Mielenkiintoista, että vuodet 2015 ja 2016 ovat keskenään lähes identtisiä, mutta tänä vuonna myynti on ollut selvästi reippaampaa. Tuntuu kyllä siltä, että sähköautot ovat olleet aiempaa enemmän esillä mediassa, ja se on ehkä saanut useammat ihmiset miettimään, että sopisiko sähköauto omaankin käyttöön.
Siitäkin on kyse tosiaan.
Toki myös muutamia muitakin tunnistettavia seikkoja on vaikuttanut ja vaikuttaa.
Niistä tässä ainakin muutama.
Vuonna 2015 sähköautot olivat vielä tosiaan hyvin harvoilla edes minkäänlaisessa tietoisuuden tasossa Suomessa. Useimmiten mielikuvat olivat vielä hyvin vääriä ja kielteisiä. Toki autotarjontakin oli jopa nykyistä suppeampi. Oli Tesla ja sitten oli 24 kWh Leaf, eikä sitten oikeastaan muita myytykään. (MB B250E, VW, Ford jne olivat hyvin olemattomia määriltään).
2015 kuitenkin vielä rekisteröitiin ajankuvaan nähden mielestäni ihan suhteellisen hyvin sähköautoja. Osasyynä siihen oli yrityksille kohdennettu TEMin investointituki, joka tosin osoittautui useille hiukan kalliiksi tueksi asiakkaan maksettavaksi tulleina seurantalaitteina ym.
2016 sitten tuli pari muuttujaa lisää mukaan, jotka lähes pysäyttivät joinakin kuukausina uusien sähköautojen rekisteröinnit. Teslan Model 3 ja GM/Opel Bolt/Ampera-e lanseeraukset saivat osan sähköautoa suunnitelleista siirtämään sähköautoon siirtymistä peläten sähköauton arvon kovaa laskua. Lisäksi TEM-tuki päättyi eikä uutta ole tullut. Sen sijaan loppuvuonna tuli Bernerin uutisointi, joka pysäytti lähes kaiken muunkin autokaupan. Kaiken aikaa päätiet kattavaa pikalatausverkostoa ei vieläkään saatu Suomessa aikaiseksi. Myös autojen tarjooma oli yhä edelleen pahasti suppea. Niitäkään harvoja, mitä on olemassa, ei kaikkia vieläkään tuotu Suomeen, eli Zoe ja Teslan Model X sekä BMW i3:kin vasta loppuvuonna.
Nyt 2017 yhä edelleen pikalatausverkoston puutteet ja suppea tarjooma sekä autojen pitkät jonot ovat suurimmat pullonkaulat. Opel Ampera-e:stä ei ole edes tietoa saapumisesta. Ioniqia joutuu jonottamaan tänään kuulemani tiedon mukaan jo yli vuoden! Ja nyt loppuvuonna Leafit odottavat ensi vuoteen uusien mallien saapumista. Kyllä määrät ovat edelleen kovin marginaalisia. No, jäähän sitten enemmän kasvuprosenteille potentiaalia ensi vuodellekin
On toki useita muitakin syitä. Niistä keskeisin on se, etteivät sähköautot edelleenkään sovi kaikille. Enkä edelleenkään itse halua nähdä sellaista tulevaisuudenkuvaa, että olisi vain yhtä energialähdettä/muotoa liikenteessä. Toivottavasti esim. biokaasu-sähkö -hybridit löytäisivät markkinoille tiensä.