Tesla kokemuksista kuulisi mielellään lisääkin, se kun on vähän erilainen kuin muut. Lisäksi sen verran kallis, että itse tuskin pääsee ihan heti kokeilemaan saati omistamaan.
Laitetaanpa siis jotain tajunnan virtaa tästä tesla-yksilöstä.
Tarttui mukaan Model S P85 sijaisautoksi, kun vein yhteiskäytössä olevan Teslan huoltoon. Huollossa 120tkm määräaikaisjutut plus korjattavaa kattoluukku ja (taas) ovenkahva ja (taas) 12v-akku. Sijaisauto on minulle kuitattu, joten ajan tällä kunnes huolto valmis.
Ensimmäisiä huomioita, punainen väri sopii Teslaan hyvin ja kerää katseita. Autolla on ajettu 3 vuotta ja 35 000 kilsaa, vuoden 2014 malli kyseessä. Tuon aikakauden Teslat ovat yksilöitä. Tässä jopa paneelit ovat aika hyvin linjassaan, oma sormi mahtuu kahden paneelin väliin vain parissa kohdassa.
Paperilla 4.4 sekuntia 0-100. Kaasuvaste on välitön ja kiihtyy loistavasti .. jos pitoa riittää, takaveto. Tässä lämpötilassa ei riitä. Sutaisee takapyörillä ja sitten leikkaa tehoa, joten lopputulos ei ole erityisen menevä. Pienestä nopeudesta kiihtyvyys on toki väännön ansiosta aivan brutaali, mutta motarinopeudessa ei tunnu enää erityisen ärhäkältä.
Mutta se ohjaus. Ohjaus on pienessä vauhdissa ok, mutta motarinopeudessa muuttuu levottomaksi. Motarilla saa tehdä pientä korjausliikettä koko ajan jos haluaa ajaa suoraan. Minkäänlaista tuntoa ei ole. Puoltaa hieman ja ratti ei mun silmään ole suorassa. Huoltoon viedyn teslan ohjaus oli paljon levottomampi, mutta ei puoltanut. Mutkissa auto tuntuu hyvältä, ei kallistele, mutta toisaalta auton paino löytyy nopeasti (lähes 2500 kiloa) ja tunnoton ohjauskaan ei varsinaisesti kannusta äärirajojen kokeilua.
Auto on ilmajousituksella. Tarjoaa pääosin mukavuuspainotteista ja hieman kelluvaa fiilistä, mutta sitten kuitenkin kolahtaa pystyheittoihin yllättävän voimakkaasti. Iskunvaimennus ei saa hyvää arvosanaa. Sanoisin että 6-audit, E-mersut ja 5-biimerit ovat jopa vakioalustalla paljon edellä iskunvaimennuksessa ja sen reaktion hallinnassa.
Sisätiloja ei voi oikein kehua. Kuvassa näyttää paremmalta kuin livenä. Vain penkit ovat nahkaa, kaikki muu on muovilta tuntuvaa ja ontolta kuulostavaa kovapintaista jäljitelmää. Tässä on vielä nuo tuon aikakauden rehellisesti huonot penkit. Uudemmissa tesloissa on jo huomattavasti paremmat, mutta säätöjä ei ole yhtään enempää vieläkään.
Nitisee, natisee ja rämisee vähän sieltä täältä. Joskus taannoin oli volvo jonka kojelauta nitisi tietyssä lämpötilassa. No tässä on hälyääniä heti, välittömästi ja aina. Toisaalta, tässä yksilössä ei ole häiritsevän paljon tuulen suhinaa, toisin kuin siinä jonka vein huoltoon. Tämän aikakauden tesloissa rengasmelu on varsin voimakas, mutta ei mun korvaan hyviä ole uudetkaan. Volkkarin Golffi on hiljainen auto tähän verrattuna.
Yhteenvetona: Kiihtyvyys on huikea ja sähköajon suhteen ei ole mitään ongelmia. Sitten se kaikki muu. Siitä voi sitten miettiä mikä kenellekin tärkeää on.
Ja lisäksi. Viikon aikana saatu monta kuvaa, jossa navigaattori itsepintaisesti sijoittaa auton Helsingin edustalle mereen tai muualle ihan väärään sijaintiin. Takaluukun sisälle kertyy vettä ja vuotaa avatessa päälle. Ja pari kertaa auto on ollut sitä mieltä, että pakille ei vaihdeta, me mennään vain eteenpäin.