Keskustelua hybridiautoista

Mihin perustuu näkemys hankintatuen korottamisesta? Uusia malleja tulee kyllä markkinoille, muttei hinnat pidemmän päälle tule mitenkään erityisen paljon laskemaan. Mitä kauemmin odotat niin sitä todennäköisemmin sähköauton hankinta muuttuu kannattamattomaksi liikenteen verotuksen painopisteen siirtyessä myös sähköautojen verottamisen suuntaan.

Hankintatuen korotus on sanottu liikenneministeriön toimesta niin selvästi kun sen voi vaan tässä vaiheessa sanoa. Onko se sitten suora rahallinen korotus tukeen, vai joku muu tapa, jää nähtäväksi. Toukokuussa pitäisi jotain infoa tulla.

En kanssa usko suureen hinnanlaskuun, mutta uusia malleja alkaa nyt tulla kiihtyvällä tahdilla ja monet niistä ovat todella houkuttelevia. Itse odottaisin vielä, mutta voi olla ettei tarvitse kauaa odottaa.
 
Mihin perustuu näkemys hankintatuen korottamisesta? Uusia malleja tulee kyllä markkinoille, muttei hinnat pidemmän päälle tule mitenkään erityisen paljon laskemaan. Mitä kauemmin odotat niin sitä todennäköisemmin sähköauton hankinta muuttuu kannattamattomaksi liikenteen verotuksen painopisteen siirtyessä myös sähköautojen verottamisen suuntaan.
Tämä ministeri lupaili että ehkä nousee hankintatuki keväällä. Siis iso ehkä. Aluksi piti selviä maaliskuun lopussa ja nyt sitten ehkä toukokuun lopussa 19.5. jälkeen.
 
Miksi sähköautossa ei voi olla normaaleja pakkasella toimivia ovenkahvoja.. Tuommoista hajoavaa paskaa kaikissa sähköautoissa väkisin ympättynä.
 
Miksi sähköautossa ei voi olla normaaleja pakkasella toimivia ovenkahvoja.. Tuommoista hajoavaa paskaa kaikissa sähköautoissa väkisin ympättynä.

No volkkarilla ainakin on, toki moni Vw kuski varman ottaisi mielellä sähköisen kahvan sen sijaan kuin nykisi pakkasella toimimatonta mekaanista kahvaa (jotain mallisarjoja aikoinaan vaivannut tyyppivika)..
 
No volkkarilla ainakin on, toki moni Vw kuski varman ottaisi mielellä sähköisen kahvan sen sijaan kuin nykisi pakkasella toimimatonta mekaanista kahvaa

.. miksi ottaisi? Tosin ID3 / ID4 taitaa olla sähköinen joka tapauksessa, mutta en nyt ymmärrä miksi se on haluttavaa saada sinne jälleen yksi hajoava komponentti lisää (mitään etuahan siitä ei ole).
 
Miksi sähköautossa ei voi olla normaaleja pakkasella toimivia ovenkahvoja.. Tuommoista hajoavaa paskaa kaikissa sähköautoissa väkisin ympättynä.

Minulle on piirtynyt semmoinen kuva, että kun auto on alunperin suunniteltu sähköautoksi, niin siinä on pyritty kompensoimaan kaikin keinoin matalan ajomatkan ja korkean painon tuomia haittoja. Esimerkiksi korin myötäiset ovenkahvat, sähköiset peilit, kummallisen kokoiset renkaat, aerodynaaminen muotoilu, alennettu huippunopeus, pienet vetopainot ja kattokuormat, kevytmuovista valmistetut sisustuselementit, puuttuva vararengas jne.

Yksittäiset ratkaisut ovat merkitykseltään aika pieniä, mutta kyllä noilla kokonaisuuteena on ihan todellistas merkitystä.
 
Hankintatuen korotus on sanottu liikenneministeriön toimesta niin selvästi kun sen voi vaan tässä vaiheessa sanoa. Onko se sitten suora rahallinen korotus tukeen, vai joku muu tapa, jää nähtäväksi. Toukokuussa pitäisi jotain infoa tulla.

En kanssa usko suureen hinnanlaskuun, mutta uusia malleja alkaa nyt tulla kiihtyvällä tahdilla ja monet niistä ovat todella houkuttelevia. Itse odottaisin vielä, mutta voi olla ettei tarvitse kauaa odottaa.

Kyllä hinnat laskevat. Ennusteissa sähköautojen hinnat laskevat jopa polttomoottorikäyttöisten alle. Luulen että syynä on sähkömoottorin yksinkertaisuus. Eikös tavallisessa polttiksessa ole tuhansia osia (saastelaitteet laskettuna) ja sähkömoottorissa mitä joku 50?

Hinnanlaskua jarruttaa nyt hitonmoinen kysyntä (katso valmistajien pörssikursseja) ja akkumateriaalien saatavuus/kalleus sekä komponenttipula (tilapäisiä). Ja toki nyt ensimmäiset ostajat maksavat tuotekehityskustannuksia.
 
Kyllä hinnat laskevat. Ennusteissa sähköautojen hinnat laskevat jopa polttomoottorikäyttöisten alle. Luulen että syynä on sähkömoottorin yksinkertaisuus. Eikös tavallisessa polttiksessa ole tuhansia osia (saastelaitteet laskettuna) ja sähkömoottorissa mitä joku 50?

Hinnanlaskua jarruttaa nyt hitonmoinen kysyntä (katso valmistajien pörssikursseja) ja akkumateriaalien saatavuus/kalleus sekä komponenttipula (tilapäisiä). Ja toki nyt ensimmäiset ostajat maksavat tuotekehityskustannuksia.
Akkuhan se on kallein komponentti sähköautossa ja niin kauan kuin akkuteknologia jumittaa ei tule kovin kummoista hinnan laskua. Teslahan nyt väittää, että heidän akkujen valmistuksen kustannukset tippuu rajusti parin vuoden sisään. Voisi kuvitella muiden valmistajien kustannuksien laskun seuraavan perässä.

Sähkömoottori on siitä hyvä, että työntekijöitä ei tarvita kovin montaa valmistusprosessissa eikä osia ole paljon kuten sanoit. Muutoin kommentoiminen menee jo pahasti mutu-osastolle, mutta ymmärsin itse useammista aiemmin vastaan tulleista artikkeleista, että etuna on työntekijäkustannusten halpeneminen kun työvoimaa ei tarvita enää yhtä paljon.
 
Akkuhan se on kallein komponentti sähköautossa ja niin kauan kuin akkuteknologia jumittaa ei tule kovin kummoista hinnan laskua. Teslahan nyt väittää, että heidän akkujen valmistuksen kustannukset tippuu rajusti parin vuoden sisään. Voisi kuvitella muiden valmistajien kustannuksien laskun seuraavan perässä.

Myös VW kertoi, että kustannukset tulee 50% alas nopeaan tahtiin, kun LiFePo-akkujen tuotanto saadaan vauhtiin. Sama suunnitelma kuin Teslalla siis.
 
Polestar julkaisut edullisempia vaihtoehtoja Polestar 2 mallista.

Tiedote

Nyt saatavilla pienenpää akkua ja etuvetoista mallia. Toimitussikataulu ei osunut omaan silmäään.
 
Plus packilla perusversio olisi 49ke. Eli hankintatuen piirissä. Ei yhtään huonompi diili, kun miettii et auto näyttää autolta.
 
Mutta missään ei lue että paljon se vetokoukku maksaa tuohon Polestar 2:een mihinkään versioon, mainitaan vain että voi valita varusteeksi. Kunhan ei vaan olisi taas tuossakin sama kuin esim EQA:ssa, että vetokoukulla menee yli hankintatuen rajan.
 
Mutta missään ei lue että paljon se vetokoukku maksaa tuohon Polestar 2:een mihinkään versioon, mainitaan vain että voi valita varusteeksi. Kunhan ei vaan olisi taas tuossakin sama kuin esim EQA:ssa, että vetokoukulla menee yli hankintatuen rajan.
Ei ehkä kannaa tuijottaa listahintaa liian kirjaimellisesti. Sen saanee tingattua hankintatuen rajan ali.
 
Aloin miettimään, että onkohan yhtäkään hybridiä tarjolla avoautona? Vai voiko käydä niin, että tälläiset erikoisautot katoaa kokonaan tai muuttuvat erityisen kalliiksi.
 
Ilmiselvää on tietenkin se, että kalliilla, verokikkailumahdollisuuden tarjoavalla lataushybridi-tekniikalla ei voi olla edessään pitkää tulevaisuutta, mutta arvelisin, että Suomessa jonka autokanta on vain vanhenemaan päin tullaan niitä näkemään vielä pitkään seuraavienkin vuosikymmenten aikana.
Jos se olisi minun päätettävissäni, poistaisin jo nyt tuet lataushybrideiltä ja tuplaisin tai kolminkertaisin täyssähköisten tukisummat. Mainittakoon kuitenkin vielä, että ainoa autoni on lataushybridi, jonka ajokilometreistä noin 30-40 prosenttia tapahtuu sähköisesti.
 
Nyt alkaa näitä Enyaqin koeajoja tippua, alla Carwow'n näkemys.



Top Gear tuntui tykkäävän kohtuullisen paljon, meni ainakin suurinpiirtein VW:n edelle.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Minulle on piirtynyt semmoinen kuva, että kun auto on alunperin suunniteltu sähköautoksi, niin siinä on pyritty kompensoimaan kaikin keinoin matalan ajomatkan ja korkean painon tuomia haittoja. Esimerkiksi korin myötäiset ovenkahvat, sähköiset peilit, kummallisen kokoiset renkaat, aerodynaaminen muotoilu, alennettu huippunopeus, pienet vetopainot ja kattokuormat, kevytmuovista valmistetut sisustuselementit, puuttuva vararengas jne.

Yksittäiset ratkaisut ovat merkitykseltään aika pieniä, mutta kyllä noilla kokonaisuuteena on ihan todellistas merkitystä.

Toivotaan, että akkuteknologian ja latausnopeuden kehittyessä ainakin osasta näistä ensimmäisten sähköautojen erikoisuuksista päästäisiin eroon ja valmistajat päätyisivät vähemmän futuristisiin ratkaisuihin.

Akkuhan se on kallein komponentti sähköautossa ja niin kauan kuin akkuteknologia jumittaa ei tule kovin kummoista hinnan laskua. Teslahan nyt väittää, että heidän akkujen valmistuksen kustannukset tippuu rajusti parin vuoden sisään. Voisi kuvitella muiden valmistajien kustannuksien laskun seuraavan perässä.

Sähkömoottori on siitä hyvä, että työntekijöitä ei tarvita kovin montaa valmistusprosessissa eikä osia ole paljon kuten sanoit. Muutoin kommentoiminen menee jo pahasti mutu-osastolle, mutta ymmärsin itse useammista aiemmin vastaan tulleista artikkeleista, että etuna on työntekijäkustannusten halpeneminen kun työvoimaa ei tarvita enää yhtä paljon.

Akku aiheuttaa suurimmat kustannukset jo pelkästään raaka-aineina, mutta jos ja kun teknologiat kehittyvät ja harvinaisten maametallien määrää akuissa voidaan vähentää sekä tuotantokapasiteettiä saadaan lisää, pitäisi myös yksittäisen akun hinnan pudota.

Varsinaisesta auton kokoonpanosta sähkömoottori ei vähennä työntekijöitä kovinkaan paljoa, mutta moottoreita ja voimalinjoja kokoonpanevista tehtaista se vähentää työntekijöitä, kun sähkömoottorin kokoonpanossa on vähemmän vaiheita ja ne on helpompi automatisoida, jolloin riittää muutama henkilö vahtimaan prosessin sujumista.

No volkkarilla ainakin on, toki moni Vw kuski varman ottaisi mielellä sähköisen kahvan sen sijaan kuin nykisi pakkasella toimimatonta mekaanista kahvaa (jotain mallisarjoja aikoinaan vaivannut tyyppivika)..

Tuossa mekaanisessa kahvassa ei ole muuta vikaa, kuin ajan saatossa jähmettyvä valkoinen mursunrasva, joka jumittaa koko kahvan.
Siinämielessä toki sama, jääkö sähköinen kahva pomppaamatta ulos vai jäätyykö mursunrasva, lopputulos on sama ja kuski jää ulos.
 
Lataushybridin suurin kompastuskivi on käyttäjä, joka ei välttämättä käytä tai voi käyttää sitä optimaalisesti.

Itse en ehkä tuomitsisi lataushybridejä kovin voimakkaasti, sillä monelle ne ovat oikein passeli kulkuväline ja elinkaaripäästöiltään selvästi polttomoottoriautoa parempia. Jopa suuriakkuista vähän ajettua sähköautoa parempia.

Ja jos nyt lähdetään EU-tasolla optimoimaan akkuja ja päästöjä niin mielestäni olisi järkevää kieltää esimerkiksi polttomoottorikäyttöiset bussit kaupunkiliikenteessä mahdollisimman nopeasti. Muutaman Teslan akullisella säästettäisiin toista sataa litraa dieseliä päivässä ja latausinfrankin tekeminen varikolle olisi helppoa.
 
Iltakasilta tänään kolmannen sisaruksen julkistus, ID.4 ja Enyaq saavat seurakseen Audin Q4 e-tronin.

 
Tuossa mekaanisessa kahvassa ei ole muuta vikaa, kuin ajan saatossa jähmettyvä valkoinen mursunrasva, joka jumittaa koko kahvan.
Siinämielessä toki sama, jääkö sähköinen kahva pomppaamatta ulos vai jäätyykö mursunrasva, lopputulos on sama ja kuski jää ulos.
Nyt on pakko kysyä mikä ihmeen valkoinen mursunrasva? :D
 
Minusta nuo feikkigrillit ovat ääliömäisen näköisiä. Sama kiusaa Enyaqissa.
 
Minusta nuo feikkigrillit ovat ääliömäisen näköisiä. Sama kiusaa Enyaqissa.
Jostain syystä tässä Audissa omalla kohdalla toi ei häiritse, johtunee ehkä hopeasta väristä. Paljon enemmän häiritsee mm. Audin ja Mercedeksen polttomoottoriautoissa feikkiputket. Enyaqin kohdalla tosin Skodan perustelut grillin säilyttämisestä oli vähän yllättävät, sillä ilmeisesti siellä ei haluttu säikäyttää ostajia tekemällä liian futuristista/kummallista autoa, ja vasta ajan kanssa grillistä mahdollisesti luovutaan. Olisin itse voinut helposti kuvitella, että moni sähköauton ostaja nimenomaan tykkää sellaisista pienistä asioista, jotka tekee autosta vähän erottuvamman.

Audin sisätiloissa on paljon hyvää, kuten ilmeisesti laatuvaikutelma ja noi fyysiset näppäimet keskinäytön alhaalla, mutta toisaalta mun silmään esimerkiksi toi yhtenäinen kapasitiivinen näppäinosio hätävilkulle ja muille vaikutti tarpeettoman halvalta. Yhtä toimintoa painaessa koko rivi näytti heiluvan. En tiedä sitten, minkälaisen vaikutelman tuo antaisi lopulta livenä.
 
Toyotalla on ollut tyylikkäät minimalistiset grillit esim. Auris ja C-HR malleisssa jo pitkään, joten on vähän outoa minusta väittää että umpimaskit on enää outoja tai pelottavia. Mutta toki VW groupin strategia on harava-veikkaus, eli jos ID.4:n maski ei kelpaa, niin tosiaan sitten sama auto erilaisella maskilla skodan ja audin logolla varustettuna tarjolla.
 
Jotenkin omaan silmään noista kolmesta (ID.4, Enyaq, Q4) Audin keula on kaikkein rumin. ID.4 mielestäni onnistunein.

Taitaa Audin hinnoittelu mennä niin, että kulimalli on ID.4:n hinnoissa, mutta sillä ei vielä saa oikein mitään lisävarusteita. Videon perusteella nuo pyöräkotelon kaaretkin on ilman S-linea jotain halpaa muovia ja keskinäyttö pikkuinen.
 
Taitaa tuo Audin keula olla samalla psykoosiasteikolla, kuin BMW:n ylisuuret munuaiset -> kapitalisoidaan sillä merkin näkyvyyttä maksimit ja tehdään "erottuvaa designia". Skoda on perinteisin noista ja ID.4 taas neutraalein, joka vaan näyttää mitään tunteita herättämättä.
 
Onneksi noita tehdään moneen makuun. Omaan silmään Vaggilaisista Skoda ja Audi ovat parhaat, VW aika neutraali. Korealaiset E-Niro ja Kona taas näyttävät ihan hampaattomilta mummoilta ilman grilli vrt grillilä oleviin polttomoottori malleihin.

Paras ulkonäkö on Ioniq5:ssa tässä kokoluokassa.
 
Taitaa tuo Audin keula olla samalla psykoosiasteikolla, kuin BMW:n ylisuuret munuaiset -> kapitalisoidaan sillä merkin näkyvyyttä maksimit ja tehdään "erottuvaa designia". Skoda on perinteisin noista ja ID.4 taas neutraalein, joka vaan näyttää mitään tunteita herättämättä.

ID.4 ja ID.3 näyttää vieri vieressä näytöltä katsoen aika samalta, mutta ekan kerran kun liikenteessä näin ID.4:n, tajusin vasta kun auto meni ohi että "toi oli nyt se malli". ID.3 erottaa jo kaukaa, sen verran erilaiset ja radikaalimmin muotoillut perä ja keula noissa on.

Peugeoteissa sapelihammas-ulkonäkö on todella hyvä, saa nähdä miten tuo vain kestää aikaa. Riippuu paljon siitä, mikä tulee jatkossa olemaan trendi, ritilä vaiko umpimuovikeula.
 
Kautta aikain on ollut malleja jossain on julkaisun yhteydessä päätetty jättää ritilä pois lamppujen välistä ja lähes poikkeuksetta faceliftin yhteydessä sellainen on lisätty (mieleen tuli fiat ritmo, umpikeula passat, audi a2).. Joten aika aran asian kanssa ollaan tekemissä!
 
Peugeoteissa sapelihammas-ulkonäkö on todella hyvä, saa nähdä miten tuo vain kestää aikaa. Riippuu paljon siitä, mikä tulee jatkossa olemaan trendi, ritilä vaiko umpimuovikeula.
Saa nähdä mitä Mersun EQS:n naamioteippien alta paljastuu :hmm: Sen verranhan jo tiedetään, että keula on kirjaimellisesti umpinainen, autossa ei ole konepeltiä avattavaksi.
 
Taitaa tuo Audin keula olla samalla psykoosiasteikolla, kuin BMW:n ylisuuret munuaiset -> kapitalisoidaan sillä merkin näkyvyyttä maksimit ja tehdään "erottuvaa designia". Skoda on perinteisin noista ja ID.4 taas neutraalein, joka vaan näyttää mitään tunteita herättämättä.

Lähes kaikki autot saa ilman peräpeilin mallimerkintää. Miksiköhän ilman nokan merkintää ei saa autoja? Esim mersussa melkein kaikissa nykyisissä nokassa oleva puoli metriä korkea mersun merkki on olut yksi syy välttää koko merkkiä. Bemarin uusista malleista ei tietysti kannata edes mainita mitään...
 
Tarkoittaisikohan hän sitten sitä suurta eturillin mersumerkkiä?

Ei S-mersussa ole sellaista isoa edessä. Mut toki jos ei tykkää Mersun muotoilusta, niin sitten ei tykkää, mutta pienen yksityiskohdan takia merkin välttäminen kuulostaa vain tekosyyltä. En tiedä onko montaakaan merkkiä joita saisi tilattua ilman että siinä edessä on jotain logoa.
 
Ei S-mersussa ole sellaista isoa edessä. Mut toki jos ei tykkää Mersun muotoilusta, niin sitten ei tykkää, mutta pienen yksityiskohdan takia merkin välttäminen kuulostaa vain tekosyyltä. En tiedä onko montaakaan merkkiä joita saisi tilattua ilman että siinä edessä on jotain logoa.
Juuri näin. Itse jätin Porsche Taycan Turbo S ostamatta ja ostin Toyota Auriksen, kun en tykkää Porschen merkistä!

Mersut jäisi kauppaan monesta syystä, mutta iso merkki ei ole yksi niistä. Tietenki meitä on moneen junaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 091
Viestejä
4 657 769
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom