Keskustelua hybridiautoista

Subaru on merkkinä vanhanaikainen joten niiltä on turha odottaa mitään lataushybridiä tai sähköautoa moneen vuoteen.

No ei se nyt välttämättä niin kauaa ota, onhan niillä jo forester ja xv hybrideitä.

Hyundain plugarien heikkous on että sisätila lämmitetään polttomoottorilla. Jos et halua palella, se on puolet vuodesta tavallinen polttomoottoriauto. Asiasta tekee jokseenkin naurettavan se, että eihän se polttomoottori kylmänä mitään lämmitä. Niimpä pitää hommata lohkolämmitin ja talvella kytkeä latausjohdon lisäksi lohkolämmittimen johto :facepalm:

Tuota olen miettinyt että eikö noihin voisi jälkiasentaa webaston (tai vastaavan muun merkkisen laitteen). Lämminta alkaa pukata 15 sekunnissa, ja hyötysuhde on 90% luokkaa.
 
Nytkin päälle 100 Model 3 myynnissä Suomessa. Osa tuotuja ja osa ei. 30k€ saa Saksasta SR mallin.

Ei taida ihan 30k€ saada. Uusi maksaa Saksassa 40k€ josta saksalaiset saa käsittääkseni 6000€ hankintatuen. Tästä huolimatta esim. mobile.de:ssä halvimmat käytetyt SR+:t on luokkaa 38k€.
 
Ei taida ihan 30k€ saada. Uusi maksaa Saksassa 40k€ josta saksalaiset saa käsittääkseni 6000€ hankintatuen. Tästä huolimatta esim. mobile.de:ssä halvimmat käytetyt SR+:t on luokkaa 38k€.
Totta mutta alemmalla hintasolla saa vain SR eikä ns. parempaa. Tuo ero tulee ihan pelkästä verosta ja näiden välillä ei paljoa eroa Suomi vs Saksa.
 
Eikös sen edellä olleen postauksen perusteella m3LR ole saksan tukien jälkeen 44t€ mikä on melko paljon halvempi kuin suomen vastaava hinta(?).
 
Eikös sen edellä olleen postauksen perusteella m3LR ole saksan tukien jälkeen 44t€ mikä on melko paljon halvempi kuin suomen vastaava hinta(?).

6000€ Tukea saa Saksassa vain alle 40000€ hintaisiin autoihin (SR+ on 39990 siellä). LR:n saa Saksassa 3000€ hankintatukea eli se on siellä 47k€ tukien kanssa. Toki silti mukavasti halvempi kuin Suomessa.
 
Ei mene varmaan pitkään, kun näitä hankintatuen jälkeen 33 000 € maksaneita kolmosia aletaan rahtaamaan myös Suomeen, millä tietenkin voi olla vaikutusta myös jo Suomessa olevan Model 3-kannan hintatasoon.
 
6000€ Tukea saa Saksassa vain alle 40000€ hintaisiin autoihin (SR+ on 39990 siellä). LR:n saa Saksassa 3000€ hankintatukea eli se on siellä 47k€ tukien kanssa. Toki silti mukavasti halvempi kuin Suomessa.
Saksan laskuri sisältää jo 3k alen. Suora käteisosto valkoiselle LR on vajaa, 51k Suomessa sama vähän päälle 61k.

Saksassa alv 8138€
Käsittely 980€

Suomessa alv 11534€ + autovero 1.539,97€
Käsittely 600€

Verottomana hinta Saksassa 42k ja Suomessa 48k hintaeroa about 5k.

Edit. Tuosta kun ottaa pois Saksan 3000€ edun niin LR ero on 3k.

SR+ osalta verottoman hinta Suomessa 39k€ sis 2000€ tuki ja Saksassa verottoman hinta 31k€ sis 6000€ tuki. Eroa 8k€.

Performancen ero nopeasti laskettuna 4k€.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi niitä nimenomaan just suomeen rahdattaisiin kun kaikissa muissakin keski-eurooppan maissa (ja saksassa itsessäänkin) monet himoitsevat niitä ”alennetun hintaisia” tesloja?
 
Miksi niitä nimenomaan just suomeen rahdattaisiin kun kaikissa muissakin keski-eurooppan maissa (ja saksassa itsessäänkin) monet himoitsevat niitä ”alennetun hintaisia” tesloja?
Rahdataan sille joka eniten maksaa. Jos ja kun Suomessa hintataso on muita korkeampi niin täällä kannattaa niistä maksaa enemmän? Mutta voihan siinä käydä että sakemannit pääsee myymään voitolla autonsa ja hinnat ei muualla edes laske.
 
Onko tosiaan niin ettei outlanderin hintaluokassa löydy muita ladattavia hybridejä (tai sähköautoja) nelivedolla ja koukulla? Outlander olisi muuten ihan jees omaan käyttöön mutta tajuttoman laiskalta vaikuttaa...
 
^Volvo V60 D6 lähtee samasta hintaluokasta...siitä keskusteltiin muutama päivä sitten.
 
Ei nuo model 3-mallit ihan mahdottomia täällä Suomessakaan enää maksa, mutta itse en kyllä maksaisi lähellekään neljääkymppiä ainakaan noista pari vuotta vanhoista pienempiakkuisista malleista. Hintaero uuteen, ilp:llä varustettuun, pidemmällä takuulla varustettuun ja luultavasti myös paremmin viimeisteltyyn versioon ei ole riittävän suuri.
 
Onko tosiaan niin ettei outlanderin hintaluokassa löydy muita ladattavia hybridejä (tai sähköautoja) nelivedolla ja koukulla? Outlander olisi muuten ihan jees omaan käyttöön mutta tajuttoman laiskalta vaikuttaa...

ID4 on tulossa ihan kohta nelivedolla ja siihen saa koukun.
 
Ai niin tässä on toki aika olennaista että puhutaanko siitä mitä maksaa uutena vai halvimmillaan käytettynä :D
 
ID4 on tulossa ihan kohta nelivedolla ja siihen saa koukun.

Menee jo tosi kalliiksi tuossa vaiheessa, kun miettii että Outlandereita saa melko monessa hintapisteessä käytettyinä, ja ID.4 ei ihan yllä 1500kg vetokykyyn.

Ne uudemmat hyvin varustellut on joo siellä samassa 50-60k€ hintaluokassa mutta niissä on edelleen osa tekniikasta ja ratkaisuista facelifteistä huolimatta vuodelta 2013, tärkeimpänä se ettei etälämmityksen mahdollistava sovellus toimi edelleenkään Internetin yli.

On kyllä iso aukko markkinassa.
 
1500kg kuormia vetävät on aivan mikrominimaalinen markkinaosuus auton ostajista, eikä todellakaan mikään iso markkina.

Maailmanlaajuisesti joo, mutta jos katselee ihmisten pihateitä esikaupunkialueilla niin ei todellakaan. Tuo 1500kg ei edes ole mikään kovin iso asuntovaunu tai peräkärry.
 
No ei se nyt välttämättä niin kauaa ota, onhan niillä jo forester ja xv hybrideitä.

Tuli koeajettua ja taitaa olla joku ultrakevythybridi. Tuli mieleen ne 12 voltin ”turbot” mitä myytiin joskus. Foresteriin toi voimalinja on kertakaikkiaan riittämätön, XV:ssä ehkä voisi mennä jos ei ole kiirettä tai vetotarpeita. Harmi sinänsä tykkään merkistä ja pari Subarua ollutkin, Forester ja Legacy 200. Saa olla aika merkkiuskollinen että tuollaisen menee nyt uutena omalla rahalla ostamaan.
 
Jos nyt pähkäilee jotakin plugaria ostavansa, niin voin laittaa tuosta RAV4:sta esimerkkinä viimeisen kuukauden ajorupeaman. Profiilihan muodostuu siitä, missä asut ja päivätarpeista. Asustelen kohtuu etäällä moottoriteistä ja 80 on vallitseva ympäristö. Ei tällä nyt vielä puhtaasti sähköllä pääse, kuin joskus jonkun viikon kerrallaan ja talvella joka toinen päivä luokkaa. Mutta siis, jos noita kuvia perkaa , niin kulutus 0,6 L/100 km on koko matkalle jaettu lukema. Siitä saa karkeasti bensalla ajetut kilometrit, kun laittaa varmuuskertoimella kulutuksen olevan 6,0 L/100 km. Omassa käytössä todellinen on lähempänä 5,5, kuin 6,0 L. Sähköä auto taas kuluttanut 21,4 kWh niillä kilometreillä, jotka jää jäljelle tuon bensalaskennan jälkeen. Keskinopeus on välillä hieman ontuvaa, kun seisottaa autoa lyhyellä matkalla ja saattaa olla esim 9 km/h lukemia, vaikka ajot menee 80 taulussa. Matkat päivittäin menee joskus niin, että esim pisin päivämatka ei välttämättä ole kuluttanut yhtään bensaa, kun päässyt vajaa 200 km ajelut illalla suoritettua. Kotona siis 6 kW laturi, joka ottaa 2-vaihe sähköä 350 neliön sähkölämmitteisen talon 3 x 25 A sulakkeista, ilman erillisiä vaihevahteja, tai vuorottelureleitä. Nää säästöt on vähän laskennasta riippuvia ja sähkökään ei ole ilmaista. Mutta omalla kohdalla sai kohtuu rahalla vaihdettua tavallisen hybridiversion 222 hp => 306 hp tehoversioon ja kulutus vain pieneni. Sama auto voi todella olla ihan eri auto. Vähän kuin olisi vaihtanut 318 Bemarin M3:een, noin niinku mielikuvaan.
Ja kuvia siitä viimeiseltä kuukaudelta, niin saa paremman kuvan myös mieleen.
 

Liitteet

  • 093C2A80-986A-4EE4-8313-BC1F9C439176.png
    093C2A80-986A-4EE4-8313-BC1F9C439176.png
    497,6 KB · Luettu: 47
  • 53B7DE8A-C603-4183-8D8D-84AFD845960D.png
    53B7DE8A-C603-4183-8D8D-84AFD845960D.png
    847,1 KB · Luettu: 48
  • 924287B0-61E8-4299-BC99-0464B6D0E6DF.png
    924287B0-61E8-4299-BC99-0464B6D0E6DF.png
    886,7 KB · Luettu: 44
  • A8566559-4D70-47FE-9F20-17CF6CE0758B.png
    A8566559-4D70-47FE-9F20-17CF6CE0758B.png
    872 KB · Luettu: 43
  • F7A138DB-D793-48D8-9D41-5CB956F977EE.png
    F7A138DB-D793-48D8-9D41-5CB956F977EE.png
    892,5 KB · Luettu: 40
Tuli koeajettua ja taitaa olla joku ultrakevythybridi. Tuli mieleen ne 12 voltin ”turbot” mitä myytiin joskus. Foresteriin toi voimalinja on kertakaikkiaan riittämätön, XV:ssä ehkä voisi mennä jos ei ole kiirettä tai vetotarpeita. Harmi sinänsä tykkään merkistä ja pari Subarua ollutkin, Forester ja Legacy 200. Saa olla aika merkkiuskollinen että tuollaisen menee nyt uutena omalla rahalla ostamaan.
hmm.. joo kevythybridi se taitaakin olla..

Subarun omistajathan ovat erittäin merkkiuskollisia, ja yleensä vielä ihan huipputyytyväisiä autoonsa.

Tosin kaikeasta sähköhypestä huolimatta, eikö siltikin suurinosa vielä oikeasti ulosmyytävistä autoista ole ihan perinteisellä voimalinjalla? Toyotaa lukuunottamatta nuo hybridivoimalinjat (saatika sähköautot) ovat huomattavasti vielä kalliimpia hankintahinnaltaan kuin se perinteinen polttis, eikä tuo Subaru siinä ryhmässä ole sen enempää altavastaaja verrattuna siihen itä se on ollut koko historiansa.
 
Sama auto voi todella olla ihan eri auto.

Joo, se ehkä pitää paikkansa aika hyvin plugarin kohdalla. Tästä sama auto ja ihan erilaiset numerot. Näköjään tässä lomalla on tullut istuttua autossa kohta 60 tuntia... 4239 km, 4,6 l/100 km, vaikka lähes jokaikisessä mahdollisessa välissä on ladattukin.

loma-ajot
 
Näin se näyttää kulutukset vaihtelevan. Mulla ensimmäinen kuukausi meni ilman kunnollista kotilaturia, mutta nyt kun talvikuukaudet ja loskat takana, niin päästiin taas takaisin päiväjärjestykseen. Total kulutusta kertynyt nyt tuo 2,1 L/100 km, joka putoaa nyt kohtuu vauhdilla alas. Emäntä sai tämän kkn puolella jostain syystä parina päivänä kaahattua niin, että kulutus pomppasi 0,3:sta 0,7 L/100 km ja meni hyvä kiriminen taas pieleen. No onhan tässä vielä kuukautta jäljellä. Helmikuussa menikin pakkasissa bensaa paljon hukkaan.
Tässä saa tosiaan eri ajoprofiilit mukavasti esille. Toinen ajelee pääasiassa Espoosta etelään sijainnilla ja toinen Lapin tasolla. Eroa ei taida mahdottomia olla pakkasen ajalta, kun mulla on 3,0 L/100 km huomattavasti lämpöisemmässä ollut.
 

Liitteet

  • A4359F25-8923-4CC4-8C87-61DF162385DF.png
    A4359F25-8923-4CC4-8C87-61DF162385DF.png
    524,1 KB · Luettu: 21
Viimeksi muokattu:
Joo, se ehkä pitää paikkansa aika hyvin plugarin kohdalla. Tästä sama auto ja ihan erilaiset numerot. Näköjään tässä lomalla on tullut istuttua autossa kohta 60 tuntia... 4239 km, 4,6 l/100 km, vaikka lähes jokaikisessä mahdollisessa välissä on ladattukin.

loma-ajot
Mä nyt tietysti tarkoitin omaa entistä ”sama auto voi olla todella erilainen”. Mullahan oli silläkin tuo kulutus 5,3 L/100 km 27 000 km ajon jälkeen vaihtoon viedessä. Nyt siis tuo 2,1 L/100 km + 21,4 kWh/100 km, josta pitää muistaa ensin vähentää tuo bensakilometrit, niin saa yhtälön, jossa reilusti räyhäkkäämpi auto kuluttaa silti vähemmän. Sullakin taitaa lopulta olla sama yhtälö, kun edelliseen vertaat. Lämmitykset nyt on mitä on ja ehkä ensi talvena ei tule sinne Kuusamon tasolle lunta ollenkaan ja pakkaset pysyy max -10 asteen sisällä. Laitan vielä omasta ajosta -16 asteen pakkasella kuvan, miten auto käyttäytyy, kun ensin lämmennyt HV ajossa. Sulla varmaan nuo tyhjät jää kokonaan pois siellä Kuusamon tasolla ja oikeilla pakkasilla. Vai olikohan mulla Auto EV/HV päällä. No eniweis, lämpöjä ei enää riittänyt, kun ajoin. Tuo nyt taisi olla 60 rajoituksen pätkä, joka just loppuu ja sen jälkeen sitten ilman taukoja, eli alle 80 on nopeus tuossa jatkuvasti.
 

Liitteet

  • EC8D1D7B-FF35-4286-8F22-F4D9F6C02A49.jpeg
    EC8D1D7B-FF35-4286-8F22-F4D9F6C02A49.jpeg
    2,9 MB · Luettu: 48
Onko tosiaan niin ettei outlanderin hintaluokassa löydy muita ladattavia hybridejä (tai sähköautoja) nelivedolla ja koukulla? Outlander olisi muuten ihan jees omaan käyttöön mutta tajuttoman laiskalta vaikuttaa...
Hyundai tucsonista tulee kesäkuussa awd 265hp plugari. Hintaa varusteista riippuen 45-50k€
 
Löytyykö täältä kokemuksia Octavian farkkuplugareista? RS tai normi kiikarissa. Alunperin meinasin tuohon SEAT Leonin tarttua, mutta äänieristys oli sen verran olematonta, että ajattelin vielä katsoa tuon Ocun. Vai mikä olisi foorumin valinta 40-45k hintaluokassa, kun pääasiassa ajo lyhyttä kaupunkia, mutta välillä myös yksittäisiä pitkiä matkoja.

Takaosastoon pitäisi saada koira mahtumaan, niin jää Golf,Audi A3 ja MB A250 vähän pieneksi. Aikoinaan oli diesel-Passatista todella huonoja kokemuksia, niin sekin GTE vähän epäilyttää. Ja täyssähköistä ID3 ei miellytä silmään.
 
Löytyykö täältä kokemuksia Octavian farkkuplugareista? RS tai normi kiikarissa. Alunperin meinasin tuohon SEAT Leonin tarttua, mutta äänieristys oli sen verran olematonta, että ajattelin vielä katsoa tuon Ocun. Vai mikä olisi foorumin valinta 40-45k hintaluokassa, kun pääasiassa ajo lyhyttä kaupunkia, mutta välillä myös yksittäisiä pitkiä matkoja.

Takaosastoon pitäisi saada koira mahtumaan, niin jää Golf,Audi A3 ja MB A250 vähän pieneksi. Aikoinaan oli diesel-Passatista todella huonoja kokemuksia, niin sekin GTE vähän epäilyttää. Ja täyssähköistä ID3 ei miellytä silmään.

Farkkuna Kia Optima PHEV lienee ihan pätevä laitos. Crossovereissa ja katumaastureissa on sitten vielä runsaammin valinnanvaraa mikäli trendiauto ei aiheuta allergiaa.
 
Löytyykö täältä kokemuksia Octavian farkkuplugareista? RS tai normi kiikarissa. Alunperin meinasin tuohon SEAT Leonin tarttua, mutta äänieristys oli sen verran olematonta, että ajattelin vielä katsoa tuon Ocun. Vai mikä olisi foorumin valinta 40-45k hintaluokassa, kun pääasiassa ajo lyhyttä kaupunkia, mutta välillä myös yksittäisiä pitkiä matkoja.

Takaosastoon pitäisi saada koira mahtumaan, niin jää Golf,Audi A3 ja MB A250 vähän pieneksi. Aikoinaan oli diesel-Passatista todella huonoja kokemuksia, niin sekin GTE vähän epäilyttää. Ja täyssähköistä ID3 ei miellytä silmään.
Aika samoilla spekseillä etsin itse autoa, taloudellinen ja tarpeeksi tilava koiralle. Aiemmin tässä ketjussakin mainittu Ford Kuga PHEV lähtee varmaan itsellä matkaan, kun sain hyvän tarjouksen vähän ajetusta esittelyautosta. Oli lentänyt aiemmin itseltä vähän tutkan alta, mutta lopulta vaikutti aika omaan käyttöön sopivalta, ja ajoltaankin yllättävän farkkumainen vaikka onkin suv. Myös arvioissa tuota kehuttu aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on päästy kuvaamaan EQS:ää sisältä ja ottamaan ensimmäiset lyhyet kokemukset ajossa auton ollessa edelleen kevyesti naamioituna.



Toi harmaa väri ei ehkä vaikuta kaikista puhuttelevimmalta, mutta sisätilat paikkaa hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Nyt ei ehkä taloudellisesti kannata täyssähköä ostaa kun hinnat tippuvat ja uusia malleja julkaistaan joka kk. Hankintatukeenkin tulee todennäköisesti korotus. Jos välttämättä haluaa sähköauton nyt niin jopa yksityisleasing kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Or is it just me?
 
Tässä on päästy kuvaamaan EQS:ää sisältä ja ottamaan ensimmäiset lyhyet kokemukset ajossa auton ollessa edelleen kevyesti naamioituna.



Toi harmaa väri ei ehkä vaikuta kaikista puhuttelevimmalta, mutta sisätilat paikkaa hyvin.


No niin! Olipa hyvä, että tälläinen kilpailija tuli mm. Teslan S:lle! Nyt on sitten vaihtoehto niille, jotka eivät ole olleet tyytyväisiä esim Teslan minimalistisuuteen, sisustuksen laatuun, omavalintaisten lisävarusteiden puutteeseen jne jne. Enää ei tarvitse harmitella foorumilla, vaan voi ostaa itselleen esimerkiksi juurikin tämän auton Teslan S mallin sijaan :D

No joo, ylipäätään vaihtoehtojen lisääntyminen on ollut uskomattoman hienoa viimeisen reilun vuoden aikana!! Kun ostin oman sähkärin 5,5v sitten oli vaihtoehtoja kaikki merkit huomioiden nettiautossa joitakin kymmeniä yksilöitä. Niistäkin puolet oli sellaisia ihmeellisen näköisiä ”mopoautoja”, jollaisia kukaan ei ollut edes nähnyt liikenteessä kertaakaan ;) Nyt on monen yksittäisen mallin kohdalla autoja myynnissä jo yli sata kpl. Hyvä näin!

Juuri tätä sähköautoilun osalta on odotettu! Vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin ja erilaisille käyttäjille. Jotta ostajan ei tarvitsisi miettiä sitä, että en osta kun ei oikein löydy itselle sopivaa kulkinetta. Toki hinnat ovat monessa autossa vielä jonkinlaisena tulppana, mutta nekin tulevat pikku hiljaa laskemaan lähemmäs polttiksen hintoja. Ja kun mennään taas vuosi eteenpäin, niin edelleen vaihtoehtoja on enemmän ja autojen laatu, sekä ominaisuudet paranevat ja hinnat kohtuullistuvat. Tosin tämä Mese ei ole ihan kaikkien ostettavissa ainakaan uutena.

Tässä alkaa jo omat sormet syyhytä autonvaihtoa odotellessa. :lol: Siinä määrin on markkina muuttunut vuosien aikana. Vaikkakaan en ole vielä tohtinut luopua tuosta vanhasta menopelistä, kun se edelleen hoitaa 95% vuosittaisista ajoista ongelmitta ja talouden polttiksella on ajeltu loput 5%.

Hienoa sähköautoilu!! Keep on going :thumbsup: Ja mukavaa alkavaa viikkoa kaikille, kulkuvälineestä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni on hienoa, että nyt kun oikeat autonvalmistajat ovat heränneet sähköilyyn, niin näkee kyllä mitä kokemus ja oikeat tuotantokyvykkyydet tuo mukanaan. Jopa ID.3 on ihan eri maailmasta mitä tulee yleiseen laatuun vrt. Tesla. VW:llä kesti ehkä hieman lähteä mukaan, mutta kyllä nyt näyttää hyvältä. Sama toki MB:n ja ehkä varauksin BMW:n kanssa. Tässä näkee kyllä hyvin, mitä tarkoittaa kokemus ja laatu eikä jenkkityylinen flashy animations -tapa tehdä asioita.
 
Nyt ei ehkä taloudellisesti kannata täyssähköä ostaa kun hinnat tippuvat ja uusia malleja julkaistaan joka kk. Hankintatukeenkin tulee todennäköisesti korotus. Jos välttämättä haluaa sähköauton nyt niin jopa yksityisleasing kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Or is it just me?
Liisaus on pääsääntöisesti aina se kallein tapa autoilla. Hintojen romahdusta on huudeltu jo vuosia, kuitenkin nyt lähes 2v omistuksen jälkeen vastaavan auton saisi kokonaiset 500e halvemmalla. Toki valikoimaa on tullut lisää, mutta eipä tuo hintoihin ole juuri vaikuttanut jos samoilla spekseillä ja ominaisuuksilla haluaisin mitä nykyisen. Halvemmalla toki pääsis jos vähempään tyytyis, tai sitten pistämällä lisää rahaa pöytään sais kenties jotain lisääkin.
 
Mihin perustuu näkemys hankintatuen korottamisesta? Uusia malleja tulee kyllä markkinoille, muttei hinnat pidemmän päälle tule mitenkään erityisen paljon laskemaan. Mitä kauemmin odotat niin sitä todennäköisemmin sähköauton hankinta muuttuu kannattamattomaksi liikenteen verotuksen painopisteen siirtyessä myös sähköautojen verottamisen suuntaan.

Hankintatuen korotus on sanottu liikenneministeriön toimesta niin selvästi kun sen voi vaan tässä vaiheessa sanoa. Onko se sitten suora rahallinen korotus tukeen, vai joku muu tapa, jää nähtäväksi. Toukokuussa pitäisi jotain infoa tulla.

En kanssa usko suureen hinnanlaskuun, mutta uusia malleja alkaa nyt tulla kiihtyvällä tahdilla ja monet niistä ovat todella houkuttelevia. Itse odottaisin vielä, mutta voi olla ettei tarvitse kauaa odottaa.
 
Mihin perustuu näkemys hankintatuen korottamisesta? Uusia malleja tulee kyllä markkinoille, muttei hinnat pidemmän päälle tule mitenkään erityisen paljon laskemaan. Mitä kauemmin odotat niin sitä todennäköisemmin sähköauton hankinta muuttuu kannattamattomaksi liikenteen verotuksen painopisteen siirtyessä myös sähköautojen verottamisen suuntaan.
Tämä ministeri lupaili että ehkä nousee hankintatuki keväällä. Siis iso ehkä. Aluksi piti selviä maaliskuun lopussa ja nyt sitten ehkä toukokuun lopussa 19.5. jälkeen.
 
Miksi sähköautossa ei voi olla normaaleja pakkasella toimivia ovenkahvoja.. Tuommoista hajoavaa paskaa kaikissa sähköautoissa väkisin ympättynä.
 
Miksi sähköautossa ei voi olla normaaleja pakkasella toimivia ovenkahvoja.. Tuommoista hajoavaa paskaa kaikissa sähköautoissa väkisin ympättynä.

No volkkarilla ainakin on, toki moni Vw kuski varman ottaisi mielellä sähköisen kahvan sen sijaan kuin nykisi pakkasella toimimatonta mekaanista kahvaa (jotain mallisarjoja aikoinaan vaivannut tyyppivika)..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 264
Viestejä
4 485 716
Jäsenet
74 129
Uusin jäsen
GentlePeace

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom