Keskustelua hybridiautoista

Jesse Haapalan kritiikki liittyy niihin plugareihin, joilla ajetaan lähes pelkästään sähköllä ja ovat tyypillisimmin pieniakkuisia alkupään bemareita, esim. 225xe, 7,6 kWh brutto, 5,8 kWh netto.

Audi-pomon takana olevassa uudessa Q7:ssä taas on 25,9 kWh brutto, 22 kWh netto, joten hänen tällä hetkellä myymissään plugareissa on vähän eri luokan kestoa odotettavissa, kuin Haapalan tyypillisessä plugaripotilaassa.

Raskas Q7 kuluttaa enemmän, joten ero ei ole niin suuri kuin luvuista voisi päätellä. Sen kummemmin laskematta voin kuitenkin heittää, että uusimmalla Q7:lla tulee syklejä noin 40 - 50 % vs. vanha 225xe.

Tässä Haapalan lavalla 225xe, jolla ajettu pelkällä sähköllä akku loppuun@100 tkm, kohdassa 8:40-10:10:


Jos skaalaisi 40-50 % perusteella, niin pelkällä sähköllä Q7 olisi loppu 200 - 250 tkm. Jos ajaisi kolmasosan matkasta polttomoottorilla, olisi akku loppu 300 - 375 tkm kohdalla, mikä on jo ihan asiallinen käyttöikä, toisin kuin Haapalan kritiikin siemenenä toimivilla 100 -150 tkm kestäneillä alkupään pikkuakkuisilla plugareilla.

Noissa pikkuakkuisissa kulumista entisestään nopeuttaa suuri purkuteho. Isommilla teillä teho on helposti 15 - 30 kW. Se tarkoittaa 225xe:n 7,6 kWh:n akulle aika hurjaa 2C - 4C -purkutehoa ihan arjessa, ja vielä jatkuvaa tehoa eikä lyhytaikaista kiihdytyksen yhteydessä.

Audin Q7:n 25,9 kWh akulla purkuteho on vastaavilla isommilla teillä pyöreästi 1C, mikä on vielä akkuystävällinen.


Totta on, että eipä pomo huonoksi voi tuotteitaan haukkua. Halusin vain tuoda esille, että Haapalan massoittain korjaama plugarikalusto ei ole ominaisuuksiltaan ja odotetulta kestoltaan ollenkaan samaa tasoa kuin pomon takana nököttävä Q7.

Q7 loistava mutta Q6 taas tuttua laatua Uskokoon kuka haluaa. Ei kannata jäädä vain sitä akun kokoa tai tehtyjen latausten määrän ihmettelemään. Koko ketju vaikuttaa lopputulokseen. Laturin liitin on heikko kohta muissakin malleissa kun se on pohjassa vesisateessa. Uusi laturi 4k€ ja uusi akku päälle kun on tarpeeksi vanha. Köyhät vaan kitisee kuten minäkin.
 
Minkä vuosimallin Volvo oli? Volvojen akkutakuuhan on ollut 5 vuotta / 100 000 km mallivuoteen -21 asti, 8 vuotta / 160 000 km mallivuodesta -22 alkaen, ja se kattaa vain akun materiaaliviat. Kapasiteetin laskun raja ainakin omassa yksilössä oli 55 %.


Eli aika paljon alkaa kohta olemaan myös takuuttomia Volvoja liikenteessä.

Oli vm 2019. Luulin kyllä silloin sen olevan 8v/160tkm. Olisiko Volvo kuitenkin pidentänyt takuuta tuolloin, eli mahtoiko koskea vanhempiakin? Jotain hyvin heikkoja muistikuvia on, kun niitä googlettelin.
 
Q7 loistava mutta Q6 taas tuttua laatua Uskokoon kuka haluaa. Ei kannata jäädä vain sitä akun kokoa tai tehtyjen latausten määrän ihmettelemään. Koko ketju vaikuttaa lopputulokseen. Laturin liitin on heikko kohta muissakin malleissa kun se on pohjassa vesisateessa. Uusi laturi 4k€ ja uusi akku päälle kun on tarpeeksi vanha. Köyhät vaan kitisee kuten minäkin.

Vag keksi jo 2000-luvun alussa kuinka saada asiakas maksamaan vesivahgot asiakkaalla, sijoittamalla ecun pelkääjän jalkatilaan matalimpaan kohtaan.

Nyt jatketaan hyväksi todetulla kaavalla ja sijoitetaan koko laturi auton alhaisimpaan paikkaan että varmasti saadaan asiakkaille ongelmia!
 
  • Tykkää
Reactions: skl

Statistiikka

Viestiketjuista
265 988
Viestejä
4 601 803
Jäsenet
75 745
Uusin jäsen
Juokkis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom