PÌÎUW®[ªøËrhl¾ÇÌ°1¿¼
MurottajaSince2004
- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 5 600
Mikä olikaan nyt aikataulu Model3 finaalille julkistukselle spekseineen? Ja milloin uusi Opel Ampera-e mahtaa rantautua meidän mukulakivikaduille?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Heinäkuussa alkaa tuotanto joten eiköhän se pian ole, suomeen lupailivat ensimmäisiä model3 vuoden päästä ja nekin vain esittely malleja. Sitä en tiedä missä asti jo jono menee noiden tilauksien kanssa, voi olla että saa hetken odotellaMikä olikaan nyt aikataulu Model3 finaalille julkistukselle spekseineen? Ja milloin uusi Opel Ampera-e mahtaa rantautua meidän mukulakivikaduille?
Heinäkuussa alkaa tuotanto joten eiköhän se pian ole, suomeen lupailivat ensimmäisiä model3 vuoden päästä ja nekin vain esittely malleja. Sitä en tiedä missä asti jo jono menee noiden tilauksien kanssa, voi olla että saa hetken odotella
Ei huono idea ... pitäisiköhän yrittää mk1 Fiesta sähköistää, siinä kun ei edes pissapoika toimi sähköllä ...Hieno! Tuollainen olisi yksi oma unelma projektini. Jonkun vanhan pienen söpön pikkuauton sähköistäminen. Ei tarvita paljoa kantamaa, kunhan keskustaan ja töihin pääsee, ja takaisin. Ei tarvitse miettiä tehostimia, ilmastointia tai sähköherkkuja, kun niitä ei ole.
Latausta lyhtypylväistä.
Niin, eipä ole tullut aikasemmin mieleen, mitenköhän toimii suomessa?
Eipä tollaiselle tosiaan ole oikein Suomessa tarvetta. Ihan yhtä iso työ äheltää katuvalaisimesta esim. julkista latauspistettä kun viedä se latauspiste katujakokaapin viereen jo valmiiksi, ja silloin tulee jo kapasiteettiakin eri tavalla.
Itse pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa millään sähköautolla eli Nissan Leafillä ja ei se kyllä mitään omistamisenhalua herättänyt. Aluksi se oli Eko-tilassa ja ihmettelin, kun ei liikkunut mitenkään ihmeellisesti, tässäkö se paljon kehuttu sähkövoimalinja sitten oli? Löysin hetken päästä napin ratista, jolla sai normaalitilan käyttöön ja kulkupuori parani huomattavasti.
Tässäkään tilassa auto ei kuitenkaan liikkunut mitenkään automaattivaihteista polttomoottoriautoa rivakammin. Suurin ero oli, että voima oli heti käytettävissä kun kaasua painoi (ei alaspäin vaihtoa) ja kiihdytyksen eleettömyys vaihteiden puuttuessa. Myös hidastus oli hyvin tasainen eikä moottorijarrutuksen vaihtumista levyjarruille huomannut. Pysäytys vastasi enemmän manuualivaihteista autoa kytkin pohjassa kuin perinteistä momentinmuunninta, joka vetää koko ajan eteenpäin tehden pehmeästä pysäytyksestä vaikeampaa.
Eteenpäin liikkumiselle oli valittavissa kaksi tilaa, D ja B. B-tilassa moottorijarrutus on voimakkaampaa ja tämä olikin mielestäni järkevämpi toimintatila. "Vaihteisto" B-tilassa ja ajomoodi normaalilla oli mielestäni miellyttävin (=urheilullisin) tila ajaa, vastasi oman auton Sport-tilaa siinä mielessä, että voima on heti käytössä ja moottorijarrutus on voimakkaampaa.
Muuten auto vastasi perus-Nissania eli ajettavuus ei mitenkään kaksista ollut ja penkki oli alimmassa asennossaankin hyvin korkealla.
Koeajosta jäi päällimmäisenä mieleen, että sähkövoimalinja on oikein miellyttävä ja sen pahimmat puutteet liittyy hintaan sekä osittain toimintamatkaan. Jos laitan 40-50ke autoon, niin en välttämättä halua Nissania, jossa hintaa nostaa lähinnä akusto. Mutta hintojen laskiessa vaihtaisin kyllä itsekin sähköautoon, ei ne öljynvaihdot jne niin miellyttäviä ole...
Latausta lyhtypylväistä.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvolta-jattiyllatys-perustaa-uuden-automerkin/PRuwiJ7nVolvolta jättiyllätys: perustaa uuden automerkin
Polestarin toimitusjohtajaksi on nimitetty Thomas Ingenlath, 53. KUVA: KIMMO HAAPALA
Uutuuden luvataan haastavan Teslan ja BMW:n.
Volvo perustaa uuden automerkin, Polestarin. Aiemmin yhtiö on käyttänyt Polestaria tehoversioidensa mallinimessä, mutta nyt se irrotetaan itsenäiseksi brändiksi, eikä autoihin tule Volvon logoa.
Tulevat Polestar-autot ovat erittäin tehokkaita sähköautoja. Asiasta tänään keskiviikkona kertoneen Volvon pääjohtajan Håkan Samuelssonin mukaan autot on suunnattu kaikkein vaativimmille asiakkaille.
Uusi automerkki kilpailee esimerkiksi Teslan ja BMW:n kanssa.
Polestarin toimitusjohtajaksi on valittu Volvon designjohtajana työskentelevä Thomas Ingenlath, 53, joka on ollut yksi avainhenkilöistä Volvon viimeaikaisten menestysautojen suunnittelussa.
Volvo osti Polestar Performance -yhtiön kokonaan itselleen heinäkuussa 2015.
Polestarista kertoi mm. Automobilwoche.
Siirsin offtopikin tänne oikeaan paikkaan.
Nii ja siis ylipäätään tässä lepää se suurin yksittäinen sähköautojen ongelma: mahdottomuus äkillisiin lähtöihin tietyissä tilanteissa. Niitä kuiteskin tulee ihmisille paljon ja siitä ei mitään tule, jos joudut odottamaan sitä lähtöä, vaikka pitäisi päästä heti liikkeelle. Itse ajelen polttomoottorivehkeillä niin kauan, kunnes tuo ongelma on saatu korjattua ja lataus onnistuu lennosta äkkiä.
Muut asiat sähköautoissa, mitkä itselle ovat niitä ongelmakohtia ovat kolariturvallisuus ja muiden sähkölaitteiden aiheuttama virrankulutus. Nähny kuiteskin näitä videoita, missä sähköauto joutunut kolariin ja kennot vääntyneet. Akut syttyvät palamaan ja siihen ei oikein ole mitään keinoa, millä sen sähköenergian saisi taltutettua, joten palomiehet ovat täysin voimattomia noiden kanssa. Kyseessä on kuiteskin monimutkainen kemiallinen reaktio, jota ei ihan tuosta noin vaan taltuteta, kuten jotain polttoaineen paloa.
Ja sähkölaitteissa eniten itseä mietityttää se, että kuinka suuri vaikutus niillä on autolle luvattuun rangeen. Suomessakin kun on vaihtelevat olosuhteet, ni pitkin vuotta tulee käytettyä ilmastointia, puhallinta ja lämmitintäkin, ni miten suuri vaikutus niillä on siihen akunkestoon sitten. Siin ynnää päälle mahdolliset painolastit, ni onko autontekijät ottaneet sitä kuinka hyvin huomioon. Monia kysymyksiä vielä ilmassa.
Bemarin 530e on sama homma tavaratilan kanssa.
Kunhan Volvo saa uuden XC40:n pihalle niin siinä on mielenkiintoinen kilpailija hybridivoimalinjalla varustettuna.
Siirsin offtopikin tänne oikeaan paikkaan.
Nii ja siis ylipäätään tässä lepää se suurin yksittäinen sähköautojen ongelma: mahdottomuus äkillisiin lähtöihin tietyissä tilanteissa. Niitä kuiteskin tulee ihmisille paljon ja siitä ei mitään tule, jos joudut odottamaan sitä lähtöä, vaikka pitäisi päästä heti liikkeelle. Itse ajelen polttomoottorivehkeillä niin kauan, kunnes tuo ongelma on saatu korjattua ja lataus onnistuu lennosta äkkiä.
Selvä, ostan sitten sähköauton ja hymyilen, niinkuin kaikki muutkin.
Selvä, ostan sitten sähköauton ja hymyilen, niinkuin kaikki muutkin.
Ymmärrän täysin että sellaiset ihmiset jotka ajavat jatkuvasti pitempiä matkoja eivät osta sähköautoa mutta hybridi tietenkin on varteenotettava vaihtoehto. Enkä halua tyrkyttää tätä kenellekkään vaan kertoa omista kokemuksista. Meilläkin on perheessä kaksi autoa ja Bifuel Golf lähtee tänäkin kesänä Rovaniemen kiertueelle.
En kyllä itse näe hybridiäkään vaihtehtona maantielle. Melkein kaikki tarjonta on Toyotan/Hondan pikkuautoja tai jotain helvetin kalliita jossa yhden hybridin hinnalla saa jo 3 "oikeaa autoa". Hybridien kulutus kuitenkin pyörii samassa luokassa mitä joku vastaava diesel farkku vie matka-ajossa. Kaupungissa varmaan ovat kivoja, hiljaisia, halpoja pitää ja näppäriä latailla. Vaikea kuitenkaan nähdä, että ton koko(ja laatu)luokan autossa perse ja korvat kestäis mitenkään pitkiä siirtymiä.
Eiköhän tää ole sellainen matematiikka, että uuden Toyotan hybridin hinnalla saa kaks 300-400tkm ajettua diesel-Mersua tai Bemaria.En kyllä millään saa vaikka mersun, Volvon tai bemarin hybridin hinnalla kahta dieseliä saman mallin autoja. Vai onko tää semmoinen että Porschen hybridin hinnalla saa kolme skodaa? Jännä matikka.
En kyllä itse näe hybridiäkään vaihtehtona maantielle. Melkein kaikki tarjonta on Toyotan/Hondan pikkuautoja tai jotain helvetin kalliita jossa yhden hybridin hinnalla saa jo 3 "oikeaa autoa". Hybridien kulutus kuitenkin pyörii samassa luokassa mitä joku vastaava diesel farkku vie matka-ajossa. Kaupungissa varmaan ovat kivoja, hiljaisia, halpoja pitää ja näppäriä latailla. Vaikea kuitenkaan nähdä, että ton koko(ja laatu)luokan autossa perse ja korvat kestäis mitenkään pitkiä siirtymiä.
Aika kalliiksi tommoinen hybridi ainakin mulle tulisi. Kalliimpi ostaa ja kalliimpi ajaa.
Kyllä joku vois mulle laskeskella että mikä hybridi tulis dieseliä halvemmaksi, kokoluokka on Golf. En minä sellaista pelkää ostaa.
Ajoa 60 tkm vuodessa (kehitys on siihen suuntaan) ja suurin osa motaria, ehkä 20 % kehätietä ilman ruuhkia ja varmaan 5 % taajamaa ja kaupunkia.
Kyllä joku vois mulle laskeskella että mikä hybridi tulis dieseliä halvemmaksi, kokoluokka on Golf. En minä sellaista pelkää ostaa.
Ajoa 60 tkm vuodessa (kehitys on siihen suuntaan) ja suurin osa motaria, ehkä 20 % kehätietä ilman ruuhkia ja varmaan 5 % taajamaa ja kaupunkia.
Talviongelmiin en ole koskaan törmännyt. Mukavuusvaruste eli eber söi edellisestä autosta vanhan akun kun sattui pitkät pakkaset, mutta saman se olisi bensa-autossakin tehnyt.
Kiinteä hinta kampanjaehdotMuut ehdot
Mikäli asiakkaan ostama kaasumäärä ylittää 18 kuukauden sopimusajalla 4000 kg:n tankkausmäärän, Gasum laskuttaa ylimenevän osuuden asiakkaan tuotevalinnan ja ko. ajanhetkellä vallitsevan hinnan mukaisesti (asiakkaan kotipaikkaa lähinnä olevan julkisen aseman pylonihinta).
Kampanjan piiriin kuuluvat 16.1–30.6.2017 aikavälillä tehdyt uusien autojen tilaukset, autoliikkeistä ostetut esittely- ja vaihtoautot sekä yksityisesti ulkomailta maahantuodut kaasukäyttöiset henkilöautot.
*) Vastaa 18 kk sopimusjaksolla noin 90 000 km ajoa, eli noin 60 000 km vuodessa.
Onkohan missään / kellään tarkempaa tietoa minkälainen on sähköauton akun elinkaari. Hyprideillä akun kuorma niin selvästi pienempi, että niiden pitkä akun kesto ikä ei ole yllätys.
Täys sähköautossa akku on hieman erilaisella kulutuksella ja äkkiä 10-20kertaine hinnaltaan hypridin akkuun ainakin teorissa. Ei varmasti ongelma jos ostaa auton 3v välein, mutta kiinnostaisi millä kilsoilla akut hyytyy ja onko peräti vaihtohinnoista tietoa. Muutenhan sähköauto pitäisi olla kohtuu huolto vapaa. Diisselillä itse pääasiassa liikun siinä tuo voima, kulutus ja kuormankiskonta kyky istuu mukavasti yhteen. Hypridilläkin 20-40tkm takana vuosien ajalta. Kyllä silläkin pärjää muttei tehojensa puolesta oikein istu omaksi autoksi, toyotan hyprid.
Pistetääns tämäkin sähköautovaihtoehto esille. Ei ehkä parhain mahdollisin, mutta ehkä hankintahinnaltaan ja perhekäytöltään ideaali:
Opel Ampera-e | The new electric car | Opel
Onkohan missään / kellään tarkempaa tietoa minkälainen on sähköauton akun elinkaari. Hyprideillä akun kuorma niin selvästi pienempi, että niiden pitkä akun kesto ikä ei ole yllätys.
Täys sähköautossa akku on hieman erilaisella kulutuksella ja äkkiä 10-20kertaine hinnaltaan hypridin akkuun ainakin teorissa.
Eikös tuo ole käytännössä toisin päin kuten Lassivv sanoi, kun täälläkin on ollut keskustelua Toyotan hybridiakuista joissa varaustaso pidetään 40-60% välillä jolloin koko kapasiteetti ei ole käytössä eliniän pidentämiseksi. Siinä ei voida laskea syklejä samalla tavalla 100%-0% koska akkua kuormitetaan optimaalisissa olosuhteissa.Akun elinikähän määritellään lataussykleissä, joita hybridi autossa akulle tulee huomattavasti enemmän. Hybridissä akkua vuoroin ladataan ja tyhjennetään, niin että niitä lataussyklejä kertyy päivässä kymmeniä, kun taas sähköautossa normaali käytössä yhden lataussyklin toteutumiseen menee useampi päivä.