Painkiller
Panomies
- Liittynyt
- 03.02.2017
- Viestejä
- 955
Pystykös noista Outlandereista tarkastaan, että onko edellinen omistaja resetoinut sen BMUn?
.Pystykös noista Outlandereista tarkastaan, että onko edellinen omistaja resetoinut sen BMUn?
Mikä tuo autosi tämänhetkinen range on kesä-/talvikelissä?Omassa on kapa tuossa takuurajoilla nyt ja range on ihan jees edelleen. Tällä hetkellä toivon että BMU pudottelisi arviotaan mahdollisimman nopeasti niin saisin takuun puitteissa vielä uuden
Juu, paitsi jostain noin 70kmh nopeudesta alkaen polttis voidaan kytkeä eturenkaisiin, kiinteällä välityksellä.Onko Outlander siis ns. sarjahybridi eli polttis ei yhteydessä vetäviin pyöriin vaan aina sähkömoottori hoitaa pyörityksen?
Jos samaa (väärää) tietoa löytää monesta lähteestä, ei se tee siitä silti oikeaa. Tämä on tämä somen perusongelma, "samanmieliset" hakeutuu samoihin ryhmiin jankkaamaan omaa jargoniaan ja luulevat olevansa oikeassa koska "kaikki muutkin" ovat samaa mieltä.Tiedän kyllä foorumit eikä Suomen mitsufoorumilla kovin paljon tästä asiasta ole loppujen lopuksi puhuttu saati että se edustaisi mitään korkeimman tietämyksen lähdettä. Jos oikeasti haluaa asiaan perehtyä niin vähintäänkin Watchdog users- ja Battery/BMU issue -ryhmiin kannattaa hakeutua.
Ennen takuuvaihtoa BMU kalibroidaan DBCAM-menetelmällä. Siinä akku ajetaan ihan tyhjäksi (sinne 3.0V asti) käyttämällä ilmastointia ja lämmityslaitetta keinokuormana. Sen jälkeen akku ladataan hitaasti täyteen ja mitataan paljonko Ah:ta sinne mahtuu, ja tämä arvo ohjelmoidaan BMU:hun. Jos tämäkin arvo on alle 70% niin akku menee vaihtoon.takuuseen vaihdetut ovat lähes kaikki kapasiteettitakuun alaisia (160tkm/8v) joissa BMU arvioima kapa on laskenut <70%.
Tuo on siis ihan totta. BMU rajaa käytettävän jännitealueen noin 3.8V - 4.1V välille, joka on todellakin naurettavan pieni.BMU käytännössä aina aliarvioi akuston kapasiteetin jos ei lähdetä mitään kotiresettejä tekemään.
Liittynee alhaiseen ulkolämpötilaan.Paljonko 330E G20 BMW pitäisi päästä sähköllä näillä keleillä -20c? Omalla pääsee sen 1km ehkä. Onkohan jotain vikaa?
Jaa maavuotovirrasta/alhaisesta eristysvastuksesta antoi vikakoodia? Voisi kuvitella, että jos sen akun ottaisi auki ja laittaisi pariksi viikoksi kuivumaan johonkin lämpimään, niin tokenisi? Ja jotain tiivistystä sinne, mistä se kosteus tulee. Merkkihuoltoon kun menee viemään mitään vähänkään monimutkaisempaa vikaa, niin kyllä se tahtoo arvokkaaksi tulla se korjaaminen.Itsellä oli -14 mallinen 180k ajettu Outlanderi, johon tuli 5 000e remontti korkeajännitepuolelle. Jotain kaapelia pitkin oli päässyt vettä akkupaketin sisälle, aiheutti vikakoodin ja heitti auton matelutilaan. Vikakoodi oli jotain maadoitukseen viittaavaa. Mitenkään tuota ei olisi itse pystynyt estämään tai ennakoimaan. Auto oli paikallisella Deltalla lähemmäs kaksi kuukautta. Tuota ennen tuli vaihdettua autoon ilmastoinnin lauhdutin, ja määräaikaishuoltokin tuli tehtyä. Meni siis vuoden aikana ihan kiitettävästi rahaa tuollaiseen alle 14k euron autoon...
Ensin se oli 1km, nyt tuo. Ei voi ymmärtää.100% -> 40/50% menee n. 5km matkalla jo.
Offtopic, mutta tämä pitää kyllä valitettavasti paikkaansa.Merkkihuoltoon kun menee viemään mitään vähänkään monimutkaisempaa vikaa, niin kyllä se tahtoo arvokkaaksi tulla se korjaaminen
Offtopic. Ei ollut vw merkkihuolto, vaan eräs muu merkkihuolto (ford). Sieltä sanottiin heti suoraan, että heiltä ei kannata Webastoa ostaa, liian kallis. Ja sanottiin sitten toisen Webastoon erikoistuneen firman nimi, jossa ilmeisesti olisi paremmat hinnat.Offtopic, mutta tämä pitää kyllä valitettavasti paikkaansa.
Yritin korjauttaa volkkarin webastoa merkkihuollossa, väittivät ettei autossa ole webastoa vaan valmistajan oma lisälämmitin. Osia ei kuulema pysty erikseen vaihtamaan vaan pitää uusia koko lämmitin (n.2000€), siinä on kaikenlisäksi niin "hieno" ohjausjärjestelmä ettei sitä voi edes korjata muualla. Tämä lämmitin (webasto thermo top) maksoi uutena varusteluettelossa 990€?
Ajoin webastoja korjaavalle pajalle ja kiertovesipumppu vaihdettiin alle 350€ kustannuksilla, onneksi on internet.
Maavuodosta taisi se vikakoodi olla. Kuvaamallasi tavalla pääpiirteittäin tehtiinkin, mutta osa kaapeleista oli "hapertunut", ja jouduttiin uusimaan, näillä hintaa monta tonnia. Ehkä jos olisi ollut tietoa, mistä löytää vaikka purkuautojen osia.. sitten kun olisi vielä löytänyt pajan, joka suostuu tekemään näitä korkeajännite puolen juttuja. Ehkä jokusen vuoden päästä näitäkin osia saa Motonetista, ja Penan korjaamolta löytyy osaamista.Jaa maavuotovirrasta/alhaisesta eristysvastuksesta antoi vikakoodia? Voisi kuvitella, että jos sen akun ottaisi auki ja laittaisi pariksi viikoksi kuivumaan johonkin lämpimään, niin tokenisi? Ja jotain tiivistystä sinne, mistä se kosteus tulee. Merkkihuoltoon kun menee viemään mitään vähänkään monimutkaisempaa vikaa, niin kyllä se tahtoo arvokkaaksi tulla se korjaaminen.
Näitä sattuu. Yhdellä oli rispaantunut päävirtakaapelin kuori ja oli myös yli kuukauden pajalla ihmeteltävänä kun vikakoodit olivat olleet outoja. Oli mennyt nippa nappa voimassa olleen akkutakuun piikkiin.Itsellä oli -14 mallinen 180k ajettu Outlanderi, johon tuli 5 000e remontti korkeajännitepuolelle. Jotain kaapelia pitkin oli päässyt vettä akkupaketin sisälle, aiheutti vikakoodin ja heitti auton matelutilaan. Vikakoodi oli jotain maadoitukseen viittaavaa. Mitenkään tuota ei olisi itse pystynyt estämään tai ennakoimaan. Auto oli paikallisella Deltalla lähemmäs kaksi kuukautta. Tuota ennen tuli vaihdettua autoon ilmastoinnin lauhdutin, ja määräaikaishuoltokin tuli tehtyä. Meni siis vuoden aikana ihan kiitettävästi rahaa tuollaiseen alle 14k euron autoon...
Olet varmaankin oikeassa, ettei Norjassa ainakaan historian valossa ole kärsitty kovista talvista. Golf-virta puskee sinne / ja meille pohjolaan lämmintä. Keskilämpötilojen valossa maiden pääkaupungeilla Helsingillä ja Oslolla ei tosin ole kummoisia eroja. Itämeri saa jääpeitteen nykyään harvoin ja osaltaan tasaa tätä eroa. Pohjois-Norjassa ero on suurempi Pohjois-Suomeen verrattuna, mutta ilmastonmuutoksen myötä meilläkin nautitaan nykyään harvemmin erityisen kylmistä talvista, tänä vuonna Lapissa onkin ollut usein lämpimämpää kuin eteläisessä Suomessa.
Poikkeuksena voidaan pitää niitä talvia, jolloin tuulet tuovat erityisen kylmää ilmaa Venäjältä. Silloin ne kaksinumeroiset lukemat voivat jatkua pidemmän aikaa.
Vaikuttaa kyllä vielä tässä vaiheessa Suomen liikkeiden osaamisen olevan aika pohjamudissa. En sanoisi, että niissä olisi enempää vikoja ja oma tuntuma on toisenlainen, mutta voimalinjaan liittyvät viat on sellaisia, että auto seisoo pajalla viikkoja tai kuukausia kun ei ole osaavia tekijöitä.En tiedä uskaltaako sähkövehkeitä vielä omistaa jos ei ole takuun alainen, tuntuu että niissä on enemmän ja vaikeampia vikoja kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa malleissa. Itsellä nyt -19 Outlander PHEV.
Jees muuten mut 70% lisää kesäkulutukseen kuulostaa kyl hurjalta ku oma kultus seuranta näyttää ilman ilppiä olevassa teslassani olevan noin 20-30% 20-30 asteen pakkasilla.Savon Sanomissa varsin asiallinen kirjoitus sähköautoista, ei edes minkään merkin tai mallin mainos.
No ei loputtomiin tietenkään.Olenpa tässä pohdiskellut että mitä nuo plugarit tekee jos polttoaine loppuu?
Voiko tyhjän tankin kanssa ajella pelkällä sähköllä loputtomiin?
Melkonen sähköautofanaatikon paatoshan tuo oli täynnä virheitä. Polttomoottorinkin hyötysuhde voisi heti olla bensalla 50%, ja kaikki tekniikat yhdessä kaasumoottorilla 70%. Sähköinssin ei pitäis puhua autoista kun ei niistä oikeastaan mitään tiedä.Savon Sanomissa varsin asiallinen kirjoitus sähköautoista, ei edes minkään merkin tai mallin mainos.
Kerropas lisää noista tekniikoista? Jostain syystä henkilöautojen moottoreissa ei tuollaisia hyötysuhteita ole nähty vaikka valmistajat ovat upottaneet miljarditolkulla rahaa tuotekehitykseen aikojen saatossa...Polttomoottorinkin hyötysuhde voisi heti olla bensalla 50%, ja kaikki tekniikat yhdessä kaasumoottorilla 70%.
Monessa lähteessä puhutaan 20-25% hyötysuhteesta bensiiniautossa.Melkonen sähköautofanaatikon paatoshan tuo oli täynnä virheitä. Polttomoottorinkin hyötysuhde voisi heti olla bensalla 50%, ja kaikki tekniikat yhdessä kaasumoottorilla 70%. Sähköinssin ei pitäis puhua autoista kun ei niistä oikeastaan mitään tiedä.
Onhan näkyny tutkimusprojekteissa ja seminaareissa jos seuraa alaa ees yhtään. Formula 1:stenkin moottorien hyötysuhde on 50%, mutta tuskin seuraatte formuloitakaa...Hyundaikin ilmotti seuraavan ioniqin hybridimallin omaavan 50% hyötysuhteen pelkällä bnsalla.Kerropas lisää noista tekniikoista? Jostain syystä henkilöautojen moottoreissa ei tuollaisia hyötysuhteita ole nähty vaikka valmistajat ovat upottaneet miljarditolkulla rahaa tuotekehitykseen aikojen saatossa...
Höhhöh, ihan horinoita noi monet lähteet. Kiikastaisko siitä vaikka että ei ole ollu pätkääkään tarvetta moisille. Onhan tuo nyt mustaa huumoria kun Priuskin ollu sen jokusen 30 vuotta 40% hyötysuhteella ja Dieselit tyyliin 80 vuotta 40% hyötysuhteella, niin jotkut ne vaa jaksaa jankuttaa noita 1970-luvun kirjallisuudesta peräsin olevia arvoja.Monessa lähteessä puhutaan 20-25% hyötysuhteesta bensiiniautossa.
Jos mielestäsi heti voisi hyötysuhde olla bensiinilläkin 50%, niin mistä kiikastaa ettei ole? Vai olisiko polttisfanaatikon horinoita
Meinasin pikemminkin noita "tavallisia" ei sarjahybridi rakenteisia, jotka ovat paljon lähempänä täyssähköautoa.No ei loputtomiin tietenkään.
Ainakin Outlander kokeilee kertaalleen konetta käyntiin ja luovuttaa, sen jälkeen menee pelkällä sähköllä. Vikavalot taulussa kylläkin. Näitä on jotkut tehneet, kytkin bensapumpun johtoon tms..
Outlanderin kyllä saa helposti kulkemaan pelkällä sähköllä muutenkin. En nyt jaksa mainostaa kun varmaan jossain foorumin ehdoissa kiellettykin..
F1 autojen energiatehokkuus on todella korkea, mutta tällä hetkellä valitus on se että voimantuottoyksikkö on liian kallis jopa F1 autoon. F1 autossa kun otetaan sen jarrutusenergian lisäksi talteen pakokaasun liike-energia ja sen lämpöenergia.Onhan näkyny tutkimusprojekteissa ja seminaareissa jos seuraa alaa ees yhtään. Formula 1:stenkin moottorien hyötysuhde on 50%, mutta tuskin seuraatte formuloitakaa...Hyundaikin ilmotti seuraavan ioniqin hybridimallin omaavan 50% hyötysuhteen pelkällä bnsalla.
Ehkä sen takia ettei kaikki halua ajaa Toyotan hybridillä. Nuo alkaa jo hipoa 50% termistä hyötysuhdella, yhtä hyvä tai parempi kuin diesel.Jos mielestäsi heti voisi hyötysuhde olla bensiinilläkin 50%, niin mistä kiikastaa ettei ole? Vai olisiko polttisfanaatikon horinoita
Jos sähköautonkin koko elinkaaren energiatehokkuus otetaan huomioon myöskin niin sekin laskee huonommaksi kuin bensa-autossa. Sun 5% ei omaa mitään lähdettä tai perustelua vaan vetäsit sen hatusta. Muuten selostuksestasi on vaikea löytää pointtia että mitä ajat takaa. Tiedän nuo kaikki asiat ja se on tämän asian ydin.Meinasin pikemminkin noita "tavallisia" ei sarjahybridi rakenteisia, jotka ovat paljon lähempänä täyssähköautoa.
Ja loputtomiin tarkoitin siinämielessä että jos sinne lataa vaan sähköä, ei tankkaa.
F1 autojen energiatehokkuus on todella korkea, mutta tällä hetkellä valitus on se että voimantuottoyksikkö on liian kallis jopa F1 autoon. F1 autossa kun otetaan sen jarrutusenergian lisäksi talteen pakokaasun liike-energia ja sen lämpöenergia.
Bensiinimoottorisen henkilöauton hyötysuhde on helposti vain 5%, vaikka itse bensiinimoottorin hyötysuhde laboratioriossa voitaisiinkin puristaa sinne melkein 50% luokkaan. Sarjahybridin ideahan perustuu siihen että polttomoottoria käytetään hyvällä hyötysuhteella ja ladataan energia akkuun, jolla saadaan aikaan tilanne jolloin kokonaishyötysuhde voimansiirtohäviöineen on parempi kuin perinteisellä polttis+vaihteisto+perä rakenteella.
Toyotahan tulee jatkamaan ja tarjoamaan 50% hyötysuhteen kilpailjan Hyundain tulevaa hybridiä vastaan. Onpa niitten tavallinen bensakonekkin jo sen 40% ilman energiankierrätyksiä.Ehkä sen takia ettei kaikki halua ajaa Toyotan hybridillä. Nuo alkaa jo hipoa 50% termistä hyötysuhdella, yhtä hyvä tai parempi kuin diesel.
Priuksen 40% hyötysuhde koskee uusimpia malleja ja niissäkin puhutaan termisestä hyötysuhteesta, ei kokonaishyötysuhteesta. Paljonkos se formula1 moottori maksaa ja saisiko sen henkilöautoon? Jotain rajaa nyt näihin juttuihin..Höhhöh, ihan horinoita noi monet lähteet. Kiikastaisko siitä vaikka että ei ole ollu pätkääkään tarvetta moisille. Onhan tuo nyt mustaa huumoria kun Priuskin ollu sen jokusen 30 vuotta 40% hyötysuhteella ja Dieselit tyyliin 80 vuotta 40% hyötysuhteella, niin jotkut ne vaa jaksaa jankuttaa noita 1970-luvun kirjallisuudesta peräsin olevia arvoja.
Perustelut?Jos sähköautonkin koko elinkaaren energiatehokkuus otetaan huomioon myöskin niin sekin laskee huonommaksi kuin bensa-autossa.
Miksi rajaa? Tavallinen bensavaparikin pääsee jo ilman hybriditurboja 50% hyötysuhteeseen, tolla hybriditurbolla se nousis jo 60%. Saa Formula1- moottoreita henkilöautoon, tuleva AMG One -malli. Uusimmat Priukset on kylläkin jo yli 40% koska tavan Corollan kone ilman energiankierrätyksiä on 40% niin jäis vähä Priuksen pointti vajaaks.Priuksen 40% hyötysuhde koskee uusimpia malleja ja niissäkin puhutaan termisestä hyötysuhteesta, ei kokonaishyötysuhteesta. Paljonkos se formula1 moottori maksaa ja saisiko sen henkilöautoon? Jotain rajaa nyt näihin juttuihin..
Ei elinkaaren energiatehokkuus vaadi perusteluita josset tiedä asiasta mitään. Se käsittää auton valmistuksen, kierrätyksen, autossa käytetyn polttoaineen valmistuksen energiankulutus ja ajonaikaisen energiankulutuksen.Perustelut?
Nyt tarttis kyllä jotain lähdettä heittää. Mazdan puristussytytteinen bensakone saattaa päästä oikeissa olosuhteissa noihin lukemiin. Mutta se ei ole tavallinen eikä edes vapari.Tavallinen bensavaparikin pääsee jo ilman hybriditurboja 50% hyötysuhteeseen
Eikö silloin nimenomaan olisi tärkeää perustella asiansa, jos toinen osapuoli ei tiedä asiasta mitään? Vai menikö mulla jotain ohi.Ei elinkaaren energiatehokkuus vaadi perusteluita josset tiedä asiasta mitään. Se käsittää auton valmistuksen, kierrätyksen, autossa käytetyn polttoaineen valmistuksen energiankulutus ja ajonaikaisen energiankulutuksen.
Useammankin kerran olen ampunut alas näitä polttomoottorifanaatikkojen "tutkimuksia", jossa lähtöarvot on tavalla tai toisella saatu vääristeltyä sellaiseksi, että polttis olisi elinkaaren aikana energiatehokkaampi. Yleisimmät virheet on epärealistisen NEDC kulutuksen käyttäminen ja sähkön valmistus- ja siirtoprosessin hävikkien laskeminen samalla kun fossiilipolttoaine mystisesti teleporttaa suoraan tankkiin.Ei elinkaaren energiatehokkuus vaadi perusteluita josset tiedä asiasta mitään. Se käsittää auton valmistuksen, kierrätyksen, autossa käytetyn polttoaineen valmistuksen energiankulutus ja ajonaikaisen energiankulutuksen.
Mikä ihmeen polttomoottorifanaatikko? Melkonen vihamies olet. Bensan WTT% yli 80%, kun Sähkön Suomessa Fingridin tuotantojakauman mukaan alle 40%. Sähköauton valmistus ja kierrätys taas kuluttaa 2x enempi energiaa kuin polttomoottoriauton, joten ihan simppeleistä asioista on kyse.Useammankin kerran olen ampunut alas näitä polttomoottorifanaatikkojen "tutkimuksia", jossa lähtöarvot on tavalla tai toisella saatu vääristeltyä sellaiseksi, että polttis olisi elinkaaren aikana energiatehokkaampi. Yleisimmät virheet on epärealistisen NEDC kulutuksen käyttäminen ja sähkön valmistus- ja siirtoprosessin hävikkien laskeminen samalla kun fossiilipolttoaine mystisesti teleporttaa suoraan tankkiin.
En jaksa enää, nämä samat tarinat tuntuu toistavan itseään tasaisin väliajoin. Voit toki heittää tähän jonkun lähteen niin katsotaan mitä tällä kertaa on vuorossa...
Ei pääse vaparit noihin hyötysuhteisiin, se on ihan huuhaata. Formuloissa päästiin muistaakseni about 30% tasolle V8 vapareiden vikana vuonna eli se on varmaan aika lähellä kattoa bensavapareille. Nykyiset hybridi-formulat vetelee jo ihan eri lukemissa, 50-60% lienee tämän hetkinen taso.Nyt tarttis kyllä jotain lähdettä heittää. Mazdan puristussytytteinen bensakone saattaa päästä oikeissa olosuhteissa noihin lukemiin. Mutta se ei ole tavallinen eikä edes vapari.
Toyotan atkinson syklillä toimiva kone pääsee 38% lukemaan tämän 2014 vuodelta olevan artikkelin mukaan. Toyota's astonishing new Atkinson Cycle engine delivers 78 mpg.
Siitäkin voidaan olla montaa mieltä että onko atkinson tavallinen, vai pitäisikö pitäytyä otto moottorissa että voidaan puhua tavallisesta.
Kai tämä hieman sivuaa hybridiautoja mutta taas tuntuu että keskustelu lähtee raiteilta.
No odottele ihan rauhassa sitä Hyundain seuraavaa sähkövetoista Ioniqqia. En mä nyt enää löydä sitä uutis-ilmotusta kun siitä on jo monta vuotta aikaa, ja on kummallista että alaa seuraavat keskustelijat eivät sitten kuitenkaan ole täällä kuulleetkaan moisista - antaa vähän kuva ettei täällä kannata aikaansa hukata. Koitan tässä toki googletella sitä monta vuotta vanhaa juttua josko vielä kerran löytys, tai sitte pitäis käydä mun 300 linkkiä käsittävästä linkkikirjastosta sitä läpi.Nyt tarttis kyllä jotain lähdettä heittää. Mazdan puristussytytteinen bensakone saattaa päästä oikeissa olosuhteissa noihin lukemiin. Mutta se ei ole tavallinen eikä edes vapari.
Toyotan atkinson syklillä toimiva kone pääsee 38% lukemaan tämän 2014 vuodelta olevan artikkelin mukaan. Toyota's astonishing new Atkinson Cycle engine delivers 78 mpg.
Siitäkin voidaan olla montaa mieltä että onko atkinson tavallinen, vai pitäisikö pitäytyä otto moottorissa että voidaan puhua tavallisesta.
Kai tämä hieman sivuaa hybridiautoja mutta taas tuntuu että keskustelu lähtee raiteilta.
Ja metaanikaasumoottoreilla päästäis jo 70% sen paremman oktaaniluvun vuoksi.Ei pääse vaparit noihin hyötysuhteisiin, se on ihan huuhaata. Formuloissa päästiin muistaakseni about 30% tasolle V8 vapareiden vikana vuonna eli se on varmaan aika lähellä kattoa bensavapareille. Nykyiset hybridi-formulat vetelee jo ihan eri lukemissa, 50-60% lienee tämän hetkinen taso.