Keskustelua hybridiautoista

C350e 53,2K€

Vakiovarusteet : - Airmatic Agility -ajodynamiikkapaketti - Airmatic-ilmajousitus - 7G-Tronic-automaattivaihteisto, Tempomat-vakionopeussäädin, sis. Speedtronic-nop - Direct Steer -ohjaus - Vaihtamispisteen näyttö - Tirefit, renkaanpaikkaussarja - Etuistuinlämmitys kolmitehoinen, automaattisesti poiskytkeytyvä - Etuistuinten osittainen sähkösäätö - Etuistuinten korkeuden säätö - Etukyynärnoja säilytyslokerollinen - Kääntyvät takaselkänojat, kolmiosainen (40:20:40) - Nelisuuntaisesti säädettävät pääntuet edessä ja kaksisuuntaisesti takana - Turvavyövoiman rajoittimet edessä sekä takana uloimmilla paikoilla - Takaturvavöiden käytön tilanäyttö mittaristossa - Kynnyslistoissa Mercedes-Benz-teksti - Istuinverhous Aberdeen-kangas - Sisäkatto kristallinharmaa kangasverhoilu - Somiste-elementit (ovet ja keskikonsoli) mustaa pianolakkaoptiikkaa - Kattokaiteet, mustat - Sivuikkunoiden alareunalistat kiillotettua alumiinia - Mittariston värinäyttö - Monitoimiohjauspyörä, nahkaa, 3-puolainen - Ohjauspyörän vaihdevivut (vain automaattivaihteisiin malleihin ja 483/950 yht. - Ohjauspyörän mekaaninen pituus- ja korkeussäätö - Tempomat-vakionopeussäädin, säädettävä nopeudenrajoitin- sekä holdtoiminto, ei - Sähkötoimiset lasinnostimet kaikissa ovissa, mukavuuskäyttö ja väliinjäämissuoja - Thermatic-ilmastointiautomatiikka, 2-vyöhykkeinen (koodin P14, P22 ja P29 yht. s - Vihreäsävyiset, lämpöä eristävät lasit - Ajovaloautomatiikka - Ajovalojen vikailmaisin - Automaattinen ulkopeilien lämmitys, sähkösäätöiset, auton väriset - Häikäisysuojat, sivulle käännettävät - LED-takavalot - Sadetunnistin - Tavaratilan valo - Takalasin lämmitys automaattisesti poiskytkeytyvä - Tuulilasinpyyhkimen kertapyyhkäisytoiminto - Radio Audio 20 CD, käyttökielinä mm. englanti ja ruotsi. - Bluetooth handsfree, sis. HD-äänenlaadun ja Audio Streaming -toiminnon - 5 kaiutinta, etubasso - Monitoimisäädin etukyynärnojan etupuolella - Radioantenni integroitu kattospoileriin - ABS-jarrut - Adaptiiviset jarrut, sis.mäkilähtöavustin, esipainetäyttö ja kuivaksijarrutustoi - Adaptiiviset jarrut ja jarruvalot - Aktiivinen konepelti (jalankulkijan turvallisuus) - ASR-luistonestojärjestelmä - Attention Assist -vireystila-avustin - BAS-hätäjarrutusavustin - Ensiapulaukku - Collision Prevention Assist Plus -törmäyksenestoavustin - Comfort-ohjaus, ohjauksen lisätehostus pysäköitäessä, ei koodin 486 yht. - ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä, jossa sivutuuliavustin - ESP-kaarredynamiikka-avustin - Etumatkustajan istuimen käytön tunnistus turvatyynyn laukaisulle - Assyst-huoltonäyttö - Isofix-lastenistuinkiinnikkeet takaistuimella, sis Top Tether - Jarrupalojen kuluneisuusvaroitusnäyttö - Kolaritilanteessa automaattisesti syttyvät hätävilkut - Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt - Kuljettajan polviturvatyyny - Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt (yhd. rintakehän/lantiontyynyt) - Ikkunaturvatyynyt - Mäkilähtöavustin - Nestemäärän varoitus: polttoneste, öljy, jäähdytysneste ja lasinpesuneste - Rengaspaineen valvontajärjestelmä - Sähkötoiminen seisontajarru, automaattinen vapautus liikkeelle lähdettäessä - Takaovien ja lasinnostimien lapsilukko - Törmäysaktiiviset polkimet - Varoituskolmio - Varoitusääni kytkemättömille etuturvavöille ja kytketylle seisontajarrulle - Ajonesto - Keskuslukitus, kauko-ohjattu, sisäkatkaisin, automaattinen lukitus ja autom. ava - Säilytyslokero keskikonsolissa, valaistu, 12V pistorasia - Aurinkolasikotelo kattokäyttöyksikön yhteydessä - Hansikaslokero, valaistu ja lukittava - Kyynärnoja edessä, säilytyslokerollinen - Pullonpidike - Tupakoimattoman paketti, 12-V pistorasia - Tavaratilassa neljä kuormankiinnityslenkkiä - Säilytysverkko ja kassikoukku tavaratilan sivussa - Ajotietokone monitoiminäytössä, hetkellisen kulutuksen näyttö - Toiminnalliset pakoputken päät, vain koodin P15/P23 yht. - Dieselin väärän tankkauksen suojaus - Mittariston monitoiminäyttö - SCR - suurempi AdBlue -säiliö - Polttoainesäiliö (50l) - Latauskaapeli (4m, mode 2, spiraali) tilapäiskäyttöön kotitalouden kaksinapaisel - Latauskaapeli (4m, mode 3, spiraali) Wallboxille ja julkisille latauspisteille, - Kommunikaatiomoduuli (3G) Mercedes me connect -palvelujen käyttöön
- Etuistuinten mukavuuspaketti, sis.koodin U22 - Aktiivinen pysäköintiavustin, sis. Parktronic-pysäköintitutkat - Adaptiivinen kaukovaloavustin Plus - Intelligent Light System, LED-ajovalot, vain koodin 628 yht. - Ulkolämpömittari - Mercedes me –palvelut (esimerkiksi pysäköidyn tai liikkuvan auton sijainti, auto - 14U Älypuhelimen integrointi (sis. koodin 16U integrointi iPhonelle ja 17U integ - AMG Line sisätilan paketti, sis. koodit 876, 141A, 739 , U26 ja 51U - AMG Line ulkopuolen paketti, sis. koodit 782, 486, B59 - AMG-kevytmet.vanteet, 5-puol, titaniumharmaat, ed. 7,5J x 18 ET 44, rengaskoko 2 - Dynamic select -katkaisin - AMG-Styling: urheilullinen etupuskurin helma, ilmanottoaukkojen urheilullinen vi - B-pylvään verhous ja takaoven ikkunan välipiena kiiltävän mustiksi maalatut - Etujarrulevyt reiitetyt, etujarrusatuloissa Mercedes-Benz -teksti - Jäähdyttimen säleikössä integroitu Mercedes-keskustähti, kaksi mattaa iridiumhop - Sivulasien ala- ja yläpuolella kiillotetut alumiinilistat - Sport-ohjaus - Kattokaiteet, alumiiniset

Sitten on nuo:

90 Easy Pack -takaluukku (sähköhydr. avaus/sulkeminen)
Keyless Start -käynnistys, vain aut.vaihteiston

Mukana tarjouksessa.

Passat GTE 52,7K€

Vakiovarusteet:
2 MEDIA-IN USB-liitintä (Windows Phone, Android, iOS), Car-Net App-Connect ja Media Control. Apple CarPlay - ja MirrorLink-yhteensopivien laitteiden käyttö radion näytöltä, Car-Net Guide & Inform -palvelut 36 kk, Dynaamiset led-ajovalot. Ajotilanteen mukaan säätyvät, ergoComfort-istuin kuljettajalla, Etuistuinten välissä säädettävä kyynärnoja, Hätäpuhelupalvelu, Kevytmetallivanteet Montpellier 7 J x 17, Matkapuhelinvalmius Bluetooth, Monitoiminäyttö Premium. Värinäyttö, Mukautuva vakionopeussäädin ACC. Nopeudenrajoitin, Nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä, Pysäköintiavustin Park Assist 3.0 Pysäköintitutkat edessä ja takana, Radio ja navigointi Discover Media. Kosketusvärinäyttö 8, Sähkötoiminen seisontajarru, Auto Hold -paikallaanpitoavustin, Takaluukku sähkötoiminen. Avaaminen kauko-ohjaimella, Tilapäislatauslaite suko-pistoke (8A) ja latauskaapeli (Mode 3) julkisiin latauslaitteisiin, Täysautomaattinen Care Air Climatronic-ilmastointi. Lämpötilansäätö 3. alueelle, käyttömahdollisuus takana, Ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla

Lisäksi:
Metalli- ja helmiäisvärit 6XW / 6Xi Peilipaketti. 9S8 Digitaalinen mittaristo Active Inf PJ4 Kevytmetallivanteet Nivelles 7 J x PW9 Polttoainekäyttöinen lisälämmitin Nokian nasta HKPL9 215/55R17 Alu Corva
 
Jos tehdään ökymersu, niin
- airmatic
ilmajousitus (ehdoton!!!!)
- ääntä eristävät lasit (ehdoton!!)
- tunnelmavalaistus (ehdoton!!)
- lämmitetty ratti
- intelligent light system (uudistettuun C-sarjaan pitäisi tulla E-sarjasta tuttu multibeam led tms. milloinkohan?)
- Burmester Surround Soundsystem (vakioäänentoisto on surkea)
- head up display on tosi magee, mutta jos sulla ei ole koskaan ollut, niin et kaipaa
- aktiivivakkari sama homma, mutta edellistä vahvempi suositus. Muut ajoavustimet vähän oman maun mukaan.
- Comand Online (no tää on kallis, mutta sisätilojen laatuvaikutelma hyppää ja saat navin, jippii)

Käyt istumassa penkit ja kokeilet eri ratit, otat parhaat omaan makuun. Otat nahkaratin, et missään tapauksessa jalopuuta tai mikrokuiturattia. Penkin muistisähkösäädöt mun mielestä ehdoton jos kaksi kuskia.

Verhoilut oman maun mukaan.

Paitsi, sisäkoristelistaksi mitä tahansa muuta paitsi kiiltomustaa, jos mietityttää miksi, niin katso miltä se jossain koeajoautossa jo näyttää. Ota alumiini tai matta puu, näyttää pirusti paremmalta ja kestää aikaa eikä ole naarmuilla per heti. AMG sisätilan paketissa se keskikonsolin ympärys on juuri tätä kiiltomustaa, vaikka muuten alumiini ovissa. En tiedä saako siihen jotain muuta tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Onpas surkea toimintamatka sähköllä tuossa mersussa:

Mercedes-Benz C350e: Hyvä, mutta ei riittävän - Autovouhotus

"C350e on kompaktin C-sarjan sähköavusteinen malli, jota voi ladata. Akkusähköllä auto kulkee periaatteessa 30 km, mutta käytännössä 10-20 kilometriä, jonka jälkeen bensakone vastaa yksin matkanteosta. Isoimmissa kiihdytyksissä bensakone jauhaa aina yhdessä sähkömoottorin kanssa."

Mieluummin alhaista kulutusta kaipaavana ostaisin diisselin, jonka saa halvemmalla ja todennäköisesti kuluttaa selvästi vähemmän jos normaalit ajomatkat on yli 10km suuntaansa.
 
Mieluummin alhaista kulutusta kaipaavana ostaisin diisselin, jonka saa halvemmalla ja todennäköisesti kuluttaa selvästi vähemmän jos normaalit ajomatkat on yli 10km suuntaansa.

Eikai kukaan osta 300 heppaista autoa alhaisen kulutuksen perässä.
 
Onpas surkea toimintamatka sähköllä tuossa mersussa:

Mercedes-Benz C350e: Hyvä, mutta ei riittävän - Autovouhotus

"C350e on kompaktin C-sarjan sähköavusteinen malli, jota voi ladata. Akkusähköllä auto kulkee periaatteessa 30 km, mutta käytännössä 10-20 kilometriä, jonka jälkeen bensakone vastaa yksin matkanteosta. Isoimmissa kiihdytyksissä bensakone jauhaa aina yhdessä sähkömoottorin kanssa."

Mieluummin alhaista kulutusta kaipaavana ostaisin diisselin, jonka saa halvemmalla ja todennäköisesti kuluttaa selvästi vähemmän jos normaalit ajomatkat on yli 10km suuntaansa.

Niinpä akku on vain 6,2kwh kun passatissa 9,9kwh ja kia optimassa 11,2kwh
 
Onpas surkea toimintamatka sähköllä tuossa mersussa:

Mercedes-Benz C350e: Hyvä, mutta ei riittävän - Autovouhotus

"C350e on kompaktin C-sarjan sähköavusteinen malli, jota voi ladata. Akkusähköllä auto kulkee periaatteessa 30 km, mutta käytännössä 10-20 kilometriä, jonka jälkeen bensakone vastaa yksin matkanteosta. Isoimmissa kiihdytyksissä bensakone jauhaa aina yhdessä sähkömoottorin kanssa."

Mieluummin alhaista kulutusta kaipaavana ostaisin diisselin, jonka saa halvemmalla ja todennäköisesti kuluttaa selvästi vähemmän jos normaalit ajomatkat on yli 10km suuntaansa.

Missä olisi kulutustietoa väittämään? Olen sellaista tietoa etsinyt, jotta pääsisi vertailemaan?? Diesel ei ole suljettu pois. Olen löytänyt tarinoita internetin ihmeellisestä maailmasta niin kulutus on sama kuin dieseleillä ja kuitenkin dieselvero puuttuu. Lisäksi voimaa on todella paljon siihen dieseliin verrattuna.
 
Milläs käyttää tätä 300 heppaa kun akku on tyhjä ennenkuin moottori on edes ehtinyt lämpiämään kiihdytystä varten.

Tää kannattaa käydä itse toteamassa, jos ei muuten usko. Taikuutta. Jos nyt vedät kaasu pohjassa kymmeniä minuutteja ilman jarrua niin loppuu se, mutta mutta ... normaalissa urheilullisessa ajossa ei millään.
 
Jokohan mesellä kolmas yritys sähköautoissa onnistuisi, jo 1800 lopulla täyssähköautoja, sitten tämä huippupeli 2012... DSCN3112.JPG DSCN3114.JPG
 
Ota mitä otat, mutta älä dieseliä pätkäajoon. Viikottain sun pitäis ajaa väh.30km maantietä yhtämittaa edes kerran.
 
Onkos kellään vielä mennyt akku noista? Mitähän mahtaa maksaa akunvaihto noihin hybrideihin vai meneekö alta 10v autot paaliin kun akut loppuu?

Oma 2003 prius toimii yhtä hyvin kuin 6v sitten kun sen ostin. Mittaamalla kulumista varmaan saisi esiin, mutta ahterituntemus sanoo että mikään ei ole muuttunut. Kohta kömmitään yli keskimääräisen suomalaisen romutusiän. Kestäisi nyt vielä jokusen vuoden että täyssähköt halpenisivat, muuta en aio enää ostaa. Tässä teille ökyhybridiä, maksaa Mersun vanteen verran koko auto :cigar2:
 
Mites nuo nyt sitten lataantuu ajaessa eli syö ilmeisesti enempi...itse ainakin sen verran laiska ettei tuota nyt roikkaan tulisi laitettua kun talvella että saa kopin lämpööseksi
 
Muilta tuli jo hyviä kommentteja tähän mutta lisäisin vielä että aurinkopaneelien kanssa hyvä yhdistelmä on Tesla powerwall tai vastaava akusto, jota noilla kennoilla ladataan silloin kun talossa ei ole tarvetta sähkölle. Verkkoonhan ei ole kannattava myydä.
Powerwallillahan voi tasata sähkön hintapiikkejä, estää katkotja vaikkapa tosiaan ladata auton pelkällä aurinkosähköllä joka on vaikka kerätty päivän aikana katolta.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
On joo hyvä yhdistelmä, jos raha polttaa taskussa ja ei ole parempaa käyttöä. Taloudellisesti tuossa ei vaan ole mitään järkeä. Powerwall maksaa joku ~7ke, joten vaikka olisi Carunan siirtohinnat niin ei ole hirveän nopea ROI tuolla.

EDIT: 8ke -> 7ke
 
Viimeksi muokattu:
On joo hyvä yhdistelmä, jos raha polttaa taskussa ja ei ole parempaa käyttöä. Taloudellisesti tuossa ei vaan ole mitään järkeä. Powerwall maksaa joku ~7ke, joten vaikka olisi Carunan siirtohinnat niin ei ole hirveän nopea ROI tuolla.

EDIT: 8ke -> 7ke

Ite ainakin saisin jotain kiksejä tollasesta akusta, vaikka takaisinmaksu olisi pitkä. Ainakaan hyödytöntä se ei olisi ja tietäisi itse tehneensä itelleen sähköä "ilmaiseksi ja päästöttömästi".

Ajattelen asiaa enemmän Suomen taloudelliselta kantilta ja öljystä maksetut eurot menevät kovin kauas, että ne voisi saada takaisin.
Tuontisähkö Ruotsista on sikäli paljon parempi ratkaisu ja itetehty on itetehtyä.

Yksilönä ei suurta vaikutusta, mutta oma osuutensa kuitenkin.
 
Tuollaisen aurinkopaneelin tuotto suomessa vaan on niin surkea, että ei tuossa oikeen järkeä ole. Maksat 25000e (paneelit + powerwall) siitä, että säästää vuoden aikana neljäsosan sähkölaskusta (4200kWh / 450e per vuosi). Paneelien tuotto on hyvällä tasolla ainoastaan 3-5kk vuodessa, 5kk vuodessa tuotto on käytännössä nollaa:

Jukka kyllästyi sähköyhtiöiden ”rosvoukseen”: asensi katolleen 29 aurinkopaneelia – säästöä 443 euroa vuodessa

Eipä tuolla paljo sähköautoa latailla. Kesäkuukausina saattaa talosähkön käyttö jäädä hieman alhaisemmaksi kuin paneelien tuotto, jolloin muutamalla kilowattitunnilla pysyy autonkin akkuja lataamaan. Kesäkuukausien ulkopuolella ei sähköä sitten enää auton lataamiseen riitäkään.
 
Tuollaisen aurinkopaneelin tuotto suomessa vaan on niin surkea, että ei tuossa oikeen järkeä ole. Maksat 25000e (paneelit + powerwall) siitä, että säästää vuoden aikana neljäsosan sähkölaskusta (4200kWh / 450e per vuosi). Paneelien tuotto on hyvällä tasolla ainoastaan 3-5kk vuodessa, 5kk vuodessa tuotto on käytännössä nollaa:

Jukka kyllästyi sähköyhtiöiden ”rosvoukseen”: asensi katolleen 29 aurinkopaneelia – säästöä 443 euroa vuodessa

Eipä tuolla paljo sähköautoa latailla. Kesäkuukausina saattaa talosähkön käyttö jäädä hieman alhaisemmaksi kuin paneelien tuotto, jolloin muutamalla kilowattitunnilla pysyy autonkin akkuja lataamaan. Kesäkuukausien ulkopuolella ei sähköä sitten enää auton lataamiseen riitäkään.
Juuri näin. Austraaliassa tai Kaliforniassa voi ehkä olla jotain järkeä...täällä ei!
 
Mites nuo nyt sitten lataantuu ajaessa eli syö ilmeisesti enempi...itse ainakin sen verran laiska ettei tuota nyt roikkaan tulisi laitettua kun talvella että saa kopin lämpööseksi

Hybridit hyödyntävät sitä tosiasiaa, että polttomoottorin hyötysuhde on paras kun sitä kuormitetaan "täysillä". Eli kun ajat osakaasulla tai varsinkin pintakaasulla ja kuorma on pieni, hybridi lataa akkua jotta saadaan hyötysuhdetta paremmaksi. Varattua energiaa käytetään sitten kiihdytyksissä ja kun moottori on lämmin, voidaan mennä pelkällä sähköllä taas palan matkaa. Lisäksi hybrideissä on kaikissa jarrutusenergian talteenotto, eli kun käytät jarrua tai moottorijarrutusta niin akku lataantuu.

Muoks: Ongelmana on tosin monesti se, että autoissa ei ole riittävästi "älyä". Vaikka naputtaisit työpaikan osoitteen lähtiessä naviin ja auto "tietäisi", että matkaa on vain 1 km se lämmittää silti moottoria ja kabiinia niin paljon kuin kerkiää vaikkei sille olisi mitään tarvetta.

Sitä odotellessa, että plugarit ja hybridit oppivat ajoprofiilisi eivätkä lämmitä mottia/kabiinia turhan aggressiivisesti turhaan.
 
Toisaalta moottorin lämpimäksi käyttäminen on perusteltua siksi, että ei usein itsekkään tiedä paljonko voimaa tarvii kiihdytykseen. Esim. lähdet risteyksestä ja pitääkin polkaista kaasua, että ei jää toisen eteen.
Ainakin Toyotan versiot eivät anna kuin max 60 km/h vauhtiin käyttää pelkkää sähköä ja vähänkin ripeämpi eli normaali kiihdytys ottaa myös polttomoottorin käyttöön.
Hyvähän sen moottorin on olla vähän lämmin ennen sitä isompaa rasitusta.

Tuosta akun lataamisesta: tasasella lataa ja ylämäessä jne ottaa sähköä avuksi. Myös pidempi alamäki sammuttaa polttomoottorin ja tuo siis säästöä.
Toyotan Auris kuluttaa n. 5 litraa sadalla matka-ajossa sahkön avittamana.

Jos oikein teoretisoi, niin jos tie on ihan vaakasuora ja nopeus on tasainen, niin säästö taitaa olla pienempi. Yleensä matka ei ole tuollainen.
 
Hybridit hyödyntävät sitä tosiasiaa, että polttomoottorin hyötysuhde on paras kun sitä kuormitetaan "täysillä". Eli kun ajat osakaasulla tai varsinkin pintakaasulla ja kuorma on pieni, hybridi lataa akkua jotta saadaan hyötysuhdetta paremmaksi. Varattua energiaa käytetään sitten kiihdytyksissä ja kun moottori on lämmin, voidaan mennä pelkällä sähköllä taas palan matkaa. Lisäksi hybrideissä on kaikissa jarrutusenergian talteenotto, eli kun käytät jarrua tai moottorijarrutusta niin akku lataantuu.

Muoks: Ongelmana on tosin monesti se, että autoissa ei ole riittävästi "älyä". Vaikka naputtaisit työpaikan osoitteen lähtiessä naviin ja auto "tietäisi", että matkaa on vain 1 km se lämmittää silti moottoria ja kabiinia niin paljon kuin kerkiää vaikkei sille olisi mitään tarvetta.

Sitä odotellessa, että plugarit ja hybridit oppivat ajoprofiilisi eivätkä lämmitä mottia/kabiinia turhan aggressiivisesti turhaan.
Eikö noissa hybrideissä saa pakotettua sähkötilaan ja ainakin omassa ei hybridissä saa koko ilmanvaihdon sammutettua yhdellä napilla, ei uskoisi tämän ominaisuuden kadonneen hybrideissä?
 
Kyllä se vaan lämpötila vaikuttaa. Lämpimästä tallista liikkeelle, niin antaa pakotettua sähköajoa kesät talvet. Ainakin tämä 530e bemari.
 
Tossa on vain puolitotuus. Osansa on myös sillä että jos tahtoo energiatehokkaamman koneen osakaasulla, niin typen oksidien määrä kasvaa. Eli sais siitä bensakoneesta paremman mutta määräykset ei anna myöten.

Totta. Seosta laihentamalla pääsee parempaan hyötysuhteeseen, mutta samalla palaminen muuttuu epäpuhtaammaksi. Tätä saa toki suodattimilla sitten puhdistettua.
 
Ioniq oli ihan nätti, mutta Konan kohdalla piti näköjään palata siihen ville5v muotoiluun...
Vähän vaatii totuttelua Kona ev:n ulkonäkö ja varsinkin tuo maski jossa ei ole reikiä. Totuttelun jälkeen näyttääkin jo ihan hyvältä :) Toki mielipiteitä on varmasti monia. Auton väri on ihan surkea?
1hyundaikonaev.jpg
 
Pienistä puroista se jokikin syntyy. Joka valmistajan kohdalla mainitaan kuriositeetiksi. Mutta jokiselta kun sekin tulee niin kyllä se alkaa tuntumaan.
Jos nissan tekee 100 000 leaffia vuodessa, niin kyllä 8000 vuosituotantoon yltävä ioniq on joko epäonnistunut autona kun kysyntää ei ole enempää tai sitten kuriositeetti joka ei hirveästi liikenteen sähköistymiseen vaikuta.
 
Jarrutuksissa sitä energiaa nyt vaan ei saada niin paljoa talteen, sitä joudutaan rajoittamaan nykyvehkeissäkin aikalailla.

Moottoreita perävaunuihin ja akuille tilaa? Huomaa kyllä, ettei oo paljoa käsitystä aiheesta...
Ei ajoneuvoyhdistelmän tarkotus oo pyöriä tuolla brassaamassa "Hei mä oon 2020, sä jäit viime vuosituhannelle" vaan kuljettaa lastia. Yhdistelmien painot ja koot on rajattu, joten kaikki turha paino on pois lastilta, on pois kuljetuskapasiteetista, on pois tilipussista. Ei sinne rekkojen perävaunujen rakenteisiin tungeta moottoreita ja muutamaa tonnia akkuja, että voidaan viedä terveisiä "nollasta sataan 5s." :facepalm:
 
Tuossa pari-kolme sivua sitten kaipailtiin markkinoille i3 REx -tyyppisiä hybridejä ja unohdettiin siinä kokonaan tämän luokan paras: Chevy Volt/Opel Ampera! (eikö?)

Itsellä olisi ehkä keväällä mahdollisuus ostaa 80k ajettu 2012 Ampera ja heilun siinä ja siinä että menenkö siihen vai en... Tällä hetkellä minulla on 1997 ostamani Volvo 850 2.5 20V Aut. joka on kyllä ollut ja tuntuu olevan edelleen luotettava juhta.

Ongelma on siinä että Volvosta on pääomakulut jo kärsitty ja sillä on on vaan sitä käyttöarvoa, joka ei tunnu hupenevan kunhan vaan huollattaa. Polttoainetta se vie röykeästi bensavehkeenä mutta ajan hyvin maltillisesti (tällä hetkellä 30km arkisin, viikonloppuisin ei ajoa).

Amperassa olisi se että tämän hetkisessä työpaikassa olisi latausmahdollisuus työpäivän ajan, mutta kotona vain lämmitystolppa (olen tehnyt alustavan kyselyn sen käytöstä lataamiseen). Volvo vie ajotietokoneen mukaan 11.7l/100 keskimäärin tällä hetkellä, ja Ampera veisi neljä-viisi litraa vähemmän akku tyhjänä mutta tosiaan jonkinlaista latausta voisi harrastaa. Tuommoisen lataaminen matka-ajoissa ja kauppakeskusten latureista on kumminkin varsin yhtä tyhjän kanssa...

Niin ja ne pääomakulut. K.o. Amperasta joutuisi maksamaan osamaksulla noin 17k ja sehän on ihan selvää riihikuivaa. Ja sen luotettavuudesta ei ole mitään tietoa. Omaan Volvooni olen tottunut luottamaan ja tiedä sen historian huoltoineen.

Se on kuitenkin 100-varmaa, että seuraava autoni kulkee sähkömoottorilla, olkoon siinä siinä sitten fossiilinen tai muu voimalähde matkan jatkajana (Myös i3 REx on pohdinnassa, mutta ne on kalliimpia).
 
Kannattaa sitten olla varma/ostaa se 2014(loppuvuosi 2013) malli. Sillä pääsee sähköllä myös kylmemmissä keleissä. Tai sitten jos omat ajot on kerta 30km/päivä, niin tuohon käyttöön riittäisi kyllä vaikka esim. nissan leaf 24kwh akulla helposti. Latauskaan ei ole ongelma, jos saat työpaikalla pääsääntöisesti ladattua. Lämmitystolpassa lataus ei myöskään ole ongelma, sen voi muuntaa helposti lataukseen sopivaksi.
Ei ole ongelma jos taloyhtiö suostuu muutostöihin. Monet eivät suostu vaikka lupaisi maksaa kaikki kulut. Jos on okt niin senkun lataa.
 
Ei ole ongelma jos taloyhtiö suostuu muutostöihin. Monet eivät suostu vaikka lupaisi maksaa kaikki kulut. Jos on okt niin senkun lataa.
Itse laitoin omaan lämpötolpparasiaan Din-Kwh mittarin ja ohitin 2-tunnin toimimattoman mekaanisen kellon. Mutta saa näitä valmiita tolpparasioita, joissa on Kwh-mittarit jo 300 e hintaan + asennus. Latausjärjestelmät
Pistäkää taloyhtiönne hallituksille asiasta aloite ja toimintavaatimus. Yhtiökokouksessa sitten valvontaa, että asia etenee. Taloyhtiöt voivat saada apurahaa autopaikkasähköistykseen. Ara > Avustus sähköajoneuvojen latausinfraan haettavaksi syk
https://www.motiva.fi/files/12544/Kiinteistojen_latauspisteet_kuntoon_Paivitetty_14.03.2017.pdf
 
Itse laitoin omaan lämpötolpparasiaan Din-Kwh mittarin ja ohitin 2-tunnin toimimattoman mekaanisen kellon. Mutta saa näitä valmiita tolpparasioita, joissa on Kwh-mittarit jo 300 e hintaan + asennus. Latausjärjestelmät
Pistäkää taloyhtiönne hallituksille asiasta aloite ja toimintavaatimus. Yhtiökokouksessa sitten valvontaa, että asia etenee. Taloyhtiöt voivat saada apurahaa autopaikkasähköistykseen. Ara > Avustus sähköajoneuvojen latausinfraan haettavaksi syk
https://www.motiva.fi/files/12544/Kiinteistojen_latauspisteet_kuntoon_Paivitetty_14.03.2017.pdf
Edelleen, jos hallitus ja yhtiökokous sanovat ei, niin mitään et voi tehdä. Yhdellä kaverilla oli tämä tilanne pitkään. Tilanne kärjistyi siihen, että huoltoyhtiö oli käynyt tiputtamassa kauhakuormaajan kauhan (maksetulle) parkkipaikalle estääkseen auton ajamisen tolpan viereen. Tilanteen helpoin ratkaisu oli muutto pois.

Joillekin ei vain kelpaa vaikka siitä maksettaisiin taloyhtiölle että ottaisivat latauspistokkeen.
 
Miten pitkä toimitusaika paskatilla on? Tuo GTE on todennäköisin vaihtoehto itselläkin, kun vuoden loppuun mennessä pitäisi auto vaihtaa.
 
Paljonkos tuollainen Volswagen Golf E laskennallisesti kuluttaa sitten energiaa paukkupakkasella? Eli jos luvattu, että kestää esim. 300km ja kestääkin noin 100km, niin kulutushan on 3x ns. luvattuun verrattuna. Paljonko se on kilowatteina ja rahallisesti, onko jollakin fiksummalla tietoa?
 
Paljonkos tuollainen Volswagen Golf E laskennallisesti kuluttaa sitten energiaa paukkupakkasella? Eli jos luvattu, että kestää esim. 300km ja kestääkin noin 100km, niin kulutushan on 3x ns. luvattuun verrattuna. Paljonko se on kilowatteina ja rahallisesti, onko jollakin fiksummalla tietoa?
Laskennallisesti jos siis normaalisti menee n. 12kwh/100km niin talvella menisi 36kwh/100km. Kuulostaa kyllä aika kovalta lukemalta vaikka olisikin pakkasta.

E: Artikkelissa tosin mainitaan matkan pudotus 150km > 100km eli nousisi kulutus hieman vajaaseen 20kwh/100km joka voisi jo olla mahdollista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom