Keskustelua hybridiautoista

Jesse Haapalan kritiikki liittyy niihin plugareihin, joilla ajetaan lähes pelkästään sähköllä ja ovat tyypillisimmin pieniakkuisia alkupään bemareita, esim. 225xe, 7,6 kWh brutto, 5,8 kWh netto.

Audi-pomon takana olevassa uudessa Q7:ssä taas on 25,9 kWh brutto, 22 kWh netto, joten hänen tällä hetkellä myymissään plugareissa on vähän eri luokan kestoa odotettavissa, kuin Haapalan tyypillisessä plugaripotilaassa.

Raskas Q7 kuluttaa enemmän, joten ero ei ole niin suuri kuin luvuista voisi päätellä. Sen kummemmin laskematta voin kuitenkin heittää, että uusimmalla Q7:lla tulee syklejä noin 40 - 50 % vs. vanha 225xe.

Tässä Haapalan lavalla 225xe, jolla ajettu pelkällä sähköllä akku loppuun@100 tkm, kohdassa 8:40-10:10:


Jos skaalaisi 40-50 % perusteella, niin pelkällä sähköllä Q7 olisi loppu 200 - 250 tkm. Jos ajaisi kolmasosan matkasta polttomoottorilla, olisi akku loppu 300 - 375 tkm kohdalla, mikä on jo ihan asiallinen käyttöikä, toisin kuin Haapalan kritiikin siemenenä toimivilla 100 -150 tkm kestäneillä alkupään pikkuakkuisilla plugareilla.

Noissa pikkuakkuisissa kulumista entisestään nopeuttaa suuri purkuteho. Isommilla teillä teho on helposti 15 - 30 kW. Se tarkoittaa 225xe:n 7,6 kWh:n akulle aika hurjaa 2C - 4C -purkutehoa ihan arjessa, ja vielä jatkuvaa tehoa eikä lyhytaikaista kiihdytyksen yhteydessä.

Audin Q7:n 25,9 kWh akulla purkuteho on vastaavilla isommilla teillä pyöreästi 1C, mikä on vielä akkuystävällinen.


Totta on, että eipä pomo huonoksi voi tuotteitaan haukkua. Halusin vain tuoda esille, että Haapalan massoittain korjaama plugarikalusto ei ole ominaisuuksiltaan ja odotetulta kestoltaan ollenkaan samaa tasoa kuin pomon takana nököttävä Q7.

Q7 loistava mutta Q6 taas tuttua laatua Uskokoon kuka haluaa. Ei kannata jäädä vain sitä akun kokoa tai tehtyjen latausten määrän ihmettelemään. Koko ketju vaikuttaa lopputulokseen. Laturin liitin on heikko kohta muissakin malleissa kun se on pohjassa vesisateessa. Uusi laturi 4k€ ja uusi akku päälle kun on tarpeeksi vanha. Köyhät vaan kitisee kuten minäkin.
 
Minkä vuosimallin Volvo oli? Volvojen akkutakuuhan on ollut 5 vuotta / 100 000 km mallivuoteen -21 asti, 8 vuotta / 160 000 km mallivuodesta -22 alkaen, ja se kattaa vain akun materiaaliviat. Kapasiteetin laskun raja ainakin omassa yksilössä oli 55 %.


Eli aika paljon alkaa kohta olemaan myös takuuttomia Volvoja liikenteessä.

Oli vm 2019. Luulin kyllä silloin sen olevan 8v/160tkm. Olisiko Volvo kuitenkin pidentänyt takuuta tuolloin, eli mahtoiko koskea vanhempiakin? Jotain hyvin heikkoja muistikuvia on, kun niitä googlettelin.
 
Q7 loistava mutta Q6 taas tuttua laatua Uskokoon kuka haluaa. Ei kannata jäädä vain sitä akun kokoa tai tehtyjen latausten määrän ihmettelemään. Koko ketju vaikuttaa lopputulokseen. Laturin liitin on heikko kohta muissakin malleissa kun se on pohjassa vesisateessa. Uusi laturi 4k€ ja uusi akku päälle kun on tarpeeksi vanha. Köyhät vaan kitisee kuten minäkin.

Vag keksi jo 2000-luvun alussa kuinka saada asiakas maksamaan vesivahgot asiakkaalla, sijoittamalla ecun pelkääjän jalkatilaan matalimpaan kohtaan.

Nyt jatketaan hyväksi todetulla kaavalla ja sijoitetaan koko laturi auton alhaisimpaan paikkaan että varmasti saadaan asiakkaille ongelmia!
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Q7 loistava mutta Q6 taas tuttua laatua Uskokoon kuka haluaa. Ei kannata jäädä vain sitä akun kokoa tai tehtyjen latausten määrän ihmettelemään. Koko ketju vaikuttaa lopputulokseen. Laturin liitin on heikko kohta muissakin malleissa kun se on pohjassa vesisateessa. Uusi laturi 4k€ ja uusi akku päälle kun on tarpeeksi vanha. Köyhät vaan kitisee kuten minäkin.

No mutta onhan ihan loistavaa että tuollaisia videolla olevan kaltaisia pajoja alkaa olemaan, ketkä ei lähde marmorin "vaihdetaan puoli autoa summassa kun ei tiedetä mikä siellä on vikana" linjalle.
Toi että laturin saa avattua ja pienellä putsailulla, mahdollisesti kolvaamalla ja uudelleen paremmin tiivistämällä saa vältettyä koko laturin uusimisen lienee merkittävästi edullisempaa.
Nyt kun kyseinen mahdollisesti monessa muussakin vastaavassa ilmenevä vika ja korjaus on tiedossa niin tuosta varmaan saa paketoitua jonkun 300-400€ korjauksen, mikä on paljon vähemmän kuin 4000€ uudesta laturista.
 
Kannattaa myös muistaa että akkutakuu ei auta yhtään kun vika ei ole akussa.

Tämä auto oli kyllä jo muutenkin "paalauskunnossa" näytti mittarissa olevan noin 250tkm. Ihan normaalia kulumaa siis. :x3:
 
Näinpä siinä käy kun pitää saada äkkiä tehtyä umpipolttiksesta jonkinlainen puolisähkövehje. Johtaja vaatii tulosta eiliselle ja aihio on mikä on, eikä sitä voi muuttaa. Tungetaan purkat mihin sattuvat menemään. Tuskin insinöörin pöydällä olleilla reunaehdoilla olisi pingpong-insinöörikään saanut laatua aikaan. Tekeekö se designistä hyvää, no ei tietenkään. Parempi ehkä ostaa auto, joka on ihan alkujaan suunniteltu sellaiseksi kuin minä itse lopputuotetta myydään.
 
Näitä kun katsoo tulee mieleen ajatus "hybridi veneestä"

Pistoke yläreunassa ja muut komponentit ulkopuolella pohjassa. Hyvä painopiste ja helppo huoltaa kun vene selällään pukeilla. Suolavesikin löytyy jos merellä ajaa. :rofl:

Vähän ohi aiheesta mutta kieltämättä osasyy on varmasti siinä että "halvalla ja markkinoille mieluiten jo eilen"
 


"Upeaa rakennesuunnittelua."

No nyt on kyllä huikeaa suunnittelua. Kyllä se saksalainen insinööri vaan on viisas! Tämän takia kannattaa maksaa saksalaisesta preemiumista eikä ostaa mitään ping pong - autoja!
:thumbsup: ladattava hybridi, niin tärkeät kaapelit menee auton alla. Ei ole kestänyt, vaan mennyt poikki 261tkm ajettuna.

Tuonkin jos olisi vienyt Audin merkkihuoltoon, niin lasku olisi ollut varmasti tosi kova?

Tulee mieleen, että meneekö aivan uusissa Audeissa myös kaapelit auton pohjassa?

------

Tesla model s jos on ylikoon eturenkailla, niin renkaat saattaa vioittaa jotain kaapelia. Eli siinäkin saa olla tarkkana, että käyttää vain sitä suunniteltua oikeaa rengaskokoa (ainakin edessä). Facebookin puolelta joskus löysin tuon keskustelun.
 


"Upeaa rakennesuunnittelua."

Autolla oli ajettu noin 262 tkm, eli pitkästi yli akkutakuun (ei sillä että se kyseistä vikaa kattaisi). Videon perusteella auto oli ensimmäisen sukupolven Q7 PHEV. Kaapeli liittimineen oli laitettu arkaan paikkaan pohjaan. Autoa ei ole alunperin suunniteltu plugariksi, joten tilankäyttö on sen mukaan.

Edellisen kanssa sopii erittäin huonosti yhteen se, että auton omistaja on ajanut pohjaosumilla useamman paikan rikki. Kuraakin on kertynyt 262 tkm matkalla reilusti pohjalevyjen ylle.

Jesse Haapala toteaa poikki menneestä kaapelista videolla: "Joo, se on hapettunu poikki.".

Meniköhän syy ja seuraus nyt oikein? Mielestäni kaapeli on ensin leikkautunut siististi poikki (kun maa-/lumiosuma on kerääntyneen ja mahdollisesti kovaksi jäätyneen levyjen kuran välityksellä yltänyt painamaan kaapelia myös normaalia lähempää liitintä), ja vasta sen jälkeen paljastunut kupari on alkanut levittää vihreää patinaa (kuparikarbonaatti) ympärilleen. Auton 12 V akku ei sen jälkeen ole enää latautunut puhtaassa sähköajossa, mutta polttiksen lataamana ajoa on voinut jatkaa pikkuakun ajoittaista "heikkoutta" ihmetellen, kunnes lopulta meni hermot ja pajalle.


Paremminkin voisi olla. Minusta ei kuitenkaan ole mahdottoman huono suoritus, jos ekan sukupolven plugarilla ronskisti ajava kurakeijo pääsee 262 tkm, jonka jälkeen matka jatkuu edullisesti pelkän kaapelin korjaamisella.


Edit. Lisätty kurakakun jäätyminen. Kostea kura jäätyy pakkasilla, jolloin levyn ja kaapelin välinen alkuperäinen esim. 20 mm etäisyys voikin jäätyneen kurakakun takia olla vain 2 mm, jolloin pienikin pohjakosketus yltää levyn painuessa välittämään suuren leikkaavan voiman kaapelin päähän.
Screenshot_2025-01-28-11-04-03-00_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-28-11-05-25-85_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-28-11-15-20-05_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-28-11-09-59-32_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-28-11-22-33-67_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä nyt kanssa haukkuisi sillä perusteella pystyyn autoa, että 250k+ ajettuun ja pohjasta kolhittiin autoon joudutaan vaihtamaan yksi kaapeli.

Pohjaosumilla saa kyllä paljon tuota kalliimpia laskuja aikaan ihan polttiksella.
 
Ei taida riittää vaan yks kaapeli vaan Diudi myy koko johtosarjan > vanhan poisto ja uuden asentelu. Niinhän Toyotan marmorikin hoitaa virallisesti PHEVin kosteudesta mätänevän korkeajänniteliittimen.

Mielenkiinnolla odotan jos tulee lisäinfoa tuosta Audin fiksistä videolla.
 
Mielenkiintoinen tapaus, ottaen huomioon vasta muutama päivä sitten Audi pomon kehumiset omista tuotteista…

Kohtuu huonoon paikkaan on kyllä arkaa tekniikkaa sijoitettu.
 
Nyt kun on kova trendi dumata hybiridi-autoja, niin olisi kiva nähdä tilastollisesti asian todellinen laita. Kuinka surkeita ne oikeasti ovat vs. polttomoottoriautot vai onko kyseessä vain kulmapöydän huutelut, kun kaverin sedän faijan pojanpoika omisti hybridin eikä kestänyt 13 vuotta, kuten suomen nykyinen autokanta antaa ymmärtää.
 
Nyt kun on kova trendi dumata hybiridi-autoja, niin olisi kiva nähdä tilastollisesti asian todellinen laita. Kuinka surkeita ne oikeasti ovat vs. polttomoottoriautot vai onko kyseessä vain kulmapöydän huutelut, kun kaverin sedän faijan pojanpoika omisti hybridin eikä kestänyt 13 vuotta, kuten suomen nykyinen autokanta antaa ymmärtää.

Plug-in hybrideissä ei olekaan mitään järkeä, normaalissa täyshybridissä sitten on, kunhan se on toteutettu fiksusti, niin kestää myös käyttöä.
 
Nyt kun on kova trendi dumata hybiridi-autoja, niin olisi kiva nähdä tilastollisesti asian todellinen laita. Kuinka surkeita ne oikeasti ovat vs. polttomoottoriautot vai onko kyseessä vain kulmapöydän huutelut, kun kaverin sedän faijan pojanpoika omisti hybridin eikä kestänyt 13 vuotta, kuten suomen nykyinen autokanta antaa ymmärtää.
Tässä alkaa niissä ekoissa versioissa tulla kilometrit täyteen, niin näistä saa hyviä klikkijuttuja. Niitä ei oltu suunnitelty plugareiksi ja kun konepellin alla ei ole liikoja tilaa niin osia on sitten sijoiteltu minne sattuu. Samalla pitänyt vaihtaa apulaitteet (ilmastointi, vesipumput, jne.) sähköllä toimiviksi hihnan sijaan ja vetää paksua kaapelia jotain kautta missä ei sille tilaa ole.. Veikkaisin että uudemmissa plugareissa on tekniikka ja etenkin sen sijoittelu jo parempaa ja moottorin pätkäkäyttöönkin soveltuvampaa.
 
Tässä alkaa niissä ekoissa versioissa tulla kilometrit täyteen, niin näistä saa hyviä klikkijuttuja. Niitä ei oltu suunnitelty plugareiksi ja kun konepellin alla ei ole liikoja tilaa niin osia on sitten sijoiteltu minne sattuu. Samalla pitänyt vaihtaa apulaitteet (ilmastointi, vesipumput, jne.) sähköllä toimiviksi hihnan sijaan ja vetää paksua kaapelia jotain kautta missä ei sille tilaa ole.. Veikkaisin että uudemmissa plugareissa on tekniikka ja etenkin sen sijoittelu jo parempaa ja moottorin pätkäkäyttöönkin soveltuvampaa.
En kyllä ostaisi mitään plugaria ja "luottaisi" siihen että lastentaudit korjattu, edes Toyotaa.

Perus hybridiä sitten voi ostaa, Toyotat on luotettavia ja yksinkertaisia, niissä ei ole mitään ylimääräisiä apulaitteita hihnan perässä, vaan laturi on sähkömoottorissa, startti on sähkömoottorissa, pakki on sähkömoottorissa, "vaihdelaatikossa" ei ole vaihteita ja se on pomminvarma, kaikki toimii sillä sähköllä.
 
Tässä alkaa niissä ekoissa versioissa tulla kilometrit täyteen, niin näistä saa hyviä klikkijuttuja. Niitä ei oltu suunnitelty plugareiksi ja kun konepellin alla ei ole liikoja tilaa niin osia on sitten sijoiteltu minne sattuu. Samalla pitänyt vaihtaa apulaitteet (ilmastointi, vesipumput, jne.) sähköllä toimiviksi hihnan sijaan ja vetää paksua kaapelia jotain kautta missä ei sille tilaa ole.. Veikkaisin että uudemmissa plugareissa on tekniikka ja etenkin sen sijoittelu jo parempaa ja moottorin pätkäkäyttöönkin soveltuvampaa.
Juuri näin. Eiköhän tilastot tule osoittamaan että nämä uudet (25+kwh) plugarit tulevat olemaan ihan tilastollisestikin kelpoisia ratkaisuja. Erikoista että muuten fiksunoloiset ihmiset vauhkoontuvat someklipeistä ja muutamista artikkeleista ja foorumipostauksista "omg bemusta ruostu nokka-akseli, ei ikinä hybbeä tähän talouteen!" En olis yllättynyt jos nämä samat heitterit taas sitten toisaalta sulkevat silmänsä paskoille sähkäreille kun "kyllä se sitten OTAna fiksataan", "no tää on vielä vähän kehittyvää teknologiaa" jne. Urpoa toimintaa.

Edit: näitä esimerkkejä on toki lisääkin, yksi herkullisimmista on olla dumaamassa kategorisesti hybridejä kun jostain 260tkm ajetusta ruoskasta hajoaa joku osa. Kuka olisi arvannut että tämmöistä voi käydä! Ei sähkäreissä tai iceissä voi olla ongelmia joissa noin paljon rullattu roskis tarvitsee korjauksia. Tsiisus.
 
Kukin tekee omat ratkaisunsa. Oma ratkaisu oli se, että omasta plugarista on päästävä eroon ja äkkiä. Todellinen luotettavuus on lähes toissijaista sen rinnalla, että noille on kovaa vauhtia kertymässä aika negatiivinen maine, joka tulee vääjäämättä laskemaan näiden arvoa. Sen takia hankkiuduin omastani eroon ennen kuin sen arvosta tippuu vielä enemmän.

Eipä siinä, jos luottoa löytyy niin tämä arvon rapistuminenhan on lähinnä positiivinen asia. Vähän sama kuin ranskalaisten autojen kanssa, joiden hintoja Esson baarin miesten puheet 70-luvulta painaa vieläkin alas. Tähämän on ennakkoluulottomalle autoilijalle erinomainen juttu kun käytettynä saa hitosti autoa pikkurahalla. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kia Optima PHEV -16 arvo se vasta onkin sukeltanut mutta eipä nyt toisaalta ole vaihtopaineita kun hyvin pelittää ja kyyti on kelpoa.

Mun mielestä pärjää maalaisjärjellä aika pitkälle että nämä saa kestämään eli käytetään se bensakone usein kuumaksi että saa kosteudet pois koneesta/konehuoneesta ja bensan haihdutettua öljyn seasta.
Yhtään pidempi reissu niin turha leikkiä sillä lataamisella kun auto vaan hyrpidimoodiin siinä kohtaa kun ajoakku on vaikka puolillaan. Menee tosi pienellä bensankulutuksella kun ei vedä sitä ajoakkua kuivaksi että joka ainoossa kiihdytyksessä tai ylämäessä pitää polttis käynnistää avuksi, säästää se muutenkin akkua kun ei roikoteta tyhjänä tai ihan täytenä.

Uskon että nämä saa helpostikin paskaksi jos ladataan joka ainoa yö ja maksimoidaan sähköajelu niin että polttis ei lämpene koskaan yli 40'C. Tämä tietysti talvitilanteessa kun kabiini lämpeää polttiksella.

Kesällä tulee nurkissa ajettua sähköllä polttista käynnistämättä mutta ihan turha esim. moottoriteillä tai nopeilla maanteillä on sähköä käyttää kun akku tyhjenee silmissä. Polttista vaan avuksi silloinkin.

Ajattelen tuon auton bensavehkeenä jossa on akku bonarina mitä sitten käytellään nurkka-ajossa.
 
Mitenhän nämä uusimmat joilla pääsee kesällä jopa 100-150km latauksella? En ole seurannut onko näissä jotain kehittyneempää ohjelmistoa polttomoottorille vai mennäänkö vaan sillä mitä kuski haluaa?
 
Mitenhän nämä uusimmat joilla pääsee kesällä jopa 100-150km latauksella? En ole seurannut onko näissä jotain kehittyneempää ohjelmistoa polttomoottorille vai mennäänkö vaan sillä mitä kuski haluaa?
Mitä tarkoitat kehittyneemmällä ohjelmistolla?

Sen nyt olettaisin olevan aika vakiojuttuja nykyään, että auto optimoi akun käytön reitille jos navi on päällä.
 
Kukin tekee omat ratkaisunsa. Oma ratkaisu oli se, että omasta plugarista on päästävä eroon ja äkkiä. Todellinen luotettavuus on lähes toissijaista sen rinnalla, että noille on kovaa vauhtia kertymässä aika negatiivinen maine, joka tulee vääjäämättä laskemaan näiden arvoa. Sen takia hankkiuduin omastani eroon ennen kuin sen arvosta tippuu vielä enemmän.

Eipä siinä, jos luottoa löytyy niin tämä arvon rapistuminenhan on lähinnä positiivinen asia. Vähän sama kuin ranskalaisten autojen kanssa, joiden hintoja Esson baarin miesten puheet 70-luvulta painaa vieläkin alas. Tähämän on ennakkoluulottomalle autoilijalle erinomainen juttu kun käytettynä saa hitosti autoa pikkurahalla. ;)
Oma Kia Optima kävi vikadiagnoosissa tänään, samalla kyselin et paljon siitä sais, niin hitusen vajaa 21k€ suoralla ostolla ja vaihturina max kaks enempi, toihan on MY20 ja 61 tkm ajettu. Parin viikon ajan tässä eri sähkäreitä selaillut, kyllä se varmaan vaihtoon menee ennen kesää.
Vikakooditkin oli tallessa, muutenkin päätyivät tilaamaan uuden lambdan... takuukorjaus sitten kun ovat osan ruottista saaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat kehittyneemmällä ohjelmistolla?

Sen nyt olettaisin olevan aika vakiojuttuja nykyään, että auto optimoi akun käytön reitille jos navi on päällä.

Lähinnä sitä että miten polttomoottorin ja akun käyttäminen.

Eli voiko käydä niin että bensakone kärsii käyttämättömyydestä? Eli niin että akku käytetty loppuun ja bensakone "ruostunut" kiinni.

Teoriassa joku 50km työmatka suuntaansa ja aina töpselissä. Eikä juuri muuta ajoa tai sitten siihen päälle lyhyitä kauppa ym. reissuja.

Tätä varmasti vaikea estää (jos käyttäjä haluaa niin toimia)

Suomen olosuhteissa tämä varmasti vielä pahempi jos vaikka katsoo tämän hetken säätä. Kosteus 100% ja +3 astetta. Tästä kun laskee vielä pakkaselle ja taas plussalle.
 
Lähinnä sitä että miten polttomoottorin ja akun käyttäminen.

Eli voiko käydä niin että bensakone kärsii käyttämättömyydestä? Eli niin että akku käytetty loppuun ja bensakone "ruostunut" kiinni.

Teoriassa joku 50km työmatka suuntaansa ja aina töpselissä. Eikä juuri muuta ajoa tai sitten siihen päälle lyhyitä kauppa ym. reissuja.

Tätä varmasti vaikea estää (jos käyttäjä haluaa niin toimia)

Suomen olosuhteissa tämä varmasti vielä pahempi jos vaikka katsoo tämän hetken säätä. Kosteus 100% ja +3 astetta. Tästä kun laskee vielä pakkaselle ja taas plussalle.
Kun seurailee näitä yksinkertaisiakin vikoja mitä näistä löytyy esim. huonot johtosarjat ja kahden markan tiivisteet dsg -laatikossa niin en usko että valmistajaa kiinnostaa pätkääkään pidentää auton käyttöikää.
 
Lähinnä sitä että miten polttomoottorin ja akun käyttäminen.

Eli voiko käydä niin että bensakone kärsii käyttämättömyydestä? Eli niin että akku käytetty loppuun ja bensakone "ruostunut" kiinni.

Teoriassa joku 50km työmatka suuntaansa ja aina töpselissä. Eikä juuri muuta ajoa tai sitten siihen päälle lyhyitä kauppa ym. reissuja.

Tätä varmasti vaikea estää (jos käyttäjä haluaa niin toimia)

Suomen olosuhteissa tämä varmasti vielä pahempi jos vaikka katsoo tämän hetken säätä. Kosteus 100% ja +3 astetta. Tästä kun laskee vielä pakkaselle ja taas plussalle.
No ruostumaan kiinni nyt ei varmasti saa mitään, tuota nyt voi verrata siihen, että ruostuuko polttis kiinni jos pidät sen vaikka talven säilytyksessä, tai se seisoo puoli vuotta autokaupan pihalla? Ei ruostu. Ja kyllä ne pluggarit väkisin välillä käynnistyy jos ei muuten niin polttaaksesi vanhentuvan bensan pois.

Toki se voi olla, että kone jotain kärsii jos pätkäajoa tulee paljon, aivan kuten normipolttiksessa. Mutta eiköhän se ole nimenomaan siitä lyhyestä käyttämisestä enemmän kuin käyttämättömyydestä, ja sitähän tulee suuriakkuisella ja -tehoisella vähemmän.
 
Lähinnä sitä että miten polttomoottorin ja akun käyttäminen.

Eli voiko käydä niin että bensakone kärsii käyttämättömyydestä? Eli niin että akku käytetty loppuun ja bensakone "ruostunut" kiinni.

Teoriassa joku 50km työmatka suuntaansa ja aina töpselissä. Eikä juuri muuta ajoa tai sitten siihen päälle lyhyitä kauppa ym. reissuja.

Tätä varmasti vaikea estää (jos käyttäjä haluaa niin toimia)

Suomen olosuhteissa tämä varmasti vielä pahempi jos vaikka katsoo tämän hetken säätä. Kosteus 100% ja +3 astetta. Tästä kun laskee vielä pakkaselle ja taas plussalle.

Pajalla oli iso hybridibemari kone levällään. Kaupungissa ajettu vain sähköllä ja polttomoottoria käytetty vain sen mahdollisimman vähän aikaa. Yläkerta ruosteenpeitossa ja oli koneessa muutakin sanomista. Itse pyrin ajamaan pitemmältä jos/kun polttomoottori käynnistyy. Itselle tulee kyllä myös pidempiä siirtymiä (satoja kilometrejä) melkein kuukausitasolla, niin öljyt lämpiää ja kosteus poistuu.
 
pitkään haaveiltuani ostin tollasen Opel Amperan autoliikkeen huutokaupasta. Vähän arvelutti kyllä, että miksi nämä tuntuu järjestään menevän liikkeillä huutokauppaan mutta tuo nyt on aika vanhana autona jo kohtuu tunnettu vioistaan mitä voisi tulla. Hintakaan ei tietty ollut kuin sama minkä uuden auton arvosta sulaa 6kk, että ei tuon kovin kauaa tarvitse palvella jos näin ajattelee.

Tuossa on ajateltu normaali ajotila niin, että akulla mennään kunnes se on loppu. Olen huomannut, että hold tilassakin moottori sammuilee koska siinä vain pyritään pitämään akun varaus samana, mutta se elää pienen ikkunan mukaan silti. Mountain moodi sitten huudattaa konetta ja lataa akkuun aika vikkelästi virtaa, siinä tilassa kone mielestäni ei sammu ollenkaan, on omiaan lämmittämään moottori. Palanut siinä vähän haisee, ilmeisesti ei ole kovin usein käytetty. Bensaa kuluu paljon.

En tiedä kauanko tuo pysyy läjässä, akulla pääsee nollakelissa sen 60km että vissiin sen perusteella ei hiipunut paljon.

Huomaan kyllä jo nyt, että hidas lataus ja lyhyt range aiheuttaa sellasta ikkunat huurussa palelua kun koittaa päästä perille ilman bensaa. Ei ihme, että moni on näistä vaihtanut sähköautoon.
 
Pajalla oli iso hybridibemari kone levällään. Kaupungissa ajettu vain sähköllä ja polttomoottoria käytetty vain sen mahdollisimman vähän aikaa. Yläkerta ruosteenpeitossa ja oli koneessa muutakin sanomista. Itse pyrin ajamaan pitemmältä jos/kun polttomoottori käynnistyy. Itselle tulee kyllä myös pidempiä siirtymiä (satoja kilometrejä) melkein kuukausitasolla, niin öljyt lämpiää ja kosteus poistuu.
Asiaa sivuten olen joskus vaihtanut vaihteisto/peräöljyt vanhaan traktoriin ja taisi puolet olla vettä. Siinä vehkeessä se ei haitannut mitään mutta joku "50vuotta" uudempi rakenne voi olla vähän herkempi.

Tämän tietysti voi välttää sillä että ostaa kulkineen uutena ja "polkee sportilla" aina välillä.
 
pitkään haaveiltuani ostin tollasen Opel Amperan autoliikkeen huutokaupasta. Vähän arvelutti kyllä, että miksi nämä tuntuu järjestään menevän liikkeillä huutokauppaan mutta tuo nyt on aika vanhana autona jo kohtuu tunnettu vioistaan mitä voisi tulla. Hintakaan ei tietty ollut kuin sama minkä uuden auton arvosta sulaa 6kk, että ei tuon kovin kauaa tarvitse palvella jos näin ajattelee.

Tuossa on ajateltu normaali ajotila niin, että akulla mennään kunnes se on loppu. Olen huomannut, että hold tilassakin moottori sammuilee koska siinä vain pyritään pitämään akun varaus samana, mutta se elää pienen ikkunan mukaan silti. Mountain moodi sitten huudattaa konetta ja lataa akkuun aika vikkelästi virtaa, siinä tilassa kone mielestäni ei sammu ollenkaan, on omiaan lämmittämään moottori. Palanut siinä vähän haisee, ilmeisesti ei ole kovin usein käytetty. Bensaa kuluu paljon.

En tiedä kauanko tuo pysyy läjässä, akulla pääsee nollakelissa sen 60km että vissiin sen perusteella ei hiipunut paljon.

Huomaan kyllä jo nyt, että hidas lataus ja lyhyt range aiheuttaa sellasta ikkunat huurussa palelua kun koittaa päästä perille ilman bensaa. Ei ihme, että moni on näistä vaihtanut sähköautoon.
Työkaverilla on tuollainen. Ei ainakaan ole valittanut mitään isompaa. Taitaa olla vieläkin alle 200tkm ajettu. Akunkestoa on kehunut edelleenkin.
 
Työkaverilla on tuollainen. Ei ainakaan ole valittanut mitään isompaa. Taitaa olla vieläkin alle 200tkm ajettu. Akunkestoa on kehunut edelleenkin.
tämä on vissiin yritetty tehdä vähän niinkuin GM:n näytön paikka, ei ole ihan pahin kulujen karsintamalli, näin olen ymmärtänyt, mutta toki se voi silti hajota ja akkuhan on ihanan kallis ja tuskin löytyy helposti halpaa purkuosaa..
 
pitkään haaveiltuani ostin tollasen Opel Amperan autoliikkeen huutokaupasta. Vähän arvelutti kyllä, että miksi nämä tuntuu järjestään menevän liikkeillä huutokauppaan mutta tuo nyt on aika vanhana autona jo kohtuu tunnettu vioistaan mitä voisi tulla. Hintakaan ei tietty ollut kuin sama minkä uuden auton arvosta sulaa 6kk, että ei tuon kovin kauaa tarvitse palvella jos näin ajattelee.

Tuossa on ajateltu normaali ajotila niin, että akulla mennään kunnes se on loppu. Olen huomannut, että hold tilassakin moottori sammuilee koska siinä vain pyritään pitämään akun varaus samana, mutta se elää pienen ikkunan mukaan silti. Mountain moodi sitten huudattaa konetta ja lataa akkuun aika vikkelästi virtaa, siinä tilassa kone mielestäni ei sammu ollenkaan, on omiaan lämmittämään moottori. Palanut siinä vähän haisee, ilmeisesti ei ole kovin usein käytetty. Bensaa kuluu paljon.

En tiedä kauanko tuo pysyy läjässä, akulla pääsee nollakelissa sen 60km että vissiin sen perusteella ei hiipunut paljon.

Huomaan kyllä jo nyt, että hidas lataus ja lyhyt range aiheuttaa sellasta ikkunat huurussa palelua kun koittaa päästä perille ilman bensaa. Ei ihme, että moni on näistä vaihtanut sähköautoon.
Tuolla autoholistilla vastaava vekotin. Mukavia autokorjailuja muutenkin seurata:
Amperan korjausta
 
Tämä on "hauskaa" väittelyä. Mielenkiintoista on, että tuon "tubettajan" tesla on okk, vaikka siinä on tyyppivika, jota valmistaja ei ole korjannut, johon joku paja on tehnyt päivitysosan. Sitten joku Audin ilmeisesti melko harvinainen liitos ongelma on "aijajai" tasolla :)
Katsotaan, kaikki uusi tekniikka vaatii kypsyttelyä ja aika näyttää säästääkö tuplatekniikka lopulta polttomoottoria ja sen vaihteistoa enemmän kuin mitä sen korjauskulut tulee olemaan. ihan tuomiopäivän laitteita nämä ei taida olla. Ainakin Priukset kestää lataussyklejäkin.

Itsellä plugari XC90 T8 on vain siitä syystä, että vastaava diesel on yksinkertaisesti kalliimpi ostaa ja käyttää... Toisaalta ostaessa oli myös mielessä, että pian tulee joitain akkupajoja, jotka alkaa tuunaamaan paketteja - laittaa paremmat sisuksen ja range kasvaa ja/tai aikanaan vaihtokustannus laskee merkittävästi -jos akuista tulee oikea ongelma ja markkinaa riittää.
Vielä toi on ollut ongelmaton ja kun seisoo suurimman osan ajasta kuivassa ja lämpimässä hallissa "käyttämättä". Tuskin pahin ongelmapesä tulee olemaan verrokkeihin nähden.
Okk, nyt 161 tkm ajettuna piti vaihtaa 12v käynnistysakku kun huolto oli huolissaan.. 270 eur hinta siitä, että iso osa määrällisesti ajetaan sähköllä ja tuo ei silloin lataudu. Mutta todennäköisesti ilman hybriditekniikkaa akku olisi myös ollut kypsä. Viimeiset 5v vuosisuorite on 5-7tkm/vuosi välillä.
 
Tämä on "hauskaa" väittelyä. Mielenkiintoista on, että tuon "tubettajan" tesla on okk, vaikka siinä on tyyppivika, jota valmistaja ei ole korjannut, johon joku paja on tehnyt päivitysosan. Sitten joku Audin ilmeisesti melko harvinainen liitos ongelma on "aijajai" tasolla :)
Katsotaan, kaikki uusi tekniikka vaatii kypsyttelyä ja aika näyttää säästääkö tuplatekniikka lopulta polttomoottoria ja sen vaihteistoa enemmän kuin mitä sen korjauskulut tulee olemaan. ihan tuomiopäivän laitteita nämä ei taida olla. Ainakin Priukset kestää lataussyklejäkin.

Itsellä plugari XC90 T8 on vain siitä syystä, että vastaava diesel on yksinkertaisesti kalliimpi ostaa ja käyttää... Toisaalta ostaessa oli myös mielessä, että pian tulee joitain akkupajoja, jotka alkaa tuunaamaan paketteja - laittaa paremmat sisuksen ja range kasvaa ja/tai aikanaan vaihtokustannus laskee merkittävästi -jos akuista tulee oikea ongelma ja markkinaa riittää.
Vielä toi on ollut ongelmaton ja kun seisoo suurimman osan ajasta kuivassa ja lämpimässä hallissa "käyttämättä". Tuskin pahin ongelmapesä tulee olemaan verrokkeihin nähden.
Okk, nyt 161 tkm ajettuna piti vaihtaa 12v käynnistysakku kun huolto oli huolissaan.. 270 eur hinta siitä, että iso osa määrällisesti ajetaan sähköllä ja tuo ei silloin lataudu. Mutta todennäköisesti ilman hybriditekniikkaa akku olisi myös ollut kypsä. Viimeiset 5v vuosisuorite on 5-7tkm/vuosi välillä.

Onko Volvossa siis samalainen "old school" laturi kuin perus bensaversioissa? Jos näin, niin melko erikoinen ratkaisu, eikö about kaikissa muissa hybrideissä sähköpuoli lataa myös pikkuakkua?
 
Tunnustan, en ole varma onko yksi ja sama laturi moottrin kyljessä vai kaksi - pellin alle näissä ei ole mitään asiaa kuin pissapojan täyttö... Mulla ei ole hallissa latauspaikkaa, eli lataukset on siellä täällä satunnaisesti ja ajoakusta tuskin syötetään virtaa ns. starttiakulle.

Yksi tyypillinen ajomatka on "lähikauppaan", josta saa samalla virtaa akkuun ainakin paluumatkaa varten. Kun näitä sähköllä ajettuja reissuja tulee useampi niin moottori herää "käynnistäessä" vaikka ajoakussa olisi virtaa. Ilmiö on satunnainen ja alkanut esiintyä viimeisen puolen vuoden jälkeen ja huolto hetki sitten moitti starttiakun "kypsäksi" 30% jäljellä...
Tosin uusi akku on ollut jo muutaman kuukauden kontissa, muttei ole vaihdettu... Ensimmäinen viahtaja nosti lapaset pystyyn kun olikin ihan takakonttiin asennettu värkki..:)
 
Viimeksi muokattu:
Suomalaisessa autoilukulttuurissa toisinaan unohdetaan perisuomalainen nuukuus autojen suhteen. Tiedän useammankin ladattavan hybridin omistajan, jotka nimenomaisesti pyrkivät maksimoimaan sähköllä ajamisen ja se bensakoneen käynnistyminen on heille tervanjuontia. Näin ollen lataussyklejä tulee akulle paljon, mutta polttomoottorille ihan liian vähän käyttöä. Käsittääkseni kovinkaan monesta autosta ei taida pystyä helposti toteamaan, miten edellinen tai edelliset omistajat ovat autoa käyttäneet.

Taitaa suomalaisten autojen keski-ikä olla jo yli 13-vuotta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että teillä liikkuu paljon yli 13-vuotiaita autoja ja oletettavasti useammilla niistä on ajettu +200tkm. Suomessa vielä 300 tkm ajettukin auto on ainakin käyttöarvoltaan ollut lähtökohtaisesti kovaa valuuttaa. Ongelma tahtoo olla vaan se, että siinä missä MKIV Golf AGR-moottorilla selvisi vähin huoltokustannuksin +400 tkm ajoista, aika harva modernimpi auto selviää tuohon asti ilman vanhan auton omistajalle aivan liian kalliiksi koituvista korjauskustannuksista.

Sinänsä konsepti siitä, että uutena kalliin auton huolto- ja korjauskulut ovat korkeita myös käytettynä on pätenyt aina. Ero on vaan siinä, että ennen muinoin harva pohti tosissaan ostavansa paljon yli 30t€ auton. Nyt sellaisen summan joutuu käytännössä pulittamaan väistämättä, jos haluaa sähköistä tekniikkaa konepellin alle. Kun tekniikka on uutta ja arvokasta, ei se yleensä halvaksi tule korjata myöhemminkään. Tärkeää toki olisi se, että palattaisiin ajassa taaksepäin myös siinä, miten autoja ennen korjattiin. Niitä nimenomaan korjattiin, eikä vaihdettu osakokonaisuuksia. Merkkikorjaamolle kokonaisen komponentin vaihtaminen voi olla nopeaa ja yksinkertaista, mutta vanhemman takuun ulkopuolisen käytetyn auton omistajalle kokonaisen komponentin uusiminen voi olla täysi deal breaker.

Ei mielestäni mennä asioissa kovinkaan paljon eteenpäin, jos kilometrisuorite saadaan edulliseksi, mutta kaikki saavutettu säästö poltetaan korkoineen mahdottoman kalliiden osien vaihdoilla.
 
Tunnustan, en ole varma onko yksi ja sama laturi moottrin kyljessä vai kaksi - pellin alle näissä ei ole mitään asiaa kuin pissapojan täyttö... Mulla ei ole hallissa latauspaikkaa, eli lataukset on siellä täällä satunnaisesti ja ajoakusta tuskin syötetään virtaa ns. starttiakulle.

Yksi tyypillinen ajomatka on "lähikauppaan", josta saa samalla virtaa akkuun ainakin paluumatkaa varten. Kun näitä sähköllä ajettuja reissuja tulee useampi niin moottori herää "käynnistäessä" vaikka ajoakussa olisi virtaa. Ilmiö on satunnainen ja alkanut esiintyä viimeisen puolen vuoden jälkeen ja huolto hetki sitten moitti starttiakun "kypsäksi" 30% jäljellä...
Tosin uusi akku on ollut jo muutaman kuukauden kontissa, muttei ole vaihdettu... Ensimmäinen viahtaja nosti lapaset pystyyn kun olikin ihan takakonttiin asennettu värkki..:)

Siis eihän se voi olla että bensamoottori ainoastaan lataa 12V akkua. Sehän olisi samantien tyhjä muutaman ajokerran jälkeen jos ajat pelkällä sähköllä. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 369
Viestejä
4 610 857
Jäsenet
75 817
Uusin jäsen
Virtjar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom