Keskustelua hybridiautoista

Tarkoitin juuri tuota vauhdista kiihdyttämistä, vaikka 80-120. Siinä laatikko vaihtaa tietysti pienempää vaihdetta, kun painaa kaasun pohjaan. Mielestäni yksi sähköauton isoimmista plussista tulee tuossa esiin. Toki manuaalilla voi ennakoida ja vaihtaa vaihdetta, tai automaatilla tiputtaa vaihteita sopivasti pienemmälle.

Tuo on kyllä totta ja olen samaa mieltä, että sähköauton paras puoli on vaihteiston puuttuminen. Huomaa juuri tuollaisessa tilanteessa, jossa pitää saada lisää tehoa nopeasti. Automaatti alkaa arpoa pienempää ja manuaalilla saa ruveta itse hakemaan pienempää kun ei kiihtyvyys riitä. Toki auto sport-tilassa saa voimaa nopeasti ulos, mutta se taas näkyy kulutuksessa.

Sähköautossa yhdistyy siis normaalin ajomoodin ja sport-moodin parhaat puolet. Välitön teho, mutta pieni kulutus.
 
Joo, ei siitä kymmenkertaista eroa kyllä tullut...

Kuinka monessa hommassa paino on rajoittava tekijä? Joka tapauksessa muskin nuppi ei oikein sovellu eurooppaan pelkästään sen pituuden vuoksi. Normaalit vaunut ovat liian pitkiä tuon kanssa?

Tuolla: https://cdn.teslarati.com/wp-conten...semi-500-mile-range-acceleration-spy-shot.jpg on tuo semin kuva, eikä se mitenkään kovin pitkältä vaikuta. Tuosta on tietysti hieman vaikea sanoa miten tuo rakentuu, mutta en usko että olisi mitenkään kummoinen homma järjestellä tuo eurooppalaisen mitoituksen mukaiseksi, periaatteessa pelkkä taaimman akselin poisraapaisu riitttäisi, mutta tuossa Teslassa taitaa olla puolet tehosta siellä taka-akselissa..

Huomasin muuten että tuo on sinkku pyörillä. Näyttäisi että siinä on 385 tai kenties 425 takarenkaat. Jonkunverran noita on tarjolla, mutta vaikka ne pienentävätkin vierintävastusta, ne ovat ilmeisesti kuitenkin käytännössä kalliimmat käyttää. Sinkkupyörät rajoittavat myös massoja.

Tietysti myös vajailla painoilla ajetaan, mutta tavoite on kyllä täysi kantavuuskuorma tai laatikko ääriään myöten täyteen. Kalliiksi käytännössä tulee myös se jos liikenteessä on auto joka ei kykenekään kuljettamaan normaalia kärryä, vaan aina pitää hienosäätää ja tutkia että onko juuri tämä kyseinen kuorma tälle autolle sopiva, rekkaveturit ovat hyvin samanlaisen muotin mukaisia. Lähinnä pääasiassa ulkomaanliikennettä ajavissa autoissa käytetään kaksiakselisia kesympiä vetureita. Ehkä jotain siitä kantavuuden metsästyksestä kertoo se että niihin laitetaan alumiinivanteita. Pelkästään ulkonäkösyiden takia voisi kyllä metallivanteenkin kromata, kun muododssa ei ole varsinaista eroa, toisaalta aluvanteitakin on ihan samanlaisena perus mattaharmaana kuin rautapyöriäkin. Ei noista alupalloista tule kuin parinsadan kilon painoetu autoon.
 
Eiköhän järkevät rengasvamlistajat tee sellaisia kumeja jotka tuon kestää. Nokialta näyttäisi olevan R2 kitkaa 88q ja hakka green kesärengas 88q xl merkinnöillä tuossa koossa.
 
155/70R19. Kyllä se renkaan läpimitta on kymmenisen prosenttia suurempi kuin tyypillisesti tuon kokoluokan autoissa.

Mitähän mahtaa olla rengaspaineet? Eiköhän tuostakin napakan ajettavan saa, jos paineita on joku 5-7 bar ja rullaa varmasti kevyesti.
 
BMW i3 19" ja 20" renkailla näyttää 2.3 bar edessä ja 2.8 bar takana. Kuormatuna molempiin +0.2 bar.
Takarenkaiksi käy myös 175/60R19, tai sitten nuo 155/70.
 
Kävin tänään ottamassa kuivatyypit uudesta Leaf: ista. Laadukkaan oloinen ja viihtyisä sisältä, isompi ulkoa kuin odotin kuvien perusteella (autoja oli sisällä vain 1 kpl, taisi olla visia tai acenta versio):
uc

uc

uc

Täytyy käydä koeajamassa toinen kerta.
 
Ihan tyylikkään näköinen tuo uusi Nissan Leaf. Toinen vertailupari voisi olla ioniq ev. Hyandai on ilmeisesti parantanut tuotantoa ja toimitusvaikeuksia ei taida olla enää juurikaan.
 
Voin kuvitella miltä nuo valkoiset istuimet näyttäisivät parin vuoden jälkeen omassa rähmäkäpäläkäytössäni.... Mutta toki tämä on näyttelyyn tarkoitettu kuosi, ei arkiseen kahvin imeytykseen.
 
Jotenkin ottaa ikävästi silmään tuo etumaskin latausluukku.
Se näyttäisi istuvan todella huonosti siinä, mielestäni ihan fiksunnäköinen jos saadaan symmetrisesti toisen reunan feikkiluukun pokkausten kanssa, mutta nyt näyttää tökerölle. Raot epätasaiset ja näyttäisi pullistuvan alareunan keskeltä ulospäin, ihan kuin välissä olisi jotain. Toivottavasti on vain preli-mallin valuvikoja.
 
Sähköautojen myynti on ollut aika nihkeää, vaikka auton saakin nyt 2000 euroa halvemmalla.
Sähköautoilun tueksi Suomessakin otettiin vuoden alussa käyttöön sähköauton 2000 euron suuruinen hankintatuki. Sen lisäksi päästöperusteinen autovero tuottaa sähköautoille käytännössä suuren hintaedun. Mitä näistä sähköautoilun tukimuodoista on Suomessa seurannut tämän vuoden autokaupassa? Ei yhtään mitään. Tammi-helmikuussa Suomessa on rekisteröity tasan yhtä monta sähköautoa kuin viime vuoden tammi-helmikuussa: kokonaista 73 kappaletta. Se on alle neljä promillea koko automyynnistä.
Edes kahden tonnin hankintatuki ei auta - sähköauto ei vaan kuluttajalle kelpaa
 
Tarjonnan ollessa edelleen mitä on en ihmettele. Palataan aiheeseen tuolla loppupuolella tuota hankintatukikampanjaa (2021 loppuun asti). Itse todennäköisesti tulen hyödyntämään.
 
Jaguarilla on ainakin sähköautolle jo hinta, mutta eihän siihen tietysti tukea saa, koska on yli 50 t€. Myös Audin sähkis tulee olemaan kallis. Opel Corsa ev tulee ilmeisesti 2019 ja sen hinta on luultavasti samaa luokkaa kuin Renault Zoe:ssa. Hyundai Kona taitaa olla samaa kokoluokkaa myös, mutta hinnoista ei ole vielä kerrottu.

Jaguar SUV mallit:
E-pace 37 900 €
F-pace 59 900 €
I-pace sähköauto 84 400 €
 
Viimeksi muokattu:
Toki pitää ottaa huomioon, että sähköauto ei vaadi yhtä paljon huoltoa tuolla 100tkm matkalla ja polttoainekulut myös.

Parilla kilolla ostaa melkein autoon kuin autoon huoltosopparin joka on "kaikki sisältyy" 100 tkm ajalle. Joten vaikka sähköautoa huoltaa hieman vähemmän, niin ero korkeintaan satasia.
 
Toki pitää ottaa huomioon, että sähköauto ei vaadi yhtä paljon huoltoa tuolla 100tkm matkalla ja polttoainekulut myös.

Sähköllä ajettaessa esim. 2000€ menee sähköön jos, kulutus 20kwh/100km, sähkö 0.10€/kwh. Oletus, että lataat kotona tuohon hintaan.

Bensalla 8400€, bensa 1.4€/l ja kulutus 6 litraa.

Kuin myös pitää ottaa huomioon sähköauton valtavasti suurempi arvonalenema. Siinä kohtaa kun siitä bensa Focuksesta on kymppi sulanut hinnasta pois niin sähköauton kohdalla tuohon saa laittaa lähes kakkosen kertoimeksi. Kyllä se vaan niin on, että toistaiseksi uutta ostaessa sähköautoa ei saa millään matematiikalla kannattavaksi.
 
Jos sähköauton halutaan yleistyvän vaatii se paljon asioita tässä maassa.

Latausinfra pitää olla massiivisesti vielä isompi(pikalataus) ja sen ongelmat korjata. Mitä on foorumeilla lukenut, niin varsinkin CCS-lataus kärsii ongelmista. Ei pelaa aina. Vika ei ole autoissa, vaan latureissa tai niiden softassa.

Ei vetokoukkua tarjolla niille jotka sitä tarvitsee. Tesla model X ja Jaguarin I-pace(max 750kg) ovat ainoat vaihtoehdot.

Ei farmaria saatavilla ollenkaan. Melkoisen iso puute. Muutenkin mallisto on suppea.

Hinta. Vaikka esim. nissan leaf on myydyin sähköauto, niin onhan se todella hinnakas auto. Sama pätee kaikkiin muihin myös. Joku renault zoe, joka verrattavissa clioon kokonsa puolesta, niin onhan tuo hinta korkea.

Suurin ongelma on silti oman kokemukseni perusteella TIEDON puute autoilijoiden keskuudessa. Samoihin stereotypioihin törmää jatkuvasti. "Ei pärjää pakkasella", "Ei sitä voi ladata kotona" jne. jne.
Henkilö joka pärjäisi sähköauton kanssa ei sitä harkitse, koska ei tiedä tarpeeksi asiasta ja kun naaman eteen lyödään hinnasto jossa auto yli 40t€(esim. e-golf) verrattuna bensalla käyvään ~30t€, niin kyllähän sitä hinnanero väkisin kääntää edun bensa-autolle, vaikka sähköauton käyttökulut ovat huomattavasti pienemmät.
Noista vähän kalliimmista malleista Volvo oli eniten myyty viime vuonna, yhteensä 8910 autoa, josta V90 2362 autoa. Skodaa ja Qashqaita on myyty tosi paljon.
Volvo V90 47 300 €
Uusi Nissan Leaf 35 900 €
Skoda Octavia farkku 22 800 €
Nissan Qashqai 23 000 €
Tesla on eniten myyty sähköauto 248 kpl, S:n hinta noin 90 000 €.
Paremmin Leafin kokoinen Nissan Pulsar 18 200 €.

Voisikin melkein sanoa että polttis x2 on sähköauto. Toki kalliimmassa ja akun takia painavammassa autossa on myös jotain huollettavaa. Sähköauton korkeamman hinnan takia käyttökulut ovat tietysti samassa suhteessa isommat arvonaleneman takia. Lisäksi valtio saa paljon vähemmän verotuloja. Tulevaisuudessa autoilu siis kallistuu, koska verotulot muuten laskevat.

Eli siis sähköautolla pitää ajaa paljon joka vuosi, että säästöä tulee. Myös diesel on tässä aika hyvä, koska ei tarvitse ladata autoa. Uudehkoja mutta käytettyjä dieseleitä tuodaankin paljon suomeen, koska auton arvo on kukkarolle sopivampi ja kysyntää riittää paljon.

Esim vanhuksillahan olisi rahaa ostaa sähköauto, mutta ajavat niin vähän, että ideassa ei taida olla järkeä? Paitsi Model S:n tai X:n voisi hankkia vain tehojen takia. Jaguar i-pace on nopea ja nelivetoinen myös.
 
Eiköhän tämä hintaero hupene aika nopeastikkin kun kilpailu alkaa oikeasti, esim. Toyotan sähkistä odottelen mielenkiinnolla koska tuon kokoiselta toimijalta joka on keskittyny tavis autoihin voisi odottaa hinnan olevan kohdillaan.
 
Onneksi osoitit sentään kylmää faktaa datan muodossa tuohon väittämäsi pohjalle, muuten tuota voisi kutsua pelkäksi mutuiluksi.
Onhan tuo ihan tiedossa oleva juttu, että sähköauton hinta sulaa todella nopeasti. Ei siis pidä arvoaan mitenkään erityisen hyvin.

Esimerkkinä vaikka Leaf tuli myyntiin 24 kWh akulla ja nyt pienin akku on 40 kWh. 2019 pitäisi tulla myös 60 kWh akku Leafiin saataville.

Pienempi Hyundai Kona tulee 40 kWh ja 64 kWh malleilla myyntiin.
Sähköistä arkesi – Hyundai Kona Electric täydentää malliston

6 vuotta vanhaa Leafia saa 15 900€
Nissan Leaf vaihtoautot - Nettiauto
Vastaavasti 2012 automaatti Nissania alk 12 700 €
Nissan vaihtoautot
Sähkö Nissania saa siis aika edullisesti? Vaikka auto onkin ollut uutena "tosi kallis".
 
Eiköhän tämä hintaero hupene aika nopeastikkin kun kilpailu alkaa oikeasti, esim. Toyotan sähkistä odottelen mielenkiinnolla koska tuon kokoiselta toimijalta joka on keskittyny tavis autoihin voisi odottaa hinnan olevan kohdillaan.
Toyotan Yaris ja Auris hybridit on kyllä suht halpoja ja myös haluttuja.

VW:n hintoja vertaalla voisi veikata myös Toyotan sähkärin hintaa.
Golf GTE (204hv) ladattava 41 800 €
e-Golf (136hv) 42 600 €

Toyota Prius ladattava (122hv) 39 700 €
Sähköauto 40 500 €?

ioniq ladattava 33 000 €
Ioniq ev 37 000 € (28 kWh akku)
Leaf oli jotain samaa luokkaa hinnaltaan.

Niin siis, toki Toyotakin haluaa sähköautoillaan katetta. Plus toki vihreyttä ja hypeä myös :)
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi osoitit sentään kylmää faktaa datan muodossa tuohon väittämäsi pohjalle, muuten tuota voisi kutsua pelkäksi mutuiluksi.

Nettiauto on täynnä sitä dataa, jos sitä kaipaat. Otetaan vaikka Leaf esimerkiksi niin -17 vuosimallin 30 kWh akulla olevaa alle 10tkm ajettua autoa saa jo alle 30ke:llä, niin ihan mukavasti on vuodessa arvo sulanut kun uusi malli julkistettiin. Sitten vähän vanhempaa -15 mallin 24 kWh akulla olevaa saa taas ~30tkm ajettuna alle 20ke:llä. Siinä on kilometreillä jo melkoisesti hintaa, vaikka lataisi kaiken sähkön ilmaiseksi eikä tekisi ensimmäistäkään huoltoa. Sähköautojen kehitys on tällä hetkellä sen verran kovaa, että käytetyissa on jo aika rankka kulutuselektroniikan efekti hinnoissa mukana, vanhan arvo sulaa silmissä kun tulee jatkuvasti entistä parempaa tekniikkaa saataville.
 
Olikohan niin, että varsinkin Teslassa se hinnan pudotus on todella raju ainakin kotimaassaan. En ole hirveän innostuneesti selaillut näin persaukisena käytettyjä Tesloja Suomen nettiautosta, mutta kuva siitä on suunnilleen että Teslan ostaakseen tarvii olla rikas, mutta käytettynä sekään ei riitä. Aika rajuja Teslan huoltohinnat jos ei mene takuun piikkiin ja vikalistat S ja X malleissa on aika pitkiä.

Käytännössä Tesla on monopolisoinut huollot eikä kovin paljoa ole muutenkaan sähköautoihin erikoistuneita kolmannen osapuolen puljuja. Nekään ei saa Tesla-osia, koska Tesla ei niitä myy kellekään muulle.

Lisäksi Tesla ei anna huoltohistoriaa autosta eikä kerro onko TSB alaisia huoltoja tehty autoon aiemmin jos kysyy. TSB sisältäviä vikoja voi olla että on korjattu tai sitten ei ja mikäli käytetyn auton myyjällä ei ole paperilla kaikkia tehtyjä huoltoja niin ei voi tietää varmaksi onko jotkut takuun alaisina olleet viat korjattu ennen määräaikaa.

Tuo tekee Tesloista paalukamaa takuun jälkeen ellei ole keräilijä tai riittävän rikas tehdäkseen perushuollot (erittäin yleiset kahvan hajoamiset: tonnin laaki, yleisesti hajoavat voimalinjat, esim moottori: useita tuhansia per nurkka). Käytännössä huollot on halpoja takuun ajan, mutta sen jälkeen omistat yhden laaduttomimmista autoista, jonka huollot kilpailee superautojen kanssa hinnoiltaan.
 
Viimeksi muokattu:

Norjassa vissii vähän tungosta huoltoon, jos kerran kuukausien jono ei kiirreelisiin huoltoihin. :D
 
(erittäin yleiset kahvan hajoamiset: tonnin laaki, yleisesti hajoavat voimalinjat, esim moottori: useita tuhansia per nurkka). Käytännössä huollot on halpoja takuun ajan, mutta sen jälkeen omistat yhden laaduttomimmista autoista, jonka huollot kilpailee superautojen kanssa hinnoiltaan.

Kun meillä köyhillä on varaa Teslaan tarpeeksi vanhana, niin ei taida esim tuo ovenkahvan korjaaminen tonnia maksaa vaikka takuu olisi ummessa.



Kuinka monta drive unit -rikkoa sinulla on henkilökohtaisesti tiedossa? Minulla on sellainen mutu, että ongelma koski alkupään takavetoja lähinnä. En ole aivan varma onko sittenkään sen yleisempää kuin. Esim VW Groupin alle 100 tkm 5000-6000 e konerempat tai DSG-hajoamiset. Minun lähipiirissä mm näistä kahdesta jälkimmäisestä aika karut kokemukset.

Sinänsä huollothan ei Teslassa pakosti maksa edes takuuaikana km kohden juuri mitään, koska Teslalla takuun säilyminen ei edellytä säännöllisiä huoltoja.

En kuitenkaan yritä väittää Teslaa ongelmattomaksi tai halvaksi ylläpitää vanhemmiten. Sangen usein omakohtaisestikin tullut esim Bemarin kanssa todettua, että uutena kallis auto on tosi kallis ylläpitää käytettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka monta drive unit -rikkoa sinulla on henkilökohtaisesti tiedossa? Minulla on sellainen mutu, että ongelma koski alkupään takavetoja lähinnä. En ole aivan varma onko sittenkään sen yleisempää kuin.

Noita drive unit -rikkoja on ollut kyllä muissakin kuin takavedoissa, mm. yhdellä youtuberilla meni kolme neljästä vaihtoon kerralla (toki yksittäinen esimerkki). Tuo taitaa vaan olla yksi yleisimmistä ongelmista, mitä Tesloista on löytynyt. Tuosta oli maininta yhden Tesla-tuberin videossa vasta, että valtaosalla suosituimmista tubereista löytyy video aiheesta kun oma auto on lavalla.

Voi olla, että tässä on myös sama efekti kuin VAG:in konerempoissa. Ongelmat on yleisiä, mutta ei niin pahoja kuin mielikuvat antaa ilmi. Vain tyytymättömät huutelee.

Esim VW Groupin alle 100 tkm 5000-6000 e konerempat tai DSG-hajoamiset. Minun lähipiirissä mm näistä kahdesta jälkimmäisestä aika karut kokemukset.
En kuitenkaan yritä väittää Teslaa ongelmattomaksi tai halvaksi ylläpitää vanhemmiten. Sangen usein omakohtaisestikin tullut esim Bemarin kanssa todettua, että uutena kallis auto on tosi kallis ylläpitää käytettynä.

Ei ollut tarkoitus mitenkään alleviivata Teslan heikkoutta verrattuna muihin autoihin, lähinnä kärjistäen teroittaa laatuongelmia lisättynä teknologiateollisuuden rahastusmallilla mikä eroaa kohtuullisesti autoteollisuudesta.

Fanitan itsekin Teslaa ja VAG:in Audeja, mutta pakko myös todeta näiden sudenkuopat. Sen mitä olen yhden jenkkilän DIY Tesla-korjaajan videoita katsonut, niin noiden tee-se-itse -korjaaminen on aika next level -tasoa verrattuna vaikkapa VAG-autojen korjaamiseen. Toistaiseksi on aika hankalaa saada second hand osia, varsinkin elektroniikkaa ja niiden paritukseen vaadittavat välineet on toistaiseksi harvinaisempia. Lisäksi Tesla voi etänä estää toiminnan halutessaan.
 
Noita drive unit -rikkoja on ollut kyllä muissakin kuin takavedoissa, mm. yhdellä youtuberilla meni kolme neljästä vaihtoon kerralla (toki yksittäinen esimerkki). T
Siis nyt en aivan ymmärrä, mistä neljästä meni kolme rikki?
Eikös neliveto Teslassa ole 2xDrive Unit. Yksi edessä ja toinen takana ja takavedossa vain yksi?

Esim tuolla on takavedon DriveUnitin anatomia isoin otsikoin.
Takaa eteenpäin katsottaessa vasemmalla on sähkömoottori ja oikealla invertteri ja välissä perä tai miksi sitä kiinteää välitystä nyt sitten pitääkään kutsua.

Tesla Model S Drive Unit Replacement by the Numbers
 
Viimeksi muokattu:
Turhaa whataboutismia volkkarista. Pointti oli Teslan paska laatu. Ihan yhtä paljon täällä Volkkariakin mollataan, jos nyt siitä haluaa keskustella.
Juu sori, tarkoitukseni ei ollut VW Groupiakaan mollata saati ohjata keskustelua enempää siihen suuntaan. My bad.

Mun pointtini oli oikeastaan yrittää kysyä, että onko sinulla jotain omakohtaista kokemusta Teslan laadusta?
Kuten oikeastaan kirjoitit itsekin, netin keskusteluiden perusteella voi tehdä aika harhaanjohtavan ylilyövän heikon kuvankin jonkun auton laadusta. Ja siksi nostin VW Groupin ongelmat rinnalle. Itse arvelen sen(kin) olevan ylihypetetty ongelma netissä. Yleensä niillä omistajilla, joilla esim Tesla tai VW Groupin laite toimii, ei ole tarvetta sitä julistella netissä.

Ja siis vielä haluan todeta, että minulla itsellä ei ole Teslan omistamisesta kokemusta, joten en yritä myöskään sitä laadukkaaksi perustella. Puolestani siis saa olla mitä on. Todennäköisesti nyt maanantaina tulevan Leaf 40 kWh:n vaihdan noin 3 vuoden päästä käytettyyn Teslaan ja ainakaan itseäni ei pelota lainkaan sellaisen ostaminen. Tai sitten ostan jonkun muun.
 
Juu, lähinnä tarkoitin sitä että noissa hajoamisissa on säännönmukaisuus, eikä ne hajoa vaan huonon tuurin vuoksi.
No todentaisitko nyt sitten jollain tilastolla sen säännönmukaisuuden esim Drive Unittien tai kahvojen hajoamisesta? Ja siis olen samaa mieltä (mutu), että heikkouttaan ne ovat hajonneet mitkä ovat rikki menneet.
 
Siis nyt en aivan ymmärrä, mistä neljästä meni kolme rikki?
Eikös neliveto Teslassa ole 2xDrive Unit. Yksi edessä ja toinen takana ja takavedossa vain yksi?

Esim tuolla on takavedon DriveUnitin anatomia isoin otsikoin.
Takaa eteenpäin katsottaessa vasemmalla on sähkömoottori ja oikealla invertteri ja välissä perä tai miksi sitä kiinteää välitystä nyt sitten pitääkään kutsua.

Tesla Model S Drive Unit Replacement by the Numbers

Heikosti editoin tekstiäni. Siis neljästä korjaukseen menneestä kolme rikki eli meni kokonaan vaihtoon.
 
Muita silloin tällöin hajoavia on kai ollut se keskinäyttö, ohjaustehostin ja ehkä oli myös latausliitin. Käytetyissä varmaan joutuu varautua jonkun paikan mahdolliseen rikkoontumiseen. Myös akku voisi mennä "oikosulkuun", eli jotain vikaa voi siihenkin tulla. Sen verran uutta tekniikkaa, että jotkut ehkä joutuvat beta testaajiksi ja hyvällä tuurilla ei :)

Autoillahan ei ole vielä kovin paljoa ajettu. Enimmillään noin 250 tkm. Vielä on yli puolet matkaa oman 406:n 525t kilsaan.
 
Muita silloin tällöin hajoavia on kai ollut se keskinäyttö, ohjaustehostin ja ehkä oli myös latausliitin. Käytetyissä varmaan joutuu varautua jonkun paikan mahdolliseen rikkoontumiseen. Myös akku voisi mennä "oikosulkuun", eli jotain vikaa voi siihenkin tulla. Sen verran uutta tekniikkaa, että jotkut ehkä joutuvat beta testaajiksi ja hyvällä tuurilla ei :)

Autoillahan ei ole vielä kovin paljoa ajettu. Enimmillään noin 250 tkm. Vielä on yli puolet matkaa oman 406:n 525t kilsaan.
300 000 miles jää vielä 45 tkm tuosta pösöstä :)
A Tesla Model S hits 300,000 miles in just 2 years – saving an estimated $60,000 on fuel and maintenance

Taisi tässä kotimaisessa 400 000 km ajetussa olla vähän laittamista matkan varrella ja siis jäi vielä tuossa vaiheessa vielä 125tkm jälkeen.
Finnish Tesla Model S taxi driver crosses 400,000 km, 93% of battery life remains
 
Kannattaa huomioida Teslan aika rajallinen takuu. Akku+voimansiirto on pitkällä, mutta muuten auton takuu on 4v/80tkm, paljon ajavalle loppuu nopeaan.
 
Eurooppalainen 2v ilman kilometrirajaa on ihan perus, PSA, Renault ja SEAT on pidentäneet 3-5v rajoitetuilla kilometrillä, Fordilla maksullista lisätakuuta... Hyundai ja Ssangyong 5v ilman rajoja, Jaguar 3v.
 
Tuossa oli tuo vähän vanhempi juttu 260 tkm taksista, joka on otettu käyttöön joulukuussa 2014.

Ovenkahvat x2, yht 2400 €
Ohjaustehostin 6000 €
Latausportti 2500 €
Takakelkka 3000 €
Yksi Drive unit vaihdettu takuuseen, 0 €

0-260 000 km huoltokulut yhteensä 13 900 €. Lisäksi normaali määräaikaishuolto tehty 80 tkm välein. Iso huolto taitaa olla $850?

Akku on alkuperäinen, mutta sitäkin on huollettu matkan varrella. (260-400tkm), 0 €

Akussa sen sijaan oli ikävämpi ongelma, Nyyssönen kertoo. ”Auton järjestelmä näytti toimintamatkaksi 60 kilometriä, vaikka akku oli oikeasti tyhjä. Se ei myöskään ottanut latausta vastaan. Sain vara-akun siksi aikaa, kun tuo akku lähetettiin Hollantiin korjattavaksi. Muuten autossa on ollut koko ajan sama akku.”

Nyyssönen on huoltanut autoaan 80 tuhannen kilometrin välein, mutta on myös joutunut käymään huollossa useamminkin. Muun muassa ulos ponnahtavat ovenkahvat on vaihdettu kuljettajan sekä oikeanpuoleisen takaoven osalta sillä niitä ei enää saanut ulkopuolelta auki mekanismin mentyä rikki. Ovet saatiin auki kuitenkin sisäpuolelta. Päivä kuulemma alkoi apukuskin paikalta kömpien kuskin paikalle ja asiakkaita otettiin autoon avaamalla takaovi sisäpuolelta. Lounaan aikana ovi tai ikkuna joko jätettiin auki, tai sitten aina apukuskin puolelta sisään. Nämä korjattiin saman viikon aikana kun rikkoontuminen tapahtui. Korjauspäivänä auto vietiin Teslan huoltoon ja se saatiin saman päivän aikana korjattuna takaisin. Nämä olivat hänellä sellaisia joita takuu ei enää korvannut siinä vaiheessa. Korjauskustannus oli noin 1200 euroa (sis. alv 24%) per kahvaelementti.

Autonvaihto on kuulemma ollut mielessä toukokuussa 2016, kun ohjaustehostin meni rikki, ja kun hän kuuli hinnan mitä sen korjaaminen maksaisi. Ohjaustehostin ja kaksi johtosarjaa, jotka siihen pitäisi vaihtaa, maksoivat yhteensä 7000 euroa. Kun toisessa johtosarjassa ei ollut kuulemma vikaa, niin hän päätti vaihdattaa vain yhden johtosarjan, joten korjaustoimenpiteet maksoivat yhteensä 6000 euroa.

Latausportti on mennyt rikki siten, että pikalataus (DC) ei enää toiminut CHAdeMO adapterilla. Hidaslataus toimi Type2-kaapelilla normaaliin tapaan kuitenkin, joten matka jatkui. Latausporttiin oli päässyt kosteutta sisään kuulemma joihinkin johtimiin, joten koko latausportti meni vaihtoon. Korjaushinta oli noin 2500 euroa.

Viime joulukuussa 2015 “takakelkan” vaihto: takapyöriä pitää paikallaan suuri runkoelementti. Se oirehti siten, että kiihdytyksessä auto veteli vääriin suuntiin, tapahtui ikään kuin heilahdusliike. Tämä kesti kuulemma aika kauan, että vika löydettiin. Korjauskustannus noin 3000 euroa.
tesla-taksina-ajoa-jo-260-000-kilometria


Vantaalainen taksikuski on ajanut Teslalla yli 400 000 kilometriä – Suurin haaste on sähköauton lataaminen
Suomen todennäköisesti kokenein sähköautoilija on vantaalainen taksikuski Ari Nyyssönen, jonka Tesla Model S -sähköauton kilometrimittari ylitti tällä viikolla 400 000 kilometrin rajan.

Taksinkuljettaja Ari Nyyssönen on ajanut Tesla Model S:llä yli 400000 kilometriä. ”Kyllä tätä on korjattukin”, hän sanoo. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Jussi Sippola HS
Julkaistu: 24.8. 11:51
POLTTOMOOTTORIAUTOT saattavat parhaimmillaan kestää satojatuhansia kilometrejä, mutta miten pitkään sähköautot kestävät?

Sähköautojen kestävyydestä ei ole vielä yhtä paljon tietoa, koska sähköautoja on liikenteessä vasta hyvin vähän.

Pikku hiljaa ymmärrys kuitenkin kasvaa. Suomen todennäköisesti kokenein sähköautoilija on vantaalainen taksikuski Ari Nyyssönen, jonka Tesla Model S -sähköauton kilometrimittari ylitti tällä viikolla 400 000 kilometrin rajan.

Nyyssönen otti Tesla-taksin käyttöönsä joulukuussa 2014, joten kilometrejä on kertynyt yli 100 000 vuodessa.

”Periaatteessa kaikki on sujunut hyvin, mutta kyllä näillä kilometreillä tulee esiin myös omat ongelmansa”, Nyyssönen sanoo.

Minkälaisia vikoja autoon on tullut?

Ohjaustehostin on hajonnut kerran, moottori on vaihdettu kerran ja auton akussa oli ongelma, Nyyssönen listaa.

”Ne ovat ne suurimmat murheet, mutta eiväthän ne kovin pahoja ole, koska tärkeimmät viat on korjattu takuun mukaisesti.”

Pitkä takuu olikin syy, jonka myötä Nyyssönen uskalsi hankkia Teslan ensimmäisten joukossa. Tesla antaa auton moottorille, akuille ja voimansiirrolle kahdeksan vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta.

Takuu on tullut tarpeeseen. Moottori autoon vaihdettiin sen jälkeen, kun siitä alkoi kuulua vinkuvaa ääntä. Myös muissa varhaisemmissa Tesloissa oli samanlainen vika, joka ei tosin muuten vaikuttanut auton suorituskykyyn.

Akussa sen sijaan oli ikävämpi ongelma, Nyyssönen kertoo.

”Auton järjestelmä näytti toimintamatkaksi 60 kilometriä, vaikka akku oli oikeasti tyhjä. Se ei myöskään ottanut latausta vastaan. Sain vara-akun siksi aikaa, kun tuo akku lähetettiin Hollantiin korjattavaksi. Muuten autossa on ollut koko ajan sama akku.”

NYYSSÖNEN on ollut kaiken kaikkiaan hyvin tyytyväinen sähköautoonsa.

Sadoistatuhansista kilometreistä huolimatta auton tehot ja ajettavuus eivät ole kärsineet. Vain toimintamatka on hieman hiipunut. Auton akun toimintamatka on Nyyssösen mukaan laskenut 400 kilometristä noin 370:een.

Nyyssönen kertoo lataavansa autoa yleensä öisin kotonaan. Tyypillisesti työvuoro pääkaupunkiseudulla onnistuu ilman ylimääräisiä latauksia.

”Toki pyrin aina lataamaan autoa, kun siihen on tilaisuus.”

Siinä onkin sähköautoilun suurin ongelma tällä hetkellä, taksikuski sanoo. Latauspaikkoja ei ole riittävästi.

”Pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään Teslan omaa Supercharger-asemaa. Siksi lataaminen on haastavaa. Ja jos autojen määrä lisääntyy, se vaikeutuu entisestään.”

Teslan Supercharger-asemia on Suomessa vasta viisi. Helsingistä katsoen lähin asema on Paimiossa, yli 140 kilometrin päässä. Supercharger-asemat lataavat auton akun 80-prosenttiselle tasolle noin 30 minuutissa.

”Pääkaupunkiseudun pikalatauspisteet ovat puolet Teslan omien asemien tehoista, ja niitäkin on täällä vain muutama.”

Ari Nyyssösen mukaan Teslan tehot ovat ennallaan kilometreistä huolimatta. Taksikäytössä auto on Nyyssösen mukaan erinomainen muun muassa tilavien säilytystilojen ansiosta. (KUVA: EMILIA KANGASLUOMA / HS)
Vantaalainen taksikuski on ajanut Teslalla yli 400 000 kilometriä – Suurin haaste on sähköauton lataaminen
 
Eiköhän tuo taksarinkin mainitsema latausongelma ole se kaikkein suurin este sähköautoilun yleistymiselle. Itse asun 12/2016 valmistuneessa rivarissa Helsingissä ja autopaikan ehdoissa on erikseen kielletty sähköauton lataaminen, tolppapaikan sähkönsyöttö on lisäksi rajattu kahteen tuntiin kerrallaan, työpaikallakaan lataaminen ei onnistu. Käytännössä minulla ei siis olisi mitään järkevää mahdollisuutta omistaa sähköautoa. Ja veikkaan että ongelma koskee hyvin monia muitakin. Tietty myös hinta karsii ostajia, mutta vaikka raha ei olisi ongelma, niin eihän käytöstä tulisi yhtään mitään.
 
Etköhän säkin halutessasi voisi vuokrata autopaikan jostain missä ollaan valmiita se lataus järjestämään.

Jos auton kuukuasierä on 1000e/kk, niin 100e/kk hallipaikasta on potentiaalisille asiakkaille maksettavissa.

Oikeasti latausinfran tapauksessa suurimmat ongelmat ovat taloyhtiöt ja niiden nimbyt. Asioiden muuttaminen on kauheinta kauheutta ja naapurin sähköautohan on valtava muutos -> Se pitää kieltää.
 
Sehän onkin kätevää vuokrata autopaikka jostain x kilometrin päästä kotoa, että pääsee autoa lataamaan. Sieltä sitten kävellä edestakas kotiin.
 
Ei tuo lataus välttämättä ongelma ole järjestää. Ainakin teslassa voit rajoittaa virtaa ja ajastaa lataukset. Nuo taloyhtiön narisijat on kyllä pahin este. Jossain oli yhtiökokous purattanut latauspisteen jossa oli erillinen mittarointi ja jonka asukas oli omalla kustannuksella ja isännöitsijän luvalla asennuttanut. Perustelu oli suunnilleen että kun kaikille ei voi niitä asentaa niin kukaan ei saa asennuttaa. Eli juuri nää nimby mulkut. Ihan kun koko taloyhtiön väki kaikki ostais sähköauton vuoden sisällä???
 
Mitä teet siinä vaihees kun talossa riittää sähköt viidelle autolle ja kuudes haluaa paikan myös? Otetaan kaivuri kaivaan uudet sähköt ja uus keskus tai muuntaja kellariin? Vai oletko valmis puol vuosittaiseen huutokauppaan latauspaikoista joka määrittelee latauspaikan kuukausimaksun ja paikan käyttäjän.
Onhan tuohon monta ratkaisua. Jos sähköautoja alkaa tulla taloyhtiöön pilvin pimein, niin se kertoo siitä, että sähköautoilu alkaa olla niin mainstreamia, että se sähköremppa kannattaa joka tapauksessa tehdä. Jos sähköremppaa ei ole vielä kannattavaa tehdä, eikä kapasiteetti riitä, niin kyllähän latauspaikkojen huutokauppa on ihan mielekäs ratkaisu sekin. Sen kohdalla kyllä riittää huutokauppa kerran vuodessa.
 
Eiköhän tuo taksarinkin mainitsema latausongelma ole se kaikkein suurin este sähköautoilun yleistymiselle. Itse asun 12/2016 valmistuneessa rivarissa Helsingissä ja autopaikan ehdoissa on erikseen kielletty sähköauton lataaminen, tolppapaikan sähkönsyöttö on lisäksi rajattu kahteen tuntiin kerrallaan, työpaikallakaan lataaminen ei onnistu. Käytännössä minulla ei siis olisi mitään järkevää mahdollisuutta omistaa sähköautoa. Ja veikkaan että ongelma koskee hyvin monia muitakin. Tietty myös hinta karsii ostajia, mutta vaikka raha ei olisi ongelma, niin eihän käytöstä tulisi yhtään mitään.
Noinkin uusi taloyhtiö, mutta latausasemia ei ole silti hankittu. Toisaalta tuo taitaa olla vieläkin se normaali käytäntö. Toki sähköauton latauspaikat nostaisivat vähän yhtiövastiketta ja laskisivat asunnosta saatavaa tuottoa, tai vuokraa täytyisi vastaavasti korottaa (vuokralaisen löytäminen vaikeampaa?).

Lisäksi latausasema pitäisi olla jollain lailla lukittu, että sitä ei voisi kuka vaan käyttää?

Tuossa yksi latausasema, jonka pienin kytkettävä teho on 3.7 kWh.
Webastolta sähköauton latausasema kotikäyttöön – hintaa alle 800 euroa
Tietysti myös polttis autolle täytyisi olla vielä oma tolppa, jossa olisi se 2 tunnin kello.
 
Mulla taloyhtiössä 11 kW latauspiste hoitui pömpelin hinnalla plus sähkärille 400 työ+tarvikkeet. Tää oli toki semmonen helppo tapaus kun autopaikka on omassa hallinnassa.
 
Ja taloyhtiön päänallit sattui tällä kertaa riittämään?

Tulee mun kämpän syöttöjen läpi ja menee kätevästi suoraan mun sähkölaskulle. No se taloyhtiön pääsyöttö tuskin on mitoitettu niin, että kaikki osakkaat voi vetää samaan aikaan maksimit mitä omat sulakkeet antaa, mutta se on murhe johonkin toiseen päivään. Yhtiössä ei ole edes toista pistokeautoa, vielä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom