Keskustelua hybridiautoista

Google Maps sovellus kännykässä on hyvä esimerkki miten paskasti on tehty käyttöliittymä. Voi olla toki että se on tahallisesti tehty sellaiseksi että käytännössä on pakko pysähtyä tien viereen. Loogista olisi että voisin käskyttää puhumalla luuria "Google, navigoi osoitteeseen pyllyreikä kuusi bertta" ja luuri vastaa "ok aloitan navigoinnin nopeinta reittiä pitkin" ja navigointi alkaisi ilman mitään nappien painalluksia.

Eletään jotain murroskautta. Kyllä tulevaisuudessa voin varmaan sanoakin "auto, pudota vähän lämpötilaa täällä on liian kuuma, tilaa minulle samalla kotiin pizza Ahmedin kebabista"
Ööh, näinhän se onkin. Itse ainakin navigoin sanomalla ok google ja sitten osoitteen ja hyvin pelaa mitä nyt joskus pitää toistella. Parhaiten taitaa toimia jos on paikka jo ylhäällä jossain suosikkina ja sanoo sen paikan nimen?

Vaatinee ehkä että navi on päällä? Mutta siitä saa pikakuvakkeen niin yksi näppäys riittää ja sem voinee tehdä ennen liikkeelle lähtöä.
 
Saako avaimen moneen kännykkään? Kätevintähän olisi että auton omistajalla olisi joku master key ohjelma jolla voisi jaella väliaikaisia avaimia muille. Esim. puhelinnumeron perusteella voisi lähettää jollekkin kaverille avaimen joka on voimassa itse päätetyn ajan tai että master ohjelmasta voisi lopettaa avaimen toiminnan kun kaveri palauttaa auton tms. Saisi helposti lainattua autoa.
 
(E: Liittyen tuohon kännykän navigointiin)
Ei sen navin tarvii olla päällä, se käynnistää mapsin kun sille sanoo "navigoi [osoite]".

Sinänsä tuolle lämppärin säätimelle ei pitäisi olla mitään tarvetta, käytännössä tietysti automatiikka ei aina toimi 100%, mutta automaatti-ilmastoinnilla varustetun auton nupikoita on lähtökohaisesti jo paljon vähemmän tarvetta ronkkia.

Hyvältä näyttää, mutta mikähän aivopieru toi käynnistys on jos pitää oikeasti äheltää se kortti joka kerta tohon mukitelineen taakse. Mikä hemmetin järki tuossa oikeen on?

Eikö tuo kortti ollut jonkinlainen "huoltoavain" jota käytetään jos autoa ei ole vielä opetettu puhumaan oman kännykän kanssa, tai sitä lainatataan kaverille, viedään huoltoon tjsp. Eikä sitä kai tarvitse asetella sen kummemmin, vaan se luetaan kerran tuossa lukualustalla.
 
Avaimeksi voisi käydä myös tuollainen avaimenperä avainkortti. Omasta mielestä "pankkikortti" on vähän epäkäytännöllinen?

sku_232226_2.jpg
MJID-50 sisäänkäynti vartija induktiivinen ID avainkortti - vihreä (50kpl)
 
Lämpötilan säätö pitäisi joka autossa olla ratissa, omassa priuksessa huomannut todella mukavaksi. Ja asetettu lämpö heijastuu tuulilasiin hud näyttöön.
 
Lämpötilan säätö pitäisi joka autossa olla ratissa, omassa priuksessa huomannut todella mukavaksi. Ja asetettu lämpö heijastuu tuulilasiin hud näyttöön.
Kuinka usein oikein säädät lämpötilaa ja miksi? Automaatti ilmastoinilla varustetussa autossa ei paljon tule säätöihin koskettua.
 
Outoja mieltymyksiä. Mun puolesta lämpötilan säätö sais olla vaikka hanskalokerossa, se on kerran asetettu eikä siihen tarvitse koskea. Paitsi ehkä puolivuosittain, talvikaudella tulee yleensä istuttua autossa takki päällä ja silloin riittää aavistuksen matalampi lämpötila.
 
Itselläkin 21 C on ollut sopiva lämpötila. Mutta joskus hyvin harvoin olen laittanut automaattista puhallinnopeutta suuremmalle.
 
Varmaan joka toinen päivä, vaatetuksen jne mukaan. Jos aamulla vaikka palelee niin isompi lämpö koppiin ja takaisin tullessa töistä voi olla että haluan vain 20-> 23 sijaan.

Elämä itsellä vaihtelevaa, ei todellakaan jatkuva 21-22 ole sopiva.
 
Varmaan joka toinen päivä, vaatetuksen jne mukaan. Jos aamulla vaikka palelee niin isompi lämpö koppiin ja takaisin tullessa töistä voi olla että haluan vain 20-> 23 sijaan.

Elämä itsellä vaihtelevaa, ei todellakaan jatkuva 21-22 ole sopiva.

Samaa mieltä. Joskus on kuuma ja hiki, niin oikein kiva jos autossa vaikka alle 20. Kun pahasti palee ja ohuempi vaatetus, niin vaikka 25.

Ja oma lukunsa on tietenkin kun lasit vetää huuruun, tai talvella pitää sulattaa tuulilasia pakottamalla kuumaa ilmaa tuulilasiin. Automaatilla ei läheskään aina selviä ja melkeinpä minulla jokainen liikkeellelähtö tarkoittaa että ilmastointiin ruuvaan uuden lämpötilan.

Takavuosina nuo automaatit oli tosi tyhmiä, ei ollut kuin yksi lämpöanturi, kokoajan sai olla säätämässä. Nykyään on edistystä tapahtunut.
 
Toki se automatiikka tuon hoitaa kuten nykyään ihan normaaleissakin autoissa.
Ilmeisesti mihinkään uuteen Teslaan ei saa pyyhkijäautomatiikkaa tällä hetkellä.. Vanhemmissa malleissa sensori vielä oli.







Noh vähän tämmöistä se on kun auton softa on betaa ja päivitellään sitten kun keretään. Itse tykkään kun auto on tehtaalta jo toimituskunnossa.
 
Toki se automatiikka tuon hoitaa kuten nykyään ihan normaaleissakin autoissa.
Miten lie muissa merkeissä, mutta bemmin automatiikka ei pyyhi jos ei sitä erikseen pistä päälle (ainakaan nykyisessä ja edellisessä autossani, liekö uudessa viitossarjassakaan?), ja jos se pitää pistää valikosta päälle...
 
Miten lie muissa merkeissä, mutta bemmin automatiikka ei pyyhi jos ei sitä erikseen pistä päälle (ainakaan nykyisessä ja edellisessä autossani, liekö uudessa viitossarjassakaan?), ja jos se pitää pistää valikosta päälle...

Tähän ketjuun kuulumatonta triviaa: Bemarin G-korimallin autoissa (mukaan lukien uusi vitonen) pysyy automatiikka päällä sammutuksen yli (ja viikset on laitettu logiikaltaan muutenkin uusiksi).

Mutta! Oman havaintoni mukaan automatiikka ei voi pitää päällä "oletuksena" jos oman tuulilasin ja pyyhkijöiden kunto yhtään kiinnostaa. Automatiikan kun jättää päälle, niin se auton käynnistyessä pyyhkii kuivaa mutta likaista (esim itikat) lasia ilman vettä ja jäistä/lumista lasia ihan yhtälailla...

Sama ongelma pätee Teslaan.
 
Pelkkä pyyhkijä automatiikka ei oman kokemuksen mukaan riitä suomen vaihtelevissa keleissä, räntä/jäätävä sade jne. Tulee tilanteita missä varmasti manuaaliohjausta on ikävä.
 
Pelkkä pyyhkijä automatiikka ei oman kokemuksen mukaan riitä suomen vaihtelevissa keleissä, räntä/jäätävä sade jne. Tulee tilanteita missä varmasti manuaaliohjausta on ikävä.

Jep ei riitä.

.. mutta sepä ei tesla-intoilijoita yhtään estä eikä hidasta. Teslassa on nytkin moni käytännön asia heikolla tolalla ja se kuuluu siihen pakettiin jonka ostat. Tietysti on harmi jos tulee yllätyksenä, mutta useimmalle ostajalle ei tule.

Mulla on nyt Model S P85 arkiajossa erinäisten järjestelyiden seurauksena jo toista viikkoa ja aikamoista seikkailua se on tähänkin mennessä ollut. Paljon enemmän sattuu ja tapahtuu kuin minkään oman auton kanssa koskaan.
 
Mutta! Oman havaintoni mukaan automatiikka ei voi pitää päällä "oletuksena" jos oman tuulilasin ja pyyhkijöiden kunto yhtään kiinnostaa. Automatiikan kun jättää päälle, niin se auton käynnistyessä pyyhkii kuivaa mutta likaista (esim itikat) lasia ilman vettä ja jäistä/lumista lasia ihan yhtälailla...

Sama ongelma pätee Teslaan.

Jännä homma että ovat tuon muuttaneet noin. Juuri tuosta syystähän se pitää vanhemmissa aktivoida erikseen - kun se automatiikka ei pyyhkäisemättä tiedä lasin tilannetta ja tuo pyyhkäisy voi olla isokin ongelma jos pyyhkimet ovat esim. jäätyneet lasiin.
 
Tesla on vähän sama kuin Apple, tehdään liian yksinkertainen kumminkin olematta yksinkertainen ja lopuksi ainoa kuka kärsii on laitteen käyttäjä. Perustoiminnot autoissa, vilkku, valot, tuulilasinpyyhkijä PITÄÄ olla fyysisen toiminnon takana ei minkään vitun hipaisunäytön takana. Vähän sama kuin kaasu ja jarru olisi elekielin tai puheohjauksella!?:facepalm:

Ei näin, ei todellakaan!
 
Jep ei riitä.

.. mutta sepä ei tesla-intoilijoita yhtään estä eikä hidasta. Teslassa on nytkin moni käytännön asia heikolla tolalla ja se kuuluu siihen pakettiin jonka ostat. Tietysti on harmi jos tulee yllätyksenä, mutta useimmalle ostajalle ei tule.

Mulla on nyt Model S P85 arkiajossa erinäisten järjestelyiden seurauksena jo toista viikkoa ja aikamoista seikkailua se on tähänkin mennessä ollut. Paljon enemmän sattuu ja tapahtuu kuin minkään oman auton kanssa koskaan.

Tesla kokemuksista kuulisi mielellään lisääkin, se kun on vähän erilainen kuin muut. Lisäksi sen verran kallis, että itse tuskin pääsee ihan heti kokeilemaan saati omistamaan.
 
Siis tuulilasin pyyhkijäthän ovat kolmosessakin kyllä siinä kapulassa. Ainoastaan nopeuden muutosta ei voi säädellä siitä, pelkkää on-offia.
 
Tesla kokemuksista kuulisi mielellään lisääkin, se kun on vähän erilainen kuin muut. Lisäksi sen verran kallis, että itse tuskin pääsee ihan heti kokeilemaan saati omistamaan.

Laitetaanpa siis jotain tajunnan virtaa tästä tesla-yksilöstä.

Tarttui mukaan Model S P85 sijaisautoksi, kun vein yhteiskäytössä olevan Teslan huoltoon. Huollossa 120tkm määräaikaisjutut plus korjattavaa kattoluukku ja (taas) ovenkahva ja (taas) 12v-akku. Sijaisauto on minulle kuitattu, joten ajan tällä kunnes huolto valmis.

Ensimmäisiä huomioita, punainen väri sopii Teslaan hyvin ja kerää katseita. Autolla on ajettu 3 vuotta ja 35 000 kilsaa, vuoden 2014 malli kyseessä. Tuon aikakauden Teslat ovat yksilöitä. Tässä jopa paneelit ovat aika hyvin linjassaan, oma sormi mahtuu kahden paneelin väliin vain parissa kohdassa.

8qmUFSQ.jpg


Paperilla 4.4 sekuntia 0-100. Kaasuvaste on välitön ja kiihtyy loistavasti .. jos pitoa riittää, takaveto. Tässä lämpötilassa ei riitä. Sutaisee takapyörillä ja sitten leikkaa tehoa, joten lopputulos ei ole erityisen menevä. Pienestä nopeudesta kiihtyvyys on toki väännön ansiosta aivan brutaali, mutta motarinopeudessa ei tunnu enää erityisen ärhäkältä.

Mutta se ohjaus. Ohjaus on pienessä vauhdissa ok, mutta motarinopeudessa muuttuu levottomaksi. Motarilla saa tehdä pientä korjausliikettä koko ajan jos haluaa ajaa suoraan. Minkäänlaista tuntoa ei ole. Puoltaa hieman ja ratti ei mun silmään ole suorassa. Huoltoon viedyn teslan ohjaus oli paljon levottomampi, mutta ei puoltanut. Mutkissa auto tuntuu hyvältä, ei kallistele, mutta toisaalta auton paino löytyy nopeasti (lähes 2500 kiloa) ja tunnoton ohjauskaan ei varsinaisesti kannusta äärirajojen kokeilua.

Auto on ilmajousituksella. Tarjoaa pääosin mukavuuspainotteista ja hieman kelluvaa fiilistä, mutta sitten kuitenkin kolahtaa pystyheittoihin yllättävän voimakkaasti. Iskunvaimennus ei saa hyvää arvosanaa. Sanoisin että 6-audit, E-mersut ja 5-biimerit ovat jopa vakioalustalla paljon edellä iskunvaimennuksessa ja sen reaktion hallinnassa.

0Q5Edj7.jpg


v0CDAyO.jpg


Sisätiloja ei voi oikein kehua. Kuvassa näyttää paremmalta kuin livenä. Vain penkit ovat nahkaa, kaikki muu on muovilta tuntuvaa ja ontolta kuulostavaa kovapintaista jäljitelmää. Tässä on vielä nuo tuon aikakauden rehellisesti huonot penkit. Uudemmissa tesloissa on jo huomattavasti paremmat, mutta säätöjä ei ole yhtään enempää vieläkään.

Nitisee, natisee ja rämisee vähän sieltä täältä. Joskus taannoin oli volvo jonka kojelauta nitisi tietyssä lämpötilassa. No tässä on hälyääniä heti, välittömästi ja aina. Toisaalta, tässä yksilössä ei ole häiritsevän paljon tuulen suhinaa, toisin kuin siinä jonka vein huoltoon. Tämän aikakauden tesloissa rengasmelu on varsin voimakas, mutta ei mun korvaan hyviä ole uudetkaan. Volkkarin Golffi on hiljainen auto tähän verrattuna.

Yhteenvetona: Kiihtyvyys on huikea ja sähköajon suhteen ei ole mitään ongelmia. Sitten se kaikki muu. Siitä voi sitten miettiä mikä kenellekin tärkeää on.

Ja lisäksi. Viikon aikana saatu monta kuvaa, jossa navigaattori itsepintaisesti sijoittaa auton Helsingin edustalle mereen tai muualle ihan väärään sijaintiin. Takaluukun sisälle kertyy vettä ja vuotaa avatessa päälle. Ja pari kertaa auto on ollut sitä mieltä, että pakille ei vaihdeta, me mennään vain eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Lämpötilan säätö pitäisi joka autossa olla ratissa, omassa priuksessa huomannut todella mukavaksi. Ja asetettu lämpö heijastuu tuulilasiin hud näyttöön.
Mistä mallista lähtien lämpötila näkyy HUD:saa? Mulla on vain navigointiohjeet, nopeus ja valinnaisesti "tehonäyttö".
 
2013 vuoden plus mallin Prius. Lämpötila näkyy hud näytössä kun sitä säätää. Ei näy jatkuvasti .

Eli mulla on tää 7-paikkainen wanna be lesta laiva.

Acvtive tms varustetaso, entinen taksi. Oli taksitakuu voimassa jne.
Olen siis 2 omistaja.

Nahkapenkit jne.

Ihan mainio perhe auto , toimii Lapissa -34 pakkasilla yhtä hyvin kuin kesälläkin. Miinusta rengasäänistä jotka tässä tilaversiossa hieman kovat jos 6 ja 7 paikka taitettuna alas, alkaa peräosa vissii hieman kaikua tms :p
 
Viimeksi muokattu:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/XPjR2jVP?ref=ampparit:82a5&ext=ampparit

2000 euron hankintatuki olisi tulossa täyssähköautoille, mikä varmasti lisää kiinnostusta näitä kohtaan. Itselläni kiinnostus heräsi välittömästi, ja saattaa hyvinkin olla, että vuoden tai ehkä parin kuluttua tulen sen myös hankkimaan. Minulle riittäisikin sähköauto, jolla toimintasäde kovillakin pakkasilla olisi vähintään 150 kilometriä. Hyundai Ioniq saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto, ja hankintatuen myötä hinta saattaisi asettua n. 35 000 euroon. Mitä muita voisi olla tarjolla tässä hinta- ja kokoluokassa?
 
Nissan Leaf voisi olla hyvä vaihtoehto.
Uusi Nissan LEAF – Sähköauto – Viistoperä | Nissan
Ehkä myös Tesla Model 3, mutta sen hinta (ja saatavuus) on arvoitus.

e-golf on varmaan lähes saman hintainen kuin Model 3. VW maksaa 42 300 €.

Uusi Leaf vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta hinta ei ole vielä selvinnyt. Neljäkymppiä on mielestäni autosta kuin autosta liikaa, eli kipuraja menee kohdallani 35 ke:ssa. Monien sähköautojen toimitusajat taitavat olla tänä päivänä niin pitkiä, että vaikka auton ostaisi alkuvuonna 2018, niin sen saisi vasta seuraavan vuoden puolella, eli tämäkin on otettava huomioon mm. tuon tuen tarjonnan kohdalla.
 
Uusi Leaf vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta hinta ei ole vielä selvinnyt. Neljäkymppiä on mielestäni autosta kuin autosta liikaa, eli kipuraja menee kohdallani 35 ke:ssa. Monien sähköautojen toimitusajat taitavat olla tänä päivänä niin pitkiä, että vaikka auton ostaisi alkuvuonna 2018, niin sen saisi vasta seuraavan vuoden puolella, eli tämäkin on otettava huomioon mm. tuon tuen tarjonnan kohdalla.
Joo. Hankintatukea maksettaisiin vielä 2021, että tuon puolesta aikaa kyllä on. Halvimpia ehkä olisi ioniq, Zoe ja uusi Leaf.

Valtion varoista maksettaisiin hankintatukea täyssähköauton ostajalle 2000 euroa vuosina 2018–2021.

Hyundai ioniq electric 37 000 €
Renault Zoe Z.E. 40 Life 33 000 €
 
2013 vuoden plus mallin Prius. Lämpötila näkyy hud näytössä kun sitä säätää. Ei näy jatkuvasti .

Eli varmaan tullu faceliftissä, mun -10 normi-Priuksessa tuota ei tosiaan ole vaan lämppärin asetuslukema on siellä säätöjen luona vaihdekepin vieressä.
 
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/XPjR2jVP?ref=ampparit:82a5&ext=ampparit

2000 euron hankintatuki olisi tulossa täyssähköautoille, mikä varmasti lisää kiinnostusta näitä kohtaan. Itselläni kiinnostus heräsi välittömästi, ja saattaa hyvinkin olla, että vuoden tai ehkä parin kuluttua tulen sen myös hankkimaan. Minulle riittäisikin sähköauto, jolla toimintasäde kovillakin pakkasilla olisi vähintään 150 kilometriä. Hyundai Ioniq saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto, ja hankintatuen myötä hinta saattaisi asettua n. 35 000 euroon. Mitä muita voisi olla tarjolla tässä hinta- ja kokoluokassa?
Mikäköhän hemmetti siinä on että tuo pitää naamioida joksikin romutusmaksuksi?
Ihmiset siis ostavat nettiauton halvimman vehkeen joka on edes lähiaikoina ollut katsastettuna, ja antavat sen "vaihdossa". Moniko oikeasti tonnin pommilla ajelevat käy vaihtamassa sen pakastavedettyyn sähkökiesiin?

Se ilo tuossa romutuspalkkiossa tietysti on että päästään vittuilemaan persaukisille. Luonnollisesti muutama ihan asiallinenkin peli menee tietysti romuksi sen sijaan että joku voisi päästellä halvalla autolla.
 
Mikäköhän hemmetti siinä on että tuo pitää naamioida joksikin romutusmaksuksi?
Ihmiset siis ostavat nettiauton halvimman vehkeen joka on edes lähiaikoina ollut katsastettuna, ja antavat sen "vaihdossa". Moniko oikeasti tonnin pommilla ajelevat käy vaihtamassa sen pakastavedettyyn sähkökiesiin?

Se ilo tuossa romutuspalkkiossa tietysti on että päästään vittuilemaan persaukisille. Luonnollisesti muutama ihan asiallinenkin peli menee tietysti romuksi sen sijaan että joku voisi päästellä halvalla autolla.
Ymmärsin kyllä tuon niin että tuon 2000€ saa uuteen sähkövehkeeseen alennusta ilman romua, romutus on vain uuteen etanoli/kaasu/bensa/diesel autoon. Mutta voit myös muuttaa vanhan auton kaasuu/etanolii mihin valtio antaa 1000€ kaasu muunnokseen ja 200€ etanoli muunnokeen.
 
Sama se mikä sähkön hinnaksi laitetaan kun ylivoimaisesti suurimmat kulut tulee hankintahinnasta eli arvonalenemasta.

Tämähän pitää paikkansa myös sekä diesel- että bensakäyttöisten autojen kohdalla. Eli voidaan niillekin esittää korjatut laskelmat parin euron litrahinnalla :tup:
 
Sama se mikä sähkön hinnaksi laitetaan kun ylivoimaisesti suurimmat kulut tulee hankintahinnasta eli arvonalenemasta. Onkos tossa muuten vertailtu e-golfia ja karvalakkimallin bensagolffia? Hemmetin hienosti tehty. :rofl:
Joo, karvalakki bensa ja diesel. e-golf ja GTE on siis paremmilla varusteilla ja isommalla teholla.

Halvinta ajoa olisi siis tuolla 3-sylinterisellä pienellä bensamottorilla jossa on maltillinen kulutus.

Esimerkkiautona oli VW Golf, josta löytyy paljon eri moottorimalleja. Laskelmaan valittiin kaikista automalleista edullisimmat vaihtoehdot.

Comfortline 1,0 TSI 81 kW (110 hv) DSG-automaatti
Comfortline 1,6 TDI 85 kW (115 hv) DSG-automaatti
e-Golf 100 kW (136 hv) automaatti
GTE Plug-In Hybrid 150 kW (204 hv) DSG-automaatti

Kilometri autoilua, vähän ajava 12 tkm/vuosi:

bensa 0.45 €
diesel 0.48 €
Sähkö 0.54 €
ladattava hybridi 0.57 €

Tuossa muutama malli joka olisi mielenkiintoinen vertailuun.
-Renault Zoe
-hyundai ioniq hybrid
-hyundai ioniq ladattava hybridi
-hyundai ioniq sähköauto
-Toyota Yaris Hybrid
-Toyota Auris hybrid
-Toyota Prius
-Uusi Nissan Leaf
-Skoda Octavia kaasuauto
-joku bensa ja diesel vaihtoehto vaikka Skodalta
 
Sähköauto pääsee 23 tkm/vuosi ajolla aika lähelle bensa ja diesel autoa.

Bensa 0 €
Diesel +80 € vuosi
Sähköauto +420 € vuosi

Eli sähköautossa juuri tuo isompi arvonalenema tekee ajamisesta kalliimpaa. Vaikka käyttökulut onkin vähän pienemmät, koska sähkö on halvempaa.

Itse kyllä epäilen että 5 vuoden ajolla ja 115 tkm matkalla diesel auto olisi silti aavistuksen halvempi kuin tuo 1.0 bensa?

Halvin 115 tkm ajettu 2012 bensa golf, 9900 € Volkswagen Golf vaihtoautot - Nettiauto

Halvin vastaava diesel, 13 000 € Volkswagen Golf vaihtoautot - Nettiauto

Autojen hintaero uutena 2660 €. Käytettynä noin 3100 €, eli diesel pitää hintansa paremmin? Vertailussa manuaali vaihteiset, koska 1.2 tsi mallia ei saa automaattina.
Yksi e-golf löytyy myös, 28 900 €. Volkswagen e-Golf e-Golf 85 kW automaatti **Tehdastakuu, Navi** Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Ei mitään jos et tajua.

Sepä oli juuri pointtini. Pistetään vaan sähkön hinnaksi vaikka 100eur/Wh ja bensalle 0e/l ja vertaillaan edelleen AHAHAHA ku on kallista tuo sähköautoilu... käytettäis edes oikeita lukuja (saati että jotenkin vertailukelpoisia autoja), niin hommassa olisi edes jotain itua. Mutta sun kaltaisille kuluttajillehan näköjään piisaa nämä is-tason tutkimuksetkin ihan a-ok.
 
Sepä oli juuri pointtini. Pistetään vaan sähkön hinnaksi vaikka 100eur/Wh ja bensalle 0e/l ja vertaillaan edelleen AHAHAHA ku on kallista tuo sähköautoilu... käytettäis edes oikeita lukuja (saati että jotenkin vertailukelpoisia autoja), niin hommassa olisi edes jotain itua. Mutta sun kaltaisille kuluttajillehan näköjään piisaa nämä is-tason tutkimuksetkin ihan a-ok.
Et ymmärtänyt mitä ajettiin takaa.

Polttomoottoriautolla polttoaineen osuus kokonaiskustannuksista on iso, jos polttoaineen hinta vaihtelee 50% se vaikuttaa kokonaiskustannuksiin rajusti.

Sähköautolla sähkön osuus kustannuksista on pieni, edes 50% vaihtelu sähkön hinnassa ei vaikuta kovinkaan paljon kokonaiskuluihin.
 
Et ymmärtänyt mitä ajettiin takaa.

Polttomoottoriautolla polttoaineen osuus kokonaiskustannuksista on iso, jos polttoaineen hinta vaihtelee 50% se vaikuttaa kokonaiskustannuksiin rajusti.

Sähköautolla sähkön osuus kustannuksista on pieni, edes 50% vaihtelu sähkön hinnassa ei vaikuta kovinkaan paljon kokonaiskuluihin.

Juuei, vaan nimenomaan ymmärsin. Sähköautojen hinta laskee koko ajan, ja niistä tulee ajan myötä verojen yms. vuoksi entistä edullisempia. Tällä hetkellä sähköautojen suurin etu on kuitenkin nimenomaan tuo käyttövoiman halpa hinta - ja jos se pistetään vertailussa karkeasti överiksi samalla kun vertailuautona käytetään aivan eri luokan autoa, niin mitä merkitystä koko vertailulla on? Nyt noissa laskelmissa ero fossiilisten ja täyssähkön välillä oli 2-9snt/km riippuen autosta ja ajosuoritteesta - eli ero ei ole iso. Tässäkö ei tuollainen karkea sähkön hinnan puolitoistakertaistaminen merkitse sitten mitään "koska sen osuus on niin pieni". Niin, olisi edes kaikki numerot auki tuossa niin laskutoimituksen voisi toistaa korjatuilla numeroilla.

Nyt karkeasti laskettuna 20kWh/100km kulutuksella tuo ensimmäinen (23tkm/a) laskelma sisältää sähköä 230*20*0,15 = 690eurolla. Jos tuohon tilalle laskee oikeamman hinnan 10snt/kWh tulee sähkön hinnaksi 230*20*0,10 = 450e. Kun tuo erotus 240e vähennetään noista vuotuisista kuluista (7060e) ja jaetaan ajosuoritteella, saadaan kilometrin hinnaksi sähköautolla 29,7snt/km - psykologisesti aika lähellä fossiilisia kippoja.

Voihan sitä toki olla sitäkin mieltä, että mitä sitten. No jos ei kiinnosta niin mitäs sitä turhaan täällä roikkumaan ja inttämään, häh? :dead:
 
Jos polttomoottoriautolla ajetaan 5l/100 kulutuksella 23000km ja polttoaineen ylihinta lasketaan ehdotuksesi mukaan 1.4e vs. 2e, niin kustannukset vaihtuvat vuodessa 690e, eli vaikutus on melkein kolminkertainen sähköautoon verrattuna.

Mutta turha tästä on väitellä. Minusta polttomoottoriauton tapauksessa on paljon tärkeämpää arvioida polttoaineen hinta tarkasti kuin sähkön tapauksessa. Varsinkin kun osa sähköautojen latauspistokkeista laskuttaa selkeästi korkeampia kilowattituntihintoja kuin kotitalousliittymän sähkössä, jolloin 15snt/kWh voi jopa toteutua.

Ruutu – Parkkisähkö
Tämäntyyliset lataushärdellit taloyhtiöille laskuttavat 20snt/kWh ja ilmeisesti noitakin asennellaan ihan vaan, jotta homma tulee taloyhtiölle halvaksi.
 
15snt/kWh on ihan oikea hinta sähkölle joissakin tapauksissa. Joissakin tapauksissa sitten sähkö voi olla aavistuksen halvempaa. Sähkö ei ole kuukausimaksuineen kuitenkaan niin halpaa, että se olisi 10snt/kWh?

Tuota en älynnyt miettiäkään, että jotkut latausasemat voisivat laskuttaa vähän enemmän? Eli saisivat silloin maksettua investointiaan takaisin?

Täällä sähkö maksaisi 8.35 snt/kWh + kuukausimaksu 12 €. Jos nyt oikein katsoin tuon hinnan. Kuukausimaksu siis nostaa hintaa? 3x25 A sulakkeet. 3x35 A sulakkeet nostaa hintaa 7 €/kk.
 
Kuukausimaksujen jyvittäminen per autoon ladattu kwh ei ole järkevää, sillä niistä ei pääse eroon vaikka jättäisi sähköauton lataamatta.

Ts. jos sähkö maksaa 4snt/kWh + 6snt/kWh siirtoineen/veroineen ja 15e/kk perusmaksua, niin tuota 15e:tä ei laskennallisesti pidä laskea sähköauton latauksen hintaan, joten todellinen marginaalikustannus sähköauton kotilatauksesta on tällä hetkellä n. 10snt/kWh valtaosalle sähköasiakkaista.

Paljon sähköä kuluttaville yösähköasiakkaille jotka onnistuvat optimoimaan latauksensa yöaikaan voi lataus olla vielä halvempaa, koska yösiirrot ja sähköt voivat maksaa muutaman sentin per kWh vähemmän. Käytännössä noita kotitalouksia on varmasti hyvin vähän.
 
Jos polttomoottoriautolla ajetaan 5l/100 kulutuksella 23000km ja polttoaineen ylihinta lasketaan ehdotuksesi mukaan 1.4e vs. 2e, niin kustannukset vaihtuvat vuodessa 690e, eli vaikutus on melkein kolminkertainen sähköautoon verrattuna.

Niin, mutta vääristääkö se laskelmaa oleellisesti? Ottaen huomioon millaisen aiheettoman edun fossiilikulkine saa tuossa hankintahinnassa (kun verrataan mustikkaa ja mansikkaa - 110hv hinnat alkaen vs 204hv hyvin varusteltua)? Eikö tuo nimenomaan vääntäisi tuota vertailun tulosta realistisemmaksi, vaikkakin väärää numeroa korjaamalla?

Polttoaineiden hinnatkinhan ovat taas nousussa btw, tällaista laskelmaa tehdessä voisi huomioida mm. noita tiedossa olevia veronkorotuksia - joskin who knows onko niitä huomioitu.

Mutta turha tästä on väitellä. Minusta polttomoottoriauton tapauksessa on paljon tärkeämpää arvioida polttoaineen hinta tarkasti kuin sähkön tapauksessa. Varsinkin kun osa sähköautojen latauspistokkeista laskuttaa selkeästi korkeampia kilowattituntihintoja kuin kotitalousliittymän sähkössä, jolloin 15snt/kWh voi jopa toteutua.

Ruutu – Parkkisähkö
Tämäntyyliset lataushärdellit taloyhtiöille laskuttavat 20snt/kWh ja ilmeisesti noitakin asennellaan ihan vaan, jotta homma tulee taloyhtiölle halvaksi.

Tämä on kyllä ihan totta, joskin epäilen että sähköautoja tuskin juurikaan ostavat ihmiset jotka ovat hyvin satunnaista tarvetta lukuuottamatta tällaisen ostosähkön varassa.
 
Kuukausimaksujen jyvittäminen per autoon ladattu kwh ei ole järkevää, sillä niistä ei pääse eroon vaikka jättäisi sähköauton lataamatta.

Joo näinpä. Sähköliittymän tarvii jokainen, ajeli sähköautolla tai ei. Kohta sama kuin pankkikortin vuosimaksua laskeskelisi bensalaskuun mukaan...
 
Olikos tämä muuten jo täällä? Sopii nyt käytävään keskusteluun hyvin. Parkkisähköllä virtaa Finnparkin halleissa

Tähän asti esim. frenckelissä on saanut ladata pysäköinnin yhteydessä ilmaiseksi. Nyt alkavat veloittaa 12c/kWh, jota en pidä kovin pahana hintana. Itse tilasin jo tuon palvelun käyttöön vaaditun NFC-tägin.

p.s. Oman kulkineen luovutuspäivä sovittu tiistaille klo 13:00... nyt on niin lähellä, ettei millään enää malttaisi odottaa :shifty:

Edit: Tägi saapui juuri parahiksi

1aa749704817cbba087fa41a866c4678.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Jep. No kumminkin tuohon 15snt/kWh hintaan on varmaan laskettu ne kuukausimaksutkin mukaan, eli olisi kokonaishinta.
 
Tämähän vie vähän pohjan koko illuusiolta, että sähköautot alkaisivat joissakin tilanteissa näyttää järkeviltä valinnoilta:
Sähköautobuumin todellinen syy: Autonvalmistajia uhkaavat miljardien eurojen sakot, laskee konsulttiyhtiö
Sähköautobuumin todellinen syy: Autonvalmistajia uhkaavat miljardien eurojen sakot, laskee konsulttiyhtiö
Autonvalmistajien on saatava autojensa päästöjä merkittävästi alemmaksi vuoteen 2021 mennessä. Siksi Volkswagen ja monet muut autojätit tuovat nyt kiihtyvällä tahdilla markkinoille sähköautoja.

Euroopassa tulee vuonna 2021 voimaan säädös, jonka mukaan Euroopassa myytävien uusien autojen keskimääräinen autokohtainen hiilidioksidipäästö saa olla maksimissaan 95 grammaa kilometriä kohti.

Raja on tiukka, sillä viime vuonna Euroopassa uusien autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 118 grammaa kilometriä kohden.
Tiukka on myös keppi, jonka avulla autonvalmistajia piiskataan kohti onnistunutta suoritusta.
...
Pa Consulting -yhtiö laski, kuinka suuret sakot valmistajille tulisi maksettavaksi, mikäli yhtiön ennuste toteutuu.

Laskelmien mukaan sakkoja tulee seuraaville valmistajille seuraavanlainen määrä:
Volkswagen: 1,36 miljardia euroa
Fiat-Chrysler: 950 miljoonaa euroa
PSA/Opel: 786,7 miljoonaa euroa
BMW: 430 miljoonaa euroa
Ford: 307,1 miljoonaa euroa
Hyundai-Kia: 283,1 miljoonaa euroa
Daimler / Mercedes-Benz: 126,2 miljoonaa euroa

...
Jokainen sähköauto kun laskee roimasti valmistajan keskimääräistä päästölukemaa, eli jokainen sähköauto vie autonvalmistajaa kauemmas siitä, että sen tarvitsisi maksaa sakkoja.​

 
Ihan hyviä noi sanktiot minusta kuitenkin näin kaupungissa asuvana. Polttomoottori autoista tulee paljon paikallisia päästöjä joten mieluummin sähköautot ja vaikka ydinvoimalla tuotettua sähköä kun pakokaasut. Akkujen teostakin tulee paljon päästöjä, mutta nekin jonnekkin muualle kuin suoraan ikkunan alle. Ja varmaan akkujen valmistuskin kehittyy ja päästöt pienenee.

Ja täysin huonoja autoja vaikea tuoda markkinoille kun kuka niitä ostaisi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom