Keskustelua hybridiautoista

Jesse Haapalan kritiikki liittyy niihin plugareihin, joilla ajetaan lähes pelkästään sähköllä ja ovat tyypillisimmin pieniakkuisia alkupään bemareita, esim. 225xe, 7,6 kWh brutto, 5,8 kWh netto.

Audi-pomon takana olevassa uudessa Q7:ssä taas on 25,9 kWh brutto, 22 kWh netto, joten hänen tällä hetkellä myymissään plugareissa on vähän eri luokan kestoa odotettavissa, kuin Haapalan tyypillisessä plugaripotilaassa.

Raskas Q7 kuluttaa enemmän, joten ero ei ole niin suuri kuin luvuista voisi päätellä. Sen kummemmin laskematta voin kuitenkin heittää, että uusimmalla Q7:lla tulee syklejä noin 40 - 50 % vs. vanha 225xe.

Tässä Haapalan lavalla 225xe, jolla ajettu pelkällä sähköllä akku loppuun@100 tkm, kohdassa 8:40-10:10:


Jos skaalaisi 40-50 % perusteella, niin pelkällä sähköllä Q7 olisi loppu 200 - 250 tkm. Jos ajaisi kolmasosan matkasta polttomoottorilla, olisi akku loppu 300 - 375 tkm kohdalla, mikä on jo ihan asiallinen käyttöikä, toisin kuin Haapalan kritiikin siemenenä toimivilla 100 -150 tkm kestäneillä alkupään pikkuakkuisilla plugareilla.

Noissa pikkuakkuisissa kulumista entisestään nopeuttaa suuri purkuteho. Isommilla teillä teho on helposti 15 - 30 kW. Se tarkoittaa 225xe:n 7,6 kWh:n akulle aika hurjaa 2C - 4C -purkutehoa ihan arjessa, ja vielä jatkuvaa tehoa eikä lyhytaikaista kiihdytyksen yhteydessä.

Audin Q7:n 25,9 kWh akulla purkuteho on vastaavilla isommilla teillä pyöreästi 1C, mikä on vielä akkuystävällinen.


Totta on, että eipä pomo huonoksi voi tuotteitaan haukkua. Halusin vain tuoda esille, että Haapalan massoittain korjaama plugarikalusto ei ole ominaisuuksiltaan ja odotetulta kestoltaan ollenkaan samaa tasoa kuin pomon takana nököttävä Q7.

Q7 loistava mutta Q6 taas tuttua laatua Uskokoon kuka haluaa. Ei kannata jäädä vain sitä akun kokoa tai tehtyjen latausten määrän ihmettelemään. Koko ketju vaikuttaa lopputulokseen. Laturin liitin on heikko kohta muissakin malleissa kun se on pohjassa vesisateessa. Uusi laturi 4k€ ja uusi akku päälle kun on tarpeeksi vanha. Köyhät vaan kitisee kuten minäkin.
 
Minkä vuosimallin Volvo oli? Volvojen akkutakuuhan on ollut 5 vuotta / 100 000 km mallivuoteen -21 asti, 8 vuotta / 160 000 km mallivuodesta -22 alkaen, ja se kattaa vain akun materiaaliviat. Kapasiteetin laskun raja ainakin omassa yksilössä oli 55 %.


Eli aika paljon alkaa kohta olemaan myös takuuttomia Volvoja liikenteessä.

Oli vm 2019. Luulin kyllä silloin sen olevan 8v/160tkm. Olisiko Volvo kuitenkin pidentänyt takuuta tuolloin, eli mahtoiko koskea vanhempiakin? Jotain hyvin heikkoja muistikuvia on, kun niitä googlettelin.
 
Q7 loistava mutta Q6 taas tuttua laatua Uskokoon kuka haluaa. Ei kannata jäädä vain sitä akun kokoa tai tehtyjen latausten määrän ihmettelemään. Koko ketju vaikuttaa lopputulokseen. Laturin liitin on heikko kohta muissakin malleissa kun se on pohjassa vesisateessa. Uusi laturi 4k€ ja uusi akku päälle kun on tarpeeksi vanha. Köyhät vaan kitisee kuten minäkin.

Vag keksi jo 2000-luvun alussa kuinka saada asiakas maksamaan vesivahgot asiakkaalla, sijoittamalla ecun pelkääjän jalkatilaan matalimpaan kohtaan.

Nyt jatketaan hyväksi todetulla kaavalla ja sijoitetaan koko laturi auton alhaisimpaan paikkaan että varmasti saadaan asiakkaille ongelmia!
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Q7 loistava mutta Q6 taas tuttua laatua Uskokoon kuka haluaa. Ei kannata jäädä vain sitä akun kokoa tai tehtyjen latausten määrän ihmettelemään. Koko ketju vaikuttaa lopputulokseen. Laturin liitin on heikko kohta muissakin malleissa kun se on pohjassa vesisateessa. Uusi laturi 4k€ ja uusi akku päälle kun on tarpeeksi vanha. Köyhät vaan kitisee kuten minäkin.

No mutta onhan ihan loistavaa että tuollaisia videolla olevan kaltaisia pajoja alkaa olemaan, ketkä ei lähde marmorin "vaihdetaan puoli autoa summassa kun ei tiedetä mikä siellä on vikana" linjalle.
Toi että laturin saa avattua ja pienellä putsailulla, mahdollisesti kolvaamalla ja uudelleen paremmin tiivistämällä saa vältettyä koko laturin uusimisen lienee merkittävästi edullisempaa.
Nyt kun kyseinen mahdollisesti monessa muussakin vastaavassa ilmenevä vika ja korjaus on tiedossa niin tuosta varmaan saa paketoitua jonkun 300-400€ korjauksen, mikä on paljon vähemmän kuin 4000€ uudesta laturista.
 
Kannattaa myös muistaa että akkutakuu ei auta yhtään kun vika ei ole akussa.

Tämä auto oli kyllä jo muutenkin "paalauskunnossa" näytti mittarissa olevan noin 250tkm. Ihan normaalia kulumaa siis. :x3:
 
Näinpä siinä käy kun pitää saada äkkiä tehtyä umpipolttiksesta jonkinlainen puolisähkövehje. Johtaja vaatii tulosta eiliselle ja aihio on mikä on, eikä sitä voi muuttaa. Tungetaan purkat mihin sattuvat menemään. Tuskin insinöörin pöydällä olleilla reunaehdoilla olisi pingpong-insinöörikään saanut laatua aikaan. Tekeekö se designistä hyvää, no ei tietenkään. Parempi ehkä ostaa auto, joka on ihan alkujaan suunniteltu sellaiseksi kuin minä itse lopputuotetta myydään.
 
Näitä kun katsoo tulee mieleen ajatus "hybridi veneestä"

Pistoke yläreunassa ja muut komponentit ulkopuolella pohjassa. Hyvä painopiste ja helppo huoltaa kun vene selällään pukeilla. Suolavesikin löytyy jos merellä ajaa. :rofl:

Vähän ohi aiheesta mutta kieltämättä osasyy on varmasti siinä että "halvalla ja markkinoille mieluiten jo eilen"
 


"Upeaa rakennesuunnittelua."

No nyt on kyllä huikeaa suunnittelua. Kyllä se saksalainen insinööri vaan on viisas! Tämän takia kannattaa maksaa saksalaisesta preemiumista eikä ostaa mitään ping pong - autoja!
:thumbsup: ladattava hybridi, niin tärkeät kaapelit menee auton alla. Ei ole kestänyt, vaan mennyt poikki 261tkm ajettuna.

Tuonkin jos olisi vienyt Audin merkkihuoltoon, niin lasku olisi ollut varmasti tosi kova?

Tulee mieleen, että meneekö aivan uusissa Audeissa myös kaapelit auton pohjassa?

------

Tesla model s jos on ylikoon eturenkailla, niin renkaat saattaa vioittaa jotain kaapelia. Eli siinäkin saa olla tarkkana, että käyttää vain sitä suunniteltua oikeaa rengaskokoa (ainakin edessä). Facebookin puolelta joskus löysin tuon keskustelun.
 
Kannattaa myös muistaa että akkutakuu ei auta yhtään kun vika ei ole akussa.

Tämä auto oli kyllä jo muutenkin "paalauskunnossa" näytti mittarissa olevan noin 250tkm. Ihan normaalia kulumaa siis. :x3:
Toimii taas :) Onhan sillä rullattu 261tkm, eli suunnitellusti on kestänyt (jopa yli akkutakuun) :)
 


"Upeaa rakennesuunnittelua."

Autolla oli ajettu noin 262 tkm, eli pitkästi yli akkutakuun (ei sillä että se kyseistä vikaa kattaisi). Videon perusteella auto oli ensimmäisen sukupolven Q7 PHEV. Kaapeli liittimineen oli laitettu arkaan paikkaan pohjaan. Autoa ei ole alunperin suunniteltu plugariksi, joten tilankäyttö on sen mukaan.

Edellisen kanssa sopii erittäin huonosti yhteen se, että auton omistaja on ajanut pohjaosumilla useamman paikan rikki. Kuraakin on kertynyt 262 tkm matkalla reilusti pohjalevyjen ylle.

Jesse Haapala toteaa poikki menneestä kaapelista videolla: "Joo, se on hapettunu poikki.".

Meniköhän syy ja seuraus nyt oikein? Mielestäni kaapeli on ensin leikkautunut siististi poikki (kun maa-/lumiosuma on kerääntyneen ja mahdollisesti kovaksi jäätyneen levyjen kuran välityksellä yltänyt painamaan kaapelia myös normaalia lähempää liitintä), ja vasta sen jälkeen paljastunut kupari on alkanut levittää vihreää patinaa (kuparikarbonaatti) ympärilleen. Auton 12 V akku ei sen jälkeen ole enää latautunut puhtaassa sähköajossa, mutta polttiksen lataamana ajoa on voinut jatkaa pikkuakun ajoittaista "heikkoutta" ihmetellen, kunnes lopulta meni hermot ja pajalle.


Paremminkin voisi olla. Minusta ei kuitenkaan ole mahdottoman huono suoritus, jos ekan sukupolven plugarilla ronskisti ajava kurakeijo pääsee 262 tkm, jonka jälkeen matka jatkuu edullisesti pelkän kaapelin korjaamisella.


Edit. Lisätty kurakakun jäätyminen. Kostea kura jäätyy pakkasilla, jolloin levyn ja kaapelin välinen alkuperäinen esim. 20 mm etäisyys voikin jäätyneen kurakakun takia olla vain 2 mm, jolloin pienikin pohjakosketus yltää levyn painuessa välittämään suuren leikkaavan voiman kaapelin päähän.
Screenshot_2025-01-28-11-04-03-00_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-28-11-05-25-85_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-28-11-15-20-05_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-28-11-09-59-32_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-01-28-11-22-33-67_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä nyt kanssa haukkuisi sillä perusteella pystyyn autoa, että 250k+ ajettuun ja pohjasta kolhittiin autoon joudutaan vaihtamaan yksi kaapeli.

Pohjaosumilla saa kyllä paljon tuota kalliimpia laskuja aikaan ihan polttiksella.
 
Ei taida riittää vaan yks kaapeli vaan Diudi myy koko johtosarjan > vanhan poisto ja uuden asentelu. Niinhän Toyotan marmorikin hoitaa virallisesti PHEVin kosteudesta mätänevän korkeajänniteliittimen.

Mielenkiinnolla odotan jos tulee lisäinfoa tuosta Audin fiksistä videolla.
 
Mielenkiintoinen tapaus, ottaen huomioon vasta muutama päivä sitten Audi pomon kehumiset omista tuotteista…

Kohtuu huonoon paikkaan on kyllä arkaa tekniikkaa sijoitettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 240
Viestejä
4 610 100
Jäsenet
75 786
Uusin jäsen
krisipisi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom