Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Saksassa se ei kuitenkaan millään tavalla vaikuta sähköautoilijoihin joita piiskataan raskailla sähköveroilla. Kuluttajasähkö maksaa siirtoineen luokkaa 25snt/kWh eikä tuntilaskutusta ole tarjolla, saati että sillä olisi mitään vaikutusta kun verot ja siirto ovat 20snt/kWh riippumatta itse tukkusähkön hinnasta.Saksassahan tuo on jo tapahtunut että tukkusähkön hinta on välillä ollut negatiivinen. Johtunee reilusti tuetusta aurinko ja tuulisähköstä.
Kuka käy raapasemassa hyllystä yhden ja pistää koeajo raportin tänne?Nyt alkaa olla uutta Nissan Leafia saatavilla. Acenta ja Tekna mallit.
Uusi Nissan LEAF varastosta heti ajoon | Seinäjoki
Tuo asetelma ei kyllä vastaa todellisuutta kuin harvoin.Jep.
Olen ymmärtänyt että S ja 7 bemarissa on kuski ja omistaja istuskelee rennosti takapenkillä. Teslassa taas kuski ajelee itse autopilotilla. Model S vertautuisi varmaan paremmin tavis E Mersuun ja 5 Bemariin.
Joo.Tuo asetelma ei kyllä vastaa todellisuutta kuin harvoin.
Joskus noita takapenkkiläisiä näkee S-mersuissa ja 7-bemmeissä, mutta kyllä niistä valtaosa on ihan itse omistajan / liisaajan ajossa.
Model S:n myynti kasvoi Euroopassa 30 prosenttia 16 132 kappaleeseen viime vuonna. S-sarjan Mersujen myynti kasvoi 3 prosenttia 13 359 kappaleeseen. BMW:n 7-sarjan myynti laski 13 prosenttia 11 735 kappaleeseen.
Tuskin sentään, kun sähköä tuotetaan kokoajan kulutusta vähemmän (loput ostetaan).Edit:
Voi myös käydä niin, että hinta muuttuu negatiiviseksi, eli täytyy maksaa siitä, että saa myytyä sähkön verkkoon.
Meinaat, että aurinkosähköllä ei voida TAMMIKUUSSA saada sähkönhintaa negatiiviseksi Suomessa? Kaikkea sitä nykyään saakin lukea...Tuskin sentään, kun sähköä tuotetaan kokoajan kulutusta vähemmän (loput ostetaan).
Viime kuu, koko maan tilanne:
Tämän hetken tilanne hetki sitten.
Lähde: Sähkön kulutus ja tuotanto
Tarkoitin kaikkea sähkön myyntiä verkkoon, aurinkopaneli, akusto. Et varmasti joudu maksamaan siitä.Meinaat, että aurinkosähköllä ei voida TAMMIKUUSSA saada sähkönhintaa negatiiviseksi Suomessa? Kaikkea sitä nykyään saakin lukea...
Ei tuollaisella olekaan tarkoitus ajaa pelkällä sähköllä kuin erittäin lyhyitä matkoja kerrallaan.Uudella priuksella tullu nyt kuvailtua reilut 400km ja täytyy todeta ettei ole mun auto vaikka vähän ajattelin että vois olla järkevä. Kulutus maantiepainotteisessa 4 - 6C kelissä ollut ajotietokoneen mukaan 5 l / 100 km. Pelkästään sähköllä ei pysty työmatkaliikenteessä ajamaan ilman että takana tulevilla palaa käämit.
Ei tuollaisella olekaan tarkoitus ajaa pelkällä sähköllä kuin erittäin lyhyitä matkoja kerrallaan.
Ei kai sillä sähköllä ole tarkoitus normaalilla hybridillä ajaakaan, vaan sähkömoottorin on tarkoitus avustaa bensamoottoria.
Joku on taas ymmärtänyt Hybridin tarkoituksen päin persettä.
Kirjoitit, että ajo on maantiepainotteista. Ei siitä hybridistä silloin paljon hyötyä ole. Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus sitten laskeekin jo selvästi.Juu tietty mutta ainakin tuossa mun ajossa tuntu että ainoa mahdollisuus päästä pienempään kulutukseen kuin pelkällä bensalla olis se että matkan alku ja loppupäät voisi körötellä sähköllä.
Kirjoitit, että ajo on maantiepainotteista. Ei siitä hybridistä silloin paljon hyötyä ole. Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus sitten laskeekin jo selvästi.
Eli jos ajatellaan vaikka, että työmatkasta on vain 10% kaupungissa ja säästö kaupunkiajossa on 30%, niin koko matkalla "säästö" on vain 3%.
Siis juu Leafissa nestejäähdytys moottorille, invertterille ja laturille. Ei akuille, niille on vain ilmajäähdytys (valitettavasti). Saattaa olla tuollainen vesi-Webasto muutenkin astetta monimutkaisempi asennella näihin ilmalämpöpumppumalleihin.
Mutta miksei sellainen ilmalämmitin toimisikin, jos sellaisen välttis haluaa.
Tähän väliin mun kokemusperäinen kommentti hybridistä (vm. - 17 Yaris, ajettu 11tkm). Mulla on työmatka alle neljä kilometriä ja koko matka on mäkistä kaupunkiajoa nopeudella 30-60km/h. Talvella keskikulutus on nyt ollu 7,5l! Kesällä oli keskikulutus 5,4l. Syynä tähän on, että moottori ei kerkeä lämpenemään tällä matkalla lämpimäksi, että voisi ajaa sähköllä. Joten moottori käy lähes koko matkan kovemilla kierroksilla, vaikka auto on lämmittimessä aamulla 2 tuntia ja illalla töissä toiset 2 tuntia. Joten ei tämä mitään ekoautoilua ole. Samaan kulutukseen pääsin vanhalla 1,6 Corollalla...Kirjoitit, että ajo on maantiepainotteista. Ei siitä hybridistä silloin paljon hyötyä ole. Puhtaassa kaupunkiajossa kulutus sitten laskeekin jo selvästi.
Eli jos ajatellaan vaikka, että työmatkasta on vain 10% kaupungissa ja säästö kaupunkiajossa on 30%, niin koko matkalla "säästö" on vain 3%.
Meinaatko että jokin toinen auto kuluttaisi vähemmän?Tähän väliin mun kokemusperäinen kommentti hybridistä (vm. - 17 Yaris, ajettu 11tkm). Mulla on työmatka alle neljä kilometriä ja koko matka on mäkistä kaupunkiajoa nopeudella 30-60km/h. Talvella keskikulutus on nyt ollu 7,5l! Kesällä oli keskikulutus 5,4l. Syynä tähän on, että moottori ei kerkeä lämpenemään tällä matkalla lämpimäksi, että voisi ajaa sähköllä. Joten moottori käy lähes koko matkan kovemilla kierroksilla, vaikka auto on lämmittimessä aamulla 2 tuntia ja illalla töissä toiset 2 tuntia. Joten ei tämä mitään ekoautoilua ole. Samaan kulutukseen pääsin vanhalla 1,6 Corollalla...
En suoraan, mutta ei ainakaan enempääkään.Meinaatko että jokin toinen auto kuluttaisi vähemmän?
En suoraan, mutta ei ainakaan enempääkään.
Muoks. Varmaan jollain plugarilla vois päästä.
Muilta tuli jo hyviä kommentteja tähän mutta lisäisin vielä että aurinkopaneelien kanssa hyvä yhdistelmä on Tesla powerwall tai vastaava akusto, jota noilla kennoilla ladataan silloin kun talossa ei ole tarvetta sähkölle. Verkkoonhan ei ole kannattava myydä.En kommentoi muuta kun, että naurattaa aina nää "aurinkokennoilla" sähköautoa lataavat. Väittäisin, että suurin osa joilla on laittaa ~100ke autoon kiinni ovat töissä kun aurinko paistaa. Ne kodin katolla olevat aurinkopanelit on tässä skenaariossa melko turhia...tai no kyllähän sitä viikonloppuna pystyy 2 päivää latailee omilla kennoilla.
Oma 2017 Auris Hybrid näillä pakkasilla näyttää n. 5 litran keskikulutusta 2.5km kaupunkityömatkalla. Aamusta 1h tolpassa. Jos kylmänä lähtee niin pääsen johonki 7-8 litran kulutukselle. Kesällä keskikulutus reilusti alle 5 litraa, joten on kyllä jännän suuret erot.
Et ikinä lataa tuota?Mulla näköjään pienempi kulutus kuin priuksella
Gasoline consumption: 4,92 l/100km - BMW, 5er, 530e Luxury (G30)
Tähän väliin mun kokemusperäinen kommentti hybridistä (vm. - 17 Yaris, ajettu 11tkm). Mulla on työmatka alle neljä kilometriä ja koko matka on mäkistä kaupunkiajoa nopeudella 30-60km/h. Talvella keskikulutus on nyt ollu 7,5l! Kesällä oli keskikulutus 5,4l. Syynä tähän on, että moottori ei kerkeä lämpenemään tällä matkalla lämpimäksi, että voisi ajaa sähköllä. Joten moottori käy lähes koko matkan kovemilla kierroksilla, vaikka auto on lämmittimessä aamulla 2 tuntia ja illalla töissä toiset 2 tuntia. Joten ei tämä mitään ekoautoilua ole. Samaan kulutukseen pääsin vanhalla 1,6 Corollalla...
Et ikinä lataa tuota?
Oletko harkinnut Passat gte:n lisäksi bmw 330e tai 530e? Passat on varmaan sopivamman hintainen. MB on varmasti ihan hyvä ja Kia on taas Kia.Nyt on pieni hybridi kuume Työmatka 36km suuntaansa jossa molemmissa päissä hidasta ajoa (alle 60km/h) moottoritie välissä ~15km. Ladata voi molemmissa päissä ja tarkoituksena on ladata joka päivä. Vaihtoehtojen hinnat 50-55k€ koska vaihdossa menee ~44k€ auto. Eli sitä halvempi ei ole vaihtoehto. Tähän haarukkaan olen nyt löytänyt muutamia vaihtoehtoja. VW passat GTE, MB C350e, KIA optima. Tällä hetkellä passatti kiinnostaa eniten, koska MB:n hybridi akku on aika onneton. KIA nyt ei vain oikein muuten tunnu oikealta, vaikka siinä olisi paras akkukapsiteetti testien mukaan. En ole sulkenut pois myöskään perinteistä bensaa tai dieseliä, mutta perusteet pitäisi löytyä myös niille. Täyssähköt on suljettu pois.
Anna vaan pärähtää käyntiin. Kaikki energia tulee viime kädessä polttoaineesta, joten kannattaa käyttää se järkevästi simpukkakäyrät mielessä, eli reitin raskaimmissa ajotilanteissa.Näinhän se taitaa olla. Mulla noin 37 km työmatka josta n. 7 km on kaupunkiajon kaltaista pahimmillaan. 2 km kotipäässä ja 5 km työmaan päässä. Välissä 80 - 120 rajotus.
Jos kaupunkikulutus on huonoimmassa/parhaimmassa tapauksessa 50 % kovempi kuin maantiekulutus niin lopulta polttoaineen kulutuksen osalta osuus onkin 28 % koko matkasta. Voi olla että ajattelen nyt väärin tai vähintään lasken väärin. Teoriassa tuolla priuksella voisi onnistua sähköllä ajaminen mutta käytännössä hankalaa koska mäkiä ja kiihtyminen liian hidasta.
Tuossa autossahan on kaikkia mittareita mitkä kannustaa ev moodissa ajamiseen mutta todella sukkasillaan pitää mennä jos ei halua että kuorma nousee yli sen ev viivan ja moottori pärähtää käyntiin.
Pakkanen lisää kulutusta, varsinkin tuollaisella parin kilsan matkalla. Silti on vaikea kuvitella Yaris hybridin kuluttavan Avensista enemmän. Oliko Avekin ilman esilämmitystä? Entä vertasitko yhteen suuntaan vai edestakaista kulutusta? Mä ajelen tolpasta Auris hybridillä 7 km töihin päin pahimmillaan 5,5-6 l/100 km. Sitten tolpasta takaisin kotiin 4-4,5 l/km. Reittiprofiili on sellainen, että töihin mennessä akku varautuu, mikä saa aikaan pahalta näyttävän kulutuksen. Edestakainen ka. on normaali noin 5 l. Sisätilalämmittimen mahdollinen puuttuminen vaikuttaa huomattavasti noin lyhyellä matkalla sekä tietysti se, jos kuski on "vilukissa". Sähkömoottorille ei paljoa jää mahdollisuuksia, jos lämmityslaite ja lämmittimet paahtavat täysillä koko parin kilsan matkan. Toisaalta eipä tuossa kovin suurta bensalaskua saa aikaan, vaikka kulutus olisi 9 litraa. Voit ajaa 50 kappaletta 2 km matkoja 13 eurolla. Kerran päivässä edestakainen matka, niin riittää noin kuukaudeksi. Sitten taas jos päivässä on useampi kuin kaksi siivua, niin kulutus ei enää olekaan 9 l. No problemo.Lokakuusta lähtien meidän taloudessa ollut kakkosautona 2012 Yaris hybrid. Näin pakkasaikaan huomannut, että kuluttaa todella paljon. Meilläkin parin kilsan ajoa 40-50 alueella. Ilman lämmitystä kuluttaa enemmän kuin Avensis samalla matkalla. Aluksi tuli ajettua 0-5 asteen lämmöissä ilman lämmitystä ja keskikulutus oli päälle 9 litraa satasella. Lämmitettynä vie vähemmän, mutta silti aika paljon. N 5 asteesta ylöspäin lämmitettynä pääsee pelkällä sähköllä hetken, muuten ei.
Jos Toyotaa tarkoitat, niin kuulemma kahteen on vaihdettu ajoakku. Toiseen turhaan ja toiseen huvin vuoksi. Akkutakuu on 10v/350 tkm, eli ei ainakaan alta 10v paaliin. Vanhin Prius on '97. Kapasiteetti voi vanhana olla 1 km kahden sijaan, mutta tämä ei paljon näkyne kulutuksessa. Ehkä desin tai pari, jos hybridisäästö uudella akulla on 1,5-2 l.Onkos kellään vielä mennyt akku noista? Mitähän mahtaa maksaa akunvaihto noihin hybrideihin vai meneekö alta 10v autot paaliin kun akut loppuu?
@systeemi Mitsubishi Outlander PHEV.
Oletko harkinnut Passat gte:n lisäksi bmw 330e tai 530e? Passat on varmaan sopivamman hintainen. MB on varmasti ihan hyvä ja Kia on taas Kia.
Uusi Volvo V60 on myös yksi hieno. Saa varmaan hybridinä myös.
Uusi Volvo V60 paljastettiin – tältä se näyttää
Volvon saa hybridinä mutta hinta karkaa kovaksi. Lähtöhinta on myyjän mukaan ainakin 55K€ ja siihen vielä varusteet päälle.
MB C350e on nyt AMG-line sisä-/ulkopaketti 0€. MItä muita "välttämättömiä" varusteita tarvitsee valkata. Itselleni nuo mersujen varustetasot on hepreaa ja sen vuoksi tarttisi apua siinä.
Ei se mersu ainakaan ihan helposti halvemmaksi jää kuin Volvo, jos varusteita autoonsa haluaa. Tossa mersu/audi/bemari mittakaavassa voi suoraan hatusta arvioida 15 kiloa varusteisiin ja talvirenkaisiin, niin usein ollaan aika lähellä sitä ruksien jälkeistä lopputulosta. Ja näistä kolmesta mersu on yleensä se kallein.
Yleensä nämä kampanjat kummasti vähentään myös auton tinkivaraa