Haapala jättää kertomatta tuossa sen, ettei kyse ole yksin plugareista vaan koskee yhtälailla sähköautoja.
Kun auton arvo on samoissa tai alittaa akunvaihdon hinnan, ei sellainen enää kelpaa vaihdokkina. Ylellä hyvä dokkari missä norjalaiset löytävät romikselta 5v e-golffin. Golffin arvo 16k€ ja siihen akunvaihto 27k€ niinpä päätyi uudenveroinen auto romikselle:
Norjalainen Jätesokki-sarja herättelee miettimään, kuinka paljon hylkäämme käyttökelpoista tavaraa. Sarjan avausjaksossa kummastellaan, miksi lähes ehjät ja uudet sähköautot päätyvät romuttamoon.
www.maaseuduntulevaisuus.fi
Ei koske yhtälailla sähköautoja, sillä sähköautojen akku on suurempi, minkä ansiosta siitä saa vastaavasti enemmän sähköisiä kilometrejä irti. Plugarilla akku voi hyytyä selvästi alle normaalin romutusiän kilometreillä, kun taas sähköautoilla kilometrejä on odotettavissa selvästi sitä enemmän.
@tth78 Jesse Haapala kertoi videolla, että vanhempien pieniakkuisten plugarien SoH voi yli 100 tkm ajettuna olla alle 70 %. Autokaupat ottavat nihkeästi vastaan autoja, joille akkutesti näyttää alle 70 %, koska akku on silloin jo loppusuoralla. Kauppias kehottaa laittamaan auton kuntoon ja tuomaan sitten uudestaan vaihtoon. Asiakas vie auton Jesselle, joka yrittää saada akun yli 70 %:iin. Se ei ole helppoa pieniakkuisen paljon sähköllä ajetun plugarin tapauksessa, sillä kaikki kennot/moduulit ovat tasaisesti kuluneet loppuun, jolloin pitäisi vaihtaa kaikki. Uusi akku maksaa liikaa auton arvoon nähden. Käytettyjä on vaikea löytää juuri videon yksilön tapauksessa sillä lähes kaikki GLE 500e:t (myytiin 2015-2019) alkavat olla paljon ajettuja. Tai ei muuten paljon ajettuja, mutta kun ynnää:
-NEDC 30 km (eli WLTP noin 21-24 km -> pirusti syklejä, jos lähemmäs 100 tkm ajaa sähköllä)
-netto 7,2 kWh/brutto 8,8 kWh
-sähkömoottori 85 kW
-suhteellinen purkuteho 9,7C (8,8 / 85)
-lisäksi suurta purkutehoa joutuu herkästi käyttämään arkiajossakin, sillä auton omamassa on 2465 kg ja ilmanvastus suuri
Pitäisi siis löytää reilusti alle 100 tkm ajettu vaihtoakku, mutta niitä on harvoin saatavilla tuon ikäisestä suureen vuotuiseen ajoon soveltuvasta automallista.
Uudemmissa pieniakkuisissa plugareissa on parempi tilanne, koska vähän ajettuja vaihtoakkuja löytyy. Suuriakkuisissa ongelma ei esiinny noin pienillä kilometreillä. Jos sellaisen SoH on alle 70 %, niin riittää vaihtaa yksi vikaantunut moduuli johonkin 70 %-moduuliin, jolloin koko akku on selvästi yli 70 % (koska suuriakkuisen plugarin kaikki moduulit eivät ole loppu@1xx tkm) ja kelpaa taas vaihtoautona. Sähköautoissa on yhtä hyvä tilanne, eli romahtanut moduuli vaihtoon ja auto kelpaa autokauppiaalle. Oikeastaan vielä parempi tilanne, sillä vaihtomoduuleja löytyy 80 %- ja 90 %-tavaraakin, koska eivät sähköauton akkujen kaikki moduulit ole paljon kuluneet alle 200 tkm matkalla.
Videon GLE 500e saatiin Jessen pajalla 74 %:iin. Sellaisesta hankkiutuisin eroon, koska tuollainen pieniakkuinen syöppö tuhoaa akun alta aikayksikön (vaivainen 10 tkm sähköajoa riittää) uudestaan alle 70 %:iin. Sen sijaan suuriakkuinen plugari tai sähköauto voi viallisen moduulin vaihtamalla nousta mukavaan 85-90 %:iin, jolloin autolla onkin korjauksen jälkeen niin paljon käyttöikää odotettavissa, että autokauppias saisi jäädä ilman. Kovaa ajoa vaan.
Sähköauton 50-100 kWh akku on kaikkien moduulien vaihtokunnossa vasta aivan toisenlaisilla kilometreillä kuin GLE 500e:n 7,2/8,8 kWh. Ja siinäkin vaiheessa käytettyjen riittävän hyväkuntoisten moduulien saatavuus on paljon parempaa. On huomattavasti helpompi löytää alle 500 tkm ajettuja sähköauton moduuleja kuin reilusti alle 100 tkm ajettuja GLE 500e:n moduuleja.
Tuo sinun norjalaisdokkarikaan ei väittänyt, että ei kelpaisi vaihdokkina, kun arvo menee alle akunvaihdon hinnan. Dokkari kertoi vaihdokkien sijaan lunariautoista. Kun sähköauto mällätään, niin vakuutusyhtiö lunastaa sen ja sitten auto päätyy romikselle purettavaksi ja murskattavaksi.
Vakuutusyhtiö käyttäisi korjaukseen "haapaloiden" sijaan vain merkkiliikettä, ja merkkiliike ei suostu käyttämään käytettyjä osia. Uusien osien kalleudessa ei ollut kyse vain akun hinnasta, vaan lunastettavien polttomoottoriautojen tapaan kaikista osista. Dokkarin kolaroidun Teslan mm. peräluukku spoilereineen olisi maksanut uutena 29 000 NOK (2 494 €) vs. käytettynä 3 900 NOK (335 €). Kun riittävän monta kallista uutta osaa pitäisi vaihtaa arvoaan menettäneeseen kolariautoon, se menee lunariin.
Sen 2016 Golfin arvo oli 136 000 NOK (11 696 €). Akkukotelossa oli 2 cm syvä osuma, joten auto oli ajokiellossa. Uusi akku olisi maksanut dokkarin tekoaikana (2021-2022) 280 000 NOK (24 080 €). Dokkariporukka pelasti auton romikselta ja vei sen paikalliselle "Jesse Haapalalle". Siellä auton kolhittu akku vaihdettiin käytettyyn 2016 vuoden akkuun, jolla luvattiin pääsevän vielä seuraavat 200 tkm. Lysti maksoi 70 480 NOK (6 061 €) sisältäen trailerilla hakemisen romikselta, työt ja käytetyn vaihtoakun. Kuudella tonnilla auton sai kuntoon. Vakuutusyhtiölle ja merkkikorjaamolle noin edullinen ratkaisu ei kuitenkaan sopinut, joten siksi auto uhkasi joutua murskaksi. Auton kolhinut omistaja olisi voinut itsekin vaihdattaa käytetyn akun kuudella tonnilla, mutta päätti ottaa vakuutuskorvauksen.
Edit. Lisäsin Jesseä.
Edit2.
@tth78 sopivasti IS uutisoi tänään kolmen jälkeen tuosta GLE 500e:stä:
Yrittäjä Jesse Haapala esittelee videollaan esimerkkitapausta, jonka kaltaisia on nyt hänen mukaansa runsaasti.
www.is.fi
Katso Jätesokki Yle Areenassa:
Miksi lähes uusia sähköautoja hylätään romuttamoon? Toimittaja Christian Sand ottaa siitä selvää autohullun stylistin Jan Thomasin kanssa. Onnistuvatko he pelastamaan edes yhden sähköauton romutukselta?
areena.yle.fi