Keskustelua hybridiautoista

Mikä olikaan nyt aikataulu Model3 finaalille julkistukselle spekseineen? Ja milloin uusi Opel Ampera-e mahtaa rantautua meidän mukulakivikaduille?
Heinäkuussa alkaa tuotanto joten eiköhän se pian ole, suomeen lupailivat ensimmäisiä model3 vuoden päästä ja nekin vain esittely malleja. Sitä en tiedä missä asti jo jono menee noiden tilauksien kanssa, voi olla että saa hetken odotella :D
 
Heinäkuussa alkaa tuotanto joten eiköhän se pian ole, suomeen lupailivat ensimmäisiä model3 vuoden päästä ja nekin vain esittely malleja. Sitä en tiedä missä asti jo jono menee noiden tilauksien kanssa, voi olla että saa hetken odotella :D

Jep!

Model 3 virallinen julkaisu heinäkuussa. Suomeen ekat jo 2018 jälkipuoliskolla tai vasta 2019.
 
Hieno! Tuollainen olisi yksi oma unelma projektini. Jonkun vanhan pienen söpön pikkuauton sähköistäminen. Ei tarvita paljoa kantamaa, kunhan keskustaan ja töihin pääsee, ja takaisin. Ei tarvitse miettiä tehostimia, ilmastointia tai sähköherkkuja, kun niitä ei ole.
Ei huono idea ... pitäisiköhän yrittää mk1 Fiesta sähköistää, siinä kun ei edes pissapoika toimi sähköllä ...
 
Eipä tollaiselle tosiaan ole oikein Suomessa tarvetta. Ihan yhtä iso työ äheltää katuvalaisimesta esim. julkista latauspistettä kun viedä se latauspiste katujakokaapin viereen jo valmiiksi, ja silloin tulee jo kapasiteettiakin eri tavalla.

Kadunvarsipysäköintiin oikein hyvä.
 
Itse pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa millään sähköautolla eli Nissan Leafillä ja ei se kyllä mitään omistamisenhalua herättänyt. Aluksi se oli Eko-tilassa ja ihmettelin, kun ei liikkunut mitenkään ihmeellisesti, tässäkö se paljon kehuttu sähkövoimalinja sitten oli? Löysin hetken päästä napin ratista, jolla sai normaalitilan käyttöön ja kulkupuori parani huomattavasti.

Tässäkään tilassa auto ei kuitenkaan liikkunut mitenkään automaattivaihteista polttomoottoriautoa rivakammin. Suurin ero oli, että voima oli heti käytettävissä kun kaasua painoi (ei alaspäin vaihtoa) ja kiihdytyksen eleettömyys vaihteiden puuttuessa. Myös hidastus oli hyvin tasainen eikä moottorijarrutuksen vaihtumista levyjarruille huomannut. Pysäytys vastasi enemmän manuualivaihteista autoa kytkin pohjassa kuin perinteistä momentinmuunninta, joka vetää koko ajan eteenpäin tehden pehmeästä pysäytyksestä vaikeampaa.

Eteenpäin liikkumiselle oli valittavissa kaksi tilaa, D ja B. B-tilassa moottorijarrutus on voimakkaampaa ja tämä olikin mielestäni järkevämpi toimintatila. "Vaihteisto" B-tilassa ja ajomoodi normaalilla oli mielestäni miellyttävin (=urheilullisin) tila ajaa, vastasi oman auton Sport-tilaa siinä mielessä, että voima on heti käytössä ja moottorijarrutus on voimakkaampaa.

Muuten auto vastasi perus-Nissania eli ajettavuus ei mitenkään kaksista ollut ja penkki oli alimmassa asennossaankin hyvin korkealla.

Koeajosta jäi päällimmäisenä mieleen, että sähkövoimalinja on oikein miellyttävä ja sen pahimmat puutteet liittyy hintaan sekä osittain toimintamatkaan. Jos laitan 40-50ke autoon, niin en välttämättä halua Nissania, jossa hintaa nostaa lähinnä akusto. Mutta hintojen laskiessa vaihtaisin kyllä itsekin sähköautoon, ei ne öljynvaihdot jne niin miellyttäviä ole...

BMW i3 on jo huomattavasti automaisempi suunnilleen samassa kokoluokassa. Suorituskyky lienee useimmille riittävä, ja REX-malleissa ei tarvitse niin ahdistua varauksen riittävyydestä. Ajettavuus on myös parempi kuin Leafissa, joka tuntuu lähinnä hyvin painavalta Micralta. Perhekäyttöön tuo i3 on silti valitettavasti liian pieni, joten itse joudun pysymään polttomoottoreissa.
 
Latausta lyhtypylväistä.



Idea tuokin, mutta meikäläinen katuinfra ei ole kovin otollinen tuolle. Täällä on aika harvoin katuvalojen pylväät sijoitettu jalkakäytävän ja ajoradan väliin. Tiiviisti rakennetuilla alueilla koko pylväitä ei ole, vaan katuvalot ovat kiinnitetty taloihin, ja jos tilaa on väljemmin, on pylväs useimmiten tien ulkopuolella, usein vielä ojan toisella puolella.

Aluekohtaisia eroja voi tietysti olla, nuo pylväiden sijoittelut kun tapahtuvat enemmän tai vähemmän keskitetyn suunnittelun kautta.
 
Uusi sähköautomerkki on tulossa joskus?
Volvolta jättiyllätys: perustaa uuden automerkin

Polestarin toimitusjohtajaksi on nimitetty Thomas Ingenlath, 53. KUVA: KIMMO HAAPALA
Uutuuden luvataan haastavan Teslan ja BMW:n.

Volvo perustaa uuden automerkin, Polestarin. Aiemmin yhtiö on käyttänyt Polestaria tehoversioidensa mallinimessä, mutta nyt se irrotetaan itsenäiseksi brändiksi, eikä autoihin tule Volvon logoa.

Tulevat Polestar-autot ovat erittäin tehokkaita sähköautoja. Asiasta tänään keskiviikkona kertoneen Volvon pääjohtajan Håkan Samuelssonin mukaan autot on suunnattu kaikkein vaativimmille asiakkaille.

Uusi automerkki kilpailee esimerkiksi Teslan ja BMW:n kanssa.

Polestarin toimitusjohtajaksi on valittu Volvon designjohtajana työskentelevä Thomas Ingenlath, 53, joka on ollut yksi avainhenkilöistä Volvon viimeaikaisten menestysautojen suunnittelussa.

Volvo osti Polestar Performance -yhtiön kokonaan itselleen heinäkuussa 2015.

Polestarista kertoi mm. Automobilwoche.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvolta-jattiyllatys-perustaa-uuden-automerkin/PRuwiJ7n
 
Voihan tuo tulla nopeastikin. Volvolla on kuitenkin suunnitteluosaamista ja tuotantokapasiteettia nopeisiinkin peliliikkeisiin. Täyssähköauto on lisäksi itse asiassa huomattavasti yksinkertaisempi suunnitella kuin polttisauto.
 
Eikös volvo luvannut täyssähköauto 2019/2020 myyntiin, siitä sitten tehoversio polestarin alla.
 
Siirsin offtopikin tänne oikeaan paikkaan. :tup:



Nii ja siis ylipäätään tässä lepää se suurin yksittäinen sähköautojen ongelma: mahdottomuus äkillisiin lähtöihin tietyissä tilanteissa. Niitä kuiteskin tulee ihmisille paljon ja siitä ei mitään tule, jos joudut odottamaan sitä lähtöä, vaikka pitäisi päästä heti liikkeelle. Itse ajelen polttomoottorivehkeillä niin kauan, kunnes tuo ongelma on saatu korjattua ja lataus onnistuu lennosta äkkiä.


Muut asiat sähköautoissa, mitkä itselle ovat niitä ongelmakohtia ovat kolariturvallisuus ja muiden sähkölaitteiden aiheuttama virrankulutus. Nähny kuiteskin näitä videoita, missä sähköauto joutunut kolariin ja kennot vääntyneet. Akut syttyvät palamaan ja siihen ei oikein ole mitään keinoa, millä sen sähköenergian saisi taltutettua, joten palomiehet ovat täysin voimattomia noiden kanssa. Kyseessä on kuiteskin monimutkainen kemiallinen reaktio, jota ei ihan tuosta noin vaan taltuteta, kuten jotain polttoaineen paloa.

Ja sähkölaitteissa eniten itseä mietityttää se, että kuinka suuri vaikutus niillä on autolle luvattuun rangeen. Suomessakin kun on vaihtelevat olosuhteet, ni pitkin vuotta tulee käytettyä ilmastointia, puhallinta ja lämmitintäkin, ni miten suuri vaikutus niillä on siihen akunkestoon sitten. Siin ynnää päälle mahdolliset painolastit, ni onko autontekijät ottaneet sitä kuinka hyvin huomioon. Monia kysymyksiä vielä ilmassa.

Ihan rauhassa saat ajella polttiksella niin kauan kuin sellaisia ylipäänsä saa. Massat siirtyvät sähköautoihin sekä ympäristön paineesta, että sähköautojen arkikäytön ylivertaisuudesta. Aikaa siihen varmasti menee, mutta ihmettelen ellei tässäkin maassa jo 10 vuoden päästä uusista autoista isompi osa ole sähköautoja kuin dieselautoja.
 
Vielä on vähän sellainen perustallaajan PHEV-auto tulematta, jossa ei ole normiauton käytettävyyttä uhrattu. Olisin valmis jo sellaisen ostamaan jos niitä olisi.

Passat GTE, Golf GTE jne. VAG-konsernin tuotokset on pahasti hintavia perusmalleihin verrattuna.

Kia Optima PHEV on täysin käyttökelvoton tavaratiloiltaan. Saa nähdä korjaako uusi farkkuversio suuntaa.

Prius PHEV ja Ioniq PHEV ovat torsoja. Ei tavaratilan laajennettavuutta, ei vetokoukkua. Ioniqiin ei edes kattotelineitä. En tiedä miten Priukseen. Lisäksi Ioniq PHEVin lisähinta on naurettava perus-Ioniqiin verrattuna.
 
Itseasiassa Bemarin 225xe ja Mini Countryman Plug-in hybrid ovat aika lähellä, mutta itselleni vähän liian kalliita uutena.
 
225xe vaikuttaa tosiaan aika järkevältä peliltä perheelliselle ja itsekin sitä vähän katselin. Siinä tosin ei normimallista poiketen takapenkki siirry pituussuunnassa (koska akut on sen alla) joka hieman tuhoaa tila-autofiilistä. Ja kuten mainittu, se on aika hintava, varsinkin jos haluaa muitakin varusteita kuin kääntyvät etupyörät.
 
Noissakin on vähän tarpeettomasti lähdetty mässäilemään teholla. Sopii toki Bemarin imagoon. Sama vikahan on esim. Passat/Golf GTE:ssä. Jolloin hinta on vastaavasti laitettu tehomallien tasolle.
 
Bemarissa sen ymmärtääkin. Volkkarissa oikein ei. Toisaalta tehomalliin voi olla helpompi hukuttaa noiden akkujen ja muiden hinta vrt. perusmalli.
 
Nirostahan tulee kans plugari ihan kohta. Tosin ennestäänkin pieni tavaratila kutistuu olemattomiin ja jos hinta nousee Ioniqin tyyliin 6000 euroa vrt. normi-hybridi niin ei mitään järkeä.
 
10kk ja 13000 km Tesla S85 ajettuna, kokemuksia sen verran että range riittää omassa käytössä hyvin mutta jo ostaessa oli tiedossa että pitkiä reissuja joutuu suunnittelemaan tarkemmin missä pystyy järkevästi lataamaan. Mikäli jätän Tessun pihaan niin emäntä ajaa sillä kaikki ajot ja Bifuel Golf seisoo pihassa. Lataamaankin se on jo oppinut kun muutaman kerran harjoiteltiin. 95% latauksista tapahtuu kotipesässä. Yhden kerran meni tarkalle että pääsin kotiin kun matkalla katsoin latauksen riittävän, vain 1% latausta saavuttaessa kotipihaan. Yhden kerran olisi työmatkan jälkeen pitänyt jatkaa suoraan mökille mutta jäin kotiin lataamaan 2h ajaksi kun varaus oli vähissä. Työmatka minulla 20km suuntaan ja mökkimatka 35km, eli mökillä asuttaessa 55km suuntaansa. Mökille joutuu kaivuu hommiin kun sinne parkkipaikalle pitänee vetää kaapeli latausta varten n. 50m matkaa. Toimi talvellakin hyvin mutta range tietysti tippuu.
 
Siirsin offtopikin tänne oikeaan paikkaan. :tup:



Nii ja siis ylipäätään tässä lepää se suurin yksittäinen sähköautojen ongelma: mahdottomuus äkillisiin lähtöihin tietyissä tilanteissa. Niitä kuiteskin tulee ihmisille paljon ja siitä ei mitään tule, jos joudut odottamaan sitä lähtöä, vaikka pitäisi päästä heti liikkeelle. Itse ajelen polttomoottorivehkeillä niin kauan, kunnes tuo ongelma on saatu korjattua ja lataus onnistuu lennosta äkkiä.

Oon nyt itse ajellut sähköisesti tässä jonkin aikaa. Akku riittää varmaan vuoden keskiarvolla 250km päähän. Normaalisti ajan about 50km matkaa. Jos joka reissun jälkeen laitan auton töpseliin niin yllättäviinkin paikkoihin pääsee kunhan ne on 200km säteellä siis. En muista koskaan joutuneeni 20v aikana tuota pidemmälle joutuneeni yllättäen lähtemään. Hyvä jos edes puolet siitä. Joten olen valmis ottamaan riskin ja menen sitten vaikka taksilla jos muuten ei onnistu. Jotenkin ennustettavissa olevat yllätyslähdötkään ei 50km kauempana ole, joten ei tarvitse yrittää ylläpitää 100% latausta. Joten vaikka minulle tulisi paljon "äkillisiä lähtöjä tietyissä tilanteissa" niin yhtäläillä selviydyn niistä sähköllä kuin perinneautolla.
 
Ymmärrän täysin että sellaiset ihmiset jotka ajavat jatkuvasti pitempiä matkoja eivät osta sähköautoa mutta hybridi tietenkin on varteenotettava vaihtoehto. Enkä halua tyrkyttää tätä kenellekkään vaan kertoa omista kokemuksista. Meilläkin on perheessä kaksi autoa ja Bifuel Golf lähtee tänäkin kesänä Rovaniemen kiertueelle. Jotenkin täälläkin tulee varsin kärkästä vastakkainasettelua kun sähköautoilua vastustavat ja kannustavat ihmiset väittelevät, siis oikeasti jo puolensa valinneet tulevat tänne väittelemään että musta on valkoista ja toisen mielestä valkoinen onkin mustaa. Hyvää juhannusta kaikille ja kellukaa nyt ainakin maanantaihin asti :drool:
 
Ymmärrän täysin että sellaiset ihmiset jotka ajavat jatkuvasti pitempiä matkoja eivät osta sähköautoa mutta hybridi tietenkin on varteenotettava vaihtoehto. Enkä halua tyrkyttää tätä kenellekkään vaan kertoa omista kokemuksista. Meilläkin on perheessä kaksi autoa ja Bifuel Golf lähtee tänäkin kesänä Rovaniemen kiertueelle.

En kyllä itse näe hybridiäkään vaihtehtona maantielle. Melkein kaikki tarjonta on Toyotan/Hondan pikkuautoja tai jotain helvetin kalliita jossa yhden hybridin hinnalla saa jo 3 "oikeaa autoa". Hybridien kulutus kuitenkin pyörii samassa luokassa mitä joku vastaava diesel farkku vie matka-ajossa. Kaupungissa varmaan ovat kivoja, hiljaisia, halpoja pitää ja näppäriä latailla. Vaikea kuitenkaan nähdä, että ton koko(ja laatu)luokan autossa perse ja korvat kestäis mitenkään pitkiä siirtymiä.
 
En kyllä itse näe hybridiäkään vaihtehtona maantielle. Melkein kaikki tarjonta on Toyotan/Hondan pikkuautoja tai jotain helvetin kalliita jossa yhden hybridin hinnalla saa jo 3 "oikeaa autoa". Hybridien kulutus kuitenkin pyörii samassa luokassa mitä joku vastaava diesel farkku vie matka-ajossa. Kaupungissa varmaan ovat kivoja, hiljaisia, halpoja pitää ja näppäriä latailla. Vaikea kuitenkaan nähdä, että ton koko(ja laatu)luokan autossa perse ja korvat kestäis mitenkään pitkiä siirtymiä.

Lauantainen mökkimatka Nirolla hiljaisen liikenteen aikaan näytti 4,7 litraa sataselle. Bemari vei vastaavassa ajossa aika lailla saman verran, ehkä desin pari vähemmänkin. Liikenneruuhkassa tilanne oliskin ollut sitten varsin toinen :)
 
No ehkä kolme on jo liioittelua, sanotaan se kaksi. Jos siis verrataan samantasoista hybridiä samantasoiseen diesel-malliin. Pointti on kuitenkin se, että miksi maksaa tuplasti samanlaisesta autosta joka kuluttaa saman verran maantiellä? Jos tarkoitus on ajaa pääosin kaupungissa, niin eikös silloin lähdetä sähköllä liikkeelle? Itse en tosin näe mitään järkeä ajomatkaan liittyvissä kompromisseissa kun polttomoottorilla niitä ei tarvitse tehdä, yksi auto riittää kaikkeen.
 
En kyllä millään saa vaikka mersun, Volvon tai bemarin hybridin hinnalla kahta dieseliä saman mallin autoja. Vai onko tää semmoinen että Porschen hybridin hinnalla saa kolme skodaa? Jännä matikka.
 
En kyllä millään saa vaikka mersun, Volvon tai bemarin hybridin hinnalla kahta dieseliä saman mallin autoja. Vai onko tää semmoinen että Porschen hybridin hinnalla saa kolme skodaa? Jännä matikka.
Eiköhän tää ole sellainen matematiikka, että uuden Toyotan hybridin hinnalla saa kaks 300-400tkm ajettua diesel-Mersua tai Bemaria.
 
En kyllä itse näe hybridiäkään vaihtehtona maantielle. Melkein kaikki tarjonta on Toyotan/Hondan pikkuautoja tai jotain helvetin kalliita jossa yhden hybridin hinnalla saa jo 3 "oikeaa autoa". Hybridien kulutus kuitenkin pyörii samassa luokassa mitä joku vastaava diesel farkku vie matka-ajossa. Kaupungissa varmaan ovat kivoja, hiljaisia, halpoja pitää ja näppäriä latailla. Vaikea kuitenkaan nähdä, että ton koko(ja laatu)luokan autossa perse ja korvat kestäis mitenkään pitkiä siirtymiä.

Näkisin sen kyllä itse hyvänä vaihtoehtona dieselille. Kyllä me varmaan vaihdetaan dieselmaasturi hybridiin heti kun sopiva löytyy. Plugin XC90 ois muuten kiva, mutta kallis kuin mikä. Lisäksi luulen ettei pääasiallinen käyttäjä sitä jaksa letkuttaa kuitenkaan.. Toyota/Lexus -suunnasta ostaisin mieluiten vaan niillä ei oikein ole mitään sopivaa - joko susiruma Prius+ tai "pieni sisältä, suuri päältä" -katumaastureita.
 
Aika kalliiksi tommoinen hybridi ainakin mulle tulisi. Kalliimpi ostaa ja kalliimpi ajaa.

Riippuu siitä missä ajaa. Jos taajama-ajoa on paljon, voi hybridi olla dieseliä kannattavampi vaihtoehto. Toisaalta moni bensa-autokaan ei enää kuluta paljoa maantieajossa, joten dieselin kannattavuus kyseenalaistuu monissa tapauksissa. Minä luovuin dieselistä muutama vuosi sitten, kun kyllästyin sen ongelmallisuuteen talvikäytössä. Moni pitäytyy dieseleissä tottumussyistä. Isälläni on kaksi dieseliä, joista uudemman kilometrimäärä jää alle 20tkm:iin vuodessa. Mitkään perustelut bensa-auton järkevyydestä eivät riitä hänelle.

Itse päädyin omissa laskelmissani siihen lopputulokseen, että hybridi sopii omiin käyttötarkoituksiini parhaiten, ja että se on kokonaisedullisin ratkaisu viiden vuoden aikavälillä.
 
Kyllä joku vois mulle laskeskella että mikä hybridi tulis dieseliä halvemmaksi, kokoluokka on Golf. En minä sellaista pelkää ostaa.

Ajoa 60 tkm vuodessa (kehitys on siihen suuntaan) ja suurin osa motaria, ehkä 20 % kehätietä ilman ruuhkia ja varmaan 5 % taajamaa ja kaupunkia.

Tuolla kilometrimäärällä diesel on varmaankin kannattavin vaihtoehto etenkin, kun ottaa huomioon sen, että suurin osa ajosta tapahtuu maanteillä.

Voit toki yrittää hyödyntää esim. spritmonitor.de -sivustoa laskelmissasi. Itse en nimittäin luottaisi kovin paljoa valmistajan tarjoamiin kulutuslukemiin.
 
Kyllä joku vois mulle laskeskella että mikä hybridi tulis dieseliä halvemmaksi, kokoluokka on Golf. En minä sellaista pelkää ostaa.

Ajoa 60 tkm vuodessa (kehitys on siihen suuntaan) ja suurin osa motaria, ehkä 20 % kehätietä ilman ruuhkia ja varmaan 5 % taajamaa ja kaupunkia.

Talviongelmiin en ole koskaan törmännyt. Mukavuusvaruste eli eber söi edellisestä autosta vanhan akun kun sattui pitkät pakkaset, mutta saman se olisi bensa-autossakin tehnyt.

Ei noilla spekseillä mitään hybridiä saa halvemmaksi kuin pieniruokaista Dieseliä. Ihan oikein olet valinnut, ainakin taloudellisessa mielessä ajateltuna.
 
Diaz Nyt on vähän myöhäs mut Gasum tarjosi kaasuautoille 69eur/kk 18 kk sopimusta kaasuauton ostajille ( yksityisille ) tuossa voi tulla tietty raja vastaan mut olis ollu kannattava jos tankkaus asemia vaan sattuu sinne vakio reitille.
 
Tuon mukaan kaasua saisi kiinteään hintaan keskimäärin 5 tkm kuukaudessa. Ylimenevästä sitten laskuttavat lisää.
Muut ehdot
Mikäli asiakkaan ostama kaasumäärä ylittää 18 kuukauden sopimusajalla 4000 kg:n tankkausmäärän, Gasum laskuttaa ylimenevän osuuden asiakkaan tuotevalinnan ja ko. ajanhetkellä vallitsevan hinnan mukaisesti (asiakkaan kotipaikkaa lähinnä olevan julkisen aseman pylonihinta).
Kiinteä hinta kampanjaehdot
Kampanjan piiriin kuuluvat 16.1–30.6.2017 aikavälillä tehdyt uusien autojen tilaukset, autoliikkeistä ostetut esittely- ja vaihtoautot sekä yksityisesti ulkomailta maahantuodut kaasukäyttöiset henkilöautot.
*) Vastaa 18 kk sopimusjaksolla noin 90 000 km ajoa, eli noin 60 000 km vuodessa.
 
Riittäisi siis maantieajolla esim. Diazin tarpeeseen, mutta tosiaan tuo autovalikoima on vielä vähän ohkainen.
 
Joo ei se tarjonta kovin hyvä ole tuolla kaasuauto puolella. Varsinkaan käytetyissä.
 
Onkohan missään / kellään tarkempaa tietoa minkälainen on sähköauton akun elinkaari. Hyprideillä akun kuorma niin selvästi pienempi, että niiden pitkä akun kesto ikä ei ole yllätys.

Täys sähköautossa akku on hieman erilaisella kulutuksella ja äkkiä 10-20kertaine hinnaltaan hypridin akkuun ainakin teorissa. Ei varmasti ongelma jos ostaa auton 3v välein, mutta kiinnostaisi millä kilsoilla akut hyytyy ja onko peräti vaihtohinnoista tietoa. Muutenhan sähköauto pitäisi olla kohtuu huolto vapaa. Diisselillä itse pääasiassa liikun siinä tuo voima, kulutus ja kuormankiskonta kyky istuu mukavasti yhteen. Hypridilläkin 20-40tkm takana vuosien ajalta. Kyllä silläkin pärjää muttei tehojensa puolesta oikein istu omaksi autoksi, toyotan hyprid.
 
Onkohan missään / kellään tarkempaa tietoa minkälainen on sähköauton akun elinkaari. Hyprideillä akun kuorma niin selvästi pienempi, että niiden pitkä akun kesto ikä ei ole yllätys.

Täys sähköautossa akku on hieman erilaisella kulutuksella ja äkkiä 10-20kertaine hinnaltaan hypridin akkuun ainakin teorissa. Ei varmasti ongelma jos ostaa auton 3v välein, mutta kiinnostaisi millä kilsoilla akut hyytyy ja onko peräti vaihtohinnoista tietoa. Muutenhan sähköauto pitäisi olla kohtuu huolto vapaa. Diisselillä itse pääasiassa liikun siinä tuo voima, kulutus ja kuormankiskonta kyky istuu mukavasti yhteen. Hypridilläkin 20-40tkm takana vuosien ajalta. Kyllä silläkin pärjää muttei tehojensa puolesta oikein istu omaksi autoksi, toyotan hyprid.

Kovin pitkistä aikajaksoista ei uusimmista akuista vielä ole kokemusta.
Kirjoitin taannoin mm 160 000 km ajetusta 2013 mallisesta britti-taksi -Leafista, jonka akku oli vielä silloin 98% uuden kunnosta.

Noissa ennen 2015 valmistetuissa Leafeissa oli eri akkukemia ja niissä on ollut nopeampia akun hiipumisiakin. Erityisesti kuumat olosuhteet (Suomea kuumemmat) ovat ilmeisesti nopeuttanert erityisesti niiden hyytymistä.

Nissan Leafin akku kestää käyttöä | Sähköautoileva motoristi

Omalla Leafilla on nyt ajettu 27 kuukautta ja noin 90 000 km ja akku on täysin 100% uudenveroisessa kunnossa. Tämän näen LeafSpy-sovelluksella ja lukijalla sekä viimeksi viikonloppuna totesin käytännön toimintamatkana mökiltä palatessani.

62000 km kohdalla dokumentoin myös käytännön akkutestin Leafilleni ja edelleen sama kokemus siis 90 tkm kohdalla.
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti | Sähköautoileva motoristi

Eli vieläkään en millään keinolla pysty omastani mitään ennustetta akun kulumiselle tekemään. Ja omalla autollani on ajettu kaikkia maahantuojankin suosituksia vastoin koko ajan. Jatkuvasti ja toistuvasti akku ajetaan käytännössä täysin tyhjäksi ja aina on ladattu 100% asti, kun vain on ehtinyt.

Leafin akun vaihto on muistaakseni noin 5500 - 6000 e töineen, mutta kokemusta siitä ei kaiketi ole kenelläkään, koska tarvetta ei ole ollut.

Teslan akkujen hyytyminen näyttäisi aika laajan otannan perusteella olevan alussa nopeampaa ja tasoittuvan pian lähes olemattomaksi.
Tesla Model S battery life: what the data show so far
 
Viimeksi muokattu:
Kaiken saatavilla olevan tiedon mukaan näyttää siltä, että sähköauton akun uusiminen auton käytännöllisen käyttöiän aikana on yhtä harvinaista tai harvinaisempaa kuin täydellisen moottoriremontin tarve polttomoottoriautoissa. Sitä ei siis vastoin melko yleistä harhakuvaa tarvitse laskea oletettuihin omistuskustannuksiin.
 
Onkohan missään / kellään tarkempaa tietoa minkälainen on sähköauton akun elinkaari. Hyprideillä akun kuorma niin selvästi pienempi, että niiden pitkä akun kesto ikä ei ole yllätys.

Täys sähköautossa akku on hieman erilaisella kulutuksella ja äkkiä 10-20kertaine hinnaltaan hypridin akkuun ainakin teorissa.

Akun elinikähän määritellään lataussykleissä, joita hybridi autossa akulle tulee huomattavasti enemmän. Hybridissä akkua vuoroin ladataan ja tyhjennetään, niin että niitä lataussyklejä kertyy päivässä kymmeniä, kun taas sähköautossa normaali käytössä yhden lataussyklin toteutumiseen menee useampi päivä.
 
Akun elinikähän määritellään lataussykleissä, joita hybridi autossa akulle tulee huomattavasti enemmän. Hybridissä akkua vuoroin ladataan ja tyhjennetään, niin että niitä lataussyklejä kertyy päivässä kymmeniä, kun taas sähköautossa normaali käytössä yhden lataussyklin toteutumiseen menee useampi päivä.
Eikös tuo ole käytännössä toisin päin kuten Lassivv sanoi, kun täälläkin on ollut keskustelua Toyotan hybridiakuista joissa varaustaso pidetään 40-60% välillä jolloin koko kapasiteetti ei ole käytössä eliniän pidentämiseksi. Siinä ei voida laskea syklejä samalla tavalla 100%-0% koska akkua kuormitetaan optimaalisissa olosuhteissa.

Taas täyssähköautossa akkua on pakko käyttää laidasta laitaan jotta päästään edes lähelle luvattua toimintamatkaa, piilotettua kapasiteettia ei voida pitää 10-20% enempää hinnan ja painon vuoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom