Keskustelua hybridiautoista

Hyundai Ioniqqihan lupaa sitten peräti jo 9.9 sek satkuun niin voi olla ihan eri peli ajella kuin Leafit ja vastaavat kun perustuu jo parempaan tekniikkaan.

Ioniq oli kyllä varsin loistava peli koeajon perusteella.

+ rullaa hienosti (eleettömän oloisesti)
+ käsittämättömän hyvä energiatalous
+ hyvä vakiovarustelista
+ neutraali muotoilu
+ hyvä navigaattori
+ CarPlay- ja Android Auto -tuki

Miinuspuolia: latausteho vaihtovirtalatauksella vain 6,6 kilowattiin asti.
 
Saisivat keksiä jotain mielenkiintoisempaa muotoilua sähköautoihin. Tuossa Ioniqissakin kun on maski vain lätkitty umpeen, näyttää melko rumalta. Muuten varsin tyylikäs auto kyllä. Farkkua odotellessa, niin saisi koirankin kyytiin.
 
Onko tollaseen esim. tuo Ioniq vakuutus kallis/halpa?

Itseä esimerkkinä käyttäen: kehä kolmosen ulkopuolella asuva 30–40-vuotias mieshenkilö, jolla puhdas kolarointihistoria, POP-Vakuutuksen POP Henkilöauto XL näköjään 941,62 €/vuosi, 200 € omavastuulla.
 
Kunnon jarna. :D Sanotaan että Leaf pesee keskivertoisen polttomoottoriauton kirkkaasti, mutta sitten kuitenkin taas pakitellaan epämääräisyyksiin ja puhuttiinkin keskiverto sähköautosta, ja että mikä nyt on keskiverto polttomoottoriauto kellekkin.

Joku täysin toisenlaisen perspektiivin omaava vois tämän kaiken tulkita että Nissan Leaf on liikenteen hitaimpia ajoneuvoja kiihtymään kun ei mitään määrittelyitä tai selkeitä numeroarvoja asioille nyt oikein pystytä esittämään. Noh minä en tuollaista perspektiiviä esitä, mutta haluttaessa voisi tulkita. Lienee Suomen suosituimpia autoja on VAG:n TSI:t mitkä menee 0-100kmh noin suunnilleen 9 sekuntia, Lefa menee 11.5 sekuntia. VAG:n TSI:t edustaa noin suurinpiirtein keskiverto polttomoottoriautoa Suomessa.

Kunnon runkkari. Viimeiset pari sivua tässä ketjussa sun tuotokset on lähinnä vittuilua ja riidanhaastoa. En viitsi enää vaivautua keskustelemaan kanssasi.
 
Viimeksi muokattu:
Saisivat keksiä jotain mielenkiintoisempaa muotoilua sähköautoihin. Tuossa Ioniqissakin kun on maski vain lätkitty umpeen, näyttää melko rumalta. Muuten varsin tyylikäs auto kyllä. Farkkua odotellessa, niin saisi koirankin kyytiin.

No tämä tässä. Samaa vikaa mielestäni esimerkiksi Tesloissa; muuten varsin miellyttäviä autoja, mutta kun maski on tylsä tasainen muovi, tulee jotenkin halpisolo. Ioniqissakin olisi ulkonäkö pysynyt parempana jos olisi käytetty samaa maskia kuin hybridissä, ja tukittu se ilmavirta maskin takaa, ilme olisi pysynyt ja ilmanvirtaus olisi estetty.
 
No tämä tässä. Samaa vikaa mielestäni esimerkiksi Tesloissa; muuten varsin miellyttäviä autoja, mutta kun maski on tylsä tasainen muovi, tulee jotenkin halpisolo. Ioniqissakin olisi ulkonäkö pysynyt parempana jos olisi käytetty samaa maskia kuin hybridissä, ja tukittu se ilmavirta maskin takaa, ilme olisi pysynyt ja ilmanvirtaus olisi estetty.

Ja sitten taas esim Porsche 911 on mielestäni ihan kivasti onnistunut maskittomuudessaan.
Ioniqin jenkkiversiot on mustalla "maskimuovilla", omaan silmään näyttää paremmalta kuin tämän euroversion.
 
Ja sitten taas esim Porsche 911 on mielestäni ihan kivasti onnistunut maskittomuudessaan.
Ioniqin jenkkiversiot on mustalla "maskimuovilla", omaan silmään näyttää paremmalta kuin tämän euroversion.
Niin kyllä, ja näin sähköautoissakin pitäisi tehdä, 911:ä ei ole suunniteltukaan edestä tapahtuvaa hengittämistä varten, niin sitä ei jälkikäteen tarvitse peitelläkään. Teslaa en jotenkin tajua kun kuitenkin alusta asti suunniteltu sähkölle, niin miksei keulaa ole voitu suunnitella ilman tuollaista hölmönnäköistä sokkomaskia
 
Eiköhän noissa ole ajatuksena ilmanvastuskertoimen minimointi. Energiansäästö on akkuautossa aika olennainen asia.
Niin tukituissa maskeissa varmasti, mutta esimerkiksi tuo case-911, ei siinäkään huono ilmanvastus ole, kun on oikein ajateltu sitä keulaa. Sitä ajoin takaa. Sähköautoissa pitäisi hakea jotain omaa ideaa, eikä sitä perinteistä polttomoottoriautojen keulaa mutta tukittuna.
 
Niin tukituissa maskeissa varmasti, mutta esimerkiksi tuo case-911, ei siinäkään huono ilmanvastus ole, kun on oikein ajateltu sitä keulaa. Sitä ajoin takaa. Sähköautoissa pitäisi hakea jotain omaa ideaa, eikä sitä perinteistä polttomoottoriautojen keulaa mutta tukittuna.

Teslan tapauksessa on sentään "frunk" jossa on omaa ideaa. Ioniqin tapauksessa taas samaan koriin on ahdettu kolme erilaista toteutusta niin senkin jotenkin ymmärtää.
 
Teslan tapauksessa on sentään "frunk" jossa on omaa ideaa. Ioniqin tapauksessa taas samaan koriin on ahdettu kolme erilaista toteutusta niin senkin jotenkin ymmärtää.

Ei se Teslankaan frunk mikään megaiso sitten loppupeleissä ole, pikaisella googlauksella 2017 911 nokan tila on 145 litraa, teslan 150 ;)
Mutta ymmärrän kyllä tuon käytännöllisyyden ja perinteen vaikutuksen sähköautojen keulojen muotoiluun. En vain pääse esim Teslan kohdalla yli siitä kiiltävänmustasta keulapalasta, näyttää turhan halvalta tuon tason autoon. Jotenkin päälleliimattu
 
Kyllähän se nyt kuitenkin vaan taitaa olla niin että sähköauto on kasuaalille ihmiselle helpommin lähestyttävä jos se olisi ihan normaalin henkilöauton näköinen, eikä sellanen Nissan Leaf/BMW i3 tai muu outo häkkyrä. :) Tota on sanoneet aika monet.
 
Ei se hieno ole, itse jos ässäkaupoille olisin menossa odottaisin siihen asti että faceliftiin olisi varaa.
 
Ioniq oli kyllä varsin loistava peli koeajon perusteella.

No jaa. Ioniq on koeistuttu liikkeessä ja sisusta oli välitön turnoff muovisuudellaan. Enkä pitänyt muidenkaan Kiojen sisustoista. Muotoilu oli muuten ihan futuristisen "OK". Halvimmat Rellutkin hakkaa Kiat laadun tuntumassa. Saksalaiset on taas ihan eri magnitudilla. Jo ihan senkin perusteella hylkäisin koeajamatta.
 
No jaa. Ioniq on koeistuttu liikkeessä ja sisusta oli välitön turnoff muovisuudellaan. Enkä pitänyt muidenkaan Kiojen sisustoista. Muotoilu oli muuten ihan futuristisen "OK". Halvimmat Rellutkin hakkaa Kiat laadun tuntumassa. Saksalaiset on taas ihan eri magnitudilla. Jo ihan senkin perusteella hylkäisin koeajamatta.

Kannattaa koeajaa niin kyllä se siitä.

Edit: Ei tuo miltään BMW:n vitossarjalaiselta kieltämättä tuntunut sisätiloiltaan (eikä hinnaltaan), mutta kokonaisuus on toimiva.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkään dynokäyrät eivät tue väitettä että sähkömoottori antaa nollasta lähtien täyden väännön. Sen lisäksi moottori tekee töitä, ja nollalla kierroksella se ei tee töitä lainkaan, eli käytössä on tällöin 0 heppaa. Tuo on sitten ihan perusfysiikkaa. Kyllä siellä sähköautoissakin on kierroksia.

Tuo kuvantohan on sinällään aika epäselvä siinä on vain vihreä ja puanainen viiva, ja musta viiva olisi selvästikkin ICE, mutta sitä viivaa ei kuvannossa ole.

Jos taas ilmeisesti tuo vihreä on polttomoottorin vaste niin pinta-alaa on sähköauton käyrän yläpuolella enemmän kuin alapuolella. Aikoja sekunteinahan ei ole tuohon laitettu, mutta jos oletetaan että tuo on vasemmalta oikealle 1 sekunti, niin alle 0.5 sek vasteella polttomoori kiihdyttää paremmin, ja alle sen alkaa mennä kyllä jo saivarteluksi. Eli väitteet siitä että kuvanto olisi jotenkin erinomainen todiste, ei kyllä nyt ihan pidä paikkansa ;)

Totuuden nimissä on kuitenkin mainittava että mahdollisesti sähköautojen dynotuksessa vaadittaisiin toisenlaiset säädöt tai otettava huomioon muita asioita, eikä perinteiset dynotysparametrit päde näille. Toisekseen esim. Lappeerannan E-RA:n moottoreissahan on painotettu yläkierrospauhua (siksi 0-100 vain 6 sek) kuten esim. vauhtiin päästyä Rimaccikin antaa parempaa kiihtyvyyttä, joten näyttäisi olevan asian laita siten että voidaan valita kompromissien väliltä kuten polttomoottoreissakin, joten pelkkä ympäripyöreä lausahdus ei nyt ihan ole vielä kaikenkattava jos vain ilmotetaan että sähkömoottori tarjoaa parhaan väännön heti nollasta. Jotkut ehkä, toiset ei, riippuen painotuksista ja moottorin hinnastakin.

EDIT:

Onko kukaan saanut parempia 60 jalan aikoja Leafille kuin 2.6 sec?

https://forums.automobilemag.com/fe...ng-forward-one-quarter-mile-at-a-time-138745/

2.6 sekkaa ei ainakaan ole mitenkään erityisen hyvä arvo vielä kertomaan Leafin vikkelä paikaltaan lähtöä, kun esim. tehokkaat etuvedot saattavat taantua sutien 2.5 sek tasoon ja tällöin lähtö on yleisesti julistettu epäonnistuneeksi ja sitten on enää ollut tehtävänä jännätä varttimailin loppunopeutta. Sähkötekniikalla on kyllä huikea potentiaali, mutta tässä se ei realisoidu.

Ajattelet selvästikin tässä sähköauto vs. polttisautomaatti väittelyssä sitä ajankohtaa, kun autot ovat jo nytkähtäneet liikkeelle. Siinä vaiheessa nykyaikaisen tehokas parilitrainen turbodieselautomaatti vinguttaa helpommin eturenkaita ja kiihtyy nopeammin kuin esim. Leaf tai Toyotan hybridit.

Toiset keskustelijat kuitenkin luullakseni tarkoittavat kaasuvasteella sitä viivettä, mikä kuluu kaasupolkimen painalluksesta auton nytkähtämiseen liikkeelle. Tämän viiveen vertailussa 0-100 -arvoilla, dynokäyrillä ja varttimailin ensimmäisillä jaloilla ei ole mitään merkitystä. Paremmin sopisi joku hidastusvideo tai kaasupolkimeen kiinnitetty kiihtyvyysanturi, jonka avulla mitattaisiin viivettä.

Helpoimmin eron autojen viiveissä huomaa ihan ajamalla erilaisilla autoilla liikennevaloristeyksiä. Itse olen ajanut noin 15 tkm 2016 Auris hybridillä ja sen nopea reagointi on mennyt ns. selkäytimeen. Pari viikkoa sitten ajoin 50km 2017 BMW G30 520dA xDrivella ja jo heti ensimmäisessä liikkeellelähdössä kotipihasta huomasin ylimääräisen viiveen kaasupolkimessa. Kytkin sammutusautomatiikankin pois, mutta silti liikennevaloissa tuli sekunnin murto-osaksi outo olo, kun auto ei vielä lähdekään liikkeelle vaikka kaasua on jo painettu. En ihan täysin ehtinyt tottua ilmiöön noin lyhyellä ajolla. Toki liikkeelle päästyään BMW kiihtyi huomattavasti paremmin kaikissa nopeuksissa, mutta se lagi valoista oli tottumista vaativa ominaisuus hybrillä ajavalle.

Vielä vertaus PC-maailmaan.
BMW: FPS-peli@60fps 2160p-televisiolla ei-pelitilassa, jonka takia viive kaikki kuvanparannukset kytkettynä on 120 ms.

Auris hybrid: FPS-peli@30fps 2160p-monitorilla, jonka viive 60 ms.

Tässä esimerkissä molemmat ovat huonoja vaihtoehtoja pelaamiseen, mutta kyllä pelaajaa haittaa enemmän tuo 60 ms suurempi viive kuin puolitetut fps:t. Vieruskaveri taas katselee mieluummin sulavampaa 60fps-menoa, mutta ihmettelee pelaajan huonoa sihtiä.

Ei se polttisautomaatin viive oikeasti liikenteessä mitään haittaa ja Leafit sun muut jäävät hetkessä taakse, mutta onpahan kuitenkin pientä ärsytystä aiheuttava tekijä parempaan tottuneelle.
 
Joo, kyllä mä olin ymmärtänyt tuon asian, tyyliin tässä nyt on olevinaan kovasti merkitsevä asia tuo, tosiaan paremman pään sähkövetosissa autoissa viivettä ei luultavemminkaan ole, mutta esim. Lefassa on pahempi viive kuin tyyliin perus momentinmuuntimella varustettu dieselautomaatti, ja mun tärkein pointti oli lähinnä esittää että kaikki sähköautot ei ole tesloja tai rimacceja, mutta myöskään kaikki polttisautomaatit ei ole lagisia ja mutaisia semitakseja, ja lootien ja moottorien mappauksetkin ovat suuressa roolissa ja asiakaskunnan oletettu vaatimustaso tietyille asioille, koska säätökysymyksiähän noi lopulta vaan on ja haluttaessa polttisautomaatin saisi todella hanakkaaksi lähtijäksi joka tapauksessa.Monet automaattiaskiset urheiluautot joka tapauksessa omaa hanakan kaasunvasteen, ja osa GTI-autoistakin totta mooses.

Polttisautomaattia nyt kuitenkin rasittaa kulutus ja päästöt ja milloin mitkäkin vaatimukset mitkä aiheuttaa vasteen suurenemisen. Sen 10 vuotta manuaalibensalla kun olen ajanut missä on täysin viiveetön kaasunvaste, niin että kojelauta tärähtelee haluttaessa, en itseasiassa haluaisi edes vastaavaa käytöstä dieselautomaatiltani, vaan nimenomaan tuollaisen rauhallisen eleettömän lähtijän, joka kuitenkin liikkelle nytkähdettyään vinguttaa rengasta jos kaasu on pohjassa. Kyllä siihen viivettömään voimashokkiin kyllästyy vuosien saatossa, minkä hyvin toimiva kierrosherkkä vapari tarjoaa - aluksi se siis voi tuntua tosi jeestason jutulta jos ei ole aiemmin sellasella ajanut, ja luultavasti tuntua vieläpä parhaalta jutulta koskaan ;)

Hyvin suurimmalti osalti asiakaskunta automaattivaihteiselta haluaakin nimenomaan tasaista ja pehmeää kyytiä, vaikka menisikin 6 sekuntia sataseen, se vain tapahtuu hienovaraisesti ilman epämiellyttävää repäisyä paikoiltaan, vaikka 10 senttiä jäiskin ensimmäiset pari metriä jälkeen jotain perustason sähköautoa, säästyypähän rengaskin. Manuaalivaihteiseen versioon voikin sitten mapata äksymmän kaasunvasteen.
 
Viimeksi muokattu:
... mutta esim. Lefassa on pahempi viive kuin tyyliin perus momentinmuuntimella varustettu dieselautomaatti...

miten todistat tuon väittämän?
Ja älä nyt uudestaan aloita samaa tuhraa useiden sivujen tarinaa 0-100 km/h kiihtyvyyksistä tms.

Siitä näköjään olemme jo samaa mieltä, että kyse on siitä tunteesta kaasuun vastaamisessa.
 
No tuo kaasuvaste on aika toisarvoinen juttu.

Ohituskiihtyvyydellä on merkitys ja sen pystyy jopa mittaamaankin :)

miten todistat tuon väittämän?
Mittaamalla

Toki tehokas ja vääntävä neliveto on vähän eri juttu kuin Toyota Auris Hybrid :) Siinä alkaa olla jo hintaeroakin vähän.
 
Viimeksi muokattu:
miten todistat tuon väittämän?
Ja älä nyt uudestaan aloita samaa tuhraa useiden sivujen tarinaa 0-100 km/h kiihtyvyyksistä tms.

Siitä näköjään olemme jo samaa mieltä, että kyse on siitä tunteesta kaasuun vastaamisessa.

Johan tämä on käyty läpikin monet kerrat, että jopa Lefan omistajat ja omat koeajotuntemukset. Oletkos lukenut myöskään TM:n koeajon Leafista? Kyllähän tämä nyt pitäisi hyväksyä.

Sähköautoissa on hehkutettu olevan "huikeaa vääntöä", kun sitä vertaa kierrosherkkään vapariin, se on kaukana siitä responsiivisuudesta Leafin osalta. Se että maalitolppia siirrellään, ja tarkotettiinkin esim. vain ICE-automaatteja, kertoo hyvin tästä kaksinaismoralismista mikä alalla on vallalla, ja tuokaan argumentti ei ole lainkaan kirkossa kuulutettu, vaikka en sitä nyt pystykkään järkevästi todistamaan, paitsi mittaamalla ja juoksuttamalla riviin 60 eri henkilöautoa kaikista luokista.

Toisekseen, vaikka Leafissa olisikin "välitön vaste", kun se antaa päästä käsiksi niinkin vähätehoiseen moottoriin mikä kehittää alakierroksilla ehkä jokusen muutama kymmenen heppaa, se ei oikeastaan tunnu juuri yhtään mistään tai ole mitenkään merkitsevässä osassa ajokokemusta, niillä parilla kymmenelle hepalla Leaf ehkä nostaa keulaa vähäsen ylös, mutta sitten ei 60 jalan aikojen perusteella lähdekkään kiihtymään kun sen aika olisi, kuin esim. ICE-automaatin 0.1 sek myöhemmin tuleva voimamöykky mikä jostain perustason henkilöautosta tulee on vähän toisenlaista.

Hyvin kertoo alalla olevasta kaksinaismoralismista, että kun tulevaisuudessa BYD:n PHEV-autoja joku rupeaa tuomaan Suomeen, ja ne kun menee 0-100 km/h jossain 6 sekunnissa, onkin se kiihdytys sataseen yhtäkkiä maailman tärkein asia. Kaikki mikä puoltaa sähköautoja - kelpaa aina ja takinkääntöä lausumiensa suhteen voidaan tehdä yhdessä yössä. :wtf:
 
Viimeksi muokattu:
Ei se hieno ole, itse jos ässäkaupoille olisin menossa odottaisin siihen asti että faceliftiin olisi varaa.
Itse taas tykkään tuosta alkuperäisestä mallista. Riippuu kovasti myös auton väristä? Facelift on taas aivan samanlainen, mutta maski on vain muutettu näyttämään erilaiselta.

tesla_model_s.jpg


2017%2F02%2F07%2Fbe%2F29d83714d5a24e8bb021658c0ec2a725.ce700.png


Tuossa vielä Porsche keula joka nyt on ihan erilaiselta näyttävä.
04-porsche-911-r-843-photo-667954-s-original.jpg
 
Frunk on semisti jees, mutta todellisuus on että D-segmentin farmariautoja ei saa sähköisinä, vain pari PHEV:iä 40km ajomatkoineen. Tulipa vaan mieleen kun tuo Frunk on ollut kovasti nyt tässä mielen päällä.
 
Auton vieressä on jo suko-pistoke ja auto ottaa max. 16A 1-vaihetta Type 2 -liitännällä, niin eikös olisi kätevää laittaa sukon viereen Type 2 -pistoke, koska se ei vaadi edes mitään johdotuksen muutoksia.

Mitä tarkoitit tuolla "ei vaadi edes mitään johdotuksen muutoksia"? Sitäkö että type2-töpseliin voisi suoraan kytkeä vaan vaiheen, nollan ja maan?
Käsittääkseni tuo type2-laturi vaatii jonkin verran älyä. Jossain forumilla pyöri kuva nastoista, ja siellä oli jos mitä can-väylää kytkettynä. En kyllä osaa sanoa onko ne pakollisia, osaisiko auto ladata jos vaan pukkaisi jännitteen oikeisiin nastoihin.

Itse ratkaisin tuon latausongelman tilaamalla briteistä ihan shuko-liitännäisen 16A laturin. Ruuvasin sen kiinteästi autokatoksen seinään, ja auton oma matkalaturi kulkee auton kyydissä työmaalle jne. Bemarin omat laturit tosiaan jäi kauppaan hinnan vuoksi. Ihan periaatteen vuoksi ei kyennyt ostamaan laturia joka kuolettaisi parin vuoden polttoainekuluissa säästetyt rahat :).

Tuohon kiihtyvyys/kaasunvastejankkaukseen mitä täällä on käyty: tuo oma 330e irtoaa pelkällä sähköllä viivalta kyllä tosi mukavasti ja terävästi. Se meno vaan hyytyy aika äkkiä, tehoa ei ole kuin 65kW. Kaupunkinopeuksissa tuo on sähköllä jopa sporttisen tuntoinen, niin näppärästi se irtoaa valoista seuraaviin. Tuntemusta vielä siivittää tuo äänettömyys, viiveettömyys ja vedon tasaisuus. Moottoritielle pelkällä sähköllä liityttäessä alkaa viimeistään 80kmh luokilla katselemaan mittariin että hemmetti kiihtyykö tämä nyt sinne tarvittavaan nopeuteen :).
 
Mitä tarkoitit tuolla "ei vaadi edes mitään johdotuksen muutoksia"? Sitäkö että type2-töpseliin voisi suoraan kytkeä vaan vaiheen, nollan ja maan?

Autokatokseen tulee suko-pistokkeelle kaapeli, johon voi heittää jatkoksi 16A latausaseman. On siinä silti sähkötyötä, mutta helppo ja nopea juttu vrt. esim. uutta maakaapelia auton luokse sähköpääkeskukselta asti.
 

Autokatokseen tulee suko-pistokkeelle kaapeli, johon voi heittää jatkoksi 16A latausaseman. On siinä silti sähkötyötä, mutta helppo ja nopea juttu vrt. esim. uutta maakaapelia auton luokse sähköpääkeskukselta asti.

Tilasin tuollaisen halvan tyhmän laturin, On tuo ainakin nyt muutaman kuukauden pelannut: Type 2 Portable Mode 2 EURO 2Pin EVSE Charger (10A/16A) 5M | eBay

Asiaa sivuten: asunto on 2007 rakennettu rivitalo, syöttö autopaikalle omasta mittaritaulusta 16A sulakkeen läpi. Eteisessä on autopistokkeelle on/off-kytkin, ja lisäksi olen asennuttanut mittaritauluun tuon kytkimen rinnalle 16A kestävän digikellokytkimen. Pari viikkoa kesti latailla autoa niin että sähkö tuli tuon on/off-kytkimen kautta kunnes siitä paloi ilmeisesti kärjet. Valo kytkimessä palaa koko ajan, mutta sähkö ei kulje sen läpi. Kytkin myös on ja pysyy mekaanisesti on-asennossa, painat offille niin se pomppaa heti takaisin onnille. Havaittuani tämän pistin kellokytkimen "päälle aina"-asentoon, joten nyt sähkö tulee tuon kellokytkimen kärkien kautta ja homma rokkaa. Pitänee vaihdattaa tuo kytkin uuteen, sellaiseen joka kestääkin sen 16A :).
 
Sehän tässä ärsyttääkin kun ainoa kustannusjärkevä ratkaisu on vetää tuolla auton oletuslaturilla, mutta veikkaan että myös se pitkän päälle ärsyttää. Näissä sähköhommissa ei tee suoraan mieli ostaa ebayn halvinta tuotetta, vaikka siihen tämä voi hyvinkin päätyä.
 
Sehän tässä ärsyttääkin kun ainoa kustannusjärkevä ratkaisu on vetää tuolla auton oletuslaturilla, mutta veikkaan että myös se pitkän päälle ärsyttää. Näissä sähköhommissa ei tee suoraan mieli ostaa ebayn halvinta tuotetta, vaikka siihen tämä voi hyvinkin päätyä.

Ymmärrän, mutta toisaalta pelkkä hintakaan ei nykyään välttämättä merkkaa mitään. Esim. PC:n virtalähteissä on paukkunut omassa käytössä niin halpoja kuin kalliitakin vehkeitä, nykyisellään ostan sellaisia joissa on pitkä takuu - saa ainakin vaihdettua uuteen kun korkkaa :).

Kuinka lie iso/pieni kioski tuo voltmonkey on? VoltMonkey – Specialising in pre-manufactured electrical hook-ups and accessories
 
Ymmärrän, mutta toisaalta pelkkä hintakaan ei nykyään välttämättä merkkaa mitään. Esim. PC:n virtalähteissä on paukkunut omassa käytössä niin halpoja kuin kalliitakin vehkeitä, nykyisellään ostan sellaisia joissa on pitkä takuu - saa ainakin vaihdettua uuteen kun korkkaa :).

huokeita hintoja näyttäisi myös @ EV OneStop - Europes biggest EV charging store

Tätä vekotinta näyttäisi saavan paristakin puljusta 400 euron paikkeille toimitettuna ja satasen halvemmalla jos jättää kiinteän Type 2 -kaapelin pois paketista. Harkinnassa.

http://assets.rolecserv.com/files/products_document/c4de246084cf7af469a7bf83bec45d7b/EVWPD004 - WALLPOD EV HomeCharge IEC 62196 tethered (Type 2) Mode 3.pdf
 
Toiset keskustelijat kuitenkin luullakseni tarkoittavat kaasuvasteella sitä viivettä, mikä kuluu kaasupolkimen painalluksesta auton nytkähtämiseen liikkeelle. Tämän viiveen vertailussa 0-100 -arvoilla, dynokäyrillä ja varttimailin ensimmäisillä jaloilla ei ole mitään merkitystä. Paremmin sopisi joku hidastusvideo tai kaasupolkimeen kiinnitetty kiihtyvyysanturi, jonka avulla mitattaisiin viivettä.

En oikein ymmärrä koko viivekeskustelua, koska eihän polttiksellakaan mitään viivettä ole, jos vähänkään repii raudasta suorituskykyä irti eikä mummoile lähdössä.

Manuaalivaihteinen irtoaa valoista varsin kerkeästi, kun keltaisella polkaisee kaasun pohjaan (ja antaa rajoittajan pitää kierrokset punaviivalla) ja vihreällä laukaisee kytkimen ylös. Kytkin ei ole mikään mekaaninen lukko vaan kitkakytkin, joten ensin luistaa kytkin, kunnes pyörät pyörivät ja sitten luistavat renkaat. Aika pikkuinenkin auto jaksaa sutia näin vaikka kuivalla asfaltilla.

Aikankin vanhemmilla automaateilla taas voi lähteä ripeästi liikkeelle, kun aloittaa polkemalla keltaisella kaasua jarrua vasten. Vihreällä sitten jarru auki. Turbiini rajoittaa kierrokset kuitenkin aika matalalle. Tätä ei sitten välttämättä kannata kokeilla millään variaattorilla tai robovaihteistolla.
 
Joo, reikäpäämeiningillä sen polttiksenkin saa kyllä lähtemään "hyvällä kaasuvasteella". Jos puhutaan kuitenkin normaalista ajosta niin sähkömoottorilla lähtö hakkaa polttiksen helposti tuntumassa.

Volkkarin DSG on ehkä paras mitä on tähän mennessä tullut vastaan.

Tuossa ylempänähän on taulukko joka näyttää että jokin polttomoottori antaa enemmän tuntumaa kuin Nissan Leaf kiihtyvyydessä.

Miksi koet muuten että Volkkarin DSG on jotenkin parempi kuin muitten valmistajien DCT:t?
 
Sinä ja sun taulukot. :facepalm:

Siksi, koska DCT-vaihteistoista olen kokeillut vain DSG:tä ja Powershiftiä ja DSG on toistaiseksi ollut kaikista ajamistani vaihteistoista paras.

Koita vähän lukea mihin vastaat. Sanoin aika selvästi että mitä on on tähän mennessä tullut vastaan.

Ei se ole mun postaama taulukko, mutta ihan totuudenmukanen kyllä.

Aattelin että olisit kokeillut noita eri autoja eri vaihteistoineen, niin olisit siltä kantilta tuonut sisältöäkin, nyt tuo menee lähinnä kysymysmerkiksi vailla vertailupohjaa.
 
Alkaa olla elämäni ensimmäinen ignore lähellä. Ei ole näin lukutaidotonta postaajaa tullut vielä vastaan.

Sanoin että tähän mennessä kokeilemistani vaihteistoista DSG on ollut paras, en että DSG on maailmankaikkeuden ultimaattisesti parhain vaihteisto. Joko meni perille vai haetaanko ratakiskoa?

Se taulukko johon viittaat ei millään muotoa implikoi että polttomoottorilla olisi parempi lähtö viivalta. Se toki edellyttäisi että ottaisit silmän käteen ja katsoisit.

Niin siis siinä taulukossa lukee että sekunnin aikana kiihtyvyyttä oli enemmän polttomoottoriautolla, joten väittämäsi on lievästi kyseenalainen.

Ja Valurauta totesi että jos lähdetään kunnolla, pikkuautokin pienellä moottorilla sutii. Leafihan ei edes sudi täysiä lähdttäessä.
 
Joo, reikäpäämeiningillä sen polttiksenkin saa kyllä lähtemään "hyvällä kaasuvasteella". Jos puhutaan kuitenkin normaalista ajosta niin sähkömoottorilla lähtö hakkaa polttiksen helposti tuntumassa.

Ihan joutuisasti polttis lähtee vähän maltillisemmallakin kaasun- ja kytkimenkäytöllä. :)

Vastetta heikentäviä tekijöitä on selkeästi automaattivaihteisto ja (korkeapaineinen) turbo, käytännössä turbodieselit. Bensavapari manuaalivaihteistolla reagoi käytännössä aivan välittömästi kaasupolkimeen ajossa. Turbodieselillä taas on joskus suorastaan koomista, kuinka kauan vetoa joutuu odottamaan esim. moottorijarrutuksen jälkeen seututienopeuksissa.
 
Niin mutta graafin mukaan responsea tuli enemmän polttomoottoriautossa sekunnin aikana. Vaparikoneissa on vielä parempi response kun ei tarvitse suojella akustoa tai moottoria, tai jos tomaattilootassa on turbiini lukittuna eikä luista, toki tehokkaammat automaattivaihteiset turbiinin luistaessaankin nytkäyttää auton rivakammin liikkelle kuin huonot sähköautot kun tehoakin vain piisaa.

Ei nyt kaikki sisältö tässä topicissa voi olla yhdentekevää, ja vain sinun joku kaasunvaste mitä olit haluton määrittelemään on tärkeä.

JA niin bensavapareilla kyllä onnistuu sutien valoista lähtö ihan tyhjäkäynniltä lähtienkin, joten reagointi on parempaa kuin Leafilla kun se ei jaksa edes sutia.
 
Miten voi olla noin vaikeaa ymmärtää että kyse ei ole siitä pinta-alasta vaan siitä mitä sen graafin alkupäässä näkyy? Näköjään aika vaikeaa.

Tässä on määritelty kaikki aika hyvin ja tarkkaan, ja ainoa määrittelemätön asia on sinun vänkäämisesi, saarnaamisesi ja muu trollailusi.

Eli et kuitenkaan halua nyt sitten määritellä koko asiaa, vaan puhut epämääräisesti jostain alkupäästä graafia? Kuinka merkitsevänä asiana tätä pidät? Kuinka monta senttiä auto on liikkunut tällöin vain onko se liikkunut vielä lainkaan? ;)

Sinähän sanoit että ei nimenomaan nyt lähdetä määrittelemään mitään, se on noissa edellisen sivun postauksissa.

Otetaan nyt vielä tiivistelmä

1) Väitettiin että ensimmäiset metrit sähköauto kiihtyy paremmin -ei pitänyt paikkansa
2) Sähköauto ylipäänsä kiihtyy paremmin (no ei pidä paikkansa esim. 0-100 aikoja kateltaessa
3) Sähköauto tuntuu kiihtyvän paremmin - ei pitänyt paikkansa koska kiihtyvyysshokit on parempia polttiksella
4) Sähköautossa on parempi vaste - ei pidä paikkansa vaparimanuaaleihin verrattuna ainakaan, ja tehokkaat automaattivaihteiset nyt antaa luistaessaankin ja lagilla vähintään riittävästi tehoa jo pyörille, ja osa autoista on mapattu pappa-autoiksi, ja osa automaattivaihteisista on mapattu kaasupolkimesta lähtien erittäin urheilullisiksi

Olen esittänyt että tyyliin metrivälillä 1m-5m. sähköauto kiihtyy paremmin kuin useimmat perustason polttisautot mikä näyttäisi pitävän omien kokemusteni mukaan paikkansa, ei kuitenkaan kelvannut tämä myönnytys vaan keskustelu palasi takaisin jarnaamaan vain epämääräisesti määriteltyä kaasunvastetta, mutta jatkuvasti on manuaalit, vaparit ja automaatit sotkeutuneet keskenään eikä mitään lopputulemia olla saatu aikaseksi yrityksistäni huolimatta.

Sitten on väitetty "niin toki reikä päässä ajamalla polttikset omaa paremman vasteen", mutta mitä tämä sähköauton hehkutettu vaste sitten on jos ei reikäpäistä, kun ei asialla ole mitään merkitystä, ja tyyliin 4-vaihteiset aisinitkin on kelvannu ihmisille täysin riittävästi automaattilootiksi normiajoon? Normiajossahan tuolla kehutulla kaasunvasteella ei oikein ole tarkoitusta tai merkitystä ostettaessa autoa.

Mieluummin odotan 0.1 sekuntia pitempään sadan hepan tulemista polttisautossa, kuin 0.0 sekunnissa saadut 20 heppaa sähköautossa. Tuossa esitetyssä asiassa ei oikeasti ole mitään mieltä tai vähäisintäkään merkitystä.

On yritetty myös väittää faktaksi suhteellisen subjektiivista asiaa että on jotenkin hauskempaa ajaa paremmalla vasteella olevaa sähköautoa, mutta esim. oma näkemys on että vain rajummat kiihtyvyyshokit ovat minusta hauskoja vaikka tulisikin kovemmalla viiveellä - onpahan jotain mitä odottaa.

Paras juttu viimeisenä:

Tämän kaiken jälkeen kuitenkin kehdataan vielä sanoa etten ole ymmärtänyt näistä asioista mitään tai ollut keskustelusta kartalla ;)

EDIT:

Tuossa on oikeasti rehellinen Lefan consumer guide:

2011-14 Nissan Leaf | Consumer Guide Auto

"Better throttle response than most" - joo varmasti parempi kuin useimmissa joissain perusautoissa, mutta tästä on mahdoton vääntää sanaa "paras". Perusautoissa nyt ei pelatakkaan throttle responsella kulutuksen ja päästöjen takia.

Ja liikenteeseen liittymiset ja muut vaundinsäädöt menee kuin vastaavat 4cyl autot, pitää paikkansa tuokin.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä omaa kokemustani sekä useiden kymmenien kyyydissäni olleiden kertomaa, sekä useiden autoani kokeilleiden kokemusta Jani_ik et voi muuksi muuttaa, että sähkömoottori myös Leafissa vastaa hyvin kaasuun. Etkä voi muuttaa sitä kokemustani muuksi, että nyt kun ajan millä tahansa polttiksella, niin se sekunnin murto-osien viive, mikä kaasun painamisesta vasteeseen on, tuntuu tyhmältä. Voit jatkaa todisteluasi, mutta se ei kokemusta muuksi muuta. Saat myös vapaasti olla omaa mieltäsi, en minä sitä voi muuksi muuttaa, enkä yritäkään.

Ainakaan minä en ole missään vaiheessa yrittänytkään arvottaa tuota vastetta tärkeämmäksi kuin joku muu auton ominaisuus. 0-100 km/h kiihtyvyys tai ohituskiihtyvyys ovat vain eri asioita ja kyllä niilläkin on merkitys. Onneksi minulle ainakaan nämä asiat eivät ole toisiaan poissulkevia merkityksiltään.

Ja ei minulle ainakaan ole yhtään vaikeaa kirjoittaa myös, että Leafin 0-100 km/h kiihtyvyys on nykyautoksi hidas. Se nyt on vahvasti teho/painosuhteestakin kiinni. Ohituskiihtyyttä parantaa käytännön ajossa itsellä se, että ei ole koskaan väärä vaihde silmässä, mutta se onkin taasen subjektiivista.

Kaikki tämä ihmeellinen pitkä keskustelu kaasuun vasteesta taisi lähteä, kun julkaisin tämän matkatarinan siitä, kuinka erinomainen sähköauto Ioniq Electric on esimerkiksi noin 280 km mökkimatkalla Suomen talvessakin.
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina | Sähköautoileva motoristi vaikka se ei ollutkaan tarinassani mitenkään olennainen seikka :)

Täydensin muuten tarinaani paluumatkan kokemuksia lyhyesti.
Ioniq tekee sähköautolla ajelusta jännityksetöntä kun on tottunut omalla pikkuisella akulla varustetulla Leafilla ajeluun. Mutta esimerkiksi latausinfran puutteellisuus ja toimintahaasteet ovat edelleen Ioniqillekin valitettavaa arkipäivää, kuten paluumatkalla totesimme.


Tulen seuraavaksi kirjoittamaan uuteen tarinaa Ioniq koeajoesittelyn ja siihen esim kirjaan Ioniqista sen nopean reagoinnin kaasuvasteeseen eduksi. Myös kiihtyvyys on riittävä, mutta ei se hyvä ole. Erityisesti ohituskiihtyvyys ei ollutkaan niin hyvä, kuin olisin odottanut.
Ja siinäkin tarinassa jälleen kerran totean, että ei se sähköauto kaikille vieläkään sovi. Kyllä, sähköautoilla on edelleen perusteltuja syitä, miksi ne eivät kaikille sovi. Lisäksi onneksi kenenkään ei ole pakko ostaa mitään autoa, myöskään sähköautoa.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä omaa kokemustani sekä useiden kymmenien kyyydissäni olleiden kertomaa, sekä useiden autoani kokeilleiden kokemusta Jani_ik et voi muuksi muuttaa,

Ei ole tarkotuskaan. Toin vain esiin että muitakin mielipiteitä on esittää asiasta, ja heillä on yleensä ollut myös laajempi kokemus autoista ja puhuvatkin, että mihin vertaavat. Sinäkin tyydyt vain puhumaan ympäripyörieitä "polttomoottoriautoista", ja kaikin tavoin välttelette mainitsemasta ainuttakaan verrokkia henkilökohtaisten hyökkäysten nojalla. Kyllä se varmaan tuntuu hienolta '90-luvun 1.4 Almeraan verrattuna tai litraiseen Corsaan, mutta siihen se sitten jääkin. Kyydissä olo on muuten tieteellisesti todistettu olevan täysin eri asia kuin itse ajaminen, joten kyydissä oleminen pelkästään ei riitä todisteeksi respoinsiivisuuksista tai oikeastaan mistään auton käytöksestä, tuokin tuntuu vähän omituiselta tiettyyn suuntaan päin kallellaan olevaan lausumaan kun monta sivua jähätään verrokkeja, ette usko negatiivisia mielipiteitä ja ties mitä muuta.

Nyt olisi jo puheiden aika edes lunastaa, mistä puhutte tarkalleen.

sähkömoottori myös Leafissa vastaa hyvin kaasuun. Etkä voi muuttaa sitä kokemustani muuksi, että nyt kun ajan millä tahansa polttiksella, niin se sekunnin murto-osien viive, mikä kaasun painamisesta vasteeseen on, tuntuu tyhmältä.

Mutta sillä viiveellä et juurikaan tee mitään kun ei se tuo lisää käytännön suorituskykyä.





Ohituskiihtyyttä parantaa käytännön ajossa itsellä se, että ei ole koskaan väärä vaihde silmässä, mutta se onkin taasen subjektiivista.

Niin mutta nykyautomaatit on jo 11-vaihteisia kun Leaf on vain 1-vaihteinen, joten käytännön ajossa ohituskiihtyvyys on Leafin tapauksessa jo haittaava määre, ja se on ihan objektiivinen lausuma.

Kaikki tämä ihmeellinen pitkä keskustelu kaasuun vasteesta taisi lähteä,

Lähti vain näistä sinun tyypillisistä sähköautoilijoiden promoottorien väittämistä, mitkä harvoin pitävät totuudenmukaisesit paikkansa, kuten "hyvä kiihtyvyys", mitä lausuit sähköautojen suhteen, lopulta ei sitten näennäisesti tarkoitettukaan mitään sellaista, vaan ensimmäistä vasteen lupausta sekunnin mittaisesta kokonaisvasteesta, typistyen jopa niinkin kapeaan pelaamisikkunaan, kuin että auto on hädintuskin vielä edes liikkeellä, niin sitä pidettiin sitten sitä merkitsevänä asiana demonstroitaessa sähköauton suhteellisesti parempaa suorituskykyä, mutta esim. välittömästi viivalta kiihdyttämään lähtö on jo merkityksetöntä ;)

Todellisuudessahan Leafin huono 60 jalan tulos tarkoittaa, että viivalta lähtee muuten aika todella kehnosti, mutta se ei tunnu esim. Diazia haittaavan lausuttaessa koko ajan peräjälkeen että sähköauto "irtoaa hyvin viivalta", ja heti perään taas "eikun tarkoitinkin tuon kuvaajan "alkuosuutta", missä keula on suunnilleen vasta noussut ylös. ;)


Täydensin muuten tarinaani paluumatkan kokemuksia lyhyesti.

Täydensitkö jo rahansäästöartikkeliisi, että kaasuautoiluun verrattuna olisit säästänyt alkuvuoden ajoillasi kuusikymmentä (60e) euroa pelkästään polttoainekuluissa?
 
Jos tuota viestissä #518 postattua graafia katsoo, näkee siitä kyllä hyvin äkkiä muutaman asian:
1) Sähköauto reagoi kaasuun HUOMATTAVASTI nopeammin. Paljon on "graafissa pinta-alaa" ja käyrässä mittaa polttiksen käyrän vasemmalla puolella, ennen kuin polttiksen käyrä leikkaa sähköauton kiihtyvyyskäyrän. Vasemmalta graafia tulkiten pitkän aikaa sähköauto kiihtyy, kun taas polttis lähinnä saastuttaa ja meluaa ~paikallaan.
2) Sähköauton kiihtyvyys on koko graafin ajan likipitäen vakio. Tuntuma lienee kuin lentokoneen lähtökiihdytyksessä, vauhtia kelautuu tasaiseen lisää ja maisema vaihtuu ilman vaihteenvaihtojen tuomia katkoja.
3) Polttis liittyy bileisiin myöhässä, ja jaksaa hetkisen aikaansaada suurempaa kiihtyvyyttä kuin sähköauto, jonka jälkeen matkaa jatketaan ~saman kiihtyvyyden turvin. Ensin odotellaan että kone herää, sitten lyhyen hetken kiihtyvyyttä on pidon rajamaille, ja juuri kun homma alkaa maistua veto lakkaaa :).

Polttis tuon mittelön esim. 0-100 tuossa vie, mutta aika lukutaidoton pitää olla jos ei tuosta graafista näe tuota kaasuun vastaamisen eroa sähkö vs. polttis. Mitä väliä jos se polttis sitten ennenpitkää, jossain vaiheessa, kiihtyykin paremmin - siitähän ei ollut kyse, vaan kaasuun vastaamisesta ja viivalta irtoamisesta.
 
En itse ainakaan kovin mielelläni vaihtaisi takaisin pelkkään ICE autoon, vaikka tämän keskustelun väitteiden perusteella se on jokaisella mahdollisella tavalla ylivoimainen. Mitattiin sitten kiihtyvyyttä, reagointia tai muuten mukavuutta.
 
Sähköauto tai hybridi on varmasti erittäin hyvä auto ainakin kaupunkiajoon jossa on hidas nopeus ja paljon pysähdyksiä. Tuollaisessa ajossa varmasti tulee suurin säästö tai suurin hyöty.

Katsoin että esim Nissan Leaf on 109 hv ja melko painava, eli teho/painosuhde ei ole kovin hyvä. Siksi varmaan ei ole kauhea raketti ohituskiihtyvyydeltä, vaikkapa 80 -> 120 km/h. Mutta harvoimpa enää tuollaista kiihtyvyyttä edes tarvitsee (sakkoja korotettu ym).
 
Lähti vain näistä sinun tyypillisistä sähköautoilijoiden promoottorien väittämistä, mitkä harvoin pitävät totuudenmukaisesit paikkansa, kuten "hyvä kiihtyvyys", mitä lausuit sähköautojen suhteen,

Aika vankkaa väittämää sinulta sanoa, että väittämät sähköautoista harvoin pitävät totuudenmukaisesti paikkansa.
Mutta jätetään tämäkin yrityksesi loukkaavaan keskusteluun huomiotta.

En kuitenkaan nyt ihan pikaisesti etsimällä löytänyt, missä olisin kirjoittanut "hyvä kiihtyvyys", mutta jos olen kirjoittanut, niin sekin subjektiivisena kokemuksenani on paikkansa pitävä. Ioniqin kiihtyvyys on ihan hyvä ja minulle erittäin riittävä käytännön arkiajossa. Toki ihmettelin sen halukkuutta ruopia kitkarenkaillaan niin kovasti sekä luistoneston tapaa rajata kiihtyvyyttä hiukan turhankin paljon. Päällimäiseksi tuosta jäi sellainen ajatus, että alustan suunnnittelulla ja toteutuksella olisi voinut päästä parempaankin tulokseen. Leafinkin kiihtyvyys on omiin tarpeisiini ihan hyvä. BMW i3:sta jäi erinomaisen hyvän kiihtyvyyden mielikuva ja Teslan koeajot sitten veivätkin jo pohjan vannoutuneen motoristin ajatuksilta vahvasta kiihtyvyyden tunteesta. Ei tunnu enää prätkän kiihtyvyys miltään, kun on kokeillut Teslan kiihdytystä paikaltaan.

Ihan varmasti sähköautot häviävät 0-100 km/h useille saman hintaluokan autoille, paitsi Teslaa harva taitaa jättää. Siitä ei ole epäilystäkään, mutta se ei poista edelleenkään kokemustani, että kiihtyvät hyvin. Käytännön tilanteissa ainakin minulle riittävän hyvin. Eikä minulle ainakaan olennaista ole ne sekunnit, vaan se käytännön tunne. Siihen nyt riittää paljon Teslan Ludiakin vähempi.
 
En nyt tiedä, kannattaako tähän soppaan lusikkaa edes laittaa, mutta koska rekisteröidyin ihan vain tämän keskuttelun innoittamana, niin menköön..

Itse ajoin eilen ensimmäistä kertaa ikinä sähköautoa. (Okei, kerran olen 90-luvulla päässyt ABB:n protoa kokeilemaan niiden tehtaalla, mutta silloin en tajunnut autoista mitään.) Kyseessä oli Nissan Leaf ja halusin testata nimenomaan moottoritieominaisuuksia.

Kiihdytyskaistalla moottoritienopeuksiin ei mitään ongelmaa. Liikennevaloista lähti ihan jees, ei kukaan ainakaan nopeammin lähtenyt kertaakaan ja aina tuli gäppiä takana lähteneeseen. Jotenkin kiihtyvyys ei kuitenkaan tunnu missään. Luullakseni siksi, koska moottorin nousevien kierrosten ääntä ei ole, kuten polttomoottoriautoissa. Muutenkin nopeutta oli vaikea arvioida muuten kuin katsomalla mittaria. (Tosin käytin GPS:ää todellisen nopeuden mittaamiseen.) Siis tarkoitan, että vauhtia ja kiihtyvyyttä on vaikea arvioida, kun on tottunut kuulemaan sen moottorin äänestä.

Tulipa mieleeni, että onkohan Jani_ik ajellut vahingossa EKO-ajotilassa?? Eihän se silloin niin hyvin kiihdy.

24kWh akulla olevaa vanhempaa mallia testasin. En ole vielä laskenut kulutusarvioita, mutta itselläni proggiksena on löytää 100km:n työmatkaan moottoritietä pitkin halvin vaihtoehto. Eilisen perusteella sanoisin, että 30kWh:n akulla 100km moottoritietä ilman välilatauksia pakkasella 100km/h varmaan onnistuisi luotettavasti.

Suurempi kysymys on, miten lataus työpaikalla järjestyy (millä virralla?) ja kauanko täyden akun lataaminen siis vie. Mitä isompi akku, sitä kauemmin sitä lataa jos latausvirtaa ei voi kasvattaa.

Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että kun sekä kaasuautojen että sähköautojen hinnat ovat suhteessa korkeampia dieseleihin, niin vain sähköautolla on mahdollisuus päästä samaan tai alempaan hintaan per kilometri kuin dieselillä. Mutta kaikki riippuu siitä, miten arvioi jälleenmyyntiarvon sekä akun kulumisen. Niistä ei taida juurikaan tietoa ollakaan vielä eikähän kukaan osaa varmasti ennustaa, miten akkujen kehitys & hinnat etenee.

Siis kaipaisin _sähköautoa_ _käyttäviltä_ kokemusperäistä tietoa. Hybridin olen hylännyt vaihtoehtona: kallis hinta mutta puolet matkasta joka tapauksessa bensalla -> ei merkittävää säästöä matka-ajossa käsittääkseni.
 
Viimeksi muokattu:
Aika vankkaa väittämää sinulta sanoa, että väittämät sähköautoista harvoin pitävät totuudenmukaisesti paikkansa.
Mutta jätetään tämäkin yrityksesi loukkaavaan keskusteluun huomiotta.

En kuitenkaan nyt ihan pikaisesti etsimällä löytänyt, missä olisin kirjoittanut "hyvä kiihtyvyys", mutta jos olen kirjoittanut, niin sekin subjektiivisena kokemuksenani on paikkansa pitävä. Ioniqin kiihtyvyys on ihan hyvä ja minulle erittäin riittävä käytännön arkiajossa. Toki ihmettelin sen halukkuutta ruopia kitkarenkaillaan niin kovasti sekä luistoneston tapaa rajata kiihtyvyyttä hiukan turhankin paljon. Päällimäiseksi tuosta jäi sellainen ajatus, että alustan suunnnittelulla ja toteutuksella olisi voinut päästä parempaankin tulokseen. Leafinkin kiihtyvyys on omiin tarpeisiini ihan hyvä. BMW i3:sta jäi erinomaisen hyvän kiihtyvyyden mielikuva ja Teslan koeajot sitten veivätkin jo pohjan vannoutuneen motoristin ajatuksilta vahvasta kiihtyvyyden tunteesta. Ei tunnu enää prätkän kiihtyvyys miltään, kun on kokeillut Teslan kiihdytystä paikaltaan.

Ihan varmasti sähköautot häviävät 0-100 km/h useille saman hintaluokan autoille, paitsi Teslaa harva taitaa jättää. Siitä ei ole epäilystäkään, mutta se ei poista edelleenkään kokemustani, että kiihtyvät hyvin. Käytännön tilanteissa ainakin minulle riittävän hyvin. Eikä minulle ainakaan olennaista ole ne sekunnit, vaan se käytännön tunne. Siihen nyt riittää paljon Teslan Ludiakin vähempi.

Minulla on täysin samanlaisia kokemuksia sähköautoista yleisesti. Valoista lähtiessä sähkömoottorin tuoma etu välittömän väännön muodossa pistää hymyn huulille – jopa Toyotan hybridimalleissa. Ja tämän kokemuksen tueksi ei tarvi minkäänlaisia graafeja.
 
Jos tuota viestissä #518 postattua graafia katsoo, näkee siitä kyllä hyvin äkkiä muutaman asian:
1) Sähköauto reagoi kaasuun HUOMATTAVASTI nopeammin.

Ei pidä paikkansa graafin mukaan, koska aikaa ei ole määritelty, mutta se o mitä luultavemminkin sekunti, ja se on niin lyhyt aika ihmiselel valoissa, että jos sekunnin sisällä tulee vastetta enemmän jostain polttomoottoriautosta antaen vieläpä suuremman kiihtyvyyden, se vie tämän voiton. Vasteaikamittaushan tuossa graafissa on kyseessä, ja sähköauto vie vasteesta vain ensimmäiset 33% jos sitäkään, tällöin tuntuma vasteeseen on pinta-alaltaan polttomoottorin puolella. Ensimmäinen lupaus esivasteeseen käsiksi pääsemiseen ja tehoihin ei vielä riitä että auto itsessään olisi juurikaan paria senttiä pidemmälle liikkunut, kyllä vasteen määritelmään vaaditaan ihan auton liikettäkin ;)


Paljon on "graafissa pinta-alaa" ja käyrässä mittaa polttiksen käyrän vasemmalla puolella, ennen kuin polttiksen käyrä leikkaa sähköauton kiihtyvyyskäyrän. Vasemmalta graafia tulkiten pitkän aikaa sähköauto kiihtyy, kun taas polttis lähinnä saastuttaa ja meluaa ~paikallaan.

Eihän siellä ole oikeastaan mitään kotona, se sähköauton käyrä on polttiksen kanssa hyivn matalalla ja kertoo että pääsit nopeammin käsiksi tyyliin kymmeneen heppaan, mutta sehän ei merkitse mitään kun hetken päästä polttiksen suuremmat tehot tuleva peliin. Käyrien leikkauskohassa sähköautokaan ei ole liikkunut vielä minnekkään. Polttikset voi olla lähipäästöiltään myös nollatasoa.


2) Sähköauton kiihtyvyys on koko graafin ajan likipitäen vakio. Tuntuma lienee kuin lentokoneen lähtökiihdytyksessä, vauhtia kelautuu tasaiseen lisää ja maisema vaihtuu ilman vaihteenvaihtojen tuomia katkoja.

Eli kuminauhamainen tylsä kiihtyvyys missä kiihtyvyys ei kiihdy. Se on justiin aina saanut sapiskaa kaikissa koeajoraporteissa. Eipä sitä ekan sekunnin aikana polttomoottorissakaan nyt niin tule niitä katkoksia tai vaihteenvaihtoja ;)


3) Polttis liittyy bileisiin myöhässä, ja jaksaa hetkisen aikaansaada suurempaa kiihtyvyyttä kuin sähköauto, jonka jälkeen matkaa jatketaan ~saman kiihtyvyyden turvin. Ensin odotellaan että kone herää, sitten lyhyen hetken kiihtyvyyttä on pidon rajamaille, ja juuri kun homma alkaa maistua veto lakkaaa :).

Tämä sinun lausuma ei kyllä liity tuohon kuvaajaan mitenkään.


Polttis tuon mittelön esim. 0-100 tuossa vie, mutta aika lukutaidoton pitää olla jos ei tuosta graafista näe tuota kaasuun vastaamisen eroa sähkö vs. polttis. Mitä väliä jos se polttis sitten ennenpitkää, jossain vaiheessa, kiihtyykin paremmin - siitähän ei ollut kyse, vaan kaasuun vastaamisesta ja viivalta irtoamisesta.

Kuvaajassa ei ole tietääkseni kerrottu 0-100 mittelöä, tai edes 60 jalan mittelöä. Sähköautohan ei ole liikkunut tuossa vaiheessa viivalta vielä kokonaan minnekkään, joten ei nyt taas vääristellä asioita. Kaasun vaste ja viivalta irtoaminen on 2 täysin eri asiaa, ja viivalta irtomiasessa 60 jalan aikoja tarkasteltaessa sähköautohan ei pärjännyt, kuten jo aiemmin todettiin, joten olet nyt sekoittanut nämä 2 asiaa keskenään.
 
Aika vankkaa väittämää sinulta sanoa, että väittämät sähköautoista harvoin pitävät totuudenmukaisesti paikkansa.
Mutta jätetään tämäkin yrityksesi loukkaavaan keskusteluun huomiotta.

En kuitenkaan nyt ihan pikaisesti etsimällä löytänyt, missä olisin kirjoittanut "hyvä kiihtyvyys", mutta jos olen kirjoittanut, niin sekin subjektiivisena kokemuksenani on paikkansa pitävä. Ioniqin kiihtyvyys on ihan hyvä ja minulle erittäin riittävä käytännön arkiajossa. Toki ihmettelin sen halukkuutta ruopia kitkarenkaillaan niin kovasti sekä luistoneston tapaa rajata kiihtyvyyttä hiukan turhankin paljon. Päällimäiseksi tuosta jäi sellainen ajatus, että alustan suunnnittelulla ja toteutuksella olisi voinut päästä parempaankin tulokseen. Leafinkin kiihtyvyys on omiin tarpeisiini ihan hyvä. BMW i3:sta jäi erinomaisen hyvän kiihtyvyyden mielikuva ja Teslan koeajot sitten veivätkin jo pohjan vannoutuneen motoristin ajatuksilta vahvasta kiihtyvyyden tunteesta. Ei tunnu enää prätkän kiihtyvyys miltään, kun on kokeillut Teslan kiihdytystä paikaltaan.

Ihan varmasti sähköautot häviävät 0-100 km/h useille saman hintaluokan autoille, paitsi Teslaa harva taitaa jättää. Siitä ei ole epäilystäkään, mutta se ei poista edelleenkään kokemustani, että kiihtyvät hyvin. Käytännön tilanteissa ainakin minulle riittävän hyvin. Eikä minulle ainakaan olennaista ole ne sekunnit, vaan se käytännön tunne. Siihen nyt riittää paljon Teslan Ludiakin vähempi.

Rupean raportoimaan sinusta, jos ei tuo jatkuva kuvitteellinen lausuma, kuinka sinua on loukattu ei ala loppua. Et sinäkään siltä säästy ;) Ei tuossa ole mitään vankkaa väittämää, vaan asioita ihan normaalisit käyty läpi ja suhteutettu isompaan kuvaan, ja sähköautopromoottorit harvoin ovat rehellisiä -ethän sinäkään ole kun et suostu vertailemaan esim. käyttökustannuksia kaasuautoihin, tai kertomaan edes verrokkipolttisautoa, mihin vertaat Leafia.

Löydät omat viestisi omasta profiilistasi, missä olet tuon lausunut. Subjetivisimillahan on taas harvoin sijaa asiakeskustelussa. Jos ihmettelet 100 heppasen sähköauton halukkuutta ruopia renkaita talvella, tämähän silloin viittaa nimenoaman siihen että ainoat verrokkisi sähköautojen suhteen on ollut todellakin se litrainen Corsa, ja sitä aihetta välttelet kuin ruttoa. Fiat Punto 1.2 ei oikein jaksa ruopia renkaita talvella, 60 heppaa ja kaikki ;)

Käytännön tunne -argumentille ei hirveästi ole perusteita, kun käytännössä nuo ei kiihdy, ja suurempia kiihtyvyystuntemuksia tarjoilee polttomoottoriautot. Se jos sinä nyt erityisesti tykkäät jostain niin on ihan eri asia kuin faktat isommassa kuvassa. Saat ihan rauhassa tykätä sähkökamppeista ja niiden ajettavuudesta. (Ja niiden erittäin nopeasta pääsystä käsiksi kymmeneen hevosvoimaan jolla saat auton nokan ylös nopeammin kuin vastaavassa polttisetuvedossa)
 
Viimeksi muokattu:
Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että kun sekä kaasuautojen että sähköautojen hinnat ovat suhteessa korkeampia dieseleihin, niin vain sähköautolla on mahdollisuus päästä samaan tai alempaan hintaan per kilometri kuin dieselillä.

Tuo nyt on ihan pötyä. On moneen kertaan todettua että kaasuautot maksaa saman verran kuin bensa-autot, ja niillä on edullisimmat kilometrit suhteessa kun takaisinmaksuaikaakaan vaihtoehtoteknologiasta ei ole.
 
Ei pidä paikkansa graafin mukaan, koska aikaa ei ole määritelty, mutta se o mitä luultavemminkin sekunti,
Mistään ei voi päätellä että kyseessä on sekunti. Turhaa spekulaatiota ja arvuuttelua niinkuin suurin osa tekstistäsi muutenkin.


ja se on niin lyhyt aika ihmiselel valoissa, että jos sekunnin sisällä tulee vastetta enemmän jostain polttomoottoriautosta antaen vieläpä suuremman kiihtyvyyden, se vie tämän voiton.
Ja taas täällä vedellään jotain omia määritelmiä asioille. Tässä ketjussa on väitetty että sähköauto vastaa kaasuun nopeammin, ja irtoaa viivalta nopeammin. Graafi todistaa sen. Millään muulla ulinalla ei tässä ole merkitystä. Ei vaikka kuinka olisi mätäkaasut sekoittaneet pään siihen malliin että joku muu asia painaa jossain muualla enemmän. Fakta (esitetyn graafin valossa) on kiistämätön. Lopeta siis sen kiistäminen tai esitä vastakkaisia todisteita. Lähdeviitteetömät musta tuntuu -jutut ei ole todisteita.


Eihän siellä ole oikeastaan mitään kotona, se sähköauton käyrä on polttiksen kanssa hyivn matalalla ja kertoo että pääsit nopeammin käsiksi tyyliin kymmeneen heppaan, mutta sehän ei merkitse mitään kun hetken päästä polttiksen suuremmat tehot tuleva peliin.
Edelleenkään graafissa ei ole yksiköitä. "Käyrä on matalalla" ei ole argumentti. Tuossahan voi olla kiihtyvyyttä vaikka 2.5G. Lopeta se mutuilu.

Käyrien leikkauskohassa sähköautokaan ei ole liikkunut vielä minnekkään. Polttikset voi olla lähipäästöiltään myös nollatasoa.
Ja taas spekuloidaan faktojen ulkopuolelta. Käyrien leikkauskohdassa sähköauto on AIVAN VARMASTI liikkunut. Ja polttiksen päästöt voivat olla myös järjettömät. Niin lähi- kuin kokonaispäästötkin. Miten tämä tähän liittyy? Onko se seuraavaksi myös kaukaa meluton? Ja nopeampi viivalta jos ei ole katsomassa vierestä? Anna mun kaikki kestää :D

Eli kuminauhamainen tylsä kiihtyvyys missä kiihtyvyys ei kiihdy. Se on justiin aina saanut sapiskaa kaikissa koeajoraporteissa. Eipä sitä ekan sekunnin aikana polttomoottorissakaan nyt niin tule niitä katkoksia tai vaihteenvaihtoja ;)
Mielipideasia. Itse olen aina pitänyt jatkuvaa reilua, katkotonta kiihtyvyydentunnetta makeana. Ja edelleen tuo sekunti on jostain mätäkaasutehtaan soopaosastolta peräisin.


Kuvaajassa ei ole tietääkseni kerrottu 0-100 mittelöä, tai edes 60 jalan mittelöä. Sähköautohan ei ole liikkunut tuossa vaiheessa viivalta vielä kokonaan minnekkään, joten ei nyt taas vääristellä asioita. Kaasun vaste ja viivalta irtoaminen on 2 täysin eri asiaa, ja viivalta irtomiasessa 60 jalan aikoja tarkasteltaessa sähköautohan ei pärjännyt, kuten jo aiemmin todettiin, joten olet nyt sekoittanut nämä 2 asiaa keskenään.
KAS minäkö vääristelin asioita? NYTKÖ kuvaajassa ei olekaan yksiköitä? KAS KAS :D.

Se, että sähköauto ei tuossa ole liikkunut minnekään, on vain yksittäisen asiasta eksyneen inttäjän mielipide joka ei perustu mihinkään faktaan. Inttäjän, joka kuvittelee (kuvaajan mukaan) sähköauton kiihtyvän paikallaan huomattavan pitkän (kuvaajasta tulkiten) ajan. Kiihtyvyys on huima ja tasainen, mutta kappale nyt vaan on edelleen siellä viivalla. On se ihmeellinen vehje se sähköauto!

muok: typo
 
Tuo nyt on ihan pötyä. On moneen kertaan todettua että kaasuautot maksaa saman verran kuin bensa-autot, ja niillä on edullisimmat kilometrit suhteessa kun takaisinmaksuaikaakaan vaihtoehtoteknologiasta ei ole.

Niin, no vasta olen näihin vaihtoehtoihin tutustumassa ja eka laskelma vaikutti tuolta (paitsi Gasumin kk-hintatarjous on tosi hyvä). Joten provoilun sijaan laita vaikka linkki johonkin, missä se on todettu. Minua kiinnostaa kustannustehokkain vaihtoehto omaan tilanteeseeni ja olisin kiitollinen tiedon lähteille ohjaavista vinkeistä, ettei kaikkea tarvitse itse etsiä.

Muoks: Mieluusti sellaisia mahdollisimman hyvin perusteltuja laskelmia, jotta voi itse arvioida, miten eri ennakko-oletukset sopivat omaan tilanteeseen ja kuinka biasoitunut tai tarkoitushakuinen kyseinen laskelma mahdollisesti on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom