Keskustelua hybridiautoista

Tuo 0-100 kiihtyvyys on kyllä aika yhdentekevä liikenteessä. Joku 60-120 huomattavasti tärkeämpi, jotta ohitus ei kestä liian kauan.
Aivan totta. Se voi jopa tuoda vähän turvallisuutta, kun ehtii nopeammin pois alta. Esim Tesla pitäisi suoriutua siitäkin hyvin ja helposti, koska ei ole vaihteen vaihtoja.

Lisäksi 0-100 kiihdytykset vain kuluttaa autoa ja vie polttoainetta tai akkua. Lisäksi poliisit voi sakottaa kiihdyttelystä tai vaaran aiheuttamisesta :D Vielä kun Teslassa ei ole moottorin ääntä, niin saa ajella vähän tarkemmin?
 
Noita Tesloja pyörii muutamia tuossa alueella, missä asun niin aika hiljaisia ne on. Jos ei muuta hälyä kuulu niin äänen kyllä tunnistaa vähän kauempaakin. Sellainen pieni sähkömoottoreille ominainen ininä tuntuu kuuluvan niistä. Kerran taisi olla jotain vikaakin yhdessä niistä kun vinkui kovaa. :D
 
Teoreettinen kiihtyvyys on vain numero paperilla. Suurimmalle osalle kuskeista kiihtyvyyttä ensisijaisesti rajoittavat tekijät ovat (ekat kaksi eivät välttämättä ole oikeassa järjestyksessä):
1) uskallus kaasupolkimen painamiseen
2) vaihteiston käyttö
3) oikeasti saatavissa oleva teho / vääntö

Edes automaattivaihteisto ei korjaa kunnolla vaihdeongelmaa jos kuski ei uskalla painaa tarpeeksi kaasua.

Tulee lähes päivittäin S3 Audeja ja 2-litraisella koneella olevia perheautoja motarin rampilla perä edellä vastaan (omassa autossa 1.2 litraa ja 3 sylinteriä...)
 
Noita Tesloja pyörii muutamia tuossa alueella, missä asun niin aika hiljaisia ne on. Jos ei muuta hälyä kuulu niin äänen kyllä tunnistaa vähän kauempaakin. Sellainen pieni sähkömoottoreille ominainen ininä tuntuu kuuluvan niistä. Kerran taisi olla jotain vikaakin yhdessä niistä kun vinkui kovaa. :D

Tesloja en ole "kuullut", nähnyt vaan. Kerran olin jotain touhuamassa etupihalla, yhtään en kuullut mitään kun Prius lipui selän taakse. Hätkähdyin kun joku rouvashenkilö moikkasi ja kyseli jotain osoitetta tästä läheltä. Ihan yhtä äänettömästi lähti hissukseen menemään...
 
Tesloja en ole "kuullut", nähnyt vaan. Kerran olin jotain touhuamassa etupihalla, yhtään en kuullut mitään kun Prius lipui selän taakse. Hätkähdyin kun joku rouvashenkilö moikkasi ja kyseli jotain osoitetta tästä läheltä. Ihan yhtä äänettömästi lähti hissukseen menemään...

Lähinnä meinasin tuota muuta hälyä, eli yöllä ulkona kun on todella hiljaista.
 
Lähinnä meinasin tuota muuta hälyä, eli yöllä ulkona kun on todella hiljaista.

Joo, no tää prius yllätys oli ihan keskellä päivää, ainoat ylimääräiset äänet oli tuulen suhina puissa. Tässä kun ei mitään liikennettä ole.
 
Jos tähän omat kokemukset pistäisi eli 1.5v on tullut ajeltua Toyota (N)auris 2016 hybridillä. Nauriiseen päädyin kun etsin rennosti ajettavaa autoa, täälläpäin ei pääse useinkaan ajamaan yli 100km/h nopeuksia mutta ruuhkia on enemmän kuin laki sallii. Hybridi on aika loistava ruuhka-ajoon, automaattilaatikon ansiosta ei tartte kuin nostella jalkaa jarrulta ja konekkaan ei välttämättä lähde käyntiin kun matelee jonossa.

Plussaa on ollut ajamisen vaivattomuus kaupunkiajossa, jos pitäisi ajaa pitkiä matkoja maantietä niin siihen on parempia autoja. Myös liikkeellelähtö valoista on varsin nopeaa sähkömoottorin auttaessa, tästä on täällä apua jos tarvitsee vaihtaa kaistaa.
Negatiivista on luvattua korkeampi kulutus, käytänössä menee 5-5.5L/100km (80% kaupunki/20% maantie), mutta ei tuokaan huono luku ole varsinkin kun on pyörätelineet katolla vastusta lisäämässä.
Miinusta on myös että kylmällä menee pidempään että EV moodi tulee käyttöön, onneksi täällä ei ole kuin pahimmillaan pari astetta pakkasta parina päivänä vuodessa.
 
IMG_8434.JPG
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia.
Pahoittelen lyhyttä vikalistaa.

Nissan Leaf 90000 km kokemuksia | Sähköautoileva motoristi
 
Aika jännä, että Leafin huoltaminen ei ole oikeastaan sen halvempaa kuin normaalin auton huoltaminen. Olisi luullut, että olisi enemmän eroa.
 
Tässä tulee se usean esilletuoma ajatus, joka tuntuu sokeuttaneen Teslafanit, teoriassa sähköauton huoltokuluissa säästää, käytännössä valmistaja ei mene ansaan "Ikuinen työ, ikuinen nälkä." Rahaa kerätään jälkimarkkinoilla, tavalla tai toisella. Ja merkkihuolto on hyvää bisnestä.
 
Aika jännä, että Leafin huoltaminen ei ole oikeastaan sen halvempaa kuin normaalin auton huoltaminen. Olisi luullut, että olisi enemmän eroa.
Työtä ja osia kuitenkin menee ilmeisesti paljon vähemmän, joten tulisikohan sähköautojen yleistyessä jotain halvempia huoltoja tarjolle? Merkkiliike nyt aina ottaa isot katteet.

Huoltojen hinnat varmaan muutenkin on sen mukaan hinnoiteltu miten saadaan eniten rahaa, eikä oikeiden kustannusten mukaan.

Nyt kun alkaa tulla enemmän infoa sähköautojen kestävyydestä ja akkujen kestävyydestä niin alkaa kyllä kiinnostamaan joku tommonen käytetty sähköauto jossa ei ole enää takuuta jolloin ei tarvitse enää pakosti huoltoonkasn viedä niin saisi halpoja kilometrejä. Näin olen kaikki bensa autonikin ostanut niin pääsee aika halvalla kun tekee pakolliset huollot vain itse.
 
No ainut erohan on oikeastaan öljyjen vaihdon puuttuminen.
Ja aikaahan siihen kun pohjapropun avaa ja sulkee ja öljynsuodattimen vaihtaa ei mene montaa minuuttia.
Sitten taas niiden alustan palikoiden tarkastukseen ja muihin tarkistuksiin menee yhtä paljon aikaa, oli sitten sähkö tai polttomoottoriauto.
Ero on kaikki moottorin liikkuvat/kuluvat osat. Jakoketjut ja hihnat, öljyn suodattimet, tulpat, kytkin, vaihteistoöljyt yms. En tiedä monetko noista osuvat 90tkm matkalle, mutta kyllä kyllähän noita jossain vaiheessa tulee?

Eikö EU säännöstö sano, että marmoritiskille ei tarvitse mennä?

Tätä EU:n ryhmäpoikkeusasetus tarkoittaa
EU:n ryhmäpoikkeusasetus varmistaa, ettei auton takuu katkea riippumattoman korjaamon käyttöön, kunhan huolto tai korjaus on tehty kyseisen automallin huolto- ja korjausohjeita noudattaen ammattitaitoisesti.

Takuu ei raukea, vaikka auton varaosina ei käytettäisikään autonvalmistajan niin sanottuja merkkiosia.

Varaosien on kuitenkin täytettävä valmistajan määrittelemät laatuvaatimukset.

Nykyinen ryhmäpoikkeusasetus on voimassa vuoteen 2023.

Sen tavoitteena on ollut kilpailun lisääminen ja sitä kautta autojen huolto- ja korjauskustannusten merkittävä alentaminen.

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksessa määritellään, että riippumattomilla korjaamoilla on oltava yhtäläiset mahdollisuudet huoltaa ja korjata autoja kuin valtuutetuilla merkkikorjaamoilla.

Tekniset tiedot, diagnosointi- ja testausvälineet sekä varaosat ja koulutus on oltava saatavilla halukkaille yrittäjille maksua vastaan.
 
Jakoketjut "ikuisia" ja hihnat nykyään 5v-> ja 100tkm->, Vaijteistoöljytkin monen vuoden välein. Tulpat muutaman vuoden välein.
Eli jos ostat uuden sähkö/tai polttisauton, ei alkuvuosina tule juurikaan hyötyä sähköauton huoltamisesta.

Juuri näin! Ekalla sadalla tuhannella erona käytännössä vain öljyt ja jarrupalojen kuluminen, kun uusia autoja harrastaa.

Ja ajovoiman hintaero on ihan verotekninen seikka.
 
Niin, eli oikeasti huoltokulujen eroja alkaa näkyä vasta välillä 100-200tkm.

Käytetty hintansa romauttanut leaf saattaisi olla halpoja kilsoja kaupunkiin.
 
Totta, nyt vasta tulisi edullisia kilometrejä kun auton hinta on tippunut jo niin paljon :)
Itse ajoin välin 448 tkm -> 525 tkm ilman juuri mitään huoltokuluja HDi Peugeotilla. Ilmanputsarin ja raitisilmasuodattimen vaihdoin sekä jarrupalat. Auto maksoi 4 vuotta sitten 950 € ja on se vielä ehjä. Autoon oli vaihdettu laturi, eipä sitten muuta. Ei kyllä nuo alle 100 tkm takuuaikana pitäisikin kestää?

Jos Nissan Leaf pudottaa hintaa 20 000 € 2.5 vuodessa, niin Teslaa pitäisi pitää 10 vuotta ja arvo olisi periaatteessa 10 900 € ja mittarilukema 360 tkm. Todellisuudessa arvoa olisi enemmän.


Tuli mieleen noista Leafin lukemista, että paljonkohan pääomakuluja tulisi Teslasta? Pitäisikö Model S hintansa paremmin ja ajaminen olisi edullisempaa?

Toki rahaa pitää laittaa enemmän kiinni, 75D neliveto maksaa 91 900 €.

Halvin käytetty 2014 Model S maksaa 63 500 € ja sillä on ajettu 110 tkm. Tuo on vielä pelkästään takavetoinen malli.
Tesla Model S vaihtoautot - Nettiauto

energiasta on tullut kulua noin 1,67 euroa/100km.
huolloista on aiheutunut kulua noin 83 senttiä/100 km.
Renkaista on kulua noin 1500 euron verran eli noin 1,66 euroa/100 km.
Pääomakuluja 22 euroa/100km.

edit:
Tesla Clubia luin ja sielläkin mainittiin tuo koodi jolla saa 1000 € alennuksen S tai X malliin ja ilmaisen Tesla latauksen autoon.
Jos olet uutta Teslaa ostamassa, seuraava linkki sisältää -1,000.00 euroa alennusta sekä myös ilmaisen Supercharging latauksen. http://ts.la/henrikki9763
 
Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen noista Leafin lukemista, että paljonkohan pääomakuluja tulisi Teslasta? Pitäisikö Model S hintansa paremmin ja ajaminen olisi edullisempaa?
Veikkaan kyllä, että Model S pitää prosenteissa laskettuna hintansa paremmin, mutta euroissa hinta laskee nopeammin, eli ei tuolla säästöä tule. Ajaminen tosin lienee paljon hauskempaa kuin Leafilla. ;)
 
Veikkaan kyllä, että Model S pitää prosenteissa laskettuna hintansa paremmin, mutta euroissa hinta laskee nopeammin, eli ei tuolla säästöä tule. Ajaminen tosin lienee paljon hauskempaa kuin Leafilla. ;)
Niin taitaa tosiaan olla. Eli euroissa Model S laskee enemmän. Mutta toisaalta autokin on isompi ja akku on isompi. Eli S:ää voisi aivan hyvin pitää paljon pitemmän ajan, jolloin hintaero kapenee huimasti? S:sä on myös paljon tehokkaampi. Toisaalta voisihan Leafiakin pitää kauan, jos vain akun kapasiteetti riittää? Teslalla myös ajetaan enemmän, eli kilometrit ei vaikuta niin paljon auton arvoon kuin Leaf:ssä.

Uusi Nissan Leaf 30 kWh 36 800 €

Uusi Model S 75D kaksimoottori
490 km:n toimintasäde
225 km/h huippunopeus
4.4 sek 0-100 km/h
älykäs ilmajousitus = 91 900 €

Nettiautossa halvin Leaf, vm 2012, 70 tkm, 15 900 €, hinnanlasku 20 900 €
Halvin Model S, vm 2014, 110 tkm, 63 500 €, hinnanlasku 28 400 €

Halvin uusi Model S takaveto 86 300 €. Hinnanlasku 22 800 €.
 
Tuosta Nissan Leaf 90000 km kokemuksia | Sähköautoileva motoristi blogitarinan linkin sisältävästä postauksestani heräsi hyvää keskustelua runsaasti.

Koen, että minun on syytä hiukan täydentää tuota blogissani olevaa kustannuslaskennan taustaa.
Näiden tarkoitus ei ole kumota kenenkään aiempia kirjoituksia, vaan täydennän omaa ajatustani.
  1. Huoltohinnat olen tosiaan ottanut merkkiliikkeen huoltojen mukaan. Halvemmalla aivan varmasti tuonkin olisi voinut huoltaa jossain muualla. Kysyessäni, olen saanut vastauksen, että vastaavassa ajassa samassa paikassa bensiini-Datsunin huollot olisivat maksaneet helposti tuplankin. Jos nyt olisin ostamassa sähköautoksi esim. käytettyä 2016-vuoeden Nissan Leafia 30 kWh akulla noin 26.000 euron hintaan, niin en sitä kyllä oikeastaan missään huolloissa käyttäisi. Vaihtaisin itse raikkarin ja herkisteleisin jarrut kerran vuoteen. Samalla voi testerillä katsoa jarrunesteen kunnon. Muuta se ei tarvitse seuraavaan 100 tkm matkan aikana ainakaan.
  2. Auton arvonaleneman olen ottanut aika inhorealistisesti. Autoni hinta vuonna 2015 oli hieman yli 40 000 euroa. Tosiaan nythän uuden 30 kWh akkuisen saa halvemmalla. Lisäksi pyyntihinnat ja toteutuvat kauppahinnat näistäkin autoista käytettyinä ovat aika kaukana toisistaan ja vielä eri asia on hyvityshinta vaihdossa. Olisiko pitänyt vieläkin enemmän laskea käytetyn arvoa, se on aika turhaa spekulaatiota, koska auto nyt jatkaa minun käytässäni vielä noin huhtikuulle 2018 saakka. Saattaa olla, että haen toiseksi autokseni talveksi 2016 mallisen 30 kWh Leafin euroopasta, kun niitä syksyllä tulee samaan noin 20 000 euron hintaan sieltä.
 
On varmasti aika edullista ajoa, jos hankki tosiaan isomman 30 kWh akkuisen Leafin noin puoleen hintaan käytettynä. 24 kWh akkuinen jatkaisi vielä toisena autona? Halpaa ajoa ja nollaanhan noiden sähköautojen hinta ei tule menemään, koska auto ja akut on pitkäikäiset? Yleensä kaikkein kalleimmat kilometrit taitaa tulla aivan uudella autolla, on sitten sähkö, bensa tai dieseli. Sähkössä sitten vielä painaa tuo korkea ostohinta uutena myös.
 
Kun noita hintoja pikkaisen katselin, niin esim. joku e-golf maksaa uutena n. 42t€. Käytetty pari vuotta vanha ~28t€. Melkoinen hinnanpudotus. Tuollaisen voisin itse parin vuoden päästä hankkia. Nyt ei viitsi, kun on vielä tuo gasum 69€/kk voimassa pitkälle ensi vuoteen. Ilmeisesti uudessa e-golfissa on isompi akkukin. Näistä nykyisistä autoista golf miellytää eniten silmää. Sitten ehkä opel ampera-e. Leaf on siellä peräpäässä. Tesla olisi omaan makuun paras, mutta hinta on niin posketon, että se on pois laskuista kokonaan.
Totta että tesla on vaan aivan liian kallis. Lisäksi pitäisi ajaa ihan pirusti autolla. Tällä seudulla ei ole oikein sähköautot lyöneet läpi, koska etäisyydet on pitkät.
VW e-golf olisi tosiaan siitä tosi hyvä, että näyttää täysin normaalilta ja siis tyylikkäältä volkkarilta. Vielä vaan täytyy odottaa niitä osommalla akulla olevia käytettyjä.

Halvin golf bensamoottorilla, 59 tkm, 13 300 €
Halvin e-golf sähköllä, 56 tkm, 25 900 €
Sähkö nostaa hintaa vain 12 600 €

Sähkö uutena 42 300 € ja bensa 20 300, erotus siis 22 000 € uutena.

sähkö Volkswagen vaihtoautot - Nettiauto
muut Volkswagen Golf vaihtoautot - Nettiauto

Hyundai Ioniq on toinen joka näyttää suht "normaalilta". Käytettynäkin tulee saamaan ainakin hybridi mallia ja yksi sähköauto oli vain listassa.
Hyundai Ioniq vaihtoautot - Nettiauto
 
Sähkö: Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Golf 85 kW (115 hv) automaatti 4-ovinen huippuvarusteilla, tehdastakuu voimassa 06/2020/ tai 100 tkm Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto
Bensa automaatti: Volkswagen Golf Comfortline 1,2 TSI BlueM 5ov DSG (MY14) Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Siinä ehkä parempi vertailupari ja e-golfissa parempi varustelu tässä tapauksessa. Usein turha verrata noita sähköautoja hinnat alkaen bensamalliin, kun varusteissa ja kulupuolessa voi olla huomattavia eroja. Lisäksi sähköautot on aina "automaatteja".
 
Siinä ehkä parempi vertailupari ja e-golfissa parempi varustelu tässä tapauksessa. Usein turha verrata noita sähköautoja hinnat alkaen bensamalliin, kun varusteissa ja kulupuolessa voi olla huomattavia eroja. Lisäksi sähköautot on aina "automaatteja".
Joo. Tuossa automaatti bensa 17 900 €, eli e-golf maksaisi vain 8000 € bensaa enemmän.
Volkswagen Golf Comfortline 1,2 TSI BlueM 5ov DSG (MY14) Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Ehkä hinnat alkaen määrää silti sen hinnat alkaen tason. Esim Teslat on kaikki kalliita ja sillä saadaan brändin haluttavuutta lisättyä?
 
Kellään pidempi aikaista kokemusta Lexus IS300h:sta?
4000km takana 2017 vm autolla. Hieno ja hiljainen peli. Kulutus viime tankilla sekalaisessa ajossa 5,3l/100km, ja yleensäkin tuota luokkaa. Hybridi kun on niin kaupunki- ja maantiekulutus eivät toisistaan eroa. Auto on ohituksissa riittävän ripeä, eikä tunnu hitaalta vaikka vaihdoin >300hv urheiluautosta.

Ostin oman premium-paketilla ja otin nuo paremmat sähkönahkapenkit joita ehdottomasti suosittelen, kuten myös safety system +:aa johon kuuluu adaptiiviset vakkarit, kaistavahdit, yms. kilkkeet.

Auto yhdistää hyvin Toyotan loistavaa hybriditekniikkaa asialliseen sisustukseen ja muotoiluun sekä äänenvaimennukseen (noh jotkut kai tykkäävät priuksestakin..). Oikein mitään pahaa sanottavaa autosta ei löydy, nahkasisustuksella kaara on oikeastaan vielä kivempi sisältä kuin ulkoa ja pärjää helposti audi/bmw-kilpailijoilleen.

Toivottavasti luotettavuus on merkin maineen mukaista.
 
Onko siinä vaan huono jarrutusenergian talteenotto, vai miksi jarrupalat ja -levyt on loppu 90k:n kohdalla? 2010 Auris HSD:llä ajelin 150k ja viimeisimmässä huollossa oli edelleen paloista yli 50% jäljellä.
Leafissa on kohtuullisen hyvä regenerointi ja sen kautta melko hyvä moottorijarrutusominaisuus.
Siksi itsekin hämmästyin huollon kehoitusta palojen (ja siis oletukseni mukaan myös levyjen) vaihtoon.
Rehellisesti hiukan epäilen, että kuinka lopussa mahtavat olla, mutta antaapa nyt mennä huollon kehoitusten mukaan.
 
Teslan Q2 tulosten yhteydessä tuli julki Model 3 varausmääriä:

  • 518,000 total reservations

  • 63,000 cancelled

  • 455,000 reservations still outstanding
 
Hyvältähän tuo model 3 vaikuttaa, josko nykyinen auto pysyisi nipussa vielä jonkun 5-6 vuotta niin tommosen saisi ehkä jo käytettynä kohtuu hintaan.
 
4000km takana 2017 vm autolla. Hieno ja hiljainen peli. Kulutus viime tankilla sekalaisessa ajossa 5,3l/100km, ja yleensäkin tuota luokkaa. Hybridi kun on niin kaupunki- ja maantiekulutus eivät toisistaan eroa. Auto on ohituksissa riittävän ripeä, eikä tunnu hitaalta vaikka vaihdoin >300hv urheiluautosta.

Ostin oman premium-paketilla ja otin nuo paremmat sähkönahkapenkit joita ehdottomasti suosittelen, kuten myös safety system +:aa johon kuuluu adaptiiviset vakkarit, kaistavahdit, yms. kilkkeet.
Kiitos vastauksesta. Itsellä menee kyllä käytetyn puolelle. Ruotsista olen F-Sport mallia katsellut.
 
Q2 tulosten yhteydessä Musk toisti nuo Teslan tuotantotavoitteet, vuoden 2017 lopussa 5000 autoa viikossa ja 2018 vuoden lopussa 10 000 autoa viikossa. Jos Tesla pääsee edes puoleen tuosta, se on ylivoimainen sähköautojen markkinajohtaja länsimaissa elleivät muut moninkertaista tuotantoaan nykyisestä.

Kiinalaiset ovat sitten eri tarina. Siellä tunnutaan myyvän suuria määriä sähköautoja ja sikäläinen tuotantokapasiteetti taitaa yksinään kattaa about puolet maailman sähköautojen valmistuskapasiteetista. (Akut lienevät rajoittava tekijä).
 
F-Sportin mukana tulee jäykempi jousitus josta en itse niin välittäisi käyttöautossa. Normiversio on jo riittävän jämäkkä.

Eikös siinä tullut ainakin jossain vuosimallissa säädettävä aktiivijousitus, eli voi valita jäykemmän tai mukavamman väliltä?
 
Onkohan tuossa joku käännöskukkanen käynyt.
Olisi melkoista resurssien tuhlausta ja ylisuunnittelua jos auto suunniteltaisiin kestämään tuo määrä ajoa ilman huoltoa.
Kyllä tuo väite on oikeasti tullut teslalta nyt tämän uuden model3 myötä, tähän kun on ilmeisesti kehitetty uudellee moottori/akku. Vuonna 2015 musk on ilmoittanu että tavoitteena on 1 miljoonan mailin kestävyys
Musk: “we want drive units that just never wear out” – Tesla targets powertrains lasting 1 million miles

Nyt on otettu sitten käyttöön nuo lupaukset:
Tesla Model 3 designed to travel
"The Model 3 uses a brand-new electric motor, battery cells and drivetrain in comparison to the Model S and X."

Eipäs tarvi kyllä sitten pelätä niitä kauheita akun vaihtoja käytettyissä :joy:

Btw tämmönen juttu tuli eteen kun noita tietoja etsin tästä väitteestä:
Tesla battery data shows path to over 500,000 miles on a single pack
Kyllä aika hyvin tuntuu akku kestävän jo nykyisessä! 200.000km kohdalla akusta jäljellä n.93%
 
Viimeksi muokattu:
Zoe:n myynti on kyllä hienoa.

Toivottavasti kyse ei ole mistään yhden kuukauden varastojen purusta, vaan kapasiteettia on tosiaan ainakin tuohon 50000 auton vuosituotantoon ja mielummin tietysti enemmänkin.
 
Sen mitä itse tuota F-Sportia (vm. 2014) koeajoin niin se jousitus oli kyllä varsin mukavan oloinen. Muita varustevaihtoehtoja en ole itse edes koeajanut.
 
Negatiivista on luvattua korkeampi kulutus, käytänössä menee 5-5.5L/100km (80% kaupunki/20% maantie), mutta ei tuokaan huono luku ole varsinkin kun on pyörätelineet katolla vastusta lisäämässä.

Siis sulla on jotkut fillaritelineet katolla ja pidät negatiivisena että kuluttaa "luvattua" enemmän?
Jos siihen saisi laittaa asuntovaunun, niin sepä se vasta negatiivinen uutinen olisikin.

Leafissa on kohtuullisen hyvä regenerointi ja sen kautta melko hyvä moottorijarrutusominaisuus.
Siksi itsekin hämmästyin huollon kehoitusta palojen (ja siis oletukseni mukaan myös levyjen) vaihtoon.
Rehellisesti hiukan epäilen, että kuinka lopussa mahtavat olla, mutta antaapa nyt mennä huollon kehoitusten mukaan.

Itseasiassa se tehokas generointi voi olla syynä niiden jarrujen nopealle kulumiselle. Jos jarruja käytetään niin vähän että ehtivät muodostaa sellaisen kevyen pintaruosteen, niin se syö niitä levyjä ja paloja huomattavasti nopeammin, kuin normaali säännöllinen käyttö ilman ruosteita.
 
Itseasiassa se tehokas generointi voi olla syynä niiden jarrujen nopealle kulumiselle. Jos jarruja käytetään niin vähän että ehtivät muodostaa sellaisen kevyen pintaruosteen, niin se syö niitä levyjä ja paloja huomattavasti nopeammin, kuin normaali säännöllinen käyttö ilman ruosteita.
Leaffiin ja Zoeen siis sietäisi asentaa tehtaalla carbon ceramic jarrut, jotta ne eivät pääse ruostumaan? Mitä nuo edes ovat suomeksi? Hiilikuitujarrut?

Hieno käyttökohde kyllä racing-jarruille tuollainen leaffi. :D
 
Sen mitä itse tuota F-Sportia (vm. 2014) koeajoin niin se jousitus oli kyllä varsin mukavan oloinen. Muita varustevaihtoehtoja en ole itse edes koeajanut.
Kojollahan sitä pitäisi tosiaan käydä, mutta kun ei oikein jaksaisi mennä vinkumaan paikallisesta myymiöstä autoa kun en ole uutta ostamassa.
 
Muistaakseni öljyjen lisäksi ainut polttomoottoriin liittyvä toimenpide omassa autossani on löpösuodattimen vaihto. Loput ei ehdi oikein tulla vastaan vaikka miten yrittäisi. Käytetyssä toki sitten eri asia.
En tiedä kauanko aiot Volvoa pitää. Jos tarkastellaan 150tkm asti (60tkm/a):
20tkm öljyt, öljynsuodatin
40tkm öljyt, öljynsuodatin
60tkm öljyt, öljynsuodatin, polttoainesuodatin, moottori-ilmansuodatin
80tkm öljyt, öljynsuodatin
100tkm öljyt, öljynsuodatin
120tkm öljyt, öljynsuodatin, polttoainesuodatin, moottori-ilmansuodatin, hiukkasloukku
140tkm öljyt, öljynsuodatin, jakohihna sekä rullat, vesipumppu, apulaitehihna

Näiden lisäksi tulevat mahdolliset viat (anturit jne.). Monella tulee jarruremppaa 150tkm mennessä. Sähköautolla tuskin tulee. Paaliin asti ajavan kandee vaihtaa vaihteistoöljyt 100tkm välein. Vähemmän vuodessa ajava joutuu vaihtamaan jäähdytysnesteen 4v välein.

En mene vannomaan listan oikeellisuudesta. Volvosta (diesel) kannattaisi luopua 90-110tkm kohdalla tai sitten pitää reilusti pidempään, 230tkm, 350tkm...
 
Ei tule hiukkasloukun vaihtoa eikä jakohihnaa, tämä on Volvon uusi kone eikä PSA-diesel.

Jarruremppa varmaa tulee mutta kyllä
sen joutuisi mun ajolla sähköautoonkin tekemään, koska jarrut ruostuisi ja jumittuisi paskaksi pelkän motariajon vuoksi. :D
Hyvä homma :)
Millä kilsoilla loukku vaihdetaan vai meinaatko, että vasta kun on kunnolla tukossa? Milloin itse näet kannattavaksi kohdaksi vaihtaa autoa, jos 60tkm/a tahti jatkuu?

Luulisin, että 130km/h gepsiä paahtavalla tulee viikoittain tilanteita, että joku hitaampi pomppaa härskisti eteen. Regen on yllättävän ponneton motarivauhdeissa, koska se tapahtuu vakioteholla. Kovassa nopeudessa jarrutusmomentti on silloin pieni ja levyjarruille tulee käyttöä. Itse paahdan vain muutaman kerran vuodessa, joten joudun tietoisesti käyttämään levyjarruja säännöllisesti, aina viikonloppuna ja pesun/sateen jälkeen.

Paahtamisesta puheenollen. Ajoin Hämeenlinnasta Keimolaan 130-131 gepsiä. Mittari näytti 138-139, eli oudon suuri virhe. Virhe on 4-5 välillä 40-100km/h. Matka on alamäkeä ja tuuli taisi olla 2m/s sivumyötäinen. Lentävän lähdön kulutus oli 5,9 ja keskinopeus 127km/h. Kolme ihmistä autossa ja paineet 2,4, eli comfortin ja econ puolivälissä. Auto siis Auris farkkuhybridi '16. Kulutusvirhe on 3dl 17tkm keskiarvolla. Luulisin todellisen tasamaan tyynen kulutuksen olevan lähes 7 litraa, mutta koska älämäki ja virhe. Jäin hitaampien taakse neljässä ohituksessa ja silloin tietenkin sain hetkeksi peesiä.
 
Jarrupalat on tosiaan helppo vaihtaa itsekin ja levyt pitäisi kestää kauemmin kuin palat normaali käytössä.

Mulla oli volvo v50:ssä jakohihnan vaihto 240 tkm tai 10 vuotta, eli se ei heti tule (PSA moottori). Peugeotissa taas iso hiukkasloukku toimii vielä 350 tkm kohdalla, mutta ilmeisesti vanhassa volvossa tukkeentuu aikaisemmin. Volvosta meni kytkin jossain noin 480 tkm kohdalla. Sekä laturi vähän ennen ja muuta pienempää vikaa, joka ei ajoa estänyt.

Vähän epäilen Teslan (Model 3) 1600 tkm voimalinjan ja akkujen kestävyyttä :) Joku 1000 tkm jo riittäisi vallan mainiosti? Toki akun kapasiteetti tulee laskemaan ennen 1600 tkm ajomäärää.
 
On vissiin samoista kynistä kuin muutkin Nissanin uudet Euroopan mallit? Onhan tuo nyt helvetin paljon hienompi kuin nykyinen "global design" malli, jolle nauraa kaikki muut paitsi Japanilaiset.
 
Paljon paremman näköinen kuin nykyinen malli. Nissan Qashqain näköä edestä ja Juke takaa. Kokoa tullut lisää ettei tule niin vahvat kauppakassifiilikset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom