Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
726
Työmatka on vaihtumassa melko totiseen 1000 km / suunta moottoritietä repäisyyn kuukausittain. Onkos tällaisesta plugarista mitää hyötyä tuollaisessa ajossa? Hanuri tuskin kovin montaa tuntia kestää putkeen joten laturilla varmaan on mahdollista käydä matkan varrella.
Tuolle matkalle plugari ei ole edullisin vaihtoehto. Et juuri saa sähkön hyötyjä, mutta maksat kummankin voimalinjan aiheuttamat kustannukset.

Halvemman pään plugareita latailet 2h, ja akullisella ajat motaria ehkä reilu 20km. Kalliimman pään pikalatauksella varustetut plugarit on jo täyssähkön hinnoissa.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
919
Eikös plugari lähtökohtaisesti ja lähes poikkeuksetta kuluta sähkön loputtua enemmän polttoainetta kuin vastaava perinteinen polttis. Ainakin taajaman ulkopuolella. Tuollaiseen 1000km matkaan luulisi olevan siis aika huono vaihtoehto.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 798
Eikös plugari lähtökohtaisesti ja lähes poikkeuksetta kuluta sähkön loputtua enemmän polttoainetta kuin vastaava perinteinen polttis. Ainakin taajaman ulkopuolella. Tuollaiseen 1000km matkaan luulisi olevan siis aika huono vaihtoehto.
Jos plugari on tehty fiksusti niin ei, silloin se on akku tyhjänä kuten normaali hybridiauto, ja pystyy keräämään energiaa talteen myös maantieajossa sekä rullaamaan paremmin kuin perus polttis. Esim. jos ajetaan aina sähkömoottorilla ja polttis on vain aggregaatti kuten esim. Ampera ja Outlander, tai sitten jos voimansiirron toisessa päässä on sekä sähkömoottori että polttis, kuten esim. Passat GTE tai Toyota/Lexus hybridit ja plugarit.

Mutta sitten on niitäkin plugareita jotka toimii perus polttiksen tavoin akun loputtua, nämä on tehty lähinnä päästörajoitteiden alitusmielessä tai lisäämään huipputehoja suorituskykyisiin autoihin.

Mutta aiheeseen palatakseni niin ei missään nimessä plugaria millekään pitkille reissumatkoille, siihen se diesel on kuningas, ja täyssähkö hyvä kakkonen. Plugari kannattaa vain silloin jos ajot on säännöllisesti rangen sisällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 622
Kiitoksia vastauksista. Tuo plugari tuli mieleen kun YouTubesta katselin koeajovideoita ja monessa kehuttiin että jopa moottoritiellä päästää johonkin 4l/100km kulutuksiin. Nuo oli pääsääntöisesti varmaankin lyhyitä pätkiä milloin akun varaustaso vain kokoajan laskee ja siitä vedetty arvioon johtopäätös että ei kuluta paljoa.

Ehkä se pitää sitten sen perinteisen tonnin pommin ja täyssähkön välillä arvuutella järkevintä ratkaisua.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
919
On kyllä hölmöä, että plug-in hybrideille ei tehdä tyhjän akun WLTP-testejä ilmeisesti ollenkaan. Jää siis tosiaan arvailun ja kolmansien osapuolien testien varaan tuo tieto, että paljonko plugari vie vaikkapa 100 km/h nopeudessa tyhjällä akulla.

Ilmeisesti hieman alhaisempaan kulutukseen noilla plugareilla tosiaan päästään jopa moottoritienopeuksilla. Olen jotenkin ajatellut, että tyhjällä akulla plug-in hybridin akun ja muiden komponenttien ylimääräinen paino (vrt. kevythybridin kevyempään akkuun ja komponentteihin) kumoaa energian talteenoton hyödyn moottoritienopeuksissa.

Voihan tuo plugari olla silloin ihan varteenotettava vaihtoehto dieselille, jos tuon 2000km kuukausittaisen pätkän lisäksi tulee paljon lyhyttä, plugarille sopivaa ajoa, ja kotona on latausmahdollisuus.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
622
Järkevästi tehty plugari ei kyllä (akku tyhjänä) maantieajossa kuluta vastaavaa polttomoottoriautoa enemmän, eikä motarillakaan vaan ero tulee nimenomaan (nykivässä) taajama-ajossa. Näin omien kokemuksieni mukaan 2,1tn painoisesta plugarista, jolla tuli ajeltua myös useiden satojen kilometrien siirtymiä.

Esimerkiksi Herttoniemi -> Hanko -> Herttoniemi, eestaas jotain 270km. Akku loppui käytännössä stadin ytimen jälkeen. Ees-taas kulutus reilusti alle 7L/100km ja autolla tosiaan painoa 2,1tn sekä xDrive neliveto eli ymmärtääkseni kokoajan nelivetoinen, ei vain "takapään sutiessa". Hybridisysteemi kerää liike-energiaa ihan mukavasti, lisäksi "coasting" toiminto irroittaa voimansiirron ja moottorin toisistaan ja auto liukuu todella pitkiä matkoja omalla painollaan.

Voi tietysti olla, että joiden karvalakkihybridien kuten GTE Passatit ja vastaavat, hybridijärjestelmien toiminta poikkeaa huomattavasti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
614
Ajoneuvon painon vaikutus kulutukseen ei ole merkittävä, pl. tilanteet joissa massaa joudutaan toistuvasti hidastamaan jarruilla. Polttoaine kuluu pääasiassa ilmanvastukseen ja moottorin lämpöhäviöihin, ja kumpaankaan näistä paino ei suoraan vaikuta.
Samaten plugari toimii tyhjällä akulla vastaavasti kuin ei-ladattava hybridi, eli talteenottaen jarrutusenergiaa ja käyttäen sitä sopivissa tilanteissa. Eroja järjestelmien optimoinnissa voi toki olla, mutta lähtökohtaisesti näin.

Jostain syystä edelleen kuulee jatkuvasti väitettä, että plugari tyhjällä akulla on kuin perus polttomottoriauto varustettuna kulutusta lisäävällä massalla. Näin asia ei yksinkertaisesti ole.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 798
Jostain syystä edelleen kuulee jatkuvasti väitettä, että plugari tyhjällä akulla on kuin perus polttomottoriauto varustettuna kulutusta lisäävällä massalla. Näin asia ei yksinkertaisesti ole.
Moni myös tuntuu sekoittavan kevythybridin ja perinteisen hybridin käsitteet. Perinteisessä eli onko se nyt sitten itselataava/perus/täyshybridi vai mikä, on kuitenkin aina se korkeajänniteakku joka mahdollistaa laajamittaisen energian talteenoton ja kertaluokkaa pienemmät polttoainekulut, ja sillä voit ajaa pelkällä sähköllä muutenkin kuin starttimoottorin voimin.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
122
Aika kova veto kyllä tuollainen siivu. Löytyy jo Mersu millä tuota tekisi mukavasti mutta dieseliä se hörppii reilusti joten edullisempaa vaihtoehtoa haen.
Jos plugin-hybridiä haet tuota varten, niin katso silloin että siinä on myös se DC-pikalatausliitin. Auton AC-laturilla ei tauoilla lataa kyllä yhtään mitään hyödyllistä määrää. En osaa sanoa onko plugin-hybridistä noin pitkälle matkalle mitään rahallista hyötyä, jos sitä vertaa hyvään dieselmoottoriin. Veljeltä olen kuullut, että ainakin esim. 5-sarjan BMW:n dieseleillä pääsisi matka-ajossa jonnekin 5 litran kieppeille per sata kilometriä?
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
122
Moni myös tuntuu sekoittavan kevythybridin ja perinteisen hybridin käsitteet. Perinteisessä eli onko se nyt sitten itselataava/perus/täyshybridi vai mikä, on kuitenkin aina se korkeajänniteakku joka mahdollistaa laajamittaisen energian talteenoton ja kertaluokkaa pienemmät polttoainekulut, ja sillä voit ajaa pelkällä sähköllä muutenkin kuin starttimoottorin voimin.
MHEV eli Mild Hybrid EV ja PHEV eli Plugin Hybrid. Suomeksi kevythybridi ja plugin-hybridi. "Hybridi" yleisesti, minun ymmärtääkseni, tarkoittaa mitä tahansa useita energiamuotoja (maakaasu, vety, sähkö, polttoaineet jne.) käyttäviä ajoneuvoja.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 798
MHEV eli Mild Hybrid EV ja PHEV eli Plugin Hybrid. Suomeksi kevythybridi ja plugin-hybridi. "Hybridi" yleisesti, minun ymmärtääkseni, tarkoittaa mitä tahansa useita energiamuotoja (maakaasu, vety, sähkö, polttoaineet jne.) käyttäviä ajoneuvoja.
Tuossa välissä on myös HEV.

Pelkkä "hybridi" voi tarkoittaa kontekstista riippuen myös lataushybridiä jos puhutaan vaikkapa kotilatausmahdollisuuksista, mutta en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään esimerkiksi puhuvan maakaasua ja bensaa käyttävistä autoista hybrideinä, eikä ne edes kuulu tähän keskusteluunkaan vaan niille on omansa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 747
Tuossa välissä on myös HEV.

Pelkkä "hybridi" voi tarkoittaa kontekstista riippuen myös lataushybridiä jos puhutaan vaikkapa kotilatausmahdollisuuksista, mutta en ole kyllä koskaan kuullut kenenkään esimerkiksi puhuvan maakaasua ja bensaa käyttävistä autoista hybrideinä, eikä ne edes kuulu tähän keskusteluunkaan vaan niille on omansa.
Hybridiä on käytetty yleisesti kaikkia kahta eri polttoainemuotoa käyttävistä ajoneuvoista. Esimerkkinä tuo kaasuhybridi erittäin yleisenä (jopa autovalmistajien käyttämänä).
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
1 604
Kiitoksia vastauksista. Tuo plugari tuli mieleen kun YouTubesta katselin koeajovideoita ja monessa kehuttiin että jopa moottoritiellä päästää johonkin 4l/100km kulutuksiin. Nuo oli pääsääntöisesti varmaankin lyhyitä pätkiä milloin akun varaustaso vain kokoajan laskee ja siitä vedetty arvioon johtopäätös että ei kuluta paljoa.

Ehkä se pitää sitten sen perinteisen tonnin pommin ja täyssähkön välillä arvuutella järkevintä ratkaisua.
Katohan Kia Ceed SW plugin jos vajaavetoinen mopo farkku riittää. On halpa ja pitkällä matkalla bensaa taloudellisempi ks. AUTOMMYBIL -youtube-kanavan testit. Toihan menee autobaananopeuksissakin pari litraa bensaversiota vähemmällä. Ja Ceed on "ihan kiva" varsinki hintasekseen, hyvät varusteet Business Premium vaikkakin kunnon stereoita tohon ei saa rahallakaan vs. ei-plugarit. 1,5 T-GDI Mild hybrid menee kyllä meidän Xceedikin 18" rengastuksella 5 litraan pitkässä matkassa ja mummoillen 80 km/h pääsee nelosen tietämillekin 18" CVC7 kitkoilla.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
539
Eikös plugari lähtökohtaisesti ja lähes poikkeuksetta kuluta sähkön loputtua enemmän polttoainetta kuin vastaava perinteinen polttis. Ainakin taajaman ulkopuolella. Tuollaiseen 1000km matkaan luulisi olevan siis aika huono vaihtoehto.
No jaa, vaimo kävi GTE:llä heittämässä rontin 1200km reissun Oulussa ja takasin, keskikulutus 4.5l/100km auton mukaan.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
726
Voi tietysti olla, että joiden karvalakkihybridien kuten GTE Passatit ja vastaavat, hybridijärjestelmien toiminta poikkeaa huomattavasti.
Mitä meinaa karvalakkihybridi? Ei suoraa sähköistä voimalinjaa vaan sähkömoottori moottorin kyljessä?

Entinen GTE Golffini vei 140km mökkimatkalla täydellä akulla liikenteeseen lähtiessä about 5l/km ja tyhjällä noin 5,5l/100km, Matkasta 80% oli moottoritietä ja siitä suurin osa ajettiin 130 vakkarissa. Tätä edeltänyt 1.4TSI Golf vei käytännössä saman verran, eli oman kokemuksen perusteella varsinkin tehoon suhteutettyna hybridi oli perusmallia taloudellisempi.

Maantievauhdeissa kulutuslukemat alkoikin sitten pidemmillä matkoilla nelosella riippumatta siitä, oliko akku lähtiessä tyhjä vai täysi.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
31
Työmatka on vaihtumassa melko totiseen 1000 km / suunta moottoritietä repäisyyn kuukausittain. Onkos tällaisesta plugarista mitää hyötyä tuollaisessa ajossa? Hanuri tuskin kovin montaa tuntia kestää putkeen joten laturilla varmaan on mahdollista käydä matkan varrella.

Optima, Kuga, C5 aircrossi, Passat voisi sopia budjettiin. Vuosimalli noin 19-20.
Ajelen noin 1-2 kertaa kuukaudessa 600km/suunta ja loput pääasiassa keskustan pyöritystä 10-20 km / päivä. Autona Audi Q7 (ei osu budjettiisi), mutta toimii täydellisesti tuollaiseen toimintaan. Dieselillä vetelen pitkät matkat, kulutus pyörii jalan asennosta riippuen 6-7,5L / 100km tietämillä ja keskustan range on ~40km. Varsinaisesti blugarista ei ole mitään hyötyä matka-ajossa, mutta keventää polttoaineen kulutusta hitusen, kun ajalen risteysalueet sähköllä, jolloin dieseliä kuluu käytännössä tasaisessa maantieajossa.

Laittelen auton lataukseen, kun pysähdyn syömään, mutta ei siinä ajassa saa rangea lisää kuin 10-15km mutulla. Toki on siitä hyötyä sitten loppupäässä, kun siirtyy keskusta pyöritykseen ja polttis on pois käytöstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 854
Aika kova veto kyllä tuollainen siivu. Löytyy jo Mersu millä tuota tekisi mukavasti mutta dieseliä se hörppii reilusti joten edullisempaa vaihtoehtoa haen.
Joskus istunut mk3 mondeon ratissa 800km yhdellä istumalla ja ei tehnyt edes tiukkaa?

Tylsää se on ja eväiden syöminen samalla välttämätöntä, mutta yksin kun oli liikkeellä ja tavoite päästä mahdollisimman nopeasti niin meni se noinkin "työpäivä".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 622
Joskus istunut mk3 mondeon ratissa 800km yhdellä istumalla ja ei tehnyt edes tiukkaa?

Tylsää se on ja eväiden syöminen samalla välttämätöntä, mutta yksin kun oli liikkeellä ja tavoite päästä mahdollisimman nopeasti niin meni se noinkin "työpäivä".
Ei mulla ole mitään saumaa vetää tuollaisia siivuja enää nykyään. Pari viikkoa sitten ajoin 650 km pätkän niin vaikka alla oli mersu niin kerran kavin kaffella, kerran kusella ja kerran syömässä. Sellaisen 45 min olisi teoriassa ehtinyt autoa latailemaan ilman että se vaikuttaa matka aikaan mutta ehkä se on liian lyhyt aika.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Tohon matkaan BMW / Mercedes niin alkaa hanuri kestää nimim. E320cdi-mesellä yhdeltä istumalta Suomussalmelta Lohjalle 699 km, kerran pysähdyin bussipysäkille pikakuselle. Nykyisin ittellä ja vaimolla Kia, niin ei noilla oikeesti jaksa ajaa tommosia matkoja niin ettei puutuis perse tms.
Varmaan oli orto-istuimet, sillä oma ahteri on puutunut mersun vakiopenkeissä vartissa a, b, c, e, gla ja glk-malleissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 622
Ajelen noin 1-2 kertaa kuukaudessa 600km/suunta ja loput pääasiassa keskustan pyöritystä 10-20 km / päivä. Autona Audi Q7 (ei osu budjettiisi), mutta toimii täydellisesti tuollaiseen toimintaan. Dieselillä vetelen pitkät matkat, kulutus pyörii jalan asennosta riippuen 6-7,5L / 100km tietämillä ja keskustan range on ~40km. Varsinaisesti blugarista ei ole mitään hyötyä matka-ajossa, mutta keventää polttoaineen kulutusta hitusen, kun ajalen risteysalueet sähköllä, jolloin dieseliä kuluu käytännössä tasaisessa maantieajossa.

Laittelen auton lataukseen, kun pysähdyn syömään, mutta ei siinä ajassa saa rangea lisää kuin 10-15km mutulla. Toki on siitä hyötyä sitten loppupäässä, kun siirtyy keskusta pyöritykseen ja polttis on pois käytöstä.
Nykyinen Mersu GL vie matkaa rauhallisestikkin ajaessa melkein 9l/100km ja normaali reippaasti ajaessa yli 9l/100km. Tuo Q7 taitaa ilman hybridiäkin viedä vähemmän mutta kelpais kyllä tuollainen kulutus. Kakkosautossa A6 3.0tdi q on kulutus tuota luokkaa mutta se on jo aika pieni laite.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
726
Nykyinen Mersu GL vie matkaa rauhallisestikkin ajaessa melkein 9l/100km ja normaali reippaasti ajaessa yli 9l/100km. Tuo Q7 taitaa ilman hybridiäkin viedä vähemmän mutta kelpais kyllä tuollainen kulutus. Kakkosautossa A6 3.0tdi q on kulutus tuota luokkaa mutta se on jo aika pieni laite.
Onko sulla tarve kuskata 6 matkustajaa tai 2000l kuormaa, vai miten A6 tuntuu pieneltä laitteelta? Kuulostaa erikoiselta, että kyselet täällä edullisen kulkineen perään ja samaan hengenvetoon toteat A6:n olevan turhan pieni auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 622
Onko sulla tarve kuskata 6 matkustajaa tai 2000l kuormaa, vai miten A6 tuntuu pieneltä laitteelta? Kuulostaa erikoiselta, että kyselet täällä edullisen kulkineen perään ja samaan hengenvetoon toteat A6:n olevan turhan pieni auto.
Alunperin tarve on ollut 4x4, maavaraa, 2 aikuista, 2 lasta, tuplarattaat ja iso koira. Työmatka oli 35 km ja diesel maksoi 1,2€/l. On tuolla n. 3000kg venettäkin kuljeteltu mutta se ei ollut vaaatimuksena. Tarkoitin että on A6 tuohon nähden aika pieni esim. tuplarattaat ja koira on mahdoton yhdistelmä. Vetomassakin taitaa olla 1500kg pienempi. Koira mahtuu juuri ja juuri istumaan pää kiinni katossa. Lisäksi tietty maavara olematon ja takalukoton quattro ei ihan samaa tasoa keski/takalukollisen 4maticin kanssa.

Neliveto ja maavaran tarve poistuu kun muutamme. Rattaita ei tarvitse enää kuskata mutta koira edelleen istuu takaluukussa. Lisäksi tuo extra 2000km moottoritietä kuukaudessa ja dieselin hinta +2€/l tekee GL:stä vähemmän houkuttelevan vaihtoehdon. Jos asumis ja työkuvioit pysyisi samana niin pitäisin nuo molemmat mutta nyt vaihtuu asuinmaakin ja on älyttömän hintaista yrittää saada näitä rekisteriin siellä.
 
Viimeksi muokattu:

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
269
Näin huonoselkäisenä Audin sport-penkki toimii täydellisesti minulla. Kuulemma Volvon jakkarat myös hyvät. Mersua ei enää ikinä tule.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Näin huonoselkäisenä Audin sport-penkki toimii täydellisesti minulla. Kuulemma Volvon jakkarat myös hyvät. Mersua ei enää ikinä tule.
Samaa mieltä. Volvon penkit parhaat omalle selälle&ahterille. Audin penkit myös hyvät. Minin sporttijakkarat myös ihan ok.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
568
Mulle tuli duunissa mahdollisuus autoetuun ja Audin plugari Q3 mahtuis just budjettiin. Onko täällä ihmisillä kokemuksia kyseisestä menopelistä tai ehdotuksia parempaan vaihtoehtoon? Noin 50k€ auto menee vielä autoedun sisään
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 059
Mulle tuli duunissa mahdollisuus autoetuun ja Audin plugari Q3 mahtuis just budjettiin. Onko täällä ihmisillä kokemuksia kyseisestä menopelistä tai ehdotuksia parempaan vaihtoehtoon? Noin 50k€ auto menee vielä autoedun sisään
Riippuu ajoprofiilista ja siitä miksi plugari kiinnostaa. Jos toiveissa on ajella enimmäkseen sähköllä niin ottaisin suoraan täyssähkön. Jos sellainen ei passaa niin tsekkaisin MB GLA:n, jossa on parempi range ja aika hyvät latausominaisuudet.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
568
Riippuu ajoprofiilista ja siitä miksi plugari kiinnostaa. Jos toiveissa on ajella enimmäkseen sähköllä niin ottaisin suoraan täyssähkön. Jos sellainen ei passaa niin tsekkaisin MB GLA:n, jossa on parempi range ja aika hyvät latausominaisuudet.
Omaa ajoa ei tule kun ihan maksimissaan 15000km ja työajoa vielä vähemmän. Vaimo jumpittelee täyssähköä vastaan, itse olisin kallistunut sen puolelle. Ajot tosiaan painottuvat niin, että plugarin sähköllä hoidetaan varmaan 90% ajoista. Ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin tulee semmoinen 300km edes-takas reissu.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
726
Liisarin kohdalla ylläpidon ja ajamisen kustannuserot eivät liene niin oleellisia kuin omistusautoilussa, mutta kyllähän tuo kuulostaisi sähköautolle ihanteelliselta ajoprofiililta. Toisaalta myös plugarille, mutta jos se ei ole oleellisesti halvempi niin itse ottaisin sähköauton. Oletan, että jossain pystyt kuitenkin lataamaan kun plugarin sähköajon hyötyjä tavoittelet.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
494
Onko etu täysi- vai käyttö-? Eli kuka maksaa tankkaamisen ja lataamisen. Ja onko firmalla esimerkiksi jotain täyssähköön kannustavia alennuksia ja bonuksia siinä kuukausimaksussa, koska useilla on joilla koittavat ohjata sähkökantaan kaikkia autoedun saajia. Aika monta muuttujaa kyllä jotta suorilta heittää vaihtoehtoja
 

j7u

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
269
Mulle tuli duunissa mahdollisuus autoetuun ja Audin plugari Q3 mahtuis just budjettiin. Onko täällä ihmisillä kokemuksia kyseisestä menopelistä tai ehdotuksia parempaan vaihtoehtoon? Noin 50k€ auto menee vielä autoedun sisään
Jos maantiellä ajat ota kuulosuojaimet mukaan leasing sopimukseen. Tilojen puolesta minulle olisi Q3 riittänyt mutta se susilauma joka ulisi takarenkaista auton sisään ei kiitos!
Ei tämä Q5 myöskään mikään maailman paras tuon osalta ole mutta huomattavasti hiljaisempi.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
568
Liisarin kohdalla ylläpidon ja ajamisen kustannuserot eivät liene niin oleellisia kuin omistusautoilussa, mutta kyllähän tuo kuulostaisi sähköautolle ihanteelliselta ajoprofiililta. Toisaalta myös plugarille, mutta jos se ei ole oleellisesti halvempi niin itse ottaisin sähköauton. Oletan, että jossain pystyt kuitenkin lataamaan kun plugarin sähköajon hyötyjä tavoittelet.
Lataus onnistuu kotona juu. Ja vaimo pystyy lataamaan myös, jos toimistolle täytyy vääntäytyä. Itsellä niin lyhyt matka töihin ettei autolla tule sinne liikuttua

Onko etu täysi- vai käyttö-? Eli kuka maksaa tankkaamisen ja lataamisen. Ja onko firmalla esimerkiksi jotain täyssähköön kannustavia alennuksia ja bonuksia siinä kuukausimaksussa, koska useilla on joilla koittavat ohjata sähkökantaan kaikkia autoedun saajia. Aika monta muuttujaa kyllä jotta suorilta heittää vaihtoehtoja
Käyttöetu. Mä en itsekään tiedä kaikkia yksityiskohtia vielä, kun vasta viikko sitten kehityskeskustelussa sain asiasta kuulla, että job level nostettiin moiselle tasolle. Kyselyt on menossa, että onko tosiaan jotain kannustimia sähkön suuntaan vai ei
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
571
Vastataas tohon puheseen 1000km reissuihin plugarilla. Täällä kokemusta 50k€ "karvalakki" Passatin plugarista jolla siis voi manuaalisesti vaihtaa ajotilan täyssähköisen tai hybriditilan välillä. Jos ajetaan 1000km satsi niin sillon ei ajeta sillä täyssähköllä akkua tyhjäksi vaan ajetaan hybridi tilassa jossa auton sähköinen range "ei tipu nollaan" ja auto käyttää kevyessä rullauskuormassa akkua ja bensaa sitten kun ajotilanne sitä vaatii ja lataileekin alamäissä pitäen nopeuden tasaisena ja jarrutuksissa. Latailee bensamoottoria käyttäen myös jonnin verran. Kulutus tällöin siinä 5.5l sadalle kilometrille tuntumassa. En tiedä miten se on "huono tilanne" tai että "diesel on pitkällä matkalla kingi". Ihan hyvän pieni kulutuslukema kuitenkin isolle autolle.

Tietysti parasta on hybrid passatille suhata vaan sitä n. 25-35km matkaa pelkällä sähköllä - sillon bensankulutus on nolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 622
Vastataas tohon puheseen 1000km reissuihin plugarilla. Täällä kokemusta 50k€ "karvalakki" Passatin plugarista jolla siis voi manuaalisesti vaihtaa ajotilan täyssähköisen tai hybriditilan välillä. Jos ajetaan 1000km satsi niin sillon ei ajeta sillä täyssähköllä akkua tyhjäksi vaan ajetaan hybridi tilassa jossa auton sähköinen range "ei tipu nollaan" ja auto käyttää kevyessä rullauskuormassa akkua ja bensaa sitten kun ajotilanne sitä vaatii ja lataileekin alamäissä pitäen nopeuden tasaisena ja jarrutuksissa. Latailee bensamoottoria käyttäen myös jonnin verran. Kulutus tällöin siinä 5.5l sadalle kilometrille tuntumassa. En tiedä miten se on "huono tilanne" tai että "diesel on pitkällä matkalla kingi". Ihan hyvän pieni kulutuslukema kuitenkin isolle autolle.

Tietysti parasta on hybrid passatille suhata vaan sitä n. 25-35km matkaa pelkällä sähköllä - sillon bensankulutus on nolla.
Tuollainen kulutus jos moottoritiellä toteutuu niin minun käytössä tuo voisi olla hyvä vaihtoehto. Käytettynä paljon tarjolla joten huomattavasti täyssähkö edullisempi hankkia. Lisäksi tietty pasuunan edut käytännöllisyydessa. Luotettavuus varmaan aika 50/60.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 542
Itsellä muutama viikko takana E 300de mersun diesel hybridillä. Pääosa ajoista on tässä kotinurkkia pelkällä akulla ajoa ja muutamat pidemmät reissut tullut tehtyä. Tosiaan parhaan hyödyn akusta saa kun ajelee navin kanssa hybridi moodissa jolloin auto itse päättelee missä kannattaa akkua käyttää. Käytännössä käyttää akun pääosin alku ja loppumatkan hitailla pätkillä ja matkan aikana kevyemmässä rullauksessa. Viikonloppuna tuli 200km reissu tehtyä, josta pelkällä akulla kilsoja kertyi 54km ja dieselin kulutus 4,2l/100km. Pelkällä sähköllä maantieajoa pääsee sellaiset 35km eli hybridi moodi tosiaan pidentää reilusti sähköllä ajettua matkaa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
726
Tuollainen kulutus jos moottoritiellä toteutuu niin minun käytössä tuo voisi olla hyvä vaihtoehto. Käytettynä paljon tarjolla joten huomattavasti täyssähkö edullisempi hankkia. Lisäksi tietty pasuunan edut käytännöllisyydessa. Luotettavuus varmaan aika 50/60.
Kannattaa tutustua GTE:n huolto-ohjelmaan. Ajelin kolme vuotta ongelmitta Golf GTE:llä, ja ajettavuudeltaan ja kulutukselta oli kyllä paras mitä mulla on ollut, mutta ei ole mikään halpa ylläpitää.

-öljynvaihto 15tkm välein, ajoit sähköllä tai bensalla.
-"tarkastushuolto" kerran vuodessa
-DSG öljynvaihto 60tkm välein, 400-600e
-jakohihna 6v/210tkm, 1400e.

Toki ehkä nuo on vielä edullisia jos on tottunut huoltamaan audia ja mersua :D
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
539
-öljynvaihto 15tkm välein, ajoit sähköllä tai bensalla.
-"tarkastushuolto" kerran vuodessa
-DSG öljynvaihto 60tkm välein, 400-600e
-jakohihna 6v/210tkm, 1400e.
Hihnanvaihtohuolto oli itellä rontin tonnin aikanaan, samalla tehtiin kyllä kaikkea muutakin kuin pelkkä hihnanvaihto.. DSG:n litkut semmosen 300e. Itsellä ei tule erillistä tarkastushuoltoa kun kilsoja vuodessa tulee sen verran että kerran vuodessa auto käy anyway huollossa. Hihnanvaihtojen kanssa kilpailutus kannattaa erityisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 622
Kannattaa tutustua GTE:n huolto-ohjelmaan. Ajelin kolme vuotta ongelmitta Golf GTE:llä, ja ajettavuudeltaan ja kulutukselta oli kyllä paras mitä mulla on ollut, mutta ei ole mikään halpa ylläpitää.

-öljynvaihto 15tkm välein, ajoit sähköllä tai bensalla.
-"tarkastushuolto" kerran vuodessa
-DSG öljynvaihto 60tkm välein, 400-600e
-jakohihna 6v/210tkm, 1400e.

Toki ehkä nuo on vielä edullisia jos on tottunut huoltamaan audia ja mersua :D
Tuo on hyvä pointti minkä välillä aina unohdan. Nykyisiin laitteisiin on huollot tullut tehtyä itse ja se mahdollisuus heikkenee mulla aika rajusti joten pitää ottaa laskelmissa huomioon.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 059
Jos koko matkan keskikulutus 4,2 niin polttoaineella ajetun osuuden kulutus oli 5,75?
En nyt ole tämän(kään) perusteella yhtään vakuuttunut "älykkään hybridimoodin" hyvyydestä. Meselle voi varmaan aika turvallisesti olettaa n. 5l/100km kulutuksen maantiellä "tyhjällä akulla" ja siihen suhteutettuna 4,2l/100km ei ole erityisen vähän kun ajoa oli vain 200km.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 394
En nyt ole tämän(kään) perusteella yhtään vakuuttunut "älykkään hybridimoodin" hyvyydestä. Meselle voi varmaan aika turvallisesti olettaa n. 5l/100km kulutuksen maantiellä "tyhjällä akulla" ja siihen suhteutettuna 4,2l/100km ei ole erityisen vähän kun ajoa oli vain 200km.
Mun bensa hybridi BMW menee 80 alueella tuollaisella matkalla alle 5 keskikulutuksella kun sähköllä ajettu lasketaan mukaan. Ja sähkö range on vain noin 20-25 näillä säillä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 542
En nyt ole tämän(kään) perusteella yhtään vakuuttunut "älykkään hybridimoodin" hyvyydestä. Meselle voi varmaan aika turvallisesti olettaa n. 5l/100km kulutuksen maantiellä "tyhjällä akulla" ja siihen suhteutettuna 4,2l/100km ei ole erityisen vähän kun ajoa oli vain 200km.
Ei tuon kokoluokan auto mene millään 5l/100km vaikka puhtaasti dieselillä ajelisi ilman koko hybriditekniikkaa. Spritmonitorin mukaan tuon ikäisen diesel mersun keskikulutus on 6,73l/100km. Muutaman vuoden vanhempi C mersu vie 6,1l/100km dieseliä. Joka tapauksessa tuollaisen plugari hybridin suurin etu ei ole pitkien matkojen alentunut kulutus vaan päivittäiset lyhyemmät ajot puhtaasti sähköllä. Työmatka menee esimerkiksi pelkällä sähköllä kun molemmissa päissä auto on laturissa. Puolella tankilla eli olisiko noin 30l polttoaineella on nyt ajeltu se 850km verran eli kokonaisuudessaan noin 3,5l/100km keskikulutuksella. Sähköistä on makseltu vain kotona lataillessa, työpaikalla ilmainen lataus. Kyllä tuolla halvempi on ajella kuin edellisellä dieselillä. Itsekin ostaisin täyssähkön jos joku järkevä vaihtoehto olisi omiin spekseihin ollut olemassa, mutta tällä hetkellä ei vain ollut. Siksi tämä diesel hybridi saa nyt olla luvan tämän siirtymäkauden auto. Katsotaan muutaman vuoden päästä josko miellyttävä sähkömalli olisi jo tarjolla.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
166
Miten ladattavien hybridien jakohihnan/-ketjun vaihtovälin kanssa, kun sehän ei sähköajossa ole lainkaan käytössä, joten olettaisi ettei se kulu? Ladattavia hybridejä ei ole nyt niin kauaa ollut laajalti markkinoilla että olisin tästä kuullut paljonkaan keskustelua. Mietin vain, kun suurin osa omistakin ajoista tulee pelkällä sähköllä, ilman että polttis edes starttaa. Omassa autossani on ketjukone, ja vasta reilu pari vuotta vanha, mutta hyvä tätä on miettiä jos tulee pirssiä pidempään pidettyä. Omassa autossa ei pysty erottelemaan mikä osa ajoista on tullut sähköajolla, ja toki huollossa tarpeen vaatiessa ja oikean ajankohdan tullessa ketjun kunto tarkistetaan, mutta pohdinpahan vain.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
9
Oma Passat GTE menee tyhjällä akulla ~6l/100km, oma keskikulutus luokkaa 2,7l/100km, eli sähköllä tulee valtaosa ajokerroista ajettua, bensalla harvemmin ja pidempiä matkoja sitten käytännössä.
Jos päivittäinen ajelu itsellä olisi 100km niin en varmaan tätä valitsisi, motarilla varsinkin akkuajelu on melko paljon lyhyempää.

Toki plugarin kannattavuutta hieman syö, että itsellä porsi DSG-vaihteiston mekatroniikka ja sitä kautta polttoainekustannus säästöt vähän karisee :) (Itsellä yksityisleasing niin ei osunut maksajan rooli itselle onneksi suht rapea hintalappu tuossa oli).

Huoltovälit on kyllä hyvin tiheät, itsellä vaihdelaatikkokin hajosi mukavasti alle kuukausi laajemman huollon jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 622
Oma Passat GTE menee tyhjällä akulla ~6l/100km, oma keskikulutus luokkaa 2,7l/100km, eli sähköllä tulee valtaosa ajokerroista ajettua, bensalla harvemmin ja pidempiä matkoja sitten käytännössä.
Jos päivittäinen ajelu itsellä olisi 100km niin en varmaan tätä valitsisi, motarilla varsinkin akkuajelu on melko paljon lyhyempää.

Toki plugarin kannattavuutta hieman syö, että itsellä porsi DSG-vaihteiston mekatroniikka ja sitä kautta polttoainekustannus säästöt vähän karisee :) (Itsellä yksityisleasing niin ei osunut maksajan rooli itselle onneksi suht rapea hintalappu tuossa oli).

Huoltovälit on kyllä hyvin tiheät, itsellä vaihdelaatikkokin hajosi mukavasti alle kuukausi laajemman huollon jälkeen.
Oliko paljon ajettu ennen kuin meni?

Vierestä 3.0TDI kytkettyä DSG seurannut ja kyllä se 100tkm välein tielle jättää. Viimeisin taisi olla juuri tuo sama mekatroniikka ja 4k€ laskua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 409
Viestejä
3 391 044
Jäsenet
60 784
Uusin jäsen
Eej

Hinta.fi

Ylös Bottom