• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Pah, joku erikseen aseteltava virtakisko. Ehdin jo innostua induktiivisesta latauksesta ajon aikana, F-Zero-tyyliin:
F-Zero-10-300x262.png
 
Tulisipa noita I-Paceja johonkin kunnollisiin testeihin, jotta voisi lukea niistä vähän enemmän.

Pahoin pelkään, että Jaggella on vuosituotanto luokkaa satoja autoja viikossa ja saatavuus tulee olemaan huono sekä uutena, että joskus 3-4v päästä käytettynä.

Tietääkö joku, että onko autossa 3-vaiheinen lataus vai pitääkö kaikki latausteho syöttää yhdestä vaiheesta? Tehoahan luvataan 7.4kW, mutta pitääkö tuo kaikki syöttää yhdestä vaiheesta joka on aika ikävä lukema kotikäyttöä ajatellen.

edit: no infohan löytyi suoraan Jaguarin sivulta. Yhdellä vaiheella mennään, eli jos haluaa autoon syöttää enemmän kuin 2kW, niin jotain sähkötöitä pitää melkeimpä teettää...

Yleisemmin:

Joku saisi kehitellä aurinkosähkölaturin sähköautolle, mieluusti mallin jossa auton latausnopeus osaa seurata paneeleiden tuottoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan on aika järkevän hintainen ja näyttää hiton kätevältä jos auto vaan koskaan seisoo aurinkopaneeleiden vieressä.

Yleisesti pidän aurinkopaneeleita idioottimaisina Suomessa, koska sähkön kulutus keskittyy niin voimakkaasti talveen. Sähköautoilija lisää suhteessa paljon enemmän kesällä tapahtuvaa kulutusta, jolloin paneeleiden järkevyys kasvaa merkittävästi.

Oma anoppilani on Espanjassa ja kunhan jossain vaiheessa idioottipoliitikot saadaan siellä pois vallasta ja aurinkosähkövero pois, niin olen varmasti investoimassa katolle paneelijärjestelmää, ilmastointilaitteita (liian kalliita tällä hetkellä kun sähkö maksaa paljon Suomea enemmän ja palkat ovat paljon pienemmät sikäläisillä) ja sen kylkeen tuollainen olisi mitä täydellisin ratkaisu.
 
Ei suomessa ole mitään järkeä tuollaisessa auton aurinkopaneeleilla lataamisessa. Se vaan ei ole taloudellisesti järkevää eikä myöskään käytännöllistä.
 
Niin, sähkö on tosiaan Suomessa halpaa ja säästettävänä on maksimissaan ehkä 2000 kWh vuodessa, eli luokkaa 240-250e tjsp. Mitä se siirtomaksuineen nyt onkin.

10000km sähköjen latailu lienee about maksimi mitä enemmän ajava voi edes teoriassa kuvitella lataavansa vuodessa paneeleilla ja silloinkin pitäisi elämäntyylin osua todella hyvin siihen, että auto istuu laturissa aina keskipäivällä ja pitkää ajoa tulee iltaisin.

Normaalille käyttäjälle puhutaan kymppien tai max satasen säästöstä vuositasolla. Jos se aurinkopaneelijärjestelmä on jo olemassa, niin silloin tuollainen on minusta fiksu. Lisähinta vs. Tyhmä laturi kun on aika vähäinen.
 
Ja edelleenkään se sähkön hinta ei ole sähköautoissa todellakaan mikään ongelma. 60000km ajot 2e/100km hinnalla ovat yhteensä 1200e (kun näiden ajojen jälkeen auton arvonlasku saattaa olla esim. 20000e).

Eli johonkin aurinkopaneeleiden käyttöönottoon aikaansa käyttävä on ihan väärillä jäljillä ja keskittyy epäolennaisuuksiin. Jotta sähköautolla säästää mahdollisimman paljon, pitää keskittyä ajamaan sillä mahdollisimman paljon. Mitä vähemmän sähköautolla ajat, sitä vähemmän säästät.
 
Sähköautojen arvon lasku hidastuu jatkuvasti, eikä se nähdäkseni eroa merkittävästi saman hintaluokan polttiksien hintojen laskusta.

Toki sähkön hinnassa säästäminen on Suomessa ihan turhaa.
 
Arvonlaskua on mahdoton vielä arvioida. Akkujen koot ja tekniikka kasvavat nopeasti, niin veikkaan että 4-5v kuluttua nykyiset 40kWh vehkeet eivät paljoa väkeä kiinnosta, joten arvonlasku jatkuu toistaiseksi jyrkkänä.
 
Sähköautojen arvon lasku hidastuu jatkuvasti, eikä se nähdäkseni eroa merkittävästi saman hintaluokan polttiksien hintojen laskusta.

Toki sähkön hinnassa säästäminen on Suomessa ihan turhaa.
Jos vertaa vaikka 3 vuotta vanhoja sähköautoja (nissan leaf) ja saman ikäisiä muita Nissaneita, niin huomaa että kyllä sen sähkiksen hinta on laskenut aika selvästi enemmän.

Alk 15 000 € Myydään sähköautot - Nettiauto
Alk 14 200 € yksityiseltä Nissan vaihtoautot - Nettiauto
 
i-Pace @ Fully Charged


Tuo on kyllä kaikinpuolin onnistunut paketti.

Näyttää kyllä hyvältä. Sitten kun olisi vielä omassa elämässä tarvetta autolle niin paljon, että voisi mitenkään perustella jonkun tuollaisen (ja parkkipaikan) hommaamisen.

Myös videotuotannon laatu on aika mukavaa kun päjäyttää 4K youtuben telkkariin olkkarissa.
 
Ihan mielenkiintoinen auto, vaikka ulkonäkö on vähän erikoinen ja SUV-luokitus vähän kyseenalainen.

Hassu, etteivät vielä antaneet ajaa autolla ihan tiellä asti. Laatu ja käytettävyys varmasti ihan eri tasolla kuin Tesloissa.
 
Ihan mielenkiintoinen auto, vaikka ulkonäkö on vähän erikoinen ja SUV-luokitus vähän kyseenalainen.
Onhan tuossa videon mukaan kuitenkin samankokoiset sisätilat kuin Porsche Cayennessa ja maavaraakin näyttäisi kohtuullisesti olevan, niin pitäisin luokitusta ihan perusteltuna. Kieltämättä ulkonäkö on kyllä sangen erikoinen, ja sen perusteella kategorisointi tiettyyn autoluokkaan hankalan puoleista.
 
I-pace on kooltaan ja muodoltaan lähimpänä mm. BMW 5 GT -malleja oikeastaan pituutta lukuunottamatta. Eikä noita bemareitakaan SUV-autoiksi mielletä. I-pace on hyvin matala, 156cm (Cayenne 170cm) ja maavarakin ainoastaan 14cm Jaguarin sivujen mukaan (Cayenne 21cm).

I-Pacen luokittelu SUV:ksi on lähinnä markkinointikikka Jaguarilta.
 
Viimeksi muokattu:
I-pace on kooltaan ja muodoltaan lähimpänä mm. BMW 5 GT -malleja oikeastaan pituutta lukuunottamatta. Eikä noita bemareitakaan SUV-autoiksi mielletä. I-pace on hyvin matala, 156cm (Cayenne 170cm) ja maavarakin ainoastaan 14cm Jaguarin sivujen mukaan (Cayenne 21cm).

I-Pacen luokittelu SUV:ksi on lähinnä markkinointikikka Jaguarilta.
Toisaalta esim. Porche Macaniin verrattuna korkeutta on ”vain” 8cm vähemmän ja muutenkin mitat ovat lähempänä sitä. Minkä lisäksi nuo maasto-ominaisuudet ovat kyllä jotain mitä harvassa hatchbackissa löytyy.

Mikäs sen ”crossoverin” määritelmä on?
 
Uusi sähköajokki päästää kaikenikäiset kuskit kaupunkiliikenteeseen – ilman ajokorttia!

Siitä kopperoa, onhan siinä neljä pyörää ja koppa ympärillä:D

baf6b40e7559449089e7fb69df63c39a.jpg.webp


Sähköskoottereistaan kuulu Skand Oy tuo GoMotot esikoottuina Kiinasta ja teettää niiden täkäläiset varustelut Motor Powerilla Tampereella. Ensimmäiset tuotantokappaleet valmistuvat kuulemma kevään mittaan niin, että asiakastoimitukset voivat käynnistyä kesäkuussa.

Myyntiin on tulossa kaksi mallia. Peruspeli maksaa noin 3 500 euroa ja sen kehittyneempi, muun muassa lämmityslaitteella ja tehokkaammalla akulla varustettu versio noin 4 000 euroa.

Tämä kyllä lasketaan polkupyöräksi, ei korttia, ei vakuutuksia, ei ikärajaa.... Range 25-100km, mitä ei läytynyt uutisesta.
Ehkä tämä kuuluisi tuonnesähköfillari topikkiin, mutta kun neljä pyörää, niin pistetään tänne kuitenkin.

SÄHKÖAUTOILUA ILMAN AJOKORTTIA | Skand Oy
 
Olisi kiva tietää tarkemmin mitä ehtoja tuommoisen pitää täyttää.
Kohta sitten kävelytiet muuttuvat sähköistettyjen kartingautojen gp-radoiksi ja jalankulkijoiden nilkat vaarassa.
Tuon tiedon kerääminen olisi edellyttänyt tosiaan vaivalloista aloitusviestissä olleen linkin klikkaamista. Minä tein tuollaisen uroteon. Linkin takaa paljastui, että maksiminopeus 25 km/h ja leveys 80 cm, moottorin teho 1000 wattia. Ei tuo nyt sähköpolkupyörästä paljoa eroa, paitsi ettei tarvitse itse polkea ja on koppa ympärillä, ja että voi olla kyytiläinen takana (no voi tietysti pyörässäkin periaatteessa, mutta...). Kolaritilanteissa on tietysti enemmän massaa kuin fillaroijalla.
 
Olisi kiva tietää tarkemmin mitä ehtoja tuommoisen pitää täyttää.
Kohta sitten kävelytiet muuttuvat sähköistettyjen kartingautojen gp-radoiksi ja jalankulkijoiden nilkat vaarassa.
Eihän tuossa mitään sen kummempaa, samat säännöt kuin polkupyörille :D

Joten kovaa menoa vaan. Hintakin taitaa olla sama kuin hyvissä sähköpyörissä :)
 
Niin, kyseessä on tuon GoMoton tiedoista, ei koko tuon laitetyypin tiedoista. Esimerkiksi massat puuttuvat yms.
Trafi.fi - Sähköiset liikkumisvälineet
Kevyet sähköajoneuvot
Kevyitä sähköajoneuvoja ovat muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat ”Segway-tyyppiset” henkilökuljettimet, sähköpolkulaudat, yksinomaan iäkkäiden henkilöiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit, sähkörollaattorit sekä muut vastaavat ajoneuvot.

Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.

Etuvalo on pakollinen, mutta myös takavaloa olisi hyvä käyttää. Myös henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja, esimerkiksi otsalamppua voi hyvin käyttää ajovalona. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite ja heijastimet.

Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.

Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.
 
Tuoltakin puuttuvat kaikki mitat massoja myöten tuota leveyttä lukuunnottamatta (joka nähtävästi sekään ei ole oikein, kun tuo härpäke 930mm leveä.
Tuon vehkeeen painot on sen sivuilla:
Maksimikuorma (Kg) 125 Kg
Nettopaino (Kg) 175 Kg
 
Ajoneuvolaki on kyllä yllättävän summittainen tuon kevyen sähköajoneuvon määrittelyssä - teho alta kilowatti ja nopeus alle 25. maksimiteho varmaan rajaa laitteen kokoa ja massaa aika tehokkaasti.
 
Leveydessä ei todennäköisesti lasketa peilejä mukaan, kuten ei autoissakaan.
 
Eipä tuo nyt mitään kovin uutta ja mullistavaa tarjoa. Onhan noita seniorihäristimiä jo hyvän aikaa ollut ja aika vastaavilla spekseillä ne on. Nyt vain joku keksinyt alkaa markkinoida noita koppeja koko kansan kulkuneuvoiksi.
 
Ei kuulosta hyvältä teslan kannalta.

Minusta heidän pitäisi saada tänä vuonna ulos about 200 000 autoa joista about puolet 3:sia, mutta toistaiseksi noista lukemista ollaan kaukana.

Toivottavasti tilanne muuttuu näiden seisokkien jälkeen. Jos 100 000 3:sta ei tänä vuonna saada tehtaasta ulos, niin jonojen purkaminen kestää iäisyyden...
 
Ei ihan yllätä tämä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...a-autoa-voi-joutua-odottamaan-vuoden/ERDXRwBM

Tulee varmaan pahenemaan tilanne kun suosio kasvaa.

Suomen suosituinta lataushybridiautoa joutuu nyt odottamaan lähes vuoden. Asiakkaat kyselevät korvaavia malleja.

Täyssähköautojen ja hybridimallien kasvanut kysyntä näkyy Suomessa jo autojen todella pitkiksi venyneinä toimitusaikoina.

Autoa saa odottaa pian vuoden. Syynä on akkupula.

”Etenkin lataushybridien kysyntä on lähtenyt Suomessa todella kovaan kasvuun. Täyssähköautojen myyntiä sen sijaan hidastaa latausinfran keskeneräisyys”, sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Oululainen yrittäjä Tapio Karppinen osti viime vuoden syyskuun ensimmäisenä päivänä Suomen myydyimmän lataushybridin Mercedes-Benz-katumaasturi GLC:n, mutta autoa ei ole vieläkään toimitettu.

”Auton luovutuksen viimeinen takaraja oli 28. maaliskuuta, mutta autosta ei ole tietoakaan. Autoa kasataan kuulemma Saksassa, mutta akuista on pula”, Karppinen ihmettelee.

”Tilanne on autokauppiaalle kestämätön, jos asiakas joutuu odottamaan uutta autoa lähes vuoden. Teemme tappiota, kun kaupan yhteydessä tuleva vaihtoauto arvioidaan kauppahetken hintaan, mutta uuden auton ostaja ajaa vaihdokilla pitkään uutta odotellessa, jolloin vaihtoauton arvo laskee”, sanoo automyyjä Miikka Mustonen Koillismaan Autosta.

”Ei tällaisia kauppoja kärsi pienen autokaupan kovin monta tehdä”, hän lisää.

”Tilanne on todella valitettava. Nyt uusia Mercedes-Benz GLC -hybridimallin kauppoja ei voi tehdä. Tänä vuonna myytyjä autoja tullaan rekisteröimään edelleen tämän vuoden aikana. Seuraavat tulevien kauppojen toimitukset ovat vuonna 2019”, sanoo Vehon henkilöautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Myös Koski vahvistaa syyksi sen, että akkuvalmistajan kuluvan vuoden kapasiteetti on varattu.

”Moni autonostaja valitsee Mersun sijaan toisen merkin, sillä ei kukaan jaksa noin pitkään uutta autoa odottaa. Meillä tilanne näkyy kasvavana Volvon XC 60 -lastaushybridien myyntinä”, sanoo Autotalo Wetterin toimitusjohtaja Aarne Simula.

Wetteri myy Mercedeksen lisäksi lähes kaikkia uusia automerkkejä lukuun ottamatta VW-konsernin tuotteita.

Simula uskoo, että Volvosta tulee tänä vuonna Suomen eniten ostettu lataushybridi.

”Peräti 40 prosenttia meillä tänä vuonna myydyistä XC 60-malleista on ollut lataushybridejä. Se on yllättävää, vaikka auton hinta on melko korkea, noin 70 000 euroa”, Simula sanoo.

Tilanne on autokauppiaalle kestämätön, jos asiakas joutuu odottamaan uutta autoa lähes vuoden.”

Miikka Mustonen, automyyjä, Koillismaan Auto

Myynnissä 30 hybridimallia
Rekisteröinnit. Suomessa ensirekisteröitiin Trafin tilastojen mukaan viime vuonna yli 2 500 hybridiautoa, joihin voi ladata sähköä verkosta. Täyssähköautoja ensirekisteröitiin viime vuonna 502.

Valikoima. Viime vuonna tehtiin autokaupat yli 30 erilaisesta hybridimallista. Myydyin oli Mercedeksen GLC 350E, jota myytiin 500 kappaletta. Kaikkiaan Mercedeksen eri hybridejä myytiin yhteensä 600 kappaletta. Toisena oli BMW 566 myydyllä hybridimallilla ja kolmantena Volvo vähän yli 500 hybridillä.

Autoliiton toimitusjohtaja Rissa arvioi, että autoteollisuus ei ole riittävästi varautunut sähköautojen kysynnän kasvuun, mikä näkyy nyt akkujen toimitusvaikeuksina.

Norjassa on Rissan mukaan jo noin 140 000 sähköautoa.

”Olemme laskeneet, että Norjan valtio tukee sähköauton ostajaa kolmen vuoden aikana noin 18 000 eurolla. Myös meillä sähköautojen kysyntä räjähtäisi, jos valtio tukisi niiden hankintaa Norjan tavoin”, Rissa sanoo.

Škodan lataushybridi Škoda Superb tulee myyntiin vasta ensi vuonna. Sen sijaan Skodan Kodiaq-mallista ei tule vielä hybridiversiota.

”Akkujen saatavuus ei ole Škodan kohdalla millään tavalla kyseessä, vaan Superb tulee kauppoihin suunnitelman mukaisesti ensi vuonna”, Škodan Suomen-johtaja Jussi Kostiainen sanoo.

Škodaa Oulun seudulla myyvän Autotalo Wetterin automyyjä Marita Savelan mukaan asiakkaat ovat kyselleet Škodan hybridimalleja.

”Moni onkin hybridimallien puuttuessa ostanut Škodan kaasuauton. Niitä on Oulun seudulla myyty todella paljon sen jälkeen, kun Oulun Jätehuollon Ruskon jätteenkäsittelyasemalle avattiin biokaasun tankkauspiste”, Savela sanoo.

Pörhön autoliike on varautunut hybridien kysyntään varaamalla autoja tuotannosta hyvissä ajoin, kertoo Volkswagenin myyntijohtaja Jarmo Tikkanen.

Tikkasen mukaan lataushybridien toimitusajat ovat venyneet noin neljään kuukauteen.
 
@Sähköautoileva motoristi Sulla varmaankin on suositus hyvästä (hiljainen ja energiatehokas) kitkarenkaasta (näin kesän kynnyksellä).

Esim. Nokian R2 205/55R16 jossa B- energialuokka ja 72dB tai Goodyear ULTRAGRIP ICE 2 jossa C- energialuokka ja 65dB.
Mitkä kitkat itselläsi on?
 
Uuteen Leafiin paremmin sopiva rengaskoko olisi 205/60 16, jos vaan mahtuu pyörimään. Ja Nokian R3 olisi uudempi malli. Sitä vaan ei taida saada tuossa koossa. 60 on lähes sama koko kuin kesärenkaissa. Ainoastaan 1 km/h isommat nuo 16 tuumaiset, eli luultavasti ihan ok, kun maavara ei pienene niillä. 55 on sitten pienempi koko.

Ainakin tuota jälkimmäistä löytyi tuossa koossa.
101€ Rengas Goodyear Ultra Grip ICE 2 205/60 R16 96T XL - 1001 Renkaat
 
@Sähköautoileva motoristi Sulla varmaankin on suositus hyvästä (hiljainen ja energiatehokas) kitkarenkaasta (näin kesän kynnyksellä).

Esim. Nokian R2 205/55R16 jossa B- energialuokka ja 72dB tai Goodyear ULTRAGRIP ICE 2 jossa C- energialuokka ja 65dB.
Mitkä kitkat itselläsi on?
Kokemusta on mm Nokian kitkoista.
Tuo Nokian Hakkapeliitta R3 - Pohjoista mukavuutta / Nokian Renkaat valitseisin nyt.
Näyttäisi että originaali kesäkummi Contin Eco koossa 215/50-17 kuluttaisi jokin verran enemmän kuin Nokian kitka 205/55-16.
Tuolla Nokia kitkalla oli myös hiljaisempi kuin kesäkumeilla.

Olennaista sähkikseen minulla on:
- pieni vierintävastus
- hiljaisuus
- ja tietenkin hyvät pito ym ominaisuudet

Noissa kumeissa kannattaa katsoa vielä myös ne loput merkinnät ja EU-merkinnät. Samasta kumista ja koosta löytyi kesäkumiksi Nokian Hakka Greenistä A ja heikomman vierintävastuksen versiot. Kulutusero oli yllättävän suuri. Päädyin ostamaan vanhaan Leafiini W-nopeusluokan kumit :-) Olis kestänyt vähän isommankin vauhdin :-)
 
Uuteen Leafiin paremmin sopiva rengaskoko olisi 205/60 16, jos vaan mahtuu pyörimään. Ja Nokian R3 olisi uudempi malli. Sitä vaan ei taida saada tuossa koossa. 60 on lähes sama koko kuin kesärenkaissa. Ainoastaan 1 km/h isommat nuo 16 tuumaiset, eli luultavasti ihan ok, kun maavara ei pienene niillä. 55 on sitten pienempi koko.

Ainakin tuota jälkimmäistä löytyi tuossa koossa.
101€ Rengas Goodyear Ultra Grip ICE 2 205/60 R16 96T XL - 1001 Renkaat
215/50-17 kesäkumi tuntuu olevan max-kokoinen Leaf 40kWh:hon. Tuokin pari kertaa jossain tilanteessa hiukan raapaissut sisälokaria. Minä en yhtään osaa sanoa miten siihen suhtautuu tuo 205/60-16.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuolle pyörän koon maksimoimiseen jokin perusteltu syy, vai ihan ulkonäön takia?
 
Onko tuolle pyörän koon maksimoimiseen jokin perusteltu syy, vai ihan ulkonäön takia?
Ainakin itsellä ei ole tavoite koon maksimointiin, vaan ennemmin päinvastoin.

195/60-17 olisi ehkä optimi.
  • Pienempi kulutus -olettaen löytyvän A-energialuokan kumin
  • Vierintäkehä pienentää mittarivirhettä. Nimittäin 205/55–16 kitkoilla se on uudessakin Leafissa älyttömän iso. Noin 10% luokkaa. Nyt kesäkumeilla 215/50-16 se on ”enää” 5% luokkaa. Ei tuo virhe ole oikeasti haitannut, kun niin nopeasti jokainen osaa laskea sen vaikutuksen ja ajaa oikeita nopeuksia käyttäen.
Edit:
Ai niin, tuossa uudessa on sen verran voimaa, että 215 leveäkin antautuu pahasti luistolle kiivaammissa lähdöissä. Ehkä se jollekin voi perustella leveyden kasvatusta kulutuksen kasvun hinnalla. En tosin ole tuon suuntaista ajattelua nähnyt Leafisteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuolle pyörän koon maksimoimiseen jokin perusteltu syy, vai ihan ulkonäön takia?
Omasta mielestä ulkonäön ja maavaran takia 205/60 16 olisi parempi. Lisäksi nopeusmittari ei heitä niin paljon kuin 55 renkailla ja muutenkin 60 olisi lähempänä oikeata kokoa kuin 55. Miinuksena 60 profiilia ei ole myynnissä ihan kaikista rengas malleista.

Jossain autoissahan 16 on pienempi koko ja 17 isompi, eli isommilla saa enemmän maavaraa ja myös näyttävyyttä autoon.

Itsellä on autossa alkuperäinen 205/60 16 koko. Paitsi joku neropatti on laittanut talvirenkaisiin väärän koon 205/55 16, joka on siis "selvästi" pienempi.

Muut vaihtoehtoiset koot on 215/50 17 ja 225/45 18.
 
Ja Nokian R3 olisi uudempi malli.
Tuo R3 olikin hyvä vinkki.:tup: Ne pitäisi tulla mukana, kun nyt uusi Ioniq electric on laitettu tilaukseen. Pitäisi tulla syyskuussa.:)

En kuitenkaan ostanut omaa, vaan vuokraan OP-kulun kautta 48kk: si (36kk on minimivuokrausaika valtion hankintatue saamiseksi). Emäntä ei oikeen innostunut omasta, kun kuuli mitä vaihtoajoakku maksaa eli reilun $16000 (+asennus päälle ja vaikkakin autoissa on pitkä akkutakuu).

Nyt voikin suunnitella nykyisen "tärpätti ruiskun" myyntiä.:tup:
 
En kuitenkaan ostanut omaa, vaan vuokraan OP-kulun kautta 48kk: si (36kk on minimivuokrausaika valtion hankintatue saamiseksi). Emäntä ei oikeen innostunut omasta, kun kuuli mitä vaihtoajoakku maksaa eli reilun $16000 (+asennus päälle ja vaikkakin autoissa on pitkä akkutakuu).


Mitäs tuollaiselle jäi kuukausihintaa sitten lopulta?
 
Onko noista Hyundaista edes tietoa, että miten nuo akut sulavat? Leaffeissa ongelmia oli ensimmäisissä 24kwh malleissa etenkin kuumassa ilmastossa ja samaten 30kWh mallien akun kuluminen vaikuttaa paljon nopeammalta kuin noiden viimeisten 24kWh mallien akuissa.

Uuden leaffin tilanne jää nähtäväksi, mutta hirveän hyvältä tuo ei näytä kun aktiivista jäähdytystä ei ole. Toivottavasti sentään Nissanin uusi akkukemia sentään kestää syklejä hyvin. Pitänee odotella ainakin vuosi, että saadaan enemmän ajavilta jotain tilastoja ev-foorumeille.
 
Uudessa 40kWh Leafissa on suoja, että akun lataus hidastuu, jos ladataan monta kertaa peräkkäin pikalaturissa. Eli siis lataus hidastuu normaalista, mutta akku ei kärsi.

Sitten taas vanhassa 30kWh Leafissa tuollaista suojaa ei ole, mutta lataus on nopea. Ja 24kWh Leafissa tuollaista akun lahoamista ei ole.

Ioniq ev:n akusta ei ole oikein kerrottu. Ilmeisesti toimii ihan hyvin.
 
Mitäs tuollaiselle jäi kuukausihintaa sitten lopulta?
Kk- maksun määrä riippuu sopparista, sopimusaika, km/kk, auton varustelu ja OP: n palvelupaketista (Kulku vai kulku premium).
Itselle riitti perus kulku- paketti jossa auton käyttö, huollot ja korjaukset, normaalikuluminen esim. renkaat (talvi & kesä), ja katsastus kuuluu hintaan. Auto pitää vain viedä itse huoltoon /katsastukseen, Op- maksaa kulut. Vuosittainen käyttömaksu/ vero pitää itse maksaa.

Alkaen Ioniq 462€/kk (tuossa on huomioitu hankintatuki ja Hyundain -500€)
OP Kulku - Hyundai IONIQ electric

Kk- maksua voi alentaa ennakkomaksulla esim. nykyisestä autosta saaduilla euroilla. Niin aion myös itse vielä tehdä, kun luovutusaika lähestyy.
Käytännössä maksan sopimuksen aikana noin puolet ko. auton uuden hinnasta ko. varusteilla.

Sieltä myös esim.
Tesla alkaen 1304€/kk
OP Kulku - Tesla Model S
Yli 50t€ autoihin ei saa valtion tukea.

Autoja heillä ei ole varastossa, vaan ne tilataan.
Onko noista Hyundaista edes tietoa, että miten nuo akut sulavat?
Uudessa 40kWh Leafissa on suoja, että akun lataus hidastuu, jos ladataan monta kertaa peräkkäin pikalaturissa. Eli siis lataus hidastuu normaalista, mutta akku ei kärsi.
Kyllä kaikki akut menettävät kapasitettiaan vanhetessaan esim. varaustaso laskee täydestä nopeammin aluksi vrt. uuteen akkuun. Ioniq: n manuaalissakin sanotaan että iän myötä akkukapasiteetti laskee.
Vaikuttaa tietty enemmän pienemmissä akuissa.

Lisäys:
Uuden Leaf: in akkutakuu:
Uusi Nissan LEAF tarjoaa 8 vuoden tai 160 000 km:n akkutakuun, riippuen siitä kumpi tulee ensin täyteen. Takuu on voimassa, jos akun kapasiteetti laskee tänä aikana kojelaudalla näkyvästä 12 palkista alle 9 palkkiin.

Ioniq: in akkutakuu: myös 8v tai 200 000km.
 
Viimeksi muokattu:
Kk- maksun määrä riippuu sopparista, sopimusaika, km/kk, auton varustelu ja OP: n palvelupaketista (Kulku vai kulku premium).
Itselle riitti perus kulku- paketti jossa auton käyttö, huollot ja korjaukset, normaalikuluminen esim. renkaat (talvi & kesä), ja katsastus kuuluu hintaan. Auto pitää vain viedä itse huoltoon /katsastukseen, Op- maksaa kulut. Vuosittainen käyttömaksu/ vero pitää itse maksaa.

Alkaen Ioniq 462€/kk (tuossa on huomioitu hankintatuki ja Hyundain -500€)
OP Kulku - Hyundai IONIQ electric

Kk- maksua voi alentaa ennakkomaksulla esim. nykyisestä autosta saaduilla euroilla. Niin aion myös itse vielä tehdä, kun luovutusaika lähestyy.
Käytännössä maksan sopimuksen aikana noin puolet ko. auton uuden hinnasta ko. varusteilla.

Sieltä myös esim.
Tesla alkaen 1304€/kk
OP Kulku - Tesla Model S
Yli 50t€ autoihin ei saa valtion tukea.

Autoja heillä ei ole varastossa, vaan ne tilataan.

Kyllä kaikki akut menettävät kapasitettiaan vanhetessaan esim. varaustaso laskee täydestä nopeammin aluksi vrt. uuteen akkuun. Ioniq: n manuaalissakin sanotaan että iän myötä akkukapasiteetti laskee.
Vaikuttaa tietty enemmän pienemmissä akuissa.

Lisäys:
Uuden Leaf: in akkutakuu:
Uusi Nissan LEAF tarjoaa 8 vuoden tai 160 000 km:n akkutakuun, riippuen siitä kumpi tulee ensin täyteen. Takuu on voimassa, jos akun kapasiteetti laskee tänä aikana kojelaudalla näkyvästä 12 palkista alle 9 palkkiin.

Ioniq: in akkutakuu: myös 8v tai 200 000km.
Ioniq ev on varmasti ihan järki ostos. Itse ehkä ostaisin uutena, mutta onnistuuhan tuo vuokrauskin näppärästi OP:n kautta.

Uudessa 40kWh Leafissa on kuulemma ilmennyt akun kuumentumista ja tuohan hidastaa akun lataamista ja kuluttaa myös akkua paljon, eli akku saattaa hajota ennen aikojaan? Lisäksi pikalataus on kalliimpaa, kun lataus tapahtuu hitaammin kuin pitäisi. Tulevassa 60kWh Leafissa onkin sitten jo parempi LG:n valmistama akku.
 
Laskuttaako nuo julkiset pikalaturit edelleen latausajan mukaan? Koskahan ne tajuaa alkaa laskuttamaan ladatun sähkön mukaan?
 
Ioniq ev on varmasti ihan järki ostos. Itse ehkä ostaisin uutena, mutta onnistuuhan tuo vuokrauskin näppärästi OP:n kautta.
Niin, tulee nuo OP: n vuokraamatkin uusina suoraan tehtaalta (autonmyyjältä tilattuna). Kyllä omaa ja vuokrattua vertailtiin ja aika yksiin se menee kokonaishinnan suhteen.
Ei sillä akulla niin merkitystä tässä ole, mutta siinä olisi ilmeisesti nestejäähdytetty se akku.
Tulevassa ev-Konassa on myös nestejäähdytys akuille.
 
Niin, tulee nuo OP: n vuokraamatkin uusina suoraan tehtaalta (autonmyyjältä tilattuna). Kyllä omaa ja vuokrattua vertailtiin ja aika yksiin se menee kokonaishinnan suhteen.
Tulevassa ev-Konassa on myös nestejäähdytys akuille.
Ja eikös op:n vuokraaman ioniqin saa halutessaan ostettua itselleen, kun vuodet tulee täyteen? Ainakin noita vuokrattuja Tesloja on ostettu itselle tavallaan uudelleen, koska sen Teslan arvo onkin ollut aika korkea ja autoon on oltu lisäksi tyytyväisiä. Teslassa tosin yleensä iso 85kWh akku, eikä mitään kilpailijaa ole vielä markkinoilla. Eli hintakin säilyy oikeastaan ihmeen hyvin. Pitkä takuu sille voimalinjalle ja akulle on myös plussa, taisi olla 8 vuotta.

Ioniqin akkutakuu 8v tai 200tkm kuulostaa ihan hyvälle. Saisi ajaa 25tkm vuodessa.
 
Laskuttaako nuo julkiset pikalaturit edelleen latausajan mukaan? Koskahan ne tajuaa alkaa laskuttamaan ladatun sähkön mukaan?
Ilmeisesti laskuttavat latausajan mukaan. Eli mitä nopeampi lataus autossa, niin sitä halvempaa.

Tuossa yksi esimerkki. Sovelluksella 0.2€/min. Tuo ilmeisesti 500V 125A CCS. Itsellä ei hajua mitä tarkoittaa :) Sama teho: A - CHAdeMO.

ABC CarWash xxxxxxxx F125
B - CCS
CCS
SMS 0,25€ / min RFID and APP 0,20€ / min.

Screenshot_2018-04-26-12-17-11-428_com.hsv.freeadblockerbrowser.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom