Nissan Leafille luvataan 15 kWh/100 km. (brittisivut, en nyt löytänyt vastaavaa taulukko Suomesta)
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/gb/brochures/Nissan_Leaf_UK.pdf
Toteutunut noin 90 tkm (täydet kuukaudet) kulutus on 16,0 kWh/100 km, joten yllättävän lähelle Leafilla pääsee ilmoitettua kulutusta.
Täysin harhaanjohtava on, jos joku ostaa BEV-autoa ja laskelmoi esimerkiksi kokeilematta sen käytettävyyttä omissa ajoissaan ja perustaa olettamuksensa NEDC-toimintamatkaan.
Luvattu NEDC tuolle piskuisella 24 kWh akulla varustetulle Leafille on 199 km. Omilla ajoillani keskimääräisellä kulutuksella laskettu keskimääräinen toimintamatka on 134 km. (hajonta suurta, talvi tai moottoritie alle 100 km ja kuiva kesäkeli ja alhaiset nopeudet enimmillään matka-ajossa noin 145 km.)
Otsikko kun on keskusteluketjulla "keskustelua sähkö- ja hybridiajoneuvoista" niin halusin vain jakaa todellista kokemustani BEV:stä ja sen kulutuksesta sekä toimintamatkasta vs luvatut.
Yhteenveto: jos harkitset ensimmmäistä BEV:tä niin kannattaa yrittää saada pitkälle koeajolle tai haastatella kokeneita sähköautoilijoita. Sähköauton hankintaa suunnittelevalle on olennaista mitoittaa akun koko ja todellinen toimintamatka realistisesti siten, että päivittäiset työ- ja kauppamatkat sujuvat ilman välilatauksia. Myös säännöllisesti toistuvat viikonloppujen mökki- ja mummolamatkat on syytä pystyä suorittamaan mieluiten ilman välilatauksia, tai vaihtoehtoisesti varmistua, että koko matkaseurue kestää esim. yhden noin 10-20 min pikalatauspysähdyksen reitillä.
Muutama vinkki ja näissä on varmuusmarginaalia huonompia kelejäkin varten jo hieman sekä ovat omiin kokemuksiin perustuen vain pikaisia arvioitani.
- 24 kWh Leaf -> 100 km matka ilman välilatauksia on hyvä
- 30 kWh Leaf -> 130 km -//-
- Ioniq Electric -> 200 km -//- (erittäin pieni maantieajon kulutus)
- Renault Zoe -> 200+ km (korkea maantieajon kulutus)
Jos kohteessa on hyvä Type2-lataus, niin edestakainen matka tuplat noista.
Muut ottavat noin 6,6 kW-tehoista latausta Type2-rasiasta, paitsi Zoe peräti 22kW.
Ioniq ottaa DC pikalatausta jopa 150 kW-teholla ja Leaf noin 50 kW-teholla. Zoessa ei ole DC-pikalatausta.