Keskustelua hybridiautoista

Täytyypä todeta, että on suhtautumisesi sähköautojen lähipäästöihin on jokseenkin hämmentävää. Vaikka on helppo osoittaa, että auton tavallinen käyttö tuottaa esim. hiukkaspäästöjä jopa kertaluokkia enemmän kuin pakokaasujen hiukkaspäästöt, haluat täysin sulkea silmät ja korvat näiltä vaikka ne koskettavat sähköautoja vähintään siinä missä tavallisiakin autoja.

Haluat ilmeisesti elää jossain pumpulisessa haavemaailmassa, jossa hyvät asiat ovat joka suhteessa hyviä eikä mikään kielteinen koske niitä. ...tai sitten olet maksettu trolli, joka uupumatta jauhaa sähköautojen myönteistä piirteistä eikä halua keskustella mistään kielteisestä.

No vastataan nyt sitten. Toivon, että vältetään henkilökohtaistamisia ja trolli ym syyttelyitä.

Lyhyt vastaus: kyllä, sähköautossakin on kumiset renkaat, jotka kuluvat. Niin on toki kaikissa muissakin.

Tuo kirjoittamani teksti, johon viittaat nyt toistuvasti on edelleen täysin realistinen toteamus, kun sen uudelleen luin:
Toki saa kysyä - ja ihan mielelläni vastaankin. :)

  1. periaatteesta en halua sähköautooni lähipäästöjä lainkaan. Siksi voisin ajatella ennemmin kirjoittamaani biokaasupoltinta.
  2. hinta. Jos jotain laittaisin, niin mieluummin rakennuttaisin kohdan 1 syistäkin vaikka 6kWh lisäakut peräkonttiin ja niiden perään sähköisen lisälämmittimen kabiiniin. Tuokaan ei välttämättä tulisi paljoa ainakaan kalliimmaksi.
Mutta jos ja kun jotkut muut haluaa bensa-Weboja asennella, niin ymmärrän sen silti oikein hyvin.

Eli periaatteesta en halua edelleenkään sähköautooni lähipäästöjä lainkaan. Ja tuohon voisin lisätä, että en ainakaan lisää. Ja pyydän huomioimaan asiayhteyden, johon vastaukseni liittyi: sähköauton lisälämmitin. (Siitä renkaiden kuluminen on jo ehkä aika kaukana).

Tuo väittämä ei poista sitä, että jopa sähköautossa on kumiset renkaat. Polttomoottoriauton päästöt ovat muutakin kuin hiukkaspäästöjä. Sähköauto on aina niiden osalta paikallisesti nollapäästöinen. Se realiteetti, että sähköautonkin renkaat kuluvat, kuten kaikkien muidenkin autojen ei poista sen merkitystä, että polttomoottoriauton pakoputkesta tuleva pakokaasu on edelleen terveydelle haitallista tai vaarallista. Esim hiilimonoksidi ja CO2. Ja tietenkin se haitallisuus korostuu kaupunkiympäristössä. Sähköautokin kokonaisuutena aiheuttaa päästöjä, koska sekin pitää valmistaa ja senkin kuluttama energia valmistaa, mutta kokonaiselinkaari on sähköautolla vähäpäästöisempi ainakin pääsääntöisesti. Toki poikkeuksiakin voidaan löytää aivan varmasti. Ja on vain hyvä asia, että polttomoottoriautojenkin päästöjä teknisillä ja polttoaineratkaisuilla pienennetään ja on onnistuttu pienentämään.

Asioiden kehittämisessä on olemassa myös näkemys, että kannattaa kiinnittää huomio sellaisiin asioihin, joihin voi itse omilla valinnoillaan vaikuttaa. Se, että olen valinnut sähköauton ei tietenkään pelasta maailman ilmanlaatua, ei edes Suomen tai Tampereen. Mutta se ei estä minua tekemästä omaa pientä valintaani kun on sen aika, koska se oli minulle mahdollista. En myöskään syyllistä ketään muita omista valinnoistaan. Jokainen joutuu tekemään omista lähtökohdistaan omat valintansa. Esimerkiksi sähköauto ei vielä sovi kaikille, enkä toivo tai usko koskaan sellaista tilannetta tulevankaan, että kaikki autot olisivat sähköautoja.

Se seikka, että sähköautonkin renkaat kuluvat, ei poista tässä näkökulmassa sähköauton merkitystä, koska ne renkaat kuluvat siis muissakin. Syntyyhän ajamisesta muutakin, kuten tienpinnan kulumisesta aiheutuvaa pölyä tai jarrupölyä. Jarrupölyn talteenottamiseen oli muuten Frankfurtin autonäyttelyssä esillä tuote. Sillä saattaa jopa olla ehkä tulevaisuutta.

Mielellään jatkan renkaiden kulumisesta aiheutuvien hiukkasten vähentämistä myös, kun siihen on olemassa realistinen vaihtoehto. Niin kauan joudun ajamaan kitkarenkailla. Tietysti valinta voisi olla ajamatta, tai olla ilman autoa, mutta se nyt vain ei ole omassa elämäntilanteessa järkevä valinta.

Sovimmeko me molemmat tähän keskusteluun hyvillä mielin?
 
Viimeksi muokattu:
Ilkka- lehden mukaan loppuvuodesta tulisi Leaffin tehomalliin 60kWh akusto - Siitä jo riittäisi suomessakin paremmin lämmitykseenkin.:tup:

Lisäys, jotain tuonlaista:
second-generation-nissan-leaf-specs.png

Nissan Leaf 2019 will have ‘over 225 miles’ of range, 100 kW fast-charging, and more, says report

Tuo Electricin kuvaama versio Leafista olisi kyllä kova.
  • 60 kWh - kesällä maantiellä lähes 400 km range ja talvella kovemmillakin pakkasilla lähemmäs 300 km. Itse ajan noin 40 tkm/v sähköautolla ja yli tuon 60 kWh kulutin viime vuonna vain kuutena vuorokautena. Eli kaikkina muina päivinä olisin vain ajanut ja yöllä/töissä kytkenyt lataukseen, eikä sii mitään matkan aikaisista lataamista kuin 6 pv:nä vuodesta.
  • 11 - 22 kW AC-laturi -tämä olisi todella kova. Tunnin ostoskeskuskäynnin aikana jopa +100km toimintamatkan lisäys. Alle 3h akku tyhjästä täydeksi (22kW)
  • 100 kW DC-lataus olisi myös todella toivottava kehitys. Esim itsellä. Kun sitten on sen pari kertaa vuodessa tuota rangea pidempi ajo päivän aikana, niin 10 min kahvi mukaan + vessatauko = noin 100 km lisää rangea. Tai 20 min kahvit pöydässä = 200 km lisää rangea. Tai puolen tunnn lounas = akku 80% ladattu (täysin tyhjästä)
Kyllä nämä pikkuhiljaa kehittyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Electricin kuvaama versio Leafista olisi kyllä kova.
  • 60 kWh - kesällä maantiellä lähes 400 km range ja talvella kovemmillakin pakkasilla lähemmäs 300 km. Itse ajan noin 40 tkm/v sähköautolla ja yli tuon 60 kWh kulutin viime vuonna vain kuutena vuorokautena. Eli kaikkina muina päivinä olisin vain ajanut ja yöllä/töissä kytkenyt lataukseen, eikä sii mitään matkan aikaisista lataamista kuin 6 pv:nä vuodesta.
Omat ajot on ollut jo monena vuotena max 20tkm/v. Ja yli 100km matkoja vain kesällä eikä niitäkään säännöllisesti.
  • 11 - 22 kW AC-laturi -tämä olisi todella kova. Tunnin ostoskeskuskäynnin aikana jopa +100km toimintamatkan lisäys. Alle 3h akku tyhjästä täydeksi (22kW)
Tuon on pakko jo olla 3- vaiheinen noilla tehoilla.
  • 100 kW DC-lataus olisi myös todella toivottava kehitys. Esim itsellä. Kun sitten on sen pari kertaa vuodessa tuota rangea pidempi ajo päivän aikana, niin 10 min kahvi mukaan + vessatauko = noin 100 km lisää rangea. Tai 20 min kahvit pöydässä = 200 km lisää rangea. Tai puolen tunnn lounas = akku 80% ladattu (täysin tyhjästä)
Kyllä nämä pikkuhiljaa kehittyvät.
Tuota myös tuolla hehkutetaan: "The new battery pack is also reportedly equipped with a thermal management system, which would be a big step up for Nissan". Mitä sitten käytännössä tarkoittaakin?

Ainakin Nissanilla on paljon kokemusta sähköautoista, Moottori- lehden testiä:
Koeajo: uusi normaali – toisen sukupolven Nissan Leaf

"Kolmen miljardin ajokilometrin data antaa samalla japanilaisvalmistajalle etulyöntiaseman kilpailijoiden vasta maalaillessa 2020-luvun suunnitelmia".
 
Tuon on pakko jo olla 3- vaiheinen noilla tehoilla.

Tuota myös tuolla hehkutetaan: "The new battery pack is also reportedly equipped with a thermal management system, which would be a big step up for Nissan". Mitä sitten käytännössä tarkoittaakin?

Juu ja tuo 11 tai 22 kW AC-laturi on 3-vaihe. Siis vielä yksi kova kilpailuvaltti lisää, koska helpottaa myös kotilatauksessa latausvirran nostoa monilla.

Ja kyllä tuota akkujen lämmönhallintaa on Leafiin kaivattukin. Toki korostuu lämpimämmissä maissa sen merkitys. Suomessa käyttäjät saaneet vain joitain yksittäisiä kertoja 30 kWh Leafin akuston ylikuumenemaan useiden peräkkäisten pikalatauskertojen ja moottoritie- ja maantienopeuksien vuorottelulla.

Nythän niissä on akustolle vain ilmajäähdytys.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kyllä tuota akkujen lämmönhallintaa on Leafiin kaivattukin. Toki korostuu lämpimämmissä maissa sen merkitys. Suomessa käyttäjät saaneet vain joitain yksittäisiä kertoja 30 kWh Leafin akuston ylikuumenemaan useiden peräkkäisten pikalatauskertojen ja moottoritie- ja maantienopeuksien vuorottelulla.

Nythän niissä on akustolle vain ilmajäähdytys.

Jännä ettei oikeassa sähköautossa välttämättä ole lämmönhallintaa, ja pistokehybridissä - esim. tuossa 330e:ssä - sellainen on. Tietty tuo pienempi akku on suhteessa isommalla kuormituksella ja varmaan lämpeneekin enemmän...
 
Jännä ettei oikeassa sähköautossa välttämättä ole lämmönhallintaa, ja pistokehybridissä - esim. tuossa 330e:ssä - sellainen on. Tietty tuo pienempi akku on suhteessa isommalla kuormituksella ja varmaan lämpeneekin enemmän...
Jep, niinhän se vähän oudolta tuntuu.
Uskoisin sen juontavan jälkensä vuoden 2009 kieppeille, kun Leaf ensi kerran esiteltiin.
Silloin Ghosn ehkä arveli sähköautojen olevan tarkoitettu vain kaupunki- ja taajama-ajoon. Siis aivan toinen linja kuin Muskilla.

Silti vielä oudommalta tuntuu, että esim. jo 30 kWh-päivityksessä ei rakennettu aktiivista akkujen lämmönhallintaa, koska nimenomaan sillä mallilla on mahdollista saada ylikuumeneminen aikaan. Tämä taasen johtuu siitä, että se ottaa DC-latauksessa noin 80% tasolle saakka lähes täydellä 50 kW:n teholla virtaa vastaan, kun taasen vanhemmat 24 kWh-mallit hidastavat DC-latausta jo noin 60% tasolla tuntuvasti.

Ja siis onhan se vähän kummaa, että myöskään 40 kWh-mallissa ei ole sitä.
 
Hämmentävä tulos: Dieselgeneraattorilla ladattu sähköauto kulutti vähemmän kuin pieni dieselauto
Tesla EV charged with diesel generator still cleaner than conventional car

Sivuten asiaa mistä täälläkin keskusteltu, eli dieselgeneraattorilla ladattu sähköauto kuluttaa vähemmän kuin dieselauto. Tämän tietysti mahdollistaa optimaalisesti käyvä generaattori ja jarrutusenergian talteenotto, vaikka sähköautona ei niin vähäkulutuksinen Tesla S P85. Enemmän ajaville hybridit varmaan se paras vaihtoehto vielä pitkään toimivuuden ja ekologisuuden/taloudellisuuden kannalta Suomessa.
 
Semmonen pieni ero toki on, että dieselgeneraattorilla ei myöskään ole minkäänlaisia päästörajoja.. ei ole EGR, DPF tai SCR.
 
Miksiköhän näihin BMW i3 REX tyyppisiin generaattori-hybrideihin ei ole panostettu enemmän. Olisi hyvä yhdistelmä joku 20-30kW/h akku ja 30-50kW generaattori jollain 30 litran tankilla. Pääosa ajoista menisi pelkällä sähköllä, mutta samalla toimintamatkan kanssa ei olisi mitään ongelmaa.
 
Tuo bmw i3 rex skootterin moottori on aika nuhainen. On siis todella laiska ilmeisesti. Normaali hybridi siis on kivempi ajella myös matka-ajoa. Lisäksi i3 sopii parhaiten kaupunki autoksi, toki siinäkin rex voi olla oikein hyvä juttu.
 
Ja kyllä tuota akkujen lämmönhallintaa on Leafiin kaivattukin. Toki korostuu lämpimämmissä maissa sen merkitys. Suomessa käyttäjät saaneet vain joitain yksittäisiä kertoja 30 kWh Leafin akuston ylikuumenemaan useiden peräkkäisten pikalatauskertojen ja moottoritie- ja maantienopeuksien vuorottelulla.

Nythän niissä on akustolle vain ilmajäähdytys.
Onko Leaf: ssa kuljettajalle akuston lämpötilan näyttöä?
Enemmän ajaville hybridit varmaan se paras vaihtoehto vielä pitkään toimivuuden ja ekologisuuden/taloudellisuuden kannalta Suomessa.
Kuluttavat vaan käytännössä (pl. kesäaika) n. 5 l/100km.:tdown:

Moottori- lehden testiä (Kia Niro plugin): "Ajotietokone ilmoitti keskikulutukseksi koko matkalla 5,7 litraa bensiiniä. Tulos ei olisi erinomainen edes normaaliautojen sarjassa. Auton koko 4500 kilometrin ajohistoria kertoi keskikulutuksen olleen 4,8 litraa".
Suomen talvi pilaa lataushybridin säästötavoitteet – "Ken paljon odottaa, se kaiken kadottaa"
 
Tuo bmw i3 rex skootterin moottori on aika nuhainen. On siis todella laiska ilmeisesti. Normaali hybridi siis on kivempi ajella myös matka-ajoa. Lisäksi i3 sopii parhaiten kaupunki autoksi, toki siinäkin rex voi olla oikein hyvä juttu.
Eihän se bensamoottori käsittääkseni ole laisinkaan kytketty renkaisiin, vaan toimii pelkkänä generaattorina. Sikäli siis ajaminen tapahtuu samalla sähkövoimansiirrolla, riippumatta siitä onko rex päällä vai ei.
 
Eihän se bensamoottori käsittääkseni ole laisinkaan kytketty renkaisiin, vaan toimii pelkkänä generaattorina. Sikäli siis ajaminen tapahtuu samalla sähkövoimansiirrolla, riippumatta siitä onko rex päällä vai ei.
Sähkömoottori on 125kW ja bensamoottori on kai jotain 28kW. Eli kun akku loppuu, niin autolla pääsee paljon hiljempaa ja ylämäessä auto hyytyy tietysti vielä enemmän. Bensamoottorin tankki konepellin alla on myös vain 9 litraa, eli tankata täytyy aika usein, jos pitemmälle matkalle lähtee.
 
Öö.. se ei ole ehkä tehty sitä silmälläpitäen.
Aina voi sanoa, että X on huono, koska muuttaessa ei mahdu sohva kyytiin.

Oikeesti. Autoja tehdään eri tarpeisiin. Pitkät ajomatkat eivät ole suuren osan arkipäivää, jos koskaan.

Pitkille ajomatkoille on siihenkin pystyviä autoja.
 
Oikeesti. Autoja tehdään eri tarpeisiin. Pitkät ajomatkat eivät ole suuren osan arkipäivää, jos koskaan.

Tässäpä sähköautojen dilemma onkin: vaikka arkipäiväiset ajot olisivat lyhyitä, hyvin monella on toisinaan tarvetta pitkien matkojen ajamiselle. Iso akustokaan ei ole hyvä ratkaisu, koska silloin kuljetetaan aina mukana satojen kilojen lisämassaa.
 
Tuo bmw i3 rex skootterin moottori on aika nuhainen. On siis todella laiska ilmeisesti. Normaali hybridi siis on kivempi ajella myös matka-ajoa. Lisäksi i3 sopii parhaiten kaupunki autoksi, toki siinäkin rex voi olla oikein hyvä juttu.
En varsinaisesti tarkoittanut, että i3 olisi hyvä vaan yleisemmin tarkoitin tuota toimintamallia. Eli tuota i3:n voimalinjaa parantamalla (hiukan tehokkaampi generaattori, isompi tankki) ja käyttämällä järkevämmässä kopassa saattaisi saada aika toimivan kokonaisuuden.

Autoon ei tarvisi ladata järjetöntä akkumäärää toimintamatkan varmistamiseksi, kun harvoin tarvittavat pitkät ajot voisi hoitaa pääosin polttomoottorilla, mutta kaikki arkiajot hoituisi akkusähköllä kohtuukokoisella akulla.
 
En varsinaisesti tarkoittanut, että i3 olisi hyvä vaan yleisemmin tarkoitin tuota toimintamallia. Eli tuota i3:n voimalinjaa parantamalla (hiukan tehokkaampi generaattori, isompi tankki) ja käyttämällä järkevämmässä kopassa saattaisi saada aika toimivan kokonaisuuden.

Autoon ei tarvisi ladata järjetöntä akkumäärää toimintamatkan varmistamiseksi, kun harvoin tarvittavat pitkät ajot voisi hoitaa pääosin polttomoottorilla, mutta kaikki arkiajot hoituisi akkusähköllä kohtuukokoisella akulla.
Toivottavasti tulee myös muita vastaavia kuin bmw i3 rex.

Bemari ehkä oli ensimmäinen valmistaja, koska niillä oli jo tuo iso scootteri, josta sai otettua sopivan moottorin tuohon i3 rex malliin.

Scootteri, mutta ilmeisesti tehoa on vähän säädetty.
BMW C600 Sport and C650GT - Wikipedia
 
"periaatteesta en halua sähköautooni lähipäästöjä lainkaan. Siksi voisin ajatella ennemmin kirjoittamaani biokaasupoltinta."
Eli periaatteesta en halua edelleenkään sähköautooni lähipäästöjä lainkaan. Ja tuohon voisin lisätä, että en ainakaan lisää. Ja pyydän huomioimaan asiayhteyden, johon vastaukseni liittyi: sähköauton lisälämmitin. (Siitä renkaiden kuluminen on jo ehkä aika kaukana).

Nyt liikkuu maalitolpat. Nimenomaan em. asiayhteydessä argumenttisi näyttää siltä, että pidät sähköautoa (ja biokaasua) lähipäästöttöminä - ja mielestäsi polttoainelämmitin tämän turmelisi, ellei toimisi biokaasulla.

Tuo väittämä ei poista sitä, että jopa sähköautossa on kumiset renkaat. Polttomoottoriauton päästöt ovat muutakin kuin hiukkaspäästöjä. Sähköauto on aina niiden osalta paikallisesti nollapäästöinen. Se realiteetti, että sähköautonkin renkaat kuluvat, kuten kaikkien muidenkin autojen ei poista sen merkitystä, että polttomoottoriauton pakoputkesta tuleva pakokaasu on edelleen terveydelle haitallista tai vaarallista. Esim hiilimonoksidi ja CO2. Ja tietenkin se haitallisuus korostuu kaupunkiympäristössä.

Niin, tiekontaktiin liittyvät päästöt (renkaat, tie ym) eivät sähköautossa ole ainakaan pienempiä. Lisäpaino voi lisätä niitä.

CO2 ei ole mikään myrkyllinen lähipäästö ja muutenkin nykyisten polttomoottorien päästöt on todella pieniä. Ei ole ilmeistä, että pakokaasujen haitat olisivat yleisesti pahempia kuin tiekontaktin päästöt. Niistä toki puhutaan paljon enemmän.

Itse olen sitä mieltä, että päästökeskustelu monin osin erkaantunut todellisista haitoista ja muuttunut pelkäksi numeronmetsästykseksi. Ei tiekontaktin päästöjen haittojakaan pidä liioitella.

Asioiden kehittämisessä on olemassa myös näkemys, että kannattaa kiinnittää huomio sellaisiin asioihin, joihin voi itse omilla valinnoillaan vaikuttaa.
Tämä johtaa siihen, että kohkataan paljon asioista, joilla ei kuitenkaan ole kuin marginaalista merkitystä. Jos poliitikotkin innostuvat, saadaan pahimmillaan rajoituksia joista ei ole mitään hyötyä mutta haittaa monille.

IMHO, paukut kannattaa keskittää olennaiseen ja nillittää marginaalisesta vähemmän.
 
Täälläkin on taistelua tuulimyllyjä vastaan - Don Quijote tyyliin. Dieselit henkilöautoissa ovat jo aikansa eläneitä. Bensahybridit, erityisesti pistokeladattavat ovat nykypäivää välimuotona ennen täyssähköautoja. Kehityksen pyörä tekee täyden ympyrän - palataan 1800 lopun edistykseen.
 
Ja CO2 suhteen ei edes polttomoottorit häviä hydridille tai sähköautolle jos esim St1 on uskominen.

Tuolla etanolimuutoksella, joka tuli vuoden vaihteessa virallistettua itsellekin, auton 322g/km co2 päästö tippui 64g/km päästöksi. Pienemmällå autolla päästään siis hydridin allekin ajamalla etanolilla. Ja sähköautollakin saa jo tarkkaan katsoa mistä sähkönsä ostaa ettei fossiilista ole käytetty sähköntuotannossa

Sinällään ulinat ettei riitä kaikille sun muut voi jättää.. ei kaikkien tarvi kulkea samalla aineella. Nytkin Porin mittareista saa kuutta ainetta joka ei käy mulle. Nestekaasu, maakaasu, diesel, mpö, sähkö ja 95E10. Ja kaksi jotka käy eli 98E5 ja E85.

Polttoaineiden biopohjaisen komponentin kasvattaminen ja siirtyminen lopulta biopohjaisiin polttonesteisiin on minusta järkevin tapa vähentää liikenteen CO2-päästöjä. Kun tavoitteeksi otetaan tuottaa polttoainenormien mukaisia polttoaineita, autoihin ei välttämättä tarvita mitään muutoksia.

Tässäkin on suomalaista osaamista:
Biopolttoaineen tuotanto | UPM Biopolttoaineet
On kyllä jokseenkin hämmentävää, kuinka puupohjaisen energian hyödyntäminen on ollut EU:n hampaissa.
 
Kuluttavat vaan käytännössä (pl. kesäaika) n. 5 l/100km.:tdown:

Moottori- lehden testiä (Kia Niro plugin): "Ajotietokone ilmoitti keskikulutukseksi koko matkalla 5,7 litraa bensiiniä. Tulos ei olisi erinomainen edes normaaliautojen sarjassa. Auton koko 4500 kilometrin ajohistoria kertoi keskikulutuksen olleen 4,8 litraa".
Suomen talvi pilaa lataushybridin säästötavoitteet – "Ken paljon odottaa, se kaiken kadottaa"

Maantieajossa eroa ei tule tosiaan kovin paljoa perinteiseen polttikseen nähden ja pihi Dieseli menee pienemmälläkin. Kaupukiajossa sitten eroa tulee reippaammin.

Itselläni ajo on 80% kaupunkipyöritystä enkä usko, että löytäisin siihen pihimpää perinteistä polttista kuin tuo Niro, jos ei lasketa jotain hiirenpaskan kokoista kippoa jossa mopon moottori.

Talvella toki kulutus nousee, mutta niin se nousee perinteisessä polttiksessakin.
 
Ja edelleenkään tämä ei vaikuta millään tavoin sähköautojen tiepäästöihin.
Etkö enää mutta keksi kuin"tiepäästöt"? Hetki menee että saadaan ne leijuvat/ lentävät autot arkipäivään. Siihen asti tiepäästöt koskee kaikkia.

Tuolla etanolimuutoksella, joka tuli vuoden vaihteessa virallistettua itsellekin, auton 322g/km co2 päästö tippui 64g/km päästöksi. Pienemmällå autolla päästään siis hydridin allekin ajamalla etanolilla. Ja sähköautollakin saa jo tarkkaan katsoa mistä sähkönsä ostaa ettei fossiilista ole käytetty sähköntuotannossa
Mikään ei estä hybridiä käyttämästä samaa ainetta.
 
Viimeksi muokattu:
On. Mittariston vasemmassa laidassa. Tosin on kovin ylimalkainen.
Itse tulee vilkaistua tarkemmin kännykän LeafSpy-sovelluksesta, jos kiinnostaa.
Onko mennyt lämmöt (niissä ajoissa missä on ollut välilataus) lähelle punaista?
Maantieajossa eroa ei tule tosiaan kovin paljoa perinteiseen polttikseen nähden ja pihi Dieseli menee pienemmälläkin. Kaupukiajossa sitten eroa tulee reippaammin.
Itselläni ajo on 80% kaupunkipyöritystä enkä usko, että löytäisin siihen pihimpää perinteistä polttista kuin tuo Niro, jos ei lasketa jotain hiirenpaskan kokoista kippoa jossa mopon moottori.
Talvella toki kulutus nousee, mutta niin se nousee perinteisessä polttiksessakin.
Oma mielenkiinto Niroa (ja yleensäkin plugin hybridejä) kohtaan loppui, kun näin tuon testin. Tuosta tulossa kuitenkin ennakkotietojen mukaan loppuvuodesta täyssähköversio.
 
Kuinka monta prosenttia/promillea suomen liikenteen polttoaineesta voidaan tehdä biojätteistä? Tuskin mitenkään merkittävää määrää. Ja jos kaikki ajaisivat 322g/km autolla niin biojäte-etanolin hyöty häviäisi lähes nollaan. Tämä bioE85 on tavallaan silmänlumetta koska tämä biojäte-etanol voitaisiin sotkea myös E95:n sekaan ja lopputulos on sama luonnon kannalta.
 
Onko mennyt lämmöt (niissä ajoissa missä on ollut välilataus) lähelle punaista?
Oma mielenkiinto Niroa (ja yleensäkin plugin hybridejä) kohtaan loppui, kun näin tuon testin. Tuosta tulossa kuitenkin ennakkotietojen mukaan loppuvuodesta täyssähköversio.

Omassa 24 kWh vuoden 2015 Leafissa on kaikkein kovimmilla reissuilla (kesähelle ja TRE-HKI-TRE yhtäsoittoa motarinopeuksilla) noussut just punarajalle, mutta mitään tehonrajoituksia ei ole koskaan tullut vastaan.

Kona Electric tulee olemaan monille hyvä sähkis.
 
Lohkolämmitin ei toimi lataussähköllä, joten se tarvitsee erillisen pistorasian. Auto pitää siis kytkeä kahdella eri johdolla seinään eri pistokkeisiin, ja latausaseman vieressä pitäisi olla toinen vakiotöpseli.

Tuo on jo melko hemmetin perseestä :D

Tuollaista viritystä ne kauppasi mullekin, en ottanut. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Irroita ja kytke repullinen johtoja aina...
 
Tuo on vissiin melko yleinen ongelma pistokehybrideissä, että pannua ja/tai sisätiloja ei saa lämpimäksi lataussähköllä. Eipä noita autoja yleensä suunnitella tämän meidän peräryssänhelvetin sääolojen mukaan, kun ei täällä kukaan täysjärkinen asu.
 
Onko mennyt lämmöt (niissä ajoissa missä on ollut välilataus) lähelle punaista?
Oma mielenkiinto Niroa (ja yleensäkin plugin hybridejä) kohtaan loppui, kun näin tuon testin. Tuosta tulossa kuitenkin ennakkotietojen mukaan loppuvuodesta täyssähköversio.

Niro EV on itselläkin seurannassa. En tosin usko, että saadaan tänä vuonna vielä Suomeen edes tilattavaksi.
 
Meinaat ettei jenkeissä ja kanadassa ole markkinoita?

Tai lämpimissä maissa esi-ilmastointi?

Myydäänkö/käytetäänkö noita moottorin esilämmittimiä muualla kuin täällä pohjoismaissa? Tuntuisi että jos tuo olisi edes jossain määrin yleisesti käytetty varuste niin se olisi raksittavissa varustelistalle suoraan tehtaalta.

Esi-ilmastointihan näistä hybrideistä löytyy liki kaikista. Syy miksi tuota ei polttomoottorillisista löydy voi johtua esim. niiden kompressorin vaatimasta mekaanisesta energiasta (saavat yleensä käyttövoimansa hihnalla suoraan moottorista).
 
Niro/Kona EV voisi olla täälläkin kiinnostavat kohde, kunhan päästään isoista lastenrattaista eroon. Mielenkiinnolla odotetaan mihin hinnat näillä asettuvat.

~60 km tulee päivittäistä ajoa, muutamat kerrat kuukaudessa isovanhemmille 70 tai 130 km päähän ja molemmilla saisi pirssin lataukseen. Lisäksi noin kerran ½v tulee 100-300 km suunta työkeikkoja, sopivilla kahvitauoilla tuonkin saisi menemään.
 
Niin, viivästyksiä voi tulla. Taisi kuitenkin olla valmistajan lupaus. Kona Electricin pitäisi tulla jo kesällä.

Njuu voihan ne tilauskirjat toki avata, mutta esim. Hyundai Ioniq EV ei taida saada enää tänä vuonna jos nyt tilaa :D
 
Meinaat ettei jenkeissä ja kanadassa ole markkinoita?

Tai lämpimissä maissa esi-ilmastointi?

No aina autoja katsellessa ihmetyttää, kun lisälämppäriä ei läheskään kaikkiin autoihin saa tehdaslisävarusteena, vaan se pitää aina tehdä jälkiasenteisena.
 
Joo, tässä siis lähinnä mietin sitä että plugarin ILP olis melko nobrainer mutta valmistajat ilmeisesti luottaa wanhaan kunnon tekniikkaan tässä asiassa.

Joo niin olisi. Bemmissä on sähkökäyttöinen kompura ja 5kW lämmitysvastus. Olisikohan tuo paljonkin kalliimpi keksintö korvata tuo ilpillä, eli siis käytännössä kompuralla jota voi pyörittää molempiin suuntiin.
 
Joo, tässä siis lähinnä mietin sitä että plugarin ILP olis melko nobrainer mutta valmistajat ilmeisesti luottaa wanhaan kunnon tekniikkaan tässä asiassa.

Tuolla saisi kabiinin lämpimäksi, mutta silti paukkupakkasilla hörähtäisi pata käyntiin koska sitä ei pysty esilämmittämään kuitenkaan :(
 
Joo, no niinno. Miksei se moottorin jäähdytys voi olla jollain venttiilillä ilpin perässä? Sais sen lämmitettyä ja sitten venttiili toki kiinni kun ei tarvita.

Käsittääkseni tuo moottorin lämmitys ei ole niinkään keinoista kuin halusta kiinni. Uusissa ja uudehkoissa mersuissa ja bemareissa, ihan polttiksissa siis, polttoainekäyttöinen lisälämppärikin lämmittää käsittääkseni vain kabiinia. Moottorin esilämmitykseen sitä ei tietääkseni käytetä. Forumeilta löytyy vinkkejä miten sen saa puukotettua lämmittämään myös koneen.
 
Australiassa haluttiin laittaa piste ikuiseen kiistaan sähköautojen saastuttavuudesta.

"Australian sähköautoyhdistys ja Länsi-Australian Tesla-klubi eivät kuitenkaan nielleet pureksimatta tätä väitettä, vaan päättivät testata asiaa käytännössä. Keinoksi valittiin Teslan lataaminen dieselgeneraattorilla ja kulutuksen vertaaminen dieselautoon.

Testi-Teslaksi valikoitui Model S P85D, joka ei ole edes tehokkain Tesla-auto. Sen vastinparina oli kahden litran turbodieselmoottorilla varustettu Volvo V40.

Tarkoituksena oli siis määritellä autojen saastuttavuus käyttämällä täsmälleen samaa polttoainetta samalla matkalla ja samoissa liikenneoloissa.

Testimatka oli 104,6 kilometriä, jolla reitillä Volvo kulutti dieseliä 4,8 litraa. Teslan lataamiseen tarvittiin 4,46 litraa.

Huomionarvoista on, että Volvo painaa 1 500 kiloa, mutta Tesla 2 200 kiloa.

Ero ei ole suuren suuri, mutta mielenkiintoiseksi sen tekee se, että tämä Teslan malli voidaan ladata myös aurinkokennoilla"
.

Lähde:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...4909.1648835886.1519016981-7097719.1397103721
 
Australiassa haluttiin laittaa piste ikuiseen kiistaan sähköautojen saastuttavuudesta.

"Australian sähköautoyhdistys ja Länsi-Australian Tesla-klubi eivät kuitenkaan nielleet pureksimatta tätä väitettä, vaan päättivät testata asiaa käytännössä. Keinoksi valittiin Teslan lataaminen dieselgeneraattorilla ja kulutuksen vertaaminen dieselautoon.

Testi-Teslaksi valikoitui Model S P85D, joka ei ole edes tehokkain Tesla-auto. Sen vastinparina oli kahden litran turbodieselmoottorilla varustettu Volvo V40.

Tarkoituksena oli siis määritellä autojen saastuttavuus käyttämällä täsmälleen samaa polttoainetta samalla matkalla ja samoissa liikenneoloissa.

Testimatka oli 104,6 kilometriä, jolla reitillä Volvo kulutti dieseliä 4,8 litraa. Teslan lataamiseen tarvittiin 4,46 litraa.

Huomionarvoista on, että Volvo painaa 1 500 kiloa, mutta Tesla 2 200 kiloa.

Ero ei ole suuren suuri, mutta mielenkiintoiseksi sen tekee se, että tämä Teslan malli voidaan ladata myös aurinkokennoilla"
.

Lähde:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...4909.1648835886.1519016981-7097719.1397103721

En kommentoi muuta kun, että naurattaa aina nää "aurinkokennoilla" sähköautoa lataavat. Väittäisin, että suurin osa joilla on laittaa ~100ke autoon kiinni ovat töissä kun aurinko paistaa. Ne kodin katolla olevat aurinkopanelit on tässä skenaariossa melko turhia...tai no kyllähän sitä viikonloppuna pystyy 2 päivää latailee omilla kennoilla.
 
En kommentoi muuta kun, että naurattaa aina nää "aurinkokennoilla" sähköautoa lataavat. Väittäisin, että suurin osa joilla on laittaa ~100ke autoon kiinni ovat töissä kun aurinko paistaa. Ne kodin katolla olevat aurinkopanelit on tässä skenaariossa melko turhia...tai no kyllähän sitä viikonloppuna pystyy 2 päivää latailee omilla kennoilla.
Ihan samalla tavalla sen aurinkopaneelin tuottaman sähkön voi syöttää sähköverkkoon sieltä kodin katolta ja ladata sitten siellä töissä siihen auton akkuun, mikäli työnantaja vaan sen töpselin järjestää.

Sähköverkko on hieno keksintö.

Muutenkin jos ajossa on joku 100D 600km rangella, niin johan sillä ajelee koko viikon sillä yhdellä akullisella jos viikonloppuna latailee täyteen.
 
Ihan samalla tavalla sen aurinkopaneelin tuottaman sähkön voi syöttää sähköverkkoon sieltä kodin katolta ja ladata sitten siellä töissä siihen auton akkuun, mikäli työnantaja vaan sen töpselin järjestää.

Sähköverkko on hieno keksintö.

Muutenkin jos ajossa on joku 100D 600km rangella, niin johan sillä ajelee koko viikon sillä yhdellä akullisella jos viikonloppuna latailee täyteen.
Voihan sen joo syöttää sinne ja maksaa sähkönsiirtomaksun + verot siitä. Miten luulet sähkönhinnalle käyvän keskipäivällä, jos "jokaisella" on aurinkopaneelit katolla? Mitä luulet sähkönhinnan maksavat sitten, kun aurinko laskee ja porukka tulee töistä kotiin. Sitten laitetaan liesi+uunia päälle?
 
Ei siinäkään mitään järkeä niin kauan kun talossa tarvitaan energiaa johonkin. Järkevämpää lykätä talon lämmitykseen ja lämpimään veteen kuin myydä sähköverkkoon päin. Se hinta kunnei mene 1:1 oston ja myynnin kanssa ja lisäksi veroyms. setit mukaaan. Kesälläkin sitä lämmintä vettä tarvitaan. Tosin ne tyhjiöputket olisi jollei asennettavuutta katsota parempi ja kuvitella niillä lataavansa sillä energialla mikä lämpimän veden tuottoon tulee.
Ympäristörasituksen kannalta on se ja sama missä mikäkin sähköpotentiaali purkautuu. Raha on sitten eri juttu, mutta näinköhän 100 000e auton ostajalla on niin sentin päälle se auton lataamisen hinta?

400tkm matkalta tesla kuluttaa n. 80MW sähköä, eli karkeasti 10 000e arvosta. Siinä ajassa auton arvo pudonnee 10x enemmän.
 
Voihan sen joo syöttää sinne ja maksaa sähkönsiirtomaksun + verot siitä. Miten luulet sähkönhinnalle käyvän keskipäivällä, jos "jokaisella" on aurinkopaneelit katolla? Mitä luulet sähkönhinnan maksavat sitten, kun aurinko laskee ja porukka tulee töistä kotiin. Sitten laitetaan liesi+uunia päälle?
Jos teslakuskit saavat ladattua töissä "ilmaiseksi" sen takia, että heidän omat aurinkopaneelinsa kotona puskevat sähkön hinnan nolliin, niin eikö se ole heidän kannaltaan ihan ok ratkaisu? Ei tarvitse latailla sitten illalla kotona kun sähkö on kallista.
 
Jos teslakuskit saavat ladattua töissä "ilmaiseksi" sen takia, että heidän omat aurinkopaneelinsa kotona puskevat sähkön hinnan nolliin, niin eikö se ole heidän kannaltaan ihan ok ratkaisu? Ei tarvitse latailla sitten illalla kotona kun sähkö on kallista.
"Ilmaiseksi*"

*kun ei laske ~10ke paneleita+asennusta mukaan eikä muitakaan ongelmia kuten edellisessä viestiessä kuvasin.
 
Jos teslakuskit saavat ladattua töissä "ilmaiseksi" sen takia, että heidän omat aurinkopaneelinsa kotona puskevat sähkön hinnan nolliin, niin eikö se ole heidän kannaltaan ihan ok ratkaisu? Ei tarvitse latailla sitten illalla kotona kun sähkö on kallista.
Nytkin jo monet lataavat jo valmiiksi ilmaisista latureista ja Teslan muutamat (kaikki) laturit on vielä ilmaisia.

Ei ole tosiaan järkeä paneeleissa jolla tuottaa sähköä 0€ hinnalla, kun ne paneelit on niin kalliita.

Edit:
Voi myös käydä niin, että hinta muuttuu negatiiviseksi, eli täytyy maksaa siitä, että saa myytyä sähkön verkkoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom