- Liittynyt
- 16.12.2016
- Viestejä
- 885
Tuo on käypä, jos haluaa vuokrata latausasemaa myös muille, kun sis. kuukausimaksun.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Tuo on käypä, jos haluaa vuokrata latausasemaa myös muille, kun sis. kuukausimaksun.
Pah, joku erikseen aseteltava virtakisko. Ehdin jo innostua induktiivisesta latauksesta ajon aikana, F-Zero-tyyliin:
...
Joku saisi kehitellä aurinkosähkölaturin sähköautolle, mieluusti mallin jossa auton latausnopeus osaa seurata paneeleiden tuottoa.
Jos vertaa vaikka 3 vuotta vanhoja sähköautoja (nissan leaf) ja saman ikäisiä muita Nissaneita, niin huomaa että kyllä sen sähkiksen hinta on laskenut aika selvästi enemmän.Sähköautojen arvon lasku hidastuu jatkuvasti, eikä se nähdäkseni eroa merkittävästi saman hintaluokan polttiksien hintojen laskusta.
Toki sähkön hinnassa säästäminen on Suomessa ihan turhaa.
i-Pace @ Fully Charged
Tuo on kyllä kaikinpuolin onnistunut paketti.
Onhan tuossa videon mukaan kuitenkin samankokoiset sisätilat kuin Porsche Cayennessa ja maavaraakin näyttäisi kohtuullisesti olevan, niin pitäisin luokitusta ihan perusteltuna. Kieltämättä ulkonäkö on kyllä sangen erikoinen, ja sen perusteella kategorisointi tiettyyn autoluokkaan hankalan puoleista.Ihan mielenkiintoinen auto, vaikka ulkonäkö on vähän erikoinen ja SUV-luokitus vähän kyseenalainen.
Toisaalta esim. Porche Macaniin verrattuna korkeutta on ”vain” 8cm vähemmän ja muutenkin mitat ovat lähempänä sitä. Minkä lisäksi nuo maasto-ominaisuudet ovat kyllä jotain mitä harvassa hatchbackissa löytyy.I-pace on kooltaan ja muodoltaan lähimpänä mm. BMW 5 GT -malleja oikeastaan pituutta lukuunottamatta. Eikä noita bemareitakaan SUV-autoiksi mielletä. I-pace on hyvin matala, 156cm (Cayenne 170cm) ja maavarakin ainoastaan 14cm Jaguarin sivujen mukaan (Cayenne 21cm).
I-Pacen luokittelu SUV:ksi on lähinnä markkinointikikka Jaguarilta.
Sähköskoottereistaan kuulu Skand Oy tuo GoMotot esikoottuina Kiinasta ja teettää niiden täkäläiset varustelut Motor Powerilla Tampereella. Ensimmäiset tuotantokappaleet valmistuvat kuulemma kevään mittaan niin, että asiakastoimitukset voivat käynnistyä kesäkuussa.
Myyntiin on tulossa kaksi mallia. Peruspeli maksaa noin 3 500 euroa ja sen kehittyneempi, muun muassa lämmityslaitteella ja tehokkaammalla akulla varustettu versio noin 4 000 euroa.
Tuon tiedon kerääminen olisi edellyttänyt tosiaan vaivalloista aloitusviestissä olleen linkin klikkaamista. Minä tein tuollaisen uroteon. Linkin takaa paljastui, että maksiminopeus 25 km/h ja leveys 80 cm, moottorin teho 1000 wattia. Ei tuo nyt sähköpolkupyörästä paljoa eroa, paitsi ettei tarvitse itse polkea ja on koppa ympärillä, ja että voi olla kyytiläinen takana (no voi tietysti pyörässäkin periaatteessa, mutta...). Kolaritilanteissa on tietysti enemmän massaa kuin fillaroijalla.Olisi kiva tietää tarkemmin mitä ehtoja tuommoisen pitää täyttää.
Kohta sitten kävelytiet muuttuvat sähköistettyjen kartingautojen gp-radoiksi ja jalankulkijoiden nilkat vaarassa.
Eihän tuossa mitään sen kummempaa, samat säännöt kuin polkupyörilleOlisi kiva tietää tarkemmin mitä ehtoja tuommoisen pitää täyttää.
Kohta sitten kävelytiet muuttuvat sähköistettyjen kartingautojen gp-radoiksi ja jalankulkijoiden nilkat vaarassa.
Trafi.fi - Sähköiset liikkumisvälineetNiin, kyseessä on tuon GoMoton tiedoista, ei koko tuon laitetyypin tiedoista. Esimerkiksi massat puuttuvat yms.
Kevyet sähköajoneuvot
Kevyitä sähköajoneuvoja ovat muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat ”Segway-tyyppiset” henkilökuljettimet, sähköpolkulaudat, yksinomaan iäkkäiden henkilöiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit, sähkörollaattorit sekä muut vastaavat ajoneuvot.
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.
Etuvalo on pakollinen, mutta myös takavaloa olisi hyvä käyttää. Myös henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja, esimerkiksi otsalamppua voi hyvin käyttää ajovalona. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite ja heijastimet.
Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.
Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.
Tuon vehkeeen painot on sen sivuilla:Tuoltakin puuttuvat kaikki mitat massoja myöten tuota leveyttä lukuunnottamatta (joka nähtävästi sekään ei ole oikein, kun tuo härpäke 930mm leveä.
Pitäisin kyllä ihan mahdollisena, että itse ajoneuvoluokka ei välttämättä aseta rajaa, koska tehoa on niin vähän.Tuon vehkeeen painot on sen sivuilla:
Maksimikuorma (Kg) 125 Kg
Nettopaino (Kg) 175 Kg
Kokemusta on mm Nokian kitkoista.@Sähköautoileva motoristi Sulla varmaankin on suositus hyvästä (hiljainen ja energiatehokas) kitkarenkaasta (näin kesän kynnyksellä).
Esim. Nokian R2 205/55R16 jossa B- energialuokka ja 72dB tai Goodyear ULTRAGRIP ICE 2 jossa C- energialuokka ja 65dB.
Mitkä kitkat itselläsi on?
215/50-17 kesäkumi tuntuu olevan max-kokoinen Leaf 40kWh:hon. Tuokin pari kertaa jossain tilanteessa hiukan raapaissut sisälokaria. Minä en yhtään osaa sanoa miten siihen suhtautuu tuo 205/60-16.Uuteen Leafiin paremmin sopiva rengaskoko olisi 205/60 16, jos vaan mahtuu pyörimään. Ja Nokian R3 olisi uudempi malli. Sitä vaan ei taida saada tuossa koossa. 60 on lähes sama koko kuin kesärenkaissa. Ainoastaan 1 km/h isommat nuo 16 tuumaiset, eli luultavasti ihan ok, kun maavara ei pienene niillä. 55 on sitten pienempi koko.
Ainakin tuota jälkimmäistä löytyi tuossa koossa.
101€ Rengas Goodyear Ultra Grip ICE 2 205/60 R16 96T XL - 1001 Renkaat
Ainakin itsellä ei ole tavoite koon maksimointiin, vaan ennemmin päinvastoin.Onko tuolle pyörän koon maksimoimiseen jokin perusteltu syy, vai ihan ulkonäön takia?
Omasta mielestä ulkonäön ja maavaran takia 205/60 16 olisi parempi. Lisäksi nopeusmittari ei heitä niin paljon kuin 55 renkailla ja muutenkin 60 olisi lähempänä oikeata kokoa kuin 55. Miinuksena 60 profiilia ei ole myynnissä ihan kaikista rengas malleista.Onko tuolle pyörän koon maksimoimiseen jokin perusteltu syy, vai ihan ulkonäön takia?
Ja Nokian R3 olisi uudempi malli.
Tuo R3 olikin hyvä vinkki. Ne pitäisi tulla mukana, kun nyt uusi Ioniq electric on laitettu tilaukseen. Pitäisi tulla syyskuussa.Kokemusta on mm Nokian kitkoista.
Tuo Nokian Hakkapeliitta R3 - Pohjoista mukavuutta / Nokian Renkaat valitseisin nyt.
En kuitenkaan ostanut omaa, vaan vuokraan OP-kulun kautta 48kk: si (36kk on minimivuokrausaika valtion hankintatue saamiseksi). Emäntä ei oikeen innostunut omasta, kun kuuli mitä vaihtoajoakku maksaa eli reilun $16000 (+asennus päälle ja vaikkakin autoissa on pitkä akkutakuu).
Kk- maksun määrä riippuu sopparista, sopimusaika, km/kk, auton varustelu ja OP: n palvelupaketista (Kulku vai kulku premium).Mitäs tuollaiselle jäi kuukausihintaa sitten lopulta?
Onko noista Hyundaista edes tietoa, että miten nuo akut sulavat?
Kyllä kaikki akut menettävät kapasitettiaan vanhetessaan esim. varaustaso laskee täydestä nopeammin aluksi vrt. uuteen akkuun. Ioniq: n manuaalissakin sanotaan että iän myötä akkukapasiteetti laskee.Uudessa 40kWh Leafissa on suoja, että akun lataus hidastuu, jos ladataan monta kertaa peräkkäin pikalaturissa. Eli siis lataus hidastuu normaalista, mutta akku ei kärsi.
Ioniq ev on varmasti ihan järki ostos. Itse ehkä ostaisin uutena, mutta onnistuuhan tuo vuokrauskin näppärästi OP:n kautta.Kk- maksun määrä riippuu sopparista, sopimusaika, km/kk, auton varustelu ja OP: n palvelupaketista (Kulku vai kulku premium).
Itselle riitti perus kulku- paketti jossa auton käyttö, huollot ja korjaukset, normaalikuluminen esim. renkaat (talvi & kesä), ja katsastus kuuluu hintaan. Auto pitää vain viedä itse huoltoon /katsastukseen, Op- maksaa kulut. Vuosittainen käyttömaksu/ vero pitää itse maksaa.
Alkaen Ioniq 462€/kk (tuossa on huomioitu hankintatuki ja Hyundain -500€)
OP Kulku - Hyundai IONIQ electric
Kk- maksua voi alentaa ennakkomaksulla esim. nykyisestä autosta saaduilla euroilla. Niin aion myös itse vielä tehdä, kun luovutusaika lähestyy.
Käytännössä maksan sopimuksen aikana noin puolet ko. auton uuden hinnasta ko. varusteilla.
Sieltä myös esim.
Tesla alkaen 1304€/kk
OP Kulku - Tesla Model S
Yli 50t€ autoihin ei saa valtion tukea.
Autoja heillä ei ole varastossa, vaan ne tilataan.
Kyllä kaikki akut menettävät kapasitettiaan vanhetessaan esim. varaustaso laskee täydestä nopeammin aluksi vrt. uuteen akkuun. Ioniq: n manuaalissakin sanotaan että iän myötä akkukapasiteetti laskee.
Vaikuttaa tietty enemmän pienemmissä akuissa.
Lisäys:
Uuden Leaf: in akkutakuu:
Uusi Nissan LEAF tarjoaa 8 vuoden tai 160 000 km:n akkutakuun, riippuen siitä kumpi tulee ensin täyteen. Takuu on voimassa, jos akun kapasiteetti laskee tänä aikana kojelaudalla näkyvästä 12 palkista alle 9 palkkiin.
Ioniq: in akkutakuu: myös 8v tai 200 000km.
Niin, tulee nuo OP: n vuokraamatkin uusina suoraan tehtaalta (autonmyyjältä tilattuna). Kyllä omaa ja vuokrattua vertailtiin ja aika yksiin se menee kokonaishinnan suhteen.Ioniq ev on varmasti ihan järki ostos. Itse ehkä ostaisin uutena, mutta onnistuuhan tuo vuokrauskin näppärästi OP:n kautta.
Tulevassa ev-Konassa on myös nestejäähdytys akuille.Ei sillä akulla niin merkitystä tässä ole, mutta siinä olisi ilmeisesti nestejäähdytetty se akku.
Ja eikös op:n vuokraaman ioniqin saa halutessaan ostettua itselleen, kun vuodet tulee täyteen? Ainakin noita vuokrattuja Tesloja on ostettu itselle tavallaan uudelleen, koska sen Teslan arvo onkin ollut aika korkea ja autoon on oltu lisäksi tyytyväisiä. Teslassa tosin yleensä iso 85kWh akku, eikä mitään kilpailijaa ole vielä markkinoilla. Eli hintakin säilyy oikeastaan ihmeen hyvin. Pitkä takuu sille voimalinjalle ja akulle on myös plussa, taisi olla 8 vuotta.Niin, tulee nuo OP: n vuokraamatkin uusina suoraan tehtaalta (autonmyyjältä tilattuna). Kyllä omaa ja vuokrattua vertailtiin ja aika yksiin se menee kokonaishinnan suhteen.
Tulevassa ev-Konassa on myös nestejäähdytys akuille.
Ilmeisesti laskuttavat latausajan mukaan. Eli mitä nopeampi lataus autossa, niin sitä halvempaa.Laskuttaako nuo julkiset pikalaturit edelleen latausajan mukaan? Koskahan ne tajuaa alkaa laskuttamaan ladatun sähkön mukaan?
Ei voi ostaa, se on sopimuksessa mainittu.Ja eikös op:n vuokraaman ioniqin saa halutessaan ostettua itselleen, kun vuodet tulee täyteen?