Keskustelua hybridiautoista

Akun elinikähän määritellään lataussykleissä, joita hybridi autossa akulle tulee huomattavasti enemmän. Hybridissä akkua vuoroin ladataan ja tyhjennetään, niin että niitä lataussyklejä kertyy päivässä kymmeniä, kun taas sähköautossa normaali käytössä yhden lataussyklin toteutumiseen menee useampi päivä.

Kyllä se sähköautokin lataa aina kun jarrua painaa, ei toki kovin paljoa verrattuna töpselistä täyslataukseen, mutta virtaa siirtyy kyllä koko ajan molempiin suuntiin. Sama hybridissä.

EDIT: Ja tosiaan nyt nopealla katsastuksella Niron ajoakku liikkuu varauksessa n. 40-75% välillä. Tuo yläpää saavutetaan kylmänä kun moottori käy kunnes lämpiää. Sen jälkeen ajossa ei tosiaan juuri tuosta 40-60 väliltä poikkea varaus.
 
Sininen on myynnissä, valkoinen ei.

autot.jpg
 
Kaiken saatavilla olevan tiedon mukaan näyttää siltä, että sähköauton akun uusiminen auton käytännöllisen käyttöiän aikana on yhtä harvinaista tai harvinaisempaa kuin täydellisen moottoriremontin tarve polttomoottoriautoissa. Sitä ei siis vastoin melko yleistä harhakuvaa tarvitse laskea oletettuihin omistuskustannuksiin.
Siltähän se vähän vaikuttaisi. Hölmömpi voisi myös kuvitella, että akkuja alkaisi jossain vaiheessa saamaan varaosina ja "refurbished" malleina. Jos jonkun leaffi menee sopivan kolarin takia lunariin, niin kyllähän niissä voi akkuja säilyä silti ehjänä ja syntyä jonkinlainen käyttyjen akkujen tarjona romiksille. Samalla tavalla kuin käytettyjä moottoreita ja vaihdelaatikoita tulee varaosina tarjolle autojen raadoista jne.

Samaten voisi hyvinkin uskoa, että jopa loppuun ajetun leaffin akkupaketti on suhteellisen arvokas myytävä akkujen kierrätykseen. Siinä on kuitenkin periaatteessa materiaalit valmiina uuden akun valmistamiseen ja litium-mömmö pitää vain käsitellä käyttökuntoon jollain kemiallisella teollisuusprosessilla. Kun en tunne akkukemioita ja niiden käyttäytymistä on vaikea tietää kuinka tehokkaita tuollaiset prosessit voivat olla, mutta on kyllä helppoa uskoa, että sähköautojen akkujen kierrätyssysteemit saadaan aika nopeasti kuntoon. Sen verran arvokkaita ne ovat vrt. jotkut kännyköiden akut.
 
Siltähän se vähän vaikuttaisi. Hölmömpi voisi myös kuvitella, että akkuja alkaisi jossain vaiheessa saamaan varaosina ja "refurbished" malleina. Jos jonkun leaffi menee sopivan kolarin takia lunariin, niin kyllähän niissä voi akkuja säilyä silti ehjänä ja syntyä jonkinlainen käyttyjen akkujen tarjona romiksille. Samalla tavalla kuin käytettyjä moottoreita ja vaihdelaatikoita tulee varaosina tarjolle autojen raadoista jne.

Samaten voisi hyvinkin uskoa, että jopa loppuun ajetun leaffin akkupaketti on suhteellisen arvokas myytävä akkujen kierrätykseen. Siinä on kuitenkin periaatteessa materiaalit valmiina uuden akun valmistamiseen ja litium-mömmö pitää vain käsitellä käyttökuntoon jollain kemiallisella teollisuusprosessilla. Kun en tunne akkukemioita ja niiden käyttäytymistä on vaikea tietää kuinka tehokkaita tuollaiset prosessit voivat olla, mutta on kyllä helppoa uskoa, että sähköautojen akkujen kierrätyssysteemit saadaan aika nopeasti kuntoon. Sen verran arvokkaita ne ovat vrt. jotkut kännyköiden akut.

Tuolla esimerkkinä Rellun ajatuksia akkujen elämästä
Renault optimizes the lifecycle of its electric vehicle batteries

Näitä vanhojen BEV-akkujen jälkihyödyntäviä sovellutuksia varmasti tulee. Tuossa Renaultin versiosta juttua Renault announces electric car battery recycling scheme
 
Noita "elämänsä ehtoopuolen" akkuja voisi käyttää myös esim. kesämökin aurinkopaneelien tuottaman energian varastointiin. Eri asia kuinka halvalla akku pitäisi saada, että se maksaisi itsensä joskus järkevässä ajassa takaisin (verrattuna siihen, että myy ylimääräisen sähkön yhtiölle aurinkoisella kelillä ja ostaa sitten sähköä letkusta kun ei paista).
 
Sähköautokeskustelussa on vastakkain sähköautoiluun hieman varauksella suhtautuvat ja toisella puolella raivokkaat sähköautofanit jotka eivät näe missään mitään ongelmaa. Ja keskustelu pyörii kokoajan samaa ympyrää.

Voisin ihan hyvin vaihtaa sähköautoon muutaman mutan kanssa. Ainakin teoriassa hajoavia ja huollettavia pitäisi olla vähemmän ja vääntö välitöntä. Ajaminen ei itsessään tuota päästöjä, sähkön tuottaminen tietysti tuottaa. Enkä oikein osta ajatusta siitä että satojen kilojen akkujen ympäriinsä kuljettelu olisi se ratkaisu millä maailma pelastetaan.

Mutta:
Jokainen sähköautoa mainostava olettaa aina että kyllä ne pitkät matkat onnistuu, koska "täydellä latauksella pääsee X kilometriä". Okei, akut ovat aina täynnä. Nice. Eli viikonloppureissu vaikka Helsinki-->Tampere, auto pari päivää kadulla parkissa ja takaisin lähdettäessä akut ovat täynnä. Tai sitten eivät. Eli aina joutuu etsimään sitä laturia. En tiedä missä Teslan omistajat käyvät jos joka helvetin paikasta aina löytyy sähköä tuosta vaan. Viimeisimmät vkl reissuni ovat olleet häät (auto jäi juhlapaikan hiekkaparkkikselle) sekä mökkireissu sähköttömälle mökille. Ja jostain kumman syystä erilaisiin paikkoihin on aina ihan helvetillinen kiire ettei siinä matkalla todellakaan pysähdytä. Jostain Leaffista nyt on turha puhua kun sillä pääsee juuri ja juuri Espooseen ja takaisin. Ehkä sähköautoilu sopiikin ihmisille jotka eivät käy missään, tunne ketään eivätkä todellakaan tee mitään rutiinista poikkeavaa. Hieman liioitellen tietysti. Jos himassa autoa pystyy lataamaan niin varmasti suunnittelemalla selviää, mutta Facebookista katselin kun yksi Teslan omistaja mainosti käyvänsä Hesburgerissa oikein ilmaisessa laturissa kun ei voi kotona ladata. Järkyttävää eikä siihen edes viitsi vittuilla.

Jos perheessä on kaksi autoa on tilanne aivan toinen. Ne yllättävät tilanteet voi hoitaa sillä normaalilla tai plug-in hybridillä koska kiistämättä pääosa elämästä on aika rutiininomaista. Siinä kohtaa hyväksyn sähköautoilun täysin enkä näe edes oikein mitään käytännön ongelmia...
 
Eiköhän tämä sähköauto älyttömän hyvä/huono keskustelu ole samanlainen hyödytön vääntö kuin joku "selviääkö pienellä autolla". Itse selvisin kolmen lapsen kanssa fiestalla vuosia, jollekulle yksittäinen parin hengen matka mökille olisi täysi mahdottomuus. Kumpikaan tuskin on väärässä. Samoin en muista koska olisin lähtenyt spontaanisti satojen kilometrien päähän, siitä on varmasti vuosia. Jollekulle liikkuvampaa elämää viettävälle se on ihan arkea, sellainen saa sähköautosta vain jorman otsaansa.
 
Eiköhän tämä sähköauto älyttömän hyvä/huono keskustelu ole samanlainen hyödytön vääntö kuin joku "selviääkö pienellä autolla". Itse selvisin kolmen lapsen kanssa fiestalla vuosia, jollekulle yksittäinen parin hengen matka mökille olisi täysi mahdottomuus. Kumpikaan tuskin on väärässä. Samoin en muista koska olisin lähtenyt spontaanisti satojen kilometrien päähän, siitä on varmasti vuosia. Jollekulle liikkuvampaa elämää viettävälle se on ihan arkea, sellainen saa sähköautosta vain jorman otsaansa.

Jep, just näin.
Sähkömoottori on erinomainen ajoneuvon voimanlähteenä.
Akuissa energian varastoinnissa ajon aikana on vielä paljon tulossa olevaa kehittymistä. Lataaminenkin uusissa, kuten Ioniqissa alkaa olla jo kohtuullisessa kuosissa. Eivätkä ne silti nyt vieläkään kaikkien tarpeisiin voi riittää.

Sitten on vielä se realiteetti, että BEV-autoja on todella vähän edes tarjolla ja sekin tarjonta on voimakkaasti kahtia jakautunut.
Ei sähköauto todellakaan sovi likimainkaan kaikille tai kaikkiin tilanteisiin nykypäivänä ainakaan. Enkä usko enkä toivo sellaista tulevaisuudenkuvaa, että olisi jokin yhden totuuden tulevaisuus tässäkään asiassa.

Toisaalta joillekin meistä, kuten minulle jo nykyisistä sähköautoista löytyy erinomaisia vaihtoehtoja. Ioniq Electric on jo sellainen ja nyt mielenkiinnolla odotan tulevaa Leafia syksyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo ole käytännössä toisin päin kuten Lassivv sanoi, kun täälläkin on ollut keskustelua Toyotan hybridiakuista joissa varaustaso pidetään 40-60% välillä jolloin koko kapasiteetti ei ole käytössä eliniän pidentämiseksi. Siinä ei voida laskea syklejä samalla tavalla 100%-0% koska akkua kuormitetaan optimaalisissa olosuhteissa.

Siis yksi latausyksi on tyjän akun lataaminen kerran täyteen, tai vaihtoehtoiseksi esim akun lataaminen neljä kertaa 50% -> 75%.

Kyllä se sähköautokin lataa aina kun jarrua painaa, ei toki kovin paljoa verrattuna töpselistä täyslataukseen, mutta virtaa siirtyy kyllä koko ajan molempiin suuntiin. Sama hybridissä.

Kyllä tietysti sähköauton akku latautuu jarrutettaessa, mutta koska akun koko moninkertainen ei jarrutteluilla saa ladattua kuin ehkä sen 0,1 lataussykliä.

Sähköauton akustohan pääsee siis paljon helpommalla kuin hybridin, jonka akun purku ja latausnopeudet ovat paljon suurempia kun se suhteutetaan akun kokoon.
 
Samaa mieltä itseäni lainanneiden kanssa, hypridit on mitoitettu tarvittavaa isommalla akkukapasiteetilla ja monesti akku tekniikkaakin on jalostettu siihen sopivaksi. Yllä mainittiinkin jo tuo että akkua pidetään optimaalisella alueella akun käyttö iälle eli noin 40-60%.

Lioneita ei eniten ajossa olevissa hyprideissä vissiin viellä ollutkaan merkittävän pitkiä aikoja.

Toki myös purkaamon akut ja jonkun tahon valmistamat mahdolliset tarvikeakut/kennotus elektroniikan resetointi mahdollisia.

Itse odottelen jos saataisiin jotain hieman tehokkaampaa ja luotettavaa markkinoille mikä käytettynä löytäisi jonkun järkevän arvon.
 
Elon lupailee, että ensimmäiset 30 Model 3:sta luovutetaan asiakkaille tämän kuun aikana. Käytännössä toimitukset näyttävät alkavan todella vasta syyskuussa, mutta sen jälkeen valmistuksen pitäisi vauhdittua huomattavasti, joten eiköhän noista saada youtube-videoita enemmänkin sitten loppusyksystä.



On hyvin mielenkiintoista seurata, että pääsekö Tesla edes lähelle noita tuotantokapasiteettilukemiaan.
 
mielenkiintoista nyt katselin blogia kolari korjauksesta niin huolettaa jos kestää 4-8 kk osien saaminen.
 
Ekat pari kuukautta menee noilla määrillä käytännössä pelkästään työntekijöille. Meniskö sitten lokakuulle ennen kuin ekat normaalit tallaajat californiassa saa autoja.
 
Ekat pari kuukautta menee noilla määrillä käytännössä pelkästään työntekijöille. Meniskö sitten lokakuulle ennen kuin ekat normaalit tallaajat californiassa saa autoja.

Kyllä mä uskon että pari nohevaa korkean profiilin julkkua ja vastaavasti hyvin seuraajia keräävää vloggaajaa saavat myös autonsa ensimmäisestä satsista.
 
Kyllä mä uskon että pari nohevaa korkean profiilin julkkua ja vastaavasti hyvin seuraajia keräävää vloggaajaa saavat myös autonsa ensimmäisestä satsista.

Voi olla. En yllättyisi.

Teslan roll-out strategia on, että ensin autot toimitetaan työntekijöiden tilauksille (tesla motors, spacex, solarcity), jonka jälkeen toimituksia saa järjestyksessä california, länsi-rannikko, yhdysvallat itään päin ja seuraavana euroopan oikeapuolinen liikenne, viimeisenä britit. Ja Teslan omistajat etusijalla vrt uudet asiakkaat.

Tällä koitetaan hallita autojen laadunparannusta ja takuukorjauksia sekä varmasti varmistaa se, että ensimmäiset asiakkaat ovat mahdollisimman tyytyväisiä autoonsa.
 
"Volvo jatkaa kuitenkin yksinomaan polttomoottorilla käyvien autojen valmistusta niissä malleissa, jotka on julkistettu ennen vuotta 2019. Tuosta vuodesta lähtien Volvo aikoo kuitenkin tuoda markkinoille vain sähkö- ja sähköhybridiautoja."

Mitähän tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa?
Tuleeko seuraavan päivityksen mukaan S40/60/90 yms.. kaikista malleista vähintään hybridit vai jatkuvatko ne normaaleina ja sitten kun julkaistaan kokonaan uusi malli tyyliin ES/EV sarja, niin ne ovat kaikki hybridejä/sähköautoja?
Väittäisin että jos nyt vaikka s90 mallista faceliftin julkasee 2019/2020 niin ei olisi sitten muita kun hybridi vaihtoehtoja ? S60/V60 kun näyttäis päivittyvän seuraavana vuonna niin ei koska vielä niitä.
 
Itse taas epäilen että facelift ei vielä riitä, vaan täytyy olla "tietysti" kokonaan uusi S90 mallisarja? Eli vasta sitten jostain uudemmista tippuu esim perus diesel pois myynnistä? Tai sitten kun ei läpäise enää päästötestejä?

Uutisessakin lukee että uudet mallit. Facelift on vain päivitys, eli auto on sama, pienillä muokkauksilla vain.

Kuten esim Tesla model S on saanut yhden facelift muutoksen keulaan.
 
Periaatteessa autot, joista on jo olemassa hybridimalli voisi siirtyä jo faceliftissäkin pelkkiin hybridimalleihin. Sellaisissa autoissa, jotka on rakennettu yksinomaan polttisautoksi muutos voi olla liian iso pelkälle faceliftille.

Saapa nähdä, mutta joka tapauksessa kova juttu ja isot peukut Volvolle. Veikkauksia mikä on seuraava firma joka lähtee tähän mukaan? Toyotan mallisto olisi aika pitkälle valmis tähän muutokseen jo nyt.
 
Toyotalla tosiaan laskisi myyntiä, jos hinnat alkaen halpamallia ei enää olisi. Volvolla onnistuu helpommin, koska autot on aika kalliita muutenkin? Plus sitten samalla mainosta vihreydestä joka lisää myyntiä :)
 
Ja tommosessa kalliimmassa kaarassa ei välttämättä edes kauheasti nouse hinta kun veroetua tulee tuosta hybridi hommasta kumminkin sen verran paljon.
 
Ja tommosessa kalliimmassa kaarassa ei välttämättä edes kauheasti nouse hinta kun veroetua tulee tuosta hybridi hommasta kumminkin sen verran paljon.
Suomessa saa tosiaan tosi paljon veroetua esim Volvon ladattavasta hybridistä! XC60 on ilmeisesti volvon uusin malli. Diesel hybrid vielä puuttuu, en tiedä tuleeko sellaista sitten ollenkaan, vai pelkkiä bensamoottoreita. Kai tuo verotus menee suht samoin muissakin maissa.

Noista pienitehoisin on diesel ja hinta on samalla halvin. Hybrid malli on vain 7 200 € kalliimpi. Tehottomampi bensa malli on sitten kaikista kallein, 5300 € hybridiä kalliimpi.

Helpoin uudistus olisi jättää diesel pois valikoimista tai diesel hybrid malli. Bensa hybridistä sitten eri tehoversioita eri hintaan?

hybrid: XC60 T8, 407 hv, 69 900 €
diesel: XC60 D5, 235 hv, 62 700 €
Bensa: XC60 T6, 313 hv, 75 200 €

edit:
Toki volvolla on jo olemassa diesel hybrid moottori, eli mikään ei estä laittamasta tuota samaa moottoria muihinkin malleihin?

diesel hybrid: V60 D6 AWD, 288 hv, 58 700 €
diesel: V60 D4 AWD, 190 hv, 46 300 €
bensa: V60 T6 AWD, 306 hv, 63 300 €
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Tuon mukaan tulee vielä diesel hybridejä saataville. Diesel luultavasti löytyy siis myös 2019-2021. Lisäksi tulee jotain uusia kevythybridejä?
Autonvalmistaja kertoo lanseeraavansa viisi täyssähköautoa vuosien 2019 ja 2021 välillä. Näiden viiden auton lisäksi tarjolle tulee valikoima bensiini- ja diesel-plug-in-hybridejä sekä 48 voltin kevythybridejä kaikista malleista.
Volvo: Kaikki uudet mallimme täyssähköautoja tai hybridejä 2019 alkaen

Toisesta linkistä:
Volvo kehittää ja parantaa vuonna 2013 syntynyttä dieselpolveaan edelleen niin kauan kuin se on järkevää. Sen jälkeen Volvo-dieseleitä ei enää tehdä.
 
Mitähän tarkoittaa "kevythybridi" ? Starttimoottorilla liikkeellelähtö ja peruutus ? :D

Kevythybridi tarkoittaa että autossa on sähkömoottori joka pystyy avustamaan polttomoottoria. Sellainen hammasharjan moottori joka ei autoa vielä varsinaisesti yksin mihinkään liikauta. Kerää "moottorijarrutuksessa" sähköä akkuun ja avustaa polttomoottoria tällä kerätyllä sähköllä. Korvaa startin ja laturin.

Suurin osa polttoaineen säästöstä saavutetaan siitä, että varsinainen polttomoottori sammutetaan aina kun auto jarruttaa, on paikallaan tai coastaa "liikkuu vapaalla".

Tämmöinen systeemi vähentää polttoaineen kulutusta jonkun 10-15%.

Auto muuttuu täyshybridiksi silloin kun se pystyy ajamaan pelkästään sähköllä. Ja plug-in hybridi silloin kun sähköä ladataan langalla tai langattomasti sähköverkosta, eikä vain jarrutuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä Dieseliä ollaan maailmalla sitä vauhtia demonisoimassa, että voi olla hyvinkin bensahybridi taloudellisempi vaihtoehto kuitenkin jo muutaman vuoden kuluttua. Pienellähän nekin maantiellä menee. Oma Niro vie mökkimatkalla 4,4-4,7 litraa vähän riippuen liikenteestä (eli kuinka paljon pääsee ajamaa satasta).
 
Eikö tuo ole hyvä vaan että jalkautetaan sähkömottoreita eri ratkaisuilla autoihin. Tarkoitushan tässä on vähentää kulutusta ja sitä kautta päästöjä oli se sitten 10% askelein tai jotain muuta. Joillekkin vielä sähköauto ei ole vaihtoehto niin hyvä homma että bensa-autoon tuodaan hammasharjan moottorilla esim 10% parannus tehokkuuteen. Seuraavassa vuosimallissa taas 10% niin ollaan oikealla tiellä.
 
Täytyy myöntää ettei hybridit täysistä sähköautoista puhumattakaan juuri kiinnosta mutta osui silmään Priuksen plug-in hybridin mainos jossa kehuttiin 50km ajomatkaa sähköllä ja melkoista taivalta sitten bensalla ja tajusin että vastaava setup jossain ihan oikeassa autossa voisi lähitulevaisuudessa sopia meikäläisenkin käyttöön, ajaisi maantieajon bensalla ja sitten kaupunkipyörittelyn sähköllä, tai menomatka duuniin sähköllä ja vain paluu bensalla. Yöksi piuhan päähän ja 1-2 tankkausta kuukaudessa ja käytössä kunnon range aina tarvittaessa. Täytyy katsoa mitä muutaman vuoden päästä on tarjolla, Kia Optima taitaa olla syksyllä jo tulossa...
 
Täytyy myöntää ettei hybridit täysistä sähköautoista puhumattakaan juuri kiinnosta mutta osui silmään Priuksen plug-in hybridin mainos jossa kehuttiin 50km ajomatkaa sähköllä ja melkoista taivalta sitten bensalla ja tajusin että vastaava setup jossain ihan oikeassa autossa voisi lähitulevaisuudessa sopia meikäläisenkin käyttöön, ajaisi maantieajon bensalla ja sitten kaupunkipyörittelyn sähköllä, tai menomatka duuniin sähköllä ja vain paluu bensalla. Yöksi piuhan päähän ja 1-2 tankkausta kuukaudessa ja käytössä kunnon range aina tarvittaessa. Täytyy katsoa mitä muutaman vuoden päästä on tarjolla, Kia Optima taitaa olla syksyllä jo tulossa...

Onhan noita jo nyt tarjolla, eli ei tarvitse edes odotella muutaman vuoden päähän. Esim. BMW 530e tarjoaa 50km sähkörangea. Mercedes-Benz C/GLC 350e ei pääse ihan tuohon 50km (30km+), mutta muuten menee kyllä speksiin. Toki "ihan oikeassa autossa" on mielipidepohjainen määritelmä, joten nämä eivät välttämättä ole määritelmän mukaisia.
 
Mitsubishi Outlander PHEV on ollut kans pitkään markkinoilla, "pitkään" kategoriassa ladattavat hybridit.
 
Täytyy myöntää ettei hybridit täysistä sähköautoista puhumattakaan juuri kiinnosta mutta osui silmään Priuksen plug-in hybridin mainos jossa kehuttiin 50km ajomatkaa sähköllä ja melkoista taivalta sitten bensalla ja tajusin että vastaava setup jossain ihan oikeassa autossa voisi lähitulevaisuudessa sopia meikäläisenkin käyttöön, ajaisi maantieajon bensalla ja sitten kaupunkipyörittelyn sähköllä, tai menomatka duuniin sähköllä ja vain paluu bensalla. Yöksi piuhan päähän ja 1-2 tankkausta kuukaudessa ja käytössä kunnon range aina tarvittaessa. Täytyy katsoa mitä muutaman vuoden päästä on tarjolla, Kia Optima taitaa olla syksyllä jo tulossa...

Käytetty Opel Ampera tarjoaa samat tai oikeastaan vähän paremmat sähköllä liikkumisen ominaisuudet kuin uusi plugin Prius. Ei tarvitse vaan maksaa läheskään niin paljon. Molemmat nelipaikkaisiakin vielä. Toki Toyotaa saa uutena, ja sisältä näyttää hiukan tuoreemmalta. Vaan Ampera taittaa ihan oikeasti nollakeleistä ylöspäin 50km sähköllä, Toyota tuohon pääsee vain optimiolosuhteissa. Samoissa optimiolosuhteissa Amperalla pääsee 90km sähköllä. Itsellä oli vähän reilu 30tkm kokemuksella ympärivuotinen bensan keskikulutus 1.14 tankkausten perusteella. Maantieajossa tuo nyt ei bensalla kulkien ollut mikään maailman taloudellisin, eli siinä kyllä Prius vetää pidemmän korren. Sähköllä ajettaessa Ampera on kyllä Priusta etevämpi.

Ja Kia Optima PHEV on ollut jo viime syksystä Suomessa saatavilla.
 
Tuli aika huonot vertailuparit listattua, mutta hintaerolla saa tarvittaessa bensaa :)
Opel Amperan miinuksena on ehkä auton ikä ja aavistuksen kallis hinta, sekä nelipaikkaisuus.
Vuoden uudempi Auris olisi 5000 € halvempi. Toki kulutuksessa on eroa myös.

Toyota Auris farkku, 1.8 Hybrid Edition, 25 400 €
Kia Niro, 28 000 €
Opel Ampera 2012, 16 700 €
Toyota Auris hybrid 2013, 11 600 €
Toyota Prius 2013, 14 000 €

Opel Ampera vaihtoautot - Nettiauto
Toyota vaihtoautot - Suosikkimallit edullisesti - Nettiauto
 
Tuli aika huonot vertailuparit listattua, mutta hintaerolla saa tarvittaessa bensaa :)
Opel Amperan miinuksena on ehkä auton ikä ja aavistuksen kallis hinta, sekä nelipaikkaisuus.
Vuoden uudempi Auris olisi 5000 € halvempi. Toki kulutuksessa on eroa myös.

Toyota Auris farkku, 1.8 Hybrid Edition, 25 400 €
Kia Niro, 28 000 €
Opel Ampera 2012, 16 700 €
Toyota Auris hybrid 2013, 11 600 €
Toyota Prius 2013, 14 000 €

Opel Ampera vaihtoautot - Nettiauto
Toyota vaihtoautot - Suosikkimallit edullisesti - Nettiauto
Tuo 11 tuhatta maksava Auris on melko hämmentävä. Muut kun ovat melkein 10 tuhatta kalliimpia. Pakko olla joku virhe. [emoji50]
 
No en nyt jaksa uskoa, ellei hallituksessa tapahdu jotain dramaattista.

Dieseliä kuitenkin palaa tulevaisuudessakin suuria määriä vielä pitkään ja kysyntää on.

Dieselin kannattavuusraja toki varmasti muuttuu ylemmäs mutta tämmöinen 60 tkm vuosivauhti on vielä aika "turvassa" ellei tule todella suuria muutoksia.

Se on paljon mahdollista tuolla ajomäärällä kyllä. Kesäisin varsinkin se 20 sentin litrahintaero alkaa äkkiä kasaantua vaikkei kulutuksessa isoa eroa litroissa olisikaan.
 
Tuo 11 tuhatta maksava Auris on melko hämmentävä. Muut kun ovat melkein 10 tuhatta kalliimpia. Pakko olla joku virhe. [emoji50]

Joku koijaus todennäköisesti. Myyjänä luotettavan kuuloinen Samak Alexander. Jos oikeasti tuolla hinnalla saa niin kannattaa hakea äkkiä pois jos yhtään kiinnostaa.
 
Mä uskon, että pääsisit hybridillä kyllä 0,5 litran sisään keskikulutuksessa dieselistä motarivauhdissakin. Edelleen toki vaaka kääntyy noilla kilometreillä dieselin suuntaan, mutta ei puhuta enää kuin alle tonnista kun lasketaan dieselvero erotuksesta pois. Ja talvella ero laskee vielä pienemmäksi kun dieselin ja bensan hinnanero pienenee.
 
Onhan noita jo nyt tarjolla, eli ei tarvitse edes odotella muutaman vuoden päähän.

No joo mutta en kai mä nyt moisiin koske ennenkuin on pakko ja muutaman vuoden päästä voi olla jos Berner päästetään lopullisesti irti tms. Naapurit vielä luulee että miehestä on tullu joku saamarin viherpunikki. ;)

Pointti oli oikeastaan että täyssähkökulkuneovoilla en omalla kohdalla näe tulevaisuutta aivan pian mutta joku tuollainen plug-in hybridi voisi olla sietokyvyn rajoissa. Ihan oikea auto omalla kohdalla tarkoittaa vähintään ylemmän keskiluokan sedania jolla voi myös vetää kuormaa ainakin sen ~750kg jarrutonta, hyvä tietää että moisia siis markkinoilta jo löytyy.
 
Mun mielestä bensa-hybridin ja dieselin kustannusero on ihan täysin auton hinnasta ja suomen verotuksesta kiinni.

Ja yhden hassun jutun huomasin: samat vakuutukset 530e bemariin on aika roimasti halvempi kakku kuin 520dx bemariin. Sieltä tulee mulle saman verran euroja säästöön kuin vuosiverojen laskusta. Tietysti ei koske pikkuautoja kun asutaan maalla, silloin ne nyt mitään muutenkaan maksa.
 
No en nyt jaksa uskoa, ellei hallituksessa tapahdu jotain dramaattista.

Dieseliä kuitenkin palaa tulevaisuudessakin suuria määriä vielä pitkään ja kysyntää on.

Dieselin kannattavuusraja toki varmasti muuttuu ylemmäs mutta tämmöinen 60 tkm vuosivauhti on vielä aika "turvassa" ellei tule todella suuria muutoksia.
Dieselin edullisuus pitkällä matkalla on 100%:sesti verotustekninen asia.

Joissain maissa (esim. täällä briteissä) näkee sitä, että diesel on pumpulla saman hintaista / joskus jopa hieman kalliimpaa kuin bensa.

On hyvin todennäköistä että verotuskäytäntöjä ei ihan herkästi muuteta, mutta diesel-koneiden tuprauttelemat mustat pilvet jos osuvat sopivasti jonkun suosiotaan kasvattavan poliitikkoporukan nokkaan, niin mistä sitä tietää jos pientä viilausta tulisikin?
 
Miten? Normaali 1.2 TSI bensapata kuluttaa 130 km/h nopeudella ihan helposti 7,5 litraa. Mihin se litra tosta katoaa, kun moottoritiellä se sähkön hyöty on nolla?

Hybridin atkinson-kierto on energiatehokkaampi kuin normaalin bensakoneen otto-kierto.
Tekniikan Maailman 120 km/h tasanopeusmittausten mukaan Tojon 1.8HSD:t kuluttavat reilua kuutta litraa satkulle (6.1 Lexus 200h ja 6.3 Auris Farkku) tuossa nopeudessa, ja on myös toki pihein ei-diesel auto.

Mutta ihan turha noista viimeisitä deseistä on kinata tai stressata, ellei ole jokin ideologinen viherhippi. Jos auton ylläpitoon on varaa, niin ei nuo säästömallien polttoainekulut tunnu missään. Itse en kahta hetkeä miettisi omaa valintaani, en nimittäin voi sietää dieselin maatalouskoneen raksutusta.
 
Tähän äärimmäisen tähdelliseen keskusteluun välikommenttina että TM:n mukaan yksikään 1.2TSI ei kulje 130km/h 7,5 litralla tasasella, tuskin edes alle 8,0 liltralla.
 
Joo, oli vähän optimistinen arvio. Omat nuhapumput on menneet 8 litraan ja ne oli vanhoja romuja joten heitin stetsonista vähän optimistisemman lukeman kun ajattelin että ne on kehittyneet.

Olisi hauska nähdä koko taulukko.


Vilkaisin arkistosta noita testejä ja joku Ibiza ja Skoda Fabia Combi, Hypi ja pompi, pääsivät 120km/h 7,2 litralla joten todellinen 130 km/h kulutus lienee siinä 8-8,2 nurkilla. Golf ja vastaavat sitten jo enemmän...
 
Dieselin kannattavuusraja toki varmasti muuttuu ylemmäs mutta tämmöinen 60 tkm vuosivauhti on vielä aika "turvassa" ellei tule todella suuria muutoksia.
Mikä muuten on suurin yhden päivän aikana kertynyt kilsamäärä viime vuodelta?

Monenako päivänä vuodesta kertyy yli 500km ajoa?

Pitää kuitenkin muistaa, että plug-in hybridi joka kulkee sähköllä 50km leikkaa jopa 500km päiväajosta sen 10% kulutuksesta pois jopa maantiellä...
 
Yhden päivän aikana n. 600 km, näitä tulee 30 kpl vuodessa. 300-350km tulee myös n. 30-40 kpl vuoteen. Loput päivät menee sitten n. 50 100 km tai sitten ei juuri ollenkaan.

Edit: ajatusvirhe, 50 km työmatka yhteen suuntaan :)

Se 10 % säästö menee minun kohdallani aika pian siihen että tarvis saada mitattu tolppapaikka. Tai no, en ole kyllä asiaa edes selvitellyt. Voisi naapurin teslamieheltä kysyä.
Jos 100km työmatka-ajo on vuodesta 50%, niin 50km pelkällä sähköllä kulkeva plug-in säästäisi neljänneksen koko vuoden bensakuluista kun se puolittaisi niiden lyhyiden ajojen kulutuksen.

Jos töissäkin saisi ladattua, niin voisit puolittaa vuosikulutuksen.
 
Todennäköisesti hinnoittelu muodostuu markkinakysynnän mukaan ja kun suurin osa ostajista ajaa paljon lyhyempää työmatkapyöritystä he laskevat saavansa paljon sinua suuremman bensan säästön ja ovat valmiita maksamaan hybridistä paljon enemmän.

Sen kyllä ymmärrän hyvin, että jos viettää siellä autossa aikaa, niin ei välttämättä halua ajaa tuollaisella samanlaisella koppimopolla jolla itse taistelen päivittäin töihin.
 
Miten? Normaali 1.2 TSI bensapata kuluttaa 130 km/h nopeudella ihan helposti 7,5 litraa. Mihin se litra tosta katoaa, kun moottoritiellä se sähkön hyöty on nolla?

Atkinson-kiertoinen motti on vissiin vähän energiatehokkaampi (joskin toki myös mopompi) ja onhan siellä motarillakin ylä- ja alamäkiä. Eilen käväistiin Hattulassa ja takaisin, motaria tuosta matkasta hieman yli puolet. Ajotietokone näytti matkan päätteeksi keskikulutusta 4,8 litraa satasella. Toki ajoin max. 120 km/h mittarinopeutta, kun ei ollut kiire mihinkään. Pitää joskus testata paljonko kulutus nousee jos nostaa mittarinopeuden 130 km/h.

Tämä siis Nirolla. Prius ja Ioniq menevät molemmat motarilla vielä pienemmällä kiitos selvästi paremman aerodynamiikan.
 
Nojuu talvikulutuksiin odotan itse vähintään litran korotusta Niron lukemiin. Tosin sitten taas talvella ajetaan motarilla 20km/h hitaampaa, joten se voipi siinä ajossa jopa viedä vähemmän loppupelissä. Testaan jossain vaiheessa kulutusta kun mennään vielä selvästi lujempaa (~135 km/h mittarinopeus). Varmasti siinä voi litran, jopa puolentoista ero olla, mutta en jaksa uskoa, että 2,5 litraa ylöspäin pomppaa kuitenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom