Keskustelua hybridiautoista

Toisaalta näitä mullistavia akkutekniikkoja on tullut niin monta kertaa julkisuuteen, että uskon kun näen. Varsinkin kun tosiaan tuon markkinointiviestin voi tulkita niinkin, että akussa on paljon kapasiteettia (kun sitä ladataan pitkään) ja sitä voidaan ladata minuuteissa (kun ei tarvita paljon kapasiteettiä) jolloin ero nykyisiin pikalatureihin voi olla paljon pienempi. Missäänhän tuossa ei sanota, että akku voitaisiin ladata minuuteissa täyteen. Ja tuskin onkaan koska lataus ainakin nykyisillä akkutekniikoilla tuppaa hidastumana kun lähestytään täyttä akkua.

Itse asiassa alkuperäisessä (tai ei alkuperäisessä, koska se on japania, mutta Reutersin jutussa, jota Ilta Sanomat käytti lähteenä) jutussa sanotaan, että nimenomaan täyteen lataus kestää "minuutteja".
Reuters sanoi:
Toyota's new electric car, to be built on an all-new platform, will use all-solid-state batteries, allowing it to be recharged in just a few minutes, the newspaper said, without citing sources.

By contrast, current electric vehicles (EVs), which use lithium-ion batteries, need 20-30 minutes to recharge even with fast chargers and typically have a range of just 300-400 kilometres (185-250 miles).

Siinä tosin sanotaan, että lähdettä ei ole eli uskoo ken tahtoo. Mikä nykyinen auto muka nyt latautuu 20-30 minuutissa, joka tuossa lainauksessakin mainitaan? Virran luulisi tosiaan olevan melko korkea, jos halutaan minuuteissa ladata.

Kyseessä on siis kiinteän elektrolyytin Li-Ion akku (Solid-State Battery), jonka etuina on kapeampi kennojen eristysväli perinteiseen nestemäiseen elektrolyyttiin nähden (20-30µm vs 3-4µm), minkä johdosta ne voivat sisältää kaksinkertaisen määrän energiaa. Lisäksi ne painavat vähemmän, ovat kestävämpiä, eivätkä syty niin helposti tuleen kuin perinteiset Li-Ion akut, koska ne eivät sisällä tulenarkaa elektrolyyttiä.

Etuja on siis monia, mutta saas nähdä pitääkö aikataulu taaskaan. Toyotan lisäksi ainakin BMW tutkii vastaavaa tekniikkaa.
 
Itse asiassa alkuperäisessä (tai ei alkuperäisessä, koska se on japania, mutta Reutersin jutussa, jota Ilta Sanomat käytti lähteenä) jutussa sanotaan, että nimenomaan täyteen lataus kestää "minuutteja".
Siis nimenomaan tuossa lainaamassasikin pätkässä sanotaan, että voidaan ladata, ei voidaan ladata täyteen.
Ihan samalla tavalla esim OP3:sta puhelinpuolella mainostettiin kuinja se voidaan ladata 30 minuutissa, vaikkei sekään tuossa ajassa lähelkekäön täyteen tule.

Eli olen aika varma että tässäkin on kyse samasta markkinointitempusta, ja kyseessä on vähän nykyistä nopeampi pikalataus johonkin puoleen kapasiteettiin. Tätä puoltaa myös nuo vertailut nykyautoihin, 20-30min lataukset on nimenomaan niitä pikalatauksia, joilla akku ei tule yäyteen.
 
Jaa, no melko harhaanjohtavasti sanottu, jos tuolla tarkoitetaan jotain puoleen väliin lataamista. Kuitenkin toimintasäde taitaa olla ilmoitettu täyden akun mukaan :think: Mutta selittäisi tosiaan lyhyen kuuloisen latausajan nykyautoille ja myös tuolle uudelle.
 
Onkos muuten nuo hinnat jotain tuettuja hintoja, vai ihan oikeita hintoja?
Euro kun taas vahvistumassa suhteessa dollariin, niin tuo 35000$ ei olisi mikään kauhean paha, kun autoverokin jäisi Suomessa suhteellisen pieneksi.

a starting price of $35,000 before incentives, Model 3 is Tesla’s most affordable vehicle yet

Teslan mukaan pitäisi ainakin jenkeissä olla ihan kova hinta.
 
Onkos muuten nuo hinnat jotain tuettuja hintoja, vai ihan oikeita hintoja?
Euro kun taas vahvistumassa suhteessa dollariin, niin tuo 35000$ ei olisi mikään kauhean paha, kun autoverokin jäisi Suomessa suhteellisen pieneksi.

Suomen hintoja ei ole tietenkään vahvistettu.

Autot jotka nyt luovutettiin olivat käytännössä 59 000 dollaria kappale, ennen veroja tai verohelpotuksia. Jos käyttää Tesla Model S -matikkaa, eli suomen ja usan hinnan ero prosentteina, niin 60 000 dollaria tarkoittaa n. 80 000 euron hintaa Suomessa.
 
Onkos muuten nuo hinnat jotain tuettuja hintoja, vai ihan oikeita hintoja?
Euro kun taas vahvistumassa suhteessa dollariin, niin tuo 35000$ ei olisi mikään kauhean paha, kun autoverokin jäisi Suomessa suhteellisen pieneksi.
Oma arvaukseni on hinnat alkaen 44000 e Suomessa ja sitten noin 50 000 e alkaen longrange. Pian nämä varmasti voidaan lukea Teslan sivuilta.
 
Mitäs ihme lisiä noihin tuli, jos 59000$ hinnat pompsahti? Lisävarusteet vähän turhankin hinnakkaita?
Tuntuu tosiaan vähän kovalta, kun press kitin kaikilla lisävarusteillakaan päästä kuin 58k

Price - $35,000
Long Range Battery - $9,000
Premium Upgrades Package - $5,000
Enhanced Autopilot - $5,000
Full Self-Driving Capability - $3,000 (requires Enhanced Autopilot)
  • Midnight Silver Metallic: $1,000



E: Jaa oli siellä vielä 19" vanteet 1500$ eli ihan päätyyn asti varustelemalla päästään tuohon.
 
Tässä kuvassa näkyy myös kuinka paljon autoon on pakko ladata juuri nyt eli "pakolliset varusteet"

screen-shot-2017-07-29-at-12-56-45-am.png
 
Kyllähän tuo taas sähköauton lähemmäs tavallista kuluttajaa, mutta ei tuossa oikein vielä sähköauton läpimurrosta voi puhua. Karu ja halvalla tehty vessa 50k hintaan ei puhuttele.
 
Jossei mua ole täysin vedätetty, niin kiinnostava yksityiskohta: auton avaimena toimii käyttäjän puhelin (teslan applikaatio). Auton mukana tulee vara-avaimen roolia näyttelevä "hieman paksumpi luottokortti"

Myös muita huippuominaisuuksia nyt ensimmäistä kertaa Teslassa: valaistut meikkipeilit, ovitaskut ja aukeava keskikyynärnoja!
 
Tesla Model 3 lähtöhinta toimitettuna olisi $36,200.

Takakontin luukku on autossa aika pieni. Kohtalaisen tyylikäs ja vähän Model S ulkonäkoä halvempaan hintaan. Ei varmaan äly paha ole. Jos tyytyy pienempään akkuun, takavetoon ja ilman varusteita, niin hinta ei taida nousta kauhean korkeallekaan. Ei nyt erityisen laadukkaalta näyttänyt, mutta ei voi odottakaan tuon hintaisesta autosta? Mittaristoa ei tainnut olla autossa ollenkaan, pelkkä "tabletti" poikittain keskikonsolissa?
 
Oma arvaukseni on hinnat alkaen 44000 e Suomessa ja sitten noin 50 000 e alkaen longrange. Pian nämä varmasti voidaan lukea Teslan sivuilta.
Itse veikkaan 45 990 € ja longrange 54 990 €
Price - $35,000
Long Range Battery - $9,000
Premium Upgrades Package - $5,000
Enhanced Autopilot - $5,000
Full Self-Driving Capability - $3,000 (requires Enhanced Autopilot)
  • Midnight Silver Metallic: $1,000
19" vanteet 1500$
Toimituskulut? $1200?
 
Juuri se "sama vanha"

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni tuo Enhanced Autopilot on juuri se "sama vanha" ja Full Self-Driving Capability on täysin itsenäisesti ajava auto, jota Elon Musk on hehkutellut. Tietenkin autopilotit eivät ole sellaisenaan vielä valmis, mutta näyttävät mielestäni jo aika vakuuttavilta.

 
Model 3.sta saa suomessa ehkä joskus 2018 vuoden loppupuolella tai 2019 vuoden alussa. Siihen mennessä luulisi muiltakin valmistajilta olevan monenlaista vaihtoehtoa tuolla 40000-50000e hintaluokassa.
 
Jep. Varmaan aivan ekat Tesla Model 3 mallit tulee suomeen 2018, eli joskus vuoden päästä tai myöhemmin.

Tilauksen jonoa on yli 400 tuhatta kappaletta ja valmistus on tosi hidasta aluksi. Menee varmaan monta vuotta että jonoa saadaan edes vähän purettua? Saatavuus on siis erittäin heikko?

Toivottavasti tulisi kilpailua myös muilta valmistajilta ja sopivan edukkaaseen hintaan? Teslan plussana voisi olla ehkä latausverkosto?
 
Model 3.sta saa suomessa ehkä joskus 2018 vuoden loppupuolella tai 2019 vuoden alussa. Siihen mennessä luulisi muiltakin valmistajilta olevan monenlaista vaihtoehtoa tuolla 40000-50000e hintaluokassa.
Niinhän tämä homma etenee. Esim
uusi Leaf julkaistaan 6.9 ja ennakkotietojen mukaan 40 kWh akku hinnat alkaen mallissa hintaan ehkä nippanappa alle 40 000e. Myös 60 kWh on huhuttu, joka maksanee 50 000 luokkaa?

Jos tuon saa huhtikuuhun 2018 mennessä Suomeen, niin ehdin vielä yhden sähkiksen ajella vaihtoon ennen Model3 saamisen mahdollisuutta.

Ja onhan sieltä tulossa varmasti muitakin.
 
400 000 kpl auton suman purkaminen 5000 auton viikkovauhdilla vie vain 80 viikkoa. :kahvi:
Siihen kuluisi sitten arviolta kaksi vuotta, että jono olisi saatu kiinni. Mutta jonossa olevat ovat maksaneet 1000 € ennakkoon ja varmaan löytyy ostajia jotka ei halua antaa rahaa varausta vastaan? Jos siis tulee vielä lisää tilauksia, niin vaikkapa kolmisen vuotta voisi mennä että tilaukset olisi suht nopeita? Eli 1.8.2020, aika pitkälle menisi Tesla model 3?
Niinhän tämä homma etenee. Esim
uusi Leaf julkaistaan 6.9 ja ennakkotietojen mukaan 40 kWh akku hinnat alkaen mallissa hintaan ehkä nippanappa alle 40 000e. Myös 60 kWh on huhuttu, joka maksanee 50 000 luokkaa?

Jos tuon saa huhtikuuhun 2018 mennessä Suomeen, niin ehdin vielä yhden sähkiksen ajella vaihtoon ennen Model3 saamisen mahdollisuutta.

Ja onhan sieltä tulossa varmasti muitakin.
Jep. Varmaan yhden Nissan Leafin uuden mallin saisi tilattua ja ajettua hyvät kilometritkin siihen.
 
Teslallehan tuo jono on tosiaan pelkästään vain hyvä. Samalla mainosta että "kaikki" haluaa Model 3 mallin ja autoa joutuu odottamaan :) Ja jos et halua odottaa, niin tilaa S tai X kalliimmalla.
Olikos toi uusi Ampera nyt range extenderillä ja tulee Suomeen? Olis ihan mielenkiintoinen diili jos saisi sovittua työpaikalle laturin, kun toimarillakin on nyt plugari. :think:
Jostain jäänyt käsitys, että ei siihen range extenderiä ei saa?
 
Noh, jos Tesla on tähän mennessä saanut valmistettua yhteensä "vain" 100000 autoa, niin kyllähän tuo on aika optimistinen arvio saada tilausjono purettua vaikka tuotantoa kasvatetaan jatkuvasti.

Voi olla reippaasti yläkanttiin luvattu 5000 autoa viikossa vuoden 2017 loppuun mennessä ja tainnut Musk tämänkin myöntää.
 
Totta. Jos olisikin vain 4000 autoa viikossa vuoden 2018 alussa, niin jono pitenee. MTV3:n uutisissa kerrottiin että jonoa olisi nyt 500 000 autoa?

Jos laskin yhtään oikein niin jono olisi purettu 1.6.2020?
 
@Manne

Siis kyllä just niin, että saatujen tietojen valossa Model3 vs uusi tuleva Leaf on minun arvioinnissa aika vahvasti Model3 voiton puolella. Muutenkin kuin suorituskyvyn takia.

Mutta kun huhtikuussa viimeistään vaihdan auto, niin vain ne ratkaisevat, jotka pystyn Suomesta ostamaan. Ja vielä kohtuullisella toimitusajalla. Esim Ioniq Electric 8-10 kk toimitusaika ei tule minulla kyseeseen. En vain halua ostaa siten autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän tämä homma etenee. Esim
uusi Leaf julkaistaan 6.9 ja ennakkotietojen mukaan 40 kWh akku hinnat alkaen mallissa hintaan ehkä nippanappa alle 40 000e. Myös 60 kWh on huhuttu, joka maksanee 50 000 luokkaa?

Jos tuon saa huhtikuuhun 2018 mennessä Suomeen, niin ehdin vielä yhden sähkiksen ajella vaihtoon ennen Model3 saamisen mahdollisuutta.

Ja onhan sieltä tulossa varmasti muitakin.
Pelkkä hinnastoon ilmaantuminen ei vielä riitä: tarvitaan myös rutkasti valmistuskapasiteettia.

Joku e-golf jne. ovat olleet toistaiseksi melko yhdentekeviä, sillä riippumatta kysynnästä VW ei pystynyt/halunnut skaalata tuotantoa Tesla 3:sta lähestyviin lukemiin. Saa nähdä miten Leaffille käy. 40kWh alkaa tehdä siitä sellaisen, että se käy monelle ilman merkittäviä kompromissejä ainoaksi autoksi. Kysyntä voi hyvinkin olla niin suurta globaalisti, että Nissan ei pysty vastaamaan siihen kovin pian, joten kannattaa olla kärppänä varaamassa omaa kun varausjono aukeaa. 45 tai 50kWh kattaisivat vielä isompien ihmisjoukkojen tarpeet, mutta jos rajoittavana tekijänä on akkujen valmistus, niin 10% akun lisäys voi vähentää valmistuskapasiteettia 11% ja lisätä kysyntää...

On vähän epäselvää, että paljonko kullakin valmistajalla on edes teoriassa mahdollisuuksia vastata kysyntään. Tesla taitaa olla ainut joka ilmoittaa merkittävän isoja tuotantotavoitteita autoilleen ja jolla on lisäksi tunnettua julkista akkukapasiteettia olemassa.

Nythän liikkuu myös vähän puhetta, että Model S:ää ja X:ää tulee linjastoilta enemmän ulos kuin mitä käy kaupaksi. Teslan kannalta product mix kannattaisi tietysti olla niin S-painotteinen kuin mahdollista, sillä kalliissa autoissa kate on aina isompi.

Teslan koko vuoden 2016 toimitukset olivat n. 76000 autoa ja 2017 H1 toimitukset 47000 autoa. Koko vuodelle sopii odottaa varmaankin melkein 100 000 yksilöä S ja X malleja. Jos Tesla pääsee edes 10000 3:sta kuussa vauhtiin joulukuussa niin 2018 toimitukset ylittävät 200 000 auton rajan varovaisestikin arvioiden ja jos vauhti saadaan lähemmäs sitä kaivattua 5000 autoa viikossa, niin jopa 300 000 on mahdollista.

Vertailun vuoksi: Mercedes Benz C-class autojen vuosimyynti oli 2016 ennätyksessään, n. 425 000 kappaletta.

20000 kolmosta kuukaudessa olisi yli puolet c-mersujen suosiosta.

Mercedes-Benz climbs to the top of the premium segment in 2016 | marsMediaSite
 
Viimeksi muokattu:
Tesla taitaa olla ainut joka ilmoittaa merkittävän isoja tuotantotavoitteita autoilleen ja jolla on lisäksi tunnettua julkista akkukapasiteettia olemassa.
Nissan Leafia myytiin viime vuonna 50000kpl, eli yli 4000 per kuukausi. Eli melkein saman verran on toteutunut myynti jo viime vuonna kuin Model 3:sta on tavoitteena valmistaa tämän vuoden lopussa.

Eli ihan merkittäviä on luvut Teslan lukuihinkin verrattuna.
 
Kolmosta ei tulla toimittamaan 50000 tänä vuonna. Edes Musk itse ei ole tainnut tuollaisia arvioita heitellä, vaan puhunut exponentiaalisesta kasvusta, joka viittaisi alle 40 000 kappaleen tuotantoon. Sekin vaatii tosiaan sitä joulukuun 20 000 kappaletta.
(joulukuu 20 000, marraskuu 10 000, lokakuu 5000, syyskuu 2500 + hiluja nyt kesän aikana). Jos ramp-up on yhtään hitaampi, niin kokonaislukema voi hyvin olla vain 20 000 model 3:sta, vaikka joulukuun viimeisillä viikoilla tuohon 5000 / vko tahtiin päästäisiinkin.

Teslan Q1 pörssitiedotteessa on seuraava ennuste (Q2 julkaisu 2.Elokuuta keskiviikkona):
"preparations at our production facilities are on track to support the ramp of Model 3 production to 5,000 vehicles per week at some point in 2017, and to 10,000 vehicles per week at some point in 2018"

On vähän hölmöä tehdä ennusteita noiden lukujen valossa kun keskiviikkona tullaan saamaan uusia numeroita, mutta minimissäänkin tuossa luvataan 51x5000+ 1x 10000 Model 3:sta ensi vuodelle. Se olisi 265 000 model 3:sta. Jos S- ja X- valmistus pysyy nykyisellään, niin silloin 2018 valmistuksen alaraja olisi n. 350 000 Teslaa.

Jos Model 3 keskiarvotuotanto olisi esim. 7500 autoa viikossa (01/2018, 5000 autoa viikossa ja vuoden lopulla 10 000 autoa viikossa tasaisella tuotannon kasvamisella), niin lukema olisi 390 000 Model 3:sta ja 100 000 S / X:ää. Teoriassa siis varausjonot saataisiin haltuun ensi vuoden loppuun mennessä jos kaikki menee kuin Strömssössä (ei tule menemään).

Minun on vaikea uskoa noin kivuttomaan valmistamiseen ja en ihmettelisi yhtään jos tuo ennuste 5000 viikkotuotannosta tämän vuoden lopulla + kymmenestä tuhannesta ensi vuoden lopulla olisi pyöritetty vähän alemmas.

Sales Performance | IR | About Hyundai - Hyundai Worldwide
https://www.hyundai.com/content/hyu...000081/files/HMC_Sales by Model_Y2017 JUN.xls

Tuolta jos katsoo, niin Ioniq EV on ainakin tällä hetkellä melkoinen vitsi. 2017 ensimmäisen 6kk aikana autoja on myyty globaalisti 7209 kpl. Ei ihme että on tilausjonoa kun tuotanto on tuollaista näpertelyä, 40 autoa päivässä globaaleille markkinoille. Bentleykin taitaa valmistaa luokkaa 30 autoa päivässä...

Odotan mielenkiinnolla Nissanin uutta panosta. Toivottavasti uuden mallin myötä akkulinjastoja on varattu tarpeeksi ja vuosituotanto suunniteltu pitkälti 6-numeroisiin lukuihin. Muuten senkin saatavuus jää aika vähiin.
 
Sen verran korjaan tuota omaa viestiä, että sotkin viikkomyynnit ja kuukausimyynnit keskenään. Eli Teslaa olikin tavoitteena valmistaa 5000 viikossa, ei kuukaudessa. Eli lukemat on reilusti (4x) suurempia kuin esim. Leafilla.
 
Teslan koko vuoden 2016 toimitukset olivat n. 76000 autoa ja 2017 H1 toimitukset 47000 autoa. Koko vuodelle sopii odottaa varmaankin melkein 100 000 yksilöä S ja X malleja. Jos Tesla pääsee edes 10000 3:sta kuussa vauhtiin joulukuussa niin 2018 toimitukset ylittävät 200 000 auton rajan varovaisestikin arvioiden ja jos vauhti saadaan lähemmäs sitä kaivattua 5000 autoa viikossa, niin jopa 300 000 on mahdollista.

Vertailun vuoksi: Mercedes Benz C-class autojen vuosimyynti oli 2016 ennätyksessään, n. 425 000 kappaletta.

20000 kolmosta kuukaudessa olisi yli puolet c-mersujen suosiosta.

Mercedes-Benz climbs to the top of the premium segment in 2016 | marsMediaSite

Vertailupisteenä myös, että BMW myi 20 000 sähköautoa ja hybridiä yhteenlaskettuna tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Ja näiden myynti on hurjassa kasvussa. Käytännössä saattaa käydä niin, että BMW myy tänä vuonna enemmän "sähköistettyjä autoja" eli sähköautoja ja plug-in hybridejä kuin Tesla.
 
Vertailupisteenä myös, että BMW myi 20 000 sähköautoa ja hybridiä yhteenlaskettuna tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Ja näiden myynti on hurjassa kasvussa. Käytännössä saattaa käydä niin, että BMW myy tänä vuonna enemmän "sähköistettyjä autoja" eli sähköautoja ja plug-in hybridejä kuin Tesla.
Alle 10kWh akulla toimitettavat plug-in vehkeet eivät minusta ole enää saman kategorian autoja ja bemarin viimeisin tiedote on vain i3:sten myynnin piilottamista noiden "iPerformance" mallien sekaan.

Q1 pörssitiedotteen mukaan i3:sia myytiin maailmanlaajuisesti 7431 kappaletta. (iPerformance myynnit 11300 ja i8 myynnit vajaa tuhat). Q2 lukemat julkaistaan ensi torstaina, joten olemme taas jonkun verran viisaampia maailmanlaajuisten myyntien suhteen.

https://www.bmwgroup.com/content/da...rly_Report_March_2017_BMW_Group_EN_Online.pdf

Jos i3:sten tuotanto ei moninkertaistu, on vaikea kuvitella, että bemari saisi kilpailtua alkuunkaan sen kanssa mihin Musk aikoo Model 3:sellaan päästä joskus vuodenvaihteen kieppeillä.

Sinänsä 500 ja 700-sarjat ovat varmaan oikeita kilpailijoita Model S:lle ja X5:nen sitten Model X:lle. Vaikka ne eivät tietysti sähköautoja olekaan. iPerf versiot ovat kyllä mielenkiintoisia vehkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla myy noita Model 3 -malleja ihan liian halvalla, koska kysyntä on noin kova. Olis kannattanut kuoria kermaa reilummin päältä, niin jonot olisi järkevämmät.
 
Juu, tarkoitushan oli nimenomaan tehdä "affordable electric car" eikä uutta ns. premium hintaista autoa.
 
Ei ehkä kannata myöskään unohtaa, että Teslalla on 500 000 jonottajaa, mutta kourallinen oikeita tilauksia. Joka tapauksessa kysyntään on hurjasti enemmän kuin kykyä toimittaa. Mutta tilauksia ei ole siltikään.
 
Ei ehkä kannata myöskään unohtaa, että Teslalla on 500 000 jonottajaa, mutta kourallinen oikeita tilauksia. Joka tapauksessa kysyntään on hurjasti enemmän kuin kykyä toimittaa. Mutta tilauksia ei ole siltikään.
500 000 jonottajaa x 1000$ varausmaksu tarkoittaa puolta miljardia ilmaista lainaa. Ei kai ihmiset niitä huvikseenkaan jonota, vai eikö tonnilla ole parempaa käyttöä :cigar2:
 
No ei ole. Rahaa pitäisi saada firmaan sisään eikä sitä saa ilman, että myy autoja.
Kyllä tuo minusta on Teslalle nyt ihan kannattava juttu? 500 000 varausta ja 1000 maksu jokaisesta = 500 000 000 $ tosiaan sitä aivan ilmaista lainaa Teslan tilille?

Tesla käy kauppaa vielä tänäkin päivänä noilla 1000 € varauksilla. Jono voi siis vielä kasvaa?

35 000 USD Lähtöhinta Yhdysvaltain dollareissa. Paikalliset hinnat ilmoitetaan vuonna 2017. Tuotanto alkaa vuoden 2017 puolimaissa. Uusien varausten toimitusten arviodaan alkavan vuoden 2018 keskivaiheilla tai myöhemmin.

varaa hintaan 1000 €
Model 3 | Tesla Suomi

edit:
Keskivaiheilla tai myöhemmin tarkoittaa varmaan Q3 tai myöhemmin eli Q4 tai sitä myöhemmin 2019.
Itse epäilen että 2020 alkaa olla realistinen?
 
Viimeksi muokattu:
500 000 jonottajaa x 1000$ varausmaksu tarkoittaa puolta miljardia ilmaista lainaa. Ei kai ihmiset niitä huvikseenkaan jonota, vai eikö tonnilla ole parempaa käyttöä :cigar2:

Mitä itse suomessa model 3 jonottajia tiedän, niin siellä on hyvin sekalaista porukkaa mukana: ei omista autoa ollenkaan, omistaa parin tonnin auton, omistaa jo sähköauton tai hybridin, sekä tietysti jopa niitä joilla on jo tesla. Mun veikkaus on, että kaikki näistä eivät oikeasti läiski rahaa tiskiin kun sen aika tulee ja hintalapussa lukee 50 000 +++ Tietyssä piirissä jonotus tuntuu jopa status-hommalta.

 
Eikös tuo ole aika tyhmää? Eli heittää 1000 € vain "roskiin"? Koska tonnilla saa esim 808 litraa dieseliä? Mieluummin annan valtiolle rahaa kuin Teslalle?
 
Eikös tuo ole aika tyhmää? Eli heittää 1000 € vain "roskiin"? Koska tonnilla saa esim 808 litraa dieseliä?

Sen rahan saa sieltä pois. Moni ostaa siis vähän kuin paikan jonossa ihan siltä varalta, että jos sattuu tekemään sitten mieli, niin voi tilata ennen muita.
 
Sen rahan saa sieltä pois. Moni ostaa siis vähän kuin paikan jonossa ihan siltä varalta, että jos sattuu tekemään sitten mieli, niin voi tilata ennen muita.
Tuo selittääkin tuota mahdottoman pitkää jonoa. Jos ja kun rahat saa takaisin, niin helpoin konsti on ajaa sillä vanhalla autolla jonka pitäisi myydä pois ja sitten Model 3 tilalle.

Toki, onhan tuo Model 3 suht edullinen kait pienemmällä akulla ja ilman varusteita. Lisäksi saatavuus on huono, niin se auto sitten helposti ostetaan jos satutaan vain saamaan tilaus ajoissa läpi.

Tesla Model S ostajat sillä tavalla ymmärtää jos halutaan vaihtaa auto uudempaan ja pysytään tutussa merkissä. Tällöin iso akkukin on hyvä olla, niin ei taida paljon erota Model S tai Model 3?
 
Mitä itse suomessa model 3 jonottajia tiedän, niin siellä on hyvin sekalaista porukkaa mukana: ei omista autoa ollenkaan, omistaa parin tonnin auton, omistaa jo sähköauton tai hybridin, sekä tietysti jopa niitä joilla on jo tesla. Mun veikkaus on, että kaikki näistä eivät oikeasti läiski rahaa tiskiin kun sen aika tulee ja hintalapussa lukee 50 000 +++ Tietyssä piirissä jonotus tuntuu jopa status-hommalta.
Liisaria tai rahoitusta vaan tiskiin... Sähköauton rahoituksesta on varaa maksaa helposti liki satanen enempi kuussa kuin polttomoottoriautosta, koska polttoainekuluissa tulee niin paljon säästöä. Moni ostaisi Teslan rahoituksella ihan vaan päästäkseen exclusiiviklubiin, vaikka ei ikinä pistäisi samaa kuukausisummaa BMW:hen. Siinä se brändiarvo muuttuu konkreettiseksi rahaksi Teslan osavuosikatsaukseen...

Loppuviimeksi ostajan ei pitäiis miettiä, että maksaako Audi A1 30000e tai Renault Clio 15000e. Oikeasti pitäisi olla kiinnostunut omistamisen / käyttämisen kokonaiskustannuksista. Sähköautossa pääomakuluja on enemmän, mutta polttoainekuluja vähemmän.
 
Aika hurja kiihtyvyys on tuossa Model 3:ssakin. Jättää suurimman osan "GTI" sporteista sun muista taakseen, varsinkin "valoista" lähtiessä.
 
Liisaria tai rahoitusta vaan tiskiin... Sähköauton rahoituksesta on varaa maksaa helposti liki satanen enempi kuussa kuin polttomoottoriautosta, koska polttoainekuluissa tulee niin paljon säästöä. Moni ostaisi Teslan rahoituksella ihan vaan päästäkseen exclusiiviklubiin, vaikka ei ikinä pistäisi samaa kuukausisummaa BMW:hen. Siinä se brändiarvo muuttuu konkreettiseksi rahaksi Teslan osavuosikatsaukseen...

Loppuviimeksi ostajan ei pitäiis miettiä, että maksaako Audi A1 30000e tai Renault Clio 15000e. Oikeasti pitäisi olla kiinnostunut omistamisen / käyttämisen kokonaiskustannuksista. Sähköautossa pääomakuluja on enemmän, mutta polttoainekuluja vähemmän.

En varsinaisesti tunne tai tiedä ketään sellaista varaajaa, jonka tulotaso estäisi tai haastaisi auton hommaamisen. Lähinnä tarkoitan, että rahaa ei ole välttämättä autoiluun koskaan noin paljon käytetty ja/tai että kun tuote on selvillä, niin se ei tunnukaan enää hinnan arvoiselta. No kuten sanoit, kaikelle on eka kertansa :)

Käyttökulut tuon hintaiselle autolle on aika yhdentekevää. Ei ainakaan mua ole koskaan käyttökulut mietityttäneet, koska auton arvonlasku hautaa kaikki tuollaiset hilut ihan merkityksettömäksi. Meillä tietysti ei ole koskaan ajettu sen enempää kuin jotain 20-30 tkm vuodessa. Onhan se kiva jos nyt uudella 530e plugarilla säästän tuhannen tai kaksi vuodessa polttoaineessa, veroissa ja muussa. Samalla auton arvo laskee kuitenkin reippaasti lähemmäksi toista kymmentä tuhatta. Tietysti miten nyt kukakin itselleen mitäkin perustelee :kippis:
 
Aika hurja kiihtyvyys on tuossa Model 3:ssakin. Jättää suurimman osan "GTI" sporteista sun muista taakseen, varsinkin "valoista" lähtiessä.
Nopein on luultavasti isompi akkuinen nelivetoinen malli?

Teslan kohdalla on vielä se että autoa joutuu odottamaan kauan. Ei toki haittaa, jos ennestäänkään ei ole mitään autoa olemassa.

Tuossa on nuo kolme eri mallia ja kaikissa sama aikataulu.

First Production $ 49 000, myöhään 2018
Standard $ 35 000, myöhään 2018
Kaksi moottoria, $ ?, myöhään 2018
 
Nopein on luultavasti isompi akkuinen nelivetoinen malli?

Todennäköisesti mutta ero kiihtyvyydessä sekunteina varmaan lähes olematon, koska Tesla itse markkinoi Model äSSää nopeampana autona. Nyt Model S mallisto on alkaen 4,6 sekuntia 0-100 (75kwh takaveto versio). Ja ehkäpä halutaan jättää tilaa myös Model kolmosen Performance versiolle, jossa lisää hintaa ja vähemmän sekunteja nollasta sataan.

edit: rehellisesti tuo 5-6 sekuntia nollasta sataan on jo ihan hemmetisti normaalille tallaajalle ja paljon enemmän kuin "koko kansan sähköauto" tarvitsee.
 
Kyllä nuo muutamat sekunnit tuntuu penkissä vaikka loppujen lopuksi onkin "pieni" ero.
 
Käyttökulut tuon hintaiselle autolle on aika yhdentekevää. Ei ainakaan mua ole koskaan käyttökulut mietityttäneet, koska auton arvonlasku hautaa kaikki tuollaiset hilut ihan merkityksettömäksi. Meillä tietysti ei ole koskaan ajettu sen enempää kuin jotain 20-30 tkm vuodessa. Onhan se kiva jos nyt uudella 530e plugarilla säästän tuhannen tai kaksi vuodessa polttoaineessa, veroissa ja muussa. Samalla auton arvo laskee kuitenkin reippaasti lähemmäksi toista kymmentä tuhatta. Tietysti miten nyt kukakin itselleen mitäkin perustelee :kippis:
Voi muuten olla Bemarin 3 sarjalainen 330e plug in hybrid aika kova verrokki teslan Model 3 mallille? Halvimmat Model 3:set voi maksaa samaa luokkaa, eli noin 45 000 €?

BMW 530e A iPerformance Launch Edition, 252 hv, 59 500 €

BMW 330e A Business Exclusive, 252 hv, 44 900 €


Moottoripyörän kiihtyvyyttä tuossa vertasin joka on jotain 3 sec 0-100, mutta eihän tuohon perus kuski toki pääse. Huippunopeus 255 km/h. Varttimaili jotain 11 sekuntia. Nuo siis 17 vuotta vanhasta 600cc pyörästä, mutta ei lukemat ole tainnut hirmusti muuttua. Eli tosi ankara se Teslan kiihtyvyys kumminkin on.

Tehokkaalla pyörällä vain tulee ajettua helposti liian kovaa? Enkä tiedä mihin tuota Teslan kiihtyvyyttä tarvitsee normaali liikenteessä? Itsellä riittää ihan 110 hv (niin autossa kuin pyörässä), laiskahan se on autossa, mutta pääsee ajamaan muun liikenteen mukana?

Joku 4.6 (model S) tai vähän reilu 6 sekuntia (model 3), niin ero on selvä?

edit:
pienempi akku 5.6 sekuntia ja
isompi akku 5.1 sekuntia.

Tuo 5.1 on jo huikean hyvä :)
 
Tuo 0-100 kiihtyvyys on kyllä aika yhdentekevä liikenteessä. Joku 60-120 huomattavasti tärkeämpi, jotta ohitus ei kestä liian kauan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom