Toisaalta näitä mullistavia akkutekniikkoja on tullut niin monta kertaa julkisuuteen, että uskon kun näen. Varsinkin kun tosiaan tuon markkinointiviestin voi tulkita niinkin, että akussa on paljon kapasiteettia (kun sitä ladataan pitkään) ja sitä voidaan ladata minuuteissa (kun ei tarvita paljon kapasiteettiä) jolloin ero nykyisiin pikalatureihin voi olla paljon pienempi. Missäänhän tuossa ei sanota, että akku voitaisiin ladata minuuteissa täyteen. Ja tuskin onkaan koska lataus ainakin nykyisillä akkutekniikoilla tuppaa hidastumana kun lähestytään täyttä akkua.
Itse asiassa alkuperäisessä (tai ei alkuperäisessä, koska se on japania, mutta Reutersin jutussa, jota Ilta Sanomat käytti lähteenä) jutussa sanotaan, että nimenomaan täyteen lataus kestää "minuutteja".
Reuters sanoi:Toyota's new electric car, to be built on an all-new platform, will use all-solid-state batteries, allowing it to be recharged in just a few minutes, the newspaper said, without citing sources.
By contrast, current electric vehicles (EVs), which use lithium-ion batteries, need 20-30 minutes to recharge even with fast chargers and typically have a range of just 300-400 kilometres (185-250 miles).
Siinä tosin sanotaan, että lähdettä ei ole eli uskoo ken tahtoo. Mikä nykyinen auto muka nyt latautuu 20-30 minuutissa, joka tuossa lainauksessakin mainitaan? Virran luulisi tosiaan olevan melko korkea, jos halutaan minuuteissa ladata.
Kyseessä on siis kiinteän elektrolyytin Li-Ion akku (Solid-State Battery), jonka etuina on kapeampi kennojen eristysväli perinteiseen nestemäiseen elektrolyyttiin nähden (20-30µm vs 3-4µm), minkä johdosta ne voivat sisältää kaksinkertaisen määrän energiaa. Lisäksi ne painavat vähemmän, ovat kestävämpiä, eivätkä syty niin helposti tuleen kuin perinteiset Li-Ion akut, koska ne eivät sisällä tulenarkaa elektrolyyttiä.
Etuja on siis monia, mutta saas nähdä pitääkö aikataulu taaskaan. Toyotan lisäksi ainakin BMW tutkii vastaavaa tekniikkaa.