- Liittynyt
- 31.01.2017
- Viestejä
- 299
Täytyypä todeta, että on suhtautumisesi sähköautojen lähipäästöihin on jokseenkin hämmentävää. Vaikka on helppo osoittaa, että auton tavallinen käyttö tuottaa esim. hiukkaspäästöjä jopa kertaluokkia enemmän kuin pakokaasujen hiukkaspäästöt, haluat täysin sulkea silmät ja korvat näiltä vaikka ne koskettavat sähköautoja vähintään siinä missä tavallisiakin autoja.
Haluat ilmeisesti elää jossain pumpulisessa haavemaailmassa, jossa hyvät asiat ovat joka suhteessa hyviä eikä mikään kielteinen koske niitä. ...tai sitten olet maksettu trolli, joka uupumatta jauhaa sähköautojen myönteistä piirteistä eikä halua keskustella mistään kielteisestä.
No vastataan nyt sitten. Toivon, että vältetään henkilökohtaistamisia ja trolli ym syyttelyitä.
Lyhyt vastaus: kyllä, sähköautossakin on kumiset renkaat, jotka kuluvat. Niin on toki kaikissa muissakin.
Tuo kirjoittamani teksti, johon viittaat nyt toistuvasti on edelleen täysin realistinen toteamus, kun sen uudelleen luin:
Toki saa kysyä - ja ihan mielelläni vastaankin.
Mutta jos ja kun jotkut muut haluaa bensa-Weboja asennella, niin ymmärrän sen silti oikein hyvin.
- periaatteesta en halua sähköautooni lähipäästöjä lainkaan. Siksi voisin ajatella ennemmin kirjoittamaani biokaasupoltinta.
- hinta. Jos jotain laittaisin, niin mieluummin rakennuttaisin kohdan 1 syistäkin vaikka 6kWh lisäakut peräkonttiin ja niiden perään sähköisen lisälämmittimen kabiiniin. Tuokaan ei välttämättä tulisi paljoa ainakaan kalliimmaksi.
Eli periaatteesta en halua edelleenkään sähköautooni lähipäästöjä lainkaan. Ja tuohon voisin lisätä, että en ainakaan lisää. Ja pyydän huomioimaan asiayhteyden, johon vastaukseni liittyi: sähköauton lisälämmitin. (Siitä renkaiden kuluminen on jo ehkä aika kaukana).
Tuo väittämä ei poista sitä, että jopa sähköautossa on kumiset renkaat. Polttomoottoriauton päästöt ovat muutakin kuin hiukkaspäästöjä. Sähköauto on aina niiden osalta paikallisesti nollapäästöinen. Se realiteetti, että sähköautonkin renkaat kuluvat, kuten kaikkien muidenkin autojen ei poista sen merkitystä, että polttomoottoriauton pakoputkesta tuleva pakokaasu on edelleen terveydelle haitallista tai vaarallista. Esim hiilimonoksidi ja CO2. Ja tietenkin se haitallisuus korostuu kaupunkiympäristössä. Sähköautokin kokonaisuutena aiheuttaa päästöjä, koska sekin pitää valmistaa ja senkin kuluttama energia valmistaa, mutta kokonaiselinkaari on sähköautolla vähäpäästöisempi ainakin pääsääntöisesti. Toki poikkeuksiakin voidaan löytää aivan varmasti. Ja on vain hyvä asia, että polttomoottoriautojenkin päästöjä teknisillä ja polttoaineratkaisuilla pienennetään ja on onnistuttu pienentämään.
Asioiden kehittämisessä on olemassa myös näkemys, että kannattaa kiinnittää huomio sellaisiin asioihin, joihin voi itse omilla valinnoillaan vaikuttaa. Se, että olen valinnut sähköauton ei tietenkään pelasta maailman ilmanlaatua, ei edes Suomen tai Tampereen. Mutta se ei estä minua tekemästä omaa pientä valintaani kun on sen aika, koska se oli minulle mahdollista. En myöskään syyllistä ketään muita omista valinnoistaan. Jokainen joutuu tekemään omista lähtökohdistaan omat valintansa. Esimerkiksi sähköauto ei vielä sovi kaikille, enkä toivo tai usko koskaan sellaista tilannetta tulevankaan, että kaikki autot olisivat sähköautoja.
Se seikka, että sähköautonkin renkaat kuluvat, ei poista tässä näkökulmassa sähköauton merkitystä, koska ne renkaat kuluvat siis muissakin. Syntyyhän ajamisesta muutakin, kuten tienpinnan kulumisesta aiheutuvaa pölyä tai jarrupölyä. Jarrupölyn talteenottamiseen oli muuten Frankfurtin autonäyttelyssä esillä tuote. Sillä saattaa jopa olla ehkä tulevaisuutta.
Mielellään jatkan renkaiden kulumisesta aiheutuvien hiukkasten vähentämistä myös, kun siihen on olemassa realistinen vaihtoehto. Niin kauan joudun ajamaan kitkarenkailla. Tietysti valinta voisi olla ajamatta, tai olla ilman autoa, mutta se nyt vain ei ole omassa elämäntilanteessa järkevä valinta.
Sovimmeko me molemmat tähän keskusteluun hyvillä mielin?
Viimeksi muokattu: