa pois tyhjältä liukuhihnalta.

Takanatulija laittaa, jos kokee sitä tarvitsevansa.



Ei, vaan ei-toimivaa, typerää ja kusipäistä kiukuttelua.

Ja sitten kehtaa vielä itse puhua jotain "hyvistä tavoista" vaikka niitä ei selvästikään itseltä löydy.

Järkevä toimintatapa on vaan laittaa se kapula siihen omien ostosten eteen ilman mitään kiukuttelua, jos edellämenijä ei sitä siihen laittanut.
Mitään sääntöä ei ole, siinä olet oikeassa, mutta paljon järkevämpää, että sen kapulan laittaa se kuka ne ostokset siihen hihnalle latoo ja kapulalle ikäänkuin ilmoittaa, ostokseni päättyvät tähän. Joskus jos olen jättänyt laittamatta kun kukaan ei ole ollut takana niin eikös sieltä ole vauhdilla joku tullut ja alkanut laittamaan ostoksien perään omiaan. Nykyään laitan kapulan aina.

Entisenä kassatyöntekijänä vielä todettakoon, että ihan sama kuka laittaa, mut laittakaa se prkl kapula. Hienoa kun alkaa lukemaan seuraavan asiakkaan ostoksia kun ne ovat kiinni toisissaan ja hoomoilasena katsotaan minuutti sitä touhua ennenku viitsitään sanoa "noi ei oo mun.."
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
116
Hieman ärsytti jokin aika sitten, kun takanani tullut teinipoika lätkäisi innokkaasti kapulan ostosteni perään ennen kuin olin ehtinyt laittaa kaikki ostokseni hihnalle. Siirsin kyllä kapulaa taaksepäin enkä siihen hätään keksinyt mitään nasevaa sanottavaa kyseiselle kaverille. Tyydyin vain mielessäni äänettömästi hetken mutisemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Ei.

Kumpi tahansa voi sen kapulan laittaa. Tuosta ei ole mitään sääntöä.

Ja järkevämpää on, että sen laittaa se taaimmainen, koska jos siellä takana ei tule ketään, niin sitten sitä kapulaa ei tarvita mihinkään.

Siitä, että sitä kapulaa aletaan aina laittaa omien ostosten taakse tulee vaan lisätyötä kassahenkilölle, kun pitää se kapula ottaa pois tyhjältä liukuhihnalta.

Takanatulija laittaa, jos kokee sitä tarvitsevansa.



Ei, vaan ei-toimivaa, typerää ja kusipäistä kiukuttelua.

Ja sitten kehtaa vielä itse puhua jotain "hyvistä tavoista" vaikka niitä ei selvästikään itseltä löydy.

Järkevä toimintatapa on vaan laittaa se kapula siihen omien ostosten eteen ilman mitään kiukuttelua, jos edellämenijä ei sitä siihen laittanut.
Tänään kyllä kävi niin hämmentävä tapaus kaupassa että en oikein vieläkään ole keksinyt mikä takana tulleella asiakkaalla oikein oli ajatuksena.

Eli, olin kaupan kassalla ja pakkasin jo ostoksia kauppakassiin kun kassahenkilö vielä piippaili viimeisiä omia ostoksiani. Kun kassa sai viimeisen oman ostokseni piipattua niin perässäoleva henkilö otti kapulan pois siitä omien ostoksiensa edestä (eli hänen ja minun ostoksieni välistä) ja siirsi sen omien ostoksiensa perään. Kassahan tätä ei huomannut ja jatkoi hänen ostoksiensa piippailua minun ostoksieni jatkoksi. Pari tuotetta kerkisi mennä kassan läpi ennenkuin edes tajusin mitä oli tapahtunut ja hihkaisin kassalle että nyt sieltä tulee kyllä jo seuraavan ostoksia. Miksi ihmeessä tuon perässä tulleen aasiakkaan piti se kapula siitä liukuhihnalta ottaa kun siinä kapulakourussakin niitä olisi ollut useampikin kappale. No, eihän tuossa isoa vahinkoa käynyt, äkkiä nuo pari seuraavan aiakkaan ostosta sai poistettua mutta tuhraantuihan tuossa taas minuutti-pari aikaa.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 150
Hieman ärsytti jokin aika sitten, kun takanani tullut teinipoika lätkäisi innokkaasti kapulan ostosteni perään ennen kuin olin ehtinyt laittaa kaikki ostokseni hihnalle. Siirsin kyllä kapulaa taaksepäin enkä siihen hätään keksinyt mitään nasevaa sanottavaa kyseiselle kaverille. Tyydyin vain mielessäni äänettömästi hetken mutisemaan.
Joillaki on kyllä kova hoppu saada ostoksensa hihnalle. Varsinki vanhemmat rouva-oletetut tunkee niskaan ja saattaapa iha kurotella siitä takaa kassalle tavaraa, jos siinä kassahihnalla on edes 10cm tilaa. Sit on niitä, jotka tulee siihen ihan viereen seisoon, ku itse olen maksupäätteellä omaa asiointiani tekemässä.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 568
Tänään kyllä kävi niin hämmentävä tapaus kaupassa että en oikein vieläkään ole keksinyt mikä takana tulleella asiakkaalla oikein oli ajatuksena.

Eli, olin kaupan kassalla ja pakkasin jo ostoksia kauppakassiin kun kassahenkilö vielä piippaili viimeisiä omia ostoksiani. Kun kassa sai viimeisen oman ostokseni piipattua niin perässäoleva henkilö otti kapulan pois siitä omien ostoksiensa edestä (eli hänen ja minun ostoksieni välistä) ja siirsi sen omien ostoksiensa perään. Kassahan tätä ei huomannut ja jatkoi hänen ostoksiensa piippailua minun ostoksieni jatkoksi. Pari tuotetta kerkisi mennä kassan läpi ennenkuin edes tajusin mitä oli tapahtunut ja hihkaisin kassalle että nyt sieltä tulee kyllä jo seuraavan ostoksia. Miksi ihmeessä tuon perässä tulleen aasiakkaan piti se kapula siitä liukuhihnalta ottaa kun siinä kapulakourussakin niitä olisi ollut useampikin kappale. No, eihän tuossa isoa vahinkoa käynyt, äkkiä nuo pari seuraavan aiakkaan ostosta sai poistettua mutta tuhraantuihan tuossa taas minuutti-pari aikaa.
Jos hän huomasi ettei olisikaan ollut varaa kaikkiin ostoksiin ja yritti ovelana ujuttaa sulle ylimääräistä. Ihmeen vaikeaa kyllä keskimääräiselle ihmiselle tuo kapulan käyttö ei voi muuta sanoa. Seuraavaa kapulan unohtajaa voisin tökkiä sillä kapulalla että mitäs unohtui arvaatko..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 706
Jos hän huomasi ettei olisikaan ollut varaa kaikkiin ostoksiin ja yritti ovelana ujuttaa sulle ylimääräistä. Ihmeen vaikeaa kyllä keskimääräiselle ihmiselle tuo kapulan käyttö ei voi muuta sanoa. Seuraavaa kapulan unohtajaa voisin tökkiä sillä kapulalla että mitäs unohtui arvaatko..
Heh, jos takana tulevalla olisi ollut jotain sellaisia tuotteita mitä olisin itse halunnut ostaa niin olisin voinut vittuillessani antaa tulla useammankin tuotteen, maksaa ne ja jättää perässätulijan ihmettelemään että mitäs nyt kävi... Olisikohan oppinut tuollaisesta tempusta? :D

Mutta tosiaan, ihmeen vaikeaa tuo kapulan käyttäminen kyllä joillekin on. Itse laitan sen about automaattisesti sen enempää ajattelematta sekä ostosteni eteen jos edellä oleva ei ole kapulaa laittanut sekä omien ostosteni perään ettei ostosten sekoittumista tapahtuisi. Aivan sama kenen tehtävä se pitäisi olla, mieluummin itse yritän käyttää noita kapuloita että selviäisi vähemmällä sekoilemisella kassalla.

Niin, ja sekin välillä kyllä ihmetyttää miksi joidenkin pitää se kapula työntää ihan kiinni edelläolevan ostoksiin ja sitten kasata omista ostoksistaan "pilvenpiirtäjä" siihen heti kapulan perään, se kuitenkin kaatuu jossain vaiheessa kun liukuhihna nykäisee ja sitten on taas ostokset sekaisin.

Ja vielä yksi ihmetyttävä juttu tuli mieleen, miksi sekä asiakkaiden että myös aika monien kassojen pitää laittaa korkeat pullot (esim 1,5L limupullot tai isommat lasipullot) pystyyn hihnalle kun ne kuitenkin kaatuu. Kyljellään ne eivät kaadu eikä sisältö hölsky, sen kaatumisen jälkeen kun ei ole kovin kiva yrittää ottaa huikkaa jostain limpparista kun se kuohuu sen kaatumisen jäljiltä hervottomasti. Toki muiden kaatuilevat pullot eivät minua kiinnosta mutta jos itse olen laittanut esim 1,5L vissypullon tarkoituksella kyljelleen niin kassa nostaa sen pystyyn ja sitten se kaatuu kun törmää muihin ostoksiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Ja vielä yksi ihmetyttävä juttu tuli mieleen, miksi sekä asiakkaiden että myös aika monien kassojen pitää laittaa korkeat pullot (esim 1,5L limupullot tai isommat lasipullot) pystyyn hihnalle kun ne kuitenkin kaatuu.
Tämä on laajempikin ongelma ja jotkut kassanhoitajat onnistuvat lisäksi murjomaan tavaroita nussimalla niitä loputtomiin hihnalla laitaa päin niin että muovikassit rullaantuvat hihnan alle, ja vaihtoehtoisesti jättämään tavaraa kauas kassan päädystä siten ettei niihin yllä. Olen huomaavinani että enemmän tätä sattuu nuoremmille työntekijöille, ja parhaiten tavaroita ja hihnaa käyttävät muorit jotka näyttävät olleen alalla yli 40 vuotta.

Toki asiakkaana pystyy paljon vaikuttamaan asiaan latomalla tavarat isoimmista, painavimmista ja/tai kestävimmistä aloittaen, mutta tästä huolimatta menee joskus homejuustot kaljalaatikon alle, parit pakkausmateriaalit ja muovikassi kasan alle hihnan väliin, ruukkuyrtit kumolleen ja neljä jauhelihapakettia päälle. Hihna ruopii pitkään toiminnan päätyttyä ja jonon viimeise kulkeva vesimeloni pyörii kuin hullun mulkku.

Toisella kerralla eri työntekijän vahtivuorolla taas jokainen paskoontumisarka tavara löytää paikkansa sivulta ja kaikki päätyy lähelle pakkaustasoa, vaikka aasi olisi latonut miten älyttömästi ensiöhihnalle. Eikä hihnalla paineta puolta sekuntiakaan turhaan. Tämä on parhaimmillaan autismikirjoa hivelevää työnäytöstä ja arjen taidetta josta tulee lämmin ja pörröinen olo. Kyseessä on esimerkki siitä, miten älyllä, hankituilla taidoilla, henkisellä hyvinvoinnilla ja ammattiylpeydellä on merkitystä myös ihan tavallisissa töissä. Mukaanlukien niissä joita liian usein ylenkatsotaan, kutsutaan "entry level" töiksi ja ajatellaan että lähes kuka tahansa osaa ne tehdä. Joo niin osaa tehdä rimaa hipoen mutta se ei aja samaa asiaa kuin ammattilaisen suoritus.

Näin tovi sitten miten virheellisesti toimivalla päältä ajettavalla robomopilla levitettiin jotain töhnää ympäri käytäviä jopa useampi kierros samaa reittiä. En osaa käyttää enkä ole koskaan edes kokeillut, mutta uskoisin huomaavani uudestaan samalle kohtaa tullessani miten paska on vain levinnyt. Lattiakoneen pohjassa oli siis mahdollisesti kyydissä jotain muoviroskaa ja heviosaston jämiä tai nöpöttimet ja lirputtimet viturallaan tai muu tekninen syy x, mikä esti normaalin toiminnan. Lika levisi, puhdasvettä tuli, mutta paskavesi ei kerääntynyt. Lattian pesun sijaan käynnissä oli kuranlevitys. Maallikkoveikkauksenani tällöin pitäisi pysäyttää pesu, ajaa kone sivuun huollettavaksi, ehkä laittaa varoituskyltti ja suorittaa tai järjestää että toisella koneella tai vaikka millä mopilla ehkäistään liukastumisvaara ja kerätään kuravedet ennen kuin aasiakkaat menevät nurin ja myymiö muistuttaa läävää. Ehkä se kaveri ei tiennyt miten kone pysähtyy ja päätti ratkaista asian odottamalla että akku loppuu ennen kuin vuoro. No, en sanonut mitään koska koneenkäyttäjäkään ei näyttänyt välittävän. :smoke:
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 191
Kai tossa voi sanoa anteeksi siirrytkö vähän eteenpäin olen tulossa maksamaan tms. Itsepalvelukassoilla ärsyttää kun seuraava tulee jo kassalle kun pakkaat vielä tavaroita laukkuun/pussiin.
Tästä tuli mieleen, että mikä siinä on niin vaikeaa latoa ne tavarat suoraan piippaamisen jälkeen kassiin eikä siihen tasolle, josta ne sitten ladotaan erikseen kassiin. Tämä jälkimmäinen tapa on todella paljon hitaampi kuin tavaroita siirrellään ensi yhteen ja sitten toiseen paikkaan.
 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
126
Tuli kokeiltua ruuan verkkokauppaa. Ihan sairaan hyvä keksintö. Kuukauden suurin ostosmälli ja kaikkea niin ettei heti lopu. Jotain leipää ehkä tulee noudettua ja jos joku tilatuista loppuu, mutta viikottaisin kaupasta kannettavat jutut jää nyt tauolle. Koko setti 215 euroa, päälle 15 kuljetusmaksu ja 60 senttiä materiaalikustannuksia.

Hiton hyvä kun voi pitkin kuukautta keräillä seuraavaa ostoskertaa varten listaan juttuja ja sitten muokkailla tarpeen mukaan kunnes toimituspäivänä menee muokkaus lukkoon ja veloitus tapahtuu kun tuotteet on keriäilty. Miksi en aikaisemmin tajunnut tämän hienoutta vaikka tiesin olemassaolosta o_O

Tuli perää myös vitosen alekoodi, mutta vanhenee parissa viikossa joten ei pääse hyödyntämään seuraavaan tilaukseen :mad:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Miksi en aikaisemmin tajunnut tämän hienoutta vaikka tiesin olemassaolosta o_O
Itse en ole käyttänyt, koska ei voi tilata kaljaa ja viinaa. Menee koko idea hukkaan ja vaiva pelkästään lisääntyy.

Sopii toki jollekin raittiimmalle tai ulkomailta kaljansa tilaavalle ammattipulsulle.
 
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
160
Itse en ole käyttänyt, koska ei voi tilata kaljaa ja viinaa. Menee koko idea hukkaan ja vaiva pelkästään lisääntyy.

Sopii toki jollekin raittiimmalle tai ulkomailta kaljansa tilaavalle ammattipulsulle.
Onkos tuosta kuulunut mitään, että koska sallitaan? Tuo on kirjattu hallitusohjelmaan ja piti tulla voimaan joskus tänä vuonna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Ilmaisia nuo itsepalvelut suurimmassa osassa kaupoista on.
Varmaan tässä tarkoitettiin sitä, että itsepalvelu ja "normaali palvelu" antavat yleensä saman loppusumman maksettavaksi.

En tosin itse lähde sillä argumentilla asiasta väittelemään, koska käsitän että jos joku säästää aikaa tai kokee sujuvammaksi, niin sehän on myös rahanarvoista. En itse käytä nykyisiä automaattikassoja lainkaan, mutta esimerkiksi apteekissa käydessäni olisin valmis maksamaan vähän enemmän jos saisin kerätä käsikauppatuotteet hyllystä lupauksella ettei kukaan tule kysymättä tarjoamaan apua ennen kassavaihetta. :rofl:
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 770
Varmaan tässä tarkoitettiin sitä, että itsepalvelu ja "normaali palvelu" antavat yleensä saman loppusumman maksettavaksi.

En tosin itse lähde sillä argumentilla asiasta väittelemään, koska käsitän että jos joku säästää aikaa tai kokee sujuvammaksi, niin sehän on myös rahanarvoista. En itse käytä nykyisiä automaattikassoja lainkaan, mutta esimerkiksi apteekissa käydessäni olisin valmis maksamaan vähän enemmän jos saisin kerätä käsikauppatuotteet hyllystä lupauksella ettei kukaan tule kysymättä tarjoamaan apua ennen kassavaihetta. :rofl:
Koittaisit kuitenkin ostaa kaksi pakettia buranaa kerralla mikä on aivan nou-nou nykyään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 975
Viestejä
4 295 356
Jäsenet
71 759
Uusin jäsen
penap

Hinta.fi

Ylös Bottom