Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Tein Hyundai Ioniq Electricille talvikelissä matka-ajotestin ajaen noin 280 km matkan mökille.
Erinomainen ja vaivaton matka-auto.
Tämä sähköauto ei vienyt yhtään enempää aikaa, kuin olisi mennyt polttomoottoriautollakaan.
Ei mitään tarvetta mihinkään sähkön säästelyyn. Ajo normaaleita liikenteen mukaisia nopeuksia ja täydet mukavuuslämmöt sisällä koko ajan.

Jos jotain kiinnostaa yhtään, niin kannusta rohkeasti kokeilemaan.

Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina | Sähköautoileva motoristi
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Niin siis Iioniq EV:n korjauskerrottu ajomatka on 210km, ei 280km mitä tuossa on hehkutettu.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Ehdin jo innostua, että joko oikeasti nyt olemassa "halpaan" hintaluokkaan soveltuva perussähköauto jossa kunnolla rangea, kunnes pääsi tuohon normaaliin reiluun puolentunnin vessataukoon.
Kannattaisi ehkä käydä eturauhanen tutkituttamassa.
Ei tuolla 280 km matkalla olisi tarvinnut ladata kuin noin 15 min, mutta kun tuo tauko sattui kestämään puoli tuntia, joten tuli ladattua aika paljon turhaakin sähköä, mutta onneksi se ei haittaa akussa mitään. :)

Mutta siis itsekin arvostan korkeammalle, jos pääsee lataamatta perille asti. 40 kWh akku olisi tuossa riittänyt perille asti ilman mitään välilatauksia. Zoe sen tarjoaa, mutta taitaa kuluttaa sen verran enemmän, että pitää kuitenkin ladata matkan aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Niin siis Iioniq EV:n korjauskerrottu ajomatka on 210km, ei 280km mitä tuossa on hehkutettu.
Juu siis kyllä, Ioniq on nyt sähköinen vaihtoehto niille, joiden päivittäinen tai muutoin jatkuvasti toistuva matka on noin 200 km/suunta.

Edelleen suosittelen, että sähköautoa suunnitteleva pyrkii mitoittamaan akun koon siten, että päivittäin tai viikoittain toistuvilla matkoilla ei tarvitse tehdä välilatauksia. Tai sitten pitää olla lähtökohtaisesti hiukan sähköautoharrastuneempi ja se on sitten jo taasen ihan eri juttu.

Tuo 200km toki tekee jo sen, että Ioniq on jälleen aika monelle sähköautoa suunnittelevalle toimiva mahdollisuus. Hyvä varustelu, hyvä auto ajaa ja hinnat alkaen 36990 euroa.

Tuo kun kuluttaa todennäköisesti ympäri vuoden mitattuna noin 13 kWh/100 km, niin esim. minun maksamallani sähkön hinnalla (sis. verot ja siirtokulut) ajolle tulee hintaa 1,30 euroa/100km, joten aika hyvin säästyy rahaa vähän korkeamman hankintahinnan maksamisen jälkeen.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Halvimpia C-segmentin autoja on esim. Seat Leon (ja lienee vastaavat Skodat, SSangyongit, KIA:t) mikä kustantaa 18 600e. Saat aika pitkää päivää painaa että saat takaisinmaksuajan kuitattua.

Halvin i30 samalta merkiltä puolestaan haluaa 16 990 euroa riviin.

Tein muuten blogiisi kommenttilaskelman, kun sinulla oli laskelma alkuvuoden ajoista sähköautoilla, joissa sanoit säästäneesi 200e polttoainekuluissa bensa-autoon verrattuna. Toistin matematiikkasi, että pääsin varmistumaan että laskentatapani on vastaava kuin kanssasi, ja totesin että kaasuautoiluun verrattuna säästit jopa kuusikymmentä euroa (60e) - mutta et julkaissut kommenttiani blogissasi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Samaa ajattelin itsekkin otsikon perusteella ja alun tekstiäkin mukaan, että tuo 280km menee "heittämällä".
Tosiasiassa sitten justiinsa ennen lähtöä nypätään töpselistä irti ja matkalla range näyttää 100 kilsaa ja lähimmälle latauspisteelle matkaa 80 kilsaa, niin kyllä tuossa omasta mielestä leppoisa matkanteko kaukana.
Ioniq poisti kyllä täysin range anxietyn. Jyväskylään saapuessakin oli vielä 24% jäljellä.
En kannusta tekemään väkisin ongelmia asioista, jotka eivät ole ongelmia.
Käy rohkeasti hakemassa koeajoon, jos noin paljon kiinnostaa.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Halvimpia C-segmentin autoja on esim. Seat Leon mikä kustantaa 18 600e. Saat aika pitkää päivää painaa että saat takaisinmaksuajan kuitattua.
Onhan niissä hintaeroa olemassa, en sitä yritäkään kiistää.

Parempi vertailu on ehkä Ioniq hybrid, joka maksaa samoilla varusteilla 27 590 euroa.
Hintaeroa siis noin 9400 euroa. Tosiasia siis on edelleen, että aika paljon saa ajaa, että taloudella on perusteltavissa.

Toisaalta sähköauto on aika hyvä. Sen moottorin voima on niin välitön, ei ääntä ja aina vähintään paikallisesti päästötön...
(juu ja seuraavaksi alkaa taas turha vääntö sähkön tuotannosta... en lähde mukaan :) )
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Seuraavaksi pitää koeajaa mökille Renault Zoe 40 ja uusi e-Golf sillä 33 kWh akulla.

Zoessa houkuttaa se 40 kWh akku ja 22 kW sisäinen laturi. Toisaalta pikalatuksen puute on ennakkoon ajatellen huono juttu.

e-Golfissa houkuttaa VW:n laatu ja tunnelma. Hintaa tosin sille kertyy 43 000 euroa haluamillani varuteilla, kun vastaava bensaversio automaatilla maksaa 34 000 euroa, eli kallis auto se on joka tapauksessa.

:)
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Toisaalta sähköauto on aika hyvä. Sen moottorin voima on niin välitön, ei ääntä ja aina vähintään paikallisesti päästötön...
(juu ja seuraavaksi alkaa taas turha vääntö sähkön tuotannosta... en lähde mukaan :) )
Leaffissa ja ix35 Fuel Cellissä ei ollut välitön vääntö vaan vasta noin sekunnin kuluttua vetoa alkoi ilmenemään, jopa diesel-moottoriset henkilöautot tarjoaa parempia välittömän väännön rouhaisuja. Kaikkia maailman sähköautoja en ole ajanut, ja kalliimmissa hintaluokissa, mitä esim. Tesla kustantaa voidaan käyttää erittäin kallista sähkötekniikkaa ja sähkömoottoreita, - ja ilman että tarvitsee edes suojella akustoa tai muitakaan komponentteja, ja sitä välitöntä sähkövääntöä varmaan jo tuleekin, mutta perusautojen hintaluokissa tuntuu olevan lähinnä kaukainen haave mitkään sähkömoottorien välittömät väännöt. Jotkut on noita perustason sähköautoja dynotelleetkiin, ja on huomattu aina se sama tarina, että alakierroksilla vääntöä on aika ohkasesti, ja parhaat paukut tulevat vasta ylemmillä kierroksilla -

Jos siis väite siitä että vääntöä tulee "nollasta" lähtien, kehittäisi nissan leafikin dynossa jo suoraan alhaalta lähtien luvatut tehonsa, mutta näinhän ei suinkaan ole asian laita.

Paikallisesti päästöttömiä ovat myös vety ja biokaasuautot joten se ei ole vain sähköauton yksityisratkaisu.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Leaffissa ja ix35 Fuel Cellissä ei ollut välitön vääntö vaan vasta noin sekunnin kuluttua vetoa alkoi ilmenemään, jopa diesel-moottoriset henkilöautot tarjoaa parempia välittömän väännön rouhaisuja. Kaikkia maailman sähköautoja en ole ajanut, ja kalliimmissa hintaluokissa, mitä esim. Tesla kustantaa voidaan käyttää erittäin kallista sähkötekniikkaa ja sähkömoottoreita, - ja ilman että tarvitsee edes suojella akustoa tai muitakaan komponentteja, ja sitä välitöntä sähkövääntöä varmaan jo tuleekin, mutta perusautojen hintaluokissa tuntuu olevan lähinnä kaukainen haave mitkään sähkömoottorien välittömät väännöt.
On aika erikoinen kokemus sinulla. Saat pitää sen ihan vapaasti.
Varsin yleistä kuitenkin on, että ihmiset tunnistavat jopa Leafin kyydissä sen välittömän lähdön.
Kun Leafilla vain painaa kaasun pohjaan liikennevaloissa, niin ensikertalaiset lähes poikkeuksetta hämmentyvät välittömästä kiihtyvyydestä, kunhan vain renkaat pitävät.

Sinänsä silläkään ei ole mitään merkitystä, mutta myös meillä sähköautoista oikeasti tietävillä on oikeus sanoa kokemuksemme ilman, että niitä joku aina torppaa.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Paikallisesti päästöttömiä ovat myös vety ja biokaasuautot joten se ei ole vain sähköauton yksityisratkaisu.
En ole sähköauton yksinoikeudeksi sanonutkaan, mutta kiistaton etu silti.

Hienoa Jani_ik, että olet näin kovin innostunut sähköautoista, että haluat pitää tätä keskustelu yllä. Tämä keskustelu on lähes parasta mainosta sähköautoille, nimittäin potentiaaliset tulevat sähköautoilijat saavat mielenkiinnon pysymään yllä ja tulevat varmasti käymään itse hankkimassa omat kokemukset.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
On aika erikoinen kokemus sinulla. Saat pitää sen ihan vapaasti.
Varsin yleistä kuitenkin on, että ihmiset tunnistavat jopa Leafin kyydissä sen välittömän lähdön.
Kun Leafilla vain painaa kaasun pohjaan liikennevaloissa, niin ensikertalaiset lähes poikkeuksetta hämmentyvät välittömästä kiihtyvyydestä, kunhan vain renkaat pitävät.

Sinänsä silläkään ei ole mitään merkitystä, mutta myös meillä sähköautoista oikeasti tietävillä on oikeus sanoa kokemuksemme ilman, että niitä joku aina torppaa.
Nissan Leaf kiihtyy valmistajan ilmoituksen mukaan noin 11 sekuntia sataseen, siinä ei ihmeempiä hämmennyksiä oikein pysty saamaan, ellet vertaa johonkin litraiseen Corsaan. TM Mittasi 2 ihmistä kyydissä 11.5 sekuntia sataseen eikä minkäänlaista kehuvaa sanaa tullut kiihdytyksestä tai mainintaa -esim. 80-luvulla ihmeen hienosti liikkuvista perusautoista muistan Honda Civic 1.4:sen mikä meni noin 9-10 sekuntia sataseen ja innoitti jo kommentoimaan lehdenkin sivuilla "Tämähän tuntuu liikkuvan" -tason tekstiä.

Taitaa perustason sähköautoilla olla vielä tekemistä että liikkuisi edes 80-luvun civacon verran paikoiltaan.

Jäi epäselväksi että lasketko minut nyt sähköautoista tietäväksi vai et laske? :)
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Nissan Leaf kiihtyy valmistajan ilmoituksen mukaan noin 11 sekuntia sataseen, siinä ei ihmeempiä hämmennyksiä oikein pysty saamaan, ellet vertaa johonkin litraiseen Corsaan. TM Mittasi 2 ihmistä kyydissä 11.5 sekuntia sataseen eikä minkäänlaista kehuvaa sanaa tullut kiihdytyksestä tai mainintaa -esim. 80-luvulla ihmeen hienosti liikkuvista perusautoista muistan Honda Civic 1.4:sen mikä meni noin 9-10 sekuntia sataseen ja innoitti jo kommentoimaan lehdenkin sivuilla "Tämähän tuntuu liikkuvan" -tason tekstiä.

Jäi epäselväksi että lasketko minut nyt sähköautoista tietäväksi vai et laske? :)
Mikäpä minä olen sinun tietämystäsi arvottamaan. :) Itse sen jokainen parhaiten tietää. Minä tiedän niistä jonkin verran ihan kokemuspohjaisesti, en niinkään teoriassa.

0-100 km/h ei olekaan se sähköauton välittämän voiman juttu, vaan Leafissa se on se paikaltaan lähtö. Ohituskiihtyvyys jo tasoittuu merkittävästi, mutta on silläkin ohi päässyt.

Ioniqin sport ajomoodin 295 Nm vääntö antoi aika reippaan ohituskiihtyvyydenkin. Siinä paikaltaan kiihdytyksessä näin talvella ja kitkarenkailla haittaa havainnointia se, että aina kaasun pohjaan painaessa alkaa luistoneston valo vilkkua ahkerasti ja se leikkaa kiihtyvyyttä vähän turhakin reilusti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Täytyy sanoa, että kun tuli tuossa parin viikon sisään koeajettua BMW 330e useamman kerran (pitkästä aikaa, melkein vuoden tauon jälkeen), niin on se hybridi mahdollista tehdä erittäin hauskaksi ajaa. Vaimokin diggasi. Kesäkuussa saapuu sitten oma 530e.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
0-100 km/h ei olekaan se sähköauton välittämän voiman juttu, vaan Leafissa se on se paikaltaan lähtö. Ohituskiihtyvyys jo tasoittuu merkittävästi, mutta on silläkin ohi päässyt.
0-100 nimenomaan mittaa paikoiltaan lähtöä. Olen minäkin ohittanut Leafilla. Ei lähde minun kokemusteni mukaan edes ensimmäiset metrit sen pitkän viiveen takia oikein kunnolla, kiva odotella aina sekunti ennen kuin mitään tapahtuu.

Ioniqin sport ajomoodin 295 Nm vääntö antoi aika reippaan ohituskiihtyvyydenkin.
Nykyaikasissa perustason turbodieseleissä mennään jo 350nm tasossa, ja kalliimmat premiumratkasut tarjoaa sitten vääntöä vielä esim. kuuttasataa nyyttonia Mercedeksen muodossa. (JA esim. BMW:n nelosturbo jokusen 800nm)

Siinä paikaltaan kiihdytyksessä näin talvella ja kitkarenkailla haittaa havainnointia se, että aina kaasun pohjaan painaessa alkaa luistoneston valo vilkkua ahkerasti ja se leikkaa kiihtyvyyttä vähän turhakin reilusti.
Ihan normaalia toimintaa mille tahansa autolle tänä päivänä, alkanu vaikuttaa pikkuhiljaa siltä ettet ole varmaan litrasta Corsaa enempää koskaan mitään autoa ajanutkaan kun koet merkitseväksi mainita näitä iät ja ajat olleita perustason ilmiöitä henkilöautoissa. ;)
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
0-100 nimenomaan mittaa paikoiltaan lähtöä. Olen minäkin ohittanut Leafilla. Ei lähde minun kokemusteni mukaan edes ensimmäiset metrit sen pitkän viiveen takia oikein kunnolla, kiva odotella aina sekunti ennen kuin mitään tapahtuu.



Nykyaikasissa perustason turbodieseleissä mennään jo 350nm tasossa, ja kalliimmat premiumratkasut tarjoaa sitten vääntöä vielä esim. kuuttasataa nyyttonia Mercedeksen muodossa. (JA esim. BMW:n nelosturbo jokusen 800nm)



Ihan normaalia toimintaa mille tahansa autolle tänä päivänä, alkanu vaikuttaa pikkuhiljaa siltä ettet ole varmaan litrasta Corsaa enempää koskaan mitään autoa ajanutkaan kun koet merkitseväksi mainita näitä iät ja ajat olleita perustason ilmiöitä henkilöautoissa. ;)
No niin, nyt tämä saa jo taas riittää :) En lähde enää edes mihinkään yrityksiisi loukata kirjoituksillasi minun kokemuspohjaani ajoneuvoista.

Olen kokemukseni jakanut.

Ioniq oli erinomainen ajokokemus. Sen etuina on mm sähkömoottorin mukava ja tasainen vääntö, joka vastaa heti.
Siihen kannattaa käydä jokaisen itse käydä tutustumassa, jos sähköautot kiinnostavat ja säännöllisesti toistuvien kerta-ajojen määrä on enimmillään 200 km, tai enemmänkin, jos haluaa hyväksyä matkan aikana tarvittavan lataamisen.

Oikein mukavaa viikonlopun jatkoa sinullekin :)
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
134
Mitenköhän nuo latausongelmat ratkaistaan, jos sähköautot yleistyvät? Teslan foorumeilla näkyy jo toistuvasti valitusta jonotuksen hitaudesta latauspaikkojen ollessa täynnä. Ja jonottamisen jälkeenkin täytyy jaksaa odottaa se kolme varttia akun täyttymistä.

Vaikea nähdä, että johonkin messuille saapuisi satoja tai tuhansia sähköautoja ja niille kaikille löytyisi latauspaikka.

Superchargers in California will be clogged in 12 months, unless?
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
299
Mitenköhän nuo latausongelmat ratkaistaan, jos sähköautot yleistyvät? Teslan foorumeilla näkyy jo toistuvasti valitusta jonotuksen hitaudesta latauspaikkojen ollessa täynnä. Ja jonottamisen jälkeenkin täytyy jaksaa odottaa se kolme varttia akun täyttymistä.

Vaikea nähdä, että johonkin messuille saapuisi satoja tai tuhansia sähköautoja ja niille kaikille löytyisi latauspaikka.

Superchargers in California will be clogged in 12 months, unless?
Tämä on epäilemättä mielenkiintoinen kysymys lähivuosina.
Samaan aikaan tulee todennäkäisesti vaikuttamaan vähintään kolme seikkaa.

  1. Sähköautot tulevat yleistymään kiihtyvällä tahdilla. Ioniq tulee olemaan suosittu, samoin Zoe, seuraavasta Leafista puhumattakaan sekä jos Opel Ampera-e joskus Suomeen saadaan.
  2. Toisaalta sähköautojen toimintamatkat tulevat koko ajan kasvamaan. Zoe menee todennäköisesti 40 kWh akullaan jo vielä pidemmälle kuin Ioniq. Opel Ampera-e tarjoaisi jo sen, että esim. minun ei koskaan tarvitseisi ladata kesken matkaa ja ajan kuitenkin yli 40 000 km /v. Model 3 myös on tulossa.
  3. Samaan aikaan hitaasti, mutta varmasti pikalatausverkosto täydentyy. Tosin tällä hetkellä aivan liian hitaasti.
Näistä johtuen olen itse sitä mieltä, että sähköisen liikenteen kehittämiseksi pitäisi tukea suunnitelmallisesti pikalatausverkoston kehittämiseen. Siis nimenomaan suunnitelmallisemmin kuin nyt parhaillaan jaossa olevaa rahaa jaetaan. Vasta kun pikalatausverkosto on päätieverkossa kattavampi, on aika mahdollisesti tukea hankintaakin.

Vielä lopuksi: itse uskon ja toivon, että kukaan ei halua nähdä sähköautoa ainoana oikeana, vaan toivottavasti tuleva on monimuotoinen liikenteen energiamuotojen puitteissa.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
  1. Sähköautot tulevat yleistymään kiihtyvällä tahdilla.
Mihin tämä väitös perustuu?

Näistä johtuen olen itse sitä mieltä, että sähköisen liikenteen kehittämiseksi pitäisi tukea suunnitelmallisesti pikalatausverkoston kehittämiseen.

.
Junat ja filatsut (ja muut sähkömopot ja vastaavat segwayt) eivät moisia tartte, sen kummemmin kuin sähkökäyttöiset jalankulkuväylätkään, bussit kyllä mutta nehän on paikallisratkaisuja suoraan kun sellaiset otetaan käyttöön ja latausratkaisut kehitetään välittömästi ennen liikennöinnin aloittamista.

Ilmeisesti tarkoitit kuitenkin vain sähköautojen latausverkostoa, etkä niinkään puhunut sähköisestä liikenteestä?

En minä mitään ole loukannut, ihan normaalisti vain olen kysellyt asioita ja kokemuspohjaa. Minultakin on kyselty paljon näiden harjotusväittelyiden muodossa biokaasuautoista, ja pari uutta juttua on minullekkin tullut esiin mitä on ollut välitön tarve selvittää kunnolla, että mahdollisesti tulevissa jutuissa osaan latoa kaikki asiat suoraan ulkomuistista.

Joka tapauksessa kokemukset sähköautoista pelkälteen ei riitä näissä ympyröissä, kun ne pitää osata täydellisesti suhteuttaa biobensa, synteettinen biodiesel, etanoli, vety, biokaasu ja bio-DME-autoihin, muutenhan sanonnat "kyllä kulkee" ja "saa kaikki varusteet" ei oikein perustu mihinkään totuuspohjaan isommassa mittakaavassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
0-100 nimenomaan mittaa paikoiltaan lähtöä. Olen minäkin ohittanut Leafilla. Ei lähde minun kokemusteni mukaan edes ensimmäiset metrit sen pitkän viiveen takia oikein kunnolla, kiva odotella aina sekunti ennen kuin mitään tapahtuu.
0-300 nimenomaan mittaa paikoiltaan lähtöä. Olen haistellut biokaasua niin paljon että osaan tuottaa sitä jopa kirjallisesti.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Täällä kun puhuttiin sähköauton liikkeellelähdöstä niin kyllä siinä on aika hitonmoinen ero polttis-automaatin ja hybridin välillä, kun sähkömoottorin avustuksella kaasuvaste on mallia nyt eikä heti.
Niin, joissain on, joissain ei lainkaan. Esim. Leaffissa ei ole vaan jopa huonompi kuin "polttis-automaateissa" -mitä sitten sillä ikinä tarkoitatkaan? Kenties polttokennoautoja? ;) Onhan tuolla kylillä katseltu noita leaffeja, ajavat niillä aika epäeettisesti aina kaasu pohjassa,(ilmeisesti pitää yrittää todistaa jotain?) ja ensimmäiset metrit niiltä tuntuu sujuvan huonosti mikä vastaa omia koeajokokemuksiani, eikä TM:kään kaasunvasteesta mitään erikseen maininnut.

En ymmärrä kyllä että miksi totuutta vastoin pitää noista asioista sanoa, kun ei ne nyt selvästikkään pidä paikkansa?

Sitäpaitsi kaasuläppä per sylinteri-moottorilla vaste on kyllä nyt eikä heti, tai jopa ihan hyvin toimivalla vastaavalla vaparimoottorillakin ja perinteisellä imusatsilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Yaris hybridi voi olla pienempi ja kevyempi kuin Nissan Leaf. Mutta en ole itsekään ajanut Nissanilla.

Itse tykkään diesel auton väännöstä. Usein bensa auto on ihan täysin hengetön kun sillä yrittää lähteä liikkeelle. Dieselillä taas voi lähteä liikkeelle ihan tyhjäkäynniltä, eikä mitään ongelmia ole.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Sähköautoileva motoristi on omalla Leafillaan rullannut näemmä sellaiset 80 tkm, joten uskon tässä hänen sanaansa että samantyyppistä menoa olisi Leafillakin luvassa.
Olen minäkin ajanut ja TM on ajanut. JA muutama muukin on ajanut, sellaiset ihan kasuaali-ihmiset. En ymmärrä mitä se ajomatka tässä tapauksessa tuo lisää painoa, kun mies ei kerro edes että mihin autoon vertaa Lefaa ja mitä aiempia autoja taloudesta on löytynyt?

Yaris Hybrid menee 0-100 11.8 sekuntia, tuskin mikään "terävämmin kuin mikään polttomoottoriauto", jos taas tarkoitat ensimmäisiä metrejä, niin taitaa kyllä edelleen suurin osa polttomoottoriautoja jopa ruopasta paikoiltaan lähtiessään, mutta esim. Leaf ei jaksanut edes kiljuttaa kumia ;) Mittasihan tuo eräs autolehti Teslaa TurboPorschee ja Aventadoria vastaa paikoiltaan, ja suurimmat kiihtyvyysshokit tuli polttisvehkeistä, ja pienen viiveen kuluttua Tesla ne ohitti, ruvetakseen jäämään taas uudelleen 100 km/h nopeuksien jälkeen luonnollisestikin, joten väitteellesi ei ole juurikaan muuta sijaan kuin:

1) Jotkut sähkövetoiset lähtee ihan kivasti terävästi
2) Jotkut sähkövetoiset on todella onnettomia terävyydeltään

3) Jotkut polttikset lähtevät todella terävästi
4) Jotkut polttikset on todella nihkeitä ajopelejä - Hyvää sähkövetoista ei kuulu verrata huonoon polttisvetoiseen.
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
21
No enpä ole juuri Leafilla ajanut, mutta esim. uusi Yaris hybridi lähtee viivalta kyllä selvästi terävämmin kuin mikä tahansa polttomoottorivehje.

Sähköautoileva motoristi on omalla Leafillaan rullannut näemmä sellaiset 80 tkm, joten uskon tässä hänen sanaansa että samantyyppistä menoa olisi Leafillakin luvassa.
Samat kokemukset itselläkin Yaris hybridistä näin 30 000 km jälkeen. Ja Leaf + Ioniq Electric lähtee todella liukkaasti liikennevaloista ilman mitään yhden sekunnin viiveitä.
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
21
Samaa ajattelin itsekkin otsikon perusteella ja alun tekstiäkin mukaan, että tuo 280km menee "heittämällä".
Tosiasiassa sitten justiinsa ennen lähtöä nypätään töpselistä irti ja matkalla range näyttää 100 kilsaa ja lähimmälle latauspisteelle matkaa 80 kilsaa, niin kyllä tuossa omasta mielestä leppoisa matkanteko kaukana.
Ajomatka riippuu nopeudesta, lämpötilasta (jäähdytyksen tai lämmityksen tarve), ym. tekijöistä. Jos Ioniqin täydellä akulla pääsisi vain 100 km, silloin olisi jossain vikaa ja pahasti.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Tässä ei nyt puhuta mistään ruopimisesta tai 0-100 ajoista, vaan siitä miten hyvin ja nopeasti sähkömoottorilla pääsee viivalta liikkeelle. Kaasuvaste on ihan omaa luokkaansa kun on sähkömoottori edes auttamassa, puhumattakaan pelkästä sähkömoottorista.

Se että jollain helvatan Aventadorilla pääsee launch modessa punarajalle huudattamalla hivenen erilaiseen tulokseen on tässä keskustelussa melko yhdentekevää. Mutta juu, jatka vaan niistä 0-100 ajoista höpisemistä jos se tuntuu sun jutulta.
No turha sinun on arvostella koko ihmiskunnan yleisesti mitattuja arvoja, ja korottaa omia "viivalta irtoamisia" tärkeämmäksi asiaksi. Moni polttisauto kyllä ruopii ihan nollakierroksestakin lähtien. Ja automaattivaihteisto poistaa manuaalivaihteiston tusauksen hitauden. Tuo viivalta irtoamisen hehkutuskin on jotenkin mielestäni vähän mautonta ja turhamaista, varsinkin kun ei se nyt selvästikkään pidä isommassa kuvassa paikkansa tai ole totuuteen perustuvaa, paitsi jotain litrasta Corsaa vastaan. Tuo kommenttisi jolla kumosin että urheiluautot kyllä lähtee rajummin viivalta kuin Tesla, vain kuvastaa sitä että haluatkin siirrellä maalitolppia ja ehkä ajatella asiasta kaikin tavoin että sähkökoneet voittaa.

Ensimmäisiksi metreiksi voidaan maaliitolppia siirrellen haluttaessa lueta muuten vaikka 20 metriä, tällöin on polttisauto joka kiihty metrivälillä 1-5 huonommin, kyllä kuitannut jo Leafit. Uskoisin että haluatte vinkkiä hyväksikäyttäen nyt ehdottomasti määritellä tämän "ensimmäiset metrit" välille 1-5 ;)

Puhut vain lähinnä teoriasta sähkömoottorien viiveitten suhteen, mutta käytäntöönhän nuo ei realisoidu kuitenkaan kun sitä viivettä on kun pitää suojella moottoria, invertteriä ja akustoakin ja esim. monta sataa kiloa raskaammat omamassat verrattuna samantehoisiin bensa-autoihin. Onhan sekin nyt näytetyt toteen dynolapuilla että sähkömoottorit ei todellakaan kehitä suurinta tehoaan heti "0-kierroksesta" -lähtien, vaan tyyliin vasta jossain 4000rpm paikkeilla, riippuen koneesta.

Joten mitäpä sillä puheissa olevalla "viivettömyydellä" tekee jos Lefa kehittää alakierroksilla suhteellisen vähän tehoa? Viivettömästi käyttöön muutama kymmenen kaakkia? Sehän nyt olisikin jo hienoa jos joku Lefankin tehonsäädin olisi mallia "valot päälle", kuten näissä perusteettomissa hehkutusteksteissä annetaan ymmärtää, mutta valitettavasti se on lähinnä jonkun 1.8 Avensiksen tasoa suorituskyvyltään ja viiveiltään. Olisi Lefanin ilmotettu 0-100kmh aikakin jotain muuta jos se olisi mallia valot päälle :) Porsche 918 Spider sitten demonstroi sitä hyvää sähkötekniikkaa, hivenen vaan kaukana perusautojen tekniikasta ja hintaluokista.

Olen kyllä tietoinen että Lefankin voisi halutessaan ohjelmoida mallia "valot päälle" -tason ajokiksi, mutta se ei taitaisi olla kovin pitkäikäinen laite se halvalla sähkötekniikalla.
 
Viimeksi muokattu:

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Voi jeesus. Ei vissiin mennyt vieläkään jakeluun mistä puhuttiin. :smoke:

No, samapa tuo. Kyllä täällä muut postaajat tietää mistä on kyse ja moni on käytännössä asian todennutkin.
Puhut teoriasta, ilman vertailupohjaa, etkä suostu hyväksymään laajempaa teoriaa ja mittaustuloksia asioihin. Määrittelisit nyt edes tämän "viivalta irtoamisen" pituuden, mutta voi olla että et ole valmistautunut sitä työtä tekemään, tai ajatellutkaan koko asiaa laajemmin. Minähän jopa suostuin auttamaan totuuden nimissä sinua ja määrittelemään nämä ensimmäiset metrit välille 1-5m missä sähköauto on kyllä parhaimmillaan, pitäisihän sen sinulle kelvata. :)

Paikoiltaan ei siis kiihdy ja liikkeelle päästyä kun aletaan kiihdyttämään, perustason sähköautot jää jälkeen.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Vaste on aika. Parhaat ajamani perustason polttomoottoriautot on tähän mennessä omanneet oikeasti välittömän väännön niin että kojelauta tärähtelee kaasua pumpatessa. Ehkä joskus löytyy sellanen kohtuuhintanen sähköautokin joka nykii epämiellyttävällä tavalla painellessa kaasua.

Kaikki muuhan on vain haihattelua ja verrokkeja pitäisi alkaa jo ilmottelemaan, että mitä polttomoottoriautoa tarkotatte.

Kannattaa myös ajatella kokonaisvastetta, se että Leaf tarjoaa nopeammalla vasteella 20-40hp alakierroksilla, kun polttomoottoriauto lähtee hitusen hitaammalla vasteella jo 60hp tasosta (tai vastaavasti paremmallakin vasteella), ei hirveästi ole sähköauton eduksi. Sinun pitäisi nyt määritellä vasteaikakin ja kokonaisvaste.

Ei se viiveetön vaste vähäsiin tehoihin käsiksi pääsemiseen oikein lämmitä kun polttomoottoriauton lähtötehot on jo niin paljon korkeammalla.

Kyllähän jotkut 1500hp Pikes Peak Rimacit demonstroi sähkötekniikan etuja, mutta ei se Nissan Leaf nyt ole Rimac tai Tesla Model S, oikeastaan niissä ei ole mitään yhteistä eikä ne kehut ja faktat mitä Rimacissa on, päde Leafiin.
 
Viimeksi muokattu:

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Kyllä olen ajanut, esim. Lefaa, mikäs minun sanomisissani mättää kun et niitä hyväksy? On jotkut sähköautoiljatkin myöntäneet että Leafin kaasunvaste on Sluggish, ja ihan Suomessa,(Tämä tuli sitten ilmeisesti yllätyksenä?) mutta se nyt on sähköauto ja kulkee kohtalaisen pirteästi kaupunkinopeuksissa, joskaan ei mitenkään erikoisesti verrattuna esim. vaikka 1.4 litraseen KIA Ceediin. Moni sähköauton ostanut on ihan oikeasti myös aika paljon ajanut kaikenlaisilla autoilla ja omaa kokemusta tehokkaistakin vehkeistä niin on kokemuspohjaa sanoa että kyllä se Lefan kaasunvaste on mutainen, mutta ei määrittänyt auton ostoa sentään, kuten ei määritä myöskään kuviteltu "pirteys parilla ekalla metrillä", ei sellasen ominaisuuden takia lähtä hieromaan kauppaa alkujaan 40 000e autosta, tai ratkaisisi asiaa jompaan kumpaan suuntaan.

Ei pari sähköautojen promoajaa nyt hirveästi tuo sinulle vielä totuutta esiin, mitä täällä on. Isommalla otannalla totuus alkaa jo löytyä, tai ainakin suunta siitä. Nämä sähköautojen promoajat eivät ole vieläkän kertoneet että mihin polttomoottoriautoon vertaavat niitä, pelkkä perusteeton hypetys nyt ei selvästikkään toimi. Ainoat tiedot tällä hetkellä, mitä minulla on mihin sähköautojen promoajat ovat verranneet, menee sitä tyypillistä rataa, että Nissan Leaf kulkee kuulema ihastuttavasti, ja autona sillä oli vuosimallin '91 Nissan Almera 1.4 litraisella bensakoneella...No ihan taatusti siihen nähden voi kaikki aistit saada suorastaan ylikuormituksen ajettaessa Lefaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Kannattaa joo, jos sähköautojen omistajat itse sanoo että kaasunvaste ei ole kummonen, kaikki muuhan olisi totuuden kieltämistä. Monilla autonvalmistajilla on myös filosofiana että ei tehdä kovinkaan äkkinäisiä nykäyksiä, vaan pehmeämpää ja taloudellisempaa kaasunvastetta ottaen huomioon brändin imagonkin ja mittaustulokset, että millaset kiihtyvyydet koetaan matkustajatasolla miellyttäväksi, haluttaessa ja etsimällä sellasia urheilullisempia pelejä alkaa löytymään kaasunvastettakin automaateista.

Eli nyt jatkomäärittelit, että itseasiassa Lefaa kuuluu verrata ICE-automaattiin, eikä vain "polttis"-vehkeisiin? :)
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Se oli sähköautot Nyt! -ryhmässä. Tämä foorumihan ei ole lainkaan totuus juurikaan mihinkään. Ei minun tarvitse omistaa sähköautoa, saadakseni sinulle uskottavuutta että Lefan kaasunvaste on mutainen, miksi ei koeajo riitä? Onhan eriäviä mielipiteitä aina olemassa, mutta nämä jotka puoltaa lefaa, eivät koskaan kerro että mihin vertaavat, ja ainut tiedossa oleva fakta tällä erää on Nissan Almera 1.4 90-luvulta.

Lähteehän se huonosti paikoiltaan kun 0-100 kmh on TM:n mittausten mukaan 11.5 sekuntia. Onko tuossa nyt jotain epäselvää? Liikkellelähdön vasteesta sanoit itsekkin, että sitä ei nyt määritellä eikä lähdetä sille tielle, niin tuolle lausumallesi ei ole perustetta, että sähkövetoiset lähtee paremmin liikkeelle. Myöskin manuaalivaihteistolla kierrokset on korkeammalla esim. bensakoneessa.

Polttis olisi loogisempi lyhenne sanasta polttokenno, sellaisiakin autoja on Suomessa, kyllähän tuo asia tuli jo selväksi, mutta ilmeisesti sähköautojen paremmuus ei tule esiin polttokennoautojen suhteen, niin vaihtavatkin määritelmää tarkoittamaan "jotain polttomoottorikäyttöistä", mikä se sitten ikinä onkaan, mutta ei näköjään myöskään manuaalivaihteiset polttikset käy :). Toivottavasti nyt ylipäänsä sellaiset polttomoottorikäyttöiset automaatit kelpaa verrokiksi, jotka ovat ajoltaan huonompia kuin Leaf ja kaikilta kiihtyvyystuntumiltaan ja ajon jouhevuudeltaan ja vieläpä siten että erot ovat todella merkitseviä, niin saat pointtisi todistettua ja hyväksytyksi.

Hybridithän eivät sinällään tähän keskusteluun kuuluneet, koska avustavaa hybriditekniikkaa on polttomoottoriautoissakin, viiveellä tai ilman, piti verrata perustason sähköautoa ja polttomoottoriautoa.

Kieltämättä joku sceneläinen voisi tehdä mittaustuloksia välillä 0m-1m, 0m-10m, 5m-10m, 0m-20m. 0m-100m, erilaisia henkilöautoja vastaan, jos haluaa tieteellisesti todistaa asian. Kyllä sieltä on se sähköauton yhdessä mittauskohdassa oleva etevämpi kiihtyvyys löydettävissä, mutta onko se yhden mittauskohdan paremmuus mitenkään merkitsevää isommassa kuvassa, jäänee jokaisen tulosten tulkitsijoitten päätettäväksi, ja suhtautuuko asiaan objektiivisesti vai subjektiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Tähän väliin vähän erilaista keskustelua kotilatauksesta.

Tilauksessa hybridi. Mietin, että koska auton mukana tulee kaapeli, joka rajoittaa tehoa naurettavan alas (8A), niin olisko kätevää hommata suoraan järeämpi pistoke. Tähän kaksi syytä, että esilämmityksen aikana auton akkuvaraus pysyisi enemmän täynnä ja että kaapelin saisi vähän siistimmin kiinteästi lojumaan. Tietysti nopeampi lataus olisi myös ok.

Auton vieressä on jo suko-pistoke ja auto ottaa max. 16A 1-vaihetta Type 2 -liitännällä, niin eikös olisi kätevää laittaa sukon viereen Type 2 -pistoke, koska se ei vaadi edes mitään johdotuksen muutoksia.


Google käteen ja tutkimaan. Vakavalla naamalla tähän käyttötarkoitukseen (kotilataus) myydään Suomessa lähinnä 1000-2000 euron "latausasemia" plus asennus!

Lopulta netistä oikein syvältä hakemalla löytyy ulkomailta enemmän mimimaalisia latausasemia, joiden hinta on jotain järkevämpää eli alle 500 euroa kaikkineen.

"Hei saisko tohon sukon viereen myös Type 2 -pistokkeen" ... "1500 euroa kiitos!"

mitvit...
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Ok, olisiko vielä näyttää niitä viestejä? Ihan vaan siltä varalta että olet ymmärtänyt ne yhtä perseelleen kuin tämän koko tähänastisen keskustelun.

Vain sinä voit alkaa nysvätä polttis-sanasta polttokennoa keskustelussa jossa vertaillaan sähkö/hybridiautoa polttikseen. Mikähän se polttis siinä kohtaa olis? Polttomoottori? Polttopuu? Häkäpönttö? :D
Ei pidä paikkansa, että olisin tästä jotain ymmärtänyt väärin. Polttis voisi ihan hyvin olla polttokennokin riippuen harrastuneisuudesta ja ammattillisuudesta, että missä kohtaa mennään, kasuaalille suomalaiselle polttis on luultavasti joo todellakin polttomoottori (mutta sitä ei ole määritelty kuitenkaan) ei siinä nyt pitäisi mitään epäselvää oleman, vai onko sitten tarkoitus yrittää saaha sähköauto näyttämään hyvältä verrattaen niitä alunalkaenkin selvästi huonompaan teknologiaan? (Tai luultuun huonompaan teknologiaan parempiin teknologoihin vertailua vältellen?)

Hyvää Lefan kyytiin joskus niin keskustellaan asiasta enempi livenä niin demonstroin sinulle asioita. Tai jos lyhyt kierros polttokennoautolla innostaa, niin voin haluttaessa järjestää sellaisenkin koeajotilaisuuden niin saat vähän isompaa kuvaa asioista.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Joo, se on totta että ihan normaaleita henkilöautoja ne on, ei jännitystä suuntaan tai toiseen.

Polttokennoautoja ei voi ladata verkosta, joten ne eivät todellakana ole sähköautoja, ne on kyllä sähkövetoisia. Sinulle jaettu materiaali AMK:ssa on selvästikkin erittäin puutteellista ja ei ota huomioon edes noinkin selkeää asiaa kuin latauspistokkeen puuttumattomuus autosta, mutta näihin on totuttu ja kuultu monet kerrat, eikä se sinun vika ole koska vaan toistat sinulle annettuja opetuksia.

Puhuit myös hybrideistä, mutta esim. Yaris Hybridihän on vain raakaöljypoltin, eikä sitä voi ladata verkosta, todellisuudessa se on vain tavallista älykkäämpi bensa-auto.
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
21
Tähän väliin vähän erilaista keskustelua kotilatauksesta.

Tilauksessa hybridi. Mietin, että koska auton mukana tulee kaapeli, joka rajoittaa tehoa naurettavan alas (8A), niin olisko kätevää hommata suoraan järeämpi pistoke. Tähän kaksi syytä, että esilämmityksen aikana auton akkuvaraus pysyisi enemmän täynnä ja että kaapelin saisi vähän siistimmin kiinteästi lojumaan. Tietysti nopeampi lataus olisi myös ok.

Auton vieressä on jo suko-pistoke ja auto ottaa max. 16A 1-vaihetta Type 2 -liitännällä, niin eikös olisi kätevää laittaa sukon viereen Type 2 -pistoke, koska se ei vaadi edes mitään johdotuksen muutoksia.


Google käteen ja tutkimaan. Vakavalla naamalla tähän käyttötarkoitukseen (kotilataus) myydään Suomessa lähinnä 1000-2000 euron "latausasemia" plus asennus!

Lopulta netistä oikein syvältä hakemalla löytyy ulkomailta enemmän mimimaalisia latausasemia, joiden hinta on jotain järkevämpää eli alle 500 euroa kaikkineen.

"Hei saisko tohon sukon viereen myös Type 2 -pistokkeen" ... "1500 euroa kiitos!"

mitvit...
Itse ajattelin laittaa tilaukseen tällaisen, Ioniqin lataamista varten: http://dy.fi/yk2

Tuota samaa mallia myy myös Plug-it Finland, mutta 300 € kalliimmalla. Klik.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Vai että sähköä ja sähkömoottoria voimanlähteenään käyttävä auto ei ole sähköauto. Kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää. :D
Sähkö ei ole voimanlähde. Polttokennoauton primäärienergialähde on vety. Sähkö on vain energian varastointia sähkön muodossa. Polttokennoautoja ei pysty sillä sähköllä toistaiseksi lataamaan, ei edes Miraita. Ei tuossa mitään epäselvää pitäisi olla. Ilman bensaa esim. Yaris Hybridi ei kulje minnekkään, vaikka on mielestäsi sähköauto.

Kyllä sähköauton määritelmä on edelleen se että sitä pitää pystyä lataamaan sähköllä ja se sähkön voimin liikkuukin sitten. Sähkömoottorivetoisia vehkeitä on ollut iät ja ajat Dumppereista lähtien, mutta energianlähteenään dieseliä käyttävät kaivosautot nyt ei selvästikkään mielletä sähköautoiksi, eikä kuulu määritelmiin, kuten ei VR:n legendaariset diesel-sähköveturitkaan.

Selvästikkin nyt jos yrität perus AMK-pohjalta asiasta väitellä, et ole kovinkaan kummosella pohjalla, mutta opettajan kanssasi vaihtaisin pari valittua sanaa. Nuori jannuhan sinä olet, elämä vasta edessä ja AMK-opinnot meneillään eikä ole oikein kokemusta henkilöautoistakaan liiemmin joten laitetaan nyt asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Sähköinen voimansiirto ei tee autosta vielä sähköautoa, kuten ei sähköinen polttoaineen suihkutustakaan tai sähkölasit, se olisi kyllä toivottavaa että sähköiset voimansiirrot yleistyisivät nopeasti kun niissä on niin paljon etuja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
21
Selvästikkin nyt jos yrität perus AMK-pohjalta asiasta väitellä, et ole kovinkaan kummosella pohjalla, mutta opettajan kanssasi vaihtaisin pari valittua sanaa. Nuori jannuhan sinä olet, elämä vasta edessä ja AMK-opinnot meneillään eikä ole oikein kokemusta henkilöautoistakaan liiemmin joten laitetaan nyt asiat oikeisiin mittasuhteisiin.
Ei oikein järkevää keskustelua enää siinä vaiheessa, kun aletaan nälvimään ja menemään henkilökohtaisuuksiin.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Ei oikein järkevää keskustelua enää siinä vaiheessa, kun aletaan nälvimään ja menemään henkilökohtaisuuksiin.
Ei tuossa ole mitään henkilökohtaisuuksiin menevää. Näinhän tuo asia on. Eihän tuossa ole kuin vain mainittu todelliset asiat, ei mitään nimittelyä tai ikärasismiksi luettavissa olevaa.

Harvat meistä on täällä vanhoja :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Minkäs kokoinen akku tuossa tulevassa 530e:ssä on? Onkohan tuo 8 A rajoitus vain siksi että monesta paikasta löytyy 10 A sulakkeella varustettuja pistorasiaryhmiä... Olis toki ihan fiksua jos sitä vois itse säätää autosta käsin.
Akku on 9.2 kWh. Tuollainen 16A niin sitten 2.5h tyhjästä täyteen.

Olin väärässä. Autosta voi "pyytää" lataamaan vakiokaapelilla joko 12 A tai 8 A.

Vaihtoehdot tässä vaiheessa
- tilata halpa latausasema Type 2 ja asentaa
- tilata suko-adapteri-kaapeli joka antaa 16A
- nakata koko idea romukoppaan ja vakiolaturi lojumaan pihalle

Noiden tuhannen euron ratkaisujen takaisinmaksuaika on näillä spekseillä ääretön
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
21
Akku on 9.2 kWh. Tuollainen 16A niin sitten 2.5h tyhjästä täyteen.

Olin väärässä. Autosta voi "pyytää" lataamaan vakiokaapelilla joko 12 A tai 8 A.

Vaihtoehdot tässä vaiheessa
- tilata halpa latausasema Type 2 ja asentaa
- tilata suko-adapteri-kaapeli joka antaa 16A
- nakata koko idea romukoppaan ja vakiolaturi lojumaan pihalle
Todennäköisesti erillinen Type 2 -latausasema olisi kaikkein vaivaton käytettävä pitkällä tähtäimellä, mutta raportoi toki, että mihin päädyit ja miten homma toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Jep, noissa Type 2 -adapterikaapeleissa on käytännössä sama kama sisällä kuin tuollaisessa kiinteässä latausasemassa, joten niiden hinta on lähinnä korkeampi.

Hintareferenssinä bemarin oma brändätty latausasema liikkuu tuollaisen 900 euron pintaan saksasta tilattuna tai suomesta neton-netto hintaan.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Tilasin tuolta Type2-boksin (töpselimallin, koska nykyinen auto on T1-standardilla, mutta seuraava ei ole)

Ladesystemtechnik

Hintaa oli 3*16A mallilla 499, postikulut 15e ja asennuskulut oli Bacardipullon verran (tuttu sähkäri kytki tuohon voimavirtaliitännän ts. ei kiinteästi asennettu). Tesla Model3:n kanssa tuo nyt on ihan turha ostos, mutta jos valinta päätyy johonkin muuhun kolmivaihelatausta tukevaan peliin niin onpahan pömpeli valmiina. Yksivaihelataavia en enää mielelläni hankkisi, mutta poikkeuksen voisi tehdä vaikkapa Hyundai Ioniq, joka on uskomattoman energiatehokas.

Ja mitä tulee Leafin kiihtyvyyteen paikaltaan, kokeilemistani sähkövatkaimista se on kyllä huonoin välittämään välitöntä voiman tunnetta paikaltaan lähtiessä. Mutta kyllä se keskiverto polttomoottoriauton siinä pesee silti kirkkaasti, ainakin sen 20 vuoden ajokokemuksen perusteella mitä minulla on.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Oiskohan nyt korkea aika jo määrittää edes se keskiverto polttomoottoriauto, se kun on joillekkin 3.0 twinturbo diesel ja 600nm, toisille 1.2 litranen vapari ja kaikki 60 pollea vie kauppaan ja töihin ja kaikki variaatot siltä väliltä

Hyundai Ioniqqihan lupaa sitten peräti jo 9.9 sek satkuun niin voi olla ihan eri peli ajella kuin Leafit ja vastaavat kun perustuu jo parempaan tekniikkaan.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Mikä nyt kellekin on. Leaf on sen verran yleinen että minulle se edustaa keskiverto sähköautoa. Oma verrokki on varmaan edellinen polttomoottoriautoni, MB C270CDI automaatti, lastutettu, lähti kuin hauki kaislikosta.

Keskiverto polttis meillä on Land Cruiser tällä hetkellä, menee muuten paljon pahemmassa maastossa kuin Nissan Leaf, joten sähköautojen on oltava ihan paskoja.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Kunnon jarna. :D Sanotaan että Leaf pesee keskivertoisen polttomoottoriauton kirkkaasti, mutta sitten kuitenkin taas pakitellaan epämääräisyyksiin ja puhuttiinkin keskiverto sähköautosta, ja että mikä nyt on keskiverto polttomoottoriauto kellekkin.

Joku täysin toisenlaisen perspektiivin omaava vois tämän kaiken tulkita että Nissan Leaf on liikenteen hitaimpia ajoneuvoja kiihtymään kun ei mitään määrittelyitä tai selkeitä numeroarvoja asioille nyt oikein pystytä esittämään. Noh minä en tuollaista perspektiiviä esitä, mutta haluttaessa voisi tulkita. Lienee Suomen suosituimpia autoja on VAG:n TSI:t mitkä menee 0-100kmh noin suunnilleen 9 sekuntia, Lefa menee 11.5 sekuntia. VAG:n TSI:t edustaa noin suurinpiirtein keskiverto polttomoottoriautoa Suomessa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 924
Enpä ole vielä ajanut ICE-automaattia jossa olisi normaalia hybridiä tai sähköautoa parempi kaasuvaste. Mutta multa onkin se Aventador testaamatta, joten varmaan parempi seurata sivusta kun Kokemus Puhuu. :kahvi:
Voin kyllä allekirjoittaa tämän. Jos tuota haluaa luvuiksi pukea, niin mitkään 0-100 luvut ei sitä kuvaa, vaan se että sähkömoottori tuottaa täyden väännön jo nollasta alkaen. Sähköautossa ne vaatimattomatkin tehot mitä siinä on on käytettävissä heti, kun taas esim. oma Saab herää siinä 2000rpm kohdalla henkiin ja maksimiteho on n. 4000 rpm (+tietysti Turbosta pieni viive). Ja kyllä tuon eron on huomannut mitä hybridejä on koeajanut niin kyllä tuon vasteen on huomannut, huolimatta siinä että esim. Auris Hybrid jäi kauppaan juurikin laiskuutensa takia (lähinnä ohituskiihtyvyys). Se on kuitenkin eri asia kuin vaste.

Alla nyt on aika hyvin havainnollistettu mistä on kyse:

Maksimikiihtyvyyshän (eli ne kiihtyvyysshokit, eli se kuinka paljon painaudut penkkiin) tuossakin on isompia polttomoottorilla, mutta vaste on parempi sähköllä.
Liikkeellelähtö nyt sinällään on vähän huono vertailuesimerkki, kun siinä vaihteisto ja kuskin reaktiot tekee niin paljon, plus että harva haluaa lähteä mahdollisimman repivästi liikkeelle, mutta kaasuvasteessa tuon kyllä huomaa.

Ja mitä sporttisempiin kärryihin tulee Aventadoria en ole testannut, mutta Gallardoa olen, eikä siinä nyt se tehon välittömyys mitään vaikutusta tehnyt. Tuon tyyppinen autohan nimenomaan herää vasta isoilla kierroksilla , joten jos kruisailukierroksilla lyö lämän tiskiin niin ei todellakaan ole lähellekään kaikki potku välittömästi käytössä. Se on sitten eriasia, että sitä potkua löytyy sitten vähän enemmän kuin jossain Leafissa, mutta sitä nyt ei ole kukaan kiistänytkään.
 

Jani_ik

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
662
Mitkään dynokäyrät eivät tue väitettä että sähkömoottori antaa nollasta lähtien täyden väännön. Sen lisäksi moottori tekee töitä, ja nollalla kierroksella se ei tee töitä lainkaan, eli käytössä on tällöin 0 heppaa. Tuo on sitten ihan perusfysiikkaa. Kyllä siellä sähköautoissakin on kierroksia.

Tuo kuvantohan on sinällään aika epäselvä siinä on vain vihreä ja puanainen viiva, ja musta viiva olisi selvästikkin ICE, mutta sitä viivaa ei kuvannossa ole.

Jos taas ilmeisesti tuo vihreä on polttomoottorin vaste niin pinta-alaa on sähköauton käyrän yläpuolella enemmän kuin alapuolella. Aikoja sekunteinahan ei ole tuohon laitettu, mutta jos oletetaan että tuo on vasemmalta oikealle 1 sekunti, niin alle 0.5 sek vasteella polttomoori kiihdyttää paremmin, ja alle sen alkaa mennä kyllä jo saivarteluksi. Eli väitteet siitä että kuvanto olisi jotenkin erinomainen todiste, ei kyllä nyt ihan pidä paikkansa ;)

Totuuden nimissä on kuitenkin mainittava että mahdollisesti sähköautojen dynotuksessa vaadittaisiin toisenlaiset säädöt tai otettava huomioon muita asioita, eikä perinteiset dynotysparametrit päde näille. Toisekseen esim. Lappeerannan E-RA:n moottoreissahan on painotettu yläkierrospauhua (siksi 0-100 vain 6 sek) kuten esim. vauhtiin päästyä Rimaccikin antaa parempaa kiihtyvyyttä, joten näyttäisi olevan asian laita siten että voidaan valita kompromissien väliltä kuten polttomoottoreissakin, joten pelkkä ympäripyöreä lausahdus ei nyt ihan ole vielä kaikenkattava jos vain ilmotetaan että sähkömoottori tarjoaa parhaan väännön heti nollasta. Jotkut ehkä, toiset ei, riippuen painotuksista ja moottorin hinnastakin.

EDIT:

Onko kukaan saanut parempia 60 jalan aikoja Leafille kuin 2.6 sec?

https://forums.automobilemag.com/fe...ng-forward-one-quarter-mile-at-a-time-138745/

2.6 sekkaa ei ainakaan ole mitenkään erityisen hyvä arvo vielä kertomaan Leafin vikkelä paikaltaan lähtöä, kun esim. tehokkaat etuvedot saattavat taantua sutien 2.5 sek tasoon ja tällöin lähtö on yleisesti julistettu epäonnistuneeksi ja sitten on enää ollut tehtävänä jännätä varttimailin loppunopeutta. Sähkötekniikalla on kyllä huikea potentiaali, mutta tässä se ei realisoidu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
21
Lue tuo artikkeli mihin viitattu.
Siellä oli juurikin aiheesta kuva, kun Jämsän paikkeilla mennään ja kyseiset ranget taulussa.
Ei mitään täyteen ladatun akun rangeja.
Olen lukenut. Mitä siitä? Jämsän paikkeilla oli 54 % akkuvarausta jäljellä, ja Jyväskylässä välipysähdys pikalatauksen ja vessatauon muodossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 321
Viestejä
4 229 770
Jäsenet
71 212
Uusin jäsen
booleee

Hinta.fi

Ylös Bottom