Talossa ei sähkö lopu, kun taas autossa se on hyvin rajallista. Jos ostaa sähköauton pieneen kaupunkiajeluun, niin kyllä se vielä menettelee, mutta jos sitä meinaa yhtään oikean auton korvikkeena käyttää, niin aivan järjetöntä tuhlata puolet akkujen kapasiteetista lämmitykseen.
Ihan nyt vaan mittasuhteista.
Ei se lämmittäminen mitään puolta ota.
Esim. Leafini lämmityslaite voi
enimmillään teoriassa käyttää 6 kW:n tehoa.
Käytännössä en koskaan ole nähnyt sen ottavan yli 4 kW:n tehoa.
Tyypillisesti se ottaa automaattiasennossa kovemmallakin pakkasella noin 2kW:n tehoa.
Vaikka laskettaisiin 6kW:n jatkuvalla teholla, niin:
Tunnin aikana talviajonopeuksilla pääsee noin 80 km matkan. Siinä ajassa ajamiseen kuluu energiaa noin 12,8 kWh (16 kWh/100km). Jos koko tuon tunnin ajan lämmityslaite jotenkin kummasti onnistuisi käyttämään täydet tehot, niin se veisi 6 kWh.
Siis alle 50% ajamiseen kulutetusta energiasta. Ei puolia akun energiamäärästä.
Todellisuus olisi enemminkin vähän hölmösti käyttäen noin 2 kW:n teho lämmittämiseen, jolloin kuluisi tunnin aikana 2 kWh:ta energiaa lämmittämiseen ja siis edelleen se 12,8 kWh ajamiseen, eli noin 16% ajamiseen kulutetusta energiasta.
Toki tuokin on vielä paljon. Se on turhaan paljon ja liikaa.
Tosiasia on, että sähköautoja ei ole suunniteltu riittävästi pakkasillemme. Energian kulutuksen kasvu korostuu lyhyissä pakkassään ajopyrähdyksissä, jolloin ohjaamoa lämmitetään toistuvasti suurella teholla ja sitten taasen päästetään jäähtymään. Tosin samoin kyllä käy voimakas nousu kulutukselle polttomottoriautoillakin, niissä toki tankissa on sitä energiaa runsaasti enemmän tuhlattavaksi. Taitaa tosin näissä pätkäajoissa polttisten päästöt karata aika korkeiksi.
Yksinkertaisella ilmalämpöpumpun ja putkiston lämpöeristämisellä pystyy pienentämään sähköauton kulutusta pakkasilla tuntuvasti.
Tästä on jo muutamilla sähköautoilijoilla oma-asenteisista eristyksistä kokemusta. Mielenkiintoista olisi nähdä oikeasti pakkaskelejä varten myös ohjaamon osalta lämpöeristetyn auton kulutus.
Jo olemasssa olevista tuotantoautojen ratkaisuista esimerkiksi Ioniqin Driver only -tila lämmityslaitteessa on myös yksi hyvä esimerkki oikeaan suuntaan menevästä kehityksestä. Sillä asetuksella yksin ajaessa on edelleen täydet mukavuuslämmöt, mutta lämmityksen kulutus laskee tuntuvasti.
Eivät nämä sähköautot vielä tosiaan ole valmiita kaikita osin talveemme, mutta useille meistä ne riittävät.
Toivottavasti parenevat ja joillekin tosiaan polttainekäyttöiset lämmittimetkin ovat sopiva ratkaisu.