Keskustelua hybridiautoista

Sähköautojen ensirekisteröintien määrät jatkavat kiivasta kehittymistään.
Alkuvuoden keskiarvomäärällä loppuvuotta ennakoiden päädyttäisiin tänä vuonna lähes 600 sähköauton rekisteröintiin.
Ja suurimpana jarruna on autojen huono saatavuus (etenkin Ioniq)


Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä! | Sähköautoileva motoristi


BEVt.png
 
Maybe, mutta ei taida missään hybridissä onnistua. Nirossa ei myöskään voi pakottaa pelkkää sähköajoa päälle Toyotan hybridien tavoin.

Kun testasin Niroa, huomasin ruutukaava-alueella ajellessani, että auto meni pääasiassa sähköllä jolloin kulutus pysyi luvatuissa lukemissa (jopa alle 4L/100km/h).

Niroon liittyen vielä sen verran, että huomasin Kian sivuilta, että MY2018-mallistossa on yhdeksän litraa suuremmat tavaratilat, ja EX-mallista ylöspäin mukautuva vakkari ja hätäjarrutusjärjestelmä ovat vakiona. Kaistavahtikin on muuttunut aktiiviseksi (mitä se sitten tarkoittaakaan?). Kuljettajan vireystilan valvonta näyttäisi olevan vakiona karvalakkimallista lähtien. Hinta on tosin noussut liki tonnilla.
 
Kun testasin Niroa, huomasin ruutukaava-alueella ajellessani, että auto meni pääasiassa sähköllä jolloin kulutus pysyi luvatuissa lukemissa (jopa alle 4L/100km/h).

Niroon liittyen vielä sen verran, että huomasin Kian sivuilta, että MY2018-mallistossa on yhdeksän litraa suuremmat tavaratilat, ja EX-mallista ylöspäin mukautuva vakkari ja hätäjarrutusjärjestelmä ovat vakiona. Kaistavahtikin on muuttunut aktiiviseksi (mitä se sitten tarkoittaakaan?). Kuljettajan vireystilan valvonta näyttäisi olevan vakiona karvalakkimallista lähtien. Hinta on tosin noussut liki tonnilla.
Huomasitko Nirossa olevan schuko pistoketta? Mainostavat ainakin siinä olevan ilmeisesti vakiona jonkun sortin invertterin mutten itse ainakaan löytänyt tietoa asiasta.
 
Kun testasin Niroa, huomasin ruutukaava-alueella ajellessani, että auto meni pääasiassa sähköllä jolloin kulutus pysyi luvatuissa lukemissa (jopa alle 4L/100km/h).

Niroon liittyen vielä sen verran, että huomasin Kian sivuilta, että MY2018-mallistossa on yhdeksän litraa suuremmat tavaratilat, ja EX-mallista ylöspäin mukautuva vakkari ja hätäjarrutusjärjestelmä ovat vakiona. Kaistavahtikin on muuttunut aktiiviseksi (mitä se sitten tarkoittaakaan?). Kuljettajan vireystilan valvonta näyttäisi olevan vakiona karvalakkimallista lähtien. Hinta on tosin noussut liki tonnilla.

Aktiivinen kaistavahti löytyy jo tästä MY2017 mallista, tosin EX malliin se pitää hankkia erikseen. Tarkoittaa siis sitä, että auto ei ainoastaan varoita jos meinaa luisua pois kaistalta vaan ohjaa auton takaisin kaistalle itse. Sen saa asetettua myös siihen moodiin, että pitää auton melko lailla keskellä kaistaa koko ajan.

Itse otin päältä, koska en tykkää että joku muu kääntelee rattia puolestani. Jätin pelkän varoituksen päälle, eli piippaa jos ylittää kaistaviivan ilman vilkun käyttöä.
 
Aktiivinen kaistavahti löytyy jo tästä MY2017 mallista, tosin EX malliin se pitää hankkia erikseen.

Kyllä tuo kaistavahti löytyy esitteiden perusteella jo tämän vuoden LX-mallista, eikä se sisälly mihinkään lisävarustepaketteihin. Kokeilin kaistavahtia EX:ssä (jossa Premium pack). Kyllä se mielestäni toimi melko "aktiivisesti". Hieman sellainen tunne kuin auto olisi mennyt jotain uraa pitkin, kun auto korjaili hieman keskemmälle ajouraa. Onko kaistavahdista tulossa joku uudempi versio, se ei selviä edes ulkomaisilta sivustoilta?
 
Kyllä tuo kaistavahti löytyy esitteiden perusteella jo tämän vuoden LX-mallista, eikä se sisälly mihinkään lisävarustepaketteihin. Kokeilin kaistavahtia EX:ssä (jossa Premium pack). Kyllä se mielestäni toimi melko "aktiivisesti". Hieman sellainen tunne kuin auto olisi mennyt jotain uraa pitkin, kun auto korjaili hieman keskemmälle ajouraa. Onko kaistavahdista tulossa joku uudempi versio, se ei selviä edes ulkomaisilta sivustoilta?

Siinä on tosiaan kolme asetusta. Pelkkä varoitus, korjaus kun meinaa ylittää reunaviivan ja kaistan keskellä auton pitävä asetus. Jälkimmäinen on tosiaan todella aktiivinen ja itselläni se meni heti pois päältä kun ei voinut edes ajaa kulumisurien ulkopuolella ilman, että auto ohjasi takaisin keskelle.
 
Niroon liittyen vielä sen verran, että huomasin Kian sivuilta, että MY2018-mallistossa on yhdeksän litraa suuremmat tavaratilat, ja EX-mallista ylöspäin mukautuva vakkari ja hätäjarrutusjärjestelmä ovat vakiona. Kaistavahtikin on muuttunut aktiiviseksi (mitä se sitten tarkoittaakaan?). Kuljettajan vireystilan valvonta näyttäisi olevan vakiona karvalakkimallista lähtien. Hinta on tosin noussut liki tonnilla.
Valitettavasti myös valot on downgreidattu EX:stä halogeeneiksi. Ledejä ei saa siihen rahallakaan...
 
Huonosti vertailtavissa olevaa dataa, mutta muistaakseni pääsin V60 D6:lla noin 5l/100km keskikulutukseen muutaman tuhannen kilometrin arkikäytössä. Lataamalla jokaisessa mahdollisessa välissä ja ajotavalla olisi päästy vielä parempiin tuloksiin. Vastaavassa käytössä V70 D4 AWD on viimeisen 119tkm aikana kuluttanut 6,9l/100km.
 
Nyt on BMW 530e alla, joten pari ekaa kokemusta plug-in hybridin kulutuksesta "akku tyhjänä" ajaessa.

Auto tarttui mukaan Lappeenrannasta, jossa vedin paikallista ajoa akun tyhjäksi 1 km kantamaan asti. Siitä lähtökohdasta kun ajettiin kotimatka Helsinkiin Kouvolan kautta, niin sen pätkän kulutus oli 6.9 l/100km bensaa, keskinopeus n. 95 kmh. Sen jälkeen ajoin vielä kehä-motari-nurkka yhdistelmää Vantaalle 30 km pätkän heti perään samalla "yhä tyhjällä akulla" ja sain kulutukseksi 7.1 l/100km.


Vertailuna, vaihdossa mulla meni saman painoinen BMW 520dx vm. 2015, jonka keskikulutus tuolla pitkällä reissulla olisi näppituntumalla hieman alle 7 ja jälkimmäisellä 7-8 diiseliä.

Eli vanhaan verrattuna eka fiilis on että tämä menee aikalailla samat lukemat maantiellä, mutta tietysti bensaa. Ainakin mun ajotyylillä.
 
Täytyy edelleen ylistää tätä bemarin hybridi-voimalinjaa. Ei mitään moitetta keksi. Saumatonta menoa. Lisäksi kun huomioi vielä, että 330e verrattuna tämä 530e on paljon paremmin äänieristetty (myös vrt. edellinen F10/F11 sukupolvi), alla on hiljaiset renkaat sekä mukautuva iskunvaimennus, niin hiljaista ja eleetöntä "sähköautoilua" parhaimmillaan. Bensamoottori kuuluu sisään vasta tuossa 3000-4000 kierroksen paikkeilla.

Pakko siis verrata Teslaan, jossa suuri harmi on se loputon rengasmelu. Korkeammassa Model X teslassa on myös hurja tuulen suhina. Hyvä hiljainen voimalinja "menee vähän hukkaan" kun auto ei ole muuten eristetty. Referenssipisteeksi voin antaa että eGolf on paremmin äänieristetty kuin Model S tai Model X. Ei kuulosta parhaalta lähtökohdalta Model 3 ajatellen.
 
Joo, eihän se Tesla ole mitenkään laadullisesti hintansa tasolla oleva auto.
 
Täytyy edelleen ylistää tätä bemarin hybridi-voimalinjaa. Ei mitään moitetta keksi. Saumatonta menoa. Lisäksi kun huomioi vielä, että 330e verrattuna tämä 530e on paljon paremmin äänieristetty (myös vrt. edellinen F10/F11 sukupolvi), alla on hiljaiset renkaat sekä mukautuva iskunvaimennus, niin hiljaista ja eleetöntä "sähköautoilua" parhaimmillaan. Bensamoottori kuuluu sisään vasta tuossa 3000-4000 kierroksen paikkeilla.

Pakko siis verrata Teslaan, jossa suuri harmi on se loputon rengasmelu. Korkeammassa Model X teslassa on myös hurja tuulen suhina. Hyvä hiljainen voimalinja "menee vähän hukkaan" kun auto ei ole muuten eristetty. Referenssipisteeksi voin antaa että eGolf on paremmin äänieristetty kuin Model S tai Model X. Ei kuulosta parhaalta lähtökohdalta Model 3 ajatellen.
Voin auttaa moitteen keksimisessä. Pehmeän sähkömoottorin parina on valitettavasti karkea nelipyttyinen kone ;) Ok, äänieristystä ja tasapainoakselia varmasti löytyy, mutta vielä nätimpi olisi, jos koneena olisi rivikuutonen.

Mieleen on jäänyt koeajoauto 90-luvulta, nimittäin e39 523i sedan upouutena. Kone oli 2,5l rivikutvonen. Ajoin kehäkolmosella noin 90 lasissa ja testailin eri vaihteita. Kakkonen@6000rpm oli lähes yhtä hiljainen kuin vitonen@2xxxrpm! Ei värinää, karjumista tai brummia. Hiukan myöhemmin testailin samaan tapaan uutta '99 Vectra 2,0 16v farkkua, missä oli pitkät välitykset. Nelonen ei erottunut vitosesta, mutta kolmonen kuulosti jo siltä kuin kärkyttäisiin ohituspaikkaa. Kakkosella@90km/h oli ruma ja kova ääni, vaikka satastakin olisi päässyt. Vectra tuolla koneella ja laatikolla erosi kuitenkin edukseen muista saman ajan rivinelosista kahden tasapainoakselin ja pitkien välitysten ansiosta.

Bemulla olis voinut ajaa mökkimatkaa eleettömästi kakkosella, eikä kukaan matkustaja olis huomannut mitään outoa. Kulutus olisi kyllä ollut aika kova :)
 
Voin auttaa moitteen keksimisessä. Pehmeän sähkömoottorin parina on valitettavasti karkea nelipyttyinen kone ;) Ok, äänieristystä ja tasapainoakselia varmasti löytyy, mutta vielä nätimpi olisi, jos koneena olisi rivikuutonen.

Myös kolme sylinteriä käy pehmeämmin ja paremmin kuin neljä... Mitäs veikkaat mistä suunnasta ratkaisu löytyy :think:
 
Äänistä puheen ollen. Muistin lukeneeni jotain, no ei niin kummallista kai mutta:

Ajokokemuksen ehkä erikoisinta antia on äänimaailma, johon Renault on selvästi panostanut. Käytännössä Zoe päästää hidastettaessa eräänlaisia hiljaisia ”sähköisiä” ääniä, joiden tarkoituksena on selvästikin luoda erityistä sähköauton tunnelmaa. Moottorista tai muista sähkölaitteista äänet eivät kuitenkaan tule, vaan auton kaiuttimista!

IS koeajoi: Renault Zoe – tosihalpoja kilometrejä?

Eikös joissain bensavehkeissäkin työnnetä vähän sporttisempaa ääntä kaiuttimien kautta, en nyt muista missä. Ja sitten jossain hilavitkutinkaupassa on myytävänä joku härpäke millä saa sterkkoihin systeemin millä voi laittaa V8, V12 jne soimaan auton kaiuttimien kautta. Ottaa singaalia auton oikeista kierroksista ja toimii sen mukaan. Olipas hyvin selitetty:btooth:
 
Myös kolme sylinteriä käy pehmeämmin ja paremmin kuin neljä... Mitäs veikkaat mistä suunnasta ratkaisu löytyy :think:
Kolme on parempi kuin neljä. On myös mukavaa vaihtelua ja tuo mieleen hyviä muistoja vesihiihdosta ja vanhoista kunnon Hopealinjan peräaalloista ennen katamaraanien aikakautta.

Mihin arvuuttelet ratkaisua? Eihän 530e:ssä mitään oikeaa ongelmaa ole tuon asian suhteen nykyiselläänkään. Tulevat mallit varmasti ennemmin ovat kolmosia kuin kutvosia. Kunhan fiilistelin sitä ajatusta, jos koneena olisikin kallis mutta hienoääninen R6. Se tosin kostautuisi kulutuksessa, kun mielellään kuuntelisi koneen laulua. Hybrideihin sopii ruma polttiksen ääni, niin syntyy säästöä kuin itsestään.
 
Äänistä puheen ollen. Muistin lukeneeni jotain, no ei niin kummallista kai mutta:



IS koeajoi: Renault Zoe – tosihalpoja kilometrejä?

Eikös joissain bensavehkeissäkin työnnetä vähän sporttisempaa ääntä kaiuttimien kautta, en nyt muista missä. Ja sitten jossain hilavitkutinkaupassa on myytävänä joku härpäke millä saa sterkkoihin systeemin millä voi laittaa V8, V12 jne soimaan auton kaiuttimien kautta. Ottaa singaalia auton oikeista kierroksista ja toimii sen mukaan. Olipas hyvin selitetty:btooth:

Oon ajanut nyt Zoella semmoset 7tkm enkä kyllä tunnista tuota ollenkaan.

Alle 30 vauhdissa se tosiaan työntää ulospäin jotain jalankulkijoille tarkoitettua varoitushuminaa ja kaiuttimella toki. Olisikohan toimittaja tarkoittanut tätä? Itse kylläkin kypsyin moiseen ja nyppäsin sulakkeen irti. (Saa sen toki napistakin pois vaan pitää muistaa joka startin yhteydessä poiskytkeä)
 
Myös kolme sylinteriä käy pehmeämmin ja paremmin kuin neljä... Mitäs veikkaat mistä suunnasta ratkaisu löytyy :think:
Tuo ei kyllä oikeastaan pidä paikkaansa.

Kutoskone on tasapainoinen luonnostaan koska siellä on jokaisella männällä vastakkainen parinsa, jonka lisäksi siellä menee työtahdit somasti ristiin, niin että kun edellisen sylinterin työntö alkaa hiipua sueraava jatkaa. Periaatteessa viisisylinteriselläkin nelitahtikoneella tuo voidaan saavuttaa mutta tasapaino ei ole yhtä helppo toteuttaa koska männillä ei ole tasapainottavaa "paria".

Nelipyttyisessä tulee jo tehontuottoon katkoksia kun edellinen työtahti käytännössä loppuu ennen kuin seuraavan sylinterin työtahti on alkanut, ja tuosta vähemmällä sylinterimäärällä ilmiö vaan pahenee. Tasapainoltaan nelonen ei ole sieltä hankalimmasta päästä koska männät liikkuvat kuitenkin tasatahtiin, kaikki tuota pienemmät sylinterimäärät tarvitsevat sitten melkoisen tasapainotushässäkän että sen saa käymään nätisti.
 
Oon ajanut nyt Zoella semmoset 7tkm enkä kyllä tunnista tuota ollenkaan.

Alle 30 vauhdissa se tosiaan työntää ulospäin jotain jalankulkijoille tarkoitettua varoitushuminaa ja kaiuttimella toki. Olisikohan toimittaja tarkoittanut tätä? Itse kylläkin kypsyin moiseen ja nyppäsin sulakkeen irti. (Saa sen toki napistakin pois vaan pitää muistaa joka startin yhteydessä poiskytkeä)

Siis aina luotettavaa IS uutisointia. Ihmettelinkin että mikä järki siinä nyt on työntää auton sisälle jotain ylimääräistä ääntä, sama pätee bensavehkeisiin. Ja toivottavasti niissäkin on optio kytkeä se pois päältä.

Jos jalankulkijoille, niin ok. Mutta suunnittelun kukkanen että joka kerta joutuu kytkemään pois päältä kun liikkeelle lähtee, no hyvä että sulakkeella selviää. En siis koskaan ole ajanut ko. autoa.

Öö, missä se kaiutin siis sijaitsee? Toivottavasti konehuoneen puolella.
 
Alle 30 vauhdissa se tosiaan työntää ulospäin jotain jalankulkijoille tarkoitettua varoitushuminaa ja kaiuttimella toki. Olisikohan toimittaja tarkoittanut tätä? Itse kylläkin kypsyin moiseen ja nyppäsin sulakkeen irti. (Saa sen toki napistakin pois vaan pitää muistaa joka startin yhteydessä poiskytkeä)

530e malliin ja noihin muihinkin sähköbemareihin sais lisävarusteena tuollaisen humistimen.. olikohan sillä jopa hintakin. Tuntuu kyllä aika turhalta. No ainakaan vielä ei ole kukaan alle hypännyt.

@Pakana ainakin tuo bemarin 3-sylinterinen kuulostaa varsin hyvältä.
 
Itsekin mietin että eikös se nelos kone ole aika tasapainoinen ja käy tosi tasaisesti vaikka ei olisi ainuttakaan tasapainotusakselia? 3-pytyllä sitten alkaa tullakin ongelmia, mutta tuskin on mitään pahoja? Myös joku V8 varmaan käy myös tasaisesti, kun on monta sylinteriä?
 
530e malliin ja noihin muihinkin sähköbemareihin sais lisävarusteena tuollaisen humistimen.. olikohan sillä jopa hintakin. Tuntuu kyllä aika turhalta. No ainakaan vielä ei ole kukaan alle hypännyt.

@Pakana ainakin tuo bemarin 3-sylinterinen kuulostaa varsin hyvältä.
Hitaammissa nopeuksissa kun ei tule rengasmelua, niin silloin tuollainen ääni varmaan on hyvä varoitusmerkki? Että ei pyöräilijät tai jalankulkijat menisi vain auton alle, koska eivät kuulleet mitään?
 
Itsekin mietin että eikös se nelos kone ole aika tasapainoinen ja käy tosi tasaisesti vaikka ei olisi ainuttakaan tasapainotusakselia? 3-pytyllä sitten alkaa tullakin ongelmia, mutta tuskin on mitään pahoja? Myös joku V8 varmaan käy myös tasaisesti, kun on monta sylinteriä?

Kutonen ja V12 värinättömiä verrattuna V8:n. Kolmipyttyisistä kokemusta vain Fabiasta ja vanhoista Suzukeista, semmoista pörinää. Tjaa kai muistakin, en muista.
 
Myös joku V8 varmaan käy myös tasaisesti, kun on monta sylinteriä?

Periaatteessa joo, mutta kun tehdään V kone, niin homma menee taas uudelleen mietintään. Joskus vuoden 1900 paikkeilla kun ekoja V8 koneita kasailivat, niissä oli samanlainen kampiakseli kuin 4 sylinterisessa, kaula oli vain jaettu kahden kiertokangen kesken, mutta tasapainon kannalta tuo on ihan hasardi ratkaisu. Se kyllä saadaan tasapainotettua, kuten esim F1 V8 koneissa ainakin jossainkohtaa oli, koska haluttiin hyödyntää sylinteriryhmän pakopulsseja, mutta normaalissa nykyaikaisessa V8 moottorissa sylinterikaulat ovat 90° kulmissa ja sytyts ei tapahdu vuorotellen eri sylinterilohkoissa kuten äkkiä voisi ajatella, vaan ampuvat peräkkäin samasta sylinteriryhmästä, josta se pulputtava V8 äänikin johtuu.

Toinen V-moottorin tasapainopähkinä on V6 koneen optimaalinen 60° sylinterikulma. Miksi näin on? Mä en ole tuota pystynyt koskaan itselleni selvittämään, mutta jotenkin se liittyy tasapainotuksen kiertyviin voimiin.

V12 on puolestaan kaksi luontaisesti tasapainossa olevaa rivi kutosta vaan yhdistettynä joten se on "helppo".
 
Kutonen ja V12 värinättömiä verrattuna V8:n. Kolmipyttyisistä kokemusta vain Fabiasta ja vanhoista Suzukeista, semmoista pörinää. Tjaa kai muistakin, en muista.
Moottorin äänistä oli tehty videokin. Menettelee 3 ja 4 sylinterit omasta mielestä, vaikka kaikista lähteekin vähän erilainen ääni. 3 sylinterisestä saa tosiaan "hassun" äänen joka voi olla ihan kiva kumminkin :) V8 kuulostaa myös hyvältä, vaikka se ei taidakaan kauhean tasainen ääni olla.


Minissä ja jossain Bemarissa taitaa olla sama 3 sylinterinen moottori. Eli ainakin Bemarin hybridi mallissa.

Teslasta ei kuulu juuri mitään :)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kasi on tasainen käynniltään jos se lohko on rakennettu 90 asteen sylinterikulmaan. Yleensä näin onkin ja V6 on sitten se budjettiversio, jota pitää tasapainotella kun käytetään kasin lohkoa ja napsaistaan pätkä pois, V6 piti (muistaakseni) olla 65 asteessa käydäkseen tasaisesti.
 
Onko jollain sähkö- tai hybridiautoilijalla tullut ongelmia auton äänettömyyden takia? Tuon usein kuulee mainittavan, että joutuu varomaan jalankulkijoita, kun eivät osaa odottaa että auto lähtee liikkeelle.
Itselläni ei kuitenkaan ole kertakaan tullut vastaan tilannetta, että jalankulkija olisi ollut lähelläkään jäädä auton alle äänettömyyden takia. Kaupunkialueella sen verran muutenkin melua, että polttistenkaan käyntiääntä harvoin kuulee.
 
Ollut kyllä Bemarille hyvä diili tuo, että hybriditekniikkaan apuja Toyotalta ja antaa vanhoja nokivasaroita vastaavasti takaisin.
 
Ollut kyllä Bemarille hyvä diili tuo, että hybriditekniikkaan apuja Toyotalta ja antaa vanhoja nokivasaroita vastaavasti takaisin.

Onko jollain tietoa mitä tämä pitää tarkemmin sisällään? Mun käsityksen mukaan akkuihin ja akuston paketointiin liittyviä hommia ovat yhdessä puuhanneet. Bemarin hybridien sähkövoimalinja on sitten ZF kanssa kehitetty.
 
AutoZine Technical School
Tuolla on selitetty juurta jaksain eri sylinterimäärien vaikutus koneen tasaisuuteen. Sieltä löytyy myös vastaus @Pakana ihmettelyyn 60° V6 koneen optimaalisuudesta.

Se siis johtuu siitä, että sytytykset tulevat tasaisesti, mikä vähentää koneen kampiakselin suuntaista värinää (sitä on toki silti enemmän kuin R6 tai V12 moottoreissa). Pystysuuntaista eikä poikittaista värinää siinä ei olekaan, kuten ei kolmipyttyisessäkään.
 
AutoZine Technical School
Tuolla on selitetty juurta jaksain eri sylinterimäärien vaikutus koneen tasaisuuteen. Sieltä löytyy myös vastaus @Pakana ihmettelyyn 60° V6 koneen optimaalisuudesta.

Se siis johtuu siitä, että sytytykset tulevat tasaisesti, mikä vähentää koneen kampiakselin suuntaista värinää (sitä on toki silti enemmän kuin R6 tai V12 moottoreissa). Pystysuuntaista eikä poikittaista värinää siinä ei olekaan, kuten ei kolmipyttyisessäkään.

Nyt lopetat off topicin
 
Niro pitää peruuttaessa melko vaimeaa pim pim pim ääntä, ei siis mitään sellaista mitä joku rekka pitää peruuttaessa vaan sellaista, että sen kuulee jos meinaa alle jäädä. Toki autossa on peruutuskamera ja tutkat, joten sillä tuskin kenenkään päälle vahingossa peruuttaa muutenkaan.
 
Samanlaista pimputusta pitää Nissan Leaf, mutta ainakin siinä se pimputus kyllä on kuuluvampi kuin perus polttomoottorin ääni olisi. Mutta parempi ehkä kuitenkin, koska peruutusnopeudessa noita ei kyllä muuten kuule.

Ainakin kokeilemassa Leafissä oli myös hassu alkukäynnistys pimputus, joka alkoi ärsyttää jo parin käynnistyksen jälkeen. Kaipa sen jostain olisi saanut pois.
 
Auris hybrid TS '16 pimputtaa peruuttaessa jotain ärsyttävää ääntä auton sisällä, mutta pyysin liikettä ottamaan sen pois omasta autosta ennen luovutusta, joten ei ole häirinnyt. Koeajoautossa se oli ja otti heti päähän. Sen ymmärtäisi, jos vain auton ulkopuolelle kuuluisi pieni ääni varoitukseksi.

Starttinapin painamisen jälkeen noin sekunnin kuluttua kuuluu yksi pieni "piip". Se ei häiritse ja siitä tietää, että voi laittaa vaihteen D:lle ja nostaa jarrun ylös. Jos yrittää ennen piippausta, niin D ei mene päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla Niron ensimmäisessä huollossa saavat koodata pois ne helvetin ärsyttävät "tervetuloa" ja "näkemiin" sinfoniat aina kun autoon kytkee virrat päälle ja pois.
 
AutoZine Technical School
Tuolla on selitetty juurta jaksain eri sylinterimäärien vaikutus koneen tasaisuuteen. Sieltä löytyy myös vastaus @Pakana ihmettelyyn 60° V6 koneen optimaalisuudesta.

Se siis johtuu siitä, että sytytykset tulevat tasaisesti, mikä vähentää koneen kampiakselin suuntaista värinää (sitä on toki silti enemmän kuin R6 tai V12 moottoreissa). Pystysuuntaista eikä poikittaista värinää siinä ei olekaan, kuten ei kolmipyttyisessäkään.

Joo, tuon tasaisen sytytsvälin mä tajuan, mutta se miten ne voimat kumoavat toisiaan juuri tuolla 60° kulmalla jää hämäräksi. Miksei 120° ole se optimikulma? Siis tasapainon suhteen, fyysisesti se olisi tietysti epäkäytännöllinen.

Ei tuolla Autozinessa selitetä noiden pitkittäisten kiertyvien värinöiden muodostumista tai kumoutumista, muuten kuin todetaan että siellä ovat.

Hauskana koppina, PRV koneessa oli tuon 90° V6 koneen ongelma ratkaistu yhteisellä kiertokangen kaulalla ja 150° ja 90° välein annettavalla epäsäännöllisellä sytytyksellä. Tuokin saatiin jo 70-luvun laskutikuilla käymään ihan tasaisesti vajaaseen 6000rpm asti, eli kyllä ne koneet tasapainoon saadaan.
 
Ei tietääkseni, joskin jossain oli vinkkiä, että volumenappia vääntämällä kun tuo melodia soi saisi määriteltyä sen voimakkuuden (ja väännettyä vaikka kokonaan pois). Pitääpä kokeilla.

Ainakin Optimassa muistaakseni ne sai pois, kun joskus tutkin sen auton valikoita, kun oli päivän verran käytössä.
 
Nyt on toyota keksinyt jotain uutta akkujen suhteen. Harmi ettei uutinen kerro tarkemmin. Aika leveästi kyllä kirjoitettu tuo latausaika, minuutteihin, kymmenien minuuttien sijaan... No onhan niitä kymmeniä minuutteja peräjälkeen toki aika paljon.

Japanilainen autonvalmistaja Toyota valmistelee sähköautoa, jossa on uudenlainen akusto.
Sen ansiosta auton toimintamatka kasvaa merkittävästi ja latausaika lyhenee minuutteihin verrattuna nykyisten sähköautojen kymmenien minuuttien latausaikoihin.

Uuden sähkö-Toyotan on määrä tulla markkinoille 2022, Chunichi Shimbun raportoi tiistaina.

Toyotan uusi sähköauto rakennetaan täysin uudelle pohjalevylle.



Toyota kehittelee uutta sähköautoa, jonka lataaminen onnistuu minuuteissa
 
Saa olla kyllä jo sitten sulakkeissa ja piuhoissakin sopivasti paukkua, jos kymmeniä kilowattitunteja minuutissa siirtelevät..
Olisiko toimintaperiaate sitten sellainen, etät laturi kerää omaan superkonkkaansa virtaa tuntien aikana, ja sitten auton saavuttua siiretään superkonkasta toiseen, ilman että ulkopuolista virtaa tarvitaan. Muuten vaatii kyllä tosiaan melkoiset voimajohdot.

Tosin "lataaminen onnistuu minuuteissa" on hyvin ympäripyöreä määrite sekin. Kärjistäen onnistuuhan se nytkin minuuteissa, ei vaan kovin paljon ehdi latautua. Siis tuo kantaman lisääntyminen ja lataus minuuteissa ei välttämättä ole samaan aikaan vaan vaihtoehtoisia.
Eihän ne nykyisetkään puolen tunnin pikalataukset akkua täyteen saa.
 
Eiköhän tuostakin jossain vaiheessa tarkempia tietoja ulos saada niin ollaan viisaampia.
Kun jos ajatellaan vaikka, että olisi 50kwh akku ja lataantuisi 5 minuutissa, niin pitäisi pukata tasaisella 600kw:n teholla
ja 380 voltillakin se olisi reilut 1500 amppeeria.
Ei olisi kauhean terveellistä noilla virroilla jos jokin menisi vikaan.

Voisi kuvitella että akku ja latauskaapelit kuumenesivatkin aika tavalla jos niitä ladataan vaikka 600 kilowatin teholla viisi minuuttia.
 
Toisaalta näitä mullistavia akkutekniikkoja on tullut niin monta kertaa julkisuuteen, että uskon kun näen. Varsinkin kun tosiaan tuon markkinointiviestin voi tulkita niinkin, että akussa on paljon kapasiteettia (kun sitä ladataan pitkään) ja sitä voidaan ladata minuuteissa (kun ei tarvita paljon kapasiteettiä) jolloin ero nykyisiin pikalatureihin voi olla paljon pienempi. Missäänhän tuossa ei sanota, että akku voitaisiin ladata minuuteissa täyteen. Ja tuskin onkaan koska lataus ainakin nykyisillä akkutekniikoilla tuppaa hidastumana kun lähestytään täyttä akkua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom